Data: 2018-12-04 22:53:13 | |
Autor: Marek S | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
Znalazłem właśnie to, co na myśli miałem i widziałem (obróciło BMW na prostej na obwodnicy od strony Gdyni Chyloni - zero manewrów, elektronika nie pomogła). Pierwszy klip:
https://youtu.be/1JvHJiH0BNU To miejsce, to składnica części karoserii. Bez przerwy ktoś rozwala sobie auto gdy jest mokro. Zapewne znasz to miejsce doskonale. Ktoś farciarsko udostępnił nagrane zdarzenie. Gość jedzie BMW mniej więcej tak jak poprzedzający go samochód - raczej nie szaleje. W dodatku ścina zakręt by łagodniej było. Mimo to zaczyna go znosić do lewego krawężnika i wszczyna bałagan. Elektronika nie zadziałała. Nie sądzę by on i dziesiątki innych aut z tego zakrętu jej nie miało. Wspominałeś w niedawnej dyskusji o mocnych samochodach, że mocniejsze depnięcie nie powinno odwrócić samochodu przy włączonej elektronice. Tu depnięcia nie było a mimo to... Ja również pod okiem instruktora miałem okazję testować ESP (napęd 4x4) na lodowym torze i bez problemu dało się wprowadzić auto w niekontrolowany poślizg przy 20km/h. Więc jak to jest z tą elektroniką, która wymięka ponoć tylko przy nieodpowiedzialnych manewrach, jak to mniej więcej określiłeś? -- Pozdrawiam, Marek |
|
Data: 2018-12-04 23:59:54 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
Dnia Tue, 4 Dec 2018 22:53:13 +0100, Marek S napisał(a):
Znalazłem właśnie to, co na myśli miałem i widziałem (obróciło BMW na prostej na obwodnicy od strony Gdyni Chyloni - zero manewrów, elektronika nie pomogła). Pierwszy klip: To jest E46 i to chyba nawet przedliftowe, co oznaczałoby rok produkcji między 1998 a 2002 i takie sobie szanse na wyposażenie w ESP, jak coś to raczej ASR. I z zachowania pojazdu powiedziałbym że ESP tam nie było, albo nie działało, bo byłoby widać interwencję jeszcze przed wjechaniem w krawężnik. A przyczyna tego co widać na filmie to jakieś kiepskie opony, pewnie łyse z tyłu (a to w pełnoletnich BMW częsty temat). Bo jak sam zauważyłeś reszta przejechałą bez problemów, a jego jednego sponiewierało. Ja również pod okiem instruktora miałem okazję testować ESP (napęd 4x4) na lodowym torze i bez problemu dało się wprowadzić auto w niekontrolowany poślizg przy 20km/h. Bo "praw fizyki pan nie zmienisz", jak nie ma przyczepności to ESP jej nie urodzi. ESP doskonale pomaga wytłumić "rybę" - i w sumie tylko tyle (a może aż tyle). W sytuacji z filmu ESP raczej zrobiłoby korektę już tego pierwszego poślizgu i powinno dość ładnie wytłumić chwilę przerzucenia skrętu z jednej strony w drugą. |
|
Data: 2018-12-05 11:17:31 | |
Autor: J.F. | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:uwucrcufhieq.1fxszvxd84a16$.dlg@40tude.net...
Dnia Tue, 4 Dec 2018 22:53:13 +0100, Marek S napisał(a): https://youtu.be/1JvHJiH0BNU trudno mi nawet dostrzec kiedy on w ten poslizg wpada i w ktora strone najpierw, ale mam wrazenie ze przyspieszyl. A moze to filmujacy zwolnil ... ten po prawej tez chyba zwolnil. To jest E46 i to chyba nawet przedliftowe, co oznaczałoby rok produkcji Ja również pod okiem instruktora miałem okazję testować ESP (napęd 4x4) Bo "praw fizyki pan nie zmienisz", jak nie ma przyczepności to ESP jej nie Ale czy nie powinno to zadzialac tak, ze nie bedzie "niekontrolowanego poslizgu" tylko wyjazd przodem do rowu ? Niezbyt kontrolowany, ale bez piruetow :-) J. |
|
Data: 2018-12-05 02:44:01 | |
Autor: przemek.jedrzejczak | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
-- ale mam wrazenie ze przyspieszyl.
przyspieszyl, dociaga do Punto i bajka sie konczy -- Ale czy nie powinno to zadzialac tak, ze nie bedzie "niekontrolowanego poslizgu" tylko wyjazd przodem do rowu ? Niezbyt kontrolowany, ale bez piruetow :-) ESP od wrzesnia 2001r czyli moze jechal na swiety obrazek albo rozaniec :-) |
|
Data: 2018-12-05 23:25:30 | |
Autor: Marek S | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 2018-12-04 o 23:59, Tomasz Pyra pisze:
ESP to przy napędzie 4x4. Nie sugerowałem, że ten gość miał ESP. Napisałem, że eksperymentowałem u mnie z ESP pod okiem instruktora jedynie. I z zachowania pojazdu powiedziałbym że ESP tam nie było, albo nie Ok, zapewne znasz ten odcinek w okolicach Nieźwiednika. Wiesz zatem, że wszelkiej maści samochody zatrzymują się tam na barierkach przy dwóch ostatnich leśnych zakrętach. Na przestrzeni lat widziałem tam każdy chyba rodzaj osobówek w sensie półki cenowej. Akurat ta BMWcha została utrwalona. Stąd moje pytanie. ESP doskonale pomaga wytłumić "rybę" - i w sumie tylko tyle (a może aż Tak, to wiem, na 100% pomoże. -- Pozdrawiam, Marek |
|
Data: 2018-12-06 00:25:00 | |
Autor: Kris | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu środa, 5 grudnia 2018 23:25:41 UTC+1 użytkownik Marek S napisał:
ESP to przy napędzie 4x4.Peugeot 307 przy napędzie na jedną oś tez ma ESP |
|
Data: 2018-12-06 00:32:28 | |
Autor: przemek.jedrzejczak | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
-- Peugeot 307 przy napędzie na jedną oś tez ma ESP
ESP nie ma nic wspolnego z napedem 4WD |
|
Data: 2018-12-06 13:30:51 | |
Autor: Kamil 'Model' | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 2018-12-06 o 09:25, Kris pisze:
W dniu środa, 5 grudnia 2018 23:25:41 UTC+1 użytkownik Marek S napisał:Ja nie mam ESP w 307'ce |
|
Data: 2018-12-06 05:40:57 | |
Autor: przemek.jedrzejczak | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
-- Ja nie mam ESP w 307'ce
znaczy sie golas :-) znajomy mial 307 sw z 2002 i byla, golf IV 2001 mial ale focus z 2000r tylo asr, decyduje wersja wyposazeniowa i/lub moc silnika |
|
Data: 2018-12-08 09:12:46 | |
Autor: Kamil 'Model' | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 2018-12-06 o 14:40, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
-- Ja nie mam ESP w 307'ceZa ESP trzeba było sporo dopłacić. A golasa nie mam. Wersja SW (szklany dach), klimatronik, pełna elektryka szyb i lusterek, navi, fabryczny alarm, skóra na kierze i gałce zmiany biegów, tempomat z limiterem. Fakt faktem, że silnik najsłabszy z HDI (1,6 90KM) ale za to bez upierdliwości typu dwumas i fap... |
|
Data: 2018-12-08 00:23:22 | |
Autor: Kris | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu sobota, 8 grudnia 2018 09:12:48 UTC+1 użytkownik Kamil 'Model' napisał:
Za ESP trzeba było sporo dopłacić. A golasa nie mam. Wersja SW (szklany dach), klimatronik, pełna elektryka szyb i lusterek, navi, fabryczny alarm, skóra na kierze i gałce zmiany biegów, tempomat z limiterem. Fakt faktem, że silnik najsłabszy z HDI (1,6 90KM) ale za to bez upierdliwości typu dwumas i fap... Też mam 1,6hdi i jest fap. Co do dwumasa to nie wiem czy mam |
|
Data: 2018-12-08 11:30:49 | |
Autor: Kamil 'Model' | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 2018-12-08 o 09:23, Kris pisze:
W dniu sobota, 8 grudnia 2018 09:12:48 UTC+1 użytkownik Kamil 'Model' napisał:Ja mam kod silnika 9HX i nei mam fabrycznie tych dwóch wynalazków |
|
Data: 2018-12-08 02:49:39 | |
Autor: Kris | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu sobota, 8 grudnia 2018 11:30:50 UTC+1 użytkownik Kamil 'Model' napisał:
W dniu 2018-12-08 o 09:23, Kris pisze: U mnie 9HZ fap jest i ponoć dwumasa. Wg poniższego wygrzebanego z netu "9HX (9H02) = DV6ATED4 = 1.6HDi 16V 90/92 KM bez FAP/dwumasy 9HZ (9H01) = DV6TED4 = 1.6HDi 16V 109 KM z FAP/dwumasa 9HV (9H01)=DV6TED4B = 1.6HDi 16V 90 KM z FAP/dwumasa 9HY (9H01) = DV6TED4 = 1.6HDi 16V 109 KM bez FAP/z dwumasa" |
|
Data: 2018-12-08 03:00:41 | |
Autor: przemek.jedrzejczak | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
Ironią losu bylo to że do układu z ASR dołożyć trzeba jeden czujnik za 50 EUR żeby mieć ESP ale dopiero w 2014 unia chwyciła producentów za gardło ;-)
https://auto.dziennik.pl/garaz/artykuly/473797,esp-to-obowiazkowe-wyposazenie-samochodow-od-1-listopada-jak-dziala-esp.html Mi ESP włącza się tylko jak (testowo oczywiście) przyspieszam na śniegu ale znajomemu żona wywaliła się Renault Thalia na plecy (dachowanie) i kolejne auto miało już ESP. |
|
Data: 2018-12-08 16:38:54 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
Dnia Sat, 8 Dec 2018 03:00:41 -0800 (PST), przemek.jedrzejczak@gmail.com
napisał(a): Ironią losu bylo to że do układu z ASR dołożyć trzeba jeden czujnik za 50 EUR żeby mieć ESP ale dopiero w 2014 unia chwyciła producentów za gardło ;-) Nie jest to takie proste. Po pierwsze w wielu samochodach ASR realizowany był tylko na poziomie sterowania silnikiem przez ograniczenie jego mocy. Późniejsze wersje które potrafiły też pomóc sobie hamulcami, miały te obwody tylko dla kół napędzanych. Tak więc różnic między ASR a ESP jest sporo więcej. Po pierwsze moduł hamulców potrafiący nimi hamować na wszystkie koła. Akcelerometry w sterowniku pomagające określić to co się dzieje z samochodem. Natomiast niewykluczone że tak jak piszesz było w czasach kiedy dany model samochodu dostępny był zarówno z ESP jak i bez. Wtedy niewykluczone że moduł z zaworami był ten sam (pozwalający hamować wszystkimi 4 kołami), a samochody różniły się jedynie elekrotniką. |
|
Data: 2018-12-08 20:45:37 | |
Autor: Marek S | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 2018-12-08 o 12:00, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
Ironią losu bylo to że do układu z ASR dołożyć trzeba jeden czujnik za 50 EUR żeby mieć ESP ale dopiero w 2014 unia chwyciła producentów za gardło ;-) Standardowy numer. Jakiś czas temu z kolegą gadałem na podobny temat. Ma jakiegoś vana paruletniego. Ponieważ model nie był z topowym wyposażeniem, to nie działały niektóre bajery, czy może jeden konkretny - detali nie pamiętam. A całe ograniczenie zawarte było ... w kostce elektrycznej wchodzącej do któregoś z kompów. Wystarczyło dodać 1 przewód by uzyskać model wyżej. :-D Mi ESP włącza się tylko jak (testowo oczywiście) przyspieszam na śniegu ale znajomemu żona wywaliła się Renault Thalia na plecy (dachowanie) i kolejne auto miało już ESP. U mnie dużo częściej. Wystarczy mokra nawierzchnia lub sucha + zimówki, choć ostatnio kupiłem takie, które zachowują się prawie jak letnie. Kopara mi opadła, że tak można. Ale nie o tym wątek. Interesująca rzecz odnośnie ESP, której w instrukcji nie ma, przynajmniej u mnie, to współpraca ESP z kierowcą. Jest o tym napisane w linku jaki zapodałeś. W przypadku poślizgu bezwzględnie należy zrobić dwie rzeczy: 1. Noga z gazu i nie dotykać hamulca. 2. Kierownicą wskazać żądany kierunek jazdy. Jak przetrenowałem - niby ESP dławi moc silnika więc gaz do dechy nie podnosi obrotów ale też nie wyhamowuje pojazdu za bardzo. Kierowca chce jechać mimo zaistniałej sytuacji to ESP pozwala. Użycie hamulca pogarsza skuteczność ESP w poślizgu. Ponoć ESP steruje przy 4x4 (taki mam napęd) rozdzieleniem mocy tył/przód by sobie pomóc. Ja to postrzegam w kategorii niuansów. Sprawdzałem zachowanie elektroniki na torze lodowym pod okiem instruktora, który teorię obrazował. -- Pozdrawiam, Marek |
|
Data: 2018-12-06 20:15:11 | |
Autor: Marek S | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 2018-12-06 o 09:25, Kris pisze:
W dniu środa, 5 grudnia 2018 23:25:41 UTC+1 użytkownik Marek S napisał: A to mnie źle poinformowano. W Mercach przynajmniej tak jest (w/g informacji jaką mi udzielono), że ESP idzie tylko do 4matic'ów. Pewnie mimowolnie mi się to źle pokojarzyłem. -- Pozdrawiam, Marek |
|
Data: 2018-12-06 19:22:59 | |
Autor: Mateusz Viste | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
On Thu, 06 Dec 2018 20:15:11 +0100, Marek S wrote:
W dniu 2018-12-06 o 09:25, Kris pisze: Może nie o ESP chodziło, tylko o ETS? Mateusz |
|
Data: 2018-12-06 23:03:14 | |
Autor: Marek S | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 2018-12-06 o 20:22, Mateusz Viste pisze:
Może nie o ESP chodziło, tylko o ETS? Na 100% ESP gdyż mam właśnie Merca z napędem 4x4 i guzik z tym oznaczeniem. -- Pozdrawiam, Marek |
|
Data: 2018-12-07 08:51:25 | |
Autor: viktorius | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 2018-12-06 o 23:03, Marek S pisze:
W dniu 2018-12-06 o 20:22, Mateusz Viste pisze: To dawno temu byłeś w salonie, bo od kilku lat lat ESP spotkałbyś nawet w Matizie, gdyby był nadal produkowany ;) https://auto.dziennik.pl/garaz/artykuly/473797,esp-to-obowiazkowe-wyposazenie-samochodow-od-1-listopada-jak-dziala-esp.html -- viktorius |
|
Data: 2018-12-07 12:09:38 | |
Autor: Kris | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu piątek, 7 grudnia 2018 08:51:27 UTC+1 użytkownik viktorius napisał:
W dniu 2018-12-06 o 23:03, Marek S pisze:Z fanami Merców tak jest Sasiad dwa lata temu kupił merca S-klase 3... coś tam, ful wypas dał za niego z 30-35tys a rocznikowo to auto to rówieśnik mojej multipli za którą w 2013 dałem z 7 tysi chyba. |
|
Data: 2018-12-08 00:26:38 | |
Autor: Marek S | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 2018-12-07 o 08:51, viktorius pisze:
To dawno temu byłeś w salonie, bo od kilku lat lat ESP spotkałbyś nawet w Matizie, gdyby był nadal produkowany ;) W salonie Merca nie oferowali Matiza. -- Pozdrawiam, Marek |
|
Data: 2018-12-07 12:04:17 | |
Autor: Kris | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu czwartek, 6 grudnia 2018 23:03:25 UTC+1 użytkownik Marek S napisał:
W dniu 2018-12-06 o 20:22, Mateusz Viste pisze: Mam peugeota 307 wartego pewnie tyle ile olej na 2 lata do Twojego "MERCA" Ma guzik ESP. I działa Zdziwiony jestem tylko ze mercem jeździsz bo z czytając Twoje posty to bliżej Tobie do zimnych łokci z BMW. Ciągle nie odpowiedziałeś na pytanie: czy to nie Ty tak jeździsz że auto "na dwa koła stawiasz" czy jakoś tak? |
|
Data: 2018-12-08 00:33:12 | |
Autor: Marek S | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 2018-12-07 o 21:04, Kris pisze:
Mam peugeota 307 wartego pewnie tyle ile olej na 2 lata do Twojego Raczej uznałbym iż Twój Pugeot jest wart tyle co felgi do mojego auta. No może plus wymiana klocków hamulcowych. Twój komentarz jest co najmniej pozbawiony sensu lub nawet świadczy o dziwacznych kompleksach. Zapewne zaraz dodasz, że Twój pies szczeka głośniej więc mój jest do bani, choć psa nie posiadam. -- Pozdrawiam, Marek |
|
Data: 2018-12-05 11:37:02 | |
Autor: Robert Wańkowski | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 2018-12-04 o 22:53, Marek S pisze:
Znalazłem właśnie to, co na myśli miałem i widziałem (obróciło BMW na prostej na obwodnicy od strony Gdyni Chyloni - zero manewrów, elektronika nie pomogła). Pierwszy klip:Światła awaryjny włączają się automatycznie? Robert |
|
Data: 2018-12-05 23:28:27 | |
Autor: Marek S | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 2018-12-05 o 11:37, Robert Wańkowski pisze:
Światła awaryjny włączają się automatycznie? A no właśnie. W 2002r raczej takich bajerów nie było. -- Pozdrawiam, Marek |
|
Data: 2018-12-06 00:04:55 | |
Autor: przemek.jedrzejczak | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
-- Światła awaryjny włączają się automatycznie?
a jednak https://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatforum/bmw_codieren_datenbank.asp?goto=78 |
|
Data: 2018-12-06 01:20:51 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
Dnia Wed, 5 Dec 2018 23:28:27 +0100, Marek S napisał(a):
W dniu 2018-12-05 o 11:37, Robert Wańkowski pisze: Tu ktoś pisze o czymś takim w Astrze z 2004: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1849411.html Wydaje się to na tyle proste, że nidzę przeszkód żeby awaryjne uruchamiały się po odpaleniu poduszek nawet w samochodach 30 lat temu :) |
|
Data: 2018-12-06 06:01:22 | |
Autor: Cavallino | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 05-12-2018 o 18:28, Marek S pisze:
W dniu 2018-12-05 o 11:37, Robert Wańkowski pisze: Automatyczne włączanie awaryjnych przy awaryjnym hamowaniu było i w latach 90-tych. |
|
Data: 2018-12-06 20:16:12 | |
Autor: Marek S | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 2018-12-06 o 11:01, Cavallino pisze:
W dniu 05-12-2018 o 18:28, Marek S pisze: Wow. Nie wiedziałem :-) -- Pozdrawiam, Marek |
|
Data: 2018-12-06 17:59:48 | |
Autor: Budzik | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
Użytkownik Marek S precz@spamowi.com ...
Światła awaryjny włączają się automatycznie? Moze dołozone? Sa takie dostawki. -- Pozdrawia... Budzik b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_") "Stwierdzono, że demokracja jest najgorszą formą rządu, jeśli nie liczyć wszystkich innych form, których próbowano od czasu do czasu." Winston Churchill |
|
Data: 2018-12-08 09:14:32 | |
Autor: Kamil 'Model' | |
Do Tomka Pyry - elektronika ponoć wiele potrafi | |
W dniu 2018-12-06 o 18:59, Budzik pisze:
Użytkownik Marek S precz@spamowi.com ...Pug 206 oraz 307 z 2002r. miały w standardzie światła awaryjne przy gwałtownym hamowaiu |
|