Długość ramienia korby 170 vs 175

Data: 2016-08-21 14:56:13
Autor: DeK
Długość ramienia korby 170 vs 175
Mam pewną zagwozdkę związaną z długością ramion korby.
Od kilku lat funkcjonuje zasada by dobierać długość ramion korby pod
swój wzrost.
Przecz wiele lat jeździłem na 175mm, jednak nie jeździłem tak ostro jak
teraz. Obecnie staram się jeździć szybciej co wpływa również na
obciążenie kolan i wieczorny ból z tym związany po zbyt agresywnej
jeździe na dystansie 65km (MTB ale po stosunkowo płaskim).

Mam 170cm wzrostu. Według zasad powinienem mieć korbę 170mm.
Obecnie rozglądam się za nową korbą gdyż pod starą na kwadrat już nie
mogę dostać koronek, a zaczyna się kwalifikować do wymiany.

Co zatem sądzicie, czy kupić korbę SLX 170mm czy zostać zakupić 175mm?

Czy przy zmianie na 170mm będzie to korzystne dla mnie?
Niby jest to tylko marne 5mm ale wiele osób zgłasza, że różnica jest
odczuwalna. Nogi mam silne stąd też idzie w kolana.

DeK

Data: 2016-08-21 12:57:58
Autor: rzymo
W dniu niedziela, 21 sierpnia 2016 14:56:41 UTC+2 użytkownik DeK napisał:
[...]

Obciążenie kolan wzrosło tak bardzo, ze czuć ból? Kadencja za mała? Siodło zbyt nisko?

[...]

To już zależy jak mocno jesteś wyczulony na takie zmiany, u mnie przy 175 muszę dokładniej ustawiać siodło na wysokość, żeby kolano jednak nie bolało...

Data: 2016-08-21 22:45:39
Autor: DeK
rzymo pisze:

Obciążenie kolan wzrosło tak bardzo, ze czuć ból? Kadencja za mała? Siodło zbyt nisko?

Dość znacznie bo jeżdżę trochę siłowo gdyż lubię jeździć szybko :) Aż
prosi się by posiadać rower szosowy. to bym zakrzywiał czasoprzestrzeń.
Wydaje mi się też, że mam trochę za dużą ramę jak na swój wzrost.
Docelowo pewnie ją zmienię choć mam do niej sentyment.

Stawiając nogę na pedale mam ją minimalnie ugiętą, więc wysokość
siodełka raczej jest ok. Kilka dni temu przesunąłem trochę siodełko do
przodu zgodnie z zasadą sznurka z rzepki do osi pedała.

To już zależy jak mocno jesteś wyczulony na takie zmiany, u mnie przy 175 muszę dokładniej ustawiać siodło na wysokość, żeby kolano jednak nie bolało...

Właśnie obawiam się tej zmiany żeby nie było tak, że mi ta zmiana nie
będzie odpowiadać. Niestety nie mam jak tego sprawdzić bo takie sprawy
wychodzą dopiero po jakimś dystansie.
Na razie usiłuję dobrze wszystko ustawić gdyż w przeszłości nie
jeździłem na takich dystansach. Może po prostu przeforsowałem. Ale jak
pedałuję to w pewnym momencie trasy czuję, że przy naciskaniu na pedały
wysiłek idzie na kolana, takie wrażenie jakby kolana puchły :)
Kilka dni temu zrobiłem 65km, wieczorem mnie napieprzały kolana, po
dwóch dniach przeszło, no to dup, zrobiłem trasę 63km, kolana nie
bolały, ale jechałem już delikatniej, na następny dzień skoczyłem coś
załatwić i wracałem dość ostro całkowity dystans 15km ale już czułem kolana.

Data: 2016-08-21 14:59:47
Autor: PeJot
W dniu 2016-08-21 o 14:56, DeK pisze:
Mam pewną zagwozdkę związaną z długością ramion korby.
Od kilku lat funkcjonuje zasada by dobierać długość ramion korby pod
swój wzrost.

Nie od kilku lat tylko od zawsze. Dopiero od niedawna wiąże się długość korby z długością nóg:

http://porady.bikeboard.pl/artykuly,pokaz,dobor-dlugosci-korb-podstawy

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2016-08-21 15:22:02
Autor: DeK
PeJot pisze:
Nie od kilku lat tylko od zawsze. Dopiero od niedawna wiąże się długość
korby z długością nóg:

http://porady.bikeboard.pl/artykuly,pokaz,dobor-dlugosci-korb-podstawy

Czyli mieszczę się w przedziale 736-810 mm, a dokładniej 750mm. Co
oznacza korbę 170mm.
Piszę od kilku lat gdyż na rynku kilka sporych lat temu praktycznie były
dostępne głównie korby o długości 175mm. Obecnie jest na to zwracana
większa uwaga.Wcześniej zdaje się parametrem na bazie którego dobierało
się korby był wzrost ale faktycznie przecież długość nóg może być różna
przy tym samym wzroście.

DeK

Data: 2016-08-21 15:30:23
Autor: PeJot
W dniu 2016-08-21 o 15:22, DeK pisze:
PeJot pisze:
[...]

Dokładnie tak. Producenci nie mają żadnego interesu w dostarczaniu na rynek pełnego asortymentu długości, stąd najpopularniejszy wymiar 170 mm, a odchylenia od tego tylko w droższych grupach. Nawet korbę dziecinną 152 mm jest trudno zdobyć.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2016-08-21 18:01:30
Autor: Yerine Ictimai
PeJot <PeJot_slepy_adres@nigdzie.pl> Wrote in message:
W dniu 2016-08-21 o 14:56, DeK pisze:
Mam pewną zagwozdkę związaną z długością ramion korby.
Od kilku lat funkcjonuje zasada by dobierać długość ramion korby pod
swój wzrost.

Wyznam, że pomimo wzrostu wysokiego preferuję korbę krótszą,
 zwłaszcza w rowerze takim bardziej terenowym,a nawet
 trekkingowym, z prostego powodu żeby nie zawadzać
 pedałami/stopami o nierówności terenu, o pochyły trawnik, że nie
 wspomnę że raz paluch w mojej stopie boleśnie oberwał o wystający
 korzeń (półtora tygodnia utykania), brr!!!

-- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Data: 2016-08-21 18:11:22
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Sun, 21 Aug 2016 18:01:30 +0200, Yerine Ictimai napisał(a):

[...]
Ale to tylko 5mm.

--
piecia aka dracorp
pisz na: piotr.r.public at gmail dot com

Data: 2016-08-21 20:22:01
Autor: PeJot
W dniu 2016-08-21 o 18:01, Yerine Ictimai pisze:

[...]

Coś mi tu nie pasuje - zwykle suport projektowany jest dostatecznie wysoko. Chyba że ktoś pożeni ramę zaprojektowaną do widelca ze skokiem 100 mm z widelcem sztywnym.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2016-08-21 21:34:07
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Sun, 21 Aug 2016 20:22:01 +0200, PeJot napisał(a):

Coś mi tu nie pasuje - zwykle suport projektowany jest dostatecznie
wysoko. Chyba że ktoś pożeni ramę zaprojektowaną do widelca ze skokiem
100 mm z widelcem sztywnym.
Z tym się zgodzę, rama Accent Nordkap na zakrętach haczę pedałami o asfalt. Na szczęście nawyk już wyrobiony i lepiej wchodzę w zakręty.

Data: 2016-08-21 23:41:47
Autor: Rowerex
W dniu niedziela, 21 sierpnia 2016 14:59:49 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
> [...]
> swój wzrost.

Nie od kilku lat tylko od zawsze. Dopiero od niedawna wiąże się długość korby z długością nóg:

Od niedawna? Chyba od bardzo dawna. No i dlaczego tylko długość nóg? Czy osoba nosząca obuwie w rozmiarze 41 i osoba nosząca obuwie r. 46 przy tej samej długości nóg mają mieć te same długości korby? Bo...?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-08-22 12:27:54
Autor: ąćęłńóśźż
Długość ramienia korby 170 vs 175
Przy dłuższych korbach trudniej się przeprowadza rower po pasach bez ran na goleniach ;-))

-- -- -
czy kupić korbę 170mm czy zakupić 175mm?

Data: 2016-08-24 04:41:00
Autor: Ignac
[...]

Bo nie jeździsz z co najmniej minimalną kadencją - 90 obr/min.
Dlatego, agresywne tylko w tym wszystkich jest, przeciążanie kolan.
Jak nie poprawisz techniki, jazdy z kadencją, to skończy się zabawa
z cyclingiem. Krótsze korby oznaczają pogłębienie problemów!

Data: 2016-08-24 13:58:49
Autor: bans
W dniu 2016-08-24 o 13:41, Ignac pisze:

Bo nie jeździsz z co najmniej minimalną kadencją - 90 obr/min.

Ech, te twoje radykalne sądy i ostre granice... w dodatku pisane w takim charakterystycznym, infantylnym stylu.

W dodatku mam wrażenie że rocznie to ty chyba więcej postów piszesz niż kilometrów kręcisz.

--
bans

Data: 2016-08-24 05:29:47
Autor: Ignac
W dniu środa, 24 sierpnia 2016 13:58:51 UTC+2 użytkownik bans napisał:
> [...]

W dodatku mam wrażenie że rocznie to ty chyba więcej postów piszesz niż kilometrów kręcisz.

Mądrego/merytorycznego bikera zawsze z przyjemnością się czyta!

Data: 2016-08-24 14:48:12
Autor: Andrzej Ozieblo
ile kto wykreca?
W dniu 2016-08-24 o 13:58, bans pisze:

W dodatku mam wrażenie że rocznie to ty chyba więcej postów piszesz niż
kilometrów kręcisz.

Mnie sie tam pisanina Ignac podoba, Twoja, choć niekiedy mocno zgryźliwa (zbyt zgryżliwa jak na wiek), również. :)

Ale ciekaw jestem ile kto km wykręca rocznie? Na rowerze ma sie rozumieć. :) Ignac, ile Ci wychodzi?

U mnie sytuacja jest bardziej złożona. Na składaku, w mieście wykręcam rocznie ok. 3000 km. Ale to niewiele warte km. Na poważnym rowerze, na różnego rodzaju wycieczkach i wypadach, wychodzi tego niewiele, jakies 1500 km rocznie, w tym sporo asfaltu.

Data: 2016-08-24 11:03:21
Autor: Ignac
ile kto wykreca?
W dniu środa, 24 sierpnia 2016 14:48:15 UTC+2 użytkownik Andrzej Ozieblo napisał:
W dniu 2016-08-24 o 13:58, bans pisze:

> W dodatku mam wrażenie że rocznie to ty chyba więcej postów piszesz niż
> kilometrów kręcisz.

Mnie sie tam pisanina Ignac podoba

Dzięki. Zwłaszcza, że nikogo tym pisaniem nie obrażam, z wyjątkiem bansa.
Ale niestety, to on jest wobec mnie zaczepny, jak ręczny granat i zawsze
zaczyna pierwszy!
Ale ciekaw jestem ile kto km wykręca rocznie? Na rowerze ma sie rozumieć. :) Ignac, ile Ci wychodzi?

Jak tak wezmę i dosiądę rumaka, to bez kozery powiem do 10 kkm.
Ale w tym roku nie bedę jeździł prawie 3 miechy, więc tylko 8 kkm.
A jeżdżę do Tyńca-50km. Do Puszczy Niepołomickiej i po niej, do Ojcowa, Pieskowej Skały i okolic, Pogórze Wielickie-80 do 120km.
Rocznie od 400-500 godz spędzam w nałogu. Jednorazowo od 2-5 godzin.
No i jazdy po mieście, do roboty. W weekendy to o 4,30-5 już jestem  na kółkach i najpóźniej o 10 w domu, żeby życie rodzinne nie ucierpiało
W zimie nie jeżdżę, mam wtedy inne zainteresowania.

Data: 2016-08-25 09:27:38
Autor: Andrzej Ozieblo
ile kto wykreca?
W dniu 2016-08-24 o 20:03, Ignac pisze:

Jak tak wezmę i dosiądę rumaka, to bez kozery powiem do 10 kkm.

Oczywiście wiesz skąd ten cytat? :) A właściwie jego fragment?

[...]

Nieźle. Tyle nigdy nie jeździłem. W szczytowym okresie, było to rzędu 5000 km rocznie, tyle że wiele w tym było terenu, niekiedy trudnego.

Data: 2016-08-25 07:09:35
Autor: Ignac
ile kto wykreca?
W dniu czwartek, 25 sierpnia 2016 09:27:41 UTC+2 użytkownik Andrzej Ozieblo napisał:
W dniu 2016-08-24 o 20:03, Ignac pisze:

> Jak tak wezmę i dosiądę rumaka, to bez kozery powiem do 10 kkm.

Oczywiście wiesz skąd ten cytat? :) A właściwie jego fragment?

Właśnie dlatego go zaadaptowałem.
Nieźle. Tyle nigdy nie jeździłem.

Zapewniam Cię, że też dałbyś radę. Tylko, że jazda zabiera dużo czasu.
Jak zaczynałem przygodę z rowerem, to wyjazd na 20 km, był wyjazdem
na koniec świata.
Ale dzięki preclowi, dzięki temu jak to bans mówi teoretyzowaniu,
poprawiłem sobie mnóstwo elementów w technice i komforcie jazdy,
w serwisowaniu rowerów, itd. Nie sposób wymienić tego wszystkiego.
Nie mam kontuzji, a średnie dystanse mi niebywale wzrosły. A to rozdzielanie włosa na czworo uważam za genialne, bo dostrzegasz
problemy przez pryzmat innych spojrzeń.

Data: 2016-08-25 19:54:17
Autor: Piotr aka dracorp
ile kto wykreca?
Dnia Thu, 25 Aug 2016 07:09:35 -0700, Ignac napisał(a):

[...]
W pewnym momencie długie dystanse same przychodzą. Aczkolwiek nie mogę ciągle się przełamać na coś dłuższego niż 300km.

Data: 2016-08-24 17:23:07
Autor: ąćęłńóśźż
ile kto wykreca?
No to więcej piszesz, niż jeździsz :-)
Ale pisz, piszesz OK, a w trasie nie widziałem - może to i dobrze ;-))
BTW na składakach widuję jedynie hydraulików ze spółdzielni mieszkaniowej :-)
Inna sprawa, że chciałbym mieć składak odporny na wodę morską (sól).

-- -- -

Data: 2016-08-24 19:58:11
Autor: Coaster
bans wrote:
[...]

Chyba cytujesz jakis tekst sprzed ekady. Teraz tu juz nie ten ruch na pretzlu...

--
PoZdR

"Don't try any other colors, red's the only one that works."

- Sheldon Brown, 1944-2008

Data: 2016-08-25 01:21:19
Autor: DeK
Ignac pisze:

[...]

Nad kadencją pracuję, problemu z kolanami nie mam na podjazdach, tam
kadencję utrzymuje racjonalną, nie jadę wówczas siłowo, raczej dotyczy
to prostych gdzie staram utrzymać wyższą prędkość na drogach. Wówczas
staram się jechać na przodzie 42 zęby na tyle 11. Przy dystansach w
okolicach 60 km byle pierdoła już ma wpływ na komfort, jak złe
ustawienie siodełka, za długi mostek itd.
Jestem też pewien, że dużo wpływa na stan rzeczy to, że rama jest trochę
nie pod mój wzrost, na trasie bywa, że cierpną mi nadgarstki. Próbuję
wyczuć ustawienia dlatego biorę ze sobą imbusy by w razie czego
podregulować. Tego się nie da zbadać na krótkich dystansach.
Prawdopodobnie będę musiał założyć minimalnie krótszy mostek.

Wszędzie znajduję informację, że krótsze korby niwelują w jakimś stopniu
problem kolan gdyż zmniejszają tendencję do siłowej jazdy. Przecież
jakby nie patrzeć to jednak marne 5mm, a już noga robi trochę mniejsze koło.
Fakt też, że wystarczy zmienić pedały, buty i już te parametry idą w
sedes. Jeśli jednak założymy buty o grubszej podeszwie i pedały też są
grubsze to noga w górnym położeniu stopy na korbie zgina się bardziej i
unosi się wyżej. W zależności od obuwia i pedałów może to być nawet 1-1,5cm.

DeK

Data: 2016-08-25 07:44:58
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 25 sierpnia 2016 01:21:56 UTC+2 użytkownik DeK napisał:
Ignac pisze:

> [...]

kadencję utrzymuje racjonalną, nie jadę wówczas siłowo, raczej dotyczy
to prostych gdzie staram utrzymać wyższą prędkość na drogach.

No to wiesz co masz zrobić.

Jeśli podczas jady odczuwam jakikolwiek dyskomfort, np: czuję, że mi ciut za ciężko, lub odczuwam najmniejszy nawet ból w nogach, natychmiast
włączam następne w kolejności lżejsze przełożenie i aż do skutku, na ile rozpiętość przełożeń w napędzie na to pozwala.
Nie wstaje z siodła w ogóle, pilnuje tylko kadencji i kompletnie nie przejmuje
się, że mi prędkość spada, bo jest podjazd i dodatkowo czołowy wiatr.
Wiem, że jadę optymalnie i najefektywniej/najszybciej w danych warunkach.
Na najdłuższe dystanse na jakie jeżdżę, zawsze na całej trasie utrzymuję
stosowną kadencję. Nigdy nie jeżdżę, przykładowo, z obrotami 30/40 na minutę.

Data: 2016-08-25 21:43:53
Autor: DeK
Ignac pisze:

[...]

A w kwestii długości korb sugerujesz, żeby kupić 170 czy jednak 175? Mam
tutaj nie lada dylemat, z jednej strony jest tam jakieś przyzwyczajenie
choć ja szybko się przyzwyczajam, a z drugiej zgodnie z wytycznymi
jednak być może te 170mm nie jest głupim pomysłem?

DeK

Data: 2016-08-25 14:47:15
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 25 sierpnia 2016 21:44:31 UTC+2 użytkownik DeK napisał:

[...]

Jeśli nawet psychologicznie bardziej Ci odpowiadają 170, to je bierz.
Natomiast przetrenuj jazdę z stosowną kadencją, do perfekcji, żeby
to był automatyzm w każdych warunkach drogowych.
Jeśli potrzebujesz, to możesz sobie kupić licznik z kadencją,
ja jeżdżę bez-licznika kadencji.
Jeśli opanujesz powyższy automatyzm, możesz się podzielić wrażeniami z jazdy. I biegów nie włączaj pod obciążeniem, bo sobie napęd zniszczysz.

Data: 2016-08-26 10:39:56
Autor: cytawa
Ignac pisze:

[...]

Polecam na dluzsze dystanse najprostszy nawet pulsometr. On lepiej potrafi hamowac zapedy do zbyt mocnej jazdy. Trzeba miec duzo doswiadczenia by utrzymujac wyzsza kadencje nie zajechac organizmu. Dla mnie dluga jazda (powyzej 100 km) z predkoscia srednia powyzej 25 km/h jest za mocna. Szacuje, ze kadencje mam w okolicach 80-90. Po 100 km zaczynaja sie odzywac mikrobole przy kolanach (z boku). To znak, ze zbyt mocno sie naciska na pedaly.

Ale kiedys bylo lepiej. Starosc nie radosc.

Jan Cytawa

Data: 2016-08-27 09:08:50
Autor: Ignac
W dniu piątek, 26 sierpnia 2016 10:40:00 UTC+2 użytkownik cytawa napisał:
Ignac pisze:

> [...]

Trzeba miec duzo doswiadczenia by utrzymujac wyzsza kadencje nie zajechac organizmu.

Jedynie wytrenowanie tego wszystkiego, w skupieniu i powoli,
zaczynając od zupełnie lekkich przełożeń.

Szacuje, ze kadencje mam w okolicach 80-90. Po 100 km zaczynaja sie odzywac mikrobole przy kolanach (z boku). To znak, ze zbyt mocno sie naciska na pedaly.

Janie, pisałem już, ale przypomnę.
Zastosuj sobie, tak bym to określi-mikro odpoczynek w czasie jazdy.
Czyli, jadę sobie jadę, i w tych miejscach w których mi prędkość nie
spadnie, lub spadnie nieznacznie, zaledwie prostuję nogę w kolanie,
na 3-5 sekund, raz lewą, raz prawą. Jeśli siodło jest na właściwej
wysokości, to unosi mi się tyłek minimalnie-1 do 2 cm, który się dotlenia wraz z mięśniami nóg. Bo ból bierze się z niedotlenienia, powyższych.
I to też warto sobie przetrenować- po płaskim, na zjazdach, czy nawet
na niewielkich podjazdach. A prędkość przejazdu należy dostosować do własnych możliwości, wykorzystując ( w Twoim przypadku), nieco lżejsze
przełożenia.

Data: 2016-08-27 09:18:43
Autor: Ignac
W dniu sobota, 27 sierpnia 2016 18:08:52 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

na 3-5 sekund, raz lewą, raz prawą.

Doprecyzuje, raz lewą, znowu sobie jadę 10-20m, raz prawą.
Lub, na odwrót. Raz prawą...raz lewą!!!!

Data: 2016-08-25 08:05:55
Autor: ąćęłńóśźż
Długość ramienia korby 170 vs 175
Nie, ponieważ grubość pedałów i podeszw załatwiasz podniesieniem siodełka.

-- -- -

Data: 2016-08-24 09:27:57
Autor: Coaster
DeK wrote:
[...]

Pamietaj, ze im krotsza dzwignia (czyli korba), tym wiecej sily trzeba uzyc (przy tej samej ilosci zebow w blacie) i odwrotnie. ;-)

Data: 2016-08-24 10:05:14
Autor: ąćęłńóśźż
Długość ramienia korby 170 vs 175
I taką bym brał.
Resztę ("siłę") załatwisz przełożeniem napędu.

-- -- -
Mam 170 cm wzrostu. Według zasad powinienem mieć korbę 170 mm.

Data: 2016-08-24 04:25:28
Autor: Ignac
W dniu środa, 24 sierpnia 2016 10:12:07 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

> Mam 170 cm wzrostu. Według zasad powinienem mieć korbę 170 mm.
I taką bym brał.
Resztę ("siłę") załatwisz przełożeniem napędu.

A ja nie, bo posłuchał bym kolegi Coastera, albowiem na podjazdach,
zwłaszcza stromych i długich, lepiej mieć korbę z dłuższym ramieniem,
dalej się zajedzie. Ale wtedy trzeba unikać przechodzenia z takimi po pasach.

Data: 2016-08-24 13:35:07
Autor: cytawa
Ignac pisze:

A ja nie, bo posłuchał bym kolegi Coastera, albowiem na podjazdach,
zwłaszcza stromych i długich, lepiej mieć korbę z dłuższym ramieniem,
dalej się zajedzie.

I tak i nie. Zalezy jednak od dlugosci nog. Im dluzsze korby tym bardziej musi byc zgieta noga w gornym polozeniu. Przy pewnym kacie zgiecia wcale generowana sila nie musi byc wieksza. I latwiej o przeforsowanie sciegien.

Wchodzenie na wyzsze schody meczy bardziej.
Mysle, ze gdzies jest optimum ale to wymaga badan.

Jan Cytawa

Data: 2016-08-24 04:48:04
Autor: Jacek G.
W dniu środa, 24 sierpnia 2016 13:35:12 UTC+2 użytkownik cytawa napisał:
Ignac pisze:

> [...]

I tak i nie. Zalezy jednak od dlugosci nog. Im dluzsze korby tym bardziej musi byc zgieta noga w gornym polozeniu.
Panowie, a może jeszcze podyskutujemy o wpływie grubości podeszwy buta na pedałowanie ;) ? Tu mogą być różnice nawet większe niż 5 mm.
--
Jacek G.

Data: 2016-08-24 13:55:51
Autor: bans
W dniu 2016-08-24 o 13:48, Jacek G. pisze:

Panowie, a może jeszcze podyskutujemy o wpływie grubości podeszwy buta na pedałowanie ;) ? Tu mogą być różnice nawet większe niż 5 mm.

Ubiegłeś mnie, bo się śmiałem zamiast napisać kpiącego posta w odpowiedzi na ich akademickie dywagacje ;)

To są typowe przykłady ludzi, którzy naczytają się internetów czy bikeboardów i teoretyzują, choć sami w czasie jazdy nie odróżniliby nawet gdyby korby różniły się o 2cm :)))

--
bans

Data: 2016-08-24 17:19:42
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Wed, 24 Aug 2016 13:55:51 +0200, bans napisał(a):

To są typowe przykłady ludzi, którzy naczytają się internetów czy
bikeboardów i teoretyzują, choć sami w czasie jazdy nie odróżniliby
nawet gdyby korby różniły się o 2cm :)))
Nigdy nie miałem innej korby, o innej długości. Ale 5mm w siodełku jest odczuwalne.

Data: 2016-08-24 19:55:58
Autor: Coaster
bans wrote:
[...]

IMHO masz jakies kompleksy :-))

Data: 2016-08-25 07:51:43
Autor: cytawa
  bans pisze:

[...]

Jak nie masz nic ciekawego do powiedzenia, to sie nie wpie...... gdy starsi rozmawiaja. Jak jezdzisz po piwo do sklepu to nie wiesz o czym mowa. Przejedz ze 200 km to nastepnego dnia sie bedziesz pytal jak rower ustawic.

Jan Cytawa

Data: 2016-08-25 08:36:48
Autor: bans
W dniu 2016-08-25 o 07:51, cytawa pisze:

[...]

Ach, najlepszą obroną jest atak, co? 200km kręcę poniżej 8h z postojami, a ty?

Wiesz, jeżdżę sporo i w przeciwieństwie do wielu z was - nie teoretyzuję. I nie wypowiadam się np. na temat sakwiarstwa, które podziwiam ale na którym kompletnie się nie znam.

Mam kilka rowerów o różnych długościach korb i zaręczam ci że to ostatni element którym się warto zająć w przypadku niewygody/kontuzji.

Ale pitolenie jak długość korb wpływa na wydajność u amatora jest po prostu śmieszne :)))

Tak właśnie wygląda ta grupa - kilka postów z np. fajnymi relacjami z wycieczek rowerowych i o samej jeździe, a setki postów - typowy onanizm sprzętowy i dzielenie włosa na czworo, trollowanie ąśćłż-jak-mu-tam i czysto teoretyczne komiczne porady Ignaca.

--
bans

Data: 2016-08-25 09:41:58
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2016-08-25 o 08:36, bans pisze:

[...]

Ale tak właśnie wygląda "rozmowa" hobbystów (czytaj maniaków) na każdy temat. Te duperelne dzielenia włosa na czworo pojawia sie wszędzie. Trochę działam na forum narciarskim. Tam jest to samo. Wiele pitolenia o duperelach, nowinkach. Ale pojawia się i tam trochę wpisów dla których warto w tym wszystkim być.

ąć... nie jest trollem. Też tak myślałem przez moment, ale już tak nie myślę. Politycznie się z nim nie zgadzam, ale rowerowo często tak. :)

Nie wydziwiaj. Szkoda by było precla bez Ciebie, boś pomimo lekkiego stetryczenia ciekawy i wartościowy człek-rowerzysta i lubię Cię czytać, nawet jeśli się wyzłośliwiasz. Zresztą takie wyzłośliwianie często jest cenne, bo trochę ma z bajki "Nowe szaty króla" pewnego Duńczyka. :)

Obrażanie się na innych też niczemu dobremu nie służy. Obrażonemu i obrażającym.

Data: 2016-08-25 11:12:39
Autor: ąćęłńóśźż
Długość ramienia korby 170 vs 175
Przecież ta P0 to same ch..., cwaniaki i złodzieje...
;-)

-- -- -
Politycznie się z nim nie zgadzam

Data: 2016-08-24 14:15:34
Autor: piotrus
Długość ramienia korby 170 vs 175
W dniu 2016-08-24 o 13:48, Jacek G. pisze:

Panowie, a może jeszcze podyskutujemy o wpływie grubości podeszwy buta na pedałowanie ;) ? Tu mogą być różnice nawet większe niż 5 mm.

Zgadza się, ustawienie wysokości siodełka powinno uwzględniać odległość stopy od platformy pedała. Przy krótkiej jeździe to nie przeszkadza, ale na dłuższych dystansach przynajmniej dla mnie ma to znaczenie.

Miałem problem z kolanami i nie będąc jeszcze świadomym długości korby jeździłem z 170 mm przy 170 cm wzrostu. Niby odpowiednia długość, ale dopiero po przesiadce na 165 mm poprawił się komfort i nauczyłem się jeździć z dużo większą kadencją. Mam dwa rowery z 170 mm korbą i 165 mm. Różnicę wbrew pozorom czuć od razu.

P.S.

Data: 2016-08-24 19:55:10
Autor: Coaster
Ignac pisze:

[...]

Jezeli o mnie chodzi, to nawet z grubsza podeszwa - korba bedzie za krotka.
A na koturnach przeciez nie bede jezdzic... ;-)

Data: 2016-08-24 19:45:31
Autor: Coaster
cytawa wrote:
Ignac pisze:

[...]

Ale z kolei drobienie malymi kroczkami po zbyt niskich stopniach jest nie do wytrzymania! :-)

Mysle, ze gdzies jest optimum ale to wymaga badan.

Kiedys damskie rowery (Niemcy, Holandia) mialy w standardzie 175 mm albo 180 mm (Angielki). Ludzie teraz cherlawi... ;-)

Data: 2016-08-24 19:14:32
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Wed, 24 Aug 2016 19:45:31 +0200, Coaster napisał(a):

Kiedys damskie rowery (Niemcy, Holandia) mialy w standardzie 175 mm albo
180 mm (Angielki). Ludzie teraz cherlawi... ;-)
Chyba na odwrót, krótsza dźwignia to większa siła potrzebna.

Data: 2016-08-25 00:10:40
Autor: Coaster
Piotr aka dracorp wrote:
[...]

Tak tez napiasalem wczesniej. Ale liczy sie tez przekladnia a w tych rowerach jest ona 2.55 (46/18).

Data: 2016-08-24 17:19:00
Autor: ąćęłńóśźż
Długość ramienia korby 170 vs 175
To ciekawe, dlaczego dla dzieci nie montują korb 180 mm, a dla dzieci chorowitych 185 mm.
I po co ludziom przełożenia 22-32 (przód) na 34-36 (tył).
Napisz, gdzie podjedziesz na 22/36 czy nawet na 28/34 przy korbach 175 mm, a nie podjedziesz tam przy korbach 170 mm (i 170 cm wzrostu).
BTW na jakich korbach jeżdżą panie w wieku balzakowskim (np. pani Maja Włoszczowska)?

-- -- -
na podjazdach, zwłaszcza stromych i długich, lepiej mieć korbę z dłuższym ramieniem, dalej się zajedzie.

Data: 2016-08-24 10:31:42
Autor: Ignac
W dniu środa, 24 sierpnia 2016 17:18:48 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
To ciekawe, dlaczego dla dzieci nie montują korb 180 mm,
a dla dzieci chorowitych 185 mm.

Z powodu, oczywistej, krótszej długości nóg dziecka i dorosłego.

I po co ludziom przełożenia 22-32 (przód) na 34-36 (tył).
Napisz, gdzie podjedziesz na 22/36 czy nawet na 28/34 przy korbach 175 mm, a nie podjedziesz tam przy korbach 170 mm (i 170 cm wzrostu).

Na 28/34, po modyfikacji napędu (dodaniu jednej zębatki, które są dostępne
na sztuki, przed modyfikacją miałem 30 lub w innych kasetach 32), zdecydowanie
łatwiej wyjeżdżam pod większe wzniesienia i mniej się męczę.
Analogicznie jest z dłuższym ramieniem korby, przykładając tą samą siłę
do dłuższego ramienia korby, mam większy moment obrotowy na korbie,
który pozwala mi pokonać teoretycznie większe wzniesienie.
Lub, chcąc mieć ten sam moment obrotowy, dzięki zwiększeniu długości korby,
mogę użyć mniejszej siły, czyli mniej się męczę na podjeździe.
Przy obróceniu korbami kilka tysięcy razy, ma to istotny wpływ na wysiłek ogólny.

Natomiast zgadzam się, że w szerokim zakresie średnich przełożeń, nie skrajnych,
różnicy w długości korb nie odczujemy.

Data: 2016-08-25 08:03:17
Autor: ąćęłńóśźż
Długość ramienia korby 170 vs 175
175mm/170mm = 3% wzrozstu siły (ramienia).
36z/34z = 6% wzrostu siły (ramienia)
26z/22z = 18% wzrostu siły (ramienia)
Wniosek:
Długość korby nie służy do wzrostu siły (ramienia), lecz do dopasowanai geometrii roweru do geometrii rowerzysty.

-- -- -
Na 28/34, po modyfikacji napędu, zdecydowanie łatwiej wyjeżdżam pod większe wzniesienia i mniej się męczę.

Data: 2016-08-25 07:20:07
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 25 sierpnia 2016 08:03:08 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
[...]

Czyli do wzrostu komfortu jazdy.
3% to niby nie wiele, ale w połączeniu ze zwiększeniem rozpiętości
przełożeń, pokonujesz mimo wszystko, większe wzniesienia.

Data: 2016-08-31 19:43:57
Autor: Titus Atomicus
Długość ramienia korby 170 vs 17 5
Hm,
Ja mam w trekkingu 170.
Teraz przymierzam sie do wymiany.
Chetnie bym kupil 175, a nawet 180, ale co z tego, skoro jak juz chcialem cos fajnego zakupic, to okazalo sie ze jest tylko 170, wiec taka kupilem.

A ostatnio mialem nastepujaca przygode. Bylem na kilkudniowej wycieczce rowerowej (zdjecia w przygotowaniu).
I juz pierwszego dnia scial mi sie gwint w korbie. Ten, w ktory pedal wchodzi. Nie wiem jak to sie stalo, bo ostatnim razem wykrecalem pedaly ze 2 lata temu. Myslalem poczatkowo, ze to nosek mi sie odkreca, ale jak sie okazalo - gwint w korbie.
Na szczescie byl to korba lewa. I drugie szczescie - wlasnie wyjezdzalem z miasteczka, gdzie byl sklep rowerowy i tam udalo mi sie pozyskac jakas stara korbe. Okazalo sie, ze to korba 175 (prawa, jak mowilem jest 170).
I, jakos nie widze roznicy.
--
TA

Długość ramienia korby 170 vs 175