Data: 2013-07-03 11:12:15 | |
Autor: atm | |
Dlugosc mostka | |
Ostatnio kolega kupil sobie Thudbustera LT. Po zalozeniu okazalo sie, ze zmienila sie troche pozycja na rowerze: jarzmo sztycy jest przesuniete bardziej do tylu w stosunku do oryginalnej, poza tym po
zajeciu miejsca na siodelku calosc odjezdza do tylu o kolejny 1-2cm. Siodelko przesunal juz na drutach maksymalnie do przodu, ale to wciaz troche malo. Teraz mysli o zakupie krotszego mostka. Czy ma to jakis realny wplyw na prowadzenie roweru? Wiekszosc sprzetu XC ma mostki chyba w granicach 10cm zas rowery rowery DH maja mostki bardzo krotkie. Czy skrajny przypadek zastosowania mostka z DH w XC wplynie na cos wiecej niz jedynie zmiane pozycji? Nie mysli isc tak daleko, ale chodzi raczej o sprecyzowanie zmian wynikajacych ze zmiany dlugosci mostka. |
|
Data: 2013-07-03 11:24:38 | |
Autor: qrt | |
Dlugosc mostka | |
Dnia Wed, 03 Jul 2013 11:12:15 +0200, atm napisał(a):
Ostatnio kolega kupil sobie Thudbustera LT. Po zalozeniu okazalo sie, ze zmienila sie troche pozycja na rowerze: jarzmo sztycy jest przesuniete bardziej do tylu w stosunku do oryginalnej, poza tym po Mostek na prowadzenie roweru nie ma zadnego wpływu wiec zmiana jest tylko pośrednia choć nie znaczy iż zupełnie pomijalna - poprzez zmianę środka ciężkości. |
|
Data: 2013-07-03 12:26:46 | |
Autor: bans | |
Dlugosc mostka | |
W dniu 2013-07-03 11:24, qrt pisze:
Mostek na prowadzenie roweru nie ma zadnego wpływu Napisanie, że to śmiała i kontrowersyjna koncepcja byłoby eufemizmem. -- bans |
|
Data: 2013-07-03 13:55:12 | |
Autor: qrt | |
Dlugosc mostka | |
Dnia Wed, 03 Jul 2013 12:26:46 +0200, bans napisał(a):
W dniu 2013-07-03 11:24, qrt pisze: na trakcje roweru wpływ mają: - baza kół - wielkość koła - kąt głowki - offset widelca - trail (ale to parametr będący kombinacją wielkośc ikoła, kątu głowki, i offsetu) cała reszt jak długość mostka, szerokośc kierownicy i jej wyokość, kąt podsiodłowy, wysokość supportu czy sidoła, wysokość widleca, ect jako takie nie mają na prowadzenie bezpośrednio wpływu. Niezależnie jakie te elementy były by ustawione rower bedzie sie zachowywał dokładnie tak samo. Nie stanie sie bardziej zwrotny albo mniej zwrotny. szybszy czy wolniejszy :) Owszem zmieni sie pozycja kierującego i mogą sie zmienić jego subiektywne odczucia ale w praktyce rower bedzie jechał i skręcał tak samo. Jedynymi faktycznymi zmianami będą te wynikłe z przesunięcia środka cieżkości. O to mi mniej wiecej chodziło. |
|
Data: 2013-07-03 14:02:47 | |
Autor: live_evil | |
Dlugosc mostka | |
On 03.07.2013 13:55, qrt wrote:
Dnia Wed, 03 Jul 2013 12:26:46 +0200, bans napisał(a): No patrz, jak ja w ostrym zmieniłem mostek na krótki 60mm i kierownice na wąską 37cm to rower od razu stał się nerwowy i zwrotniejszy ;-) Mając krótszy mostek i węższą kierownice mniejszy ruch ręki wystarczy aby obrócić koło o określony kąt, więc teza, że jest to bez wpływu jest IMO nieprawdziwa. -- live_evil |
|
Data: 2013-07-03 14:18:54 | |
Autor: bans | |
Dlugosc mostka | |
W dniu 2013-07-03 14:02, live_evil pisze:
On 03.07.2013 13:55, qrt wrote: No patrz, jak ja w ostrym zmieniłem mostek na krótki 60mm i kierownice Zapewne to tylko twoje "subiektywne odczucie", LOL :))) -- bans |
|
Data: 2013-07-03 15:02:34 | |
Autor: qrt | |
Dlugosc mostka | |
Dnia Wed, 03 Jul 2013 14:02:47 +0200, live_evil napisał(a):
On 03.07.2013 13:55, qrt wrote: tyle ze w ten sposób rower nie staje sie ZWROTNIEJSZY. z przysłowiowego muła nie zrobisz w ten sposób maszyny która bedzie skręcać w miejscu - nie zacznie on brać ciasnych zakrętów z wiekszą prędkością tak samo jak nie zacznie sie miescić w zakrętach w których sie poprzednio nie miescił. Nie stanie sie nagle podstrerowny czy nadsterowny. Zmieniły sie twe odczucia (co oczywiste) ale trakcja jako taka został ta sama. |
|
Data: 2013-07-04 09:40:58 | |
Autor: coaster | |
Dlugosc mostka | |
W dniu 03-07-2013 15:02, qrt pisze:
Dnia Wed, 03 Jul 2013 14:02:47 +0200, live_evil napisał(a): To, czy rower jest 'zwotny' zalezy jednak w duzym stopniu od umiejetnosci kierujacego. ;-)
Nie stanie sie nagle podstrerowny czy nadsterowny. Zmiana dlugosci mostka wplynie na zmiane kata, o jaki trzeba obrocic kierownice do wykonania danego skretu oraz na sile z jaka obroci sie kierownice. Oczywiscie w 'normalnym' zakresie regulacji nie sa to kolosalne roznice ale sa. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2013-07-04 01:44:12 | |
Autor: rmikke | |
Dlugosc mostka | |
W dniu czwartek, 4 lipca 2013 09:40:58 UTC+2 użytkownik coaster napisał:
Zmiana dlugosci mostka wplynie na zmiane kata, o jaki trzeba obrocic kierownice do wykonania danego skretu Nie wpłynie. |
|
Data: 2013-07-04 10:02:30 | |
Autor: qrt | |
Dlugosc mostka | |
Dnia Thu, 04 Jul 2013 09:40:58 +0200, coaster napisał(a):
W dniu 03-07-2013 15:02, qrt pisze: dokładnie - tyle ze to nie wpływa jako tako na *zwrotność* roweru. nawet przygotowałem taki rysunek http://img835.imageshack.us/img835/7885/khko.jpg na górze kierownica szosowa z dwoma chwytami a dole odpowidające jej płaskie kierownice wraz z odpowiednimi mostkami. No i myk jest taki ze nikt rozsadny nie powie iż zmiana chwytu w kierownicy szosowej wpłynie na zwrotność roweru, natomiast wile osób twierdzi iż zmiana długości mostka i szerokości kierownicy wpływa na zwrotność. Owszem zmiania sie czucie roweru i ruch rąk ale to nie jest zwrotność. Taskie zmiany nie mają wpływu na taką cechę roweru jaką jest zwrotność. Jesli sie spróbuje krecić na rowerze ciasne kółka to zmiana mostka czy kierownicy nie spowoduje ze rower zacznie krecić jeszcze ciaśniejsze kółka. Zeby tak było trzba by zmianić koło, albo skrócić widelec albo zmienić jego offset. O to mi mniej wiecej chodziło. |
|
Data: 2013-07-04 11:30:04 | |
Autor: Alfer_z_pracy | |
Dlugosc mostka | |
qrt napisał:
Jesli sie spróbuje krecić na rowerze ciasne kółka to zmiana mostka czy kierownicy nie spowoduje ze rower zacznie krecić jeszcze ciaśniejsze kółka.Zeby tak było trzba by zmianić koło, albo skrócić widelec albo zmienić jego offset. O to mi mniej wiecej chodziło. Powoli zaczynam rozumieć Twój tok myślenia :-) Co nie zmienia postaci rzeczy, że zmiana mostka czy czegokolwiek nawet jeśli _zwrotności_ nie zmienia, to zmienia czy też wpływa na odczucie prowadzenia roweru i to często drastycznie. Suma sumarum wpływ na nasz komfort, albo na prędkość, albo na wydajność jazdy ma, a to się właśnie liczy. W realnym świecie ;) A. |
|
Data: 2013-07-04 11:25:38 | |
Autor: Alfer_z_pracy | |
Dlugosc mostka | |
coaster napisał:
To, czy rower jest 'zwotny' zalezy jednak w duzym stopniu od umiejetnosci kierujacego. ;-) Dałeś smajla, ale chyba niepotrzebnie! W testach rowerów nieustannie zadziwiają mnie opinie bajkerów typu "rower jest zwinny, prowadzi się wyśmienicie". Przecież to są tak niewymierne odczucia, zależne i od umiejętności bajkera, od jego preferencji, stylu jazdy... Zgodzę się że można porównać jeden rower do drugiego bo czuć różnicę ale stwierdzenie "bardzo zwrotny rower" jest IMO cholernie subiektywne, a poza tym u innej osoby może być juz kompletnie inaczej. Bo przykładowo Jasiek ma niestandardowo długie nogi a krótki korpus i wszystko szlag bierze :) I dlatego bardziej ogarnięci w temacie rowerzyści kombinują a to z dłuższym mostkiem, a to siodło o centymetr przesuną i tak dalej. Dopiero niedawno poszerzyłem kierę w góralu o kilka centymetrów, różnica kolosalna. I co, rower ten sam, zmienił sie tylko jeden element, a moja opinia o komforcie czy też prowadzeniu roweru odmienna. A. |
|
Data: 2013-07-04 11:37:47 | |
Autor: qrt | |
Dlugosc mostka | |
Dnia Thu, 4 Jul 2013 11:25:38 +0200, Alfer_z_pracy napisał(a):
coaster napisał: bez przesady - jak weźmiesz trekinga o łagodnym kącie główki i dużej bazie kół, a porównasz z króciutką szosówką o stromym kącie to nie bata. Jeden zawraca bez mała w miejscu podczas gdy drugi będzie kręcił spore koła. Zwrotność jest cechą wynikłą z geometrii roweru jest wiec niejako obiektywna i niezależna od indywidualnych preferencji i upodobań a poza tym u innej osoby może być juz kompletnie inaczej. w przypadku jak powyrzszy nie bedzie :). Nie da sie mało zwrotnym rowerem kręcić ciasnych kół. przykładowo Jasiek ma niestandardowo długie nogi a krótki korpus i wszystko szlag bierze :) I dlatego bardziej ogarnięci w temacie rowerzyści kombinują a to z dłuższym mostkiem, a to siodło o centymetr przesuną i tak dalej. dlatego pisałem ze zmiany mostka czy kierownicy dają subiektywne zmiany w odróżnieniu od zmian zwiazanych z geometrią. |
|
Data: 2013-07-04 12:58:02 | |
Autor: Alfer_z_pracy | |
Dlugosc mostka | |
qrt napisał:
bez przesady - jak weźmiesz trekinga o łagodnym kącie główki i dużej bazie kół, a porównasz z króciutką szosówką o stromym kącie to nie bata. Jeden zawraca bez mała w miejscu podczas gdy drugi będzie kręcił spore koła. Jasne, ale w realnym świecie ;) testerzy porównują dość podobne rowery. Na przykład test 29-calowców. A każdy z nich ma inną kierę, inny mostek, inne wszystko dosłownie. I może się okazać, że z tabelki wyjdzie że kilka ma podobną zwrotność, ale ze względu na różnice choćby w szerokości kierownicy (czy innych 15 parametrów z grubością gripów włącznie) tester odczuwa dany model jako "bardziej zwrotny", "szybszy" itd. Ciężko odczucia testera uznać za obiektywne. Kolesiowi przypasowała rama pod względem geometrii, wykręcił najlepszy czas na swojej trasce testowej i w opisie pojawia się "bardzo szybki rower, rasowy sztywniak do ścigania". A potem inny koleś go dosiądzie i się okazuje że to krowa jest, nie ścigant. W testach przekonują mnie porównania np. sztywności bocznej ramy przeprowadzane na specjalnych maszynach. Da się to zmierzyć. Ale opinie człowieka mogą być tak różnorodne, że czytając taki test dzielę go przez 4. Bo bywa że naklejka znanej marki powoduje, że koleś od startu nastawiony jest że dany rower to marzenie :-) A. |
|
Data: 2013-07-04 13:09:58 | |
Autor: qrt | |
Dlugosc mostka | |
Dnia Thu, 4 Jul 2013 12:58:02 +0200, Alfer_z_pracy napisał(a):
qrt napisał: fakt. jak czasami czytam jakąs prasę rowerową to też mnie to dziwi. Widze np na papierze rozpiskę geometrii a oni piszą ze swietnie skręca. Kiedy z moich doświadczeń to coś o takiej geometrii ni jak nie może swietnie skręcać. Przynajmniej nie tak jak ja uważam ze jest świetnie :)
tak choć z drugiej strony w magazynie rowerowym widziałem testy opon. Testy były przeprowadzane w laboratorium jakiejś tam firmy X (nie pamiętam nazwy) No i zasadniczo wyszło ze najlepsze są opony schwalbe. No ale jednak poogloglowałem zobaczyć co to jest ta owa firma X która testowała te opony. Jak sie okazało jest cześcia koncernu w skład którego wchodzi też schwalbe :) |
|
Data: 2013-07-04 13:17:00 | |
Autor: Alfer_z_pracy | |
Dlugosc mostka | |
qrt napisał:
No ale jednak poogloglowałem zobaczyć co to jest ta owa firma X która testowała te opony. Jak sie okazało jest cześcia koncernu w skład którego wchodzi też schwalbe Tu poruszyłeś odwieczny problem sponsorowania testów. To już w ogóle wypacza wszystko. Np. ktoś ostatnio napisał o zapowiadanym teście w którymś z rowerowych pisemek - "Test testem a i tak wygra Radon". I tak się stało :-) A. |
|
Data: 2013-07-04 13:31:55 | |
Autor: qrt | |
Dlugosc mostka | |
Dnia Thu, 4 Jul 2013 13:17:00 +0200, Alfer_z_pracy napisał(a):
qrt napisał: otóż to - choć z tymi testami opon jak sie zastanowić to w zasadzie wcale nie musi tak być - poprostu im tak zeczywiście wyszło bo testują opony schawalbe na maszynach które wykozystują do fabrycznego testowania opon schawalbe. Kwestia optymalizowania własiwosci opon by dobrze sie spisywały przy danej metodologii testów. A syntetyczny test opon i wnioski z niego płynące imo sa znacznie bardziej złożone niż dajmy na to test hamulców czy sztywności. |
|
Data: 2013-07-03 14:41:28 | |
Autor: Alfer_z_pracy | |
Dlugosc mostka | |
qrt napisał:
długość mostka, szerokośc kierownicy i jej wyokość, kąt podsiodłowy, wysokość supportu czy sidoła, wysokość widleca, ect jako takie nie mają na prowadzenie bezpośrednio wpływu. Owszem zmieni sie pozycja kierującego i mogą sie zmienić jego subiektywne odczucia ale w praktyce rower bedzie jechał i skręcał tak samo. W praktyce właśnie nie będzie jechał tak samo :-) Co najwyżej w teorii. Przetestowane x razy, a najbardziej widocznym przykładem jest sytuacja, kiedy pewna osoba po zmianie tylko i wyłącznie mostka na dłuższy przestała się przewracać w terenie jak ręką odjął (na piachach itd.). Ty to nazywasz "subiektywnym odczuciem" ale nie zapominaj, że rower nie jedzie sam, rower jedzie tak, jak każe mu jeździec. Manewry mostkiem - zarówno długością jak i jego pozycją - to _bardzo_ istotna zmiana dla pozycji, a co za tym idzie i prowadzenia roweru. Podobnie zresztą jak chyba wszystkie pozostałe wymienione przez Ciebie elementy. Nie do końca rozumiem że one "nie mają na prowadzenie bezpośrednio wpływu", może kluczowym słowem jest tu Twoje "bezpośrednio", ale zdecydowanie mają. No chyba że kluczem jest rozumienie słowa "prowadzenie", ale zaczyna się wtedy z tego robić dyskusja czysto teoretyczna i wtedy bijemy się na definicje, a rowery i tak jadą dalej ;) A. |
|
Data: 2013-07-03 15:25:38 | |
Autor: qrt | |
Dlugosc mostka | |
Dnia Wed, 3 Jul 2013 14:41:28 +0200, Alfer_z_pracy napisał(a):
qrt napisał: osoba owa przesuneła sie bardziej do przodu, zwiekszył sie nacisk na przednie koło i tyle. O różnicach wynikjących z przesunięcia środka wspomniałem za każdym razem choć może za mało je akcentowałem :) Ty to nazywasz "subiektywnym odczuciem" ale nie zapominaj, że rower nie jedzie sam, rower jedzie tak, jak każe mu jeździec. Manewry mostkiem - zarówno długością jak i jego pozycją - to _bardzo_ istotna zmiana dla pozycji, a co za tym idzie i prowadzenia roweru.' wątkotwórca pisał o *realnym* wpływie mostka na prowadzenie. kwestia tego jak rozumiemy realny wpływ na prowadzenie. Jako realne rozumiem sztywne cechy geometrii roweru których sie nie przeskoczy a które determinują faktyczny charakter roweru. Natomiast manipulowanie srodkiem cieżkości jest ze tak powiem subiektywne. Jest dajmy na to jeden rower i dwóch rowerzystów. Jeden wysoki i cieżki a drugi niski i chudy. Mogą go ustawić pod siebie ale nie zmienią tego ze tak powiem charakteru roweru. |
|
Data: 2013-07-03 16:01:52 | |
Autor: Alfer_z_pracy | |
Dlugosc mostka | |
qrt napisał:
wątkotwórca pisał o *realnym* wpływie mostka na prowadzenie. kwestia tego jak rozumiemy realny wpływ na prowadzenie. Otóż to. W moim świecie mostek na *realny* wpływ na jazdę rowerem. W Twoim nie :-) A. |
|
Data: 2013-07-03 18:29:03 | |
Autor: qrt | |
Dlugosc mostka | |
"Alfer_z_pracy" <alferwywalto@mp.pl> Wrote in message:
qrt napisał: bo w moim realny wplyw na jazde ma srodek ciezkosci :-) -- |
|
Data: 2013-07-03 19:45:25 | |
Autor: artek | |
Dlugosc mostka | |
W dniu 2013-07-03 18:29, qrt pisze:
wÂątkotwĂłrca pisaÂł o *realnym* wpÂływie mostka na prowadzenie. kwestia tego bo w moim realny wplyw na jazde ma srodek ciezkosci :-) to pĂłĹprawda. czyli w zasadzie nieprawda, bo mostek ma wpĹyw i na jedno, i na drugie. dwa lata temu zmieniajÄ c ramÄ, kombinowaĹem z kilkoma mostkami - afair 9, 10, 11 cm. z kaĹźdym z nich czuĹem realnÄ zmianÄ w prowadzeniu i zwrotnoĹci roweru. naturalnie, rĂłwnieĹź w zachowaniu przy stromych podjazdach. za dĹugi mostek _znaczÄ co_ upoĹledzaĹ zwrotnoĹÄ. zbyt krĂłtki powodowaĹ odrywanie koĹa przy podjazdach >15-20%. wybraĹem mostek 10 cm jako w miarÄ optymalny punkt rĂłwnowagi pomiÄdzy zwrotnoĹciÄ a Ĺrodkiem ciÄĹźkoĹci. -- art3k |
|
Data: 2013-07-03 21:08:29 | |
Autor: qrt | |
Dlugosc mostka | |
Dnia Wed, 03 Jul 2013 19:45:25 +0200, artek napisaĹ(a):
W dniu 2013-07-03 18:29, qrt pisze: ma wpĹyw tylko na poĹoĹźenie Ĺrodka cieĹźkoĹci co z kolei moĹźe powodowaÄ zmiany w trakcji roweru dwa lata temu zmieniajÄ c ramÄ, kombinowaĹem z kilkoma mostkami - afair 9, 10, 11 cm. z kaĹźdym z nich czuĹem realnÄ zmianÄ w prowadzeniu i zwrotnoĹci roweru. kiedyĹ pewnie to juĹź z 10 lat temu kupiĹem rower z ktĂłrego zachowania nie byĹem zadowolony. Poprostu sĹabo skrÄcaĹ. OczywiĹcie pytaĹem sie co moĹźna z tym zrobiÄ i wielu ludzi pisaĹo abym skrĂłciĹ mostek. Co teĹź zrobiĹem. ZmieniĹy sie w jakiĹ tam sposĂłb wraĹźenia z jazdy bo to oczywiste, ale ni cholery nie zmieniĹa sie zwrotnoĹÄ roweru - tak jak dawniej skrÄcaĹ opornie, i Ĺźadne regulacje mostka kierownicy ect nic tutaj nie pomagaĹy. co jest zresztÄ zupeĹnie oczywiste bo mostek nie zmienia zadnego parametru zwiaznago z geometriÄ ramy ktĂłre majÄ zeczywisty wpĹyw na zwrotnoĹÄ. PomogĹa dopiero wymiana ramy. naturalnie, rĂłwnieĹź w zachowaniu przy stromych podjazdach. i zjazdach - jest to zwiazane z przesuniÄciem srodka cieĹźkoĹci za dĹugi mostek _znaczÄ co_ upoĹledzaĹ zwrotnoĹÄ. to tylko subiektywne zraĹźenie zwiazane z innym (dĹuĹźszym) ruchem rÄkami |
|
Data: 2013-07-03 22:03:57 | |
Autor: artek | |
Dlugosc mostka | |
W dniu 2013-07-03 21:08, qrt pisze:
naturalnie, rĂłwnieĹź w zachowaniu przy stromych nie w tym przypadku, bo na zjazdach tyĹek jest i tak znacznie dalej z tyĹu. tu 1 cm nie ma takiego znaczenia. a dh z krĂłtkimi mostkami i tak majÄ znaczÄ co innÄ geometriÄ niĹź klasyczny xcm. to zupeĹnie inna historia. to tylko twoje subiektywne wraĹźenie nie zwiÄ zane z rzeczywistoĹciÄ . ja mĂłwiÄ o faktach. a Ĺźe trochÄ na rowerze juĹź jeĹźdĹźÄ, potrafiÄ odróşniÄ "subiektywne wraĹźenie" od faktycznej skrÄtnoĹci. btw naturalnie, zmieniajÄ c mostek regulowaĹem rĂłwnieĹź siodeĹko. nie byĹo dĹuĹźszych rÄ k.za dĹugi mostek _znaczÄ co_ upoĹledzaĹ zwrotnoĹÄ. dodam, Ĺźe obserwowaĹem jeszcze inne aspekty zbyt dĹugiego mostka, na przykĹad wiÄkszy nacisk na koĹo i zapadanie siÄ w Ĺniegu czy piachu. ale to drobne niuanse. -- art3k |
|
Data: 2013-07-04 07:09:29 | |
Autor: qrt | |
Dlugosc mostka | |
artek <artek@usunto.wro.vectranet.pl> Wrote in message:
W dniu 2013-07-03 21:08, qrt pisze: Ale rozumiesz że w tym momencie zmieniła się ( wydłużyła) droga jaką pokonuje kierownica wykonujac obrót wokół osi którą jest widelec? I że przyokazji zmieniła się długość dźwigni jaką jest mostek ? tyle ze to nie ma nic wspólnego ze zwrotnością gdyż na nią jak juz wspomnialem na zwrotność (oglnie trakcje roweru) maja wpływ: baza kol, kat główki, offset widelca, wielkość kola. koniec kropka. cala reszta czyli długość mostka czy szerokosc kierownicy zmienia tylko subiektywne wrazenia dotyczące prowadzenia roweru. Jest oczywiste że na przykład na krótkiej kierownicy aby wykonać zakręt wystarczy mniejszy ruch rąk oraz większa siła ale to nie powoduje że rower jest zwrotniejszy. Wyobraź sobie auto: jeśli zmienisz w nim kierownica na malutką albo na wielką jak w autobusie nie spowoduje to że samochód będzie się inaczej zachowywać w zakrętach. Owszem nieco inaczej będzie się go prowadzić bo trzeba będzie więcej lub mniej machać rękami, ale samo auto będzie jeździć dokładnie tak samo co jest zresztą oczywiste. dodam, że obserwowałem jeszcze inne aspekty zbyt długiego mostka, na przykład większy nacisk na koło i zapadanie się w śniegu czy piachu. to oczywiska konsekwencja zmiany środka ciężkości i jedyna realna róznica jaka powoduje zmiana długości mostka. -- |
|
Data: 2013-07-04 07:42:15 | |
Autor: artek | |
Dlugosc mostka | |
W dniu 2013-07-04 07:09, qrt pisze:
WyobraÂź sobie auto: jeÂśli zmienisz w nim kierownica na malutkÂą porĂłwnanie z sufitu. w odróşnieniu od samochodu, w rowerze mostek i kierownica stanowiÄ zintegrowanÄ caĹoĹÄ (do tego bez wspomagania). zmiana dĹugoĹci mostka to miejsca przyĹoĹźenia siĹy, inaczej zaczynajÄ siÄ rozkĹadaÄ wektory itepe (nie mam ochoty dalej brnÄ Ä w fizykÄ), co ma zasadnicze konsekwencje w zachowaniu caĹoĹci. w szczegĂłlnoĹci na zwrotnoĹÄ. dodam, Âże obserwowaÂłem jeszcze inne aspekty zbyt dÂługiego mostka, na a kogo interesuje zmiana Ĺrodka ciÄĹźkoĹci? efekt realny i namacalny to zmiany w zwrotnoĹci i sposobie prowadzenia roweru. a teoretyzowanie dlaczego tak siÄ dzieje, zostawiam tym, ktĂłrzy majÄ za duĹźo wolnego czasu. -- art3k |
|
Data: 2013-07-04 08:29:53 | |
Autor: qrt | |
Dlugosc mostka | |
Dnia Thu, 04 Jul 2013 07:42:15 +0200, artek napisaĹ(a):
W dniu 2013-07-04 07:09, qrt pisze: jest dokĹadnie tak samo Wiec jeszcze raz - dĹugi mostek - powoduje iĹź kierownica musi przebyÄ wiekszÄ drogÄ aby koĹo skrÄciĹo o taki sam kÄ t jak majÄ c mostek np 0mm. To chyba oczywiste. Zmienia sie teĹź czas reakcji - wiadmomo szybciej sie zainicjuje skrÄt majÄ c krĂłtki mostek i mniejszÄ drogÄ do pokonania rÄkami (tak ja w samochodzi majÄ c duĹźÄ i maĹÄ kierownice). Tyle ze to nie jest zwrotnoĹÄ. WydĹuĹźajÄ c lub skracajaÄ mostek (czy kierownice) wpĹywasz na czas w jakim koĹo osiÄ gnie dane wychlenie, wpĹywasz na siĹÄ jaka jest dotego potrzebna, oraz precyzje tych ruchĂłw - ale tym sposobem nie sprawisz ze rower bedzie inaczej skrÄcaĹ. Jesli dany rower powiedzmy A przy danej predkoĹci nie jest w stanie zmieĹciÄ sie w jakimĹ zakrÄcie, podczas gdy inny rower (B)przy tej samej pradkoĹci jest w stanie to zrobiÄ - to zadna zmiana mostka czy kierownicy nie spowoduje ze rower A zacznie sie w tym zakrÄcie przy owej prÄdkoĹci mieĹciÄ. To czywiste gdyĹź zamiana mostka czy kierownicy nie zmienia w zadens sposĂłb geometrii roweru ktĂłra jest faktycznie odpowiedzialna za zdolnoĹÄ do pokonywania zakrÄtĂłw, a ktĂłra jest determinowana przez kÄ t gĹĂłwki, offstet widelca, wielkoĹÄ koĹa i bazÄ kĂłĹ. |
|
Data: 2013-07-04 09:57:00 | |
Autor: coaster | |
Dlugosc mostka | |
W dniu 03-07-2013 21:08, qrt pisze:
Dnia Wed, 03 Jul 2013 19:45:25 +0200, artek napisaĹ(a): LOL teraz sie pieknie zapetliles :-) _Dluzszy_ ruch rekami nie jest subiektywnym wrazeniem - to jest wlasnie ta realna roznica. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2013-07-04 09:50:25 | |
Autor: coaster | |
Dlugosc mostka | |
W dniu 03-07-2013 16:01, Alfer_z_pracy pisze:
qrt napisał:Ale i w realnym swiecie dlugosc mostka moze nie miec wplywu na jazde rowerem... (patrz trenazer) ;-) -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2013-07-04 09:47:19 | |
Autor: coaster | |
Dlugosc mostka | |
W dniu 03-07-2013 15:25, qrt pisze:
Dnia Wed, 3 Jul 2013 14:41:28 +0200, Alfer_z_pracy napisał(a): IMHO tu sie wlasciwie zbyt zapedziles. ;-) Jezeli nie wtaniesz z siodelka to zmiana nacisku jest pomijalna - wszak zakladamy, ze siodlo zostalo w tym samy miejscu, nieprawdaz? O różnicach wynikjących z przesunięcia środka -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2013-07-04 09:19:42 | |
Autor: coaster | |
Dlugosc mostka | |
W dniu 03-07-2013 14:41, Alfer_z_pracy pisze:
qrt napisał:Eee, kol. qrt ma racje. W kwestii prowadzenia roweru oczywiscie. Zapewne prowadzi rower podobnie jak ja - za siodelko. Dugosc mostka nie ma wtedy wplywu na prowadzenie roweru ;-)) A powaznie - im wieksza odleglosc zamocowania kierownicy od punktu "0" (mostek o 'zerowej' dlugosci - mocowanie kierownicy w osi widelca), po tym wiekszym wycinku okregu beda mialy do pokonania dlonie kierujacego rowerem - ze wszystkimi tego konsekwencjami. Oczywiscie male roznice beda slabo zauwazalne, ale beda. Zeby to sobie lepiej zrozumiec nalezy porownac 50 milimetrowy mostek z mostkiem 300 mm albo podpatrzec, jak dlugosc rumpla w lodzi wplywa na latwosc/pedkosc sterowania, Oczywiscie jezeli mostek ma regulowany kat, i podniesiemy go prawie do pionu, wtedy nawet dlugi mostek bedzie "krotki". Dodatkowo mozna zaciemnic sytuacje rozna szerokoscia kierownicy ale dla potrzeby naszego doswiadczenia zakladamy, ze jest taka sama. ;-) Cala sprawe najlepiej sprawdic na kolarce - zakladajac na przejazdzke bardzo krotki mostek a zaraz potem bardzo dlugi. Roznica jest bardzo dobrze zauwazalna. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2013-07-04 19:03:32 | |
Autor: emil | |
Dlugosc mostka | |
Oczywiscie male roznice
beda slabo zauwazalne, ale beda. Zeby to sobie lepiej zrozumiec nalezy Porównałem w poziomce: pod-siodłowa kiera mocowana bezpośrednio do widelca (mostek 0) vs nad-siodłowa kiera z mostkiem 350mm (mostek -300), takie samo prowadzenie, taki sam promień skrętu.(ale ergonomia kiery OSS lepsza) W kolarce znacznie większą różnice robi 10mm dłuższa rama (rozstaw osi) niż 10mm dłuższy mostek. |
|