Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?

Data: 2019-03-28 10:30:01
Autor: robot
Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o zapłonie iskrowym?

Data: 2019-03-28 08:01:41
Autor: sczygiel
W dniu czwartek, 28 marca 2019 04:30:03 UTC-5 użytkownik robot napisał:
Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o zapłonie iskrowym?

Bo spalanie ropy ma nizsza temperature i ogolnie zachodzi nieco inaczej niz spalanie benzyny.

Mocno upraszczajac:
Jak wtrysnieta w cylinder ropa sie zacznie spalac a tlok z jakichs powodow poruszalby sie szybciej niz proces spalania na to pozwala to cala ropa sie nie spali w trakcie suwu pracy, nastepnie albo sie moze nie spalic w pelni albo zaczac spalac rowniez w czasie suwu wydechu co moze skutkowac uszkodzeniem silnika.

Data: 2019-03-28 16:54:53
Autor: Jacek
W dniu 28.03.2019 o 16:01, sczygiel@gmail.com pisze:
Bo spalanie ropy ma nizsza temperature i ogolnie zachodzi nieco inaczej niz spalanie benzyny.
Temperaturę spalania to ma akurat wyższą ( i wyzsze ciśnienie jest w cylindrze).
Stąd wyższa sprawność diesla.
Jacek

Data: 2019-03-28 10:50:32
Autor: sczygiel
W dniu czwartek, 28 marca 2019 10:54:54 UTC-5 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
Temperaturę spalania to ma akurat wyższą ( i wyzsze ciśnienie jest w cylindrze).

A racja. Zamotanie mnie jakies dopadlo.

Data: 2019-03-28 12:31:34
Autor: Zenek Kapelinder
Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Popatrz na wzory chemiczne nafty i benzyny, moze sie domyslisz.

Data: 2019-03-28 13:05:43
Autor: viktorius
W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o zapłonie iskrowym?

Kręcą się tak samo, np na obydwu dam po 3000 obrotów na minutę, to wał korbowy z diesla kręci się tak samo szybko jak wał w benzyniaku. Na gazie nie sprawdzałem :P

PS.
doprecyzuj, co znaczy wolniej? Wolniejsze obroty biegu jałowego, czy może mniejsze obroty maksymalne? A może jeszcze cos innego?

--
viktorius

Data: 2019-03-28 14:32:14
Autor: robot
W dniu 2019-03-28 o 13:05, viktorius pisze:
[...]

Myślałem, że będzie jasne, ale dobra.

Zazwyczaj (nie zawsze) większość, przeciętnych, zwykłych, standardowych, silników z zapłonem samoczynnym,
który to silnik przeznaczony jest do napędu przeciętnych, zwykłych, standardowych osobowych samochodów
powstałych w okresie ostatnich 50 lat z tego oraz ubiegłego wieku charakteryzuje się mniejsza
maksymalną ilościa obrotów jaką może osiągnąć podczas napędzania przeciętnych, zwykłych, standardowych osobowych samochodów,
nie na biegu jałowym, nie na luzie, nie pod wodą, nie w próżni, tylko normalnie na drodze asfaltowej
lub dobrze utwardzonej. Jak również zazwyczaj (nie zawsze) większość, przeciętnych, zwykłych, standardowych, silników z zapłonem samoczynnym
który to silnik przeznaczony jest do napędu przeciętnych, zwykłych, standardowych osobowych samochodów
powstałych w okresie ostatnich 50 lat z tego oraz ubiegłego wieku osiąga większy moment obrotowy przy mniejszych obrotach niż
silnik z zapłonem samoczynnym.
Nie sorry, nie dam rady chyba.
Innym razem spróbuję.

Data: 2019-03-28 14:41:47
Autor: robot
W dniu 2019-03-28 o 14:32, robot pisze:
[...]

Poddaje się.
Wszystkie silniki kręcą się tak samo. Dizle, benzyny , dizle w czołgu, w największym tankowcu, parowe o spalaniu zewnetrznym.
Wszystkie kręcą się tak samo, identycznie ale wiadomo że dizle 2 razy szybciej od innych a od turbinowych 1,6 raza szybciej
A najszybciej kręcące się silniki , to strumieniowe.
Nie było pytania.

Data: 2019-03-28 07:03:33
Autor: R. Daneel Olivaw
Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Tak to wygląda jak pytanie zadaje sztuczna inteligencja...

Data: 2019-03-29 09:54:26
Autor: robot
W dniu 2019-03-28 o 15:03, R. Daneel Olivaw pisze:
Tak to wygląda jak pytanie zadaje sztuczna inteligencja...

A przepraszam. Jeszcze zapomniałem o elektrycznych. Przecież elektryczne też tak samo się kręcą
jak się je ustawi na takie same obroty jak dizla.

Data: 2019-03-28 10:16:18
Autor: Zenek Kapelinder
Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Nie wszystkie tak samo. Jedne kreca sie w lewo a inne w prawo.

Data: 2019-03-29 10:44:44
Autor: yabba
W dniu 28-03-2019 o 14:41, robot pisze:
[...]

Nie unoś się tak. :)

Słyszałem naukowe wyjaśnienie, że w cylindrze ON spala się wolniej niż benzyna, więc suw pracy musi trwać dłużej.

yabba

Data: 2019-03-28 15:26:54
Autor: Janusz
Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o zapłonie iskrowym?

Wiem o co Ci biega, auto żeby ruszyło potrzebuje jakiś moment z silnika,
na tyle duży żeby tego silnika nie zdusić. I tutaj się okazuje że diesle mają ten właściwy moment przy znacznie mniejszych obrotach niż benzyniaki, a na dodatek przyrost tego momentu w funkcji obrotów dla benzyniaka i diesla jest inny i dla diesli od pewnych
obrotów tego przyrostu nie ma a jest wręcz spadek dlatego nie musiały się bardziej
kręcić i pod to były dobrane przełożenia w skrzyni. Mowa oczywiście o starych normalnych silnikach bez turbin i innych udziwnień.

--
Pozdr
Janusz

Data: 2019-03-28 15:41:03
Autor: Mateusz Bogusz
[...]

Jemu chodzi o to dlaczego w dieslach czerwone pole zaczyna się od 4000 obr./min a w benzynie od 6000 obr./min.

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2019-03-28 16:54:50
Autor: nadir
Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o zapłonie iskrowym?

Żeby doszło do samozapłonu w silniku wysokoprężnym potrzebny jest czas, nie pamiętam już dokładnie ale powiedzmy, że minimum 100us. Po tym jest jeszcze czas na spalenie całej mieszanki, który też trwa jakiś czas.
W przypadku benzyny iskra może być wyzwolona w "dowolnym" momencie, a i sam czas zapłonu mieszanki jest o rząd wielkości krótszy, czyli 10us.
Szybsze i częstsze wtryskiwanie oleju napędowego do cylindra nic nie da, bo albo nie zdąży dojść co samozapłonu albo całe paliwo się nie dopali.

Data: 2019-03-28 19:37:59
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2019-03-28 o 16:54, nadir pisze:
[...]

Ale wtrysk oleju napędowego również.
Co więcej - o ile iskrę da się odpalić w zasadzie tylko raz na suw pracy, to ropę można (i się to robi) do cylindra wtryskiwać kilkukrotnie.

a i sam czas zapłonu mieszanki jest o rząd wielkości krótszy, czyli 10us.

To wydaje się załatwiać kąt wyprzedzenia wtrysku bądź zapłonu.

Szybsze i częstsze wtryskiwanie oleju napędowego do cylindra nic nie da, bo albo nie zdąży dojść co samozapłonu albo całe paliwo się nie dopali.

Ja tu widzę jeszcze jedno zjawisko.
Generalnie przy wysokich prędkościach obrotowych cylinder ma coraz gorsze napełnianie - bo zawory krócej otwarte, a prędkość tłoka w suwie ssania rośnie.
A to oznacza coraz mniejsze ciśnienie na początku suwu pracy - tak bardzo potrzebne dieslowi do zapłonu (i dzięki któremu uzyskuje wysoką sprawność).

Podczas gdy silnik o zapłonie iskrowym nie ma takiego problemu - zapłon nastąpi niezależnie od stopnia napełnienia cylindra, byle AFR się zgadzało.
I dlatego silniki benzynowe lubią wysokie obroty, bo co prawda słabsze napełnianie cylindra generuje mniejszy moment obrotowy, ale dzięki temu że dzieje się to częściej - silnik daje w efekcie wysoką moc.

--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online: http://powertorque.cba.pl

Data: 2019-03-28 21:26:25
Autor: nadir
W dniu 2019-03-28 o 19:37, Tomasz Pyra pisze:

Ale wtrysk oleju napędowego również.

No nie zupełnie, jak dokonasz wtrysku zanim lub po tym jak nastąpi odpowiednie ciśnienie w cylindrze, to może w ogóle nie dojść do samozapłonu albo spalanie będzie niepełne.

Co więcej - o ile iskrę da się odpalić w zasadzie tylko raz na suw pracy, to ropę można (i się to robi) do cylindra wtryskiwać kilkukrotnie.

Bo potrzebna jest tylko jedna inicjacja zapłonu, a czy od iskry czy samozapłon, to już wtórna sprawa.

[...]

Niedobór powietrza załatwia sprężarka, zawory otwarte krócej ale ciśnienie dolotu się zwiększa.

[...]

Silniki benzynowe może i lubią wysokie obroty ale ostatnie nie są pożądanym zjawiskiem, czym masz wyższe obroty użyteczne silnika tym bardziej musisz je korygować przełożeniami.

Data: 2019-03-28 20:15:25
Autor: Adam
Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o zapłonie iskrowym?

Do tego, co już zostało napisane dodam kilka uwag:
Nie można porównywać silników dizla zasilanych wspólną szyną (common rail) z silnikami starszego typu. Zresztą wtrysk do cylindra (bezpośredni) był na pompo-wtryskach, potem na wtryskiwaczach elektromagnetycznych, a później piezo.
Analogia: drukarka igłowa z reguły jest znacznie wolniejsza od atramentówki - to jest praktycznie to samo, co kolejne generacje dizla.

Jeśli chodzi o silniki z wtryskiem pośrednim (komora wstępna) - to od kilkudziesięciu ostatnich lat były pompy rotacyjne. One miały kolor czerwony właśnie gdzieś ok. 4000 rpm.
Wcześniej były pompy rzędowe - one były jeszcze sporo wolniejsze.
Praw fizyki pan nie zmienisz ;)

Ponadto dochodzą duże masy w dizlach w porównaniu do silników iskrowych - cięższy tłok, cięższe wały wykorbione, korby.
Obrazowo: dużo łatwiej machać tam i z powrotem filiżanką, niż ciężką miedzianą patelnią.

Były ciekawe konstrukcje silników, typu cylindry przeciwsobne, podwójne tłoki, układy H itd, ale tylko chyba konstrukcja Wankla się zachowała, ale też wyłącznie (jak do tej pory) dla zapłonu iskrowego.

Szkoda trochę, że nie rozwija się silników dizla - są one energetycznie dużo lepsze i sprawniejsze od benzynowych. Koszt uzyskania paliwa dizla też jest blisko połowę tańszy, niż benzyny (niższe frakcje) - czego, niestety, na stacjach paliw nie widać. To pamiętają już tylko najstarsi taksówkarze ;)

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-03-28 22:20:54
Autor: ToMasz
W dniu 28.03.2019 o 10:30, robot pisze:
Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o zapłonie iskrowym?

bo ma dłuższe wykorbienie.
ToMasz

Data: 2019-03-28 22:39:56
Autor: J.F.
Dnia Thu, 28 Mar 2019 22:20:54 +0100, ToMasz napisał(a):
W dniu 28.03.2019 o 10:30, robot pisze:
Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o zapłonie iskrowym?

bo ma dłuższe wykorbienie.

byloby to jakies wytlumaczenie, ale myslisz, ze taki 1.9TDI ma
istotnie inne wymiary niz benzyna 2.0 ?

J.

Data: 2019-03-29 09:09:53
Autor: Mirek Ptak
W dniu 2019-03-28 o 22:39, J.F. pisze:
[...]

Może nie istotnie, ale różnica jest:

1.9TDI:
engine configuration & engine displacement: inline four-cylinder (R4/I4) Turbocharged Direct Injection (TDI) turbodiesel; 1,896 cubic centimetres (115.7 cu in); bore x stroke: 79.5 by 95.5 millimetres (3.13 in × 3.76 in), stroke ratio: 0.83:1

2.0 R4
1,984 cubic centimetres (121.1 cu in) inline-four engine (R4/I4); bore x stroke: 82.5 by 92.8 millimetres (3.25 in × 3.65 in), stroke ratio: 0.89:1

--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om

Data: 2019-03-29 09:19:22
Autor: J.F.
Dnia Fri, 29 Mar 2019 09:09:53 +0100, Mirek Ptak napisał(a):
[...]

I myslisz, ze to przez te 3 mm nie moze 4000 rpm przekroczyc ?

Jak tam pamietam, ze ktos tlumaczyl ze po prostu ON sie wolniej spala.
A moze tez wolniej paruje ?

J.

Data: 2019-03-29 10:10:20
Autor: Mirek Ptak
W dniu 2019-03-29 o 09:19, J.F. pisze:
I myslisz, ze to przez te 3 mm nie moze 4000 rpm przekroczyc ?

Swój wpływ przy 4krpm na pewno jakiś ma.

Jak tam pamietam, ze ktos tlumaczyl ze po prostu ON sie wolniej spala.
A moze tez wolniej paruje ?

Wszystko to plus większe masy jak zostało już napisane.

Pozdrawiam - Mirek

Data: 2019-03-29 11:43:10
Autor: J.F.
Użytkownik "Mirek Ptak"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q7knds$nms$1@node2.news.atman.pl...
W dniu 2019-03-29 o 09:19, J.F. pisze:
I myslisz, ze to przez te 3 mm nie moze 4000 rpm przekroczyc ?
Swój wpływ przy 4krpm na pewno jakiś ma.

Ale miedzy 4k a 6k roznica jest spora, a miedzy 92 a 95 jakas niewielka :-)

Mysle, ze znalazlbym beznyniaka ze skokiem 95mm, wymiary firmy roznie dobieraly, czasem kwestia mody ...

Jak tam pamietam, ze ktos tlumaczyl ze po prostu ON sie wolniej spala.
A moze tez wolniej paruje ?
Wszystko to plus większe masy jak zostało już napisane.

Czy takie wieksze ... jesli ta benzynka ma wieksza moc, to moment wychodzi podobny, wiec i wytrzymalosc elementow silnika jakas podobna powinna wyjsc ...

J.

Data: 2019-03-29 09:11:08
Autor: Mirek Ptak
[...]

jeszcze to

2.0TDI:
inline four-cylinder (R4/I4) Turbocharged Direct Injection (TDI) turbodiesel; 1,968 cubic centimetres (120.1 cu in);bore x stroke: 81.0 by 95.5 millimetres (3.19 in × 3.76 in), stroke ratio: 0.85:1

Data: 2019-03-29 11:53:26
Autor: robot
Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Tak jak się obawiałem, ta pozornie trywialna sprawa nie jest prosta. Mnie zastanawiało właśnie czy nie ma jakiejś jednej konkretnej zasadniczej
przyczyny czysto fizycznej. A wszystkie inne w porównaniu do tej jednej to by były szczegóły.
Wszystkie przytoczone przez kolegów zjawiska mają bez wątpienia znaczenie i tez brałem je zawsze pod uwagę.
Ale które zjawisko ma znaczenie decydujące? Czy w ogóle takie jest.
Czy mamy tu jednak do czynienia z sytuacją, gdzie złożenie kilku faktów skutkuje "mniejszymi obrotami",
bez możliwości wyodrębnienia zjawiska decydującego.
Jeżeli miałby być taki jeden czynnik, to ja obstawiałem na właściwości spalania ropy.
Może właśnie to ma decydujące znaczenie?

Data: 2019-03-29 13:17:19
Autor: viktorius
W dniu 2019-03-29 o 11:53, robot pisze:
[...]

Nie pamiętam w której książce to było, ale na wiki też jest to w miare wytłumaczone.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zw%C5%82oka_zap%C5%82onu

Jak dla mnie to największa przyczyna ograniczenia szybkobieżności Diesla, druga to wg mnie wolniej przebiegające spalanie mieszanki (w porównaniu z benzyną).

--
viktorius

Data: 2019-03-29 16:55:21
Autor: robot
W dniu 2019-03-29 o 13:17, viktorius pisze:
[...]

O widzisz. Ale to już trzeba się znać żeby szukać takiego hasła jak "zwłoka zapłonu"

Jak dla mnie to największa przyczyna ograniczenia szybkobieżności Diesla, druga to wg mnie wolniej przebiegające spalanie mieszanki (w porównaniu z benzyną).

Poczytam, dzięki.

Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?