Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]

Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]

Data: 2012-12-28 13:55:16
Autor: Jarek Pudelko
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
Witam

Przez blisko 100 lat odpinało się kabel minusowy, je¶li co¶ się grzebało
przy elektryce auta.

Obecnie zaleca się odpinanie kabla plusowego.

Jest na to jakie¶ racjonalne wyja¶nienie, oprócz spisku Unii i
cyklistów?  ;)

Serio? Przeciez to bez sensu jest.
Pozostawienie podlaczonego minusa, odpiecie plusa i przypadkowe dotkniecie owym plusem do masy/srubki/blaszki czegokolwiek spowoduje mega....mega zabawny fajerwerk :)

Kiedys przypadkiem zwarlem akumulatorek z UPS'a do obudowy i prawie stopila sie zlaczka :)

--
jarek

Data: 2012-12-28 14:12:37
Autor: Adam
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
W dniu 2012-12-28 13:55, Jarek Pudelko pisze:
Witam

Przez blisko 100 lat odpinało się kabel minusowy, je¶li co¶ się grzebało
przy elektryce auta.

Obecnie zaleca się odpinanie kabla plusowego.

Jest na to jakie¶ racjonalne wyja¶nienie, oprócz spisku Unii i
cyklistów?  ;)

Serio? Przeciez to bez sensu jest.
Pozostawienie podlaczonego minusa, odpiecie plusa i przypadkowe
dotkniecie owym plusem do masy/srubki/blaszki czegokolwiek spowoduje
mega....mega zabawny fajerwerk :)
(...)

A możesz wytłumaczyć, sk±d ten potencjał się weĽmie? Oprócz ewentualnie kondensatorów w końcówce mocy.
Przecież zwierasz obwód bez zasilania, gdyż akumulator jest odpięty.

Ponadto w ten wła¶nie sposób (zwarcie kabla [+] do masy) kasuje się błędy w większo¶ci współczesnych samochodów. W niektórych instrukcjach serwisowych jest to zreszt± opisane, przykładowo spotkałem się w jakim¶ audi czy vw, że kasowanie błędów Common Rail i wtryskiwaczy to czterokrotne zwarcie kabli w ci±gu 4 sekund.

Co do "fajerwerków":
Ewentualnie jeszcze zostaje zasilanie własne syreny od alarmu, ale jeszcze takiej nie spotkałem, której zasilanie podtrzymuj±ce byłoby wpięte równolegle z zasilaniem głównym.

Lub kto¶, kto wytworzył ów "fajerwerk" może zapomniał odł±czyć drugi akumulator, gdyż w wielu modelach aut terenowych s± dwa.


--
Pozdrawiam.

Adam.

Data: 2012-12-28 14:38:07
Autor: Mario
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus ? [crosspost]
W dniu 2012-12-28 14:12, Adam pisze:
W dniu 2012-12-28 13:55, Jarek Pudelko pisze:
Witam

Przez blisko 100 lat odpinało się kabel minusowy, jeśli coś się grzebało
przy elektryce auta.

Obecnie zaleca siÄ™ odpinanie kabla plusowego.

Jest na to jakieś racjonalne wyjaśnienie, oprócz spisku Unii i
cyklistĂłw?  ;)

Serio? Przeciez to bez sensu jest.
Pozostawienie podlaczonego minusa, odpiecie plusa i przypadkowe
dotkniecie owym plusem do masy/srubki/blaszki czegokolwiek spowoduje
mega....mega zabawny fajerwerk :)
(...)

A możesz wytłumaczyć, skąd ten potencjał się weźmie? Oprócz ewentualnie
kondensatorów w końcówce mocy.
Przecież zwierasz obwód bez zasilania, gdyż akumulator jest odpięty.

Chodzi o zwarcie bieguna na akumulatorze a nie luźno wiszącego przewodu zasilającego, odłączonego od akumulatora.
Odpięty jest plus ale jest nieosłonięty styk tego plusa. Minus jest na masie. Spadający klucz może zewrzeć styk plusa z masą.
Zresztą sam proces odpinania plusa wymaga czasami poluzowania nakrętki. Może się zdarzyć, że podczas odkręcania zawadzisz drugim końcem klucza o masę. Jeśli najpierw rozłączasz minus (połączony z masą) to nic takiego nie grozi.




--
pozdrawiam
MD

Data: 2012-12-28 15:42:05
Autor: zapinio
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
Może się też zdarzyć, że plomba z zęba wypadaj±c zewrze plus do masy, a druga plomba (z drugiego zęba) minus.
I dlatego trzeba opracować odpowiedni± GMP (GSP) procedurę, wykonuj±cy operację zdejmowania klemy powinien mieć aktualne uprawnienia UDT i za¶wiadczenie o szczepieniu ospy.
Maj± być wprowadzone specjalne Ksi±żki Zdejmowania Klemy, w których będ± wypełniane data, godzina, numer uprawnień, powód oraz numer zezwolenia wydanego przez urz±d gminy pod kar± administracyjn±.

Szczę¶liwego Nowego Roku !!!

Data: 2012-12-28 15:20:22
Autor: masti
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
Dnia pięknego Fri, 28 Dec 2012 15:42:05 +0100 osobnik zwany zapinio
napisał:
druga plomba (z drugiego zêba) minus. I dlatego trzeba opracowaæ
odpowiedni± GMP (GSP) procedurê, wykonuj±cy operacjê zdejmowania klemy

ja bym zaczął od procedury konfiguracji czytnika, żeby nie wysyłć smieci


Szczê¶liwego Nowego Roku !!!


nawzajem


--
Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2012-12-28 16:34:24
Autor: Mario
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus ? [crosspost]
W dniu 2012-12-28 15:42, zapinio pisze:
Może się też zdarzyć, że plomba z zęba wypadając zewrze plus do masy, a
druga plomba (z drugiego zęba) minus.
I dlatego trzeba opracować odpowiednią GMP (GSP) procedurę, wykonujący
operację zdejmowania klemy powinien mieć aktualne uprawnienia UDT i
zaświadczenie o szczepieniu ospy.
Mają być wprowadzone specjalne Książki Zdejmowania Klemy, w których będą
wypełniane data, godzina, numer uprawnień, powód oraz numer zezwolenia
wydanego przez urzÄ…d gminy pod karÄ… administracyjnÄ….

Nikt nie zabrania robienia dziwnych rzeczy bez zastanawiania się nad ewentualnymi konsekwencjami. Ale czasami warto się zastanowić.
http://www.sadistic.pl/scinanie-drzewa-vt161017.htm


--
pozdrawiam
MD

Data: 2012-12-28 23:06:20
Autor: PiteR
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
na  ** p.m.s **  Adam pisze tak:

Ponadto w ten wła¶nie sposób (zwarcie kabla [+] do masy) kasuje
się błędy w większo¶ci współczesnych samochodów. W niektórych
instrukcjach serwisowych jest to zreszt± opisane, przykładowo
spotkałem się w jakim¶ audi czy vw, że kasowanie błędów Common
Rail i wtryskiwaczy to czterokrotne zwarcie kabli w ci±gu 4
sekund.

Qurczę ja w to niewierzę. Poczytałbym.

Jest bateria przy kompie? Czy elektrolit wielkiej pojemno¶ci?
Dlaczego taki uci±żliwy sposób a nie guzik reset?

--
    Piter
    vw golf  mk2 1.3 '87
    vw passat B5 1.6 '98

Data: 2012-12-28 23:24:43
Autor: Gotfryd Smolik news
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
On Fri, 28 Dec 2012, PiteR wrote:

na  ** p.m.s **  Adam pisze tak:

Ponadto w ten wła¶nie sposób (zwarcie kabla [+] do masy) kasuje
się błędy w większo¶ci współczesnych samochodów.
[...]
Qurczę ja w to niewierzę. Poczytałbym.

  Nie wiem gdzie czytać, ale potwierdzam że powyższe (reset
przez wył±czenie zasilania - dowolna żarówka wyładuje ewentualne
pozostało¶ci) obejmuje również autobusy :P

Dlaczego taki uci±żliwy sposób a nie guzik reset?

  Bo guzik reset wymagałby doprowadzenia tego resetu do wszystkich
miejsc, które należy zresetować.
  Do tego "porz±dny" reset wymaga osobnego poł±czenia, fizycznego
oddzielnego drutu do wszystkich możliwych elementów logicznych
(bo co komu po rozkazie reset przesyłanym niedziałaj±c± magistral±).
  A na deser jest pytanie, czy konstruktor fafnastego z kolei
modułu czy czujnika tak± operację przewidział.
  I wej¶cie dla tego druta (czy przewidział).
  Wł±czanie zasilania za¶ niemal na pewno przewidział, tyle,
że układ resetuj±cy w takim przypadku wręcz może być "schowany"
nie tylko w jakim¶ module, ale wręcz w scalaku, bez wyj¶cia
na zewn±trz.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-12-29 00:52:06
Autor: PiteR
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
na  ** p.m.s **  Gotfryd Smolik news pisze tak:

Nie wiem gdzie czytać, ale potwierdzam że powyższe (reset
przez wył±czenie zasilania - dowolna żarówka wyładuje ewentualne
pozostało¶ci) obejmuje również autobusy :P

no ale impulsowanie jak widełkami telefonu? Nie wydaje Ci się ¶mieszne? Co wtedy zasila układ? Widziałe¶ jakie¶ wlutowane baterie w pcb?

Dawaliby baterie tylko po to żeby z kabli zrobić titawę?

--
    Piter
    vw golf  mk2 1.3 '87
    vw passat B5 1.6 '98

Data: 2012-12-31 01:18:29
Autor: Tomasz Pyra
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
Dnia Sat, 29 Dec 2012 00:52:06 +0100, PiteR napisał(a):

na  ** p.m.s **  Gotfryd Smolik news pisze tak:

Nie wiem gdzie czytać, ale potwierdzam że powyższe (reset
przez wył±czenie zasilania - dowolna żarówka wyładuje ewentualne
pozostało¶ci) obejmuje również autobusy :P

no ale impulsowanie jak widełkami telefonu? Nie wydaje Ci się ¶mieszne?

My¶lę że tu nie chodzi koniecznie o to żeby impulsy były 4 i że co¶ je
liczy i interpretuje.
Może jakiemu¶ układowi pomaga takie cykliczne zwieranie kilka razy?

Bo instrukcje to różne rzeczy mówi± - spotkałem się np. z tym żeby wyj±ć
bezpiecznik (albo klemy) i poczekać 10 minut, chociaż empiria pokazuje że
wystarczy niecała minuta (ale 15s już nie).

Albo widziałem serwisówkę która mówiła że po zdjęciu klem należy nacisn±ć
klakson (zakładam że stworzy on jaki¶ pewny krótki obwód elektryczny który
rozładuje resztki potencjału).

Data: 2012-12-28 17:43:38
Autor: J.F.
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
Dnia Fri, 28 Dec 2012 13:55:16 +0100, Jarek Pudelko napisał(a):
Obecnie zaleca się odpinanie kabla plusowego.
Serio? Przeciez to bez sensu jest.
Pozostawienie podlaczonego minusa, odpiecie plusa i przypadkowe dotkniecie owym plusem do masy/srubki/blaszki czegokolwiek spowoduje mega....mega zabawny fajerwerk :)

Tak nie bedzie, bo odpinasz kabelek od akumulatora, potem mozesz go sobie
zwierac do masy, on juz niezasilany ...

Ale w trakcie odkrecania nakretki na klemie latwo zawadzic o cos metalowego
kluczem ... i o to w tej starej radzie chodzilo - odkrecanie klemy masowej
jest znacznie bezpieczniejsze.

J.

Data: 2012-12-28 21:10:14
Autor: Robert Wańkowski
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
Użytkownik "J.F."
Ale w trakcie odkrecania nakretki na klemie latwo zawadzic o cos

To się sprawdza. Znajomy podczas odkręcania plusa zamkn±ł obwód metalow± bransolet± zegarka.

Robert

Data: 2012-12-29 00:00:25
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
W dniu 2012-12-28 17:43, J.F. pisze:

Ale w trakcie odkrecania nakretki na klemie latwo zawadzic o cos metalowego
kluczem ... i o to w tej starej radzie chodzilo - odkrecanie klemy masowej
jest znacznie bezpieczniejsze.

Chyba, że akurat na budzie jest plus. ;)
Ale to dzi¶ już chyba rzadko¶ć, o ile w ogóle występuje.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl
P307 2.0HDi/90
"Z wiekiem spada zapotrzebowanie na zysk, a ro¶nie popyt na ¶więty spokój."

Data: 2013-01-06 21:51:49
Autor: Dariusz K. Ładziak
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
Użytkownik Marcin "Kenickie" Mydlak napisał:
W dniu 2012-12-28 17:43, J.F. pisze:

Ale w trakcie odkrecania nakretki na klemie latwo zawadzic o cos
metalowego
kluczem ... i o to w tej starej radzie chodzilo - odkrecanie klemy
masowej
jest znacznie bezpieczniejsze.

Chyba, że akurat na budzie jest plus. ;)
Ale to dzi¶ już chyba rzadko¶ć, o ile w ogóle występuje.

Nie. Niezależnie który biegun akumulatora jest na masie - odkręcanie najpierw klemy masowej jest bezpieczniejsze...

--
Darek

Data: 2013-01-07 11:05:46
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
W dniu 2013-01-06 21:51, "Dariusz K. Ładziak" pisze:
Użytkownik Marcin "Kenickie" Mydlak napisał:
W dniu 2012-12-28 17:43, J.F. pisze:

Ale w trakcie odkrecania nakretki na klemie latwo zawadzic o cos
metalowego
kluczem ... i o to w tej starej radzie chodzilo - odkrecanie klemy
masowej
jest znacznie bezpieczniejsze.

Chyba, że akurat na budzie jest plus. ;)
Ale to dzi¶ już chyba rzadko¶ć, o ile w ogóle występuje.

Nie. Niezależnie który biegun akumulatora jest na masie - odkręcanie
najpierw klemy masowej jest bezpieczniejsze...


Pod warunkiem, że podczas odkręcania nie zrobisz kluczem zwarcia. O tym pisał JF.
A zwarcie raczej do bezpiecznych nie należy. :)

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl
P307 2.0HDi/90
"Z wiekiem spada zapotrzebowanie na zysk, a ro¶nie popyt na ¶więty spokój."

Data: 2013-01-07 17:36:33
Autor: Bydlę
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
On 2013-01-07 11:05:46 +0100, "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <mojnick@onet.pl> said:

W dniu 2013-01-06 21:51, "Dariusz K. Ładziak" pisze:
Użytkownik Marcin "Kenickie" Mydlak napisał:
W dniu 2012-12-28 17:43, J.F. pisze:

Ale w trakcie odkrecania nakretki na klemie latwo zawadzic o cos
metalowego
kluczem ... i o to w tej starej radzie chodzilo - odkrecanie klemy
masowej
jest znacznie bezpieczniejsze.

Chyba, że akurat na budzie jest plus. ;)
Ale to dzi¶ już chyba rzadko¶ć, o ile w ogóle występuje.

Nie. Niezależnie który biegun akumulatora jest na masie - odkręcanie
najpierw klemy masowej jest bezpieczniejsze...


Pod warunkiem, że podczas odkręcania nie zrobisz kluczem zwarcia.

Ciężko się robi zwarcie podczas odkręcania klemy masowej...
;>



--
Bydlę

Data: 2013-01-07 18:33:20
Autor: Adam
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
W dniu 2013-01-07 17:36, Bydlę pisze:
On 2013-01-07 11:05:46 +0100, "Marcin \"Kenickie\" Mydlak"
<mojnick@onet.pl> said:

W dniu 2013-01-06 21:51, "Dariusz K. Ładziak" pisze:
Użytkownik Marcin "Kenickie" Mydlak napisał:
W dniu 2012-12-28 17:43, J.F. pisze:

Ale w trakcie odkrecania nakretki na klemie latwo zawadzic o cos
metalowego
kluczem ... i o to w tej starej radzie chodzilo - odkrecanie klemy
masowej
jest znacznie bezpieczniejsze.

Chyba, że akurat na budzie jest plus. ;)
Ale to dzi¶ już chyba rzadko¶ć, o ile w ogóle występuje.

Nie. Niezależnie który biegun akumulatora jest na masie - odkręcanie
najpierw klemy masowej jest bezpieczniejsze...


Pod warunkiem, że podczas odkręcania nie zrobisz kluczem zwarcia.

Ciężko się robi zwarcie podczas odkręcania klemy masowej...
;>


Klemy zakręcane od góry - o¶ ¶ruby pionowa. Płaski (w sensie nie wygięty) klucz i można zawadzić o drug± klemę, zwłaszcza, gdy nie ma garbu pomiędzy klemami.

--
Pozdrawiam.

Adam.

Data: 2013-01-08 04:22:15
Autor: chwdp
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
> Klemy zakręcane od góry - o¶ ¶ruby pionowa. Płaski (w sensie nie
> wygięty) klucz i można zawadzić o drug± klemę, zwłaszcza, gdy nie ma
> garbu pomiędzy klemami.
>

taa, chyba kluczem plaskim 22 lub wiekszym (i dluzszym)

Data: 2013-01-08 00:11:58
Autor: WS
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
On 8 Sty, 04:22, chwdp <h...@igbjo.yfd> wrote:
 > Klemy zakręcane od góry - o¶ ¶ruby pionowa. Płaski (w sensie nie
 > wygięty) klucz i można zawadzić o drug± klemę, zwłaszcza, gdy nie ma
 > garbu pomiędzy klemami.
 >

taa, chyba kluczem plaskim 22 lub wiekszym (i dluzszym)

e... na elektronice bylo kilka dni temu ;) http://www.youtube.com/watch?v=vRwIrbK8KDI

WS

Data: 2013-01-08 08:51:17
Autor: Jakub Witkowski
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
W dniu 2013-01-07 18:33, Adam pisze:

Ciężko się robi zwarcie podczas odkręcania klemy masowej...
;>


Klemy zakręcane od góry - o¶ ¶ruby pionowa. Płaski (w sensie nie wygięty) klucz i można zawadzić o drug± klemę, zwłaszcza, gdy nie ma garbu pomiędzy klemami.

Wszak napisano: ciężko. Nawet bardzo :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w czę¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub cało¶ci pogl±dom ich Autora.

Data: 2013-01-08 15:18:51
Autor: Bydlę
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
On 2013-01-07 18:33:20 +0100, Adam <a.g@poczta.onet.pl> said:

W dniu 2013-01-07 17:36, Bydlę pisze:
On 2013-01-07 11:05:46 +0100, "Marcin \"Kenickie\" Mydlak"
<mojnick@onet.pl> said:

W dniu 2013-01-06 21:51, "Dariusz K. Ładziak" pisze:
Użytkownik Marcin "Kenickie" Mydlak napisał:
W dniu 2012-12-28 17:43, J.F. pisze:

Ale w trakcie odkrecania nakretki na klemie latwo zawadzic o cos
metalowego
kluczem ... i o to w tej starej radzie chodzilo - odkrecanie klemy
masowej
jest znacznie bezpieczniejsze.

Chyba, że akurat na budzie jest plus. ;)
Ale to dzi¶ już chyba rzadko¶ć, o ile w ogóle występuje.

Nie. Niezależnie który biegun akumulatora jest na masie - odkręcanie
najpierw klemy masowej jest bezpieczniejsze...


Pod warunkiem, że podczas odkręcania nie zrobisz kluczem zwarcia.

Ciężko się robi zwarcie podczas odkręcania klemy masowej...
;>


Klemy zakręcane od góry
Płaski (w sensie nie wygięty) klucz i można zawadzić o drug± klemę

Takiego cuda nie widziałem.
Tzn. klemy w pionie zawsze - a nakrętki wręcz przeciwnie - bez fizycznej możliwo¶ci sięgnięcia dziesi±tk±/dwunastk± do drugiej klemy.
To w jakim¶ mikrouakumulatorze?

, zwłaszcza, gdy nie ma garbu pomiędzy klemami.

A tego to w ogóle w osobówkach nie widziałem.
Jakie¶ nowe, czy bardzo stare?
--
Bydlę

Data: 2013-01-08 18:45:03
Autor: J.F
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
Użytkownik "Bydlę"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:kch9sb$p4e$1@cougar.axelspringer.pl...
Klemy zakręcane od góry
Płaski (w sensie nie wygięty) klucz i można zawadzić o drug± klemę

Takiego cuda nie widziałem.

Bywaly. Z tym ze moje mialy reczne nakretki, bez klucza :-)

Tzn. klemy w pionie zawsze - a nakrętki wręcz przeciwnie - bez fizycznej możliwo¶ci sięgnięcia dziesi±tk±/dwunastk± do drugiej klemy.

No, czasem te dziesiatke wygodniej mi bylo odkrecac nasadka z grzechotka i zasieg wzrastal :-)

, zwłaszcza, gdy nie ma garbu pomiędzy klemami.
A tego to w ogóle w osobówkach nie widziałem.
Jakie¶ nowe, czy bardzo stare?

A sa i nowe
http://allegro.pl/akumulator-bergen-45ah-45-ah-400a-honda-warszawa-i2900082868.html
i inne firmy Bergen.

Paru innych nie jestem pewien ... jak sie raczke podniesie to garb jest czy nie ?
http://allegro.pl/akumulator-centra-plus-71ah-670a-wawa-wymiana-i2860868143.html

J.

Data: 2013-01-07 23:29:38
Autor: Anerys
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]

Użytkownik "Marcin "Kenickie" Mydlak" <mojnick@onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:kce6mb$4ga$1news.dialog.net.pl...
Nie. Niezależnie który biegun akumulatora jest na masie - odkręcanie
najpierw klemy masowej jest bezpieczniejsze...


Pod warunkiem, że podczas odkręcania nie zrobisz kluczem zwarcia. O tym pisał JF.

....Zwarcia masy z mas±?
Aż mnie kusi zażartować, że cudem mnie z roboty nie wywalili, gdy podobne rzeczy robiłem na swojej centrali. A tam pr±dy potrafiły popłyn±ć daleko większe... :)
Chyba, że ci się klucz omsknie i akurat upadnie na klemy... to tak...

--
Pod żadnym pozorem nie zezwalam na wysyłanie mi jakichkolwiek reklam,
ogłoszeń, mailingów, itd., ani nawet zapytań o możliwo¶ć ich wysyłki.
Nie przyjmuję ŻADNYCH tłumaczeń, że mój adres e-mail jest ogólnodostępny
i nie został ukryty. Wszelkie próby takich wysyłek potraktuję jako stalking.

Data: 2013-01-09 00:42:50
Autor: Dariusz K. Ładziak
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
Użytkownik Marcin "Kenickie" Mydlak napisał:
W dniu 2013-01-06 21:51, "Dariusz K. Ładziak" pisze:
Użytkownik Marcin "Kenickie" Mydlak napisał:
W dniu 2012-12-28 17:43, J.F. pisze:

Ale w trakcie odkrecania nakretki na klemie latwo zawadzic o cos
metalowego
kluczem ... i o to w tej starej radzie chodzilo - odkrecanie klemy
masowej
jest znacznie bezpieczniejsze.

Chyba, że akurat na budzie jest plus. ;)
Ale to dzi¶ już chyba rzadko¶ć, o ile w ogóle występuje.

Nie. Niezależnie który biegun akumulatora jest na masie - odkręcanie
najpierw klemy masowej jest bezpieczniejsze...


Pod warunkiem, że podczas odkręcania nie zrobisz kluczem zwarcia. O tym
pisał JF.
A zwarcie raczej do bezpiecznych nie należy. :)

Nie zrobię. Chcesz gwarancję na pi¶mie? Nie da się kluczem zrobić zwarcia klemy masowej do masy pojazdu...

--
Darek

P.¶. Zakładam oczywi¶cie że instalacja jednoprzewodowa ma jak±¶ elementarn± izolację.

Data: 2013-01-06 21:47:54
Autor: Dariusz K. Ładziak
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
Użytkownik Jarek Pudelko napisał:
Witam

Przez blisko 100 lat odpinało się kabel minusowy, je¶li co¶ się grzebało
przy elektryce auta.

Obecnie zaleca się odpinanie kabla plusowego.

Jest na to jakie¶ racjonalne wyja¶nienie, oprócz spisku Unii i
cyklistów?  ;)

Serio? Przeciez to bez sensu jest.
Pozostawienie podlaczonego minusa, odpiecie plusa i przypadkowe
dotkniecie owym plusem do masy/srubki/blaszki czegokolwiek spowoduje
mega....mega zabawny fajerwerk :)

Kiedys przypadkiem zwarlem akumulatorek z UPS'a do obudowy i prawie
stopila sie zlaczka :)

Mnie się akumulatorkiem 6V/10Ah w trakcie przymierzania pod ramę roweru zdarzyło dotkn±ć linki hamulcowej. Tyle miałem linkę - nawet nie zd±żyłem zauważyć kiedy się upaliła... A duży akumulator samochodowy to naprawdę spore rzeczy upalić może - dziura na wylot w blachach to małe miki...

--
Darek

Data: 2013-01-07 09:32:12
Autor: Axel
Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
""Dariusz K. Ładziak""  wrote in message news:50e9e2fc$0$1303$65785112news.neostrada.pl...

Serio? Przeciez to bez sensu jest.
Pozostawienie podlaczonego minusa, odpiecie plusa i przypadkowe
dotkniecie owym plusem do masy/srubki/blaszki czegokolwiek spowoduje
mega....mega zabawny fajerwerk :)
Kiedys przypadkiem zwarlem akumulatorek z UPS'a do obudowy i prawie
stopila sie zlaczka :)

Mnie się akumulatorkiem 6V/10Ah w trakcie przymierzania pod ramę roweru zdarzyło dotkn±ć linki hamulcowej. Tyle miałem linkę - nawet nie zd±żyłem zauważyć kiedy się upaliła... A duży akumulator samochodowy to naprawdę spore rzeczy upalić może - dziura na wylot w blachach to małe miki...

Na moim koledze z pracy kiedys "zemscil sie" swiezo sprzedany samochod - nabywca przyjechal nastepnego dnia, ze ma jakis problem, przy okazji okazalo sie, ze klema niedokrecona, wiec kumpel wzial klucz plaski i zaczal dokrecac i dotknal karoserii obraczka... efekty (poza wizualnymi): obraczka do przetopienia (praktycznie przecieta) i dlugo gojaca sie, ropiejaca rana na palcu.

--
Axel

Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona