Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na bie gu jałowym?

Data: 2010-02-09 00:59:13
Autor: Michał
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na bie gu jałowym?
Witam

Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym spalanie jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

Pozdrawiam

Data: 2010-02-09 01:17:27
Autor: Yogi\(n\)
Użytkownik "Michał" <michal_www@onet.pl> napisał w wiadomości news:hkq8gt$hpk$1news.onet.pl...
[...]

20 lat temu były powszechne gaźniki.

--
Yogi(n)

Data: 2010-02-09 01:19:58
Autor: Michał
[...]

Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w większości wtryski.

Czy 4 zawory na cylinder ograniczają spalanie na jałowym? A może nowe silnik działają na super ubogiej mieszance na biegu jałowym?

Pozdrawiam

Data: 2010-02-09 08:29:22
Autor: Tomasz Pyra
Michał pisze:

[...]

Nie bardzo kojarzę jak wyglądały silniki dokładnie 20 lat temu, ale sądzę że nie były sterowane sondą lambda, a wolne obroty nie były ustawiane silnikiem krokowym, bo to do powszechnego użycia weszło chyba z normami EURO.

Myślę że te dwie rzeczy wystarczą żeby zużycie paliwa na biegu jałowym znacznie zmniejszyć.

Data: 2010-02-09 14:00:19
Autor: J.F.
Dlaczego nowe silniki pal¹ du¿o mniej na biegu ja³owym?
On Tue, 09 Feb 2010 08:29:22 +0100,  Tomasz Pyra wrote:
20 lat temu by³y powszechne ga¼niki.

Nie bardzo kojarzê jak wygl±da³y silniki dok³adnie 20 lat temu, ale s±dzê ¿e nie by³y sterowane sond± lambda, a wolne obroty nie by³y ustawiane silnikiem krokowym, bo to do powszechnego u¿ycia wesz³o chyba z normami EURO.

20 lat temu wtrysk byl juz powszechny, a gazniki u schylku. Euro1 zaczelo obowiazywac od 1993.

My¶lê ¿e te dwie rzeczy wystarcz± ¿eby zu¿ycie paliwa na biegu ja³owym znacznie zmniejszyæ.

Ale gaznik trzymal wolne obroty dosc dobrze, a wyregulowac go mozna
bylo na przyzwoity CO - czyli nie przepalal paliwa duzo za duzo.

J.

Data: 2010-02-09 08:36:23
Autor: Wojtekk

Użytkownik "Michał" <michal_www@onet.pl> napisał w wiadomości news:hkq9nr$kbf$1news.onet.pl...

[...]

Może teraz precyzyjniej komputer pokazuje?

Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za dużo tlenków azotu powstaje w takim przypadku.
Z podobnym problemem zmagali się (chyba właśnie około 20 lat temu) konstruktorzy wtrysków bezpośrednich do silników benzynowych. Potencjalnie były duże możliwości osczędności na paliwie, ale normy ekologiczne nie ułatwiały zadania. Nie wiem jak ostatecznie rozwiązano ten problem, ale pamiętam, z eksperymentowano z odpowiednim rozłożeniem wtrysku w czasie i specjalnym kształtem górnej części tłoka, tak zby spalanie zachodziło lokalnie, a nie w całej objetości cylindra.
Może niektóre z tych doświadczeń udało się zaadoptować do silników z klasycznym wielopunktowym wtryskiem?

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-02-09 14:04:59
Autor: J.F.
Dlaczego nowe silniki pal¹ du¿o mniej na biegu ja³owym?
On Tue, 9 Feb 2010 08:36:23 +0100,  Wojtekk wrote:
Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za du¿o tlenków azotu powstaje w takim przypadku.
Z podobnym problemem zmagali siê (chyba w³a¶nie oko³o 20 lat temu) konstruktorzy wtrysków bezpo¶rednich do silników benzynowych. Potencjalnie by³y du¿e mo¿liwo¶ci osczêdno¶ci na paliwie, ale normy ekologiczne nie u³atwia³y zadania. Nie wiem jak ostatecznie rozwi±zano ten problem, ale pamiêtam, z eksperymentowano z odpowiednim roz³o¿eniem wtrysku w czasie i specjalnym kszta³tem górnej czê¶ci t³oka, tak zby spalanie zachodzi³o lokalnie, a nie w ca³ej objeto¶ci cylindra.

No i tak sie skonczylo - FSI = Fuel Stratified Injection, uwarstwiony
ladunek, ktory ma bogatsza warstwe. Nie wiem czy o tlenki poszlo, czy
bardziej o mozliwosc zaplonu. A tlenki moze wylapac pulapka NOx, opracowana dla diesli. Ale to z wtryskiem bezposrednim.

Mo¿e niektóre z tych do¶wiadczeñ uda³o siê zaadoptowaæ do silników z klasycznym wielopunktowym wtryskiem?

Raczej nie bardzo, bo mialy wtrysk w kolektor.

Honda cos tam kombinowala z komora posrednia, ale jej nie wyszlo.

J.

Data: 2010-02-09 08:53:26
Autor: MarcinJM
Michał pisze:

[...]

To raczej kiedys pracowaly na lambda ~0.8 na biegu jalowym.
Zwiazane bylo to z malym przeplywem powietrza na jalowym i trudnoscia z utrzymaniem w tych warunkach stabilnej pracy silnika.
Wspolczesnie sa odrebne uklady dbajace wylacznie o bieg jalowy, co w polaczeniu z wtyskiem paliwa zapewnia odpowienia prace na jalowym, wiec mozna mieszanke utrzymac w okolicy lambda ~ 1

MarcinJM

Data: 2010-02-09 11:36:28
Autor: Sergiusz Rozanski
Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym?
Dnia 09.02.2010 Micha³ <michal_www@onet.pl> napisa³/a:

Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym? Podczas jazdy
spalanie nie uleg³o znacznie zmniejszeniu ale na biegu ja³owym
spalanie jest 2 razy mniejsze ni¿ 20 lat temu, dlaczego?

Chodzi o silniki benzynowe

20 lat temu by³y powszechne ga¼niki.

Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli ju¿ w wiêkszo¶ci wtryski.

Wtrysk mechaniczny, nie potrzebuje komputera. W sumie
mo¿na to uznaæ za najdoskonalszy ga¼nik jaki wymy¶lono przed ECU.

Nie znam tych aut, ale to co¶ jak k-jetronic czy jako¶ tak, pó¼niej
przesz³y w ke-jetronic ju¿ mo¿e mieæ z lambda, krokowcem na ja³owym,
cutoff, katalizatory i ecu do zarz±dzania, taka mieszanka
elektoniczno/mechaniczna - nadal membrany i t³oczki zamiast listwy, ale
te mog³y ju¿ paliæ jak te z listw±. O ile pamiêtam odczyty ze sondy regulowa³y
ci¶nienie na t³oczkach a tym samym ilo¶æ wtryskiwanego paliwa co
pozwala³o dok³adnie dawkowaæ ilo¶æ i realizowaæ cutoff i obs³ugiwaæ
tym samym katalizator odpowiednimi spalinami. Wtryski by³y nadal
sterowane mechaniczne, co nie pozwala³o w dowolnym zakresie regulowaæ
momentu wtrysku przez ecu - co mo¿e wp³ywaæ na wiêksze zu¿ycie paliwa.

--
"A có¿ to za sens kupowaæ samochód, ¿eby je¼dziæ po asfalcie? Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedzia³ek zaczyna siê w sobotê.

Data: 2010-02-09 12:45:30
Autor: Mario
Michał pisze:

[...]

a skąd wiesz że paliły więcej? Wg komputera? ;-)

pozdrawiam
mario

Data: 2010-02-09 10:06:59
Autor: krzysiek82
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Michał pisze:
Chodzi o silniki benzynowe

Bo np mają obniżone obroty biegu jałowego, dlatego też stosuje się nieszczęsne duwmasy.

--
krzysiek82

Data: 2010-02-09 10:46:50
Autor: Toworek
W dniu 2010-02-09 10:06, krzysiek82 pisze:
Michał pisze:
Chodzi o silniki benzynowe

Bo np mają obniżone obroty biegu jałowego, dlatego też stosuje się
nieszczęsne duwmasy.

Niby z ilu na ile obniżyli bo jakoś specjalnie nie widzę różnicy. chyba ze nawiązujesz do ssania w starych silnikach, gdzie obroty jałowe potrafiły dochodzić nawet do 3000rpm, ale autor pisał że chodzi o silniki z wielopunktowym wtryskiem a one mają obecnie praktycznie takie same obroty biegu jałowego jak 20 lat temu.
Co do dwumasy, to w benzynowym nie jest potrzebna żeby silnik nie telepał całą budą jak klekoty i rzadko jest stosowana więc o co ci chodzi?

T.

Data: 2010-02-09 11:20:06
Autor: krzysiek82
Toworek pisze:
Co do dwumasy, to w benzynowym nie jest potrzebna żeby silnik nie telepał całą budą jak klekoty i rzadko jest stosowana więc o co ci chodzi?

T.

Mocniejsze silniki benzynowe w niektórych autach wyposażone są w dwumasę. Jeśli chodzi o obniżenie obrotów na biegu jałowym także tego nie zaobserwowałem ale tak twierdzą producenci na pytanie po co wprowadzono dwumasę.

--
krzysiek82

Data: 2010-02-09 11:07:39
Autor: P_ablo
Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym?
U¿ytkownik "Micha³" <michal_www@onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hkq8gt$hpk$1news.onet.pl...
Witam
[...]

Po czym wnosisz, ze pala mniej?

--
Picasso

Data: 2010-02-09 13:39:47
Autor: Michal Jankowski
Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej n a biegu ja³owym?
Ale konkretnie - ile palily kiedys a ile dzis?

  MJ

Data: 2010-02-09 13:45:57
Autor: Jakub Witkowski
Michał pisze:
Witam

Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?

Może najpierw ustalmy czy aby naprawdę, potem będziemy
dyskutować dlaczego.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepoważne,
gts /kropka/ pl    |  lub caÅ‚oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

Data: 2010-02-09 13:52:38
Autor: J.F.
On Tue, 09 Feb 2010 00:59:13 +0100,  Micha³ wrote:
Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym? Podczas jazdy spalanie nie uleg³o znacznie zmniejszeniu ale na biegu ja³owym spalanie jest 2 razy mniejsze ni¿ 20 lat temu, dlaczego?

A jest ? Wedle J.A.M - naped tych 16 zaworow pochlania wiecej energii.

I obroty wcale sie nie zmienily - ciagle w malych silnikach jest ok
850.

J.

Data: 2010-02-09 19:16:23
Autor: Karol Y
Dlaczego nowe silniki pal¹ du¿o mniej na biegu ja³owym?
I obroty wcale sie nie zmienily - ciagle w malych silnikach jest ok
850.

A w du¿ych jak to wygl±da?

--
Mateusz Bogusz

Data: 2010-02-11 10:26:24
Autor: Marek M.
Dlaczego nowe silniki pal¹ du¿o mniej na biegu ja³owym?
Dnia Tue, 09 Feb 2010 19:16:23 +0100, Karol Y napisa³(a):

A w du¿ych jak to wygl±da?

Nie wiem jak w starszych konstrukcjach. U mnie ja³owy to oko³o 650.
Marek M.
Jeep Grand Cherokee WG 2003 - 4.7 V8 QD

Data: 2010-02-09 19:09:43
Autor: BydlÄ™
Michał wrote:
Witam

Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?

To znaczy ile?

--
BydlÄ™

Data: 2010-02-10 01:11:09
Autor: Michał
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?

To znaczy ile?

Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemności 3,5 litra pali na jałowym 2.5 litra a troszkę nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra.

ten pierwszy: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M30 (ten drugi silnik)

ten drugi: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M60 (ten drugi)

w trasie spalanie bardzo podobne.

Obydwa silniki sterowane komputerem i wielopunktowy wtrysk.

Tylko że ten drugi ma zdaje się 650 rpm na jałowym a ten pierwszy 800 rpm.

Pozdrawiam

Data: 2010-02-10 01:26:42
Autor: P_ablo
Dlaczego nowe silniki pal± du¿o mniej na biegu ja³owym?
U¿ytkownik "Micha³" <michal_www@onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hkstjd$954$1news.onet.pl...

Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemno¶ci 3,5 litra pali na ja³owym 2.5 litra a troszkê nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra.

Skad masz te dane?

--
Picasso

Data: 2010-02-10 01:55:06
Autor: Michał
Dlaczego nowe silniki pal� du�o mniej n a biegu ja�owym?

Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemno�ci 3,5 litra
pali na ja�owym 2.5 litra a troszk� nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra.

Skad masz te dane?

Z komputerów pokładowych tych aut

Data: 2010-02-10 02:08:08
Autor: P_ablo
Dlaczego nowe silniki pal? du?o mniej na biegu ja?owym?
U¿ytkownik "Micha³" <michal_www@onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hkt05q$f8j$1news.onet.pl...

Z komputerów pok³adowych tych aut

I co one pokazywaly? Spalanie na 100 km czy na godzine? Uwazasz, ze te urzadzenia sa miarodajne?

Wiesz - czasami koputer pokladowy pokazuje mi "0 km to empty" a auto jedzie i jedzie i jedzie...

--
Picasso

Data: 2010-02-10 16:47:13
Autor: BydlÄ™
Michał wrote:

> Np. (...)ze starym silnikiem M30(...) pali na jałowym 2.5 litra
>  a  nowszy silnik M60 (...) pali 1,5 litra.

Czyli pytanie sprowadza siÄ™ do tego:

Dlaczego różne silnieki mają różne parametry.
Myślałem, że coś więcej się za tym kryje.
:-)

--
BydlÄ™

Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na bie gu jałowym?