Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...

Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...

Data: 2009-04-28 13:12:05
Autor: Dżejm
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...
Nad czym tu debatować. Sprawa jest prosta ;). Moja teoria:
Podczas jazdy, prawy pedał kręci się względem korby w lewo. Gdyby był to zwykły pręt wkręcony w korbę, to oczywiście byśmy go tarciem butów odgręcali. Ale na tym pręcie jest łożysko które zmienia kierunek obrotów. Czyli kręcący się w lewo pedał obraca kulki w prawo, więc miska łożyska pedałów jest popychana w prawo.

pozdro


Data: 2009-04-28 05:09:54
Autor: dsoto
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...


Dżejm napisał(a):
Czyli kręcący się w lewo pedał obraca kulki w prawo, więc miska łożyska
pedałów jest popychana w prawo.

Chciałeś chyba napisać ośka pedału jest popychana w prawo, bo tak
trochę by się ta teoria ze sobą kłóciła ;)

Data: 2009-04-28 06:23:10
Autor: Rowerex
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... - teoria by Rowerex
On 28 Kwi, 12:12, Dżejm <no.s...@no.spam> wrote:

Nad czym tu debatować. Sprawa jest prosta ;). Moja teoria:

Tera ja! Tera ja! Z nudów wywołanych wirusem nieświnskiej grypy
opracowałem wlasną teorię:

1. Nie chodzi tu o precesję jako zjawisko - chodzi o ruch, czy raczej
"mikroruch" jedynie _podobny_do_ruch_precesyjnego_, który podczas
pedałowania wykonuje oś pedału na połączeniu z korbą.

2. Do wywołania efektu "okręcania się" pedału przy odwrotnie wykonanym
gwincie potrzebne jest pedałowanie _z_obciążeniem_, natomiast:
a) Sam ruch obrotowy pedału bez obciążenia i bez ruchu korby niczego
nie powoduje
b) Sam ruch obrotowy korby i jednocześnie pedału ale bez _obciążenia_
też niczego nie powoduje (teoretycznie powoduje, ale pedały są zbyt
lekkie)

2. Połączenie gwintowane osi pedału z korbą nie jest idealnie sztywne
więc wykonuje mikroruchy:
a) Oś pedału jest _odchylana_od_swojej_osi_nominalnej wskutek
obciążania przez rowerzystę pedałów podczas kręcenia korbą, oraz
wskutek mikroluzów na połączeniu gwintowanym oś-korba.
b) Oś pedału wykonuje względem korby mikroruchy zakreślając w
przestrzeni powierzchnię stożkową (to właśnie jest wspomniane
podobienstwo do ruchu precesyjnego)

3. W prawej korbie odchylająca się oś pedału zakreśla względem korby
powierzchnię stożkową w kierunku takowym (małe uproszczenia):

(uwaga: otwór pedału w korbie jest "nieruchomym zegarem", tzn. jeśli
korba jest na godzinie 12:00, to zegar-otwór jest położony
"normalnie", jeśli korba jest na godzinie 6:00, to zegar-otwór jest
"do góry nogami")

- prawa korba na godzinie 12:00 -> oś pedału jest dociskana do wylotu
gwintu korby na godzinie 6:00 (czubek osi tez odchyla się w tą samą
stronę)
- prawa korba na godzinie 1:00 -> oś pedału dociskana jest do wylotu
gwintu korby na godzinie 5:00
- prawa korba na godzinie 3:00 -> oś pedału dociskana jest do wylotu
gwintu korby na godzinie 3:00

A więc miejsce docisku przemieszcza się po otworze prawej korby.
Inaczej mówiąc: oś pedału "obtacza" się po wylocie otworu prawej korby
w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara i odwrotnym do ruchu
prawej korby.

Teraz proszę sobie zrobić kóleczko z palca serdecznego i wskazującego
lewej dłoni, następnie włożyć w owo kółeczko rurkę, np. opakowanie po
jakiś pastylkach (im większa srednica rurki tym lepsza). Teraz proszę
przyłożyć do czubka rurki jeden palec prawej dłoni i odchylać czubek
zakreślając nim okręgi w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara,
im większe kręgi tym lepszy efekt (Uwaga: nie kręcic rurką, tylko
odchylać czubek!)

A teraz proszę napisać, w którą stronę kręcić się będzie rurka :)

Mam nadzieję, że Sheldon opisał to podobnie (jeśli nie to chrzanił ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-04-28 06:27:01
Autor: Rowerex
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... - teoria by Rowerex
On 28 Kwi, 14:23, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:

Teraz proszę sobie zrobić kóleczko z palca serdecznego i wskazującego
lewej dłoni,

Miało być "kciuka i wskazującego" - nie połamcie sobie palców ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-04-28 07:28:06
Autor: dsoto
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... - teoria by Rowerex

Rowerex napisał(a):

2. Połączenie gwintowane osi pedału z korbą nie jest idealnie sztywne
więc wykonuje mikroruchy:

b) Oś pedału wykonuje względem korby mikroruchy zakreślając w
przestrzeni powierzchnię stożkową (to właśnie jest wspomniane
podobienstwo do ruchu precesyjnego)

Powiem tak - wyjaśniłeś to lepiej niż to jest na stronach Sheldona i
może dlatego teraz to zrozumiałem, bo jest po polsku :)  W każdym
razie pokazałeś jako jedyny wytłumaczyłeś istotę owego "wędrowania
obciążeń po gwincie korby" i precesji (byłaby bardziej widoczna gdyby
ośka była bardziej elastyczna albo rowerzysta ważył z 300 kg :) Nagród
nie ma, tylko nie popadnij w samozachwyt ;)

Data: 2009-04-28 08:50:00
Autor: Rowerex
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... - teoria by Rowerex
On 28 Kwi, 15:28, ds...@gazeta.pl wrote:

byłaby bardziej widoczna gdyby  ośka była bardziej elastyczna albo
rowerzysta ważył z 300 kg :)

Z elastycznością, to tak nie do końca. Najważniejsze napisali tu już
poprzednicy - patrz przekładnia cierna.

Użyłem sformułowania "mikroluzy", ale bardziej (niestety dalej
upraszczając) chodzi o różnicę między srednicami, a jeszcze dokładniej
o różnicę między obwodem otworu w korbie i obwodem zewnętrznym osi
pedału na ich połączeniu. Oś pedału o mniejszym obwodzie "wędruje /
obtacza się" po otworze o większym obwodzie. Przy obrocie korby o 180
stopni oś ma do pokonania większą drogę niż jej własny obwód
zewnętrzny - czyli obróci się o kąt deczko większy niż 180 stopni. Tak
więc przy odwrotnym nagwintowaniu oś zacznie się wykręcać, najpierw
bardzo powoli, tak by przezwyciężyć siły między zwojami gwintów (wtedy
luzy są minimalne), a potem gwałtownie przyspieszy.

Nagród nie ma, tylko nie popadnij w samozachwyt ;)

Za późno ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są...

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona