Dlaczego panstwo bezustannie od 75 lat walczy ze swoimi obywatelami???

Data: 2019-01-21 05:22:12
Autor: Dawid Rutkowski
Dlaczego panstwo bezustannie od 75 lat walczy ze swoimi obywatelami???
Debilny tytuł linku - wcale nie musi wyjść z banku, tylko musi zostać obciążony rachunek zlecającego.
mBąk nazywał to kiedyś "czwartą sesją".

Swoją drogą ciekawe, czy powódka dostała pieniądze potrzebne na opłacenie składki dopiero owego 10-tego.
Choć dobrze o niej świadczy to, że choć tego 10-tego o 23:11 zapłaciła, bo w sumie była chora już od poprzedniego dnia...

Data: 2019-01-21 19:05:35
Autor: Krzysztof Halasa
Dawid Rutkowski <drutkow1@wp.pl> writes:

Debilny tytuł linku - wcale nie musi wyjść z banku, tylko musi zostać
obciążony rachunek zlecającego.
mBąk nazywał to kiedyś "czwartą sesją".

Czwarta sesja to chyba była rzeczywista sesja do ZUS.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2019-01-21 23:21:20
Autor: J.F.
Użytkownik "Krzysztof Halasa"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:m3fttl998w.fsf@pm.waw.pl...
[...]

Ale jest jakas 4-ta sesja ? KIR sie nie przyznaje.

mbank/inny tylko przelewy do ZUS/US tak traktuje, czy wszystkie przed 18 obciazaja konto "dzis" ?

J.

Data: 2019-01-22 00:15:50
Autor: Krzysztof Halasa
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:

Czwarta sesja to chyba była rzeczywista sesja do ZUS.

Ale jest jakas 4-ta sesja ? KIR sie nie przyznaje.

Teraz nie, ale IIRC kiedyś wszystkie przelewy do ZUS szły "czwartą
sesją". Czy to była prawdziwa sesja tylko z ZUSem, czy jakiś wewnętrzny
mechanizm mB, to nie mam pojęcia / nie pamiętam.

mbank/inny tylko przelewy do ZUS/US tak traktuje, czy wszystkie przed
18 obciazaja konto "dzis" ?

W mB normalny przelew można zlecić "dziś", i wtedy wyjdzie najbliższą
sesją, ale obciąży konto od razu, i będzie zaksięgowane tego samego
dnia. Nie wydaje mi się, żeby z ZUSem było inaczej, ale przyznaję, że
ostatni raz sprawdzałem to nie wiadomo kiedy.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2019-01-22 00:27:54
Autor: ń
Dlaczego panstwo bezustannie od 75 lat walczy ze swoimi obywatelami???
Ciekawe jest czy i jak jak beneficjent ustala, kiedy został obciążony rachunek płatnika?
Lub z góry twierdzi, że nie w terminie i na płatnika przerzuca ciężar dowodu :-/
Poza ZUS-em to sporo innych płatności ma podobny reżim, np. jakieś wpisy sądowe w terminie 7 dni itp. itd.
Przy nożu na gardle można na pocztę, wówczas liczy się data stempla ma potwierdzeniu wpłaty.

OIDP w PKO BP kwota też jest od razu blokowana na rachunku płatnika, choć sam przelew częstokroć wykonywany dopiero w następnym dniu roboczym.
Może być istotne, czy system banku pozwala klientowi na wydrukowanie potwierdzenia po złożeniu zlecenia (i np. po zablokowaniu kwoty przelewu), a jeszcze przed fizyczną realizacją.
Zonk może być przy dużej kwocie, jak następnego dnia białko w banku zapragnie zadzwonić do klienta, czy na pewno chce te 30 kafli przelać, bo może to sporo namieszać z datą.

-- -- -

Data: 2019-01-22 04:59:21
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu wtorek, 22 stycznia 2019 00:15:51 UTC+1 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:
"J.F." writes:

> [...]

sesją". Czy to była prawdziwa sesja tylko z ZUSem, czy jakiś wewnętrzny
mechanizm mB, to nie mam pojęcia / nie pamiętam.

Ta 4. sesja to wymysł mBąka.
Dotyczyła wyłącznie przelewów do US i ZUS.
A wzięło się to stąd, że mBąk nędznik przelewy na 3. sesję przyjmuje tylko do 13:25 - a przecież sam KIR zamyka wejście na 2. (drugą !) sesję o 13:30.
Byłaby więc to totalna nędza dla przedsiębiorców czekających z zapłaceniem ZUS/US na ostatnią chwilę, gdy nie przepis mówiący o tym, że zapłata do US/ZUS następuje w chwili OBCIĄŻENIA rachunku przedsiębiorcy, a NIE uznania rachunku ZUS/US. Jest to zapewne zrobione tak dlatego, by było sprawiedliwie w stosunku do wpłaty na poczcie.
Więc stąd ten pomysł 4. sesji - była to po prostu godzina graniczna przyjmowania zleceń do realizacji z datą bieżącą - bodajże 18:15.
Jeśli zlecenie zostało zlecone między 13:25 a 18:15, to konto zlecającego zostawało obciążone z datą D. Przelew zaś wychodził oczywiście pierwszą (a czasem i późniejszą) sesją w D+1, ale dla przelewów do ZUS i US nie miało to znaczenia - zapłacone było w D, bo wtedy obciążyli rachunek.
Ale jeśli przelew zlecono po 18:15, to rachunek obciążany było dopiero następnego dnia - i to było przedmiotem sprawy z linku OP.

Moje "znajome" banki różnie traktują przelewy po godzinie granicznej. W db obciążały od razu, księgowały też się od razu, ale z datą D+1 - czyli np. przelew zlecony 20 stycznia po 20:00 był od razu widoczny z datą księgowania 21 stycznia.
A np. w santanderze takie przelewy giną w czarnej dziurze - ostatnio sobie z tego powodu potrójnie spłaciłem KK.
Potem grzebałem w ST, bo to jest również rodzaj gry komputerowej, tyle że o innych zasadach niż w mBąku, i znalazłem magiczne miejsce, gdzie pojawiają się wszystkie przelewy, te zrealizowane i te zlecone również.
Ale nie tak łatwo tam trafić - system b. żaby wydaje się polegać na redundancji "rozłącznej", bo np. karta kredytowa ma trzy historie, w których transakcje pojawiają się w różnych momentach - historię "ogólną", historię rachunku karty oraz historię transakcji na danej karcie...

Data: 2019-01-22 16:10:11
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

No ale przecież mB obciąża chyba (i księguje) z datą zlecenia (bieżące
przelewy). Może to być nawet godzina 11:59. Ma to taką wadę, że
z wyciągu nie wynika kiedy wyszedł przelew.

Jak komuś nie pasuje, to może zlecić z późniejszą datą.

A może teraz już tak nie jest?
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2019-01-22 16:33:19
Autor: Kamil Jońca
Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl> writes:

[...]

Dalej tak jest. Nie wiem czy w przypadku mbanku nie chodziło o możliwość
wystornowania tego - przy "normalnych" elixirach oczekujący przelew
mogłeś anulować. Tych które już wyszły - nie.
KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
Linux is obsolete

Data: 2019-01-23 09:33:37
Autor: jureq
Dlaczego panstwo bezustannie od 75 lat walczy ze swoimi obywatelami???
Czwarta sesje to nie był wymysł żadnego banku. Do końca roku 2017 byłą to rzeczywista sesja Elixiru przeznaczona tylko do składek ZUS. Od roku 2018 składki przelewane są w normalnych trzech sesjach i w normalnych godzinach.

Data: 2019-01-23 02:20:01
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu środa, 23 stycznia 2019 10:33:38 UTC+1 użytkownik jureq napisał:
[...]

Masz jakieś żródło na poparcie tej bajeczki?

Dlaczego panstwo bezustannie od 75 lat walczy ze swoimi obywatelami???