Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Dlaczego nowe silniki palÄ… d uĹĽo mniej na biegu jaĹ‚owym?

Dlaczego nowe silniki palą d użo mniej na biegu jałowym?

Data: 2010-02-09 01:17:27
Autor: Yogi\(n\)
Dlaczego nowe silniki palą d użo mniej na biegu jałowym?
Użytkownik "Michał" <michal_www@onet.pl> napisał w wiadomości news:hkq8gt$hpk$1news.onet.pl...
Witam

Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym spalanie jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu były powszechne gaźniki.

--
Yogi(n)

Data: 2010-02-09 01:19:58
Autor: Michał
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?

Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym
spalanie jest 2 razy mniejsze niĹĽ 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu były powszechne gaźniki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w większości wtryski.

Czy 4 zawory na cylinder ograniczają spalanie na jałowym? A może nowe silnik działają na super ubogiej mieszance na biegu jałowym?


Pozdrawiam

Data: 2010-02-09 08:29:22
Autor: Tomasz Pyra
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Michał pisze:

Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym
spalanie jest 2 razy mniejsze niĹĽ 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu były powszechne gaźniki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w większości wtryski.

Czy 4 zawory na cylinder ograniczają spalanie na jałowym? A może nowe silnik działają na super ubogiej mieszance na biegu jałowym?

Nie bardzo kojarzę jak wyglądały silniki dokładnie 20 lat temu, ale sądzę że nie były sterowane sondą lambda, a wolne obroty nie były ustawiane silnikiem krokowym, bo to do powszechnego użycia weszło chyba z normami EURO.

Myślę że te dwie rzeczy wystarczą żeby zużycie paliwa na biegu jałowym znacznie zmniejszyć.

Data: 2010-02-09 14:00:19
Autor: J.F.
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
On Tue, 09 Feb 2010 08:29:22 +0100,  Tomasz Pyra wrote:
20 lat temu były powszechne gaĽniki.

Nie bardzo kojarzę jak wygl±dały silniki dokładnie 20 lat temu, ale s±dzę że nie były sterowane sond± lambda, a wolne obroty nie były ustawiane silnikiem krokowym, bo to do powszechnego użycia weszło chyba z normami EURO.

20 lat temu wtrysk byl juz powszechny, a gazniki u schylku. Euro1 zaczelo obowiazywac od 1993.

My¶lę że te dwie rzeczy wystarcz± żeby zużycie paliwa na biegu jałowym znacznie zmniejszyć.

Ale gaznik trzymal wolne obroty dosc dobrze, a wyregulowac go mozna
bylo na przyzwoity CO - czyli nie przepalal paliwa duzo za duzo.


J.

Data: 2010-02-09 08:36:23
Autor: Wojtekk
Dlaczego nowe silniki palą d użo mniej na biegu jałowym?

Użytkownik "Michał" <michal_www@onet.pl> napisał w wiadomości news:hkq9nr$kbf$1news.onet.pl...

Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w większości wtryski.

Czy 4 zawory na cylinder ograniczają spalanie na jałowym? A może nowe silnik działają na super ubogiej mieszance na biegu jałowym?

MoĹĽe teraz precyzyjniej komputer pokazuje?

Super uboga mieszanka odpada ze wzgledĂłw na normy ekologiczne, za duĹĽo tlenkĂłw azotu powstaje w takim przypadku.
Z podobnym problemem zmagali się (chyba właśnie około 20 lat temu) konstruktorzy wtrysków bezpośrednich do silników benzynowych. Potencjalnie były duże możliwości osczędności na paliwie, ale normy ekologiczne nie ułatwiały zadania. Nie wiem jak ostatecznie rozwiązano ten problem, ale pamiętam, z eksperymentowano z odpowiednim rozłożeniem wtrysku w czasie i specjalnym kształtem górnej części tłoka, tak zby spalanie zachodziło lokalnie, a nie w całej objetości cylindra.
Może niektóre z tych doświadczeń udało się zaadoptować do silników z klasycznym wielopunktowym wtryskiem?

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-02-09 14:04:59
Autor: J.F.
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
On Tue, 9 Feb 2010 08:36:23 +0100,  Wojtekk wrote:
Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za dużo tlenków azotu powstaje w takim przypadku.
Z podobnym problemem zmagali się (chyba wła¶nie około 20 lat temu) konstruktorzy wtrysków bezpo¶rednich do silników benzynowych. Potencjalnie były duże możliwo¶ci osczędno¶ci na paliwie, ale normy ekologiczne nie ułatwiały zadania. Nie wiem jak ostatecznie rozwi±zano ten problem, ale pamiętam, z eksperymentowano z odpowiednim rozłożeniem wtrysku w czasie i specjalnym kształtem górnej czę¶ci tłoka, tak zby spalanie zachodziło lokalnie, a nie w całej objeto¶ci cylindra.

No i tak sie skonczylo - FSI = Fuel Stratified Injection, uwarstwiony
ladunek, ktory ma bogatsza warstwe. Nie wiem czy o tlenki poszlo, czy
bardziej o mozliwosc zaplonu. A tlenki moze wylapac pulapka NOx, opracowana dla diesli. Ale to z wtryskiem bezposrednim.

Może niektóre z tych do¶wiadczeń udało się zaadoptować do silników z klasycznym wielopunktowym wtryskiem?

Raczej nie bardzo, bo mialy wtrysk w kolektor.

Honda cos tam kombinowala z komora posrednia, ale jej nie wyszlo.

J.

Data: 2010-02-09 08:53:26
Autor: MarcinJM
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Michał pisze:

Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym
spalanie jest 2 razy mniejsze niĹĽ 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu były powszechne gaźniki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w większości wtryski.

Czy 4 zawory na cylinder ograniczają spalanie na jałowym? A może nowe silnik działają na super ubogiej mieszance na biegu jałowym?

To raczej kiedys pracowaly na lambda ~0.8 na biegu jalowym.
Zwiazane bylo to z malym przeplywem powietrza na jalowym i trudnoscia z utrzymaniem w tych warunkach stabilnej pracy silnika.
Wspolczesnie sa odrebne uklady dbajace wylacznie o bieg jalowy, co w polaczeniu z wtyskiem paliwa zapewnia odpowienia prace na jalowym, wiec mozna mieszanke utrzymac w okolicy lambda ~ 1

--
Pozdrawiam
MarcinJM

Data: 2010-02-09 11:36:28
Autor: Sergiusz Rozanski
Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym?
Dnia 09.02.2010 Michał <michal_www@onet.pl> napisał/a:

Dlaczego nowe silniki pal± dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym
spalanie jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu były powszechne gaĽniki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w większo¶ci wtryski.

Wtrysk mechaniczny, nie potrzebuje komputera. W sumie
można to uznać za najdoskonalszy gaĽnik jaki wymy¶lono przed ECU.

Nie znam tych aut, ale to co¶ jak k-jetronic czy jako¶ tak, póĽniej
przeszły w ke-jetronic już może mieć z lambda, krokowcem na jałowym,
cutoff, katalizatory i ecu do zarz±dzania, taka mieszanka
elektoniczno/mechaniczna - nadal membrany i tłoczki zamiast listwy, ale
te mogły już palić jak te z listw±. O ile pamiętam odczyty ze sondy regulowały
ci¶nienie na tłoczkach a tym samym ilo¶ć wtryskiwanego paliwa co
pozwalało dokładnie dawkować ilo¶ć i realizować cutoff i obsługiwać
tym samym katalizator odpowiednimi spalinami. Wtryski były nadal
sterowane mechaniczne, co nie pozwalało w dowolnym zakresie regulować
momentu wtrysku przez ecu - co może wpływać na większe zużycie paliwa.

--
"A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeĽdzić po asfalcie? Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę.

Data: 2010-02-09 12:45:30
Autor: Mario
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Michał pisze:

Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym
spalanie jest 2 razy mniejsze niĹĽ 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu były powszechne gaźniki.


Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp.

a skąd wiesz że paliły więcej? Wg komputera? ;-)

pozdrawiam
mario

Dlaczego nowe silniki palą d użo mniej na biegu jałowym?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona