Data: 2009-04-27 00:46:19 | |
Autor: M. | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Witam,
mam teoretyczne pytanie jak w temacie. Dlaczego gwinty pedałow są takie jakie są, to znaczy gwint prawego jest prawy - czyli dokrecamy w prawo, a gwint lewego jest lewy? Przecież w ten sposob kierunek obrotu pedałów powodować moze wykręcanie się ich z korby? Czyż nie? Imho te gwinty powinne być dokladnie odwrotne. Pozdrawiam -- Wkurzony wlasciciel nowego roweru z zerwanym gwintem w korbie... |
|
Data: 2009-04-27 01:21:11 | |
Autor: Dżejm | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
[...]
Wkurzony wlasciciel nowego roweru z zerwanym gwintem w korbie... Też mnie to spotkało. Ale nie łam się. Mi za kilka złotych w serwisie nagwintowali ponownie i założyli redukcję. I tak jeżdżę od lat. Jedynie przy zmianie pedałów redukcję rozwaliłem i musiałem szukać nowej, więc od razu lepiej zrobić zapas :). pozdro Dż |
|
Data: 2009-04-27 08:45:50 | |
Autor: ikov | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Też mnie to spotkało. Ale nie łam się. Mi za kilka złotych w serwisie nagwintowali ponownie i założyli redukcję. Dobrze wiedzieć że jest coś takiego jak możliwość nagwintowania i założenia redukcji do korby. Brat w swojej starej szosie ma zerwany gwint i na razie jeździ tylko z dużą tarczą z przodu, bo małą wygiął - ma skubany siłę w nogach - a małej założyć nie może bo korby nie zdejmie. Wiecie ile taka przyjemność (gwintowanie i redukcja) mogą ~ kosztować? -- http://ikov.bikestats.pl |
|
Data: 2009-04-27 08:59:42 | |
Autor: Rafał VFR | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
.. Wiecie ile taka przyjemność (gwintowanie i redukcja) mogą ~
kosztować? W Poznaniu u Pawlaka kosztowało kiedyś 25 zł. Wkręcana jest tulejka hilikowlowa (tak sie to chyba pisze i tak sie to chyba nazywa?) Dobry patent. -- Pozdrawiam Rafal VFR GG 85456 http://www.put.poznan.pl/~rafal.kowalski |
|
Data: 2009-04-27 11:10:44 | |
Autor: Coaster | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Rafał VFR wrote:
. Wiecie ile taka przyjemność (gwintowanie i redukcja) mogą ~ HeliCoil :-) http://www.helicoil.in/helicoil.htm -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "More experienced cyclists learn to "get light" for a fraction of a second while going over rough patches; newbies tend to sit harder on the saddle, increasing the risk of pinch flats." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-04-27 08:20:31 | |
Autor: Coaster | |
Dlaczego gwinty pedaĹĂłw sÄ takie jakie sÄ ... | |
M. wrote:
Witam, Jest dokladnie tak jak ma byc, czyli jest i ma byc odwrotnie niz Ci sie wydaje, ze mialo by byc ;-) http://www.sheldonbrown.com/gloss_p.html#pedalhttp://www.sheldonbrown.com/gloss_l.html#leftthread http://www.sheldonbrown.com/brandt/left.html http://www.sheldonbrown.com/brandt/fretting.html -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "Don't try any other colors, red's the only one that works." â Sheldon Brown, 1944-2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-04-27 00:40:28 | |
Autor: dsoto | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Coaster napisał(a):
Coaster napisał(a): Jest dokladnie tak jak ma byc, czyli jest i ma byc odwrotnie niz Ci sie "Look at these fools, they go to the trouble of using a left thread on one pedal, then the bozos go and put the left thread on the wrong side! "Popatrz na tych głupków, robią problem z lewym gwintem w jednym pedale, a potem palanty wkręcają lewy gwint w drugą stronę!. Dlaczego zakładasz, że pytający ma znać biegle angielski ;) ? Też go nie znam aż tak dobrze, ale wnioski z tekstów rozumiem tak: Obrazuje to mały eksperyment obrazujący tzw. efekt precesji. Postawiłem marker na lewej dłoni, a prawą lekko zamknąłem (tak, że marker stał w niej swobodnie) i kręciłem prawą dłonią wokół markera. Pomimo tego iż marker poruszał się w prawo razem z dłonią, to jednak sam kręcił się wokół własnej osi w lewo. Symulacja ta to ruch prawej korby w czasie jazdy względem kulki łożyska prawego pedała (na początku sądziłem, że marker to oś pedału, ale gdyby tak było to gwinty musiałyby być na odwrót ;) czyli sił powstających przy obracaniu się okrągłego elementu wewnątrz koła. Siły te są większe aniżeli tarcie, i nie pomogą żadne kleje aby zapobiec odkręcaniu się. Correctomundo ? ;) |
|
Data: 2009-04-27 02:13:26 | |
Autor: Rowerex | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
On 27 Kwi, 08:40, ds...@gazeta.pl wrote:
Obrazuje to mały eksperyment obrazujący tzw. efekt precesji. To samo się tyczy misek suportowych. Wersja z gwintem włoskim w porównaniu z BSA ma jedną miskę wkręcaną odwrotnie, przez co ta miska nagminnie się odkręca (nie pamiętam która). Nawet Włosi poszlo po rozum do głowy, bo np. Bianchi parę lat temu przeszło na BSA i niewiem czy ktokolwiek jeszcze gwinty włoskie stosuje. Tak tochę OT, mnie ciekawi po co w niektórych korbach między pedalem a ramieniem stosowane są podkladki (np FSA v-drive, Shimano takich nie stosuje). Używam jednej pary pedałów do dwóch rowerów i o owych podkładkach zapomniałem już po pierwszym wykręceniu. Pedałów nigdy nie dokrecałem zbyt mocno i nigdy mi się nie odkręciły - więc po co te podkladki, aby ochronić zbyt miekki material korby? Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2009-04-27 02:40:32 | |
Autor: dsoto | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Rowerex napisał(a): To samo się tyczy misek suportowych. Wersja z gwintem włoskim w Prawa, powinna mieć lewy gwint. Komplikuje to sytuację ewentualnego przegwintowania BSA na włoski - z lewą da się zrobić, z prawą nie.. Tak w ogóle to wszyscy mogliby przejść na jeden standard gwintu (jest ich 6, część wymarła), a nie komplikować życie ;) Pedałów nigdy nie Raczej tak, przecież gwinty te same są ;) |
|
Data: 2009-04-27 13:58:23 | |
Autor: Coaster | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Rowerex wrote:
On 27 Kwi, 08:40, ds...@gazeta.pl wrote: W suporcie, odwrotnie niz w polaczeniu os pedalu-korba, podatne na odkrecanie sie sa _prawe_ miski z _prawym_ gwintem http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom To takie proste: pedaly powinny miec: prawy pedal - prawy gwint lewy pedal - lewy gwint suport powinien miec: lewa miska - prawy gwint prawa miska - lewy gwint [...] Tak tochę OT, mnie ciekawi po co w niektórych korbach między pedalem a Stawiam na zachowanie plaszczyznowosci oraz to o czym napisales wyzej (jedno z drugim sie wiaze). -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "More experienced cyclists learn to "get light" for a fraction of a second while going over rough patches; newbies tend to sit harder on the saddle, increasing the risk of pinch flats." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-04-27 13:09:12 | |
Autor: Coaster | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
dsoto@gazeta.pl wrote:
Czkawka?
Cytujesz tu tekst z ktorego _wysmiewa sie_ Sheldon (armchair engineers mozna po naszemu by rzec - domorosli inzynierzy). Wypowiedz Sheldona na temat jest tu: "[...] The right pedal has a normal thread, but the left pedal has a left (reverse) thread. The reason for this is not obvious: The force from bearing friction would, in fact, tend to unscrew pedals threaded in this manner. The fact is, however, that it is not the bearing friction that makes pedals unscrew themselves, but a phenomenon called "precession". [...]" "[...] The left threaded left pedal was not the result of armchair theorizing, it was a solution to a real problem: people's left pedals kept unscrewing! [...]"
Niby gdzie zakladam? A czy ja estem darmowa instytucja tlumaczaca? Jak ktos sie czuje na silach to skorzysta. Nikt tu nikogo pod karabinem nie zmusza do czytania ;-) ? Też go Szkoda. ale wnioski z tekstów rozumiem tak: Zastanow sie w ktora strone kreciles koncowka markera - przy symulacji prawego pedalu w prawej korbie, 'kolka' czubkiem markera powinienes zataczac przeciwnie do kierunku wskazowek zegara. Tak dzieje sie 'w naturze' prawy pedal zaciesnia sie w korbie - marker obraca sie _w prawo_. Wprowadziles bledne zalozenie do testu. Wydawalo Ci sie, ze jak krecisz prawa korba to powinienes w eksperymencie krecic czubkiem markera w prawo ale to bledne zalozenie. Sily dzialaja na os pedalu w lewo - pedal zaciesnia sie w prawo. Pomimo tego iż marker poruszał się w prawo razem z dłonią, to jednak Zle kreciles ;-)
Podszkol wyobraznie i angielskii polski* to podyskutujemy. I postaraj sie przebrnac choc przez artykul Brandta: http://www.sheldonbrown.com/brandt/left.html *Nie cierpie, jak ktos blednie pisze o pedalach: np.: "prawego pedala". Zreszta zaraz w tym samym zdaniu jest napisane poprawnie "os pedalu". -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "More experienced cyclists learn to "get light" for a fraction of a second while going over rough patches; newbies tend to sit harder on the saddle, increasing the risk of pinch flats." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-04-27 04:40:19 | |
Autor: dsoto | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Coaster napisał(a): ciach Muszę to jeszcze raz przeczytać i przemyśleć, bo teraz zbieram się na pociąg. Wrócę wieczorem ;) |
|
Data: 2009-04-27 23:21:38 | |
Autor: dsoto | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Coaster napisał(a): Czkawka? O jedno ctr+v za dużo ;) > "Look at these fools, they go to the trouble of using a left thread on Cytujesz tu tekst z ktorego _wysmiewa sie_ Sheldon (armchair engineers Nie miałem zamiaru nikogo obrazić, ot rozbawiło mnie właśnie to stwierdzenie Sheldona nt ciągłego odkrywania na nowo teorii nt. gwintów w rowerze. Wypowiedz Sheldona na temat jest tu: Tak, przepisałem i spróbowałem to przetłumaczyć : The right pedal has a normal thread, but the left pedal has a left (reverse) thread. Prawy pedał ma normalny gwint, ale lewy pedał ma lewy (odwrócony) gwint. The reason for this is not obvious: The force from bearing friction would, in fact, tend to unscrew pedals threaded in this manner. Powód tego nie jest oczywisty: siła tarcia łożyska mogłaby w ten sposób powodować tendencję do odkręcania się pedałów zakręconych w ten sposób. The fact is, however, that it is not the bearing friction that makes pedals unscrew themselves, but a phenomenon called "precession". Fakty są takie, że to nie tarcie łożyska powoduje, że pedały się odkręcają, lecz fenomem zwany "precesją". You can demonstrate this to yourself by performing a simple experiment. Możesz to sobie sobie zademonstrować robiąc prosty eksperyment. Hold a pencil loosely in one fist, and move the end of it in a circle. Trzymając ołówek luźno w dłoni poruszaj nim wkoło. You will see that the pencil, as it rubs against the inside of your fist, rotates in the opposite direction. Zobaczysz, że ołówek pocierając o wnętrze dłoni kręci się w przeciwnym kierunku. Ignorant people outside the bike industry sometimes make the astonishing discovery that the way it has been done for 100 years is "wrong." Ignoranci spoza przemysłu rowerowego czasami dokonują zadziwniającego odkrycia, że coś wykonywane przez sto lat jest "złe". "Look at these fools, they go to the trouble of using a left thread on one pedal, then the bozos go and put the left thread on the wrong side! "Popatrz na tych głupków, robią problem z lewym gwintem w jednym pedale, a potem palanty wkręcają lewy gwint w drugą stronę!." Shows that bicycle designers have no idea what they are doing..." To pokazuje, że projektanci rowerowi nie mają pojęcia co robią ..." Another popular theory of armchair engineers is that the threads are done this way so that, Inna teoria domorosłych inżynierków jest taka, że gwinty dlatego są zrobione w ten sposób, if the pedal bearing locks up, the pedal will unscrew itself instead of breaking the rider's ankle. bo gdy łożysko w pedale się zablokuje to pedał sam się odkręci zamiast skręcić sobie kostkę. The left threaded left pedal was not the result of armchair theorizing, it was a solution to a real problem: Lewy gwint w lewym pedale nie był rezultatem dumania w fotelu, to było rozwiązanie rzeczywistego problemu: people's left pedals kept unscrewing! I have read that this was invented by the Wright brothers, but I am not sure of this. ludziom wciąż odkręcały się lewe pedały! Czytałem, że to był wynalazek braci Wright, ale nie jestem tego pewien. Note! The precession effect doesn't substitute for screwing your pedals in good and tight. Zapamiętaj ! Efekt precesji nie nie jest substytutem dobrego i mocnego zakręcenia pedałów. It is very important to do so. The threads (like virtually all threads on a bicycle) should be lubricated with grease, or at least with oil. Bardzo ważne aby to zrobić. Gwinty (właściwie wszystkie gwinty w rowerze) powinny być nasmarowane smarem, w ostateczności olejem. Ja tu nie widzę zobrazowania gdzie ta precesja występuje dokładnie. O tym za chwilę. > Dlaczego zakładasz, że pytający ma znać biegle angielski ;) No dobra, ale to polska grupa dyskusyjna, więc skoro mówimu o jakiś problemie, to odpowiedzi też powinny po polsku MSZ ;) > Też go nie znam aż tak dobrze Też tak myślę czasem. (...) Wprowadziles bledne zalozenie do testu. Wydawalo Racja. Po drugie przy tym ekserymencie z obracającym markerem nie może być mowy o korbie, która w tym układzie nie występuje. Jadąc sobie pociągiem trochę się nad tym zastanawiałem i im bardziej to czyniłem, tym bardziej nie widzę gdzie ta precesja jest. Posłużę się wykonanymi obrazkami :) http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/315952c3687231a9.html Mamy tutaj obraz tego doświadczenia - dłonią kręcimy w lewo, a marker znajdujący się wewnątrz przesuwając się w lewo sam kręci się w prawo. W pierwszej wersji zakładałem, iz marker jest kulką obracającą się w misce pedałU, ale tak być nie może bo gdy dodamy oś pedałU to sytuacja obracania się będzie wyglądać tak: (widok z prawej strony roweru) http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c56bf513dffe72f9.html Wynika z tego, że kulki przesuwając i kręcąc się próbują dokręcać naszą nieruchomą oś - jest więc dobrze, a przecież ta logika miała być błędna ("The fact is, however, that it is not the bearing friction that makes pedals unscrew themselves, but a phenomenon called "precession"") :) Przez artykuł też przebrnąłem (mniej więcej) i tam też tego wyjaśnienia nie znalazłem. Więc w którym dokładnie miejscu ta odwracająca tok myślenia precesja ma występować ? Podszkol wyobraznie i angielskii polski* to podyskutujemy. No ja już nie wiem, chyba za małą wyobraźnię mam, albo mój angielski jest zbyt "biedny" ;) Czekam na wyjaśnienia. *Nie cierpie, jak ktos blednie pisze o pedalach: np.: "prawego pedala". Zazwyczaj z polskim specjalnych problemów nie mam, ale czasem jakoś mi się tak dziwnie zdarza, że piszę głupoty typu "Obrazuje to mały eksperyment obrazujący(...)" i potem jak to przeczytam, to się sam dziwię, że to moje słowa. A tego dopełniacza słowa pedał, to już nie zapomnę, bankowo ;) |
|
Data: 2009-04-28 13:39:53 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Dnia Mon, 27 Apr 2009 23:21:38 -0700, dsoto napisał(a):
fenomemZjawisko. Jak tlumaczymy to tlumaczymy :) Na marginesie, to nie zadna precesja (zjawisko spowodowane dzialaniem momentu sily na wirujaca mase skrecajaca orientacje przestrzenna osi wirowania), tylko normalne dzialanie przekladni ciernej wewnetrznej o bardzo malej roznicy srednic kol. -- Jaroslaw "Jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-04-28 05:14:03 | |
Autor: dsoto | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Jaroslaw Berezowski napisał(a): Dnia Mon, 27 Apr 2009 23:21:38 -0700, dsoto napisaďż˝(a): Tyż dobrze :) Na marginesie, to nie zadna precesja (zjawisko spowodowane dzialaniem No właśnie. Precesja to bardziej pod astronomię podpada (dlatego zmienia się orientacja względem gwiazd w przeciągu lat). Skoro tak, to o jakim "precession" mowa ? Czekamy na Coaster'a ;) |
|
Data: 2009-04-28 15:36:31 | |
Autor: fabian | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
dsoto@gazeta.pl wrote:
Albo pod zabawy http://images.google.pl/images?q=bączek%20zabawka Fabian. |
|
Data: 2019-04-08 14:34:51 | |
Autor: hopulele | |
Dlaczego gwinty pedaĹĂłw sÄ takie jakie sÄ ... | |
Bzdura powinno być odwrotnie prawy powinien mieć gwint lewy. Nie wiem kto to wymyślił
|
|
Data: 2019-04-08 16:42:29 | |
Autor: spoldzielniaturystyczna | |
Dlaczego gwinty pedaĹĂłw sÄ takie jakie sÄ ... | |
W dniu poniedziałek, 8 kwietnia 2019 23:34:54 UTC+2 użytkownik hopu...@poczta.fm napisał:
lewy. Nie wiem kto to wymyślił Krzywa jego mać, po co wyciągasz "trupa z szuflady"? Wymyślił to jakiś kumaty mechanik i to powinno wystarczyć do prawidłowego użytkowania roweru. Jest jak ma być, bo odwrotnie byłoby gorzej. Jako dowód wystarczy wkręcić pedał, blokując jego oś jedną ręką (i kluczem), a drugą kręcąc korbę w stronę służącą jeździe, a nie terkotaniu wolnobiegiem "na wstecznym". Poza tym Ziemia jest płaska, szczepionki szkodzą, a Kartaginę (nawet jeśli to dziś tylko stanowisko archeologiczne) i UE należy zniszczyć. -- Marek |
|
Data: 2019-04-09 02:41:18 | |
Autor: zbrochaty | |
Dlaczego gwinty pedaĹĂłw sÄ takie jakie sÄ ... | |
Poza tym Ziemia jest płaska, szczepionki szkodzą, Slonce krazy wokol Ziemi, a w Smolensku byl zamach. |
|
Data: 2019-05-06 04:59:35 | |
Autor: adorobis | |
Dlaczego gwinty pedaĹĂłw sÄ takie jakie sÄ ... | |
Polecam tutaj:
https://en.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical) niestety nie ma polskiej wersji |
|
Data: 2019-04-09 09:19:25 | |
Autor: cytawa | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
hopulele@poczta.fm pisze:
Bzdura powinno być odwrotnie prawy powinien mieć gwint lewy. Nie wiem kto to wymyślił To wymyslil ktos madry. I cale szczescie, ze tacy byli i jeszcze czasem sie zdarzaja. Jan Cytawa |
|
Data: 2019-04-10 04:47:53 | |
Autor: Olivander | |
Dlaczego gwinty pedaĹĂłw sÄ takie jakie sÄ ... | |
Jak robilem pierwszego bicykla, użyłem dwie lewe korby (mocowane na kliny) i pedały , by się nie męczyć z blatem. A potem mi się odkręcał pedał, mimo używania dobrych epoksydów. Tam są konkretne siły. W końcu ten pedał przyspawałem, brzydkie, ale nie wyrwałem.
Następny bicykl dostał prawy kompletny pedał z uciętym blatem. O wiele mniej roboty z blatem niż walczyć z odkręcającym się pedałem. Swoja drogą, chyba padł rekord najstarszego wykopaliska p.r.z? Złota łopata! |
|
Data: 2019-04-27 21:38:48 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
cytawa pisze:
hopulele@poczta.fm pisze:Oj tam, mądry... Mądry to by korbę razem z osią pedału wykuł (w BMX-ach tak chyba było, i z osią suportu do kupy czasem), bo z osobistego doświadczenia znam przypadek, że się taki pedał odkręcił. Mnie się odkręcił. Niemożliwe? A co dla diabła niemożliwe, dzień później ten sam diabeł, w tym samym miejscu odkręcił kumplowi większość śrub mocujących koronki na rdzeniu patelni, śrub osobiście przez kumpla (zawodowego mechanika silników lotniczych, chyba wyczucie w ręku musiał mieć) dokręcanych. Ile byśmy się nie nakombinowali, żeby jakieś rozwiązanie uczynić maksymalnie niezawodnym - złe zawsze jakiś dowcip wymyśli. -- Daarek |
|
Data: 2019-04-27 23:25:05 | |
Autor: Maciek | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jak ie sÄ ... | |
Ile byśmy się nie nakombinowali, żeby jakieś rozwiązanie uczynić maksymalnie niezawodnym - złe zawsze jakiś dowcip wymyśli. Jak coś się odkręca - skręcać na lakierze. Jest to na tyle solidne, że sklei a z odkręceniem nie będzie problemu. |
|
Data: 2019-05-10 03:46:24 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Maciek pisze:
Ile byśmy się nie nakombinowali, żeby jakieś rozwiązanie uczynić Śmiem twierdzić, że nie przeczytałeś ze zrozumieniem... -- Darek |
|
Data: 2009-04-27 09:44:14 | |
Autor: fabian | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
M. wrote:
Witam, To chyba jakoś z precesją chyba było związane czy coś ;) Fabian. |
|
Data: 2009-04-27 14:31:44 | |
Autor: Jan Cytawa | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
fabian napisał:
To chyba jakoś z precesją chyba było związane czy coś ;) Niektorzy ludzie do wyjasniania prostych rzeczy lubia uzywac bardzo madrych slow. Wtedy to brzmi bardzo naukowo. W rzeczywistosci to z precesja nie ma nic wspolnego. Raczej czysta geometria czyli mechanika. Jesli chcesz zrozumiec zjawisko wez 2 walcowate pojemniczki wsadz jeden w drugi i krec jakims np. olowkiem ten wewnetrzny. Zobaczysz, ze kreci sie on do tylu. To wynika z roznicy drog jaka "pokonuje" wewnetrzna i zawnetrzna powierzchnia tego wewnetrznego pojemniczka i oczywiscie tarcie ma tu wiele do powiedzenia. Jan Cytawa |
|
Data: 2009-04-27 23:25:29 | |
Autor: dsoto | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Jan Cytawa napisał(a): Niektorzy ludzie do wyjasniania prostych rzeczy lubia uzywac bardzo Właśnie obaliłeś teorię Jobsta i Sheldona ;) Raczej czysta geometria czyli mechanika. Chyba coś pomyliłeś. Jesli chcesz zrozumiec zjawisko wez 2 walcowate pojemniczki wsadz jeden Teraz to przełóż jeszcze na sytuację dokręcani/odkręcania gwintów i będzie ok ;) |
|
Data: 2009-04-28 07:10:48 | |
Autor: Tomasz Konik | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
dsoto@gazeta.pl napisał(a):
Jan Cytawa napisa=B3(a): > Niektorzy ludzie do wyjasniania prostych rzeczy lubia uzywac bardzo Właśnie obaliłeś teorię Jobsta i Sheldona ;) O ile mi wiadomo, to precesja jest zjawiskiem dynamicznym. W przypadku, o którym mowa, nie ma zastosowania. Jak pisze Jan: zjawisko odkręcania/dokręcania gwintów ma podłoże czysto geometryczne i charakter statyczny. Pzdr;-) Konik -- |
|
Data: 2009-04-28 13:12:05 | |
Autor: Dżejm | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Nad czym tu debatować. Sprawa jest prosta ;). Moja teoria:
Podczas jazdy, prawy pedał kręci się względem korby w lewo. Gdyby był to zwykły pręt wkręcony w korbę, to oczywiście byśmy go tarciem butów odgręcali. Ale na tym pręcie jest łożysko które zmienia kierunek obrotów. Czyli kręcący się w lewo pedał obraca kulki w prawo, więc miska łożyska pedałów jest popychana w prawo. pozdro Dż |
|
Data: 2009-04-28 05:09:54 | |
Autor: dsoto | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Dżejm napisał(a): Czyli kręcący się w lewo pedał obraca kulki w prawo, więc miska łożyskapedałów jest popychana w prawo. Chciałeś chyba napisać ośka pedału jest popychana w prawo, bo tak trochę by się ta teoria ze sobą kłóciła ;) |
|
Data: 2009-04-28 06:23:10 | |
Autor: Rowerex | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... - teoria by Rowerex | |
On 28 Kwi, 12:12, Dżejm <no.s...@no.spam> wrote:
Nad czym tu debatować. Sprawa jest prosta ;). Moja teoria: Tera ja! Tera ja! Z nudów wywołanych wirusem nieświnskiej grypy opracowałem wlasną teorię: 1. Nie chodzi tu o precesję jako zjawisko - chodzi o ruch, czy raczej "mikroruch" jedynie _podobny_do_ruch_precesyjnego_, który podczas pedałowania wykonuje oś pedału na połączeniu z korbą. 2. Do wywołania efektu "okręcania się" pedału przy odwrotnie wykonanym gwincie potrzebne jest pedałowanie _z_obciążeniem_, natomiast: a) Sam ruch obrotowy pedału bez obciążenia i bez ruchu korby niczego nie powoduje b) Sam ruch obrotowy korby i jednocześnie pedału ale bez _obciążenia_ też niczego nie powoduje (teoretycznie powoduje, ale pedały są zbyt lekkie) 2. Połączenie gwintowane osi pedału z korbą nie jest idealnie sztywne więc wykonuje mikroruchy: a) Oś pedału jest _odchylana_od_swojej_osi_nominalnej wskutek obciążania przez rowerzystę pedałów podczas kręcenia korbą, oraz wskutek mikroluzów na połączeniu gwintowanym oś-korba. b) Oś pedału wykonuje względem korby mikroruchy zakreślając w przestrzeni powierzchnię stożkową (to właśnie jest wspomniane podobienstwo do ruchu precesyjnego) 3. W prawej korbie odchylająca się oś pedału zakreśla względem korby powierzchnię stożkową w kierunku takowym (małe uproszczenia): (uwaga: otwór pedału w korbie jest "nieruchomym zegarem", tzn. jeśli korba jest na godzinie 12:00, to zegar-otwór jest położony "normalnie", jeśli korba jest na godzinie 6:00, to zegar-otwór jest "do góry nogami") - prawa korba na godzinie 12:00 -> oś pedału jest dociskana do wylotu gwintu korby na godzinie 6:00 (czubek osi tez odchyla się w tą samą stronę) - prawa korba na godzinie 1:00 -> oś pedału dociskana jest do wylotu gwintu korby na godzinie 5:00 - prawa korba na godzinie 3:00 -> oś pedału dociskana jest do wylotu gwintu korby na godzinie 3:00 A więc miejsce docisku przemieszcza się po otworze prawej korby. Inaczej mówiąc: oś pedału "obtacza" się po wylocie otworu prawej korby w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara i odwrotnym do ruchu prawej korby. Teraz proszę sobie zrobić kóleczko z palca serdecznego i wskazującego lewej dłoni, następnie włożyć w owo kółeczko rurkę, np. opakowanie po jakiś pastylkach (im większa srednica rurki tym lepsza). Teraz proszę przyłożyć do czubka rurki jeden palec prawej dłoni i odchylać czubek zakreślając nim okręgi w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara, im większe kręgi tym lepszy efekt (Uwaga: nie kręcic rurką, tylko odchylać czubek!) A teraz proszę napisać, w którą stronę kręcić się będzie rurka :) Mam nadzieję, że Sheldon opisał to podobnie (jeśli nie to chrzanił ;-) Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2009-04-28 06:27:01 | |
Autor: Rowerex | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... - teoria by Rowerex | |
On 28 Kwi, 14:23, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:
Teraz proszę sobie zrobić kóleczko z palca serdecznego i wskazującego Miało być "kciuka i wskazującego" - nie połamcie sobie palców ;-) Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2009-04-28 07:28:06 | |
Autor: dsoto | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... - teoria by Rowerex | |
Rowerex napisał(a): 2. Połączenie gwintowane osi pedału z korbą nie jest idealnie sztywne b) Oś pedału wykonuje względem korby mikroruchy zakreślając w Powiem tak - wyjaśniłeś to lepiej niż to jest na stronach Sheldona i może dlatego teraz to zrozumiałem, bo jest po polsku :) W każdym razie pokazałeś jako jedyny wytłumaczyłeś istotę owego "wędrowania obciążeń po gwincie korby" i precesji (byłaby bardziej widoczna gdyby ośka była bardziej elastyczna albo rowerzysta ważył z 300 kg :) Nagród nie ma, tylko nie popadnij w samozachwyt ;) |
|
Data: 2009-04-28 08:50:00 | |
Autor: Rowerex | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... - teoria by Rowerex | |
On 28 Kwi, 15:28, ds...@gazeta.pl wrote:
byłaby bardziej widoczna gdyby ośka była bardziej elastyczna albo Z elastycznością, to tak nie do końca. Najważniejsze napisali tu już poprzednicy - patrz przekładnia cierna. Użyłem sformułowania "mikroluzy", ale bardziej (niestety dalej upraszczając) chodzi o różnicę między srednicami, a jeszcze dokładniej o różnicę między obwodem otworu w korbie i obwodem zewnętrznym osi pedału na ich połączeniu. Oś pedału o mniejszym obwodzie "wędruje / obtacza się" po otworze o większym obwodzie. Przy obrocie korby o 180 stopni oś ma do pokonania większą drogę niż jej własny obwód zewnętrzny - czyli obróci się o kąt deczko większy niż 180 stopni. Tak więc przy odwrotnym nagwintowaniu oś zacznie się wykręcać, najpierw bardzo powoli, tak by przezwyciężyć siły między zwojami gwintów (wtedy luzy są minimalne), a potem gwałtownie przyspieszy. Nagród nie ma, tylko nie popadnij w samozachwyt ;) Za późno ;-) Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2009-04-28 13:12:40 | |
Autor: Dżejm | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Nad czym tu debatować. Sprawa jest prosta ;). Moja teoria:
Podczas jazdy, prawy pedał kręci się względem korby w lewo. Gdyby był to zwykły pręt wkręcony w korbę, to oczywiście byśmy go tarciem butów odgręcali. Ale na tym pręcie jest łożysko które zmienia kierunek obrotów. Czyli kręcący się w lewo pedał obraca kulki w prawo, więc miska łożyska pedałów jest popychana w prawo. pozdro Dż |