Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób

Data: 2009-10-21 20:29:46
Autor: abc
Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób
Pięknie wyjaśnił to kardynał Newman:

Pismo Święte mówi nam, w co wierzyć, ku czemu dążyć i co zachowywać, ale nie
mówi, w jaki sposób mamy to robić. A ponieważ nie możemy tego czynić
inaczej, jak tylko w jakiś określony sposób, dlatego w praktyce musimy dodać
coś do tego, czego naucza Biblia.

Pismo Święte, na przykład, łącząc udzielanie Bożego błogosławieństwa z
zachowywaniem przez nas jedności, każe nam schodzić się razem na modlitwie.
Skoro jednak nie wyznacza nam ani czasu, ani miejsca modlitwy, to Kościół
musi uzupełnić to, co Pismo Św. nakazuje jedynie w sposób ogólny.[...]

Można by zatem powiedzieć, że Biblia dała nam "ducha" religii, ale Kościół
musi zatroszczyć się o "ciało", w którym ów duch ma przemieszkiwać. Religia,
żeby żyć, musi realizować się w konkretnych aktach.[...]

Nie ma czegoś takiego jak religia abstrakcyjna. Kiedy ludzie usiłują modlić
się w - jak to sami określają - bardziej duchowy sposób, kończą de facto na
tym, że w ogóle przestają się modlić. Dzieje się tak bardzo często i każdy
zapewne wie o tym z własnego doświadczenia.

Ludzie młodzi, na przykład (i być może tacy, którzy powinni wiedzieć o tym
lepiej niż młodzież), mówią sobie niekiedy:

"Jakiż sens w tym, by modlić się w ustalony sposób rano i wieczorem?

Dlaczego mielibyśmy posługiwać się jakimiś formami słownymi?

Po co klękać - czy nie mogę modlić się w łóżku, na spacerze lub zakładając
ubranie?"

Kończą na tym, że w ogóle się nie modlą.

(John Henry Cardinal Newman, ''Ceremonies of the Church" w ''Parochial &
Plain Sermons", s. 269 - 276; Ignatius Press, San Francisco 1987).

Data: 2009-10-21 14:26:24
Autor: J-23
On 21 Paź, 20:29, "abc" <a...@wp.pl> wrote:
[...]

katolika od obywatela. Rozdział państwa od Kościoła jest sztuczny..

sie nie modle, w okreslony sposob

J-23 itede

Data: 2009-10-21 14:30:45
Autor: robertbig
[...]

A kogo to  obchodzi. Wypierdalaj na plebanie z tymi bredniami pojebie.
I nie zapomnij przywitac sie po drodze z krasnoludkami...

--
Big

Data: 2009-10-22 11:24:15
Autor: Piotr
Dnia Wed, 21 Oct 2009 14:30:45 -0700 (PDT), robertbig napisał(a):

A kogo to  obchodzi. Wypierdalaj na plebanie z tymi bredniami pojebie.
I nie zapomnij przywitac sie po drodze z krasnoludkami...

A ty kto głuptasku? Ktoś cię mianował na rzecznika psp, uderzając
mocno lateksowym penisem po potylicy?
Zjeżdżaj.
Piotr

Data: 2009-10-22 12:58:29
Autor: Grzegorz Z.
Dnia Thu, 22 Oct 2009 11:24:15 +0200, Piotr napisał(a):

[...]

Piotrze, parę wątków wcześniej użyłeś argumentacji "bo większość polaków to
katolicy i w związku z tym cośtam"

Ktoś cię zatem chyba mianował na rzecznika katolików oraz Polaków.

Data: 2009-10-22 13:26:51
Autor: Piotr
Dnia Thu, 22 Oct 2009 12:58:29 +0200, Grzegorz Z. napisał(a):

Piotrze, parę wątków wcześniej użyłeś argumentacji "bo większość polaków to
katolicy i w związku z tym cośtam"

Ktoś cię zatem chyba mianował na rzecznika katolików oraz Polaków.

Nie pieprz. A jeżeli już musisz, to najpierw cytuj.
Piotr

Data: 2009-10-22 13:38:28
Autor: Grzegorz Z.
Dnia Thu, 22 Oct 2009 13:26:51 +0200, Piotr napisał(a):

[...]

Prosszzz

http://groups.google.pl/group/pl.soc.polityka/msg/24525e9c4f840935?hl=pl&dmode=source

oraz http://groups.google.pl/group/pl.soc.polityka/msg/50bb995d3a182fbb?hl=pl&dmode=source

Data: 2009-10-22 13:56:12
Autor: Piotr
Dnia Thu, 22 Oct 2009 13:38:28 +0200, Grzegorz Z. napisał(a):

Prosszzz

http://groups.google.pl/group/pl.soc.polityka/msg/24525e9c4f840935?hl=pl&dmode=source

oraz http://groups.google.pl/group/pl.soc.polityka/msg/50bb995d3a182fbb?hl=pl&dmode=source

No to mamy:
"Jeşeli wiekszoœÌ katolików bêdzie sobie tego ¿yczy³a... To dlaczego
nie?"
"WiekszoœÌ Polaków to katolicy."

To trzeba mieć mocno pokrzywiony musk, żeby wyciagnąć z powyższego
poniĹźsze wnioski.
"Piotrze, parę wątków wcześniej użyłeś argumentacji "bo większość
polakĂłw to
katolicy i w związku z tym cośtam"
Ktoś cię zatem chyba mianował na rzecznika katolików oraz Polaków."

Zacznasz mnie mierzić, zgrzesiu.
Piotr

Data: 2009-10-22 14:05:40
Autor: Grzegorz Z.
Dnia Thu, 22 Oct 2009 13:56:12 +0200, Piotr napisał(a):

[...]

Dlaczego? Nie uważasz że końkordat powinno się wypowiedzieć tylko wtedy
kiedy większość Polaków wyznania katolickiego będzie sobie tego życzyła, a
nie gdy my, racjonaliści będziemy się tego domagać?

Data: 2009-10-22 17:16:42
Autor: Imię Nazwisko
Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób
Użytkownik "Grzegorz Z.

[...]

... większość Polaków wyznania katolickiego będzie sobie
tego życzyła, a
nie gdy my, racjonaliści będziemy się tego domagać?

Jeżeli to nie jest niedyskretne pytanie (a wlaściwie dwa): na czym polega twój racjonalizm? I czy katolicyzm wyklucza się się z racjonalizmem?

Pozdrawiam

Data: 2009-10-22 17:42:21
Autor: wsi spokojna, wsi wesola
Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób

"Imię Nazwisko" <imie.nazwisko@adres.pl> schrieb im Newsbeitrag news:hbptl9$qlk$1nemesis.news.neostrada.pl...
Użytkownik "Grzegorz Z.

[...]

[...]

   to tak, jak pytac beznogiego, czy jest sprinterem.

   ar

Data: 2009-10-22 19:30:40
Autor: Grzegorz Z.
Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób
Dnia Thu, 22 Oct 2009 17:16:42 +0200, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z.

[...]

[...]

Racjonalista kieruje się wyłącznie rozumem i faktami, a nie zabobonem i
świętymi księgami.

I proszę - oszczędź mi i sobie apologetycznych sztuczek erystycznych o
prądzie w gniazku, wietrze na łące i nawróceniach na łożach śmierci, bo jak
zapewne wiesz mój post w wątku na takie tematyce i tak zawsze jest ostatni.

Data: 2009-10-22 19:53:58
Autor: Imię Nazwisko
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

Racjonalista kieruje się wyłącznie rozumem i faktami, a
nie zabobonem i świętymi księgami.

Dobrze, zacznijmy od faktów. Niezaprzeczalnym faktem jest,
że praktycznie każdy we własnym mniemaniu ma rozumu pod
dostatkiem (a braki widzi tylko u innych). Skąd zatem
racjonalista ma wiedzieć, że kieruje się rozumem a nie jego
namiastką, w którą został wyposażony?

Pozdrawiam

Data: 2009-10-22 14:45:38
Autor: J-23
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
On 22 Paź, 19:53, "Imię Nazwisko" <imie.nazwi...@adres.pl> wrote:
Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

> [...]

Dobrze, zacznijmy od faktów. Niezaprzeczalnym faktem jest,
że praktycznie każdy we własnym mniemaniu ma rozumu pod

Alez skad. To nie jest zaden fakt, a jedynie subiektywna ocena
wlasnych mozliwosci intelektualnych. Czesto wielce naciagana.

(a braki widzi tylko u innych). Skąd zatem
racjonalista ma wiedzieć, że kieruje się rozumem a nie jego
namiastką, w którą został wyposażony?

Jest przynajmniej kilka sposobow obiektywnej weryfikacji, tj.
swiadectwa, dyplomy, udzial w projektach naukowo-badawczych, tytuly
naukowe...

Natomiast doktryner jest podporzadkowany mniej lub bardziej slusznej
ideii. ktora to idee za wszelka cene prubuje zracjonalizowac, stosujac
zapozyczenia z terenu uznanych i weryfikowalnych dziedzin wiedzy.

J-23 itede

Data: 2009-10-22 14:47:48
Autor: J-23
On 22 Paź, 23:45, J-23 <khan...@gazeta.pl> wrote:
> [...]

ideii. ktora to idee za wszelka cene prubuje zracjonalizowac, stosujac
zapozyczenia z terenu uznanych i weryfikowalnych dziedzin wiedzy.

probuje

Data: 2009-10-23 09:35:41
Autor: Imię Nazwisko
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Użytkownik "J-23"

On 22 Paź, 19:53, "Imię Nazwisko" wrote:

[...]

> [...]
> dostatkiem

Alez skad. To nie jest zaden fakt, a jedynie subiektywna
ocena wlasnych mozliwosci intelektualnych.

A czy nie zechciałbys czytać uwazniej? Pisałem o przekonaniu
o własnych możliwościach jako o fakcie.

Jest przynajmniej kilka sposobow obiektywnej weryfikacji,
tj. swiadectwa, dyplomy, udzial w projektach
naukowo-badawczych,
tytuly naukowe...

Jak rozumiem, jesteś wyposażony w świadectwo, dyplom, a może
nawet tytuł naukowy. Ale twoja umiejetność czytania
pozostawia wiele do życzenia (patrz wyżej). Czyli jednak te
papierki niewiele mówią o kwalifikacjach umysłowych. Które
zresztą są dość luźno związane z rozumem ale to inna
kwestia.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-23 02:10:17
Autor: J-23
On 23 Paź, 09:35, "Imię Nazwisko" <imie.nazwi...@adres.pl> wrote:
> [...]

"Czyli jednak te papierki niewiele mówią o kwalifikacjach umysłowych.
Które zresztą są dość luźno związane z rozumem ale to inna kwestia"

Ale co "poeta ma na mysli", i czy musisz tak bredzic?
To z czym sa zwiazane kwalifikacje umyslowe, Twoim zdaniem?
Co to "rozum" w Twoim wydaniu.
Moze masz na uwadze "dusze"?

J-23 itede

Data: 2009-10-23 12:24:21
Autor: Imię Nazwisko
[...]

Są lepsze sposoby na ich rozpoznanie niż dyplomy:
umiejętność rozumienia tekstu, posługiwania sie logiką i
prowadzenia dyskusji, samodzielne wyciąganie poprawnych
wniosków itp.

Co to "rozum" w Twoim wydaniu.

To nie ja pisałem o rozumie tylko Grzegorz Z. Szczerze
mówiąc nie podejmuję się zdefinować tego pojęcia (w każdym
razie nie a vista). Często wiem natomiast jakie postępowanie nie jest rozumne.

Pozdrawiam

J-23 itede

Data: 2009-10-22 19:58:55
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Dnia Thu, 22 Oct 2009 19:53:58 +0200, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

[...]

Ależ ja wiem że kieruję się rozumem.

Skąd?

Poobserwuj psa lub kota.

Data: 2009-10-22 20:05:34
Autor: Imię Nazwisko
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

Ależ ja wiem że kieruję się rozumem.

Toż właśnie piszę: prawie każdy sadzi, że kieruje się rozumem.

Skąd?

Poobserwuj psa lub kota.

I każdy człowiek zachowuje się inaczej niż pies czy kot. Wynikałoby z tego, że albo prawie każdy cżłowiek kieruje się rozumem, albo to co podałeś nie jest żadnym dowodem.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-22 20:37:25
Autor: Imię Nazwisko
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Użytkownik "Grzegorz Z."

Dnia Thu, 22 Oct 2009 20:05:34 +0200, Imię Nazwisko napisał(a):

(...)

I każdy człowiek zachowuje się inaczej niż pies czy kot.
Wynikałoby z tego, że albo prawie każdy cżłowiek kieruje się
rozumem, albo to co podałeś nie jest żadnym dowodem.

... ponieważ?

Takie proste rzeczy musze ci tłumaczyć? Niech będzie:

Pierwsza możliwość: prawie każdy kieruje się rozumem, ponieważ prawie każdy zachowuje się tak jak napisałeś.

Druga możliwość: jeżeli wykluczyć pierwszą, to zachowanie jakie opiosałeś cechuje prawie wszystkich ludzi. Nie jest więc żadnym wyróżnikiem, w szczególności wyróżnikiem ludzi rozumnych.

W tym miejscu rozum powienien ci podpowiedzieć: skoro nie pojmuję takich prostych rzeczy, to może jednak z moim rozumem nie jest tak całkiem różowo. Podpowiedział?

Pozdrawiam

Data: 2009-10-22 21:04:41
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Dnia Thu, 22 Oct 2009 20:37:25 +0200, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

Ciekawe co im rozum podpowiada na temat prawdziwości poglądu wg którego
wszechświatem rządzi jakiś despotyczny żydowski bożek, zaś matka pewnego
żydowskiego wolnomyśliciela prawie dwa tysiące lat temu zapadła w sen, po
czym nie ponosząc uszczerbku na zdrowiu została uniesiona poza obręb
ziemskiej atmosfery na orbitę geostacjonarną skąd do tej pory komunikuje
się telepatycznie z niektórymi osobami.

Data: 2009-10-22 21:35:32
Autor: Imię Nazwisko
[...]

(ciach)

Do tego być może też dojdziemy. Na razie jednak nie odpowiedziałes na moje pierwsze pytanie: co świadczy o tym, że kierujesz się rozumem?

Pozdrawiam

Data: 2009-10-22 21:59:58
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Dnia Thu, 22 Oct 2009 21:35:32 +0200, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

Ciekawe co im rozum podpowiada na temat prawdziwości poglądu wg którego
wszechświatem rządzi jakiś despotyczny żydowski bożek,

(ciach)

Do tego być może też dojdziemy.

Proponuję jednak od tego zacząć, bo jeśli okaże się że żydowski bożek
jednak nie istnieje, wtedy każdy myślący człowiek nie tylko zostanie
ateistą ale i będzie za tym by Rząd RP wypowiedział konkordat z Watykanem.

Innymi słowy - jeśli boga nie ma to po co konkordat?

Data: 2009-10-23 09:35:37
Autor: Imię Nazwisko
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

Proponuję jednak od tego zacząć,

Proponuje nie zmieniac tematu i nie postawiać niedokończonych
kwestii. Zapytałem skąd wiesz, że w swoim działaniu
kierujesz sie rozumem i uzyskałem dwie odpowiedzi: bo
zachowujesz się inaczej niż pies czy kot oraz, że jesteś
ateistą (to drugie nie wprost ale chyba dobrze zgadłem). Nie
są to odpowiedzi czyniące zdość elementarnej logice (córce
rozumu), bo np. wierzący w Boga też nie zachowują się jak
pies i kot. Może nawet w wiekszym stopniu niż ateiści, bo
pies się nie modli, nie obchodzi Dnia Świętego itp. Po
drugie, ateistę od człowieka religijnego różni to, że
człowiek religijny wie, że wierzy (w istnienie Boga), a
ateista wierzy że wie (że Bóg nie istnieje). To pierwsze
wydaje się bardziej racjonalne, bo rzeczy niesprawdzalne są
przedmiotem wiary a nie wiedzy.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-23 11:24:11
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Dnia Fri, 23 Oct 2009 09:35:37 +0200, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

Proponuję jednak od tego zacząć,

Proponuje nie zmieniac tematu i nie postawiać niedokończonych
kwestii.

Ale ja właśnie uparcie staram trzymać się tematu.

Data: 2009-10-23 12:24:01
Autor: Imię Nazwisko
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Użytkownik "Grzegorz Z."
Dnia Fri, 23 Oct 2009 09:35:37 +0200, Imię Nazwisko
napisał(a):

[...]

Proponuje nie zmieniac tematu i nie postawiać
niedokończonych kwestii.

Ale ja właśnie uparcie staram trzymać się tematu.

Nie chodzi o to żeby trzymać się jakiegoś tematu
(zmienianego co chwila) tylko tematu, od którego zaczęła się
dyskusja i który nie został zakończony. A tematem tym był
rozum. Na razie przedstawiłeś dwa sposoby pozwalające, twoim
zdaniem, odróżnić człowieka posługującego się rozumem od
innych ludzi:
1. Brak podobieństwa do psa czy kota,
2. Ateizm.
Ja przedstawiłem kontrargumenty, na które jeszcze nie odpowiedziałeś.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-23 18:29:27
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Dnia Fri, 23 Oct 2009 12:24:01 +0200, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z."
Dnia Fri, 23 Oct 2009 09:35:37 +0200, Imię Nazwisko
napisał(a):

[...]

Proponuje nie zmieniac tematu i nie postawiać
niedokończonych kwestii.

Ale ja właśnie uparcie staram trzymać się tematu.

Nie chodzi o to żeby trzymać się jakiegoś tematu

Przecież jeszcze trzy posty temu o to ci chodziło.

Data: 2009-10-23 20:11:13
Autor: Imię Nazwisko
[...]

A czy potrafisz wykazać to za pomoca cytatu, bez krojenia zdania w połowie? Bo jeżeli nie, to albo jest oszustem, albo nie potrafisz zrozumieć prostych zdań.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-23 20:29:46
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)

Użytkownik "Grzegorz Z."

Data: 2009-10-23 21:11:35
Autor: Imię Nazwisko
[...]

Dobrze, nie wnikając z jakiego powodu uciąłeś to zdanie w połowie (co zmieniło jego sens) kontynuujmy. Przypomnę, w którym miejscu przerwaliśmy:

Data: 2009-10-23 21:20:23
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Dnia Fri, 23 Oct 2009 21:11:35 +0200, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

[...]

... A tematem tym był rozum.

Nie, racjonalne podejście do rzeczywistości.

Data: 2009-10-23 21:50:29
Autor: Imię Nazwisko
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Użytkownik "Grzegorz Z."
Dnia Fri, 23 Oct 2009 21:11:35 +0200, Imię Nazwisko

[...]

Na temat racjonalnego podejścia do rzeczywistości napisałeś:

"Racjonalista kieruje się wyłącznie rozumem i faktami, a nie
zabobonem i
świętymi księgami."

Całkiem zręczna definicja pod warunkiem, że uda się wyjasnić
m. in. czym jest rozum. Dlatego tak uparcie trzymam sie tego
tematu a ty równie uparcie wykręcasz się od odpowiedzi.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-23 21:53:18
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Dnia Fri, 23 Oct 2009 21:50:29 +0200, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z."
Dnia Fri, 23 Oct 2009 21:11:35 +0200, Imię Nazwisko
napisał(a):

[...]

[...]

Napisz jeszcze że się "szyderczo wykręcam".

Już pisałem - rozum to cecha która odróżnia nas od zwierząt.

Data: 2009-10-24 10:21:57
Autor: Imię Nazwisko
[...]

Stąd wniosek, że rozum cechuje praktycznie każdego człowieka. A wczoraj pisałeś, że jest wyróżnikiem racjonalistów. Co to za wyróżnik, który nie wyróżnia? Jak na racjonalistę piszesz bardzo nieracjonalnie.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-24 03:28:57
Autor: J-23
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
On 24 Paź, 10:21, "Imię Nazwisko" <imie.nazwi...@adres.pl> wrote:
Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

> [...]

racjonalistę piszesz bardzo nieracjonalnie.

"Stąd wniosek, że rozum cechuje praktycznie każdego człowieka"

Poza katolikami!
Wszak pojmowanie wiary jest ponadrozumowe, ich zdaniem.

J-23 itede

Data: 2009-10-24 13:48:31
Autor: Imię Nazwisko
[...]

Zanim zrejterowałeś z tej dyskusji zapytałeś co rozumiem pod
pojęciem "kwalifikacje umysłowe". Na tym przykładzie będe
mógł to jeszcze lepiej wytłumaczyć.

Otóż przejwem tych kwalifikacje jest niezabieranie głosu w
sprawach, o których się nie ma pojęcia (zwłaszcza jeżeli
wiedza jest pod ręką). Rozumowym podejściem do wiary zajmuje
się teologia.

Przejawem tych kwalifikacji jest też świadomość, że nie
wszystko da się objąć rozumem (np. wiarę, miłość, gusta muzyczne). Mądry
człowiek wie, że nie wszystko wie.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-24 05:51:32
Autor: J-23
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
On 24 Paź, 13:48, "Imię Nazwisko" <imie.nazwi...@adres.pl> wrote:
Użytkownik "J-23"

[...]

> [...]

Przejawem tych kwalifikacji jest też świadomość, że nie
wszystko da się objąć rozumem (np. wiarę, miłość, gusta

Madry czowiek nie poucza wszystkich wkrag, stosujac prymitywna
demagogie.

J-23 itede

PS. nie zrejterowalem, tyko nie mam czasu na pierdoly, szczegolnie
kiedy tematem sa sprawy niewidzialne, czyt. religijne

Data: 2009-10-24 16:48:48
Autor: Imię Nazwisko
[...]

Rozmowa nie dotyczyła religii tylko racjonalnosci i rozumu.
Za to Ty włączyłeś się do niej teraz z takim tekstem:
> Poza katolikami!
> Wszak pojmowanie wiary jest ponadrozumowe, ich zdaniem.

Jeżeli to jest postepowanie racjonalne, to chyba wolę być
nieracjonalny.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-24 09:01:08
Autor: J-23
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
On 24 Paź, 16:48, "Imię Nazwisko" <imie.nazwi...@adres.pl> wrote:
Użytkownik "J-23"

[...]

> [...]

Za to Ty włączyłeś się do niej teraz z takim tekstem:

Jeżeli to jest postepowanie racjonalne, to chyba wolę być

Uprzejmie zwracam uwage na glowny temat watku.
Ale niech tam...
Czy pojecie rozumu nalezy jednoznacznie utozsamiac z procesami
myslowymi mozgu?
W moim rozumieniu, tak.
Zatem pytanie: czym dany katolik bedzie myslal o swoim bogu,
kiedy po jego smierci rzeczone procesy ustana?
Czy w rozumieniu doktryny katolickiej rozum przypisany jest do duszy
czlowieka.
Czy to by mialo znaczyc ze nie katolik, ktory zdaje sie duszy nie ma,
lub ma nikompletna, tez posiada rozum?
Czy tez ten jego rozum jest niekompletny?
Ciekawe...

J-23 itede

Data: 2009-10-24 20:01:56
Autor: Imię Nazwisko
[...]

Na pewno nie utożsamiać. Głupota też jest efektem takich
procesów.

Czy w rozumieniu doktryny katolickiej rozum przypisany
jest
do duszy czlowieka.

Nie.

Czy to by mialo znaczyc ze nie katolik, ktory zdaje sie
duszy nie ma, lub ma nikompletna, tez posiada rozum?

Znowu nie masz pojęcia o czym piszesz. Według kościoła
katolickiego (i nie tylko) każdy człowiek ma duszę.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-24 15:58:17
Autor: J-23
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
On 24 Paź, 20:01, "Imię Nazwisko" <imie.nazwi...@adres.pl> wrote:
Użytkownik "J-23"

[...]

> [...]

procesów.

> Czy w rozumieniu doktryny katolickiej rozum przypisany

Nie.

> [...]

Znowu nie masz pojęcia o czym piszesz. Według kościoła
katolickiego (i nie tylko) każdy człowiek ma duszę.

Rozum to nie madrosc.
Glupota tez jest jakims wynikiem rozumowania.
Ale, jak widze bez ciala katolik nie ma rozumu w ogole.
Bo napisales ze dusza nie ma rozumu.
Czyli dupablada!
Mozg zgnije, i koniec z bogiem w Twiom mozgu.

J-23 itede

Data: 2009-10-25 12:29:40
Autor: Imię Nazwisko
[...]

Jeżeli głupota może być również rozumna, to życze powodzenia
w tworzeniu nowego języka. Choć gdybyś nie chciał zaczynac
całkiem od zera, to możesz zacząć od "sprzeczności
nieantagonistycznych" Marksa. Tym bardziej, że w sprawach
religijnych przewiduję u was dużą zgodność.

Mozg zgnije, i koniec z bogiem w Twiom mozgu.

A w duszy nie. Nie jest to odkrycie na miare teologicznego
Nobla ale jeżeli doszedłeś do tego dzięki mnie, to cieszę
się.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-25 10:12:26
Autor: J-23
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
On 25 Paź, 12:29, "Imię Nazwisko" <imie.nazwi...@adres.pl> wrote:
Użytkownik "J-23"

[...]

> [...]

nieantagonistycznych" Marksa. Tym bardziej, że w sprawach
religijnych przewiduję u was dużą zgodność.

napisalem: Glupota tez jest jakims wynikiem rozumowania...
czyli myslenia. Zwyczajnie mozna glupio myslec,
albo wyciagac niewlasciwe wnioski.. itede

> Mozg zgnije, i koniec z bogiem w Twiom mozgu.

A w duszy nie. Nie jest to odkrycie na miare teologicznego
Nobla ale jeżeli doszedłeś do tego dzięki mnie, to cieszę się..

Myslisz dusza?

J-23 itede

Data: 2009-10-26 08:24:48
Autor: Imię Nazwisko
[...]

Mowa jest o rozumie czyli myśleniu riozumnym, a nie byle jakim.

Myslisz dusza?

Już pisałem.

Kończę tę "dyskusję" i przy okazji usuwam się, przynajmniej na jakiś czas z tej listy.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-24 15:09:26
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Dnia Sat, 24 Oct 2009 10:21:57 +0200, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

Już pisałem - rozum to cecha która odróżnia nas od
zwierząt.

Stąd wniosek, że rozum cechuje praktycznie każdego człowieka.

Nie "praktycznie każdego" tylko każdego.

Data: 2009-10-24 06:46:49
Autor: J-23
On 24 Paź, 15:09, "Grzegorz Z." <blogfi...@gazeta.pl> wrote:
> [...]

> Stąd wniosek, że rozum cechuje praktycznie każdego
> człowieka.

Nie "praktycznie każdego" tylko każdego.

Co to rozum?
Dlaczego uwaza sie ze zwierzeta nie maja rzeczonego rozumu?

J-23 itede

Data: 2009-10-24 17:21:30
Autor: Grzegorz Z.
Dnia Sat, 24 Oct 2009 06:46:49 -0700 (PDT), J-23 napisał(a):

[...]

Zapytaj na pl.sci.biologia

Data: 2009-10-24 09:05:42
Autor: J-23
On 24 Paź, 17:21, "Grzegorz Z." <blogfi...@gazeta.pl> wrote:
> [...]

>>> [...]

> Co to rozum?
> Dlaczego uwaza sie ze zwierzeta nie maja rzeczonego rozumu?

Zapytaj na pl.sci.biologia

Bo ja w swoim dlugim zyciu, mialem kilka psow.
I moim zdaniem, kazdy z tych psow posiadal jakis rozum.
Niektore byly sprytniejsze, inne madrzejsze.
Ale uwazam ze wszystkie poslugiwaly sie rozumem.
Oczywiscie rozumem, na psia miare.
Ale jednak!

J-23 itede

Data: 2009-10-24 16:48:45
Autor: Imię Nazwisko
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Użytkownik "Grzegorz Z."

[..]

Już pisałem - rozum to cecha która odróżnia nas od
zwierząt.

Stąd wniosek, że rozum cechuje praktycznie każdego
człowieka.

Nie "praktycznie każdego" tylko każdego.

Pijanego w trupa niekoniecznie ale zostawmy to. Czyli
wycofałeś się ze stwierdzenia, że rozum odróżnia
racjonalistę od nie-racjonalisty. Co w takim razie odróżnia?

Pozdrawiam

Data: 2009-10-24 17:20:54
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Dnia Sat, 24 Oct 2009 16:48:45 +0200, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z."

[..]

[...]

Nie zostawmy. Pijany w trupa też jest przedstawicielem gatunku homo sapiens
sapiens. Tak samo jak pijany koń jest koniem.

Data: 2009-10-24 20:02:07
Autor: Imię Nazwisko
[...]

Dobrze, niech i tak będzie. A czy wiesz już czym wyróżnia
się racjonalista?

Pozdrawiam

Data: 2009-10-24 20:19:57
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Dnia Sat, 24 Oct 2009 20:02:07 +0200, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

Data: 2009-10-24 21:14:52
Autor: Imię Nazwisko
[...]

To dlaczego napisałeś niedawno "my racjonaliści" skoro nie jestes racjonalistą? Jeszcze nie dowiedziałem się od ciebie czym jest rozum ale wiem, że twoja argumentacja nie jest rozumna: skoro rozumem obdarzeni są (według ciebie), wszyscy ludzie, to nie ma sensu stwierdzenie iż wyróżnia on tylko racjonalistów. Faktami też sie nie kierujesz, bo takie prawdy z zakresu elementarnej logiki są własnie faktami, a ty je odrzucasz.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-24 16:01:39
Autor: J-23
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
On 24 Paź, 21:14, "Imię Nazwisko" <imie.nazwi...@adres.pl> wrote:
Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

> [...]

racjonalistów. Faktami też sie nie kierujesz, bo takie
prawdy z zakresu elementarnej logiki są własnie faktami, a

Twoje wolty retoryczne powoduja ze chetniej,
i z rownym skutkiem moznaby boksowac pierzyne.
Z wierzchu niby cos konkretnego, a w srodku puch.

J-23 itede

Data: 2009-10-24 21:23:20
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Dnia Sat, 24 Oct 2009 21:14:52 +0200, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

Racjonalista kieruje się wyłącznie rozumem i faktami, a nie zabobonem i
świętymi księgami.

To dlaczego napisałeś niedawno "my racjonaliści" skoro nie jestes racjonalistą?

Z czego ci wyszło że nie jestem?

Data: 2009-10-24 21:42:59
Autor: Imię Nazwisko
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Użytkownik "Grzegorz Z."
Dnia Sat, 24 Oct 2009 21:14:52 +0200, Imię Nazwisko
napisał(a):

[...]

To dlaczego napisałeś niedawno "my racjonaliści" skoro
nie
jestes racjonalistą?

Z czego ci wyszło że nie jestem?

Bo nie kierujesz się ani rozumem, ani faktami. Uzasadnienie
wyciąłeś więc gdyby cie to interesowało to musisz cofnąć się
do mojego poprzedniego tekstu.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-24 16:04:11
Autor: J-23
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
On 24 Paź, 21:42, "Imię Nazwisko" <imie.nazwi...@adres.pl> wrote:
Użytkownik "Grzegorz Z."

> Dnia Sat, 24 Oct 2009 21:14:52 +0200, Imię Nazwisko
> napisał(a):

[...]

> [...]

wyciąłeś więc gdyby cie to interesowało to musisz cofnąć się
do mojego poprzedniego tekstu.

"Bo nie kierujesz się ani rozumem, ani faktami"

Bo sa dwa kierunki w zakresie kultury
Z gory na ukos w dol, i dolu na ukos do gory.

J-23 itede

Data: 2009-10-24 22:27:18
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Dnia Sat, 24 Oct 2009 21:42:59 +0200, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z."
Dnia Sat, 24 Oct 2009 21:14:52 +0200, Imię Nazwisko
napisał(a):

[...]

To dlaczego napisałeś niedawno "my racjonaliści" skoro
nie
jestes racjonalistą?

Z czego ci wyszło że nie jestem?

Bo nie kierujesz się ani rozumem, ani faktami.

Bzdura. Gdybym nie kierował się rozumem nie byłbym człowiekiem.

Data: 2009-10-25 12:29:43
Autor: Imię Nazwisko
[...]

Pisanie rzeczy sprzecznych wewnętrznie nie świadczy o
kierowaniu się rozumem. A wcześniej pisałeś tylko, że każdy
człowiek został wyposażony w rozum. teraz piszesz więcej: że
każdy kieruje się rozumem. Z poprzednim zdaniem to nie jest
spzreczne ale jeszcze bardziej pogłębia pierwotną
sprzeczność (rozumem kierują się tylko racjonaliści oraz
rozumem kieruje się każdy człowiek, pzry czym nie wszyscy są
racjonalistami).

Pozdrawiam

Data: 2009-10-25 19:18:17
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Dnia Sun, 25 Oct 2009 12:29:43 +0100, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

[...]

Drapieżny kot polujący w lesie nie kieruje się rozumem, ponieważ będąc
kotem go nie posiada.

Pijaczek który zapadnie w sen na trawniku pod sklepem monopolowym kieruje
się rozumem, ponieważ go jako człowiek posiada.

Gdzie tu sprzeczność?

Data: 2009-10-26 08:23:18
Autor: Imię Nazwisko
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

Gdzie tu sprzeczność?

Pisałem, trzeba było nie wycinać. Dlatego kończę tę "dyskusję" i przy okazji usuwam się, przynajmniej na jakiś czas z tej listy.

Pozdrawiam

Data: 2009-10-26 14:09:48
Autor: Grzegorz Z.
Racjonalizm? (bylo: Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób)
Dnia Mon, 26 Oct 2009 08:23:18 +0100, Imię Nazwisko napisał(a):

Użytkownik "Grzegorz Z."

[...]

Gdzie tu sprzeczność?

Pisałem, trzeba było nie wycinać. Dlatego kończę tę "dyskusję" i przy okazji usuwam się, przynajmniej na jakiś czas z tej listy.

A nie mówiłem że mój post będzie ostatni :))))

Data: 2009-10-21 20:48:44
Autor: Prawusek
Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób

"abc" <abc@wp.pl> wrote in message

    Jezus sam dał odpowiedź na to pytanie - wejdź do komory swojej i mów
"Ojcze nasz, ..." Ojciec wie, zanim powiecie...
Nie bądźcie wielomówni jako poganie - (niech modlitwa nie stanie się
zaklinaniem - mój komentarz), mówcie tak, tak, nie, nie...  co nad to od
diabła jest...

Dlaczego trzeba modlić się w określony sposób