Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?

Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?

Data: 2019-03-28 16:54:50
Autor: nadir
Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o zapłonie iskrowym?

Żeby doszło do samozapłonu w silniku wysokoprężnym potrzebny jest czas, nie pamiętam już dokładnie ale powiedzmy, że minimum 100us. Po tym jest jeszcze czas na spalenie całej mieszanki, który też trwa jakiś czas.
W przypadku benzyny iskra może być wyzwolona w "dowolnym" momencie, a i sam czas zapłonu mieszanki jest o rząd wielkości krótszy, czyli 10us.
Szybsze i częstsze wtryskiwanie oleju napędowego do cylindra nic nie da, bo albo nie zdąży dojść co samozapłonu albo całe paliwo się nie dopali.

Data: 2019-03-28 19:37:59
Autor: Tomasz Pyra
Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
W dniu 2019-03-28 o 16:54, nadir pisze:
W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o zapłonie iskrowym?

Żeby doszło do samozapłonu w silniku wysokoprężnym potrzebny jest czas, nie pamiętam już dokładnie ale powiedzmy, że minimum 100us. Po tym jest jeszcze czas na spalenie całej mieszanki, który też trwa jakiś czas.
W przypadku benzyny iskra może być wyzwolona w "dowolnym" momencie,

Ale wtrysk oleju napędowego również.
Co więcej - o ile iskrę da się odpalić w zasadzie tylko raz na suw pracy, to ropę można (i się to robi) do cylindra wtryskiwać kilkukrotnie.

a i sam czas zapłonu mieszanki jest o rząd wielkości krótszy, czyli 10us.

To wydaje się załatwiać kąt wyprzedzenia wtrysku bądź zapłonu.

Szybsze i częstsze wtryskiwanie oleju napędowego do cylindra nic nie da, bo albo nie zdąży dojść co samozapłonu albo całe paliwo się nie dopali.

Ja tu widzę jeszcze jedno zjawisko.
Generalnie przy wysokich prędkościach obrotowych cylinder ma coraz gorsze napełnianie - bo zawory krócej otwarte, a prędkość tłoka w suwie ssania rośnie.
A to oznacza coraz mniejsze ciśnienie na początku suwu pracy - tak bardzo potrzebne dieslowi do zapłonu (i dzięki któremu uzyskuje wysoką sprawność).

Podczas gdy silnik o zapłonie iskrowym nie ma takiego problemu - zapłon nastąpi niezależnie od stopnia napełnienia cylindra, byle AFR się zgadzało.
I dlatego silniki benzynowe lubią wysokie obroty, bo co prawda słabsze napełnianie cylindra generuje mniejszy moment obrotowy, ale dzięki temu że dzieje się to częściej - silnik daje w efekcie wysoką moc.




--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online: http://powertorque.cba.pl

Data: 2019-03-28 21:26:25
Autor: nadir
Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
W dniu 2019-03-28 o 19:37, Tomasz Pyra pisze:

Ale wtrysk oleju napędowego również.

No nie zupełnie, jak dokonasz wtrysku zanim lub po tym jak nastąpi odpowiednie ciśnienie w cylindrze, to może w ogóle nie dojść do samozapłonu albo spalanie będzie niepełne.

Co więcej - o ile iskrę da się odpalić w zasadzie tylko raz na suw pracy, to ropę można (i się to robi) do cylindra wtryskiwać kilkukrotnie.

Bo potrzebna jest tylko jedna inicjacja zapłonu, a czy od iskry czy samozapłon, to już wtórna sprawa.


Ja tu widzę jeszcze jedno zjawisko.
Generalnie przy wysokich prędkościach obrotowych cylinder ma coraz gorsze napełnianie - bo zawory krócej otwarte, a prędkość tłoka w suwie ssania rośnie.
A to oznacza coraz mniejsze ciśnienie na początku suwu pracy - tak bardzo potrzebne dieslowi do zapłonu (i dzięki któremu uzyskuje wysoką sprawność).

Niedobór powietrza załatwia sprężarka, zawory otwarte krócej ale ciśnienie dolotu się zwiększa.

Podczas gdy silnik o zapłonie iskrowym nie ma takiego problemu - zapłon nastąpi niezależnie od stopnia napełnienia cylindra, byle AFR się zgadzało.
I dlatego silniki benzynowe lubią wysokie obroty, bo co prawda słabsze napełnianie cylindra generuje mniejszy moment obrotowy, ale dzięki temu że dzieje się to częściej - silnik daje w efekcie wysoką moc.

Silniki benzynowe może i lubią wysokie obroty ale ostatnie nie są pożądanym zjawiskiem, czym masz wyższe obroty użyteczne silnika tym bardziej musisz je korygować przełożeniami.

Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona