Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pytanie o zacisk

Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pytanie o zacisk

Data: 2016-11-27 05:11:54
Autor: Rowerex
Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pytanie o zacisk
Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle (w większości) rozcięcia z tyłu, a nie z przodu? Mnie interesują aspekty mechaniczne typu wytrzymałość na obciążenia i ramy i sztycy, a nie wygoda przy zaciskaniu czy odporność na zanieczyszczenia.

Wg mnie lepiej z przodu, bo z racji pochylenia sztycy w tył rozcięcie będzie mniej obciążone mechanicznie. Z drugiej strony, może rozcięcie z tyłu mniej naraża sztycę na siły ścinające..?

Kolejne pytanie - dlaczego zaciski sztycy montuje się na szczycie rury podsiodłowej (mają przewężenie, które opiera się na górnej krawędzi rury) - no bo jeśli typowe rozcięcie w "kominie" ma koło 30mm, to chyba lepiej byłoby zamontować zacisk na środku rozcięcia (nieco poniżej szczytu rury), a nie na jego szczycie, bo to mogłoby ewentualnie zmienić-poprawić rozkład sił między ściśniętą rurą ramy i sztycą. Można zrobić taki zacisk, który owszem, oprze się na szczycie rury, ale przez jakieś 10mm poniżej nie będzie rury dotykał, a ściskał ją będzie dopiero w obszarze między 10 a 20mm poniżej szczytu, czyli dokładnie na środku typowego rozcięcia (byłby dość wysoki, ale teraz sporo ram ma wysokie kominy) Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-11-27 16:38:07
Autor: solar
Dlaczego kominy w ramach do zaciskani a sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pyt anie o zacisk
W dniu 2016-11-27 o 14:11, Rowerex pisze:

Można zrobić taki zacisk, który owszem, oprze się na szczycie rury, ale przez
jakieś 10mm poniżej nie będzie rury dotykał, a ściskał ją będzie dopiero w
obszarze między 10 a 20mm poniżej szczytu, czyli dokładnie na środku
typowego rozcięcia (byłby dość wysoki, ale teraz sporo ram ma wysokie kominy)

Może np. wtedy byłoby gorsze uszczelnienie, bo pewnie gdy sztyca by się rozpychała na boki, syf leciałby też od góry.
Tu masz np. rower ze zintegrowanym zaciskiem i bez rozcięcia.
Ciekawe, jak to się będzie sprawdzać w dłuższym użytkownaniu.
http://www.1enduro.pl/bikeporn-whyte-g-160-rs-2017/


--
Solar             www.solar.blurp.org
"Nie potrzeba świątyń, nie potrzeba skomplikowanych filozofii. Mój mózg i moje serce są świątyniami, a moją filozofią jest życzliwość."
                                      Dalajlama

Data: 2016-11-27 17:16:22
Autor: ToMasz
Dlaczego kominy w ramach do zaciskani a sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pyt anie o zacisk
W dniu 27.11.2016 o 14:11, Rowerex pisze:
Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle (w większości)
rozcięcia z tyłu, a nie z przodu?
Estetyka

Wg mnie lepiej z przodu,
masz racje


Kolejne pytanie - dlaczego zaciski sztycy montuje się na szczycie rury
podsiodłowej
bo to taki substytut zamkniętej rury. inaczej sztyca była by jeszcze mniej sztywno zamocowana. ale czy to by w czymś przeszkadzało?

Można zrobić taki zacisk,
każdy mozna, ale będzie drożej. no i czy potrzeba? w rozmiarze 27.2 widziałęm dużo defektów. ale w grubszych (30.6) już nie. a czy wogóle w aluminium stosuje się stary składakowy rozmiar 28.6?

ToMasz

Data: 2016-11-28 13:13:09
Autor: Rowerex
Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pytanie o zacisk
W dniu niedziela, 27 listopada 2016 17:16:24 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
W dniu 27.11.2016 o 14:11, Rowerex pisze:
> Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle (w większości)
> rozcięcia z tyłu, a nie z przodu?
Estetyka

> Wg mnie lepiej z przodu,
masz racje

Odkryłem, że nie do końca - jest pewien argument dlaczego lepiej z tyłu
 
>
> Kolejne pytanie - dlaczego zaciski sztycy montuje się na szczycie rury
> podsiodłowej
bo to taki substytut zamkniętej rury. inaczej sztyca była by jeszcze mniej sztywno zamocowana. ale czy to by w czymś przeszkadzało?


Hmmm... mamy typowe przecięcie w kształcie odwróconego "i" (na końcu otwór większy niż szczelina): zamykamy toto zaciskiem na końcu rury i co? Rura nam się "zwinie" w stożek - nie ma bata, boczne ścianki będą ściankami stożka. Oznacza to, że im niżej od końca, tym z każdym milimetrem rura będzie trzymać sztycę słabiej - tak naprawdę rura trzyma sztycę na kilku milimetrach od swojego szczytu, a niżej niemal wcale - to dlatego przez ten dolny otwór lezą brudy - tam jest szczelina i tyle. Nawet tuż pod zaciskiem jest już szczelina...

Alternatywa? Zrobić przecięcie nie w kształcie odwróconego "i", tylko odwróconego "T", czyli na dole wykonać przecięcie w poprzek rury, tak by zrobiły się dwa "skrzydełka", które będą się mogły zaginać na całej długości - dodatkowo, zacisk należy zamontować na środku przecięcia, a nie na szczycie rury - to niemal zlikwiduje "stożkowy" kształt ściśniętej rury. W ten sposób sztyca będzie ściskana na całej długości przecięcia, czyli nie na kilku milimetrach, a na kilkudziesięciu.

Popatrzcie na mostki kierownicy - to tak, jakby mostek z dwoma śrubami do skręcania z rurą sterową skręcić tylko dolną lub tylko górną śrubą, też będzie stożek i będzie się licho trzymać. Skoro tak skręcony mostek będzie słabo trzymał, to nie dziwne, że sztyce mają tendencje do wsuwania się, zwłaszcza gdy są wykonane w dolnej tolerancji... Wracając to kwestii "czy z przodu czy z tyłu", otóż: jeśli zrobimy odwrócone "T", to ściskając rurę w miejscu przecięcia zacisk dociśnie sztycę do ścianki przeciwległej do przecięcia, a odepchnie od ścianki pod przecięciem, bo tam będzie lekki "schodek" - zatem korzystniej jest umieścić przecięcie z tyłu, bo rura będzie już dopchnięta do RÓWNEJ ścianki na którą będzie wywierała największy nacisk z racji pochylenia w tył. Jeśli damy z przodu, to w miejscu "schodka", czyli tuż pod przecięciem pojawią się duże siły wgniatające ów schodek w sztycę. Przy odwróconym "i" będzie podobnie, nie będzie wprawdzie "schodka", ale powierzchnia od przecięcia w dół i tak będzie zniekształcona -
i to może być jakiś argument za umieszczaniem przecięcia z tyłu...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-11-29 07:39:41
Autor: solar
Dlaczego kominy w ramach do zaciskani a sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pyt anie o zacisk
Alternatywa? Zrobić przecięcie nie w kształcie odwróconego "i", tylko
odwróconego "T", czyli na dole wykonać przecięcie w poprzek rury, tak by

Nie jesten materiałoznawcą czy co tam, ale o ile wiem, unika się kątów w materiałach działających pod obciążeniem. Podejrzewam, że końce daszka "T" byłyby pierwszymi miejscami, w których zaczyna pękać rama.


--
Solar             www.solar.blurp.org
"Nie potrzeba świątyń, nie potrzeba skomplikowanych filozofii. Mój mózg i moje serce są świątyniami, a moją filozofią jest życzliwość."
                                      Dalajlama

Data: 2016-11-29 08:29:57
Autor: Maciek
Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pytanie o zacisk
Wracając to kwestii "czy z przodu czy z tyłu", o...

Dla mnie argument jest taki - wystarczy sobie wyobrazić sytuację, mamy kij i zginamy go w U, teraz to U, pośrodku i na zewnątrz nacinamy na kształt T czy i.Spore szanse, że dość szybko strzeli, jeżeli nie od razu. Ta sama operacja wewnątrz tego U nie wpłynie już tak niekorzystnie na jego zginanie.
Podobnie będą działać siły na rurę i sztycę jak posadzimy 4 litery na siodełku. Do tego dołożyć duży ciężar niektórych osób + bardziej wysuniętą sztycę i mamy prawie modelowy przykład.
Rozcięcie z przodu miałoby w mojej ocenie mniejszą wytrzymałość mechaniczną. Przy działającej sile rozciągającej ten nacięty fragment, IMHO byłoby więcej reklamacji ;-)

Data: 2016-11-29 09:02:45
Autor: Jacek Maciejewski
Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pytanie o zacisk
Dnia Mon, 28 Nov 2016 13:13:09 -0800 (PST), Rowerex napisał(a):

 tylko odwróconego "T",

I wtedy po roku jazdy rura pęknie w miejscu "daszka" od T.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-11-29 00:52:21
Autor: Rowerex
Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pytanie o zacisk
W dniu wtorek, 29 listopada 2016 09:02:48 UTC+1 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
Dnia Mon, 28 Nov 2016 13:13:09 -0800 (PST), Rowerex napisał(a):

>  tylko > odwróconego "T",

I wtedy po roku jazdy rura pęknie w miejscu "daszka" od T.

Może tak, może nie... - "i" słabiej trzyma sztycę, więc użytkownicy dużo mocniej dokręcają zaciski, co zgniata sztycę, zwłaszcza gdy jest kompozytowa, zgniata też rurę. Sztyca z racji słabego trzymania i tak wykonuje mikro-ruchy w rurze (chyba, że się zapiecze), więc cały komin również pracuje mechanicznie, sztyca się wsuwa, a użytkownik dokręca ją jeszcze mocniej...

W szosówce "T" zrobiło mi się samo - sztyca była kompozytowa i dolnej tolerancji, siodełko mam bardzo przesunięte w tył, więc koniec rury podsiodłowej z nacięciem wgniotły się sztycę, rura pękła, bo mocniej dokręciłem i zrobiło się "T".

Jeśli "T" będzie dobrze wykonane, to sztyca będzie lepiej trzymana, na większej powierzchni, lepiej będzie dociśnięta do przeciwległej krawędzi rury, co ograniczy mikro-ruchy w rurze i może zmniejszyć ryzyko pęknięcia "T" wzdłuż daszka... - no chyba, że komin jest niski i daszek "T" będzie szedł po spawie - wtedy może być problem.

Oczywiście to teoria, bo nie wykonuje się nacięć "T" tylko "i" (ew. same się robią - co daje właśnie do myślenia), ale mam zamiar w przyszłości tego typu mocowanie wypróbować.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-11-29 09:56:55
Autor: borsuk
Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pytanie o zacisk
Ze względów estetycznych. Przecięcie mogłoby być w dowolnym miejscu na obwodzie. Ze względu na dźwignię, jaka tworzy się w związku z pochyleniem rury podsiodłowej, obciążenie tyłu jest trochę większe, ale praktycznie bez znaczenia.

Data: 2016-11-29 14:21:56
Autor: cytawa
Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pytanie o zacisk
  Rowerex pisze:

Alternatywa? Zrobić przecięcie nie w kształcie odwróconego "i", tylko
odwróconego "T", czyli na dole wykonać przecięcie w poprzek rury, tak by
zrobiły się dwa "skrzydełka", które będą się mogły zaginać na całej długości -
dodatkowo, zacisk należy zamontować na środku przecięcia, a nie na szczycie
rury - to niemal zlikwiduje "stożkowy" kształt ściśniętej rury. W ten sposób
sztyca będzie ściskana na całej długości przecięcia, czyli nie na kilku
milimetrach, a na kilkudziesięciu.



To na pewno bedzie gorzej. Rama peknie w tym miejscu. Moge pokazac zdjecia. Jesli juz to odwrocone "i" z duza kropka. Im wieksza krzywizna otworu tym latwiej peka (tak zwany karb). Ale ta wielkosc otworu tez nie moze byc za duza.

Jan Cytawa

Data: 2016-11-29 05:52:06
Autor: Rowerex
Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pytanie o zacisk
W dniu wtorek, 29 listopada 2016 14:21:57 UTC+1 użytkownik cytawa napisał:
 
To na pewno bedzie gorzej. Rama peknie w tym miejscu. Moge pokazac zdjecia. Jesli juz to odwrocone "i" z duza kropka. Im wieksza krzywizna otworu tym latwiej peka (tak zwany karb). Ale ta wielkosc otworu tez nie moze byc za duza.

Ja właśnie o tym - ale próbuję sytuację odwrócić - ramy w tym miejscu pękają i to niezależnie od wielkości kropki pod "i", a zdjęcia łatwo wygooglać.

Rama pęka przy kropce pod "i" i robi się szczelina, a szczelina robi się i biegnie w sposób niekontrolowany - robi się, bo po prostu jej nie było, a w tym miejscu materiał przenosi największe naprężenia wiec pęka - no to zróbmy odwrotnie i zacznijmy od końca "dramatu": wykonajmy szczelinę celowo, na etapie projektu, skoro i tak się pojawi i obserwujmy czy będzie się powiększać, bo może nie będzie, ponieważ cześć naprężeń zniknie... A może jednak się pogorszy, wskutek innych czynników... - tylko to trzeba sprawdzić..

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-11-27 18:55:18
Autor: PeJot
Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pytanie o zacisk
W dniu 2016-11-27 o 14:11, Rowerex pisze:

Kolejne pytanie - dlaczego zaciski sztycy montuje się na szczycie rury
podsiodłowej (mają przewężenie, które opiera się na górnej krawędzi rury) - no
bo jeśli typowe rozcięcie w "kominie" ma koło 30mm, to chyba lepiej byłoby
zamontować zacisk na środku rozcięcia (nieco poniżej szczytu rury), a nie na
jego szczycie, bo to mogłoby ewentualnie zmienić-poprawić rozkład sił między
ściśniętą rurą ramy i sztycą.

Weź pod uwagę że rura podsiodłowa w bardziej zaawansowanych konstrukcjach jest cieniowana także od środka, w efekcie sztyca jest trzymana na długości ok. 2 średnic.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Dlaczego kominy w ramach do zaciskania sztycy mają zwykle rozcięcia z tyłu? I pytanie o zacisk

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona