Data: 2011-03-10 06:35:48 | |
Autor: MarcinJM | |
Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice? | |
W dniu 2011-03-10 01:13, furi pisze:
Witam Dlatego, ze _mieszanka_ palnego czegos z tlenem musi miec proporcje umozliwiajaca zaplon. W przeciwnym przypadku taka mieszanka jest po prostu niepalna. Teoretyczna wartosc tej proporcji to lambda. Najbardziej ekonomiczne spalanie w silniku z obiegiem otto to lambda ~0.9 (lekki niedobor paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki nadmiar paliwa) W dieslu nie wystapue opisana rzecz, bo diesel wymaga tylko, zeby powietrza bylo nie mniej niz potrzeba do spalenia wtrysnietego ladunku paliwa (z pewnym nadmiarem powietrza). -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl |
|
Data: 2011-03-10 20:56:33 | |
Autor: Robert RÄdziak | |
Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice? | |
On Thu, 10 Mar 2011 06:35:48 +0100, MarcinJM <marcin@inetia.pl> wrote:
spalanie w silniku z obiegiem otto to lambda ~0.9 (lekki niedobor 1.1 paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki nadmiar paliwa) 0.85-0.95 r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. |
|
Data: 2011-03-10 21:00:16 | |
Autor: Bugatti | |
Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice? | |
Użytkownik "MarcinJM" napisał w wiadomości:
lambda ~0.9 (lekki niedobor paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki nadmiar paliwa) Oj nie nie - pomieszało Ci się ;-) 0.9 to mieszanka bogata (czyli nadmiar paliwa, czyli większa moc - oczywiście nie jest tak że dla dokładnie 0.9 będzie nawiększa moc...ale ogólnie max PS to jest 0.86-0.95). Zaś 1.1 to ubogo. W dieslu nie wystapue opisana rzecz, bo diesel wymaga tylko, zeby powietrza bylo nie mniej niz potrzeba do spalenia wtrysnietego ladunku paliwa (z pewnym nadmiarem powietrza). Ależ jest. Tylko że w dieslu spalanie ma charakter jakościowy a nie ilościowy. W diesli musi być zachowany odpowiedni stosunek stosunek powietrza do paliwa i AFR wynosi 22.1. Ale w dieslu bardziej liczy się zachowanie temp spalin i zadymienia...i te paramtery jak najbardziej zależą od odpowiedniego AFR i dokładnego rozpalania mieszanki (stąd spalanie jakościowe) Pozdr. -- Bugatti |
|
Data: 2011-03-10 21:02:58 | |
Autor: furi | |
Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice? | |
W dniu 2011-03-10 05:35, MarcinJM pisze:
> W dniu 2011-03-10 01:13, furi pisze: >> Witam >> Mam pytanie, dlaczego w silnikach benzynowych w celu kontroli >> generowanej mocy stosuje sie przepustnice, a sklad mieszanki jest >> utrzymywany w okolicach, nie wiem jak to nazwac, "stosunku w przy ktorym >> nie ma ani nadmiaru tlenu ani paliwa", a nie jest tak jak w dieslach - >> brak przepustnicy i zwiazanych z nia strat, a moc kontroluje sie >> wylacznie dawkujac paliwo. > > Dlatego, ze _mieszanka_ palnego czegos z tlenem musi miec proporcje > umozliwiajaca zaplon. W przeciwnym przypadku taka mieszanka jest po > prostu niepalna. > Teoretyczna wartosc tej proporcji to lambda. Najbardziej ekonomiczne > spalanie w silniku z obiegiem otto to lambda ~0.9 (lekki niedobor > paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki nadmiar paliwa) > W dieslu nie wystapue opisana rzecz, bo diesel wymaga tylko, zeby > powietrza bylo nie mniej niz potrzeba do spalenia wtrysnietego ladunku > paliwa (z pewnym nadmiarem powietrza). > Wlasciwie czym jest spowodowane to ze mieszanka paliwa i utleniacza jest palna tylko w okreslonym zakresie proporcji? Czy to dlatego ze jesli stezenie ktoregos jest zbyt male, polozone obok siebie pary czasteczek paliwa i utleniacza ktore moga zareagowac sa od siebie zbyt oddalone aby po zainicjowaniu reakcji lokalnie energia w niej wydzielona zainicjowala reakcje par w sasiedztwie, te z klei w swoim sasiedztwie itd. (tak jak w jadrowej reakcji lancuchowej - jesli nie ma konfiguracji krytycznej neutrony wyciekaja i rekacja nie jest w stanie sie samopodtrzymywac, tyle ze w przypadku spalania role neutronow pelni cieplo) W sumie pary benzyny sa dosc palne, a jeszcze po sprzezeniu i ogrzaniu podczas suwu sprezania zakres proporcji w ktorych mieszanka jest palna chyba rosnie? W sprezonym i goracym gazie czateczki sa blizej siebie, drgaja bardziej wiec energia potrzebna do zainicjowania reakcji miedzy nimi pewnie maleje, a reagujaca para ma inne w blizszej odleglosci od siebie i latwiej moze zainicjowac ich reakcje. Ogolnie mam wrazenie ze problem z zaplonem byl by tylko przy ekstremalnie ubogiej mieszance, dodam jeszcze jedna grupe do crosa, pl.sci.chemia, jej uzytkownicy pewnie wniosa cos do dyskusji |