Długość kokpitu cz. II ( dł ugie )

Data: 2009-09-27 14:49:52
Autor: PeJot
Długość kokpitu cz. II ( dł ugie )
Czołem.

Niedawno teoretycznie molestowałem grupę tym tematem, przyszedł czas na praktykę. Konkretnie: przesiadłem się na inną ramę MTB, ok. 35 mm dłuższą od poprzedniej, widelec i geometria tylnego trójkąta identyczna. W starym MTB kierownica była jakieś 15 mm niżej od siodła i pozycja była nie całkiem komfortowa, wiązała się z bólem rąk i mrowieniem końców palców przy długotrwałej jeździe w terenie, choć często zmieniając pozycję dawało się wytrzymać. Pod względem prowadzenia rower sprawował się dobrze. W nowym rowerze postanowiłem wydłużyć kokpit i podnieść kierownicę, początkowo +5 mm od poziomu siodła ( z SAGiem kierownica na poziomie siodła ).  Wydłużenie kokpitu wyszło 11 mm i ta zmiana wydaje się ruchem w dobrym kierunku. Niestety, podniesienie kierownicy zaogniło tylko kłopoty z rękami. Więc kierownica poszła w dół, kolejno o 5, 10 i 15 mm; w tej ostatniej pozycji   kierownica jest ok. 5 mm wyżej niż w starym MTB i rower prowadzi się całkiem poprawnie, szczególnie na stromych zjazdach. Nieco gorzej jest przy obniżeniu o 10 mm. Problem w tym, że obolałe ręce nie bardzo odczuwają poprawę komfortu i nie można nic sensownego wywnioskować. Pasowało by zrobić 2 dłuższe przejażdżki ( z różnymi ustawieniami kierownicy ) z takim odstępem czasu, aby ręce przestały boleć od samego patrzenia na rower. Miękkie gripy, rękawiczki żelowe i inne cuda traktuję jako maskowanie problemu. Jak sobie radzić ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-09-27 15:06:26
Autor: kml
Długość kokpitu cz. II ( długie )

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:h9nn1g$lfo$1inews.gazeta.pl...

Jak sobie radzić ?

Zmieniałeś kiere? Możesz czas na szerszą giętą?

kml
Last update 23/09/2009 Campus Ross, Vesti i napęd na 1041,71 km.

Data: 2009-09-27 15:12:57
Autor: PeJot
kml pisze:

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:h9nn1g$lfo$1inews.gazeta.pl...

Jak sobie radzić ?

Zmieniałeś kiere? Możesz czas na szerszą

Może. Nie eksperymentowałem w tym kierunku, ale widzę jaka jest tendencja w trzymaniu rąk.

giętą?

Nie chcę giętej, za wysoko, trzeba by kupić kolejny mostek, a kupka tych co nie pasują rośnie :> Pasowała by prosta 600 albo 620, tyle że takie coś nie praktycznie nie istnieje. Co nie znaczy że nie da się zrobić.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-09-27 12:43:24
Autor: MaOr

http://tiny.pl/hqfg5 ??

Data: 2009-09-27 15:22:59
Autor: kml

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:h9noco$q5k$1inews.gazeta.pl...

Może. Nie eksperymentowałem w tym kierunku, ale widzę jaka jest tendencja w trzymaniu rąk.

Ja _musze_ mieć szerokie kierownice bo inaczej to jest katorga i zero przyjemności z jazdy.

[...]

Nie marudź, wyprzdaż rób :)

kml
Last update 23/09/2009 Campus Ross (spodnie), Vesti (kamizelka) i napęd na 1041,71 km.

Data: 2009-09-27 17:53:15
Autor: PeJot
kml pisze:

Ja _musze_ mieć szerokie kierownice bo inaczej to jest katorga i zero przyjemności z jazdy.

A konkretnie to co nie pasuje ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-09-27 18:50:01
Autor: kml

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:h9o1p8$53$1inews.gazeta.pl...
kml pisze:

Ja _musze_ mieć szerokie kierownice bo inaczej to jest katorga i zero przyjemności z jazdy.

A konkretnie to co nie pasuje ?

Kark i drętwienie łap. Zauważyłem, że dużo lepiej mi jest jak trzymam kierę szeroko.

Data: 2009-09-30 09:14:52
Autor: PeJot

kml pisze:

Ja _musze_ mieć szerokie kierownice bo inaczej to jest katorga i zero przyjemności z jazdy.

A konkretnie to co nie pasuje ?

Kark i drętwienie łap. Zauważyłem, że dużo lepiej mi jest jak trzymam kierę szeroko.

Mam tendencję do trzymania rąk najszerzej jak się da, a kierownica to niestety tylko 560 mm. Mam pod ręką jakąś 580, poczuję jakąś różnicę ? Pewnie lepsza była by 600, ale niestety chwilowo nie leży w moim USRze, a przed wydaniem kasy wolałbym wiedzieć czy jest sens.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-09-30 05:48:17
Autor: jpogoda
On 30 Wrz, 09:14, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:

Mam tendencję do trzymania rąk najszerzej jak się da, a kierownica to
niestety tylko 560 mm. Mam pod ręką jakąś 580, poczuję jakąś różnicę ?

Swego czasu miałem 560, zamieniłem na 580 i poczułem dużą różnicę.
Szersza kierownica przy długim kokpicie uczyni rower mniej zwrotnym --
będziesz musiał daleko w przód wysuwać rękę, jak będziesz chciał mocno
skręcić.
Ale jak czytam grupę, to widzę, że różne są pojęcia zwrotności
roweru :-)
Ja wolę krótszy kokpit, dłuższy mostek i kierownicę 580, rower ma
mniejszą bazę kół, chętniej skręca i nie muszę zataczać jakichś mega
okręgów jak chcę mocniej skręcić.

Pozdrawiam,

--
Jarek Pogoda, Legnica

Data: 2009-09-30 14:53:57
Autor: live_evil
jpogoda pisze:
Ja wolę krótszy kokpit, dłuższy mostek i kierownicę 580, rower ma
mniejszą bazę kół, chętniej skręca i nie muszę zataczać jakichś mega
okręgów jak chcę mocniej skręcić.

Właśnie, co to jest ten *kokpit* ?

--
live_evil

Data: 2009-09-30 05:59:39
Autor: jpogoda
On 30 Wrz, 14:53, live_evil <padd_niechcespa...@o2.pl> wrote:
jpogoda pisze:

> Ja wolę krótszy kokpit, dłuższy mostek i kierownicę 580, rower ma
> mniejszą bazę kół, chętniej skręca i nie muszę zataczać jakichś mega
> okręgów jak chcę mocniej skręcić.

Właśnie, co to jest ten *kokpit* ?

Dobra, źle się wyraziłem. Miało być: wolę krótszą ramę :-)

Pzdr,

--
J.P.

Data: 2009-09-30 16:36:32
Autor: kml

jpogoda pisze:

> [...]
> okręgów jak chcę mocniej skręcić.

Właśnie, co to jest ten *kokpit* ?

Dobra, źle się wyraziłem. Miało być: wolę krótszą ramę :-)
-- -

A ja dokładnie odwrotnie: dłuższa górna rura, krótszy mostek i wygodna szeroka kiera.

Data: 2009-09-30 10:18:52
Autor: jpogoda
On 30 Wrz, 16:36, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:

> [...]

A ściślej to mega okręgów rękami kręcąc kierownicą :-)

> Właśnie, co to jest ten *kokpit* ?

Dobra, źle się wyraziłem. Miało być: wolę krótszą ramę :-)

Długość kokpitu to (chyba) umownie odległość od kierownicy do
siodełka, ale konkretnie od których punktów, to już nie wiem :)
Można mieć tę samą długość kokpitu przy długiej górnej rurze ramy z
krótkim mostkiem i przy krótkiej rurze z długim mostkiem.

A ja dokładnie odwrotnie: dłuższa górna rura, krótszy mostek i wygodna
szeroka kiera.

Jak widać jest to całkowicie indywidualna sprawa. Ja ze swojego
ustawienia jestem bardzo zadowolony. No i w odróżnieniu od kolegi mam
rower typowo XC i nie mam ani trochę zacięcia do enduro czy innego
zjazdu :-)

Pozdrawiam,

--
Jarek Pogoda

Data: 2009-09-30 16:37:09
Autor: kml

Użytkownik "PeJot" <PeJot@02.pl> napisał w wiadomości news:h9v0hj$hva$1inews.gazeta.pl...

[...]

Powinieneś ale to jest tak indywidualna sprawa, że nikt Ci tego nie zagwarantuje :(

Data: 2009-09-27 18:17:32
Autor: Adrian S.
Długość kokpitu cz. II ( długie )
Troszkę może pomóc manewr z innej beczki - lekkie podniesienie noska
(przodu) siodełka. To działa jeśli wcześniej siodełko miałeś skierowane
lekko w dół. Tyłek się zsuwał do przodu, czemu przeciwdziałało mocniejsze
opieranie się o kierkę. --
Adrian S. the Lajt Rider

Data: 2009-09-27 18:38:46
Autor: PeJot
Adrian S. pisze:
Troszkę może pomóc manewr z innej beczki - lekkie podniesienie noska
(przodu) siodełka. To działa jeśli wcześniej siodełko miałeś skierowane
lekko w dół.

W zasadzie siodło było i jest poziome, nie mam kłopotów ze ślizganiem się d4 po siodle.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-09-30 18:00:34
Autor: TFil
PeJot <PeJot@o2.pl> napisał(a):
Adrian S. pisze:
> [...]
> lekko w dół.

W zasadzie siodło było i jest poziome, nie mam kłopotów ze ślizganiem się d4 po siodle.

Ta porada wydaje się najsensowniejsza - niekoniecznie musiałbyś odczuwać ślizganie czy zsuwanie się z siodełka, może być tak, że po prostu rozkład sił jest taki, że za bardzo obciąża ręce. Nic Cię nie będzie kosztować sprawdzenie najpierw poziomicą, czy na pewno siodełko jest poziome. A nawet jeśli jest, to podnieś minimalnie nos siodełka i się przejedź. Jeśli objawy przeniosą się w inne miejsce ;-) to najwyżej opuścisz z powrotem siodełko.

Dla porównania ja mam kierownicę może z 5 cm (nie mierzyłem nigdy dokładnie) niżej niż siodełko i nie bolą mnie ręce, nawet po kilku godzinach jazdy.

Data: 2009-09-30 20:33:32
Autor: PeJot
  TFil pisze:

[...]

Siodło jest praktycznie poziomo, z dokładnością do tego, że ma profil niekoniecznie od linijki :)

A nawet jeśli jest, to podnieś minimalnie nos siodełka i się przejedź. Jeśli objawy przeniosą się w inne miejsce ;-) to najwyżej opuścisz z powrotem siodełko.

Próbowałem, ale co innego mnie ugniata :> Na razie stara kierownica 580, w tył prawie do położenia na starej ramie i + 6 mm w górę, tak aby siodło jeszcze bardziej zbliżyć do poziomu. Może w weekend uda się coś dłużej pojeździć i potestować, na razie wiem że 580 lepiej się kręci jak 560.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Długość kokpitu cz. II ( dł ugie )