Data: 2012-10-02 22:53:47 | |
Autor: Marek | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Witam,
Interesuje mnie powyższe zagadnienie. Na czym polega problem z tego typu oświetleniem? Wydaje mi się, że od strony technicznej powinno to być proste do zrealizowania supportowanie TTL. Jeśli aparat wyzwala N lamp studyjnych, to równie dobrze może je wszystkie gasić gdy uzna, że dostał satysfakcjonującą ilość światła. Na lampach ustawiałoby się jedynie proporcje jasności a w aparacie +/- EV i pozamiatane. Czy dobrze myślę? Zastanawiam mnie to w szczególności, że takie rozwiązania istnieją w przypadku lamp nie-studyjnych. W Sony nawet ADI-TTL jest ponoć obsługiwany jeśli zastosujemy system kompatybilnych lamp. Co prawda nie wyobrażam sobie obsługi tego "ADI". Chyba, że przedbłysk pomiarowy jest w takim przypadku stosowany... No ale to rozwiązanie tak czy owak jakoś działa. |
|
Data: 2012-10-02 23:15:14 | |
Autor: Adam P³aszczyca | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Tue, 2 Oct 2012 22:53:47 +0200, Marek napisa³(a):
Witam,Jaki problem? Wydaje mi siê, ¿e od strony technicznej powinno to byæ proste Pewnie i mo¿e. Tylko po co? W studio jest fotograf i to on robi zdjêcia, a nie ma³pa z aparatem. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl |
|
Data: 2012-10-03 01:31:30 | |
Autor: Marek | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Tue, 2 Oct 2012 23:15:14 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):
Jaki problem? Już wyjaśniam. Jako początkujacy w branży zadałem pytanie w sklepie fotograficznym o lampy studyjne. Chciałem poeksperymentować sobie z nimi. Powstała kwestia ich wyzwalania. Myślałem o bezprzewodowym aby nie zaplatać się w kablach i nie narobić diabła gdy coś się przewróci. Wyobrażałem sobie, że takie oświetlenie pracuje tak samo jak lampy systemowe i zadałem pytanie o obsługę TTL w sterowaniu bezprzewodowym. Odpowiedź była: nie ma czegoś takiego w studio. Czy dobrze myślę? Owszem, ale to nie znaczy, że należy unikać ergonomii pracy w imię pielęgnowania tradycji. Zamiast ganiać ze światłomierzem i podkręcać wszędzie nastawy lamp/aparatu (skacząc przy tym jak wspomniana małpa :-D ) możnaby znacząco ograniczyć sobie ilość czynności. Zdaje sobie sprawę, że w ten sposób artysta może stracić na renomie gdyż może okazać się, że osoby znacznie mniej doświadczone w fachu bedą robiły równie udane zdjęcia nie rozumiejąc procesu do końca. Czy to może być powodem unikania rozwiązań jak w temacie? |
|
Data: 2012-10-03 09:30:04 | |
Autor: Marek Dyjor | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Marek wrote:
Owszem, ale to nie znaczy, że należy unikać ergonomii pracy w imię Brawo rozszyfrowałeś tajemnicę wielkich fotografów. Teraz musisz uważać bo twoje życie jest zagrożone. Przyjdą faceci w czerni z wielkimi lampami błyskowymi ;-) |
|
Data: 2012-10-03 19:12:16 | |
Autor: Andrzej Zbierzchowski | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
W dniu 2012-10-03 01:31, Marek pisze:
Czy to może być powodem unikania rozwiÄ…zaÅ„ jak Unikanie cesji my¶lenia na automaty jak najbardziej. http://www.fredparker.com/ultexp1.htm W cyfrze to nie problem, mo¿esz pstrykaæ z ró¿nymi korektami a¿ siê w koñcu wstrzelisz (a i to nic pewnego bo to co dostajesz na LCD aparatu te¿ nei musi siê pokrywac z faktycznym na¶wietleniem matrycy) ale w analogu kazda klatka kosztuje. I warto pomysleæ czy warto zaufaæ nierozró¿niaj±cemu kolorów automatowi przed naci¶nieciem spustu migawki. |
|
Data: 2012-10-03 22:05:23 | |
Autor: Marek | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Wed, 03 Oct 2012 19:12:16 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a):
Hipotetycznie Boeinga dałoby się pilotować bez elektroniki. Grupa ludzi mogłaby myśleć, kombinować i być może nie rozbiliby się. No ale w imię czego tak kombinować? Taki mam motyw przewodni tej dyskusji :-) Być może się w czymś mylę ale od tego jest właśnie nasza dyskusja aby mnie sprostować.
Co tu znajdę nawiązującego do naszej dyskusji? Chodzi o "USE THE ULTIMATE EXPOSURE COMPUTER WISELY" ? Jeśli tak, to jest to zgodne z tym co napisałem. Wyobrażam sobie, że TTL coś tam nam ustawi a jak się to nie podoba, to zawsze można skorygować. Przypuszczalnie takich korekcji byłoby niewiele.
ale w analogu kazda klatka kosztuje. Tak, tu się zgodzę. Choć nie wiem czy TTL nie obniżyłby ryzyka złej ekspozycji... I warto pomysleć czy warto zaufać nierozróżniającemu kolorów automatowi przed naciśnieciem spustu migawki. Czy możesz polecić jakąś ciekawą lekturę na temat zasad posługiwania się oświetleniem studyjnym? Chodzi mi o takie niuanse o jakich wspominasz. |
|
Data: 2012-10-05 19:36:41 | |
Autor: Andrzej Zbierzchowski | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
W dniu 2012-10-03 22:05, Marek pisze:
Czy możesz polecić jakÄ…Å› ciekawÄ… lekturÄ™ na temat zasad posÅ‚ugiwania siÄ™ Wystarczy ¿e przeczytasz u Freda Parkera to co podlinkowa³em i zapoznasz siê z systemem strefowym Adamsa. Hint podstawowy jest jeden: ¦wiat³omierze TTL s± skalibrowane na V strefê (szara karta) co oznacza ¿e motywy ciemne prze¶wietl± a jasnych niedo¶wietl±. Reszta jest pochodn±. Pzdr :) |
|
Data: 2013-05-14 16:02:33 | |
Autor: Poldek | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Marek wrote:
Dnia Wed, 03 Oct 2012 19:12:16 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a): Bywałem ostatnio parę razy na planie zdjęciowym, co prawda nie fotograficznym, tylko filmowym. Podpatrzyłem, że tam oprócz światłomierza światła padającego w garści (zresztą nie zawsze) używają urządzenia z zielonym ekranikiem, które na bieżąco analizuje obraz i rysuje histogram, a właściwie kilka histogramów. Na tej podstawie operator dokonuje korekt w ustawieniu świateł i ekspozycji w kamerze. |
|
Data: 2013-05-28 16:47:13 | |
Autor: Tmek | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
U¿ytkownik "Poldek" <noczelny@gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:kmtg2g$ki6$1node1.news.atman.pl... Bywa³em ostatnio parê razy na planie zdjêciowym, co prawda nie fotograficznym, tylko filmowym. Podpatrzy³em, ¿e tam oprócz ¶wiat³omierza ¶wiat³a padaj±cego w gar¶ci (zreszt± nie zawsze) u¿ywaj± urz±dzenia z zielonym ekranikiem, które na bie¿±co analizuje obraz i rysuje histogram, a w³a¶ciwie kilka histogramów. Na tej podstawie operator dokonuje korekt w ustawieniu ¶wiate³ i ekspozycji w kamerze. Fantastycznie! Odkryles oscyloskop Gratulacje |
|
Data: 2012-10-03 19:29:08 | |
Autor: Adam P³aszczyca | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Wed, 3 Oct 2012 01:31:30 +0200, Marek napisa³(a):
Pewnie i mo¿e. Tylko po co? W studio jest fotograf i to on robi zdjêcia, a A to nie wystarczy przys³ona? -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl |
|
Data: 2012-10-03 21:25:41 | |
Autor: Andrzej Zbierzchowski | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
W dniu 2012-10-03 19:29, Adam P³aszczyca pisze:
A to nie wystarczy przys³ona? Czas na¶wietlania :) Przys³ona s³uzy do operowania g³êbi± ostro¶ci :) |
|
Data: 2012-10-03 22:12:48 | |
Autor: Marek | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a):
W dniu 2012-10-03 19:29, Adam Płaszczyca pisze: Oj, chyba sprawy są bardziej złożone. Załóżmy, że chcemy zrobić zdjęcie w ruchu. Wtedy czas musimy skrócić maksymalnie (np. 1/250). Głębię ostrości chcemy zachować więc przysłona też nie może być manipulowana. Co nam zostaje? ISO albo energia błysku lamp. Wtedy bez TTL zmieniamy się w małpę i skaczemy do każdej lampy aby proporcjonalnie podnieść energię błysku. A jeśli lampy nie pozwalają na precyzyjną regulację, to nam się rozjedzie cała scena i musimy od nowa próbę robić. Czy dobrze sobie taką sytuację wyobrażam? |
|
Data: 2012-10-03 22:27:21 | |
Autor: Adam P³aszczyca | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Wed, 3 Oct 2012 22:12:48 +0200, Marek napisa³(a):
zostaje? ISO albo energia b³ysku lamp. Wtedy bez TTL zmieniamy siê w ma³pê ¬le. Ale wiesz, dobry fotograf to najpierw ustawia ¶wiat³o. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl |
|
Data: 2012-10-03 22:26:22 | |
Autor: Adam P³aszczyca | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisa³(a):
A to nie wystarczy przys³ona? Przy fleszach? LOL. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl |
|
Data: 2012-10-04 15:16:09 | |
Autor: Marek | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Wed, 3 Oct 2012 22:26:22 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):
Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a): Przy nich też przecież można. W moim sprzęcie można regulować sobie czas od 1/250 i dłuższe. Owszem... niby błysk jest krótki lecz światło zastane powoduje, że poruszenie postaci po błysku też jest widoczne przy długich czasach naświetlania w postaci. Robiłem ostatnio nocne zdjęcia przy ISO 800, czas ok. 1/10, błysk doświetlający - na wielu zdjęciach było widać "duszka" wokół postaci choć sama postać była ostra. |
|
Data: 2012-10-06 21:40:18 | |
Autor: Adam P³aszczyca | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Thu, 4 Oct 2012 15:16:09 +0200, Marek napisa³(a):
Przy fleszach? LOL. No ale dalej nie bêdziesz regulowa³ czasu na¶wietlania przys³on±.... -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl |
|
Data: 2012-10-05 19:29:05 | |
Autor: Andrzej Zbierzchowski | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
W dniu 2012-10-03 22:26, Adam P³aszczyca pisze:
Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisa³(a): Spokojnie siê da :) |
|
Data: 2012-10-04 10:23:11 | |
Autor: JD | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
W dniu 2012-10-02 22:53, Marek pisze:
Witam,Ale sobie z tobą pogrywają, aż miło poczytać :) Żeby precyzyjnie ustawić światło w studio (i nie tylko), to nie żaden TTL jest potrzebny, tylko zewnętrzny światłomierz do światła padającego z pomiarem błysku. -- Pozdrawiam JD |
|
Data: 2012-10-04 15:21:11 | |
Autor: Marek | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Thu, 04 Oct 2012 10:23:11 +0200, JD napisał(a):
Ale sobie z tobą pogrywają, aż miło poczytać :) Nie przejmuję się tym. Zazwyczaj osoby posiadające dużą wiedzę niechętnie się nią dzielą. Żeby precyzyjnie ustawić światło w studio (i nie tylko), A'propos... będę potrzebował jakiś skoro TTL nie ma i nie będzie miał zastosowania (o ile nie zbudujemy ośwoietlenia błyskowego na lampach systemowych - a to mi nie odpowiada). Czy możesz mi doradzić konkretny model abym sie w kanał nie wpakował? |
|
Data: 2012-10-04 16:13:16 | |
Autor: Marek Dyjor | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Marek wrote:
Dnia Thu, 04 Oct 2012 10:23:11 +0200, JD napisał(a): imho to ci na czorta potrzebny chyab że planujesz zajmować sie profesjonalną fotografią i musisz robić dobre wrażenie przed modelkami i klientami :) wtedy kup najdroższego seconika jaki jest dostepny an rynku. Tylko że w takiej sytuacji dziwią twoje lamerskie pytania. Jak masz cyfrowy aparat to ustawiasz światła na oko i robisz sobie fotkę testową i widzisz co sie dzieje. |
|
Data: 2012-10-04 21:54:31 | |
Autor: Marek | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Thu, 4 Oct 2012 16:13:16 +0200, Marek Dyjor napisał(a):
imho to ci na czorta potrzebny chyab że planujesz zajmować sie profesjonalną fotografią i musisz robić dobre wrażenie przed modelkami i klientami :) wtedy kup najdroższego seconika jaki jest dostepny an rynku. hahaha Nie w tym rzecz. Generalnie jeśli wchodzę w jakiś temat, to staram się to robić albo dobrze albo wcale. Fotografia jest w zasadzie odgrzebanym hobby. Kiedyś zajmowałem się tą tematyką za pomocą analoga. Niestety długi proces konwersji zdjęcia do postaci finalnej zniechęcił mnie na dłuższy czas. Cyfrówki z kolei były marnej jakości. Teraz się to zmienia więc odgrzebuję zainteresowania.
Zaniechanie praktyk na długi czas + potencjalny postęp techniczny w tym okresie = staję się lamerem. Jak masz cyfrowy aparat to ustawiasz światła na oko i robisz sobie fotkę testową i widzisz co sie dzieje. Masz rację, lepiej kupić za tą kasę jakieś akcesoria :-) |
|
Data: 2012-10-04 19:12:14 | |
Autor: JD | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
W dniu 2012-10-02 22:53, Marek pisze:
Witam, Zwyczajnie, przez wiele lat przed cyfryzacją fotografii pracą w studio zajmowali się prawie wyłącznie profesjonaliści, którzy mieli wiedzę o technice fotograficznej na poziomie zdecydowanie wyższym niż podstawowy. Jeśli amatorzy, to nawet mogli mieć większą wiedzę niż profesjonaliści (z zamiłowania, a nie tylko z potrzeby zarobienia na chleb). Fotografowali częstokroć aparatami nie wyposażonymi w żaden światłomierz (średni format, wielki format). To po co było wymyślać lampy ze sterowaniem z aparatu? Dzisiaj wiele się nie zmieniło, przybyło trochę packshotowców, ale oni ustawiają światło raz i jadą dalej na tych ustawieniach. Produkcja lamp studyjnych nie jest jakąś wielkoseryjną, nie produkują tego giganci, lecz raczej małe firmy. Żeby wyposażyć lampy w sterowanie trzeba by mocno skomplikować produkcję, czyli robić co najmniej kilka oddzielnych linii ze sterowaniem odpowiadającym komputerkom każdego producenta aparatu, a przynajmniej tych kilku największych i chodzi nie tylko o CNPS (alfabetycznie ;) ale też o średnioformatowe cyfry. Biorąc pod uwagę to co napisałem w pierwszym akapicie i ostatnim, to po prostu TTL w lampach studio byłby nieopłacalny. Jak myślisz ilu jest takich Marków jak Ty? -- Pozdrawiam JD |
|
Data: 2012-10-04 22:51:40 | |
Autor: Marek | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Thu, 04 Oct 2012 19:12:14 +0200, JD napisał(a):
Biorąc pod uwagę to co napisałem w pierwszym akapicie i ostatnim, Ja się czasem troję więc trzech co najmniej :-D W międzyczasie poczytałem sobie w sieci, że nie tylko mnie to zagadnienie interesuje. Znalazłem artykuły na temat jak zbudować obsługę TTL we własnym zakresie (będąc elektronikiem i programistą procesorów). Ktoś chyba rozrywkowo to robił a za chwilę do pomysłu podłączyli się inni i wyrazili chęć adaptacji oprogramowania takich układów dla lamp studyjnych. :-) Pewnie niewiele z tego wyniknie dla rynku ale z racji zadanego sobie trudu tych osób wnioskuję, że zależy komuś na tym bardzo :-) |
|
Data: 2012-10-04 23:34:08 | |
Autor: JD | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
W dniu 2012-10-04 22:51, Marek pisze:
Dnia Thu, 04 Oct 2012 19:12:14 +0200, JD napisał(a):Troling Pierwsza Klasa To se zrób taki doświetlacz/dopalacz opatentuj i przestań truć. -- Pozdrawiam JD |
|
Data: 2013-05-26 10:13:00 | |
Autor: smiet2013 | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Czytaj±c Twoje posty mam wra¿enie ¿e nigdy nie pracowa³e¶ w studiu :-)
Podstaw± skutecznego dzia³ania TTL jest odpowiedni i sensowny pomiar. Teraz wyobra¼ sobie ¿e masz trzy lampy i robisz portret - na g³ównej chcesz mieæ f32, na do¶wietlaj±cej f16, a rêce chcesz do¶wietliæ ma³ym spotem na f22 - napisz mi co w tym swoim magicznym TTL'owym systemie ustawisz i na czym ¿eby tak zrobiæ. Jak ju¿ Ci siê to uda to powiedz w tym to bêdzie ³atwiejsze od trzech pomiarów fleszmiark± zrobionych na pocz±tku, a potem pe³n± swobod± zmieniania miejsca fotografowania czy pozy modelki, bo ¶wiat³o siê nie zmieni gdy modelka przechyli g³owê. Napiszê Ci moj± opiniê w któr± wierzê, ale z któr± mo¿esz siê nie zgodziæ - chêtnie poczytam kontrargumenty: Lampy studyjne nie maj± TTL tylko rêczne ustawianie mocy bo to najlepszy sposób ustawiania ich mocy. TTL i jego kolejne mutacje to protezy które powsta³y ¿eby móc robiæ zdjêcia reporterskie gdy nie ma czasu na pomiar fleszmiark±, a chce siê mieæ w miarê dobry efekt (poczytaj w archiwum narzekania na TTL'e i co wymy¶lali producenci w kolejnych jego mutacjach ¿eby omin±æ jego wady). Za¶ ustawianie manualne ma tylko jedn± wadê - wymaga czasu na dodatkowy pomiar - ale skoro mówimy o fotografii studyjnej to chyba nie fotografujemy na czas. Za to ma jedn± zaletê której nie daje ¿aden TTL (chyba ¿e zrobisz lepszy ni¿ te które znam) - o¶wietlenie jest dok³adnie takie jakiego chcia³ fotograf. Pozdrawiam, Henry |