Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?

Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?

Data: 2019-03-28 20:15:25
Autor: Adam
Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o zapłonie iskrowym?


Do tego, co już zostało napisane dodam kilka uwag:
Nie można porównywać silników dizla zasilanych wspólną szyną (common rail) z silnikami starszego typu. Zresztą wtrysk do cylindra (bezpośredni) był na pompo-wtryskach, potem na wtryskiwaczach elektromagnetycznych, a później piezo.
Analogia: drukarka igłowa z reguły jest znacznie wolniejsza od atramentówki - to jest praktycznie to samo, co kolejne generacje dizla.

Jeśli chodzi o silniki z wtryskiem pośrednim (komora wstępna) - to od kilkudziesięciu ostatnich lat były pompy rotacyjne. One miały kolor czerwony właśnie gdzieś ok. 4000 rpm.
Wcześniej były pompy rzędowe - one były jeszcze sporo wolniejsze.
Praw fizyki pan nie zmienisz ;)

Ponadto dochodzą duże masy w dizlach w porównaniu do silników iskrowych - cięższy tłok, cięższe wały wykorbione, korby.
Obrazowo: dużo łatwiej machać tam i z powrotem filiżanką, niż ciężką miedzianą patelnią.

Były ciekawe konstrukcje silników, typu cylindry przeciwsobne, podwójne tłoki, układy H itd, ale tylko chyba konstrukcja Wankla się zachowała, ale też wyłącznie (jak do tej pory) dla zapłonu iskrowego.

Szkoda trochę, że nie rozwija się silników dizla - są one energetycznie dużo lepsze i sprawniejsze od benzynowych. Koszt uzyskania paliwa dizla też jest blisko połowę tańszy, niż benzyny (niższe frakcje) - czego, niestety, na stacjach paliw nie widać. To pamiętają już tylko najstarsi taksówkarze ;)


--
Pozdrawiam.

Adam

Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona