Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...

Data: 2009-04-27 09:44:14
Autor: fabian
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...
M. wrote:
Witam,
mam teoretyczne pytanie jak w temacie. Dlaczego gwinty pedałow są takie
jakie są, to znaczy gwint prawego jest prawy - czyli dokrecamy w prawo, a
gwint lewego jest lewy? Przecież w ten sposob kierunek obrotu pedałów
powodować moze wykręcanie się ich z korby? Czyż nie? Imho te gwinty powinne
być dokladnie odwrotne.

To chyba jakoś z precesją chyba było związane czy coś ;)

Fabian.

Data: 2009-04-27 14:31:44
Autor: Jan Cytawa
fabian napisał:

To chyba jakoś z precesją chyba było związane czy coś ;)

Niektorzy ludzie do wyjasniania prostych rzeczy lubia uzywac bardzo
madrych slow. Wtedy to brzmi bardzo naukowo. W rzeczywistosci to z
precesja nie ma nic wspolnego. Raczej czysta geometria czyli mechanika.
Jesli chcesz zrozumiec zjawisko wez 2 walcowate pojemniczki wsadz jeden
w drugi i krec jakims np. olowkiem ten wewnetrzny. Zobaczysz, ze kreci
sie on do tylu. To wynika z roznicy drog jaka "pokonuje" wewnetrzna i
zawnetrzna powierzchnia tego wewnetrznego pojemniczka i oczywiscie
tarcie ma tu wiele do powiedzenia.

Jan Cytawa

Data: 2009-04-27 23:25:29
Autor: dsoto

Jan Cytawa napisał(a):

Niektorzy ludzie do wyjasniania prostych rzeczy lubia uzywac bardzo
madrych slow. Wtedy to brzmi bardzo naukowo. W rzeczywistosci to z
precesja nie ma nic wspolnego.

Właśnie obaliłeś teorię Jobsta i Sheldona ;)

Raczej czysta geometria czyli mechanika.

Chyba coś pomyliłeś.

Jesli chcesz zrozumiec zjawisko wez 2 walcowate pojemniczki wsadz jeden
w drugi i krec jakims np. olowkiem ten wewnetrzny. Zobaczysz, ze kreci
sie on do tylu.

Teraz to przełóż jeszcze na sytuację dokręcani/odkręcania gwintów i
będzie ok ;)

Data: 2009-04-28 07:10:48
Autor: Tomasz Konik
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...
dsoto@gazeta.pl napisał(a):
Jan Cytawa napisa=B3(a):

> [...]

> sie on do tylu.

Teraz to przełóż jeszcze na sytuację dokręcani/odkręcania gwintów i

O ile mi wiadomo, to precesja jest zjawiskiem dynamicznym. W przypadku, o
którym mowa, nie ma zastosowania. Jak pisze Jan: zjawisko
odkręcania/dokręcania gwintów ma podłoże czysto geometryczne i charakter
statyczny.
Pzdr;-)
Konik

--

Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...