Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?

Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?

Data: 2013-07-03 01:52:56
Autor: Gotfryd Smolik news
Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?
On Tue, 2 Jul 2013, Marcin wrote:

Witam

Czemu wprowadzono zasade, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?
W ruchu prawostronnym przeciez kierowca ma duzo lepsza widocznosc z lewej strony

  Może dlatego, że w przeciwnym przypadku jadący prosto musiałby
ustępować skręcającemu? Skręcający i tak zwalnia.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-07-03 21:47:55
Autor: Marcin
Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?
Witam

W dniu 2013-07-03 01:52, Gotfryd Smolik news pisze:

  Może dlatego, że w przeciwnym przypadku jadący prosto musiałby
ustępować skręcającemu? Skręcający i tak zwalnia.

Mozesz rozwinac?
Na skrzyzowaniu rownorzednym i tam musisz ustapic temu z prawej niezaleznie czy on jedzie prosto, skreca w prawo czy w lewo.
A zmieniac pas i siedzac po lewej stronie pojazdu duzo lepiej widze co sie dzieje z lewej strony (np. lusterko w srodku skierowane jest na lewa). Po prawej zaslaniac moze pasazer.


Pozdrawiam,
Marcin

Data: 2013-07-04 12:16:03
Autor: Gotfryd Smolik news
Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?
On Wed, 3 Jul 2013, Marcin wrote:

Witam

W dniu 2013-07-03 01:52, Gotfryd Smolik news pisze:

  Może dlatego, że w przeciwnym przypadku jadący prosto musiałby
ustępować skręcającemu? Skręcający i tak zwalnia.

Mozesz rozwinac?

  Dość prosto.
  Dla jadących wobec siebie z boków liczba kombinacji
jest taka sama a układ przecięć symetryczny.
  Ale jest jeden przypadek, który nie jest symetryczny.
  Miałem na myśli jadącego tą samą drogą :)
  Znaczy z przeciwka.

Na skrzyzowaniu rownorzednym i tam musisz ustapic temu z prawej niezaleznie czy on jedzie prosto, skreca w prawo czy w lewo.

  Ale jeśli pojazdy jadą naprzeciw siebie i jeden z nich skręca,
mamy dwa "nierównoprawne" przypadki. Skręt w prawo jest bezkolizyjny,
pozostaje skręt w lewo. Czyli jedziesz prosto i ten z przeciwka
skręca w lewo, albo zamieniacie się miejscami.
  Przy zmianie zasady musiałbyś się zatrzymywać, bo komuś z przeciwka
zachciało się skręcić w "swoje lewo".

A zmieniac pas i siedzac po lewej stronie pojazdu duzo lepiej widze co sie dzieje z lewej strony (np. lusterko w srodku skierowane jest na lewa). Po prawej zaslaniac moze pasazer.

  Pasażerowi dasz w ucho, to się schyli ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-07-04 14:53:45
Autor: Yakhub
Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?
W liście datowanym 3 lipca 2013 (21:47:55) napisano:
Mozesz rozwinac?
Na skrzyzowaniu rownorzednym i tam musisz ustapic temu z prawej niezaleznie czy on jedzie prosto, skreca w prawo czy w lewo.
A zmieniac pas i siedzac po lewej stronie pojazdu duzo lepiej widze co
sie dzieje z lewej strony (np. lusterko w srodku skierowane jest na lewa). Po prawej zaslaniac moze pasazer.


Popatrz na obrazek:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1506823/Bez%C2%A0tytu%C5%82u.png


Wyobraź sobie, że jesteś samochodem A.

GDYBY   obowiązywała   zasada   "lewej   ręki",   musiałbyś  ustępować
samochodowi  B,  nawet wtedy, gdy nie jest on na "kursie kolizyjnym" z
Tobą.

Przy   zasadzie   "prawej   ręki"  ustępujesz  samochodowi  "C"  -  bo
niezależnie od tego, gdzie on pojedzie - ZAWSZE będzie na kolizyjnym.


--
Pozdrowienia,
 Yakhub

Data: 2013-07-05 22:40:50
Autor: uzytkownik
Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?
Użytkownik "Yakhub" <yakhub@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:563852826.20130704145345gazeta.pl...

Popatrz na obrazek:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1506823/Bez%C2%A0tytu%C5%82u.png


Wyobraź sobie, że jesteś samochodem A.

GDYBY   obowiązywała   zasada   "lewej   ręki",   musiałbyś  ustępować
samochodowi  B,  nawet wtedy, gdy nie jest on na "kursie kolizyjnym" z
Tobą.

Przy   zasadzie   "prawej   ręki"  ustępujesz  samochodowi  "C"  -  bo
niezależnie od tego, gdzie on pojedzie - ZAWSZE będzie na kolizyjnym.

Teraz sobie wyobraź, że samiochód A jedzie dokłądnie w przeciwnym kierunku niż na rysunku.
Zgodnie z regułą prawej ręki, pojazd C musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi A, ale nag,minnie kierowcy łamią tą zasadę przy skręcie w prawo, który niby nie jest kolizyjny, ale bardzo często zmusza jadących prosto do reakcji w ciasnych uliczkach, gdzie skręcający w prawo po prostu zajeżdżają drogę.
Zasada pierwszeństwa z lewej przy ruchu prawostronnym ma więc szereg zalet, choć niewątpliwie zmuszałaby jadących prosto do ustępowania pierwszeństwa skręcającym. Ma to jednak swoje zalety, ponieważ zmuszałaby każdego zbliżającego się do skrzyżwoania do zwalniania :)

Data: 2013-07-06 10:22:56
Autor: Gotfryd Smolik news
Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?
On Fri, 5 Jul 2013, uzytkownik wrote:

Użytkownik "Yakhub" <yakhub@gazeta.pl> napisał

Popatrz na obrazek:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1506823/Bez%C2%A0tytu%C5%82u.png

[...]

Teraz sobie wyobraź, że samiochód A jedzie dokłądnie w przeciwnym kierunku
niż na rysunku.
Zgodnie z regułą prawej ręki, pojazd C musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi A,

  Hm... możesz wyjaśnić, dlaczego po prostu nie powołałeś się
na pojazd B, uwidoczniony na rysunku? :O
  Dla porządku - w opisach nizej wprost powołuję się na rysunek,
bez modyfikacji.

ale nag,minnie kierowcy łamią tą zasadę przy skręcie w prawo,

....i zdarza się, że mają pech. Owszem. Jadący z pierwszeństwem jedzie
"po pańsku" środkiem drogi (nie mylić ze środkami jezdni) czego skręcający
się nie spodziewa, ale cóż, nie ma się "spodziewać", ma ustąpić (znam
gościa któremu coś takiego się przytrafiło i fakt podejrzewania
usiłowania "dania nauczki" przez kierowcę ciężarówki niewiele
zmienia - tamten miał pierwszeństwo, trudno się mówi że "przybrał"
z pasa jazdy w drugą stronę).

<powtórka>
przy skręcie w prawo

....to przy odwróceniu pierwszeństwa będą przy skręcie w lewo.
  Patrz niżej - jaki promil kierowców A stanie przed skrzyżowaniem,
aby B mógł wygodnie skręcić?[1]
  Wymuszenie jak nic.

który niby nie jest kolizyjny, ale bardzo często zmusza jadących prosto do reakcji
w ciasnych uliczkach, gdzie skręcający w prawo po prostu zajeżdżają drogę.
Zasada pierwszeństwa z lewej przy ruchu prawostronnym ma więc szereg zalet, choć niewątpliwie zmuszałaby jadących prosto do ustępowania pierwszeństwa skręcającym.

  Przecież zmiana zasady nie likwiduje możliwości nieustąpienia
pierwszeństwa.

Ma to jednak swoje zalety, ponieważ zmuszałaby każdego zbliżającego się do skrzyżwoania do zwalniania :)

  Do tego wystarczy samo nienadawanie pierwszeństwa żadnej drodze!
(a uczeni w mowie i piśmie dawno już do takiego wniosku doszli,
ba, tu i ówdzie powdrażali :))
  Dlaczego zakładasz, że jeśli kierowca NIE PRZESTRZEGA obowiązku
ustąpienia pierwszeństwa po prawej to zacznie przestrzegać obowiązku
ustąpienia z lewej?

  Jeszcze pytanie pomocnicze.
  Przykład z rysunku, ale pierwszeństwo z lewej.
[1] W jakiej odległości przed skrzyżowaniem ma zatrzymać się pojazd
A, aby kierowca nie naraził się na zarzut zajechania drogi
skręcającemu pojazdowi B?
  Przy pierwszeństwie z lewej, kiedy skręcający w prawo ma znacznie
mniej miejsca niż skręcający w lewo, częściej będzie pojawiał
się problem "jazdy po pańsku", w tym po części jezdni przeznaczonej
dla przeciwnego kierunku ruchu (przy pierwszeństwie z prawej
ten odcinek najczęściej mieści się na skrzyżowaniu lub za
nim - patrząc z p. widzenia zobowiązanego do ustąpienia
- a nie przed).

  Czyli de facto przepis o "ustąpieniu pierwszeństwa" należałoby
zmienić na przepis o "ustąpieniu miejsca" (w tej chwili dotyczy
wyłącznie kolizyjności rowerzystów i pieszych oraz kolizyjności
innych pojazdów z tramwajami, ale w przypadku tramwaju widać
GDZIE jest miejsce na którym nie ma prawa znaleźć się zobowiązany
i skąd ma się teleportować :>)

pzdr, Gotfryd

Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona