Dluga sztyca - alu czy stal?

Data: 2014-08-27 08:18:45
Autor: PeJot
Dluga sztyca - alu czy stal?
W dniu 2014-08-25 12:57, ivo.andric pisze:
witam

potrzebuje porady w kwesti wyboru sztycy. potrzebuje mocnej (dla 100 kg)
i dlugiej (pozyczona amortyzowana 35 cm byla troszke za krotka) sztycy o
srednicy 25,4 mm. stalowa zgielem w mniej jak miesiac jakos specjalnie
sie nie starajac (miasto/asfalt i troche wyjazdow na lesne drogi). mysle
ze przejechalem na niej troche wiecej jak 1000 km.

co wybrac? sztyca sztywna o dlugosci o 380 mm.

Średnica 25.4 wskazuje raczej na sprzęt z niższej półki. Nie licz na nic ciekawego w SRach. Kombinowałbym raczej w kierunku usztywnienia fabrycznej sztycy aluminiowej wkładką wewnętrzną, ale to wymaga ślusarki na wyższym poziomie. Chyba żeby zamówić u tokarza stalową *grubościenną* lub aluminiową *pełną* sztycę pod zwykłe jarzemko. Zrobić się da, ale podejrzewam że zacznie pękać rama. Tak jak koledzy podpowiadali, szukaj sensownej ramy.

--
P.Jankisz

Data: 2014-08-27 10:31:10
Autor: Paweł Olaszek
Dluga sztyca - alu czy stal?
W dniu 2014-08-27 08:18, PeJot pisze:

lub aluminiową *pełną* sztycę pod zwykłe jarzemko.

czemu pełną? Ogólnie mówiąc pręty są cięższe i bardziej podatne na zginanie niż rury grubościenne.

--
pozdrawiam,
Paweł

Data: 2014-08-27 10:35:43
Autor: PeJot
Dluga sztyca - alu czy stal?
W dniu 2014-08-27 10:31, Paweł Olaszek pisze:

lub aluminiową *pełną* sztycę pod zwykłe jarzemko.

czemu pełną? Ogólnie mówiąc pręty są cięższe i bardziej podatne na
zginanie niż rury grubościenne.

Może być rura, tyle że wykonanie droższe - stąd pomysł aluminiowego pręta. Od razu zaznaczam, że zdobycie *calowej* rury w tym kraju jest co najmniej trudne.

--
P.Jankisz

Data: 2014-08-27 14:18:46
Autor: Piotr Kosewski
Dluga sztyca - alu czy stal?
On 2014-08-27 10:31, Paweł Olaszek wrote:
czemu pełną? Ogólnie mówiąc pręty są cięższe i bardziej podatne na
zginanie niż rury grubościenne.

Cięższe - tak. Podatne na zginanie - nie bardzo. :)

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-08-27 18:54:03
Autor: Gotfryd Smolik news
Dluga sztyca - alu czy stal?
On Wed, 27 Aug 2014, Paweł Olaszek wrote:

W dniu 2014-08-27 08:18, PeJot pisze:

lub aluminiow± *pełn±* sztycę pod zwykłe jarzemko.

czemu pełn±? Ogólnie mówi±c pręty s± cięższe

  Przy tej samej ¶rednicy to nie dziwne :)

i bardziej podatne na zginanie niż rury grubo¶cienne.

  Ale to już tylko przy tej samej wadze (ilo¶ci materiału).
  Obecno¶ć  "¶rodka" nie ma jak wpłyn±ć na zmniejszenie sztywno¶ci,
a na zwiększenie i owszem.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-30 17:00:12
Autor: ivo.andric
Dluga sztyca - alu czy stal?
PeJot wrote:

¦rednica 25.4 wskazuje raczej na sprzęt z niższej półki.

tak wlasnie jest. jest to max budzetowy rower.

Kombinowałbym raczej w kierunku usztywnienia fabrycznej sztycy aluminiowej wkładk± wewnętrzn±, ale to wymaga ¶lusarki na wyższym poziomie.

skonczylo sie wbiciem w srodek starek sztycy 22 mm. nie na pelnej
dlugosci (bo byla pod reka tylko krotka) ale za to w newralgicznym
miejscu. w org stalowej sztycy byl wewnatrz szew od laczenia, ktory sie
sprasowal przy wbijaniu. polaczenie jest trwale i juz zdalo egzamin w
boju.

Chyba żeby zamówić u tokarza stalow± *grubo¶cienn±* lub aluminiow± *pełn±* sztycę pod zwykłe jarzemko.

przymierzalem sie juz do dorobienia sztycy na tokarce ale rozbilo sie to
o dostep do alu odpowiedniej jakosci w sensownej cenie. patent z wkladka
okazal sie prostszy i szybszy w realizacji.
Tak jak koledzy podpowiadali, szukaj sensownej ramy.

na razie musi zostac ta. a nowa tez musialaby miec niski profil (dluga
rura podsiodlowa). mam rozwalone stawy biodrowe/kregoslup. na taka jest
mi zdecydowanie latwiej wsiasc. dzieki wszytskim za podpowiedzi.

ivo

Data: 2014-10-02 14:19:08
Autor: __Maciek
Dluga sztyca - alu czy stal?
Tue, 30 Sep 2014 17:00:12 +0200 "ivo.andric" <ivo.andric@spam.com>
napisał:

przymierzalem sie juz do dorobienia sztycy na tokarce ale rozbilo sie to
o dostep do alu odpowiedniej jakosci w sensownej cenie.

To dorób ze stali. Skoro to nie jaki¶ wyczynowy rower to te kilkaset
gramów nie zrobi wielkiej różnicy. Ja tak zrobiłem, a ¶rednica sztycy
to nietypowe dzi¶ 25mm. Podtoczyłem jak±¶ nieco grubsz± rurę na równe
25mm, wkleiłem jarzmo epoksydem (Distal), pomalowałem cało¶ć Unikorem
(miała być jeszcze nawierzchniówka, ale mi się już nie chciało) i
gotowe. Sztyca służy już chyba z rok i nic się z ni± nie dzieje, a
ważę 95-100kg, plus często plecak do 10-15kg.

Poprzednia, aluminiowa sztyca z Allegro pękła niespodziewanie w czasie
jazdy, na szczę¶cie nie spowodowało to wypadku. Odzyskane z niej
jarzmo (całkiem nieĽle zreszt± wykonane) wykorzystałem w swojej
sztycy.

Dluga sztyca - alu czy stal?