Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w kompute rowych s膮 takie marne?

Data: 2012-11-21 18:18:57
Autor: Marcin N
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w kompute rowych s膮 takie marne?
Pytanie mam.

Na rynku telefon贸w kom贸rkowych trwa wojna na rozdzielczo艣ci ekran贸w.

Ekrany 5 calowe maj膮 rozdzielczo艣膰 dor贸wnuj膮c膮 tej, z monitor贸w 18 calowych.

Dlaczego w monitorach LCD przyj膮艂 si臋 taki fatalny standard: 1366x768?

Czemu nie chocia偶 1400x900? Tylko o koszty chodzi? Czy a偶 taka r贸偶nica w cenie jest pomi臋dzy 1400x900 a 1366x768?

Czemu przyj膮艂 si臋 standard 16:9? Wiadomo, 偶e w komputerze wygodniejszy jest 16:10.

Kto za tym stoi? Przypadek?

--
MN

Data: 2012-11-21 15:19:39
Autor: krzychu
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
a po co wieksze rozdzielczosci do kompa jak 1920x1080 na plaszczyznie 25 cali

wyobrazacie sobie taka matryce do pc 8000x4500 na plaszczyznie 100 cali

Data: 2012-11-23 12:58:33
Autor: I.Tichy
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
krzychu <krzychu@poczta.okay.pl> napisa(a):

a po co wieksze rozdzielczosci do kompa jak 1920x1080 na plaszczyznie 25 cali

wyobrazacie sobie taka matryce do pc 8000x4500 na plaszczyznie 100 cali

Ja bym z checia zaakceptowal monitor od rozdzielczosci w poziomie
dwoch monitorow FHD - wtedy mialbym 1 a nie dwa klocki na biurku.
Mialem przyjemnosc posiedziec przed monitorem ponas 2.5k w poziopzmie
 - to troche mniejsza rozdzielczosc, ale wrazenia odnioslem niesamowite.
Oczywiscie wiele zalezy od tego co sie robi na komputerze (gra, pracuje itp)
ale w moim przypadku im wiecej pikseli tym lepiej. Ale to trzeba zasmakowac
takiej rozdzielczosci bo opis nikogo nie przekona.

Data: 2012-11-21 15:59:08
Autor: krzychu
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
a odnoscie dpi to tak jak mowicie wazny jest standardowy rozmiar pixela
 ja mam laptop 15.6 cala z rozdzielczoscia HD Ready i wszystko u mnie gra na systemie windows 7

Data: 2012-11-22 01:11:48
Autor: JoteR
[OT] Dlaczego rozdzielczosci monitor體 komputerowych sa takie marne?
"krzychu" napisal:

a odnoscie dpi

A nie odniose.

JoteR

Data: 2012-11-21 18:23:25
Autor: Andy Niwinski

"Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> schrieb im Newsbeitrag news:k8j2do$7tk$1news.task.gda.pl...
[...]

E... A o co Ci w艂a艣ciwie chodzi? Bo ja mam 1920x1080 i 1680x1050 na stole. O jakich艣 1366 to nawet nie s艂ysza艂em....

Data: 2012-11-21 18:28:27
Autor: Marcin N
W dniu 2012-11-21 18:23, Andy Niwinski pisze:

[...]

Te偶 takie mam. Ale pytam, czemu one s膮 tak wielkie. Czemu ppi monitor贸w ci膮gle stoi na sta艂ym poziomie. Co wi臋cej - ro艣nie. Decyduje ergonomia, czy ekonomia?

Podobnie w laptopach - 15 cali zosta艂o zdominowane przez 1388x768. 768 to strasznie ma艂o przy przegl膮daniu internetu, nie wspominaj膮c o powa偶niejszych zastosowaniach.

--
MN

Data: 2012-11-21 18:59:57
Autor: Thomas
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komputerowych s膮 takie marne?

U偶ytkownik "Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:k8j2vi$93k$1news.task.gda.pl...

[...]

Czemu? Mo偶e dlatego, 偶e taniej. To raz. Dwa, przy upakowaniu pikseli jak w matrycy z telefonu, tak amatryca z 24 calowego monitora musialaby mie膰 niez艂膮 rozdzia艂k臋, co by to wy艣wwietli艂o bez interpolacji? Trzy. Na ekranik smarfona/tableta patrzysz z mniejszej odleg艂o艣ci ni偶 na monitor i wzgl臋dne rozmiary pikseli si臋 wyr贸wnuj膮.

Ja mam np. 24 cale z 1920x1200 i jako艣 nie wydaje mi si臋, 偶e potrzebowa艂bym jeszcze wy偶szej rozdzielczo艣ci. Siedz膮c od niego w odleg艂o艣ci ok 50cm nie jestem w stanie dostrzec pojedynczych pikseli. Wi臋c po co przep艂aca膰 :)

T.

Data: 2012-11-21 19:03:14
Autor: RadoslawF
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
Dnia 2012-11-21 18:28, U縴tkownik Marcin N napisa:

Kto za tym stoi? Przypadek?

E... A o co Ci w砤禼iwie chodzi? Bo ja mam 1920x1080 i 1680x1050 na
stole. O jakich 1366 to nawet nie s硑sza砮m....

Te takie mam. Ale pytam, czemu one s tak wielkie. Czemu ppi monitor體 ci眊le stoi na sta硑m poziomie. Co wi阠ej - ro秐ie. Decyduje ergonomia, czy ekonomia?

Podobnie w laptopach - 15 cali zosta硂 zdominowane przez 1388x768. 768 to strasznie ma硂 przy przegl眃aniu internetu, nie wspominaj眂 o powa縩iejszych zastosowaniach.

Z towarami jest jak z monetami opartymi na kruszcu, gorszy wypiera
lepszy. Dla wi阫szo禼i u縴tkownik體 nie ma znaczenia rozdzielczo舵
wy秝ietlacza ale ma du縠 znaczenie cena, wi阠 kupuje ten najta駍zy
i najbardziej b硑szcz眂y.

Pozdrawiam

Data: 2012-11-21 19:17:25
Autor: Marcin N
W dniu 2012-11-21 19:03, RadoslawF pisze:
[...]

St眃 moje pytanie, czy ten 1366x786 s naprawd o tyle ta駍ze, 縠by wyprze te lepsze? 800 czy 900 w pionie jest stosowane od lat. Nie wymaga przecie lepszej technologii. Czemu wi阠 wybrano takie g體no?

Pami阾am, 縠 gdy wchodzi XP to Microsoft oficjalnie stwierdzi, 縠 768 to za ma硂 i 縠 zaleca 1280x1024 (體czesne 17 i 19 cali) jako podstawowy standard. Min瓿o 10 lat i wr骳ili秏y do 768.

--
MN

Data: 2012-11-21 19:40:31
Autor: Przemys砤w Ryk
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
Dnia Wed, 21 Nov 2012 19:17:25 +0100, Marcin N napisa艂(a):

(ciach鈥)
St膮d moje pytanie, czy ten 1366x786 s膮 naprawd臋 o tyle ta艅sze, 偶eby wyprze膰 te lepsze? 800 czy 900 w pionie jest stosowane od lat. Nie wymaga przecie偶 lepszej technologii. Czemu wi臋c wybrano takie g贸wno?

Ale przecie偶 s膮 laptopy z r贸偶nymi rozdzielczo艣ciami. Ja na swoim 14" Dellu
mam 1440脳900. Owszem - podawana przez Ciebie rozdzielczo艣膰 jest najcz臋艣ciej
spotykana, ale nie oznacza to, 偶e nie znajdziesz modeli z innymi
rozdzielczo艣ciami.

--
[ Przemys艂aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Moje aukcje na Allegro - http://tinyurl.com/al53a                        ]

Data: 2012-11-21 20:24:55
Autor: z
W dniu 2012-11-21 19:40, Przemys艂aw Ryk pisze:
[...]

A jak teraz na rynku z rodzajami matryc w laptopach?
Czy nadal kr贸luje to gu... na kt贸re teraz patrz臋: b艂yszcz膮ce i du偶o gorsze je艣li chodzi o k膮ty patrzenia ni偶 5-letni stacjonarny TN.
3 lata temu kupi艂em za 1700 z艂 telewizor FHD 32" z k膮tami podobnymi do monitora na matycy IPS.
Nie chce mi si臋 wierzy膰 偶e ludzie nie psiocz膮 i jaka艣 lepsza matryca jest koszmarnie droga.

Data: 2012-11-21 20:54:52
Autor: Latet
[...]

Obawiam si臋, 偶e kr贸luje.

latet

Data: 2012-11-21 21:10:35
Autor: Marcin N
W dniu 2012-11-21 20:54, Latet pisze:
[...]

A pami臋tacie, jak to wprowadzali jako nowo艣膰? Cudny b艂yszcz膮cy ekran o soczystych kolorach.

--
MN

Data: 2012-11-21 21:20:00
Autor: Latet
[...]

A, Tobie chodzi艂o o po艂ysk, a mi o rodzaj/jako艣膰 wy艣wietlacza (k膮ty, kolory). Ale w obu przypadkach g贸wno kr贸luje. Chyba s膮 jeszcze produkowane laptopy z matowym ekranem, ale wtedy jest to traktowane jak bajer, za kt贸ry trzeba wi臋cej zap艂aci膰 (IMHO).

A mo偶e jaki艣 laptop z wy艣wietlaczem AMOLED si臋 pojawi? W telefonach mnie ten typ ekranu zachwyca.
(Cho膰 LCD ze s艂abymi k膮tami w telefonie te偶 ma pewne zalety - np. jak czytam czy gram w co艣 w nocy po ciemku, to wystarczy lekko zmieni膰 k膮t, aby mniej po oczach wali艂o, gdy si臋 co艣 ja艣niejszego na ekranie pokazuje - sto razy wygodniejsze ni偶 regulowanie).

latet

Data: 2012-11-21 21:50:31
Autor: Przemys砤w Ryk
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komp uterowych s膮 takie marne?
Dnia Wed, 21 Nov 2012 20:24:55 +0100, z napisa(a):

W dniu 2012-11-21 19:40, Przemys砤w Ryk pisze:
Ale przecie s laptopy z r罂nymi rozdzielczo禼iami. Ja na swoim 14" Dellu
mam 1440900. Owszem - podawana przez Ciebie rozdzielczo舵 jest najcz甓ciej
spotykana, ale nie oznacza to, 縠 nie znajdziesz modeli z innymi
rozdzielczo禼iami.

A jak teraz na rynku z rodzajami matryc w laptopach?
Czy nadal kr髄uje to gu... na kt髍e teraz patrz: b硑szcz眂e i du縪 gorsze je秎i chodzi o k眛y patrzenia ni 5-letni stacjonarny TN.

IMVHO - tak. Szukaj眂 swego czasu laptopta dla siebie wyb髍 mi si szybko
zaw陑i. Najpierw kwotowo, potem matowa matryca. Rezultat體 wyszukiwania: 0.
Kupi砮m poleasingowego Della D630 i sobie bardzo chwal - przy przek眛nej
14" mam 1440900 rozdzielczo舵. Oczywi禼ie matryca matowa. Niestety - TN,
ale nawet nie najbardziej tragiczny bior眂 pod uwag roz硂縠nie
pod秝ietlenia. Wiadomo, 縠 koloru na tym dobrego nie b阣zie nigdy.

3 lata temu kupi砮m za 1700 z telewizor FHD 32" z k眛ami podobnymi do monitora na matycy IPS.
Nie chce mi si wierzy 縠 ludzie nie psiocz i jaka lepsza matryca jest koszmarnie droga.

Jest dro縮za. A na wi阫szo舵 ludzi niestety dzia砤 najbardziej magia
cyferek. Kontrast pierdyliard do jednego! 52 cale! Jasno舵 jak st眃 w pizdu
i troch!

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ What's God? - Well, you know when you want something really bad and you  ]

Data: 2012-11-22 11:08:33
Autor: Marx
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
On 21.11.2012 21:50, Przemys砤w Ryk wrote:
Della D630
hmm to nawet filmu HD nie odtworzy
Marx

Data: 2012-11-22 15:48:13
Autor: Salata
W dniu 2012-11-22 11:08, Marx pisze:
On 21.11.2012 21:50, Przemys砤w Ryk wrote:
Della D630
hmm to nawet filmu HD nie odtworzy
Marx

FullHD nie, ale moj stary D620 z kodekami od CoreAVC i jakas nvidia dawal spokojnie rade 720p. TYlko kto kupuje Latitude D do odtwarzania filmow HD. Najlepszy laptop jaki mialem. Szkoda ze musialem go oddac. 5 lat i 2 baterie.
Obecnie ma hp elitebook 8460p z i7 i jest przepasc, jezei chodzi o jakosc wykonania (in plus dla Latitude D). Matryca w hp to 16:9, na tym naprawde sie zle pracuje. Wiec kiedy moge to podpinam go pod 19" 5:4.
Latitude E tez wcale nie lepsze od HP. Gdzie te czasy...?

--
regards
Salata

Data: 2012-11-23 11:02:21
Autor: Marx
On 22.11.2012 15:48, Salata wrote:
[...]

ja kupuje :)
tzn potrzebuje taniego uzywanego laptopa ktory da rade z materialem hd.
niestety w/w nie spelnia tych wymagan.
Marx

Data: 2012-11-23 21:39:16
Autor: Przemys砤w Ryk
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
Dnia Thu, 22 Nov 2012 11:08:33 +0100, Marx napisa(a):

On 21.11.2012 21:50, Przemys砤w Ryk wrote:
Della D630
hmm to nawet filmu HD nie odtworzy

To dobrze, 縠 m骿 o tym nie wie.

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Bigamia, to znaczy o jedn kobiet za du縪. Monogamia tak samo.          ]

Data: 2012-11-27 12:42:54
Autor: Marx
On 23.11.2012 21:39, Przemys砤w Ryk wrote:
Dnia Thu, 22 Nov 2012 11:08:33 +0100, Marx napisa(a):

On 21.11.2012 21:50, Przemys砤w Ryk wrote:
Della D630
hmm to nawet filmu HD nie odtworzy

To dobrze, 縠 m骿 o tym nie wie.

odtwarza full HD? na tym zintegrowanym przedpotopowym intelu?
Marx

Data: 2012-11-27 16:47:47
Autor: Przemys砤w Ryk
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
Dnia Tue, 27 Nov 2012 12:42:54 +0100, Marx napisa(a):

[...]

Z MKV w - o ile dobrze pami阾am - 720 nie mia砮m problem體. Za 1080 nie dam
sobie niczego w tej chwili uci辨, a sprawdzi nie mam jak, gdy D630 u
siostry na Pomorzu. :)

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Je秎i chcesz mie co zrobione dobrze, zr骲 to sam.                      ]

Data: 2012-11-22 19:33:32
Autor: z
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
W dniu 2012-11-21 21:50, Przemys砤w Ryk pisze:

Jest dro縮za.
Ale ile dro縮za? 500, 1000 z.? Przy tak spadaj眂ych cenach LCD to nie mo縠 by kolosalna kwota.

A na wi阫szo舵 ludzi niestety dzia砤 najbardziej magia
cyferek. Kontrast pierdyliard do jednego! 52 cale! Jasno舵 jak st眃 w pizdu
i troch!

Ale przecie to jest tak oczojebny widok 縠 odrzuca na kilometr normalnego cz硂wieka. Te wszystkie kontrasty nasycone b硑szcz眂e kolory id si...
Zrozumia砨ym jeszcze w biurze na biurku gdzie monitor ustawia si raz i patrzy zawsze z tego samego miejsca ale w komputerze przeno秐ym? Cz阺to na kolanach itd. To jest tragedia.

I jeszcze raz powt髍z. 5 lat temu jaki najta駍zy Acer stacjonarny na TNie mia lepsze k眛y. Dlaczego laptopowe s nadal du縪 gorsze od zwyk硑ch TN體. To ma by XXI wiek? :-)

Data: 2012-11-23 21:49:17
Autor: Przemys砤w Ryk
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
Dnia Thu, 22 Nov 2012 19:33:32 +0100, z napisa艂(a):

Jest dro偶sza.
Ale ile dro偶sza? 500, 1000 z艂.? Przy tak spadaj膮cych cenach LCD to nie mo偶e by膰 kolosalna kwota.

R贸偶nica w cenie ro艣nie bardzo szybko wraz ze wzrostem rozdzielczo艣ci
(mniejszy uzysk z jednej tafli). Do tego matryce VA czy IPS maj膮 bardziej
skomplikowan膮 budow臋, wi臋cej uk艂ad贸w steruj膮cych. To si臋 nie mo偶e nie
prze艂o偶y膰 na cen臋.

Ale przecie偶 to jest tak oczojebny widok 偶e odrzuca na kilometr normalnego cz艂owieka. Te wszystkie kontrasty nasycone b艂yszcz膮ce kolory id膮 si臋...

Ale otumaniony Kowalski widzi te mega cyferki i jest ca艂y zadowolony, bo ma
鈥瀕epiej鈥.

Zrozumia艂bym jeszcze w biurze na biurku gdzie monitor ustawia si臋 raz i patrzy zawsze z tego samego miejsca ale w komputerze przeno艣nym? Cz臋sto na kolanach itd. To jest tragedia.

I jeszcze raz powt贸rz臋. 5 lat temu jaki艣 najta艅szy Acer stacjonarny na TNie mia艂 lepsze k膮ty. Dlaczego laptopowe s膮 nadal du偶o gorsze od zwyk艂ych TN贸w. To ma by膰 XXI wiek? :-)

Maj膮 偶re膰 mniej pr膮du - wi臋c z r贸wnomierno艣ci膮 pod艣wietlenia bywa tragedia.
Dodaj do tego mocno ograniczone miejsce - jako艣 te wszystkie klamoty trzeba
tam upchn膮膰. Poza tym - zale偶y jeszcze co por贸wnujesz. Ostatnio ogl膮da艂em
s艂u偶bowego HP kumpla - no nie powiem, 偶ebym mia艂 du偶e zastrze偶enia do
matrycy. Oczywi艣cie nie by艂a to matryca do pracy z kolorem, ale generalne
wra偶enia bardzo pozytywne. Tyle, 偶e to by艂 HP z serii biznesowej, wi臋c鈥

--
[ Przemys艂aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ The genius of the hole: no matter how long you spend climbing out,       ]

Data: 2012-11-21 19:41:39
Autor: RadoslawF
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
Dnia 2012-11-21 19:17, U縴tkownik Marcin N napisa:

[...]

Bo znajduje nabywc體. Gdyby nie znajdowa硂 nikt by tego nie produkowa.
A dla zaopatrzeniowca kupuj眂ego setk takich monitor體 te kilka dolar體
na sztuce to ju jest znacz眂a oszcz阣no舵.

Pozdrawiam

Data: 2012-11-21 20:30:31
Autor: PK
On 2012-11-21, Marcin N <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> wrote:
Te偶 takie mam. Ale pytam, czemu one s膮 tak wielkie. Czemu ppi monitor贸w ci膮gle stoi na sta艂ym poziomie. Co wi臋cej - ro艣nie. Decyduje ergonomia, czy ekonomia?

Ergonomia.

Zag臋szczenie pikseli wp艂ywa na cen臋 w znacznie mniejszym stopniu ni偶
rozmiar monitora (tzn. materia艂y, transport itp).

Podobnie w laptopach - 15 cali zosta艂o zdominowane przez 1388x768. 768 to strasznie ma艂o przy przegl膮daniu internetu, nie wspominaj膮c o powa偶niejszych zastosowaniach.

768px to wystarczaj膮co du偶o do obrabiania wynik贸w z CERN czy
inwestowania milion贸w dolar贸w w obligacje. Chyba 偶e masz na my艣li
jakie艣 inne powa偶ne zastosowania. Czy偶by gry? :D

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-11-21 20:13:23
Autor: Rados艂aw Sok贸艂
W dniu 21.11.2012 18:18, Marcin N pisze:
Na rynku telefon贸w kom贸rkowych trwa wojna na rozdzielczo艣ci ekran贸w.

Spowodowana g艂贸wnie niewielk膮 mo偶liwo艣ci膮 wojowania na innych
frontach, bo u偶ytkowo zwi臋kszona rozdzielczo艣膰 przynosi nie-
wiele, a wi膮偶e si臋 ze spadkiem wydajno艣ci i czasu pracy na
zasilaniu bateryjnym (i tak ju偶 idiotycznie kr贸tkiego).

Dlaczego w monitorach LCD przyj膮艂 si臋 taki fatalny standard: 1366x768?

To zale偶y od rozmiaru ekranu przecie偶.

Sensowne ekrany LCD (czyli co najmniej 19" 4:3 i 23" 16:9)
maj膮 zdecydowanie wi臋ksz膮 rozdzielczo艣膰.

Czemu nie chocia偶 1400x900? Tylko o koszty chodzi? Czy a偶 taka r贸偶nica w cenie jest pomi臋dzy 1400x900 a 1366x768?

1) Oprogramowanie s艂abo radzi sobie z wi臋kszym ppi (a tym
    bardziej starsze wersje Windows).

2) Gry w wy偶szej rozdzielczo艣ci zarzyna艂yby ka偶dy sprz臋t
    (a w nie-natywnej wygl膮da艂yby s艂abo).

3) Filmy wymagaj膮 rozdzielczo艣ci HD, czyli w艂a艣nie 1366x768
    albo 1920x1080.

Czemu przyj膮艂 si臋 standard 16:9? Wiadomo, 偶e w komputerze wygodniejszy jest 16:10.

W komputerze wygodniejszy jest 4:3 (16:12).

Czemu si臋 przyj膮艂 16:9? Moda. Bajeranctwo. Mo偶liwo艣膰 ogl膮da-
nia panoramicznych film贸w na komputerze.

W efekcie 偶eby powa偶nie pracowa膰 trzeba kupowa膰 monitory
22"-24", bo jedynie wtedy ma si臋 w pionie wystarczaj膮co
du偶o miejsca (czytaj: por贸wnywalnie z monitorami 19"-20"
nie-panoramicznymi).

| Rados艂aw Sok贸艂  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |                                        |

Data: 2012-11-21 21:08:08
Autor: Marcin N
W dniu 2012-11-21 20:13, Rados艂aw Sok贸艂 pisze:

3) Filmy wymagaj膮 rozdzielczo艣ci HD, czyli w艂a艣nie 1366x768
    albo 1920x1080.

Wszyscy na tej grupie doskonale wiedz膮, 偶e 1366x786 ma si臋 nijak do  HD: 1280x720. Powoduje, 偶e obraz musi by膰 bardzo niewygodnie interpolowany i rozmyty.

To te偶 jest dla mnie jedna z najwi臋kszych zagadek wsp贸艂czesnych telewizor贸w: czemu sprzedaj膮 1366x768 do odtwarzania obrazu 1280x720. Co wi臋cej - tu ju偶 wyboru nie ma - nie spotka艂em ani jednego telewizora z natywnym 1280x720.

--
MN

Data: 2012-11-21 21:23:11
Autor: Rados艂aw Sok贸艂
W dniu 21.11.2012 21:08, Marcin N pisze:
Wszyscy na tej grupie doskonale wiedz膮, 偶e 1366x786 ma si臋 nijak do  HD: 1280x720. Powoduje, 偶e obraz musi by膰 bardzo niewygodnie interpolowany i rozmyty.

Albo otoczony niezbyt szerok膮 czarn膮 ramk膮, bez skalowania.

http://hd1080i.blogspot.com/2006/12/1080i-on-1366x768-resolution-problems.html

Data: 2012-11-21 20:24:22
Autor: PK
On 2012-11-21, Marcin N <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> wrote:
Ekrany 5 calowe maj膮 rozdzielczo艣膰 dor贸wnuj膮c膮 tej, z monitor贸w 18 calowych.

Por贸wnanie z kom贸rkami jest bezcelowe.
Tam rozdzielczo艣膰 wa偶na jest z dw贸ch powod贸w:
1) bo na ma艂ym ekranie chcesz wy艣wietli膰 jak najwi臋cej tre艣ci (np.
tekstu),
2) bo producenci urz膮dzili sobie wojn臋 na liczb臋 pikseli.

Na monitorze komputera taka g臋sto艣膰 pikseli nie jest potrzebna.
Z bardzo r贸偶nych powod贸w uznaje si臋, 偶e piksel powinien mie膰 od 0.26
do 0.28 milimetra szeroko艣ci. Do takich warto艣ci jest projektowane
oprogramowanie.

Dlaczego w monitorach LCD przyj膮艂 si臋 taki fatalny standard: 1366x768?

Sk膮d ta warto艣膰? Z zesz艂ej dekady?
Wejd藕 w monitory LCD na skapiec.pl i otw贸rz list臋 rozdzielczo艣ci. Podana
przez Ciebie jest dopiero czwarta (wzgl臋dem liczby dost臋pnych modeli) -
82 modele. Z najbardziej popularn膮 dzi艣 rozdzielczo艣ci膮 1920x1080 (tzw.
Full HD) jest 626 modeli.

Czemu przyj膮艂 si臋 standard 16:9? Wiadomo, 偶e w komputerze wygodniejszy jest 16:10.

Poniewa偶 celem producent贸w by艂o ujednolicenie proporcji mi臋dzy
monitorami i telewizorami (ze wzgl臋du na ujednolicanie tych rynk贸w
- za 10 lat, a mo偶e wcze艣niej, nie b臋dziemy ju偶 dzieli膰 wy艣wietlaczy na
monitory i telewizory). 16:9 wybrano jako kompromis.

Wygoda jest wzgl臋dna i zale偶y g艂贸wnie od sposobu wykorzystania. Je艣li
u偶ywasz program贸w z toolbarami po bokach (np. 艣rodowisk
programistycznych, program贸w do obr贸bki grafiki itp), to docenisz
szerszy ekran. Je艣li na komputerze g艂贸wnie przegl膮dasz www lub np.
pracujesz w Excelu, to wygodniejszy by艂by kwadrat (do biur nadal
kupuje si臋 monitory 5:4).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-11-21 21:59:49
Autor: Latet
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komputerowych s膮 takie marne?
Je艣li na komputerze g艂贸wnie przegl膮dasz www lub np.
pracujesz w Excelu, to wygodniejszy by艂by kwadrat (do biur nadal
kupuje si臋 monitory 5:4).

E tam. Mi si臋 zacz臋艂o wygodnie dzia艂a膰 w Excelu dopiero po przesiadce na panoramiczny. Wreszcie koniec z uci膮偶liwym przewijaniem w poziomie.

latet

Data: 2012-11-21 22:05:07
Autor: R.e.m.e.K
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komputerowych s膮 takie marne?
Dnia Wed, 21 Nov 2012 21:59:49 +0100, Latet napisa艂(a):

E tam. Mi si臋 zacz臋艂o wygodnie dzia艂a膰 w Excelu dopiero po przesiadce na panoramiczny. Wreszcie koniec z uci膮偶liwym przewijaniem w poziomie.

A jak zaczniesz w Excelu lub lepiej jeszcze poza nim programowac to znowu
zatesknisz za dawnymi proporcjami.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-11-22 01:11:06
Autor: Latet
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komputerowych s膮 takie marne?
A jak zaczniesz w Excelu lub lepiej jeszcze poza nim programowac to znowu
zatesknisz za dawnymi proporcjami.

Programuj臋 sporo w PHP (Edit Plus) i faktycznie - wtedy szeroko艣膰 jest mniej wa偶na ni偶 wysoko艣膰. Ale nie narzekam - mam 24" 1920x1080, nie jest 藕le.

latet

Data: 2012-11-21 22:10:13
Autor: Rados艂aw Sok贸艂
W dniu 21.11.2012 21:59, Latet pisze:
E tam. Mi si臋 zacz臋艂o wygodnie dzia艂a膰 w Excelu dopiero po przesiadce na panoramiczny. Wreszcie koniec z uci膮偶liwym przewijaniem w poziomie.

Zale偶y od rodzaju przetwarzanych danych.

Wy偶szy ekran to wi臋cej jednocze艣nie widocznych rekord贸w,
a szerszy ekran to wi臋cej jednocze艣nie widocznych p贸l.

Troch臋 si臋 mo偶na ratowa膰 przenoszeniem pask贸w z przyciskami
do pionu na boki okna, ale zaryzykowa艂bym stwierdzenie, 偶e
raczej jeste艣 wyj膮tkiem i w wi臋kszo艣ci zastosowa艅 bardziej
istotne jest widzenie wi臋kszej liczby rekord贸w ni偶 p贸l :)

A je偶eli chodzi o powa偶ne przetwarzanie danych to najwi臋cej
daje tak naprawd臋 drugi monitor chyba...

Data: 2012-11-21 22:27:22
Autor: JDX
On 2012-11-21 22:10, Rados艂aw Sok贸艂 wrote:
[.....]
[...]
Arkusza w sam raz u偶ywam sporadycznie, ale dla mnie te偶 lepiej pracuje
si臋 na panoramie. Nie wspominaj膮c nawet o Eclipse czy Visual Studio -
troch臋 wi臋cej jednak da si臋 upcha膰 na ekranie 1920x1200 (16:10) ni偶 na
1600x1200 (4:3).

A je偶eli chodzi o powa偶ne przetwarzanie danych to najwi臋cej
daje tak naprawd臋 drugi monitor chyba...

Drugi monitor daje najwi臋cej niezale偶nie od rodzaju pracy wykonywanej na
komputerze. :-D Czarna rozpacz mnie ogarn臋艂a gdy jaki艣 czas temu
musia艂em u kogo艣 pod艂uba膰 troch臋 na jednym 19" monitorze podczas gdy na
co dzie艅 dzia艂am na 2x24". :-D

Data: 2012-11-21 23:04:23
Autor: Rados艂aw Sok贸艂
W dniu 21.11.2012 22:27, JDX pisze:
si臋 na panoramie. Nie wspominaj膮c nawet o Eclipse czy Visual Studio -
troch臋 wi臋cej jednak da si臋 upcha膰 na ekranie 1920x1200 (16:10) ni偶 na
1600x1200 (4:3).

To akurat mam odmienne do艣wiadczenia, bo boczne panele nijak
mi nie pomagaj膮 przy pisaniu kodu, a preferuj臋 widzie膰 wi臋cej
wierszy tego kodu. Poza tym z przyzwyczajenia i mo偶e jakiej艣
formy OCD ;) raczej formatuj臋 kod do 80 kolumn, a nie robi臋
w臋偶yk贸w na ca艂膮 szeroko艣膰 panoramicznego ekranu. No i raczej
ustawiam do艣膰 du偶膮 czcionk臋, bo ju偶 mam wystarczaj膮co s艂aby
wzrok i nie chc臋 go jeszcze dalej pogarsza膰.

Ale mo偶e wi臋cej pracujesz nad GUI ni偶 nad kodem po prostu?

Drugi monitor daje najwi臋cej niezale偶nie od rodzaju pracy wykonywanej na

Te偶 niekoniecznie. Mnie si臋 przydaje okazjonalnie. W pracy
mam dwa monitory, w domu jeden, i w pracy *czasem* korzystam
z dw贸ch jednocze艣nie, a w domu *czasem* mi brakuje drugiego.
Najsilniej wykorzystuj臋 dwa monitory przy pisaniu maili na
podstawie danych z arkuszy albo przy r臋cznym "konwertowaniu"
dokument贸w z jakiej艣 dziwnej formy na normaln膮.

Data: 2012-11-21 23:25:28
Autor: Yakhub
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komputerowych s膮 takie marne?
W li艣cie datowanym 21 listopada 2012 (23:04:23) napisano:

[...]

Wtr膮c臋  si臋  w  dyskusj臋  -  ja,  przy  pracy  z  dwoma wy艣wietlaczami
zazwyczaj  na  jednym  dzia艂am  aktywnie,  a  drugi jest "statyczny" -
wy艣wietlona  jest  na nim dokumentacja, instrukcja, opis... Generalnie
co艣  "tylko  do  odczytu",  co  si臋  rzadko  zmienia. Mo偶e dlatego, 偶e
nie mog臋 si臋 przyzwyczai膰 do przechodzenia pomi臋dzy wy艣wietlaczami.

--
Pozdrowienia,
 Yakhub

Data: 2012-11-21 23:49:41
Autor: JDX
On 2012-11-21 23:25, Yakhub wrote:
[.....]
[...]
Ja zazwyczaj dzia艂am w ten sam spos贸b - na jednym Eclipse na ca艂y ekran
a na drugim Acrobat Reader, Thunderbird, Firefox. Czasami na drugi
wrzucam hexeditor, par臋 konsol/terminali i/lub debugger.

Data: 2012-11-21 23:42:49
Autor: JDX
On 2012-11-21 23:04, Rados艂aw Sok贸艂 wrote:
[.....]
To akurat mam odmienne do艣wiadczenia, bo boczne panele nijak
mi nie pomagaj膮 przy pisaniu kodu, a preferuj臋 widzie膰 wi臋cej
wierszy tego kodu.
No ale je艣li masz monitor 4:3 o rozdzielczo艣ci 1200 w pionie i monitor
16:10 o takiej samej rozdzielczo艣ci w pionie to przecie偶 tyle samo
wierszy zobaczysz. A chyba o tym m贸wimy, tzn. jakie proporcje ekranu s膮
lepsze/wygodniejsze.

Poza tym z przyzwyczajenia i mo偶e jakiej艣
formy OCD ;) raczej formatuj臋 kod do 80 kolumn, a nie robi臋
w臋偶yk贸w na ca艂膮 szeroko艣膰 panoramicznego ekranu. No i raczej
Ja r贸wnie偶 nie robi臋 w臋偶yk贸w a dodatkowe miejsce si臋 przydaje np. na
okienko SVN-a.

[.....]
Te偶 niekoniecznie. Mnie si臋 przydaje okazjonalnie. W pracy
mam dwa monitory, w domu jeden, i w pracy *czasem* korzystam
z dw贸ch jednocze艣nie, a w domu *czasem* mi brakuje drugiego.
Ja od ~7 lat mam w chacie 2 monitory po tym jak popracowa艂em troch臋 na
takiej konfiguracji w robocie i teraz ci臋偶ko mi si臋 pracuje na jednym. A
tak swoj膮 drog膮 to je艣li, jak mniemam, robisz w sofcie to nie wiem jak
mo偶esz dzia艂a膰 na jednym monitorze a z drugiego korzysta膰 tylko czasami.
:-D Zreszt膮 nie tylko w sofcie bo i d艂ubi膮c w jakim艣 EDA czy CAD to
drugi monitor te偶 jest bardzo przydatny.

Data: 2012-11-22 09:43:22
Autor: Rados艂aw Sok贸艂
W dniu 21.11.2012 23:42, JDX pisze:
[...]

1) Monitory panoramiczne rzadko kiedy maj膮 ponad 1080 pikseli
    w pionie. Tymczasem dla nie-panoramicznych norm膮 jest
    1024-1050 co najmniej, a zdarzaj膮 si臋 1200 jak piszesz.

2) Liczy si臋 nie tylko rozdzielczo艣膰, ale te偶 rozmiar fizycz-
    ny. Monitor panoramiczny 23" jest bodaj偶e *ni偶szy* od zwyk-
    艂ego 19", a wi臋c mimo podobnej rozdzielczo艣ci w pionie (a
    nawet wi臋kszej!) ma teoretycznie mniejsz膮 pojemno艣膰, bo
    trzeba ustawi膰 wi臋ksz膮 czcionk臋 偶eby widzie膰 tak samo wy-
    ra藕nie. A wi臋c mie艣ci si臋 mniej wierszy kodu.

[...]

A dlaczego to jest takie trudne do wyobra偶enia sobie? :)

Drugi monitor wspomaga faktycznie debugowanie aplikacji GUI,
szczeg贸lnie je偶eli chodzi o generowanie grafiki. Ale przez
lata pisania aplikacji wielow膮tkowych i serwerowych nauczy-
艂em si臋 debugowa膰 bardziej przez logi i analiz臋 kodu ni偶
prac臋 krokow膮, wi臋c rzadko potrzebuj臋 jednocze艣nie widzie膰
okna programu i analizowany kod.

Data: 2012-11-22 10:10:05
Autor: JDX
On 2012-11-22 09:43, Rados艂aw Sok贸艂 wrote:
[.....]
1) Monitory panoramiczne rzadko kiedy maj膮 ponad 1080 pikseli
   w pionie. Tymczasem dla nie-panoramicznych norm膮 jest
   1024-1050 co najmniej, a zdarzaj膮 si臋 1200 jak piszesz.
Z pewno艣ci膮 1200 wyst臋puj膮 rzadziej ni偶 1080 ale czy rzadko? Przecie偶
偶aden szanuj膮cy si臋 profesjonalista nie kupi jakiego艣 1080p szmelcu. :-D

[...]
To pewnie dlatego przy przesiadce z 21" CRT 1600x1200 na 24" LCD
1920x1200 nie zauwa偶y艂em r贸偶nicy w wysoko艣ci ekranu. :-D Tak czy inaczej
to ma niewiele do rzeczy. Przecie偶 raczej nie kupuje si臋 monitora za
kluczowy parametr uznaj膮c wysoko艣膰 ekranu.

[...]
Debugowanie przez logi. Pi臋knie to brzmi. :-D Ale b膮d藕my szczerzy, to
jest debugowanie przez sprintfy. :-; Anyway, czasami bez pracy krokowej
i to w dodatku na poziomie assemblera ci臋偶ko jest si臋 obej艣膰 ->
programowanie systemowe "embedded".

Data: 2012-11-22 11:03:26
Autor: Rados艂aw Sok贸艂
W dniu 22.11.2012 10:10, JDX pisze:
Z pewno艣ci膮 1200 wyst臋puj膮 rzadziej ni偶 1080 ale czy rzadko? Przecie偶
偶aden szanuj膮cy si臋 profesjonalista nie kupi jakiego艣 1080p szmelcu. :-D

Bior膮c pod uwag臋, 偶e chyba wi臋kszo艣膰 monitor贸w w sensownych
cenach to jednak 1080p, a programista nie ma wielkich wymaga艅
co do jako艣ci obrazu czy parametr贸w monitora poza w艂a艣nie wy-
miarami obrazu i rozdzielczo艣ci膮 (TN absolutnie wystarcza :) ),
to nie by艂bym taki pewien.

to ma niewiele do rzeczy. Przecie偶 raczej nie kupuje si臋 monitora za
kluczowy parametr uznaj膮c wysoko艣膰 ekranu.

A co by艣 uzna艂 za *kluczowy* parametr jak nie wymiary i roz-
dzielczo艣膰 w przypadku zastosowa艅 tekstowych i programistycz-
nych? :)

Debugowanie przez logi. Pi臋knie to brzmi. :-D Ale b膮d藕my szczerzy, to
jest debugowanie przez sprintfy. :-; Anyway, czasami bez pracy krokowej

Bardziej rozbudowane. Pami臋taj, 偶e w przypadku program贸w wie-
low膮tkowych czy sterowanych asynchronicznie zdarzeniami z
zewn膮trz trzeba grupowa膰 logi tak, by nie miesza艂y si臋 z r贸偶-
nych 藕r贸de艂 i dawa艂y poj臋cie gdzie jest realizowany kod i co
robi. Same printfy nie wystarcz膮 ;)

i to w dodatku na poziomie assemblera ci臋偶ko jest si臋 obej艣膰 ->
programowanie systemowe "embedded".

Praca krokowa jest cudowna, gdy tworzymy co艣 jednow膮tkowego
lub diagnozujemy podprogramy. Do analizy wielow膮tkowej ca艂o-
艣ci niezbyt si臋 nadaje. Wtedy zostaj膮 ju偶 tylko logi albo
co艣 w stylu "debuggera historycznego", wprowadzonego w ostat-
nich wersjach VS.

Data: 2012-11-22 11:35:05
Autor: JDX
On 2012-11-22 11:03, Rados艂aw Sok贸艂 wrote:
[.....]
Bior膮c pod uwag臋, 偶e chyba wi臋kszo艣膰 monitor贸w w sensownych
cenach to jednak 1080p, a programista nie ma wielkich wymaga艅
co do jako艣ci obrazu czy parametr贸w monitora
IMO ka偶da osoba pracuj膮ca na komputerze powinna mie膰 wysokie wymagania
co do jako艣ci i wielko艣ci obrazu. Bo tutaj chodzi r贸wnie偶 o dba艂o艣膰 o
sw贸j w艂asny wzrok.

A co by艣 uzna艂 za *kluczowy* parametr jak nie wymiary i roz-
dzielczo艣膰 w przypadku zastosowa艅 tekstowych i programistycz-
nych? :)
Przek膮tn膮 ekranu. :-D

Data: 2012-11-22 17:25:48
Autor: Rados艂aw Sok贸艂
W dniu 22.11.2012 11:35, JDX pisze:
IMO ka偶da osoba pracuj膮ca na komputerze powinna mie膰 wysokie wymagania
co do jako艣ci i wielko艣ci obrazu. Bo tutaj chodzi r贸wnie偶 o dba艂o艣膰 o
sw贸j w艂asny wzrok.

Ale wierno艣膰 odwzorowania kolor贸w nie ma specjalnego wp艂ywu
na wzrok, a stanowi g艂贸wn膮 r贸偶nic臋 mi臋dzy TN a innymi matry-
cami i g艂贸wny czynnik wp艂ywaj膮cy na cen臋.

A co by艣 uzna艂 za *kluczowy* parametr jak nie wymiary i roz-
dzielczo艣膰 w przypadku zastosowa艅 tekstowych i programistycz-
nych? :)
Przek膮tn膮 ekranu. :-D

Sama przek膮tna niestety o niczym nie m贸wi. Wyobra藕 sobie mo-
nitor o przek膮tnej 30" i proporcjach 100:1...

Przek膮tna z proporcjami dopiero cokolwiek m贸wi, a wtedy masz
ju偶 informacj臋 o szeroko艣ci i wysoko艣ci obrazu.

I ja osobi艣cie wol臋 20" 4:3 ni偶 22" 16:9.

Data: 2012-11-23 21:39:16
Autor: Przemys砤w Ryk
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komp uterowych s膮 takie marne?
Dnia Thu, 22 Nov 2012 17:25:48 +0100, Rados艂aw Sok贸艂 napisa艂(a):

[...]

K膮ty widzenia? R贸wnomierno艣膰 pod艣wietlenia?

(ciach鈥)

--
[ Przemys艂aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Je艣li uwa偶asz kobiety za s艂ab膮 p艂e膰, spr贸buj w nocy przeci膮gn膮膰          ]

Data: 2012-11-24 12:04:30
Autor: Rados艂aw Sok贸艂
W dniu 23.11.2012 21:39, Przemys艂aw Ryk pisze:
Ale wierno艣膰 odwzorowania kolor贸w nie ma specjalnego wp艂ywu
na wzrok, a stanowi g艂贸wn膮 r贸偶nic臋 mi臋dzy TN a innymi matry-
cami i g艂贸wny czynnik wp艂ywaj膮cy na cen臋.

K膮ty widzenia? R贸wnomierno艣膰 pod艣wietlenia?

K膮ty widzenia w TN s膮 ju偶 ca艂kiem dobre. Do pracy indywidual-
nej na dobrze przygotowanym stanowisku pracy s膮 wystarczaj膮ce.

Tutaj zn贸w znaczenie ma nie-panoramiczno艣膰 monitora, bo na
panoramie o du偶ej przek膮tnej problemy z k膮tami 艂atwiej za-
uwa偶y膰.

R贸wnomierno艣膰 pod艣wietlenia zale偶y od rozwi膮zania technicz-
nego i nie jest zwi膮zana tak bardzo z rodzajem matrycy czy
przek膮tn膮. Ale jest to istotny parametr przy wyborze moni-
tora, nawet do zastosowa艅 tekstowo-programistycznych -- nie
przecz臋.

Data: 2012-11-24 14:37:42
Autor: Przemys砤w Ryk
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komp uterowych s膮 takie marne?
Dnia Sat, 24 Nov 2012 12:04:30 +0100, Rados砤w Sok蟪 napisa(a):

Ale wierno舵 odwzorowania kolor體 nie ma specjalnego wp硑wu
na wzrok, a stanowi g丑wn r罂nic mi阣zy TN a innymi matry-
cami i g丑wny czynnik wp硑waj眂y na cen.

K眛y widzenia? R體nomierno舵 pod秝ietlenia?

K眛y widzenia w TN s ju ca砶iem dobre. Do pracy indywidual-
nej na dobrze przygotowanym stanowisku pracy s wystarczaj眂e.

A si kt髍ego dnia przejd do jakiego Saturna i poogl眃am w miar nowe
modele. Co mi jednak si zdaje, 縠 k眛y - szczeg髄nie w pionie - to jednak
takie sobie s. Jeden ruch g硂wy i ju si odcienie zmieniaj.

Tutaj zn體 znaczenie ma nie-panoramiczno舵 monitora, bo na
panoramie o du縠j przek眛nej problemy z k眛ami 砤twiej za-
uwa縴.

R體nomierno舵 pod秝ietlenia zale縴 od rozwi眤ania technicz-
nego i nie jest zwi眤ana tak bardzo z rodzajem matrycy czy
przek眛n. Ale jest to istotny parametr przy wyborze moni-
tora, nawet do zastosowa tekstowo-programistycznych -- nie
przecz.

Dok砤dnie. Szlag mo縠 trafi, jak patrzysz na ekran, kt髍ego g髍na kraw阣
jest o 15-20% ciemniejsza ni dolna. Ustawi tak choler w miar
akceptowalnie - IMVHO awykonalne.

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Kobieta jest jak cie, gdy j gonisz - ucieka; gdy Ty pod笨asz           ]

Data: 2012-11-25 12:34:53
Autor: Rados艂aw Sok贸艂
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komp uterowych s膮 takie marne?
W dniu 24.11.2012 14:37, Przemys艂aw Ryk pisze:
A偶 si臋 kt贸rego艣 dnia przejd臋 do jakiego艣 Saturna i poogl膮dam w miar臋 nowe
modele. Co艣 mi jednak si臋 zdaje, 偶e k膮ty - szczeg贸lnie w pionie - to jednak
takie sobie s膮. Jeden ruch g艂owy i ju偶 si臋 odcienie zmieniaj膮.

Zale偶y od jako艣ci monitora (matrycy). W pracy mia艂em taki 19"
monitor jakiej艣 dziwnej firmy i faktycznie w pionie k膮ty mia艂
tragiczne. W domu mam 20" Samsunga 203B i ma k膮ty bardzo do-
bre jak na TN. Poza odwzorowaniem barw nie widz臋 specjalnych
r贸偶nych w komforcie mi臋dzy tym Samsungiem a Iiyam膮 na IPS,
kt贸r膮 teraz mam w pracy.

Data: 2012-11-25 20:35:53
Autor: Latet
[...]

Ja mam Della 24" IPS i k膮ty nie s膮 rewelacyjne, zw艂aszcza pionowe. Na szcz臋艣cie ma inne zalety ten monitor (kolory, samonaprawa).

latet

Data: 2012-11-30 17:21:09
Autor: Przemys砤w Ryk
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
Dnia Sun, 25 Nov 2012 20:35:53 +0100, Latet napisa(a):

Zale縴 od jako禼i monitora (matrycy). W pracy mia砮m taki 19"
monitor jakiej dziwnej firmy i faktycznie w pionie k眛y mia
tragiczne. W domu mam 20" Samsunga 203B i ma k眛y bardzo do-
bre jak na TN. Poza odwzorowaniem barw nie widz specjalnych
r罂nych w komforcie mi阣zy tym Samsungiem a Iiyam na IPS,
kt髍 teraz mam w pracy.

Ja mam Della 24" IPS i k眛y nie s rewelacyjne, zw砤szcza pionowe. Na szcz甓cie ma inne zalety ten monitor (kolory, samonaprawa).

Samoco?

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ People choose the paths that grant them the greatest rewards for the     ]

Data: 2012-11-30 17:21:09
Autor: Przemys砤w Ryk
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komp uterowych s膮 takie marne?
Dnia Sun, 25 Nov 2012 12:34:53 +0100, Rados艂aw Sok贸艂 napisa艂(a):

[...]

Sama matryca, to nie wszystko. Tu elektronika steruj膮ca, r贸wnomierno艣膰
rozprowadzenia pod艣wietlenia te偶 maj膮 bardzo du偶o do gadania.

[...]

Czasami dochodz膮 r贸偶ne u艂atwiacze 偶ycia, do kt贸rych si臋 przyzwyczajasz
b艂yskawicznie, a jak Ci je zabior膮, to nagle si臋 okazuje, 偶e bez tego to
ci臋偶ko jest. :D

--
[ Przemys艂aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Forman: Noble. House: Moronic. It's a synonym.                           ]

Data: 2012-11-23 15:16:22
Autor: z
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
W dniu 2012-11-22 11:35, JDX pisze:
A co by uzna za *kluczowy* parametr jak nie wymiary i roz-
dzielczo舵 w przypadku zastosowa tekstowych i programistycz-
nych? :)
Przek眛n ekranu. :-D

Najwa縩iejsze s upodobania u縴tkownika. Ja lubi mie daleko monitor.
Znam ludzi co siedz blisko i kr阠 g硂wa z lewej na prawo :-)

Data: 2012-11-23 21:39:16
Autor: Przemys砤w Ryk
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komp uterowych s膮 takie marne?
Dnia Wed, 21 Nov 2012 23:04:23 +0100, Rados艂aw Sok贸艂 napisa艂(a):

(ciach鈥)
[...]

Heh. Ja kombinuj臋, jak tu trzeci pod艂膮czy膰鈥 :D Coby uprzedzi膰 pytania -
mia艂bym wtedy na jednym podgl膮d PDFa z naniesionymi rzeczami do poprawy, na
centralnym - obszar roboczy, na prawym palety narz臋dziowe. :D

--
[ Przemys艂aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Samica czarnej wdowy odbiera 偶ycie samcowi zaraz po kopulacji. Kobieta   ]

Data: 2012-11-21 23:20:12
Autor: Yakhub
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komputerowych s膮 takie marne?
W li艣cie datowanym 21 listopada 2012 (22:10:13) napisano:
[...]

/.../
A je偶eli chodzi o powa偶ne przetwarzanie danych to najwi臋cej
daje tak naprawd臋 drugi monitor chyba...

IMHO szerszy ekran jest swoistym substytutem drugiego wy艣wietlacza - i
pozwala  na  wzgl臋dnie  wygodn膮  prac臋  z  dwoma  oknami  jednocze艣nie
(umieszczonymi obok siebie).

--
Pozdrowienia,
 Yakhub

Data: 2012-11-25 05:40:47
Autor: Jacek
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komputerowych s膮 takie marne?
Dnia 21 Nov 2012 20:24:22 GMT, PK napisa(a):

On 2012-11-21, Marcin N <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> wrote:
Ekrany 5 calowe maj rozdzielczo舵 dor體nuj眂 tej, z monitor體 18 calowych.

Por體nanie z kom髍kami jest bezcelowe.
Tam rozdzielczo舵 wa縩a jest z dw骳h powod體:
1) bo na ma硑m ekranie chcesz wy秝ietli jak najwi阠ej tre禼i (np.
tekstu),
2) bo producenci urz眃zili sobie wojn na liczb pikseli.

Na monitorze komputera taka g阺to舵 pikseli nie jest potrzebna.
Z bardzo r罂nych powod體 uznaje si, 縠 piksel powinien mie od 0.26
do 0.28 milimetra szeroko禼i. Do takich warto禼i jest projektowane
oprogramowanie.

Dlaczego w monitorach LCD przyj背 si taki fatalny standard: 1366x768?

Sk眃 ta warto舵? Z zesz砮j dekady?
Wejd w monitory LCD na skapiec.pl i otw髍z list rozdzielczo禼i. Podana
przez Ciebie jest dopiero czwarta (wzgl阣em liczby dost阷nych modeli) -
82 modele. Z najbardziej popularn dzi rozdzielczo禼i 1920x1080 (tzw.
Full HD) jest 626 modeli.

Czemu przyj背 si standard 16:9? Wiadomo, 縠 w komputerze wygodniejszy jest 16:10.

Poniewa celem producent體 by硂 ujednolicenie proporcji mi阣zy
monitorami i telewizorami (ze wzgl阣u na ujednolicanie tych rynk體
- za 10 lat, a mo縠 wcze秐iej, nie b阣ziemy ju dzieli wy秝ietlaczy na
monitory i telewizory). 16:9 wybrano jako kompromis.

Wygoda jest wzgl阣na i zale縴 g丑wnie od sposobu wykorzystania. Je秎i
u縴wasz program體 z toolbarami po bokach (np. 秗odowisk
programistycznych, program體 do obr骲ki grafiki itp), to docenisz
szerszy ekran. Je秎i na komputerze g丑wnie przegl眃asz www lub np.
pracujesz w Excelu, to wygodniejszy by砨y kwadrat (do biur nadal
kupuje si monitory 5:4).

pozdrawiam,
PK

Z tym Excelem, to przesadzi砮.
Lepiej widzie do kolumny Z, ni do J.

Data: 2012-11-25 10:58:18
Autor: PK
On 2012-11-25, Jacek <ala@ola.pl> wrote:
Z tym Excelem, to przesadzi艂e艣.
Lepiej widzie膰 do kolumny Z, ni藕 do J.

Nie.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-11-25 14:53:29
Autor: Jacek
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komputerowych s膮 takie marne?
Dnia 25 Nov 2012 10:58:18 GMT, PK napisa(a):

On 2012-11-25, Jacek <ala@ola.pl> wrote:
Z tym Excelem, to przesadzi砮.
Lepiej widzie do kolumny Z, ni do J.

Nie.

pozdrawiam,
PK

Ty po prostu jeste g硊pi.

Data: 2012-11-25 16:43:58
Autor: PK
On 2012-11-25, Jacek <ala@ola.pl> wrote:
Ty po prostu jeste艣 g艂upi.

Ja po prostu wiem, jak zazwyczaj wykorzystywany jest Excel. I dla mnie
te偶 jest podstawowym narz臋dziem pracy.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-11-25 19:19:16
Autor: Dawid

On 2012-11-25, Jacek <ala@ola.pl> wrote:
Z tym Excelem, to przesadzi砮.
Lepiej widzie do kolumny Z, ni do J.

Nie.

pozdrawiam,
PK

Ty po prostu jeste g硊pi.

Nareszcie Ci o秝ieci硂.

Data: 2012-11-26 07:21:52
Autor: Jacek
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
Dnia Sun, 25 Nov 2012 19:19:16 +0100, Dawid napisa(a):

On 2012-11-25, Jacek <ala@ola.pl> wrote:
Z tym Excelem, to przesadzi砮.
Lepiej widzie do kolumny Z, ni do J.

Nie.

pozdrawiam,
PK

Ty po prostu jeste g硊pi.

Nareszcie Ci o秝ieci硂.

Ano o秝ieci硂.
Zacz背em z PK dyskutowa, ale jak poczyta砮m jego wypowiedzi, to w砤秐ie do
takigo wniosku doszed砮m.

BTW, co do kolumn i wierszy, to odk眃 powsta PC, to od samego pocz眛ku
mia PgUp/PgDn, 縠by sobie wiersze przewija, a nie kolumny. Teraz mamy
panoram i widzimy w takim Excelu A kolumn Z, a do tego wspania砮 k蟪ko w
myszce.:)

Data: 2012-11-26 15:14:20
Autor: PK
On 2012-11-26, Jacek <ala@ola.pl> wrote:
BTW, co do kolumn i wierszy, to odk膮d powsta艂 PC, to od samego pocz膮tku
mia艂 PgUp/PgDn, 偶eby sobie wiersze przewija膰, a nie kolumny. Teraz mamy
panoram臋 i widzimy w takim Excelu A呕 kolumn臋 Z, a do tego wspania艂e k贸艂ko w
myszce.:)

Ale czasem wygodniej jest spojrze膰 na wi臋cej wierszy jednocze艣nie
i przewijanie tego nie za艂atwia. Za to tabele maj膮ce wi臋cej ni偶
10 kolumn to nie jest cz臋sta rzecz (raczej si臋 tego unika).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-11-26 17:58:59
Autor: JDX
On 2012-11-26 16:14, PK wrote:
[.....]
Ale czasem wygodniej jest spojrze膰 na wi臋cej wierszy jednocze艣nie
i przewijanie tego nie za艂atwia. Za to tabele maj膮ce wi臋cej ni偶
10 kolumn to nie jest cz臋sta rzecz (raczej si臋 tego unika).
No to a偶 si臋 prosi o panoram臋 z pivotem. :-D

Data: 2012-11-28 13:37:16
Autor: I.Tichy
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
JDX <jdx@onet.pl> napisa(a):

On 2012-11-26 16:14, PK wrote:
[.....]
Ale czasem wygodniej jest spojrze na wi阠ej wierszy jednocze秐ie
i przewijanie tego nie za砤twia. Za to tabele maj眂e wi阠ej ni
10 kolumn to nie jest cz阺ta rzecz (raczej si tego unika).
No to a si prosi o panoram z pivotem. :-D

Sposob, w jaki sa zrobione pivoty jest lichego rozwiazania, wiec
moga nie robic jak maja dalej klepac cos takiego.

Data: 2012-12-04 12:35:54
Autor: Rados艂aw Sok贸艂
W dniu 26.11.2012 17:58, JDX pisze:
No to a偶 si臋 prosi o panoram臋 z pivotem. :-D

A wiesz, jak trudno jest zapewni膰 sensowne k膮ty przy takiej
wysoko艣ci obrazu? :)

Szczerze m贸wi膮c nie wiem nawet, czy ktokolwiek robi panoramy
z mo偶liwo艣ci膮 obracania.

Data: 2012-12-04 13:26:06
Autor: Przemys砤w Ryk
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komp uterowych s膮 takie marne?
Dnia Tue, 04 Dec 2012 12:35:54 +0100, Rados砤w Sok蟪 napisa(a):

A wiesz, jak trudno jest zapewni sensowne k眛y przy takiej
wysoko禼i obrazu? :)

Szczerze m體i眂 nie wiem nawet, czy ktokolwiek robi panoramy
z mo縧iwo禼i obracania.

Cho鎎y EIZO.

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Szczero舵. Zaleta, przez wielu nazywana chamstwem.                       ]

Data: 2012-12-04 17:13:46
Autor: JDX
On 2012-12-04 12:35, Rados艂aw Sok贸艂 wrote:
[...]

Za bardzo nie interesuj臋 si臋 monitorami, ale nie s膮dzi艂em, 偶e pivot mo偶e
stanowi膰 luksusowe wyposa偶enie monitora. :-D W ka偶dym b膮d藕 razie moje
Delle U2412M, czyli monitory wcale nie z najwy偶ej p贸艂ki (IMO raczej
bli偶ej im do dolnej), maja pivota.

Data: 2012-12-04 21:21:32
Autor: PK
On 2012-12-04, JDX <jdx@onet.pl> wrote:
[...]

24" IPS z niez艂膮 ergonomi膮 (cho膰 dawniej Dell mia艂 du偶o lepsze podstawki
za tak膮 kas臋). Chyba nie widzia艂e艣 dolnej p贸艂ki nigdy...
Id藕 do jakiego艣 Saturna i zobacz, jak wygl膮da monitor za 400-500 z艂.
Istniej膮 nawet LCD bez mo偶liwo艣ci odchylania ekranu (nie maj膮 偶adnych
element贸w mechanicznych, wi臋c s膮 taniej i ch臋tnych nie brakuje....).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-04 23:30:55
Autor: JDX
On 2012-12-04 22:21, PK wrote:
[.....]
[...]
Przecie偶 nie pisa艂em, 偶e mam kompletny szajs. A gdy przymierza艂em si臋 do
zakupu to nawet nie bra艂em pod uwag臋 takich sprz臋t贸w za 500z艂 bo co艣 tam
z dolnej p贸艂ki jednak wcze艣niej widzia艂em. :-D Z drugiej strony np. Eizo
SX2462WH-BK (24" IPS 1920x1200 czyli parametry "z grubsza" :-D podobne
do U2412M) kosztuje ~4kz艂 wi臋c nadal twierdz臋, 偶e moim Dellom bli偶ej do
dolnej p贸艂ki ni偶 do wy偶szej. :-D

Data: 2012-12-04 21:16:23
Autor: PK
On 2012-12-04, Rados艂aw Sok贸艂 <Radoslaw.Sokol@grush.one.pl> wrote:
Szczerze m贸wi膮c nie wiem nawet, czy ktokolwiek robi panoramy
z mo偶liwo艣ci膮 obracania.

To nie jest kwestia "mienia poj臋cia". Przecie偶 wystarczy odpali膰
wyszukiwark臋 jak膮艣 :).

Wspomniany ju偶 EIZO sprzedaje monitory na r贸偶nych podstawkach i AFAIK
wszystkie biurowe i "profesjonalne" mo偶na kupi膰 z pivotem. Monitory
przeznaczone do rozrywki ju偶 nie (cho膰 i tak maj膮 regulacj臋 wysoko艣ci,
kt贸ra jest zbyt droga dla innych producent贸w...).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-06 09:52:53
Autor: Rados艂aw Sok贸艂
W dniu 04.12.2012 22:16, PK pisze:
To nie jest kwestia "mienia poj臋cia". Przecie偶 wystarczy odpali膰
wyszukiwark臋 jak膮艣 :).

Jak najbardziej *mo偶e* to by膰 kwestia "mienia poj臋cia", bo:

a) wed艂ug posiadanej wed艂ug mnie og贸lnej wiedzy jest problem
    z pivotem przy monitorach panoramicznych i nie widuje si臋
    ich cz臋sto w sklepach,

b) temat mnie nie interesuje i nie b臋d臋 po艣wi臋ca艂 czasu na
    dog艂臋bne analizowanie przegl膮darek cenowych 偶eby spraw-
    dzi膰, czy takie monitory s膮 dost臋pne -- niech osoby za-
    interesowane zrobi膮 to same (*),

c) wyszukiwarki cenowe mog膮 nie mie膰 niekt贸rych monitor贸w w
    ofercie lub mie膰 w ofercie co艣, czego nie da si臋 kupi膰
    lub funkcja pivotu jest tylko "dla picu" i z powodu s艂a-
    bych k膮t贸w nie da si臋 jej sensownie u偶ywa膰.

-- -- --
(*) M贸j Samsung 203B ma mo偶liwo艣膰 obrotu i *nigdy* nie po-
     trzebowa艂em u偶y膰 tej funkcji, nawet z ciekawo艣ci.

Data: 2012-12-06 11:09:14
Autor: JDX
On 2012-12-06 09:52, Rados艂aw Sok贸艂 wrote:
[.....]
(*) M贸j Samsung 203B ma mo偶liwo艣膰 obrotu i *nigdy* nie po-
    trzebowa艂em u偶y膰 tej funkcji, nawet z ciekawo艣ci.

No ja to u偶ywa艂em tej funkcji. W艂a艣nie z ciekawo艣ci w ramach test贸w i
zabaw po zakupie. :-D Aczkolwiek je艣li kto艣 chce widzie膰 du偶o wierszy w
arkuszu to jest to przydatna funkcja. I pewnie te偶 dla wielu os贸b
robi膮cych w sk艂adzie/poligrafii.

Data: 2012-12-06 13:34:51
Autor: Przemys砤w Ryk
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komp uterowych s膮 takie marne?
Dnia Thu, 06 Dec 2012 11:09:14 +0100, JDX napisa(a):

On 2012-12-06 09:52, Rados砤w Sok蟪 wrote:
[.....]
(*) M骿 Samsung 203B ma mo縧iwo舵 obrotu i *nigdy* nie po-
    trzebowa砮m u縴 tej funkcji, nawet z ciekawo禼i.

No ja to u縴wa砮m tej funkcji. W砤秐ie z ciekawo禼i w ramach test體 i
zabaw po zakupie. :-D Aczkolwiek je秎i kto chce widzie du縪 wierszy w
arkuszu to jest to przydatna funkcja. I pewnie te dla wielu os骲
robi眂ych w sk砤dzie/poligrafii.

Tu raczej bardziej si przydaje drugi / trzeci monitor. :D

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ W kobiecie jest dobre tylko to, co jest w niej najlepsze.                ]

Data: 2012-12-06 17:51:48
Autor: m

On 2012-12-06 09:52, Rados砤w Sok蟪 wrote:
[.....]
[...]

Wydaje mi si 縠 pivot jest cennym uzupe硁ieniem drugiego i trzeciego monitora. Albo - drugi, trzeci i by mo縠 czwarty monitor - jest cennym uzupe硁ieniem pivota.

p. m.

Data: 2012-12-06 18:04:51
Autor: Przemys砤w Ryk
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
Dnia Thu, 06 Dec 2012 17:51:48 +0100, m napisa(a):

Tu raczej bardziej si przydaje drugi / trzeci monitor. :D

Wydaje mi si 縠 pivot jest cennym uzupe硁ieniem drugiego i trzeciego monitora. Albo - drugi, trzeci i by mo縠 czwarty monitor - jest cennym uzupe硁ieniem pivota.

Akurat je縠li o mnie chodzi - po o秏iu latach w bran縴 mog powiedzie tyle,
縠 bez pivota si obejd. Bez drugiego monitora - ni cholery.

--
[ Przemys砤w "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ House: There's a reason that everybody lies - it works. It's what allows ]

Data: 2012-12-06 20:13:08
Autor: PK
On 2012-12-06, Rados艂aw Sok贸艂 <Radoslaw.Sokol@grush.one.pl> wrote:
Jak najbardziej *mo偶e* to by膰 kwestia "mienia poj臋cia", bo:

a) wed艂ug posiadanej wed艂ug mnie og贸lnej wiedzy jest problem
    z pivotem przy monitorach panoramicznych i nie widuje si臋
    ich cz臋sto w sklepach,

Nie widuje si臋 ich w sklepach, bo s膮 dro偶sze.
Problem z pivotem w panoramie jest taki, 偶e nie ma to sensu przy
braku regulacji wysoko艣ci. Monitory z regulacj膮 wysoko艣ci s膮 du偶o
dro偶sze.

b) temat mnie nie interesuje i nie b臋d臋 po艣wi臋ca艂 czasu na
    dog艂臋bne analizowanie przegl膮darek cenowych 偶eby spraw-
    dzi膰, czy takie monitory s膮 dost臋pne -- niech osoby za-
    interesowane zrobi膮 to same (*),

Google: widescreen lcd pivot ?

c) wyszukiwarki cenowe mog膮 nie mie膰 niekt贸rych monitor贸w w
    ofercie lub mie膰 w ofercie co艣, czego nie da si臋 kupi膰
    lub funkcja pivotu jest tylko "dla picu" i z powodu s艂a-
    bych k膮t贸w nie da si臋 jej sensownie u偶ywa膰.

Co nie zmienia faktu, 偶e mo偶na 艂atwo stwierdzi膰 czy panoramy
z pivotem istniej膮.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-06 22:13:19
Autor: Rados艂aw Sok贸艂
W dniu 06.12.2012 21:13, PK pisze:
Co nie zmienia faktu, 偶e mo偶na 艂atwo stwierdzi膰 czy panoramy
z pivotem istniej膮.

No i prosz臋 bardzo: niech kto艣, kogo to interesuje, sobie to
sprawdzi :) Ja nie chc臋, bo wystarcza mi orientacyjne poj臋cie
o rzadko艣ci tego rozwi膮zania. Tracimy tylko czas ustalaj膮c tak膮
podstawow膮 kwesti臋.

Data: 2012-12-07 08:10:17
Autor: I.Tichy
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
PK <PK@nospam.com> napisa(a):

Nie widuje si ich w sklepach, bo s dro縮ze.
Problem z pivotem w panoramie jest taki, 縠 nie ma to sensu przy
braku regulacji wysoko禼i. Monitory z regulacj wysoko禼i s du縪
dro縮ze.

Nie bywaja, bo budowa monitora jest nieprzemyslana totalnie pod pivota.
Powiedzmy sobie szczerze - monitory, ktore maja kable z tylu do panela
a nie do podstawki to jakas porazka.

Data: 2012-11-21 20:35:47
Autor: G Nowak
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
Na rynku telefon體 kom髍kowych trwa wojna na rozdzielczo禼i ekran體.

Ekrany 5 calowe maj rozdzielczo舵 dor體nuj眂 tej, z monitor體 18
calowych.

W telefonach (przynajmniej tych z Androidem) elementy interfejsu daja sie skalowac, tzw. screen density.

Dlaczego w monitorach LCD przyj背 si taki fatalny standard: 1366x768?

Masz na mysli matryce w laptopach, nie monitorach.

W Windows skalowanie UI nie dziala. Na laptopie z 15'' matryca full HD po skalowaniu czcionek do ilustam procent (przy 100% nie widac bez lupy pomimo zdrowych oczu) czcionki co prawda nabraly normalnej wielkosci, ale ikony i pasek zadan sa poszatkowane niczym krajobrazy w apple maps.

--
Pozdr

Data: 2012-11-21 20:42:22
Autor: ToMasz
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komp uterowych s膮 takie marne?
W dniu 21.11.2012 18:18, Marcin N pisze:
Pytanie mam.
(..)
Kto za tym stoi? Przypadek?
nie. to ludzie z m贸zgami LEming贸w zag艂osowali za tym stanem rzeczy swoimi portfelami.
Zrobi艂em kiedy艣 do艣wiadczenie. na ekranie PDA 2.8cala, i rozdzielczo艣ci 640x480, wy艣wietli艂em na bia艂ym polu napis, jedno zdanie ale napisane czcionk膮 8 pikseli. czyli tak jak na zx spectrum bywa艂o. da艂em ten telefon w obieg, osobom kt贸re akurat siedzia艂y wok贸艂 wielkiego imprezowego (trze藕wi) sto艂u. 1 osob na kilkana艣cie zobaczy艂a napis, reszta kresk臋.
Nasze oko nie widzi takich rozdzielczo艣ci. nawet jak widzi, to nie rozpoznaje szczeg贸艂贸w, nawet jak jeden na 10 je rozpoznaje to nie jest w stanie pracowa膰 z tak膮 rozdzielczo艣ci膮 d艂ugo. tak wi臋c co wymy艣lili sprytni ksi臋gowi? Na ekranach o super hiper rozdzielczo艣ciach, (patrz iphone 5) ranty czcionek s膮 艂agodniejsze. tak s膮, i co z tego? nic, ale taki sprz臋t lepiej si臋 sprzeda. Oczywo艣cie druga sprawa to odleg艂o艣膰! kom贸rk臋 przysuniesz na 15cm, a monitor PC nie bardzo. W przysz艂o艣ci rozdzielczo艣膰 PC wzro艣nie, ale b臋dzie to ewolucja, nie rewolucja.
Natomiast ekran 19 cali jest wi臋kszy je艣li ma stosunek 4:3 ni偶 16:10. czyli sprzedajemy mniej, kasujemy wi臋cej, wmawiamy 偶e to poto aby ogl膮da膰 filmy. Szczeg贸lnie 偶e pierwsze komputerowe LCD do film贸w si臋 nie nadawa艂y przez k膮ty, fioletow膮 czer艅 i smu偶enie.....

ToMasz

Data: 2012-11-21 23:56:30
Autor: Yakhub
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komputerowych s膮 takie marne?
W li艣cie datowanym 21 listopada 2012 (18:18:57) napisano:

[...]

By膰 mo偶e wyci膮gam zbyt daleko id膮ce wnioski, ale...

W  przypadku  艣rodowisk  u偶ywanych na PC przyj臋艂o si臋, 偶e jeden piksel
powinien mie膰 dosy膰 konkretnie okre艣lone fizyczne wymiary.

Wi膮偶e si臋 to z tym, 偶e 艣rodowiska graficzne (zar贸wno Windows, jak i te
stosowane  w  Linuksach)  nie  skaluj膮 si臋 zbyt dobrze. Mo偶na na pewno
kupi膰  10"  netbook  FullHD,  tylko  偶e wtedy standardowy tekst b臋dzie
nieczytelny.

B臋dzie  nieczytelny,  poniewa偶  spora cz臋艣膰 tekstu na ekranie (podpisy
na    paskach,    w   menu,   na   przyciskach)   jest  wy艣wietlana  z
wykorzystaniem tego samego fontu.

To   z   kolei   jest   spowodowane   w   pewnym  sensie  zasz艂o艣ciami
historycznymi:

Kilkana艣cie  lat  temu  w  firmie  Microsoft,  na  potrzeby Win95 mia艂
miejsce  przeb艂ysk  ludzkiego geniuszu i powsta艂 font Tahoma.

Przez  wielu  (w  tej  liczbie  i przeze mnie) Tahoma jest uznawana za
dzie艂o  wybitne.  Mo偶e to i niewiarygodne, ale od tamtego czasu nikomu
nie  uda艂o  si臋  stworzy膰 r贸wnie dobrego (ani tym bardziej - lepszego)
kroju pisma do stosowania na ekranie.

--
Pozdrowienia,
 Yakhub

Data: 2012-11-22 00:27:55
Autor: Rados艂aw Sok贸艂
W dniu 21.11.2012 23:56, Yakhub pisze:
W  przypadku  艣rodowisk  u偶ywanych na PC przyj臋艂o si臋, 偶e jeden piksel
powinien mie膰 dosy膰 konkretnie okre艣lone fizyczne wymiary.

To kwesta wt贸rna. Tak naprawd臋 wi臋kszy problem z tym mia艂
Apple, bo tam jeden piksel by艂 r贸wny jednemu punktowi dru-
karskiemu rz臋du pica (72 dpi, "kwadratowy" piksel). W 艣wiecie
PC przez d艂ugi czas nie by艂o takich norm, a w czasach kart
graficznych CGA, EGA, Hercules i VGA ka偶dy komputer mia艂 in-
n膮 rozdzielczo艣膰 i inne proporcje obrazu, a oprogramowanie
musia艂o sobie z tym radzi膰 (i sobie radzi艂o).

Wi膮偶e si臋 to z tym, 偶e 艣rodowiska graficzne (zar贸wno Windows, jak i te
stosowane  w  Linuksach)  nie  skaluj膮 si臋 zbyt dobrze. Mo偶na na pewno

艢rodowiska? 艢rodowiska si臋 skaluj膮 ca艂kiem nie藕le, tylko
oprogramowanie obecnie jest pisane przez leniwych programi-
st贸w, kt贸rzy zak艂adaj膮, 偶e skoro na ich komputerach jest 96
dpi, to wsz臋dzie tak by膰 musi!

kupi膰  10"  netbook  FullHD,  tylko  偶e wtedy standardowy tekst b臋dzie
nieczytelny.

Tekst akurat stanowi zawsze i wsz臋dzie *najmniejszy* problem.

B臋dzie  nieczytelny,  poniewa偶  spora cz臋艣膰 tekstu na ekranie (podpisy
na    paskach,    w   menu,   na   przyciskach)   jest  wy艣wietlana  z
wykorzystaniem tego samego fontu.

???

Kilkana艣cie  lat  temu  w  firmie  Microsoft,  na  potrzeby Win95 mia艂
miejsce  przeb艂ysk  ludzkiego geniuszu i powsta艂 font Tahoma.

Bzdura, Tahoma powsta艂a dla Windows 2000 :)

[...]

Super. Tylko zapominasz 偶e Tahoma to czcionka TrueType i jako
taka cudownie si臋 skaluje i jest znacznie czytelniejsza przy
du偶ej rozdzielczo艣ci obrazu. Zreszt膮 Tahoma powsta艂a w艂a艣nie
dlatego, by zast膮pi膰 rastrowe czcionki Helv i MS Sans Serif.
A obecnie zast臋puje j膮 jeszcze czytelniejszy chyba Segoe.

W zwi膮zku z tym wybacz, ale akurat ten Tw贸j argument si臋 nie
trzyma fakt贸w :)

Data: 2012-11-22 14:41:06
Autor: Andrzej P. Wozniak
Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w komputerowych s膮 takie marne?
Osoba podpisana jako Rados艂aw Sok贸艂 <Radoslaw.Sokol@grush.one.pl> w artykule
<news:k8jo1q$ric$1node2.news.atman.pl> pisze:

W dniu 21.11.2012 23:56, Yakhub pisze:
Kilkana艣cie  lat  temu  w  firmie  Microsoft,  na  potrzeby Win95 mia艂
miejsce  przeb艂ysk  ludzkiego geniuszu i powsta艂 font Tahoma.
Bzdura, Tahoma powsta艂a dla Windows 2000 :)

Pierwsza wersja Tahomy by艂a dost臋pna w MS Office 97, powsta艂a zatem do
u偶ytku w Win95 (niekoniecznie na potrzeby systemu).
http://www.microsoft.com/typography/fonts/font.aspx?FMID=1951

W Win2000 Tahoma zosta艂a domy艣lnym fontem pulpitu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tahoma_(typeface)#Bundling

Pozdrowienia od Mythbusters ;-P

--
Andrzej P. Wo藕niak  uszer@pochta.onet.pl  (zamie艅 miejscami z<->h w adresie)
  ...przed odes艂aniem kogo艣 do jakiej艣 strony zawsze sprawdzam,

Data: 2012-11-22 17:27:12
Autor: Rados艂aw Sok贸艂
W dniu 22.11.2012 14:41, Andrzej P. Wozniak pisze:
Pierwsza wersja Tahomy by艂a dost臋pna w MS Office 97, powsta艂a zatem do
u偶ytku w Win95 (niekoniecznie na potrzeby systemu).

Niekoniecznie konkretnie do Win95, ale faktycznie -- Office 97
by艂o pierwsz膮 lub jedn膮 z pierwszych aplikacji wykorzystuj膮cych
Tahom臋.

W Win2000 Tahoma zosta艂a domy艣lnym fontem pulpitu.

Nie tylko pulpitu -- generalnie systemu. I w tym zakresie si臋
nie pomyli艂em, bo faktycznie Windows 2000 by艂o pierwsz膮 wer-
sj膮 stawiaj膮c膮 na Tahom臋, a nie na czcionki rastrowe.

Ca艂o艣膰 jest NTG, wi臋c ustawiam FUT: pl.comp.os.ms-windows.winnt

Data: 2012-11-24 15:46:18
Autor: Andrzej P. Wozniak
<news:k8ljov$j54$2node2.news.atman.pl> pisze:

[...]

Si臋 pomyli艂e艣.

1. Mamy dwa przej艣cia:
- od font贸w ekranowych (*.fon) do TrueType, p贸藕niej OpenType (*.ttf, *.otf);
- od font贸w rastrowych (bitmapowych) do wektorowych, skalowalnych.
Nie mo偶na tego uto偶samia膰, bo istniej膮 rastrowe fonty TrueType, zw艂aszcza
zast臋puj膮ce stare fonty ekranowe (w tym konsolowe, o sta艂ej szeroko艣ci), jak
Fixedsys Excelsior.

2. Przej艣cia te w Windows 2000 wi膮偶膮 si臋 z pojawieniem fontu Microsoft Sans
Serif, kt贸ry mia艂 zast臋powa膰 font rastrowy MS Sans Serif.
http://www.microsoft.com/typography/fonts/font.aspx?FMID=1936
http://en.wikipedia.org/wiki/MS_Sans_Serif
Wystarczy rzut oka, aby zauwa偶y膰, 偶e okna dialogowe zawieraj膮 tekst
wy艣wietlony innym fontem ni偶 Tahoma. Dla uwydatnienia na poni偶szym obrazku
http://www.olszynka.pl/usher/usenet/winnt/nietahoma.png
w czerwonej ramce jest tekst oryginalny, a pod nim tekst wy艣wietlony Tahom膮.

Ca艂o艣膰 jest NTG, wi臋c ustawiam FUT: pl.comp.os.ms-windows.winnt

Dla wi臋kszej jasno艣ci powinien by膰 cross+FUT, co niniejszym koryguj臋.
Przy okazji pytanie na jeszcze inn膮 grup臋 - kiedy przestaniesz kaleczy膰
cytowanie poprawnie sformatowanego tekstu zadeklarowanego jako
format-flowed?

--
Andrzej P. Wo藕niak  uszer@pochta.onet.pl  (zamie艅 miejscami z<->h w adresie)
Grand Inquisitor  pl.internet.pomoc   Trust No.1   http://evil.pl/pip/

Data: 2012-11-22 15:24:16
Autor: Szymon von Ulezalka
Dlaczego rozdzielczo禼i monitor體 komputerowych s takie marne?
Kilkana禼ie 爈at 爐emu 爓 爁irmie 燤icrosoft, 爊a 爌otrzeby Win95 mia
miejsce 爌rzeb硑sk 爈udzkiego geniuszu i powsta font Tahoma.

eeetam. Terminus o wiele czytelniejszy jest (nie pod winda)

szymon

Data: 2012-11-22 20:19:22
Autor: K
[...]

ja mam na obu 1440x900 i taka jest zalecana dla obu.

Data: 2012-12-04 23:50:07
Autor: the_foe
W dniu 2012-11-21 18:18, Marcin N pisze:
Czemu przyj膮艂 si臋 standard 16:9? Wiadomo, 偶e w komputerze wygodniejszy
jest 16:10.

5%
o tyle format 16:9 daje oszczednosci wzgledem 1,6 przy tej samej przekatnej.
W laptopach daje to dodatkowo osczednosci energii, ta sama grafa w benchamrku jest ciut lepsza. Same korzysci marketingowe. Widzialem nawet bezczelna rekalme laptopa w ktorej producent zachwalal 16:9 wzgledem 16:10. Bo dzieki temu nie bedzie pas贸w przy ogladaniu HDTV. Idac tym tropem to najlepszy formatem powinna byc kinowka full panorama (2,39) ktora przy okazji dala by 21% oszczednosci producentowi.

--
the_foe

Dlaczego rozdzielczo艣ci monitor贸w kompute rowych s膮 takie marne?