Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.foto   »   Dlaczego w oÅ›wietleniu studyjnym nie ma TTL?

Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?

Data: 2012-10-02 22:53:47
Autor: Marek
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Witam,

Interesuje mnie powyższe zagadnienie. Na czym polega problem z tego typu
oświetleniem? Wydaje mi się, że od strony technicznej powinno to być proste
do zrealizowania supportowanie TTL. Jeśli aparat wyzwala N lamp studyjnych,
to równie dobrze może je wszystkie gasić gdy uzna, że dostał
satysfakcjonującą ilość światła. Na lampach ustawiałoby się jedynie
proporcje jasności a w aparacie +/- EV i pozamiatane. Czy dobrze myślę?

Zastanawiam mnie to w szczególności, że takie rozwiązania istnieją w
przypadku lamp nie-studyjnych. W Sony nawet ADI-TTL jest ponoć obsługiwany
jeśli zastosujemy system kompatybilnych lamp. Co prawda nie wyobrażam sobie
obsługi tego "ADI". Chyba, że przedbłysk pomiarowy jest w takim przypadku
stosowany... No ale to rozwiązanie tak czy owak jakoś działa.

Data: 2012-10-02 23:15:14
Autor: Adam P³aszczyca
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Dnia Tue, 2 Oct 2012 22:53:47 +0200, Marek napisa³(a):

Witam,

Interesuje mnie powy¿sze zagadnienie. Na czym polega problem z tego typu
o¶wietleniem?
Jaki problem?

Wydaje mi siê, ¿e od strony technicznej powinno to byæ proste
do zrealizowania supportowanie TTL. Je¶li aparat wyzwala N lamp studyjnych,
to równie dobrze mo¿e je wszystkie gasiæ gdy uzna, ¿e dosta³
satysfakcjonuj±c± ilo¶æ ¶wiat³a. Na lampach ustawia³oby siê jedynie
proporcje jasno¶ci a w aparacie +/- EV i pozamiatane. Czy dobrze my¶lê?

Pewnie i mo¿e. Tylko po co? W studio jest fotograf i to on robi zdjêcia, a
nie ma³pa z aparatem. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na
 _______/ /_     gg: 3524356
___________/    Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl

Data: 2012-10-03 01:31:30
Autor: Marek
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Dnia Tue, 2 Oct 2012 23:15:14 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):


Interesuje mnie powyższe zagadnienie. Na czym polega problem z tego typu
oświetleniem?
Jaki problem?

Już wyjaśniam. Jako początkujacy w branży zadałem pytanie w sklepie
fotograficznym o lampy studyjne. Chciałem poeksperymentować sobie z nimi.
Powstała kwestia ich wyzwalania. Myślałem o bezprzewodowym aby nie zaplatać
się w kablach i nie narobić diabła gdy coś się przewróci. Wyobrażałem
sobie, że takie oświetlenie pracuje tak samo jak lampy systemowe i zadałem
pytanie o obsługę TTL w sterowaniu bezprzewodowym. Odpowiedź była: nie ma
czegoÅ› takiego w studio.
Czy dobrze myślę?

Pewnie i może. Tylko po co? W studio jest fotograf i to on robi zdjęcia, a
nie małpa z aparatem.

Owszem, ale to nie znaczy, że należy unikać ergonomii pracy w imię
pielęgnowania tradycji. Zamiast ganiać ze światłomierzem i podkręcać
wszędzie nastawy lamp/aparatu (skacząc przy tym jak wspomniana małpa :-D )
możnaby znacząco ograniczyć sobie ilość czynności. Zdaje sobie sprawę, że w
ten sposób artysta może stracić na renomie gdyż może okazać się, że osoby
znacznie mniej doświadczone w fachu bedą robiły równie udane zdjęcia nie
rozumiejąc procesu do końca. Czy to może być powodem unikania rozwiązań jak
w temacie?

Data: 2012-10-03 09:30:04
Autor: Marek Dyjor
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Marek wrote:
Owszem, ale to nie znaczy, że należy unikać ergonomii pracy w imię
pielęgnowania tradycji. Zamiast ganiać ze światłomierzem i podkręcać
wszędzie nastawy lamp/aparatu (skacząc przy tym jak wspomniana małpa
:-D ) możnaby znacząco ograniczyć sobie ilość czynności. Zdaje sobie
sprawę, że w ten sposób artysta może stracić na renomie gdyż może
okazać się, że osoby znacznie mniej doświadczone w fachu bedą robiły
równie udane zdjęcia nie rozumiejąc procesu do końca. Czy to może być
powodem unikania rozwiązań jak w temacie?

Brawo rozszyfrowałeś tajemnicę wielkich fotografów.

Teraz musisz uważać bo twoje życie jest zagrożone.

Przyjdą faceci w czerni z wielkimi lampami błyskowymi



;-)

Data: 2012-10-03 19:12:16
Autor: Andrzej Zbierzchowski
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
W dniu 2012-10-03 01:31, Marek pisze:
Czy to może być powodem unikania rozwiązań jak
w temacie?

Unikanie cesji my¶lenia na automaty jak najbardziej.

http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

W cyfrze to nie problem, mo¿esz pstrykaæ z ró¿nymi korektami a¿ siê w koñcu wstrzelisz (a i to nic pewnego bo to co dostajesz na LCD aparatu te¿ nei musi siê pokrywac z faktycznym na¶wietleniem matrycy) ale w analogu kazda klatka kosztuje. I warto pomysleæ czy warto zaufaæ nierozró¿niaj±cemu kolorów automatowi przed naci¶nieciem spustu migawki.

Data: 2012-10-03 22:05:23
Autor: Marek
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Dnia Wed, 03 Oct 2012 19:12:16 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a):


Unikanie cesji myślenia na automaty jak najbardziej.

Hipotetycznie Boeinga dałoby się pilotować bez elektroniki. Grupa ludzi
mogłaby myśleć, kombinować i być może nie rozbiliby się. No ale w imię
czego tak kombinować? Taki mam motyw przewodni tej dyskusji :-) Być może się w czymś mylę ale od tego jest właśnie nasza dyskusja aby mnie
sprostować.


http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

Co tu znajdÄ™ nawiÄ…zujÄ…cego do naszej dyskusji? Chodzi o "USE THE ULTIMATE
EXPOSURE COMPUTER WISELY" ? Jeśli tak, to jest to zgodne z tym co
napisałem. Wyobrażam sobie, że TTL coś tam nam ustawi a jak się to nie
podoba, to zawsze można skorygować. Przypuszczalnie takich korekcji byłoby
niewiele.


W cyfrze to nie problem, możesz pstrykać z różnymi korektami aż się w końcu wstrzelisz (a i to nic pewnego bo to co dostajesz na LCD aparatu też nei musi się pokrywac z faktycznym naświetleniem matrycy)

ale w analogu kazda klatka kosztuje.

Tak, tu się zgodzę. Choć nie wiem czy TTL nie obniżyłby ryzyka złej
ekspozycji...
I warto pomysleć czy warto zaufać nierozróżniającemu kolorów automatowi przed naciśnieciem spustu migawki.

Czy możesz polecić jakąś ciekawą lekturę na temat zasad posługiwania się
oświetleniem studyjnym? Chodzi mi o takie niuanse o jakich wspominasz.

Data: 2012-10-05 19:36:41
Autor: Andrzej Zbierzchowski
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
W dniu 2012-10-03 22:05, Marek pisze:
Czy możesz polecić jakąś ciekawą lekturę na temat zasad posługiwania się
oświetleniem studyjnym? Chodzi mi o takie niuanse o jakich wspominasz.


Wystarczy ¿e przeczytasz u Freda Parkera to co podlinkowa³em i zapoznasz siê z systemem strefowym Adamsa. Hint podstawowy jest jeden: ¦wiat³omierze TTL s± skalibrowane na V strefê (szara karta) co oznacza ¿e motywy ciemne prze¶wietl± a jasnych niedo¶wietl±. Reszta jest pochodn±.

Pzdr :)

Data: 2013-05-14 16:02:33
Autor: Poldek
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Marek wrote:
Dnia Wed, 03 Oct 2012 19:12:16 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a):


Unikanie cesji myślenia na automaty jak najbardziej.

Hipotetycznie Boeinga dałoby się pilotować bez elektroniki. Grupa ludzi
mogłaby myśleć, kombinować i być może nie rozbiliby się. No ale w imię
czego tak kombinować? Taki mam motyw przewodni tej dyskusji :-)

Być może się w czymś mylę ale od tego jest właśnie nasza dyskusja aby mnie
sprostować.

Bywałem ostatnio parę razy na planie zdjęciowym, co prawda nie fotograficznym, tylko filmowym. Podpatrzyłem, że tam oprócz światłomierza światła padającego w garści (zresztą nie zawsze) używają urządzenia z zielonym ekranikiem, które na bieżąco analizuje obraz i rysuje histogram, a właściwie kilka histogramów. Na tej podstawie operator dokonuje korekt w ustawieniu świateł i ekspozycji w kamerze.

Data: 2013-05-28 16:47:13
Autor: Tmek
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?

U¿ytkownik "Poldek" <noczelny@gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:kmtg2g$ki6$1node1.news.atman.pl...
Bywa³em ostatnio parê razy na planie zdjêciowym, co prawda nie fotograficznym, tylko filmowym. Podpatrzy³em, ¿e tam oprócz ¶wiat³omierza ¶wiat³a padaj±cego w gar¶ci (zreszt± nie zawsze) u¿ywaj± urz±dzenia z zielonym ekranikiem, które na bie¿±co analizuje obraz i rysuje histogram, a w³a¶ciwie kilka histogramów. Na tej podstawie operator dokonuje korekt w ustawieniu ¶wiate³ i ekspozycji w kamerze.

Fantastycznie!
Odkryles oscyloskop
Gratulacje

Data: 2012-10-03 19:29:08
Autor: Adam P³aszczyca
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Dnia Wed, 3 Oct 2012 01:31:30 +0200, Marek napisa³(a):

Pewnie i mo¿e. Tylko po co? W studio jest fotograf i to on robi zdjêcia, a
nie ma³pa z aparatem.

Owszem, ale to nie znaczy, ¿e nale¿y unikaæ ergonomii pracy w imiê
pielêgnowania tradycji. Zamiast ganiaæ ze ¶wiat³omierzem i podkrêcaæ
wszêdzie nastawy lamp/aparatu (skacz±c przy tym jak wspomniana ma³pa :-D )
mo¿naby znacz±co ograniczyæ sobie ilo¶æ czynno¶ci. Zdaje sobie sprawê, ¿e w

A to nie wystarczy przys³ona? --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na
 _______/ /_     gg: 3524356
___________/    Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl

Data: 2012-10-03 21:25:41
Autor: Andrzej Zbierzchowski
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
W dniu 2012-10-03 19:29, Adam P³aszczyca pisze:
A to nie wystarczy przys³ona?

Czas na¶wietlania :)

Przys³ona s³uzy do operowania g³êbi± ostro¶ci :)

Data: 2012-10-03 22:12:48
Autor: Marek
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a):

W dniu 2012-10-03 19:29, Adam PÅ‚aszczyca pisze:
A to nie wystarczy przysłona?

Czas naświetlania :)

Przysłona słuzy do operowania głębią ostrości :)

Oj, chyba sprawy są bardziej złożone. Załóżmy, że chcemy zrobić zdjęcie w
ruchu. Wtedy czas musimy skrócić maksymalnie (np. 1/250). Głębię ostrości
chcemy zachować więc przysłona też nie może być manipulowana. Co nam
zostaje? ISO albo energia błysku lamp. Wtedy bez TTL zmieniamy się w małpę
i skaczemy do każdej lampy aby proporcjonalnie podnieść energię błysku. A
jeśli lampy nie pozwalają na precyzyjną regulację, to nam się rozjedzie
cała scena i musimy od nowa próbę robić. Czy dobrze sobie taką sytuację wyobrażam?

Data: 2012-10-03 22:27:21
Autor: Adam P³aszczyca
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Dnia Wed, 3 Oct 2012 22:12:48 +0200, Marek napisa³(a):

zostaje? ISO albo energia b³ysku lamp. Wtedy bez TTL zmieniamy siê w ma³pê
i skaczemy do ka¿dej lampy aby proporcjonalnie podnie¶æ energiê b³ysku. A
je¶li lampy nie pozwalaj± na precyzyjn± regulacjê, to nam siê rozjedzie
ca³a scena i musimy od nowa próbê robiæ. Czy dobrze sobie tak± sytuacjê wyobra¿am?

¬le. Ale wiesz, dobry fotograf to najpierw ustawia ¶wiat³o. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na
 _______/ /_     gg: 3524356
___________/    Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl

Data: 2012-10-03 22:26:22
Autor: Adam P³aszczyca
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisa³(a):

A to nie wystarczy przys³ona?

Czas na¶wietlania :)

Przy fleszach? LOL. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na
 _______/ /_     gg: 3524356
___________/    Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl

Data: 2012-10-04 15:16:09
Autor: Marek
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Dnia Wed, 3 Oct 2012 22:26:22 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a):

A to nie wystarczy przysłona?

Czas naświetlania :)

Przy fleszach? LOL.

Przy nich też przecież można. W moim sprzęcie można regulować sobie czas od
1/250 i dłuższe. Owszem... niby błysk jest krótki lecz światło zastane
powoduje, że poruszenie postaci po błysku też jest widoczne przy długich
czasach naświetlania w postaci. Robiłem ostatnio nocne zdjęcia przy ISO
800, czas ok. 1/10, błysk doświetlający - na wielu zdjęciach było widać
"duszka" wokół postaci choć sama postać była ostra.

Data: 2012-10-06 21:40:18
Autor: Adam P³aszczyca
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Dnia Thu, 4 Oct 2012 15:16:09 +0200, Marek napisa³(a):

Przy fleszach? LOL.

Przy nich te¿ przecie¿ mo¿na. W moim sprzêcie mo¿na regulowaæ sobie czas od
1/250 i d³u¿sze. Owszem... niby b³ysk jest krótki lecz ¶wiat³o zastane

No ale dalej nie bêdziesz regulowa³ czasu na¶wietlania przys³on±....

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na
 _______/ /_     gg: 3524356
___________/    Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl

Data: 2012-10-05 19:29:05
Autor: Andrzej Zbierzchowski
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
W dniu 2012-10-03 22:26, Adam P³aszczyca pisze:
Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisa³(a):

A to nie wystarczy przys³ona?

Czas na¶wietlania :)

Przy fleszach? LOL.

Spokojnie siê da :)

Data: 2012-10-04 10:23:11
Autor: JD
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
W dniu 2012-10-02 22:53, Marek pisze:
Witam,

Interesuje mnie powyższe zagadnienie. Na czym polega problem z tego typu
oświetleniem? Wydaje mi się, że od strony technicznej powinno to być proste
do zrealizowania supportowanie TTL. Jeśli aparat wyzwala N lamp studyjnych,
to równie dobrze może je wszystkie gasić gdy uzna, że dostał
satysfakcjonującą ilość światła. Na lampach ustawiałoby się jedynie
proporcje jasności a w aparacie +/- EV i pozamiatane. Czy dobrze myślę?

Zastanawiam mnie to w szczególności, że takie rozwiązania istnieją w
przypadku lamp nie-studyjnych. W Sony nawet ADI-TTL jest ponoć obsługiwany
jeśli zastosujemy system kompatybilnych lamp. Co prawda nie wyobrażam sobie
obsługi tego "ADI". Chyba, że przedbłysk pomiarowy jest w takim przypadku
stosowany... No ale to rozwiązanie tak czy owak jakoś działa.

Ale sobie z tobą pogrywają, aż miło poczytać :)
Żeby precyzyjnie ustawić światło w studio (i nie tylko),
to nie żaden TTL jest potrzebny, tylko zewnętrzny światłomierz
do światła padającego z pomiarem błysku.

--
Pozdrawiam
JD

Data: 2012-10-04 15:21:11
Autor: Marek
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Dnia Thu, 04 Oct 2012 10:23:11 +0200, JD napisał(a):

Ale sobie z tobą pogrywają, aż miło poczytać :)

Nie przejmuję się tym. Zazwyczaj osoby posiadające dużą wiedzę niechętnie
siÄ™ niÄ… dzielÄ….
Żeby precyzyjnie ustawić światło w studio (i nie tylko),
to nie żaden TTL jest potrzebny, tylko zewnętrzny światłomierz
do światła padającego z pomiarem błysku.

A'propos... będę potrzebował jakiś skoro TTL nie ma i nie będzie miał
zastosowania (o ile nie zbudujemy ośwoietlenia błyskowego na lampach
systemowych - a to mi nie odpowiada). Czy możesz mi doradzić konkretny
model abym sie w kanał nie wpakował?

Data: 2012-10-04 16:13:16
Autor: Marek Dyjor
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Marek wrote:
Dnia Thu, 04 Oct 2012 10:23:11 +0200, JD napisał(a):

Ale sobie z tobą pogrywają, aż miło poczytać :)

Nie przejmuję się tym. Zazwyczaj osoby posiadające dużą wiedzę
niechętnie się nią dzielą.

Żeby precyzyjnie ustawić światło w studio (i nie tylko),
to nie żaden TTL jest potrzebny, tylko zewnętrzny światłomierz
do światła padającego z pomiarem błysku.

A'propos... będę potrzebował jakiś skoro TTL nie ma i nie będzie miał
zastosowania (o ile nie zbudujemy ośwoietlenia błyskowego na lampach
systemowych - a to mi nie odpowiada). Czy możesz mi doradzić konkretny
model abym sie w kanał nie wpakował?

imho to ci na czorta potrzebny chyab że planujesz zajmować sie profesjonalną fotografią i musisz robić dobre wrażenie przed modelkami i klientami :) wtedy kup najdroższego seconika jaki jest dostepny an rynku.

Tylko że w takiej sytuacji dziwią twoje lamerskie pytania.


Jak masz cyfrowy aparat to ustawiasz światła na oko i robisz sobie fotkę testową i widzisz co sie dzieje.

Data: 2012-10-04 21:54:31
Autor: Marek
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Dnia Thu, 4 Oct 2012 16:13:16 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

imho to ci na czorta potrzebny chyab że planujesz zajmować sie profesjonalną fotografią i musisz robić dobre wrażenie przed modelkami i klientami :) wtedy kup najdroższego seconika jaki jest dostepny an rynku.

hahaha

Nie w tym rzecz. Generalnie jeśli wchodzę w jakiś temat, to staram się to
robić albo dobrze albo wcale. Fotografia jest w zasadzie odgrzebanym hobby.
Kiedyś zajmowałem się tą tematyką za pomocą analoga. Niestety długi proces
konwersji zdjęcia do postaci finalnej zniechęcił mnie na dłuższy czas.
Cyfrówki z kolei były marnej jakości. Teraz się to zmienia więc odgrzebuję
zainteresowania.

Tylko że w takiej sytuacji dziwią twoje lamerskie pytania.


Zaniechanie praktyk na długi czas + potencjalny postęp techniczny w tym
okresie = stajÄ™ siÄ™ lamerem.

Jak masz cyfrowy aparat to ustawiasz światła na oko i robisz sobie fotkę testową i widzisz co sie dzieje.

Masz rację, lepiej kupić za tą kasę jakieś akcesoria :-)

Data: 2012-10-04 19:12:14
Autor: JD
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
W dniu 2012-10-02 22:53, Marek pisze:
Witam,

Interesuje mnie powyższe zagadnienie. Na czym polega problem z tego typu
oświetleniem? Wydaje mi się, że od strony technicznej powinno to być proste

Zwyczajnie, przez wiele lat przed cyfryzacją fotografii pracą w studio zajmowali się prawie wyłącznie profesjonaliści, którzy mieli wiedzę o technice fotograficznej na poziomie zdecydowanie wyższym niż podstawowy. Jeśli amatorzy, to nawet mogli mieć większą wiedzę niż profesjonaliści (z zamiłowania, a nie tylko z potrzeby zarobienia na chleb). Fotografowali częstokroć aparatami nie wyposażonymi w żaden światłomierz (średni format, wielki format). To po co było wymyślać lampy ze sterowaniem z aparatu?

Dzisiaj wiele się nie zmieniło, przybyło trochę packshotowców, ale oni ustawiają światło raz i jadą dalej na tych ustawieniach.

Produkcja lamp studyjnych nie jest jakąś wielkoseryjną, nie produkują tego giganci, lecz raczej małe firmy. Żeby wyposażyć lampy w sterowanie trzeba by mocno skomplikować produkcję, czyli robić co najmniej kilka oddzielnych linii ze sterowaniem odpowiadającym komputerkom każdego producenta aparatu, a przynajmniej tych kilku największych i chodzi nie tylko o CNPS (alfabetycznie ;) ale też o średnioformatowe cyfry.

Biorąc pod uwagę to co napisałem w pierwszym akapicie i ostatnim,
to po prostu TTL w lampach studio byłby nieopłacalny. Jak myślisz ilu jest takich Marków jak Ty?


--
Pozdrawiam
JD

Data: 2012-10-04 22:51:40
Autor: Marek
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Dnia Thu, 04 Oct 2012 19:12:14 +0200, JD napisał(a):

Biorąc pod uwagę to co napisałem w pierwszym akapicie i ostatnim,
to po prostu TTL w lampach studio byłby nieopłacalny. Jak myślisz ilu jest takich Marków jak Ty?

Ja się czasem troję więc trzech co najmniej :-D

W międzyczasie poczytałem sobie w sieci, że nie tylko mnie to zagadnienie
interesuje. Znalazłem artykuły na temat jak zbudować obsługę TTL we własnym
zakresie (będąc elektronikiem i programistą procesorów). Ktoś chyba
rozrywkowo to robił a za chwilę do pomysłu podłączyli się inni i wyrazili
chęć adaptacji oprogramowania takich układów dla lamp studyjnych. :-)
Pewnie niewiele z tego wyniknie dla rynku ale z racji zadanego sobie trudu
tych osób wnioskuję, że zależy komuś na tym bardzo :-)

Data: 2012-10-04 23:34:08
Autor: JD
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
W dniu 2012-10-04 22:51, Marek pisze:
Dnia Thu, 04 Oct 2012 19:12:14 +0200, JD napisał(a):

Biorąc pod uwagę to co napisałem w pierwszym akapicie i ostatnim,
to po prostu TTL w lampach studio byłby nieopłacalny. Jak myślisz ilu
jest takich Marków jak Ty?

Ja się czasem troję więc trzech co najmniej :-D

W międzyczasie poczytałem sobie w sieci, że nie tylko mnie to zagadnienie
interesuje. Znalazłem artykuły na temat jak zbudować obsługę TTL we własnym
zakresie (będąc elektronikiem i programistą procesorów). Ktoś chyba
rozrywkowo to robił a za chwilę do pomysłu podłączyli się inni i wyrazili
chęć adaptacji oprogramowania takich układów dla lamp studyjnych. :-)
Pewnie niewiele z tego wyniknie dla rynku ale z racji zadanego sobie trudu
tych osób wnioskuję, że zależy komuś na tym bardzo :-)

Troling Pierwsza Klasa

To se zrób taki doświetlacz/dopalacz opatentuj i przestań truć.

--
Pozdrawiam
JD

Data: 2013-05-26 10:13:00
Autor: smiet2013
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL?
Czytaj±c Twoje posty mam wra¿enie ¿e nigdy nie pracowa³e¶ w studiu :-)
Podstaw± skutecznego dzia³ania TTL jest odpowiedni i sensowny pomiar. Teraz wyobra¼ sobie ¿e masz trzy lampy i robisz portret - na g³ównej chcesz mieæ f32, na do¶wietlaj±cej f16, a rêce chcesz do¶wietliæ ma³ym spotem na f22 - napisz mi co w tym swoim magicznym TTL'owym systemie ustawisz i na czym ¿eby tak zrobiæ. Jak ju¿ Ci siê to uda to powiedz w tym to bêdzie ³atwiejsze od trzech pomiarów fleszmiark± zrobionych na pocz±tku, a potem pe³n± swobod± zmieniania miejsca fotografowania czy pozy modelki, bo ¶wiat³o siê nie zmieni gdy modelka przechyli g³owê.

Napiszê Ci moj± opiniê w któr± wierzê, ale z któr± mo¿esz siê nie zgodziæ - chêtnie poczytam kontrargumenty: Lampy studyjne nie maj± TTL tylko rêczne ustawianie mocy bo to najlepszy sposób ustawiania ich mocy. TTL i jego kolejne mutacje to protezy które powsta³y ¿eby móc robiæ zdjêcia reporterskie gdy nie ma czasu na pomiar fleszmiark±, a chce siê mieæ w miarê dobry efekt (poczytaj w archiwum narzekania na TTL'e i co wymy¶lali producenci w kolejnych jego mutacjach ¿eby omin±æ jego wady). Za¶ ustawianie manualne ma tylko jedn± wadê - wymaga czasu na dodatkowy pomiar - ale skoro mówimy o fotografii studyjnej to chyba nie fotografujemy na czas. Za to ma jedn± zaletê której nie daje ¿aden TTL (chyba ¿e zrobisz lepszy ni¿ te które znam) - o¶wietlenie jest dok³adnie takie jakiego chcia³ fotograf.

Pozdrawiam,
                   Henry

Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona