Długotrwałe przechowywanie danych

Data: 2010-03-07 12:32:01
Autor: Jacek Maciejewski
Długotrwałe przechowywanie danych
Witam
Sądzę że techniki przechowywania danych istnieja zbyt krótko żeby z całą
stanowczością oceniać ich trwałość na dystansie kilku dziesięcioleci. Ale
gdybyście mieli taki problem to jaki nośnik byście wybrali?
--
Jacek

Data: 2010-03-07 12:54:10
Autor: Michal Kawecki
Dnia Sun, 7 Mar 2010 12:32:01 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

[...]

Glinianą tabliczkę.
--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/

Data: 2010-03-07 14:10:53
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
[...]

Nośnik to jeszcze detal, można to odświeżać. Gorzej z formatami danych.
Ja mam np. sporo dokumentów napisanych w Lotus WordPro i nic tego nie
czyta już :( O danych zapisanych w jakiś starych programach dosowych,
których już dawno nie ma, a jak są, to nie zadziałają na nowym sprzęcie
to chyba już łatwo sobie dopowiedzieć.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-03-07 14:17:08
Autor: pIOTER
Długotrwałe przechowywanie danych
ale via DosBox odpalisz je

pIOTER

Data: 2010-03-07 14:22:50
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Długotrwałe przechowywanie danych
W dniu 2010-03-07 14:17, pIOTER pisze:
ale via DosBox odpalisz je

Nie wszystkie. Próbowałem produkty QNT, ale nie wyszło, bo oni stosują
takie magiczne zabezpieczenia przed piractwem.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-03-07 15:42:39
Autor: pIOTER
Długotrwałe przechowywanie danych
no to dos np na jakiejs maszynie wirtualnej albo poszukaj zlamanych wersji
zreszta czesto sa przegladarki/konwertery rzadkich juz dzis formatow

pIOTER

Data: 2010-03-07 15:58:39
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-03-07 15:42, pIOTER pisze:
no to dos np na jakiejs maszynie wirtualnej albo poszukaj zlamanych wersji
zreszta czesto sa przegladarki/konwertery rzadkich juz dzis formatow

No i skąd to wszystko weźmiesz? Zwracam uwagę na problem. Do
wspomnianych dokumentów z LotusWord Pro nie ma konwerterów. Kiedyś
szukałem dość aktywnie i nic. Pliki przepadły.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-03-07 16:14:21
Autor: pIOTER
Długotrwałe przechowywanie danych
Data: 2010-03-14 13:09:54
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Długotrwałe przechowywanie danych

W dniu 2010-03-07 16:14, pIOTER pisze:
http://www.brothersoft.com/wintabs-7728.html
http://www.brothersoft.com/idiomax-office-translator-82377.html
http://www.brothersoft.com/idiomax-translation-suite-105255.html

Tak się przyjrzałem opisom i to mi nie wygląda na konwertery. Nie chcę
sobie zaśmiecać systemu w domu, więc polukam jeszcze wersje Shareware w
pracy, ale na mój gust to zupełnie nie jest to narzędzie, o jakie chodzi.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-03-07 17:14:47
Autor: JMM
Długotrwałe przecho wywanie danych
Dnia Sun, 07 Mar 2010 15:58:39 +0100, Przemysław Adam Śmiejek
<niechce@spamu.pl> w wiadomości <hn0d8t$68t$1@news.interia.pl>
napisał(a):

No i skąd to wszystko weźmiesz? Zwracam uwagę na problem. Do
wspomnianych dokumentów z LotusWord Pro nie ma konwerterów. Kiedyś
szukałem dość aktywnie i nic. Pliki przepadły.

Jest darmowa przeglądarka, która otwiera rzeczone pliki, jakkolwiek
nie radzi sobie z polskimi znakami i ma problemy z formatowaniem. Da
się jednak dotrzeć do treści, którą można potem skopiować do innego
dokumentu albo po prostu wydrukować.
http://www.manitoulintransport.com/downloads_forms/key_view.html

--
Z wyrazami szacunku
Jan M. Mayer <j_m_mayer (_a_) poczta.onet.pl>

Data: 2010-03-08 12:07:07
Autor: Marrcino
[...]

Produkty firmy QNT przeniesiesz na inny komputer ntbackupem, a spokojnie działają pod XP

Data: 2010-03-08 12:33:26
Autor: Przemysław Adam Śmiejek

W dniu 2010-03-08 12:07, Marrcino pisze:
[...]

Ale już na 64bitach nie. Więc za parę lat będzie problem.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-03-08 11:58:05
Autor: kamil

"Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> wrote in message news:hn2lk3$uij$2news.interia.pl...

[...]

Benzyny olowiowej do dwusuwow tez juz nie dostaniesz na kazdym Shellu, ale dla 99.999999% ludzi jest to rownie uciazliwym problemem, co brak kompatybilnosci 15-letniego oprogramowania z nowym sprzetem.

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2010-03-08 13:09:16
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-03-08 12:58, kamil pisze:

Benzyny olowiowej do dwusuwow tez juz nie dostaniesz na kazdym Shellu,
ale dla 99.999999% ludzi jest to rownie uciazliwym problemem, co brak
kompatybilnosci 15-letniego oprogramowania z nowym sprzetem.

Ale nie o tym mówiliśmy. Wątek rozpoczął się od długotrwałego
przechowywania danych. I pokazałem, że nie ma się co martwić nośnikami.

Poza tym, problem 99,999999% ludzi się zacznie jak nagle za 30 lat ich
księgowa nie będzie umiała dotrzeć do potrzebnych danych dla wyliczenia
emerytury np.

Już miałem taki problem. Jak koło końcówki lat 90 była reforma ZUS, to
były te jakieś udziały startowe czy coś w ten deseń. Nie pamiętam, bo
wtedy się tym zupełnie nie przejmowałem.

I ostatnio właśnie próbowałem ze starego, nieistniejącego programu
wygenerować listę osób, która to otrzymała w jednej szkole. Dane były
zarchiwizowane na dyskietce, ale program nie odpalał się pod XP. Sypał
błędami i tyle. Na szczęście baza była w miarę prostym dbfem i inne
narzędzie mi wygenerowało ten prosty spis.

Ale wyobraźmy sobie np. wspomniane QNT. Archiwizujemy np. dane z roku
2003 na CD. Za 40 lat mamy dane, ale co z tego? Nie umiemy wyciągnąć z
tego list płac.

Czy właśnie wspomniane przeze mnie dokumenty w LWP. Tak, wiem, mam se
polukać te sharewary... Polukam, może tu będzie nadzieja, bo LWP był
dość popularny. Ale np. TAG? Załóżmy, że musisz dotrzeć do stworzonej w
Tagu dokumentacji. Masz ją zgraną na CD i co? (zakładam, że jesteś dość
stary, żeby wiedzieć co to tag :D). Albo nawet ów LWP... Parę lat temu
nie znalazłem... Może źle szukałem, ale tak czy siak, nie znalazłem.
Więc problem danych i ich niemożności odczytania pozostawał.

Albo kiedyś miałem zaszyfrowane dane w postaci dysków z PGPFreeware.
Później z pakietu wycofano narzędzie do tych szyfrowanych dysków. Nawet
nie wiem czy PGP Freeware nadal istnieje. No ja wiem, że dzisiaj się
używa TrueCrypta. Ale powiedzmy, że masz zarchiwizowane dyski z tajnymi
danymi w postaci plików z PGPFreeware.

Zwracam uwagę na globalny problem.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-03-08 14:20:21
Autor: kamil
"Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> wrote in message news:hn2nn9$1h8$1news.interia.pl...

Zwracam uwagę na globalny problem.

Problem skomplikowany i nie, zalezy czy mamy odpowiednie procedury przenoszenia danych na bardziej aktualne nosniki badz format. Jesli dane sa rzeczywiscie istotne, powazna firma badz instytucja nie przegapi 10-letniej dziury w oprogramowaniu i zadba o ludzi, ktorzy beda tego pilnowali.

Jako ciekawostka, kilka miesiecy temu zezlomowalismy w pracy wciaz dzialajacy komputer BBC Micro (owczesny konkurent Sinclaira ZX). Zlomowisko oczywiscie znajduje sie na moim strychu. ;) Dzialal od lat 80-tych obslugujac spektrometr oprogramowaniem, ktore pracownicy czesciowo sami napisali. Problemow z dostepem do tych danych na obecnej platformie nie ma, chociaz TAG przy edytorze tekstu na ten sprzet to jak prom kosmiczny przy malym fiacie. ;)

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2010-03-10 16:03:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Długotrwałe przechowywanie danych

"Przemysław Adam Śmiejek" hn2nn9$1h8$1@news.interia.pl

Ale wyobraźmy sobie np. wspomniane QNT. Archiwizujemy np. dane z roku
2003 na CD. Za 40 lat mamy dane, ale co z tego? Nie umiemy wyciągnąć z
tego list płac.

Słyszałeś o sztuce pisania? :) (dzięki niej komunikują się różne,
czasami odległe w latach, pokolenia) A o dokumentacji? :)

Wystarczy, że tfurca ;) bazy opisze sposób zapisu rekordu... :)
Za jakiś czas ktoś inny napisze program pod inny system
operacyjny, czytający (a nawet modyfikujący) tę bazę danych lub
choćby konwertujący ją na taką, która będzie akurat popularna... :)

[...]

Są teraz supertajne. ;)

Zwracam uwagę na globalny problem.

Globalnie tajność można uzyskać za pomocą szafy pancernej.
Ale i do niej trzeba gdzieś trzymać hasło/szyfr/klucz_metalowy... :)

Ogólnie -- porządek :) sprzyja przechowywaniu/archiwizacji danych. :)
Ale znam takie archiwa, które były writeonly. ;)

Data: 2010-03-08 01:28:54
Autor: maX
Długotrwałe przechowywanie danych

Użytkownik "pIOTER" <giray@wupe.peel> napisał w wiadomości news:hn09md$jcq$1nemesis.news.neostrada.pl...
ale via DosBox odpalisz je

Przecież czystego dosa cały czas można odpalić na nawet najnowszym komputerze (choćby z dyskietki startowej zrobionej pod WinXP). Tylko tymczasową partycję na HDD trzeba załozyć na FAT32 (lub FAT16 jesśli starsza wersja dosa).

Data: 2010-03-08 11:24:39
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-03-08 01:28, maX pisze:
[...]

Pytanie:
a) Gdzie go kupisz?
b) czy na współczesnym sprzęcie będzie działał i się nie będzie sypał
c) czy np. znajdziesz drukarkę, żeby wydrukować dane spod dosa
d) czy to cokolwiek zmieni twoją sytuacje, skoro nadal będziesz miał
dane dostępne po zrobieniu hakuna-matata
e) no i czy za kolejne 40 lat to wszystko nadal będzie osiągalne?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-03-08 12:38:11
Autor: maX

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:hn2hj5$prc$1news.interia.pl...
[...]

Dyskietkę startową z dosem? Zrobić można całkiem za darmo pod Windows XP (nie wiem czy i nie pod Vista/7, choć wtedy to będzie być może tylko czysty dos bez żadnych dodatkowych programików). Bedzie już miała w sobie komendy Fdisk, Format do stworzenia partycji FAT16/32 na HDD (oczywiście HDD tymczasowo przełączony w biosie z AHCI na IDE, albo oddzielny dysk na IDE).
Co prawda w takim dosie z dyskietki startowej XP po wpisaniu komendy ver wypisuje że to WinxXP a nie dos, ale jest w pełni kompatybilny z dosem 5.0/6.0.
Albo skorzystać z dyskietki startowej stworzonej pod Windows 98. Ona po komendzie ver pokazuje już wersję dosa - 7.0

b) czy na współczesnym sprzęcie będzie działał i się nie będzie sypał

Dos? Dos działa na wszystkim. To tak prosty system że nie może się sypać (czasem conajwyżej trzeba przełączyć jakąś opcję w biosie, vide "legacy compatybility mode" w koprocesorach matematycznych starych Pentium 4). Jedyny problem że program może chodzić pod czystym dosem o wiele za szybko, ale wystarczy tymczasowo w biosie ustawić mnożnik CPU na najniższy (x6 czy x8).
Zawsze też można kupić za grosze jakiegoś starego kompa/laptopa wraz z Win95/Dos tylko do dosowych operacji.

c) czy np. znajdziesz drukarkę, żeby wydrukować dane spod dosa

Pod dosem jeszcze nigdy nie drukowałem, ale jesli drukarka i płyta główna ma port LPT, to chyba jest to do wykonania (ale tu nie wiem bo nigdy pod dosem nie drukowałem). Pozatym sa chyba jakieś nakładki dosowe pozwalajace wysłac strumień danych zamiast na LPT to na inny port (np. RS232) i przechwycić go wtedy na innym komputerze.

e) no i czy za kolejne 40 lat to wszystko nadal będzie osiągalne?

Nie uważasz że generalnie tego typu sprawy to załatwia sie wtedy jak już się ma świadmość że dany nośnik/medium danych sie technologicznie "kończy" i póki jest jeszcze czas to przekonwertowuje się je wtedy do innego formatu? Raz na 5 lat to chyba długo nie zajmuje, a masz spokój na nastepne 5-10 lat.

Data: 2010-03-08 12:48:25
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-03-08 12:38, maX pisze:
[...]

98 już nie jest sprzedawany, a XP zniknie za chwilę z magazynów, jak się
wyprzeda.

b) czy na współczesnym sprzęcie będzie działał i się nie będzie sypał
Dos? Dos działa na wszystkim.

Tak, zwłaszcza na procesorach 64bit...

No i co z dyskami SATA? Mówisz, że pójdzie?

Jedyny problem że program może chodzić pod czystym dosem o wiele za szybko, ale wystarczy tymczasowo w biosie ustawić mnożnik CPU na najniższy (x6 czy x8).

Nie byłbym przekonany.

Zawsze też można kupić za grosze jakiegoś starego kompa/laptopa wraz z Win95/Dos tylko do dosowych operacji.

Na razie.

c) czy np. znajdziesz drukarkę, żeby wydrukować dane spod dosa
Pod dosem jeszcze nigdy nie drukowałem, ale jesli drukarka i płyta główna ma port LPT,

A drukarki z LPT są na wymarciu.

[...]

No i nagle masz magiczny system dla hakera. Mnie to już przerasta, a co
dopiero mówić o zwykłej księgowej.

[...]

I jak przekonwertujesz choćby rzeczone dane w programach typu QNT? No
pewnie można zapłacić muczos dolaros, ale mówię o normalnych
przypadkach. No i o tym, że wątek wziął się od długotrwałego
przechowywania danych.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-03-08 13:31:09
Autor: maX

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:hn2mg6$vl3$1news.interia.pl...
[...]

98 już nie jest sprzedawany

Czasem, zwłaszcza na "prowincji", muszę skorzystać z kafejki internetowej. Śmiało tam nieraz używają jeszcze Win98 i nie certolą sie że mamy już rok 2010.
A sam trzymam w domu taką własnie dyskietkę startową z Win98, czasem się przydaje.

a XP zniknie za chwilę z magazynów, jak się
wyprzeda.

Ale będzie jeszcze długo używany przez wielu userów (testowałem ostatnio Windows7 i po tych testach zdecydowanie nie zamierzam rezygnowac z XP jeszcze długo).

b) czy na współczesnym sprzęcie będzie działał i się nie będzie sypał
Dos? Dos działa na wszystkim.

Tak, zwłaszcza na procesorach 64bit...

Oczywiście. Zdecydowanie mam procesor 64-bit (bo na AM2 nie ma procesrów "only 32-bit") i czysty dos chodzi bez problemów. A czasem pogrywam pod czystym dosem w stare dosowe gierki i zawsze działają.

No i co z dyskami SATA? Mówisz, że pójdzie?

Przełączyć je tymczasowo w biosie z AHCI na IDE (tylko nie zapomniec potem, przy powrocie do windows, o przełączeniu z powrotem na AHCI). I założyć partycję FAT32/16.
Ale najprościej po prostu kupić "za grosze" jakiś stary dysk IDE 2-20 GB i w całości sformatowac go na FAT32/16. Prawie kazda współczesna płyta główna ma jeszcze jedno gniazdo IDE (jesli zajęte przez CD/DVD to tymczasowo można je odłączyć).

[...]

Napewno działa na Sempronie AM2 1600MHz 64-bit z SSE3. Chwilowo nie moge sprawdzić na drugim kompie z 4-rdzeniowym Athlonem z SSE4, ale na 99.9% będzie działać, conajwyżej trzeba będzie tymczasowo w biosie na sztywno ustawić mnożnik CPU na 6 (czyli zegar 1200MHz).

Zawsze też można kupić za grosze jakiegoś starego kompa/laptopa wraz z
Win95/Dos tylko do dosowych operacji.

Na razie.

Na Allegro nie takie muzealne zabytki sie spotyka.

c) czy np. znajdziesz drukarkę, żeby wydrukować dane spod dosa
Pod dosem jeszcze nigdy nie drukowałem, ale jesli drukarka i płyta główna ma
port LPT,

A drukarki z LPT są na wymarciu.

To jest pewien problem.
A i płyty główne nie zawsze mają już LPT, a z kolei LPT na karcie PCI wymaga chyba windows do działania.

[...]

Może popytaj na grupie od dosa (dosem zajmuje sie grupa dyskusyjna od Windows 3.1), oni napewno maja patenty jak sobie radzić w takich sytuacjach.

Data: 2010-03-08 13:50:33
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-03-08 13:31, maX pisze:
[...]

No ale pula tego spada.

[...]

Możliwe. Ale za jakiś czas znikną.

[...]

A jesteś pewny, że emulacja trybu 32bit będzie w nich wiecznie?

[...]

No na razie. No i już wchodzisz w magiczne działania, niekoniecznie
dostępne dla ZU. A jesteśmy na etapie zmian. A za 10 lat co będzie?

Zawsze też można kupić za grosze jakiegoś starego kompa/laptopa wraz z
Win95/Dos tylko do dosowych operacji.
Na razie.
Na Allegro nie takie muzealne zabytki sie spotyka.

Zobaczymy za 40 lat. To znaczy wy zobaczycie, bo ja za stary jestem.

[...]

Mi to w tej chwili nie jest potrzebne. Tylko już widzę świat za 40 lat.
To będzie sajgon.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-03-08 14:06:31
Autor: maX

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:hn2q4m$4bt$1news.interia.pl...
[...]

W Polsce i na świecie jest niemało ludzi bawiących sie jeszcze komputerami 8- i 16-bitowymi (różne Atari i C64, z lat 80-tych).

[...]

Ze sprzedaży, ale nie z użycia. Sam Microsoft zapewnia support dla XP do 2014.

[...]

Czy dos nie jest aby 16-bit? W kazdym razie działały mi na nim programy z PC XT/AT, pisane dla 8086/286 a to zdecydowanie 16-bitowe procesory.
Wiec skoro 64-bitowy procesor obsługuje pod czystym dosem 16-bitowe programy ....

Data: 2010-03-14 13:11:17
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Długotrwałe przechowywanie danych

W dniu 2010-03-08 14:06, maX pisze:
Czy dos nie jest aby 16-bit?

Taaa.. Przepalcowałem.

W kazdym razie działały mi na nim programy z PC XT/AT, pisane dla 8086/286 a to zdecydowanie 16-bitowe procesory.
Wiec skoro 64-bitowy procesor obsługuje pod czystym dosem 16-bitowe programy ...

I odpalasz czystego dosa na 64boitowym procesorze? Bez udziału żadnych
emulatorów?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-03-08 14:25:24
Autor: kamil
"Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> wrote in message news:hn2q4m$4bt$1news.interia.pl...

A sam trzymam w domu taką własnie dyskietkę startową z Win98, czasem się
przydaje.

No ale pula tego spada.

Pula osob potrzebujacych dyskietki z Win98 tez spada dosc szybko.

No na razie. No i już wchodzisz w magiczne działania, niekoniecznie
dostępne dla ZU. A jesteśmy na etapie zmian. A za 10 lat co będzie?

A po co ZU bootowanie DOSa na jakiejs antycznej maszynie?

Mi to w tej chwili nie jest potrzebne. Tylko już widzę świat za 40 lat.
To będzie sajgon.

ZUS to moze nie najlepszy przyklad dbania o takie rzeczy, ale juz wyzej Tobie odpisalem. Ale chyba nie sadzisz, ze powazne instytucje opierajace swoje istnienie na dostepie do archiwalnych danych, placa "panu Mietkowi od komputerow" za to ze trzyma w szufladzie klucze do piwnicy zawalonej tasmami perforowanymi?

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2010-03-10 17:18:26
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Długotrwałe przechowywanie danych

"kamil" hn31cp$joi$1@inews.gazeta.pl

: swoje istnienie na dostepie do archiwalnych danych, placa "panu Mietkowi od
: komputerow" za to ze trzyma w szufladzie klucze do piwnicy zawalonej tasmami
: perforowanymi?

BTW... Gdzie można przeczytać takie taśmy?... Mam ,,trochę'' tego. :)

Data: 2010-03-14 13:14:26
Autor: Przemysław Adam Śmiejek

W dniu 2010-03-08 15:25, kamil pisze:
[...]

Ale była mowa o archiwizowaniu danych na przyszłość. Więc za 20 lat może
się okazać dość dziwnie. Nie mówię, że u każdego w domu, ale że właśnie
sporo danych pójdzie w pizdu.

No na razie. No i już wchodzisz w magiczne działania, niekoniecznie
dostępne dla ZU. A jesteśmy na etapie zmian. A za 10 lat co będzie?
A po co ZU bootowanie DOSa na jakiejs antycznej maszynie?

Żeby dostać się do ważnych danych. W końcu pytanie było o długotrwałem
przechowywanie danych.

[...]

Nie wiem za co płacą, ale zwracam uwagę na ten aspekt problemu.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-03-07 14:23:35
Autor: Marcin Kocur
Osoba Jacek Maciejewski napisała na pl.comp.pecet:

[...]

Przecież było setki razy. Dużo różnych nośników, w tym Internet.

Marcin Kocur

Data: 2010-03-07 15:30:03
Autor: Jacek
Dnia Sun, 07 Mar 2010 14:23:35 +0100, Marcin Kocur napisał(a):

[...]

A i tak wszystko trafi szlag, gdy slonce zamieni sie w malego karla;)

Data: 2010-03-07 17:23:55
Autor: qwerty
Użytkownik "Jacek" <ala@ola.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1dz4uxfpsm4ce$.s6ekusnfxcer.dlg@40tude.net...
A i tak wszystko trafi szlag, gdy slonce zamieni sie w malego karla;)

Prędzej może być od przebiegunowania słońca (2012r).

Data: 2010-03-07 23:29:32
Autor: Arkadiusz Dymek
W dniu 3/7/2010 5:23 PM, qwerty wrote:
Użytkownik "Jacek" <ala@ola.pl> napisał w wiadomości grup
A i tak wszystko trafi szlag, gdy slonce zamieni sie w malego karla;)

Prędzej może być od przebiegunowania słońca (2012r).

Od czego!?

Pozdrawiam,
Arkadesh

Data: 2010-03-08 09:19:08
Autor: qwerty
Użytkownik "Arkadiusz Dymek" <adresu@nie.bedzie> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4b9428ed@news.home.net.pl...
W dniu 3/7/2010 5:23 PM, qwerty wrote:
Użytkownik "Jacek" <ala@ola.pl> napisał w wiadomości grup
A i tak wszystko trafi szlag, gdy slonce zamieni sie w malego karla;)

Prędzej może być od przebiegunowania słońca (2012r).

Zmianą kierunku pola magnetycznego Słońca. Występuje co 11 lat. Następne będzie w 2012 roku.

Data: 2010-03-07 16:14:22
Autor: Paweł
[...]

Techniki przechowywania danych istnieją już od kilku tysięcy lat.

Jeśli chodzi o nośniki elektroniczne to myślę, że najszybciej rozpadną się urządzenia do ich odczytywania. Dość szybko również umrą ludzie, którzy wiedzieli jak działały.

Paweł

Data: 2010-03-07 20:06:56
Autor: DooMiniK
On 2010-03-07 11:32, Jacek Maciejewski wrote:
Witam
Sądzę że techniki przechowywania danych istnieja zbyt krótko żeby z całą
stanowczością oceniać ich trwałość na dystansie kilku dziesięcioleci. Ale
gdybyście mieli taki problem to jaki nośnik byście wybrali?

Wszystko zależy od ilości informacji.

--
Dominik Siedlak (bachus)

Data: 2010-03-08 00:52:54
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Długotrwałe przechowywanie danych

"Jacek Maciejewski" gwkh4jorbokb$.c5b6mv4ua9sb.dlg@40tude.net

Sądzę że techniki przechowywania danych istnieja zbyt krótko żeby z całą
stanowczością oceniać ich trwałość na dystansie kilku dziesięcioleci. Ale
gdybyście mieli taki problem to jaki nośnik byście wybrali?

HDD staje się najtańszym nośnikiem obok DVD, z tym że
HDD umożliwia wielokrotny zapis i ma większą pojemność.

Jeśli mam rzadko oglądane filmy, nagrywam je na DVD.
Jeśli inne dane, w tym fotki stale obrabiane, to HDD uważam za dobry wybór.
HDD podłączam do notebooka poprzez USB 2.0 i ta szybkość mi wystarcza.

Nagranie na kilku dyskach umieszczonych w różnych częściach
świata uchroni Twoje dane nawet w czasie lokalnej wojny. ;)

500 GB 2.5" kosztuje 250 złotych a raczej spodziewam się spadku cen. :)
Jedna DVD dobrej jakości kosztuje około 70 groszy. Nieco ponad
100 nośników DVD to mniej więcej jeden HDD o pojemności 500 GB,
a więc HDD są ze 4 razy droższe, ale wkrótce HDD staną się
równie tanie, jak DVD. :) Wielkim atutem HDD 2.5" jest mały
rozmiar i możliwość podłączania bez dodatkowych zasilaczy.

3.5" HDD są jeszcze tańsze i wręcz tańsze od nośników DVD. :)

Data: 2010-03-08 15:06:37
Autor: Saiko Kila
Długotrwałe przechowywanie danych
Proces Jacek Maciejewski <jacmacwytnij@o2.pl> zwrócił błąd:

Sądzę że techniki przechowywania danych istnieja zbyt krótko żeby z całą
stanowczością oceniać ich trwałość na dystansie kilku dziesięcioleci. Ale
gdybyście mieli taki problem to jaki nośnik byście wybrali?

1. Dysk twardy. Z jakimś komputerem z zainstalowanym systemem który
potrafi odczytać dane z tego dysku. I na wszelki wypadek jakiś
interfejs/obudowę USB do tego dysku, bo USB jest na tyle popularne że
będzie je pewnie można podłączyć i odczytać za kilkadziesiąt lat.
Prawdopodobnie w jakiejś wyspecjalizowanej firmie, ale lepsze to niż
kompletny brak możliwości :) Jednak dane zapisane w innym formacie niż tekstowy czy prosta bitmapa
mogą być problematyczne.

2. Papier - przy czym nie jest to dobre dla wielkiej ilości danych.
Techniki odnawiania i odczytywania papieru powinny być jeszcze rozwijane
za kilkadziesiąt lat, bo papier jest popularniejszy niż USB, w skali
krótkiej historii ludzkości.

--
Saiko Kila
Unregistered Windows User #7.29581131e8

Data: 2010-03-08 14:27:08
Autor: kamil

"Saiko Kila" <fnvxbxvyn@phgzr.vqrn.arg.cy> wrote in message news:196qvqne5m579.dlgsaikokila.pl...
[...]

Albo jeszcze prosciej, co 5-10 lat kopiowac na aktualny nosnik. Chyba, ze dane sa z rodzaju zamrozonego banku nasion na antarktydzie.

A jesli komus nie chce sie raz na kilka lat przytargac pudla ze strychu, znaczy ze dane wcale tak wazne jednak dla niego nie sa.

Pozdrawiam
Kamil

Długotrwałe przechowywanie danych