Data: 2012-10-02 23:15:14 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Tue, 2 Oct 2012 22:53:47 +0200, Marek napisał(a):
Witam,Jaki problem? Wydaje mi się, że od strony technicznej powinno to być proste Pewnie i może. Tylko po co? W studio jest fotograf i to on robi zdjęcia, a nie małpa z aparatem. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl |
|
Data: 2012-10-03 01:31:30 | |
Autor: Marek | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Tue, 2 Oct 2012 23:15:14 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):
Jaki problem? Już wyjaśniam. Jako początkujacy w branży zadałem pytanie w sklepie fotograficznym o lampy studyjne. Chciałem poeksperymentować sobie z nimi. Powstała kwestia ich wyzwalania. Myślałem o bezprzewodowym aby nie zaplatać się w kablach i nie narobić diabła gdy coś się przewróci. Wyobrażałem sobie, że takie oświetlenie pracuje tak samo jak lampy systemowe i zadałem pytanie o obsługę TTL w sterowaniu bezprzewodowym. Odpowiedź była: nie ma czegoś takiego w studio. Czy dobrze myślę? Owszem, ale to nie znaczy, że należy unikać ergonomii pracy w imię pielęgnowania tradycji. Zamiast ganiać ze światłomierzem i podkręcać wszędzie nastawy lamp/aparatu (skacząc przy tym jak wspomniana małpa :-D ) możnaby znacząco ograniczyć sobie ilość czynności. Zdaje sobie sprawę, że w ten sposób artysta może stracić na renomie gdyż może okazać się, że osoby znacznie mniej doświadczone w fachu bedą robiły równie udane zdjęcia nie rozumiejąc procesu do końca. Czy to może być powodem unikania rozwiązań jak w temacie? |
|
Data: 2012-10-03 09:30:04 | |
Autor: Marek Dyjor | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Marek wrote:
Owszem, ale to nie znaczy, że należy unikać ergonomii pracy w imię Brawo rozszyfrowałeś tajemnicę wielkich fotografów. Teraz musisz uważać bo twoje życie jest zagrożone. Przyjdą faceci w czerni z wielkimi lampami błyskowymi ;-) |
|
Data: 2012-10-03 19:12:16 | |
Autor: Andrzej Zbierzchowski | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
W dniu 2012-10-03 01:31, Marek pisze:
Czy to moĹĽe być powodem unikania rozwiÄ…zaĹ„ jak Unikanie cesji my¶lenia na automaty jak najbardziej. http://www.fredparker.com/ultexp1.htm W cyfrze to nie problem, możesz pstrykać z różnymi korektami aż się w końcu wstrzelisz (a i to nic pewnego bo to co dostajesz na LCD aparatu też nei musi się pokrywac z faktycznym na¶wietleniem matrycy) ale w analogu kazda klatka kosztuje. I warto pomysleć czy warto zaufać nierozróżniaj±cemu kolorów automatowi przed naci¶nieciem spustu migawki. |
|
Data: 2012-10-03 22:05:23 | |
Autor: Marek | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Wed, 03 Oct 2012 19:12:16 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a):
Hipotetycznie Boeinga dałoby się pilotować bez elektroniki. Grupa ludzi mogłaby myśleć, kombinować i być może nie rozbiliby się. No ale w imię czego tak kombinować? Taki mam motyw przewodni tej dyskusji :-) Być może się w czymś mylę ale od tego jest właśnie nasza dyskusja aby mnie sprostować.
Co tu znajdę nawiązującego do naszej dyskusji? Chodzi o "USE THE ULTIMATE EXPOSURE COMPUTER WISELY" ? Jeśli tak, to jest to zgodne z tym co napisałem. Wyobrażam sobie, że TTL coś tam nam ustawi a jak się to nie podoba, to zawsze można skorygować. Przypuszczalnie takich korekcji byłoby niewiele.
ale w analogu kazda klatka kosztuje. Tak, tu się zgodzę. Choć nie wiem czy TTL nie obniżyłby ryzyka złej ekspozycji... I warto pomysleć czy warto zaufać nierozróżniającemu kolorów automatowi przed naciśnieciem spustu migawki. Czy możesz polecić jakąś ciekawą lekturę na temat zasad posługiwania się oświetleniem studyjnym? Chodzi mi o takie niuanse o jakich wspominasz. |
|
Data: 2012-10-05 19:36:41 | |
Autor: Andrzej Zbierzchowski | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
W dniu 2012-10-03 22:05, Marek pisze:
Czy moĹĽesz polecić jakÄ…Ĺ› ciekawÄ… lekturÄ™ na temat zasad posĹ‚ugiwania siÄ™ Wystarczy że przeczytasz u Freda Parkera to co podlinkowałem i zapoznasz się z systemem strefowym Adamsa. Hint podstawowy jest jeden: ¦wiatłomierze TTL s± skalibrowane na V strefę (szara karta) co oznacza że motywy ciemne prze¶wietl± a jasnych niedo¶wietl±. Reszta jest pochodn±. Pzdr :) |
|
Data: 2013-05-14 16:02:33 | |
Autor: Poldek | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Marek wrote:
Dnia Wed, 03 Oct 2012 19:12:16 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a): Bywałem ostatnio parę razy na planie zdjęciowym, co prawda nie fotograficznym, tylko filmowym. Podpatrzyłem, że tam oprócz światłomierza światła padającego w garści (zresztą nie zawsze) używają urządzenia z zielonym ekranikiem, które na bieżąco analizuje obraz i rysuje histogram, a właściwie kilka histogramów. Na tej podstawie operator dokonuje korekt w ustawieniu świateł i ekspozycji w kamerze. |
|
Data: 2013-05-28 16:47:13 | |
Autor: Tmek | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Użytkownik "Poldek" <noczelny@gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci news:kmtg2g$ki6$1node1.news.atman.pl... Bywałem ostatnio parę razy na planie zdjęciowym, co prawda nie fotograficznym, tylko filmowym. Podpatrzyłem, że tam oprócz ¶wiatłomierza ¶wiatła padaj±cego w gar¶ci (zreszt± nie zawsze) używaj± urz±dzenia z zielonym ekranikiem, które na bież±co analizuje obraz i rysuje histogram, a wła¶ciwie kilka histogramów. Na tej podstawie operator dokonuje korekt w ustawieniu ¶wiateł i ekspozycji w kamerze. Fantastycznie! Odkryles oscyloskop Gratulacje |
|
Data: 2012-10-03 19:29:08 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Wed, 3 Oct 2012 01:31:30 +0200, Marek napisał(a):
Pewnie i może. Tylko po co? W studio jest fotograf i to on robi zdjęcia, a A to nie wystarczy przysłona? -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl |
|
Data: 2012-10-03 21:25:41 | |
Autor: Andrzej Zbierzchowski | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
W dniu 2012-10-03 19:29, Adam Płaszczyca pisze:
A to nie wystarczy przysłona? Czas na¶wietlania :) Przysłona słuzy do operowania głębi± ostro¶ci :) |
|
Data: 2012-10-03 22:12:48 | |
Autor: Marek | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a):
W dniu 2012-10-03 19:29, Adam Płaszczyca pisze: Oj, chyba sprawy są bardziej złożone. Załóżmy, że chcemy zrobić zdjęcie w ruchu. Wtedy czas musimy skrócić maksymalnie (np. 1/250). Głębię ostrości chcemy zachować więc przysłona też nie może być manipulowana. Co nam zostaje? ISO albo energia błysku lamp. Wtedy bez TTL zmieniamy się w małpę i skaczemy do każdej lampy aby proporcjonalnie podnieść energię błysku. A jeśli lampy nie pozwalają na precyzyjną regulację, to nam się rozjedzie cała scena i musimy od nowa próbę robić. Czy dobrze sobie taką sytuację wyobrażam? |
|
Data: 2012-10-03 22:27:21 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Wed, 3 Oct 2012 22:12:48 +0200, Marek napisał(a):
zostaje? ISO albo energia błysku lamp. Wtedy bez TTL zmieniamy się w małpę ¬le. Ale wiesz, dobry fotograf to najpierw ustawia ¶wiatło. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl |
|
Data: 2012-10-03 22:26:22 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a):
A to nie wystarczy przysłona? Przy fleszach? LOL. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl |
|
Data: 2012-10-04 15:16:09 | |
Autor: Marek | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Wed, 3 Oct 2012 22:26:22 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):
Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a): Przy nich też przecież można. W moim sprzęcie można regulować sobie czas od 1/250 i dłuższe. Owszem... niby błysk jest krótki lecz światło zastane powoduje, że poruszenie postaci po błysku też jest widoczne przy długich czasach naświetlania w postaci. Robiłem ostatnio nocne zdjęcia przy ISO 800, czas ok. 1/10, błysk doświetlający - na wielu zdjęciach było widać "duszka" wokół postaci choć sama postać była ostra. |
|
Data: 2012-10-06 21:40:18 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
Dnia Thu, 4 Oct 2012 15:16:09 +0200, Marek napisał(a):
Przy fleszach? LOL. No ale dalej nie będziesz regulował czasu na¶wietlania przysłon±.... -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl |
|
Data: 2012-10-05 19:29:05 | |
Autor: Andrzej Zbierzchowski | |
Dlaczego w o¶wietleniu studyjnym nie ma TTL? | |
W dniu 2012-10-03 22:26, Adam Płaszczyca pisze:
Dnia Wed, 03 Oct 2012 21:25:41 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a): Spokojnie się da :) |