Data: 2009-04-28 13:12:05 | |
Autor: Dżejm | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Nad czym tu debatować. Sprawa jest prosta ;). Moja teoria:
Podczas jazdy, prawy pedał kręci się względem korby w lewo. Gdyby był to zwykły pręt wkręcony w korbę, to oczywiście byśmy go tarciem butów odgręcali. Ale na tym pręcie jest łożysko które zmienia kierunek obrotów. Czyli kręcący się w lewo pedał obraca kulki w prawo, więc miska łożyska pedałów jest popychana w prawo. pozdro Dż |
|
Data: 2009-04-28 05:09:54 | |
Autor: dsoto | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... | |
Dżejm napisał(a): Czyli kręcący się w lewo pedał obraca kulki w prawo, więc miska łożyskapedałów jest popychana w prawo. Chciałeś chyba napisać ośka pedału jest popychana w prawo, bo tak trochę by się ta teoria ze sobą kłóciła ;) |
|
Data: 2009-04-28 06:23:10 | |
Autor: Rowerex | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... - teoria by Rowerex | |
On 28 Kwi, 12:12, Dżejm <no.s...@no.spam> wrote:
Nad czym tu debatować. Sprawa jest prosta ;). Moja teoria: Tera ja! Tera ja! Z nudów wywołanych wirusem nieświnskiej grypy opracowałem wlasną teorię: 1. Nie chodzi tu o precesję jako zjawisko - chodzi o ruch, czy raczej "mikroruch" jedynie _podobny_do_ruch_precesyjnego_, który podczas pedałowania wykonuje oś pedału na połączeniu z korbą. 2. Do wywołania efektu "okręcania się" pedału przy odwrotnie wykonanym gwincie potrzebne jest pedałowanie _z_obciążeniem_, natomiast: a) Sam ruch obrotowy pedału bez obciążenia i bez ruchu korby niczego nie powoduje b) Sam ruch obrotowy korby i jednocześnie pedału ale bez _obciążenia_ też niczego nie powoduje (teoretycznie powoduje, ale pedały są zbyt lekkie) 2. Połączenie gwintowane osi pedału z korbą nie jest idealnie sztywne więc wykonuje mikroruchy: a) Oś pedału jest _odchylana_od_swojej_osi_nominalnej wskutek obciążania przez rowerzystę pedałów podczas kręcenia korbą, oraz wskutek mikroluzów na połączeniu gwintowanym oś-korba. b) Oś pedału wykonuje względem korby mikroruchy zakreślając w przestrzeni powierzchnię stożkową (to właśnie jest wspomniane podobienstwo do ruchu precesyjnego) 3. W prawej korbie odchylająca się oś pedału zakreśla względem korby powierzchnię stożkową w kierunku takowym (małe uproszczenia): (uwaga: otwór pedału w korbie jest "nieruchomym zegarem", tzn. jeśli korba jest na godzinie 12:00, to zegar-otwór jest położony "normalnie", jeśli korba jest na godzinie 6:00, to zegar-otwór jest "do góry nogami") - prawa korba na godzinie 12:00 -> oś pedału jest dociskana do wylotu gwintu korby na godzinie 6:00 (czubek osi tez odchyla się w tą samą stronę) - prawa korba na godzinie 1:00 -> oś pedału dociskana jest do wylotu gwintu korby na godzinie 5:00 - prawa korba na godzinie 3:00 -> oś pedału dociskana jest do wylotu gwintu korby na godzinie 3:00 A więc miejsce docisku przemieszcza się po otworze prawej korby. Inaczej mówiąc: oś pedału "obtacza" się po wylocie otworu prawej korby w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara i odwrotnym do ruchu prawej korby. Teraz proszę sobie zrobić kóleczko z palca serdecznego i wskazującego lewej dłoni, następnie włożyć w owo kółeczko rurkę, np. opakowanie po jakiś pastylkach (im większa srednica rurki tym lepsza). Teraz proszę przyłożyć do czubka rurki jeden palec prawej dłoni i odchylać czubek zakreślając nim okręgi w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara, im większe kręgi tym lepszy efekt (Uwaga: nie kręcic rurką, tylko odchylać czubek!) A teraz proszę napisać, w którą stronę kręcić się będzie rurka :) Mam nadzieję, że Sheldon opisał to podobnie (jeśli nie to chrzanił ;-) Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2009-04-28 06:27:01 | |
Autor: Rowerex | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... - teoria by Rowerex | |
On 28 Kwi, 14:23, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:
Teraz proszę sobie zrobić kóleczko z palca serdecznego i wskazującego Miało być "kciuka i wskazującego" - nie połamcie sobie palców ;-) Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2009-04-28 07:28:06 | |
Autor: dsoto | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... - teoria by Rowerex | |
Rowerex napisał(a): 2. Połączenie gwintowane osi pedału z korbą nie jest idealnie sztywne b) Oś pedału wykonuje względem korby mikroruchy zakreślając w Powiem tak - wyjaśniłeś to lepiej niż to jest na stronach Sheldona i może dlatego teraz to zrozumiałem, bo jest po polsku :) W każdym razie pokazałeś jako jedyny wytłumaczyłeś istotę owego "wędrowania obciążeń po gwincie korby" i precesji (byłaby bardziej widoczna gdyby ośka była bardziej elastyczna albo rowerzysta ważył z 300 kg :) Nagród nie ma, tylko nie popadnij w samozachwyt ;) |
|
Data: 2009-04-28 08:50:00 | |
Autor: Rowerex | |
Dlaczego gwinty pedałów są takie jakie są... - teoria by Rowerex | |
On 28 Kwi, 15:28, ds...@gazeta.pl wrote:
byłaby bardziej widoczna gdyby ośka była bardziej elastyczna albo Z elastycznością, to tak nie do końca. Najważniejsze napisali tu już poprzednicy - patrz przekładnia cierna. Użyłem sformułowania "mikroluzy", ale bardziej (niestety dalej upraszczając) chodzi o różnicę między srednicami, a jeszcze dokładniej o różnicę między obwodem otworu w korbie i obwodem zewnętrznym osi pedału na ich połączeniu. Oś pedału o mniejszym obwodzie "wędruje / obtacza się" po otworze o większym obwodzie. Przy obrocie korby o 180 stopni oś ma do pokonania większą drogę niż jej własny obwód zewnętrzny - czyli obróci się o kąt deczko większy niż 180 stopni. Tak więc przy odwrotnym nagwintowaniu oś zacznie się wykręcać, najpierw bardzo powoli, tak by przezwyciężyć siły między zwojami gwintów (wtedy luzy są minimalne), a potem gwałtownie przyspieszy. Nagród nie ma, tylko nie popadnij w samozachwyt ;) Za późno ;-) Pozdr- -Rowerex |
|