Data: 2019-03-28 20:15:25 | |
Autor: Adam | |
Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna? | |
W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o zapłonie iskrowym? Do tego, co już zostało napisane dodam kilka uwag: Nie można porównywać silników dizla zasilanych wspólną szyną (common rail) z silnikami starszego typu. Zresztą wtrysk do cylindra (bezpośredni) był na pompo-wtryskach, potem na wtryskiwaczach elektromagnetycznych, a później piezo. Analogia: drukarka igłowa z reguły jest znacznie wolniejsza od atramentówki - to jest praktycznie to samo, co kolejne generacje dizla. Jeśli chodzi o silniki z wtryskiem pośrednim (komora wstępna) - to od kilkudziesięciu ostatnich lat były pompy rotacyjne. One miały kolor czerwony właśnie gdzieś ok. 4000 rpm. Wcześniej były pompy rzędowe - one były jeszcze sporo wolniejsze. Praw fizyki pan nie zmienisz ;) Ponadto dochodzą duże masy w dizlach w porównaniu do silników iskrowych - cięższy tłok, cięższe wały wykorbione, korby. Obrazowo: dużo łatwiej machać tam i z powrotem filiżanką, niż ciężką miedzianą patelnią. Były ciekawe konstrukcje silników, typu cylindry przeciwsobne, podwójne tłoki, układy H itd, ale tylko chyba konstrukcja Wankla się zachowała, ale też wyłącznie (jak do tej pory) dla zapłonu iskrowego. Szkoda trochę, że nie rozwija się silników dizla - są one energetycznie dużo lepsze i sprawniejsze od benzynowych. Koszt uzyskania paliwa dizla też jest blisko połowę tańszy, niż benzyny (niższe frakcje) - czego, niestety, na stacjach paliw nie widać. To pamiętają już tylko najstarsi taksówkarze ;) -- Pozdrawiam. Adam |
|