Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?

Data: 2011-03-10 06:35:48
Autor: MarcinJM
Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
W dniu 2011-03-10 01:13, furi pisze:
Witam
Mam pytanie, dlaczego w silnikach benzynowych w celu kontroli
generowanej mocy stosuje sie przepustnice, a sklad mieszanki jest
utrzymywany w okolicach, nie wiem jak to nazwac, "stosunku w przy ktorym
nie ma ani nadmiaru tlenu ani paliwa", a nie jest tak jak w dieslach -
brak przepustnicy i zwiazanych z nia strat, a moc kontroluje sie
wylacznie dawkujac paliwo.

Dlatego, ze _mieszanka_ palnego czegos z tlenem musi miec proporcje umozliwiajaca zaplon. W przeciwnym przypadku taka mieszanka jest po prostu niepalna.
Teoretyczna wartosc tej proporcji to lambda. Najbardziej ekonomiczne spalanie w silniku z obiegiem otto to lambda ~0.9 (lekki niedobor paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki nadmiar paliwa)
W dieslu nie wystapue opisana rzecz, bo diesel wymaga tylko, zeby powietrza bylo nie mniej niz potrzeba do spalenia wtrysnietego ladunku paliwa (z pewnym nadmiarem powietrza).

MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

Data: 2011-03-10 20:56:33
Autor: Robert Rędziak
On Thu, 10 Mar 2011 06:35:48 +0100, MarcinJM <marcin@inetia.pl> wrote:

spalanie w silniku z obiegiem otto to lambda ~0.9 (lekki niedobor

 1.1

paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki nadmiar paliwa)

 0.85-0.95

 r.
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

Data: 2011-03-10 21:00:16
Autor: Bugatti
Użytkownik "MarcinJM"  napisał w wiadomości:

lambda ~0.9 (lekki niedobor paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki nadmiar paliwa)

Oj nie nie - pomieszało Ci się ;-)
0.9 to mieszanka bogata (czyli nadmiar paliwa, czyli większa moc - oczywiście nie jest tak że dla dokładnie 0.9 będzie nawiększa moc...ale ogólnie max PS to jest 0.86-0.95).
Zaś 1.1 to ubogo.

W dieslu nie wystapue opisana rzecz, bo diesel wymaga tylko, zeby powietrza bylo nie mniej niz potrzeba do spalenia wtrysnietego ladunku paliwa (z pewnym nadmiarem powietrza).

Ależ jest. Tylko że w dieslu spalanie ma charakter jakościowy a nie ilościowy.
W diesli musi być zachowany odpowiedni stosunek stosunek powietrza do paliwa i AFR wynosi 22.1.
Ale w dieslu bardziej liczy się zachowanie temp spalin i zadymienia...i te paramtery jak najbardziej zależą od odpowiedniego AFR i dokładnego rozpalania mieszanki (stąd spalanie jakościowe)

Pozdr.

--
Bugatti

Data: 2011-03-10 21:02:58
Autor: furi
W dniu 2011-03-10 05:35, MarcinJM pisze:

> [...]
> W dieslu nie wystapue opisana rzecz, bo diesel wymaga tylko, zeby
> powietrza bylo nie mniej niz potrzeba do spalenia wtrysnietego ladunku

Wlasciwie czym jest spowodowane to ze mieszanka paliwa i utleniacza jest palna tylko w okreslonym zakresie proporcji? Czy to dlatego ze jesli stezenie ktoregos jest zbyt male, polozone obok siebie pary czasteczek paliwa i utleniacza ktore moga zareagowac sa od siebie zbyt oddalone aby po zainicjowaniu reakcji lokalnie energia w niej wydzielona zainicjowala reakcje par w sasiedztwie, te z klei w swoim sasiedztwie itd. (tak jak w jadrowej reakcji lancuchowej - jesli nie ma konfiguracji krytycznej neutrony wyciekaja i rekacja nie jest w stanie sie samopodtrzymywac, tyle ze w przypadku spalania role neutronow pelni cieplo)
W sumie pary benzyny sa dosc palne, a jeszcze po sprzezeniu i ogrzaniu podczas suwu sprezania zakres proporcji w ktorych mieszanka jest palna chyba rosnie? W sprezonym i goracym gazie czateczki sa blizej siebie, drgaja bardziej wiec energia potrzebna do zainicjowania reakcji miedzy nimi pewnie maleje, a reagujaca para ma inne w blizszej odleglosci od siebie i latwiej moze zainicjowac ich reakcje.
Ogolnie mam wrazenie ze problem z zaplonem byl by tylko przy ekstremalnie ubogiej mieszance, dodam jeszcze jedna grupe do crosa, pl.sci.chemia, jej uzytkownicy pewnie wniosa cos do dyskusji

Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?