Data: 2010-02-09 01:17:27 | |
Autor: Yogi\(n\) | |
Dlaczego nowe silniki palą d użo mniej na biegu jałowym? | |
Użytkownik "Michał" <michal_www@onet.pl> napisał w wiadomości news:hkq8gt$hpk$1news.onet.pl...
Witam 20 lat temu były powszechne gaźniki. -- Yogi(n) |
|
Data: 2010-02-09 01:19:58 | |
Autor: Michał | |
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? | |
Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w większości wtryski. Czy 4 zawory na cylinder ograniczają spalanie na jałowym? A może nowe silnik działają na super ubogiej mieszance na biegu jałowym? Pozdrawiam |
|
Data: 2010-02-09 08:29:22 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? | |
Michał pisze:
Nie bardzo kojarzę jak wyglądały silniki dokładnie 20 lat temu, ale sądzę że nie były sterowane sondą lambda, a wolne obroty nie były ustawiane silnikiem krokowym, bo to do powszechnego użycia weszło chyba z normami EURO. Myślę że te dwie rzeczy wystarczą żeby zużycie paliwa na biegu jałowym znacznie zmniejszyć. |
|
Data: 2010-02-09 14:00:19 | |
Autor: J.F. | |
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? | |
On Tue, 09 Feb 2010 08:29:22 +0100, Tomasz Pyra wrote:
20 lat temu były powszechne gaĽniki. Nie bardzo kojarzę jak wygl±dały silniki dokładnie 20 lat temu, ale s±dzę że nie były sterowane sond± lambda, a wolne obroty nie były ustawiane silnikiem krokowym, bo to do powszechnego użycia weszło chyba z normami EURO. 20 lat temu wtrysk byl juz powszechny, a gazniki u schylku. Euro1 zaczelo obowiazywac od 1993. My¶lę że te dwie rzeczy wystarcz± żeby zużycie paliwa na biegu jałowym znacznie zmniejszyć. Ale gaznik trzymal wolne obroty dosc dobrze, a wyregulowac go mozna bylo na przyzwoity CO - czyli nie przepalal paliwa duzo za duzo. J. |
|
Data: 2010-02-09 08:36:23 | |
Autor: Wojtekk | |
Dlaczego nowe silniki palą d użo mniej na biegu jałowym? | |
Użytkownik "Michał" <michal_www@onet.pl> napisał w wiadomości news:hkq9nr$kbf$1news.onet.pl... Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w większości wtryski. Może teraz precyzyjniej komputer pokazuje? Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za dużo tlenków azotu powstaje w takim przypadku. Z podobnym problemem zmagali się (chyba właśnie około 20 lat temu) konstruktorzy wtrysków bezpośrednich do silników benzynowych. Potencjalnie były duże możliwości osczędności na paliwie, ale normy ekologiczne nie ułatwiały zadania. Nie wiem jak ostatecznie rozwiązano ten problem, ale pamiętam, z eksperymentowano z odpowiednim rozłożeniem wtrysku w czasie i specjalnym kształtem górnej części tłoka, tak zby spalanie zachodziło lokalnie, a nie w całej objetości cylindra. Może niektóre z tych doświadczeń udało się zaadoptować do silników z klasycznym wielopunktowym wtryskiem? Pozdrawiam Wojtek |
|
Data: 2010-02-09 14:04:59 | |
Autor: J.F. | |
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? | |
On Tue, 9 Feb 2010 08:36:23 +0100, Wojtekk wrote:
Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za dużo tlenków azotu powstaje w takim przypadku. No i tak sie skonczylo - FSI = Fuel Stratified Injection, uwarstwiony ladunek, ktory ma bogatsza warstwe. Nie wiem czy o tlenki poszlo, czy bardziej o mozliwosc zaplonu. A tlenki moze wylapac pulapka NOx, opracowana dla diesli. Ale to z wtryskiem bezposrednim. Może niektóre z tych do¶wiadczeń udało się zaadoptować do silników z klasycznym wielopunktowym wtryskiem? Raczej nie bardzo, bo mialy wtrysk w kolektor. Honda cos tam kombinowala z komora posrednia, ale jej nie wyszlo. J. |
|
Data: 2010-02-09 08:53:26 | |
Autor: MarcinJM | |
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? | |
Michał pisze:
To raczej kiedys pracowaly na lambda ~0.8 na biegu jalowym. Zwiazane bylo to z malym przeplywem powietrza na jalowym i trudnoscia z utrzymaniem w tych warunkach stabilnej pracy silnika. Wspolczesnie sa odrebne uklady dbajace wylacznie o bieg jalowy, co w polaczeniu z wtyskiem paliwa zapewnia odpowienia prace na jalowym, wiec mozna mieszanke utrzymac w okolicy lambda ~ 1 -- Pozdrawiam MarcinJM |
|
Data: 2010-02-09 11:36:28 | |
Autor: Sergiusz Rozanski | |
Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym? | |
Dnia 09.02.2010 Michał <michal_www@onet.pl> napisał/a:
Wtrysk mechaniczny, nie potrzebuje komputera. W sumie można to uznać za najdoskonalszy gaĽnik jaki wymy¶lono przed ECU. Nie znam tych aut, ale to co¶ jak k-jetronic czy jako¶ tak, póĽniej przeszły w ke-jetronic już może mieć z lambda, krokowcem na jałowym, cutoff, katalizatory i ecu do zarz±dzania, taka mieszanka elektoniczno/mechaniczna - nadal membrany i tłoczki zamiast listwy, ale te mogły już palić jak te z listw±. O ile pamiętam odczyty ze sondy regulowały ci¶nienie na tłoczkach a tym samym ilo¶ć wtryskiwanego paliwa co pozwalało dokładnie dawkować ilo¶ć i realizować cutoff i obsługiwać tym samym katalizator odpowiednimi spalinami. Wtryski były nadal sterowane mechaniczne, co nie pozwalało w dowolnym zakresie regulować momentu wtrysku przez ecu - co może wpływać na większe zużycie paliwa. -- "A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeĽdzić po asfalcie? Tam, gdzie jest asfalt, nie ma nic ciekawego, a gdzie jest co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu". Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę. |
|
Data: 2010-02-09 12:45:30 | |
Autor: Mario | |
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? | |
Michał pisze:
a skąd wiesz że paliły więcej? Wg komputera? ;-) pozdrawiam mario |