Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?

Data: 2013-05-26 10:13:00
Autor: smiet2013
Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?
Czytając Twoje posty mam wrażenie że nigdy nie pracowałeś w studiu :-)
Podstawą skutecznego działania TTL jest odpowiedni i sensowny pomiar. Teraz wyobraź sobie że masz trzy lampy i robisz portret - na głównej chcesz mieć f32, na doświetlającej f16, a ręce chcesz doświetlić małym spotem na f22 - napisz mi co w tym swoim magicznym TTL'owym systemie ustawisz i na czym żeby tak zrobić. Jak już Ci się to uda to powiedz w tym to będzie łatwiejsze od trzech pomiarów fleszmiarką zrobionych na początku, a potem pełną swobodą zmieniania miejsca fotografowania czy pozy modelki, bo światło się nie zmieni gdy modelka przechyli głowę.

Napiszę Ci moją opinię w którą wierzę, ale z którą możesz się nie zgodzić - chętnie poczytam kontrargumenty: Lampy studyjne nie mają TTL tylko ręczne ustawianie mocy bo to najlepszy sposób ustawiania ich mocy. TTL i jego kolejne mutacje to protezy które powstały żeby móc robić zdjęcia reporterskie gdy nie ma czasu na pomiar fleszmiarką, a chce się mieć w miarę dobry efekt (poczytaj w archiwum narzekania na TTL'e i co wymyślali producenci w kolejnych jego mutacjach żeby ominąć jego wady). Zaś ustawianie manualne ma tylko jedną wadę - wymaga czasu na dodatkowy pomiar - ale skoro mówimy o fotografii studyjnej to chyba nie fotografujemy na czas. Za to ma jedną zaletę której nie daje żaden TTL (chyba że zrobisz lepszy niż te które znam) - oświetlenie jest dokładnie takie jakiego chciał fotograf.

Pozdrawiam,
                   Henry

Dlaczego w oświetleniu studyjnym nie ma TTL?