Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...

Data: 2009-04-27 00:46:19
Autor: M.
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...
Witam,
mam teoretyczne pytanie jak w temacie. Dlaczego gwinty pedałow są takie
jakie są, to znaczy gwint prawego jest prawy - czyli dokrecamy w prawo, a
gwint lewego jest lewy? Przecież w ten sposob kierunek obrotu pedałów
powodować moze wykręcanie się ich z korby? Czyż nie? Imho te gwinty powinne
być dokladnie odwrotne. Pozdrawiam
--
Wkurzony wlasciciel nowego roweru z zerwanym gwintem w korbie...

Data: 2009-04-27 01:21:11
Autor: Dżejm
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...
[...]
Wkurzony wlasciciel nowego roweru z zerwanym gwintem w korbie...

Też mnie to spotkało. Ale nie łam się. Mi za kilka złotych w serwisie nagwintowali ponownie i założyli redukcję. I tak jeżdżę od lat. Jedynie przy zmianie pedałów redukcję rozwaliłem i musiałem szukać nowej, więc od razu lepiej zrobić zapas :).

pozdro

Data: 2009-04-27 08:45:50
Autor: ikov
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...
Też mnie to spotkało. Ale nie łam się. Mi za kilka złotych w serwisie nagwintowali ponownie i założyli redukcję.

Dobrze wiedzieć że jest coś takiego jak możliwość nagwintowania i założenia redukcji do korby. Brat w swojej starej szosie ma zerwany gwint i na razie jeździ tylko z dużą tarczą z przodu, bo małą wygiął - ma skubany siłę w nogach - a małej założyć nie może bo korby nie zdejmie. Wiecie ile taka przyjemność (gwintowanie i redukcja) mogą ~ kosztować?

--
http://ikov.bikestats.pl

Data: 2009-04-27 08:59:42
Autor: Rafał VFR
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...
.. Wiecie ile taka przyjemność (gwintowanie i redukcja) mogą ~
kosztować?

W Poznaniu u Pawlaka kosztowało kiedyś 25 zł.
Wkręcana jest tulejka hilikowlowa (tak sie to chyba pisze i tak sie to chyba nazywa?)
Dobry patent.
Rafal VFR
GG 85456
http://www.put.poznan.pl/~rafal.kowalski

Data: 2009-04-27 11:10:44
Autor: Coaster
Rafał VFR wrote:
[...]

HeliCoil :-)
http://www.helicoil.in/helicoil.htm

--
PoZdR
increasing the risk of pinch flats."

Data: 2009-04-27 08:20:31
Autor: Coaster
M. wrote:
[...]

Jest dokladnie tak jak ma byc, czyli jest i ma byc odwrotnie niz Ci sie wydaje, ze mialo by byc ;-)
http://www.sheldonbrown.com/gloss_p.html#pedalhttp://www.sheldonbrown.com/gloss_l.html#leftthread
http://www.sheldonbrown.com/brandt/left.html
http://www.sheldonbrown.com/brandt/fretting.html

--
PoZdR

"Don't try any other colors, red's the only one that works."

– Sheldon Brown, 1944-2008

Data: 2009-04-27 00:40:28
Autor: dsoto

Coaster napisał(a):
Jest dokladnie tak jak ma byc, czyli jest i ma byc odwrotnie niz Ci sie
wydaje, ze mialo by byc ;-)

"Look at these fools, they go to the trouble of using a left thread on
one pedal, then the bozos go and put the left thread on the wrong
side!
"Popatrz na tych głupków, robią problem z lewym gwintem w jednym
pedale, a potem palanty wkręcają lewy gwint w drugą stronę!.

Dlaczego zakładasz, że pytający ma znać biegle angielski ;) ? Też go
nie znam aż tak dobrze, ale wnioski z tekstów rozumiem tak:

Obrazuje to mały eksperyment obrazujący tzw. efekt precesji.
Postawiłem marker na lewej dłoni, a prawą lekko zamknąłem (tak, że
marker stał w niej swobodnie) i kręciłem prawą dłonią wokół markera.
Pomimo tego iż marker poruszał się w prawo razem z dłonią, to jednak
sam kręcił się wokół własnej osi w lewo. Symulacja ta to ruch prawej
korby w czasie jazdy względem kulki łożyska prawego pedała (na
początku sądziłem, że marker to oś pedału, ale gdyby tak było to
gwinty musiałyby być na odwrót ;) czyli sił powstających przy
obracaniu się okrągłego elementu wewnątrz koła. Siły te są większe
aniżeli tarcie, i nie pomogą żadne kleje aby zapobiec odkręcaniu się.

Correctomundo  ? ;)

Data: 2009-04-27 02:13:26
Autor: Rowerex
On 27 Kwi, 08:40, ds...@gazeta.pl wrote:

[...]

To samo się tyczy misek suportowych. Wersja z gwintem włoskim w
porównaniu z BSA ma jedną miskę wkręcaną odwrotnie, przez co ta miska
nagminnie się odkręca (nie pamiętam która). Nawet Włosi poszlo po
rozum do głowy, bo np. Bianchi parę lat temu przeszło na BSA i niewiem
czy ktokolwiek jeszcze gwinty włoskie stosuje.

Tak tochę OT, mnie ciekawi po co w niektórych korbach między pedalem a
ramieniem stosowane są podkladki (np FSA v-drive, Shimano takich nie
stosuje). Używam jednej pary pedałów do dwóch rowerów i o owych
podkładkach zapomniałem już po pierwszym wykręceniu. Pedałów nigdy nie
dokrecałem zbyt mocno i nigdy mi się nie odkręciły - więc po co te
podkladki, aby ochronić zbyt miekki material korby?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-04-27 02:40:32
Autor: dsoto

Rowerex napisał(a):

To samo się tyczy misek suportowych. Wersja z gwintem włoskim w
porównaniu z BSA ma jedną miskę wkręcaną odwrotnie, przez co ta miska
nagminnie się odkręca (nie pamiętam która).

Prawa, powinna mieć lewy gwint. Komplikuje to sytuację ewentualnego
przegwintowania BSA na włoski - z lewą da się zrobić, z prawą nie..
Tak w ogóle to wszyscy mogliby przejść na jeden standard gwintu (jest
ich 6, część wymarła), a nie komplikować życie ;)

 Pedałów nigdy nie
dokrecałem zbyt mocno i nigdy mi się nie odkręciły - więc po co te
podkladki, aby ochronić zbyt miekki material korby?

Raczej tak, przecież gwinty te same są ;)

Data: 2009-04-27 13:58:23
Autor: Coaster
Rowerex wrote:
[...]

W suporcie, odwrotnie niz w polaczeniu os pedalu-korba, podatne na odkrecanie sie sa _prawe_ miski z _prawym_ gwintem
http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom

To takie proste:
pedaly powinny miec:
prawy pedal - prawy gwint
lewy pedal - lewy gwint
suport powinien miec:
lewa miska - prawy gwint
prawa miska - lewy gwint

[...]
[...]

Stawiam na zachowanie plaszczyznowosci oraz to o czym napisales wyzej (jedno z drugim sie wiaze).

Data: 2009-04-27 13:09:12
Autor: Coaster

Coaster napisał(a):
Jest dokladnie tak jak ma byc, czyli jest i ma byc odwrotnie niz Ci sie
wydaje, ze mialo by byc ;-)

Czkawka?

[...]

Cytujesz tu tekst z ktorego _wysmiewa sie_ Sheldon (armchair engineers mozna po naszemu by rzec - domorosli inzynierzy).
Wypowiedz Sheldona na temat jest tu:
"[...] The right pedal has a normal thread, but the left pedal has a left (reverse) thread.
The reason for this is not obvious: The force from bearing friction would, in fact, tend to unscrew pedals threaded in this manner. The fact is, however, that it is not the bearing friction that makes pedals unscrew themselves, but a phenomenon called "precession". [...]"
"[...] The left threaded left pedal was not the result of armchair theorizing, it was a solution to a real problem: people's left pedals kept unscrewing! [...]"

Dlaczego zakładasz, że pytający ma znać biegle angielski ;)

Niby gdzie zakladam? A czy ja estem darmowa instytucja tlumaczaca? Jak ktos sie czuje na silach to skorzysta. Nikt tu nikogo pod karabinem nie zmusza do czytania ;-)

? Też go
nie znam aż tak dobrze,

Szkoda.

[...]

Zastanow sie w ktora strone kreciles koncowka markera - przy symulacji prawego pedalu w prawej korbie, 'kolka' czubkiem markera powinienes zataczac przeciwnie do kierunku wskazowek zegara.
Tak dzieje sie 'w naturze' prawy pedal zaciesnia sie w korbie - marker obraca sie _w prawo_. Wprowadziles bledne zalozenie do testu. Wydawalo Ci sie, ze jak krecisz prawa korba to powinienes w eksperymencie krecic czubkiem markera w prawo ale to bledne zalozenie. Sily dzialaja na os pedalu w lewo - pedal zaciesnia sie w prawo.

[...]

Zle kreciles ;-)

Correctomundo  ? ;)

Podszkol wyobraznie i angielskii polski* to podyskutujemy.
I postaraj sie przebrnac choc przez artykul Brandta:
http://www.sheldonbrown.com/brandt/left.html

*Nie cierpie, jak ktos blednie pisze o pedalach: np.: "prawego pedala". Zreszta zaraz w tym samym zdaniu jest napisane poprawnie "os pedalu".

Data: 2009-04-27 04:40:19
Autor: dsoto
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...

Coaster napisał(a):
ciach

Muszę to jeszcze raz przeczytać i przemyśleć, bo teraz zbieram się na
pociąg. Wrócę wieczorem ;)

Data: 2009-04-27 23:21:38
Autor: dsoto
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...

Coaster napisał(a):

Czkawka?

O jedno ctr+v za dużo ;)

> [...]

Cytujesz tu tekst z ktorego _wysmiewa sie_ Sheldon (armchair engineers
mozna po naszemu by rzec - domorosli inzynierzy).

Nie miałem zamiaru nikogo obrazić, ot rozbawiło mnie właśnie to
stwierdzenie Sheldona nt ciągłego odkrywania na nowo teorii nt.
gwintów w rowerze.

Wypowiedz Sheldona na temat jest tu:

Tak, przepisałem i spróbowałem to przetłumaczyć :

The right pedal has a normal thread, but the left pedal has a left
(reverse) thread.
Prawy pedał ma normalny gwint, ale lewy pedał ma lewy (odwrócony)
gwint.

The reason for this is not obvious: The force from bearing friction
would, in fact, tend to unscrew pedals threaded in this manner.
Powód tego nie jest oczywisty: siła tarcia łożyska mogłaby w ten
sposób powodować tendencję do odkręcania się pedałów zakręconych w ten
sposób.

The fact is, however, that it is not the bearing friction that makes
pedals unscrew themselves, but a phenomenon called "precession".
Fakty są takie, że to nie tarcie łożyska powoduje, że pedały się
odkręcają, lecz fenomem zwany "precesją".

You can demonstrate this to yourself by performing a simple
experiment.
Możesz to sobie sobie zademonstrować robiąc prosty eksperyment.

Hold a pencil loosely in one fist, and move the end of it in a
circle.
Trzymając ołówek luźno w dłoni poruszaj nim wkoło.

You will see that the pencil, as it rubs against the inside of your
fist, rotates in the opposite direction.
Zobaczysz, że ołówek pocierając o wnętrze dłoni kręci się w przeciwnym
kierunku.

Ignorant people outside the bike industry sometimes make the
astonishing discovery that the way it has been done for 100 years is
"wrong."
Ignoranci spoza przemysłu rowerowego czasami dokonują zadziwniającego
odkrycia, że coś wykonywane przez sto lat jest "złe".

[...]

Shows that bicycle designers have no idea what they are doing..."
To pokazuje, że projektanci rowerowi nie mają pojęcia co robią ..."

Another popular theory of armchair engineers is that the threads are
done this way so that,
Inna teoria domorosłych inżynierków jest taka, że gwinty dlatego są
zrobione w ten sposób,

if the pedal bearing locks up, the pedal will unscrew itself instead
of breaking the rider's ankle.
bo gdy łożysko w pedale się zablokuje to pedał sam się odkręci zamiast
skręcić sobie kostkę.

The left threaded left pedal was not the result of armchair
theorizing, it was a solution to a real problem:
Lewy gwint w lewym pedale nie był rezultatem dumania w fotelu, to było
rozwiązanie rzeczywistego problemu:

people's left pedals kept unscrewing! I have read that this was
invented by the Wright brothers, but I am not sure of this.
ludziom wciąż odkręcały się lewe pedały! Czytałem, że to był wynalazek
braci Wright, ale nie jestem tego pewien.

Note! The precession effect doesn't substitute for screwing your
pedals in good and tight.
Zapamiętaj ! Efekt precesji nie nie jest substytutem dobrego i mocnego
zakręcenia pedałów.

It is very important to do so. The threads (like virtually all threads
on a bicycle) should be lubricated with grease, or at least with oil.
Bardzo ważne aby to zrobić. Gwinty (właściwie wszystkie gwinty w
rowerze) powinny być nasmarowane smarem, w ostateczności olejem.

Ja tu nie widzę zobrazowania gdzie ta precesja występuje dokładnie. O
tym za chwilę.

> [...]
Niby gdzie zakladam? A czy ja estem darmowa instytucja tlumaczaca? Jak
ktos sie czuje na silach to skorzysta. Nikt tu nikogo pod karabinem nie

No dobra, ale to polska grupa dyskusyjna, więc skoro mówimu o jakiś
problemie, to odpowiedzi też powinny po polsku MSZ ;)

> Też go nie znam aż tak dobrze

Szkoda.

Też tak myślę czasem.

> ale wnioski z tekstów rozumiem tak:
(...)
[...]

Racja. Po drugie przy tym ekserymencie z obracającym markerem nie może
być mowy o korbie, która w tym układzie nie występuje.
Jadąc sobie pociągiem trochę się nad tym zastanawiałem i im bardziej
to czyniłem, tym bardziej nie widzę gdzie ta precesja jest. Posłużę
się wykonanymi obrazkami :)

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/315952c3687231a9.html

Mamy tutaj obraz tego doświadczenia - dłonią kręcimy w lewo, a marker
znajdujący się wewnątrz przesuwając się w lewo sam kręci się w prawo.
W pierwszej wersji zakładałem, iz marker jest kulką obracającą się w
misce pedałU, ale tak być nie może bo gdy dodamy oś pedałU to sytuacja
obracania się będzie wyglądać tak:

(widok z prawej strony roweru)

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c56bf513dffe72f9.html

Wynika z tego, że kulki przesuwając i kręcąc się próbują dokręcać
naszą nieruchomą oś - jest więc dobrze, a przecież ta logika  miała
być błędna ("The fact
is, however, that it is not the bearing friction that makes pedals
unscrew themselves, but a phenomenon called "precession"")
:)
Przez artykuł też przebrnąłem (mniej więcej) i tam też tego
wyjaśnienia nie znalazłem. Więc w którym dokładnie miejscu ta
odwracająca tok myślenia precesja ma występować ?

Podszkol wyobraznie i angielskii polski* to podyskutujemy.

No ja już nie wiem, chyba za małą wyobraźnię mam, albo mój angielski
jest zbyt "biedny" ;)
Czekam na wyjaśnienia.

*Nie cierpie, jak ktos blednie pisze o pedalach: np.: "prawego pedala".
Zreszta zaraz w tym samym zdaniu jest napisane poprawnie "os pedalu".

Zazwyczaj z polskim specjalnych problemów nie mam, ale czasem jakoś mi
się tak dziwnie zdarza, że piszę głupoty typu "Obrazuje to mały
eksperyment obrazujący(...)" i potem jak to przeczytam, to się sam
dziwię, że to moje słowa. A tego dopełniacza słowa pedał, to już nie
zapomnę, bankowo ;)

Data: 2009-04-28 13:39:53
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...
Dnia Mon, 27 Apr 2009 23:21:38 -0700, dsoto napisał(a):

fenomem
Zjawisko. Jak tlumaczymy to tlumaczymy :)

Na marginesie, to nie zadna precesja (zjawisko spowodowane dzialaniem momentu sily na wirujaca mase skrecajaca orientacje przestrzenna osi wirowania), tylko normalne dzialanie przekladni ciernej wewnetrznej o bardzo malej roznicy srednic kol.

--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

Data: 2009-04-28 05:14:03
Autor: dsoto
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...

Jaroslaw Berezowski napisał(a):
Dnia Mon, 27 Apr 2009 23:21:38 -0700, dsoto napisaďż˝(a):

> fenomem
Zjawisko. Jak tlumaczymy to tlumaczymy :)

Tyż dobrze :)

[...]

No właśnie. Precesja to bardziej pod astronomię podpada (dlatego
zmienia się orientacja względem gwiazd w przeciągu lat). Skoro tak, to
o jakim "precession" mowa ? Czekamy na Coaster'a ;)

Data: 2009-04-28 15:36:31
Autor: fabian
dsoto@gazeta.pl wrote:

[...]

Albo pod zabawy http://images.google.pl/images?q=bączek%20zabawka

Fabian.

Data: 2019-04-08 14:34:51
Autor: hopulele
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...
Bzdura powinno być odwrotnie prawy powinien mieć gwint lewy. Nie wiem kto to wymyślił

Data: 2019-04-08 16:42:29
Autor: spoldzielniaturystyczna
W dniu poniedziałek, 8 kwietnia 2019 23:34:54 UTC+2 użytkownik hopu...@poczta.fm napisał:
lewy. Nie wiem kto to wymyślił

Krzywa jego mać, po co wyciągasz "trupa z szuflady"?
Wymyślił to jakiś kumaty mechanik i to powinno wystarczyć do prawidłowego użytkowania roweru.
Jest jak ma być, bo odwrotnie byłoby gorzej. Jako dowód wystarczy
wkręcić pedał, blokując jego oś jedną ręką (i kluczem), a drugą kręcąc
korbę w stronę służącą jeździe, a nie terkotaniu wolnobiegiem "na
wstecznym".
Poza tym Ziemia jest płaska, szczepionki szkodzą, a Kartaginę (nawet
jeśli to dziś tylko stanowisko archeologiczne) i UE należy zniszczyć. --
Marek

Data: 2019-04-09 02:41:18
Autor: zbrochaty
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...
Poza tym Ziemia jest płaska, szczepionki szkodzą,

Slonce krazy wokol Ziemi, a w Smolensku byl zamach.

Data: 2019-05-06 04:59:35
Autor: adorobis
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...
Polecam tutaj:
https://en.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical)
niestety nie ma polskiej wersji

Data: 2019-04-09 09:19:25
Autor: cytawa
hopulele@poczta.fm pisze:
Bzdura powinno być odwrotnie prawy powinien mieć gwint lewy. Nie wiem kto to wymyślił

To wymyslil ktos madry. I cale szczescie, ze tacy byli i jeszcze czasem sie zdarzaja.

Jan Cytawa

Data: 2019-04-10 04:47:53
Autor: Olivander
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...
Jak robilem pierwszego bicykla, użyłem dwie lewe korby (mocowane na kliny) i pedały , by się nie męczyć z blatem. A potem mi się odkręcał pedał, mimo używania dobrych epoksydów. Tam są konkretne siły. W końcu ten pedał przyspawałem, brzydkie, ale nie wyrwałem.

Następny bicykl dostał prawy kompletny pedał z uciętym blatem. O wiele mniej roboty z blatem niż walczyć z odkręcającym się pedałem. Swoja drogą, chyba padł rekord najstarszego wykopaliska p.r.z? Złota łopata!

Data: 2019-04-27 21:38:48
Autor: Dariusz K. Ładziak
cytawa pisze:
hopulele@poczta.fm pisze:
[...]

Oj tam, mądry... Mądry to by korbę razem z osią pedału wykuł (w BMX-ach tak chyba było, i z osią suportu do kupy czasem), bo z osobistego doświadczenia znam przypadek, że się taki pedał odkręcił. Mnie się odkręcił. Niemożliwe? A co dla diabła niemożliwe, dzień później ten sam diabeł, w tym samym miejscu odkręcił kumplowi większość śrub mocujących koronki na rdzeniu patelni, śrub osobiście przez kumpla (zawodowego mechanika silników lotniczych, chyba wyczucie w ręku musiał mieć) dokręcanych.

Ile byśmy się nie nakombinowali, żeby jakieś rozwiązanie uczynić maksymalnie niezawodnym - złe zawsze jakiś dowcip wymyśli.

--
Daarek

Data: 2019-04-27 23:25:05
Autor: Maciek
Dlaczego gwinty pedałów są takie jak ie są...
Ile byśmy się nie nakombinowali, żeby jakieś rozwiązanie uczynić maksymalnie niezawodnym - złe zawsze jakiś dowcip wymyśli.

Jak coś się odkręca - skręcać na lakierze.
Jest to na tyle solidne, że sklei a z odkręceniem nie będzie problemu.

Data: 2019-05-10 03:46:24
Autor: Dariusz K. Ładziak
Maciek pisze:
[...]

Śmiem twierdzić, że nie przeczytałeś ze zrozumieniem...

--
Darek

Data: 2009-04-27 09:44:14
Autor: fabian
M. wrote:
[...]

To chyba jakoś z precesją chyba było związane czy coś ;)

Fabian.

Data: 2009-04-27 14:31:44
Autor: Jan Cytawa
fabian napisał:

To chyba jakoś z precesją chyba było związane czy coś ;)

Niektorzy ludzie do wyjasniania prostych rzeczy lubia uzywac bardzo
madrych slow. Wtedy to brzmi bardzo naukowo. W rzeczywistosci to z
precesja nie ma nic wspolnego. Raczej czysta geometria czyli mechanika.
Jesli chcesz zrozumiec zjawisko wez 2 walcowate pojemniczki wsadz jeden
w drugi i krec jakims np. olowkiem ten wewnetrzny. Zobaczysz, ze kreci
sie on do tylu. To wynika z roznicy drog jaka "pokonuje" wewnetrzna i
zawnetrzna powierzchnia tego wewnetrznego pojemniczka i oczywiscie
tarcie ma tu wiele do powiedzenia.

Jan Cytawa

Data: 2009-04-27 23:25:29
Autor: dsoto

Jan Cytawa napisał(a):

Niektorzy ludzie do wyjasniania prostych rzeczy lubia uzywac bardzo
madrych slow. Wtedy to brzmi bardzo naukowo. W rzeczywistosci to z
precesja nie ma nic wspolnego.

Właśnie obaliłeś teorię Jobsta i Sheldona ;)

Raczej czysta geometria czyli mechanika.

Chyba coś pomyliłeś.

Jesli chcesz zrozumiec zjawisko wez 2 walcowate pojemniczki wsadz jeden
w drugi i krec jakims np. olowkiem ten wewnetrzny. Zobaczysz, ze kreci
sie on do tylu.

Teraz to przełóż jeszcze na sytuację dokręcani/odkręcania gwintów i
będzie ok ;)

Data: 2009-04-28 07:10:48
Autor: Tomasz Konik
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...
dsoto@gazeta.pl napisał(a):
Jan Cytawa napisa=B3(a):

> [...]

> sie on do tylu.

Teraz to przełóż jeszcze na sytuację dokręcani/odkręcania gwintów i

O ile mi wiadomo, to precesja jest zjawiskiem dynamicznym. W przypadku, o
którym mowa, nie ma zastosowania. Jak pisze Jan: zjawisko
odkręcania/dokręcania gwintów ma podłoże czysto geometryczne i charakter
statyczny.
Pzdr;-)
Konik

Data: 2009-04-28 13:12:05
Autor: Dżejm
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...
Nad czym tu debatować. Sprawa jest prosta ;). Moja teoria:
Podczas jazdy, prawy pedał kręci się względem korby w lewo. Gdyby był to zwykły pręt wkręcony w korbę, to oczywiście byśmy go tarciem butów odgręcali. Ale na tym pręcie jest łożysko które zmienia kierunek obrotów. Czyli kręcący się w lewo pedał obraca kulki w prawo, więc miska łożyska pedałów jest popychana w prawo.

pozdro

Data: 2009-04-28 05:09:54
Autor: dsoto

Dżejm napisał(a):
Czyli kręcący się w lewo pedał obraca kulki w prawo, więc miska łożyska
pedałów jest popychana w prawo.

Chciałeś chyba napisać ośka pedału jest popychana w prawo, bo tak
trochę by się ta teoria ze sobą kłóciła ;)

Data: 2009-04-28 06:23:10
Autor: Rowerex
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... - teoria by Rowerex
On 28 Kwi, 12:12, Dżejm <no.s...@no.spam> wrote:

Nad czym tu debatować. Sprawa jest prosta ;). Moja teoria:

Tera ja! Tera ja! Z nudów wywołanych wirusem nieświnskiej grypy
opracowałem wlasną teorię:

1. Nie chodzi tu o precesję jako zjawisko - chodzi o ruch, czy raczej
"mikroruch" jedynie _podobny_do_ruch_precesyjnego_, który podczas
pedałowania wykonuje oś pedału na połączeniu z korbą.

2. Do wywołania efektu "okręcania się" pedału przy odwrotnie wykonanym
gwincie potrzebne jest pedałowanie _z_obciążeniem_, natomiast:
a) Sam ruch obrotowy pedału bez obciążenia i bez ruchu korby niczego
nie powoduje
b) Sam ruch obrotowy korby i jednocześnie pedału ale bez _obciążenia_
też niczego nie powoduje (teoretycznie powoduje, ale pedały są zbyt
lekkie)

2. Połączenie gwintowane osi pedału z korbą nie jest idealnie sztywne
więc wykonuje mikroruchy:
a) Oś pedału jest _odchylana_od_swojej_osi_nominalnej wskutek
obciążania przez rowerzystę pedałów podczas kręcenia korbą, oraz
wskutek mikroluzów na połączeniu gwintowanym oś-korba.
b) Oś pedału wykonuje względem korby mikroruchy zakreślając w
przestrzeni powierzchnię stożkową (to właśnie jest wspomniane
podobienstwo do ruchu precesyjnego)

3. W prawej korbie odchylająca się oś pedału zakreśla względem korby
powierzchnię stożkową w kierunku takowym (małe uproszczenia):

(uwaga: otwór pedału w korbie jest "nieruchomym zegarem", tzn. jeśli
korba jest na godzinie 12:00, to zegar-otwór jest położony
"normalnie", jeśli korba jest na godzinie 6:00, to zegar-otwór jest
"do góry nogami")

- prawa korba na godzinie 12:00 -> oś pedału jest dociskana do wylotu
gwintu korby na godzinie 6:00 (czubek osi tez odchyla się w tą samą
stronę)
- prawa korba na godzinie 1:00 -> oś pedału dociskana jest do wylotu
gwintu korby na godzinie 5:00
- prawa korba na godzinie 3:00 -> oś pedału dociskana jest do wylotu
gwintu korby na godzinie 3:00

A więc miejsce docisku przemieszcza się po otworze prawej korby.
Inaczej mówiąc: oś pedału "obtacza" się po wylocie otworu prawej korby
w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara i odwrotnym do ruchu
prawej korby.

Teraz proszę sobie zrobić kóleczko z palca serdecznego i wskazującego
lewej dłoni, następnie włożyć w owo kółeczko rurkę, np. opakowanie po
jakiś pastylkach (im większa srednica rurki tym lepsza). Teraz proszę
przyłożyć do czubka rurki jeden palec prawej dłoni i odchylać czubek
zakreślając nim okręgi w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara,
im większe kręgi tym lepszy efekt (Uwaga: nie kręcic rurką, tylko
odchylać czubek!)

A teraz proszę napisać, w którą stronę kręcić się będzie rurka :)

Mam nadzieję, że Sheldon opisał to podobnie (jeśli nie to chrzanił ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-04-28 06:27:01
Autor: Rowerex
On 28 Kwi, 14:23, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:

Teraz proszę sobie zrobić kóleczko z palca serdecznego i wskazującego
lewej dłoni,

Miało być "kciuka i wskazującego" - nie połamcie sobie palców ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-04-28 07:28:06
Autor: dsoto

Rowerex napisał(a):

[...]

Powiem tak - wyjaśniłeś to lepiej niż to jest na stronach Sheldona i
może dlatego teraz to zrozumiałem, bo jest po polsku :)  W każdym
razie pokazałeś jako jedyny wytłumaczyłeś istotę owego "wędrowania
obciążeń po gwincie korby" i precesji (byłaby bardziej widoczna gdyby
ośka była bardziej elastyczna albo rowerzysta ważył z 300 kg :) Nagród
nie ma, tylko nie popadnij w samozachwyt ;)

Data: 2009-04-28 08:50:00
Autor: Rowerex
On 28 Kwi, 15:28, ds...@gazeta.pl wrote:

byłaby bardziej widoczna gdyby  ośka była bardziej elastyczna albo
rowerzysta ważył z 300 kg :)

Z elastycznością, to tak nie do końca. Najważniejsze napisali tu już
poprzednicy - patrz przekładnia cierna.

Użyłem sformułowania "mikroluzy", ale bardziej (niestety dalej
upraszczając) chodzi o różnicę między srednicami, a jeszcze dokładniej
o różnicę między obwodem otworu w korbie i obwodem zewnętrznym osi
pedału na ich połączeniu. Oś pedału o mniejszym obwodzie "wędruje /
obtacza się" po otworze o większym obwodzie. Przy obrocie korby o 180
stopni oś ma do pokonania większą drogę niż jej własny obwód
zewnętrzny - czyli obróci się o kąt deczko większy niż 180 stopni. Tak
więc przy odwrotnym nagwintowaniu oś zacznie się wykręcać, najpierw
bardzo powoli, tak by przezwyciężyć siły między zwojami gwintów (wtedy
luzy są minimalne), a potem gwałtownie przyspieszy.

Nagród nie ma, tylko nie popadnij w samozachwyt ;)

Za późno ;-)

Pozdr-
-Rowerex