Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?

Data: 2021-03-23 08:33:43
Autor: pasztab
Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
tisdag 23 mars 2021 kl. 14:08:22 UTC+1 skrev Piotr Gałka:
Czy ktoś tu zna się na tym na tyle, aby tak mniej więcej opisać co się po kolei będzie działo (i mniej więcej kiedy), jak ktoś uzna, że z powodu 'wyższych celów' stopy zawsze będą 0? P.G.

Odpowiem Ci na przykladzie szwedzkim: RIksbank w latach 2014-2019 utzymywal nie tylko zerowe, ale i minusowe stopy procentowe - najpierw -0,25% pozniej -0,5%. Przez 5 lat zerowych i minusowych stop procentowych korona szwedzka zdewaluowala sie z poziomu ok 6,5-7 za dolara do 10,4 /obecnie ok 8,5/, euro z 8,2 do 11 /w tej chwili 10,2/ Hossa na rynku nieruchomosci /i tak juz drogich przed 2014/ jeszcze przybrala na sile, tak, ze nieruchomosci sa juz drozsze o 100% i wiecej niz jeszcze 10 lat temu.
Czy w Polsce bedzie taki sam scenariusz - - trudno powiedziec. Mam nadzieje, ze nie.

Data: 2021-03-23 17:18:53
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2021-03-23 o 16:33, pasztab pisze:
[...]

Z dotychczasowych odpowiedzi tę jedną rozumiem :)
Podane przez Ciebie informacje uznaję, za interesujące (normalnie nie śledzę ekonomii - nie miałem pojęcia).

Ja już od kilku lat się spodziewałem gwałtownego wzrostu inflacji a tu nic - raczkuje. Albo kompletnie nie rozumiem o co biega, albo rozumiem, ale zasadniczo nie doszacowuję stałych czasowych obecnych w układzie.

Jestem w rozkroku.
Z jednej strony też mam nadzieję, że u nas taki scenariusz się nie powtórzy.
Z drugiej strony jakby się powtórzył to by w końcu potwierdziło, że nie jestem taki głupi i choć trochę to ogarniam.
P.G.

Data: 2021-03-23 18:00:48
Autor: _Master_
Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
Bo ekonomia a nawet modele matematyczne w ostatnich latach się trochę unowocześniły (np. w kontekście śmieciowego zatrudnienia czy dobrej/niedobrej inflacji)
Czy dobrze rozumieją w końcu to co się dzieje w żywym organizmie gospodarczym przy globalizacji i GALOPUJĄCEJ SPEKULACJI?

Nadal NIE SĄDZĘ ;-)

Data: 2021-03-23 18:09:09
Autor: J.F.
Użytkownik "Piotr Gałka"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s3d4db$tf2$1$PiotrGalka@news.chmurka.net...
[...]

Ale jak popatrzec tu
https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_and_exchange_rates/euro_reference_exchange_rates/html/eurofxref-graph-sek.en.html

stabilna walute maja - jak zaczelo sie o kursu 9 za euro w 2011, tak teraz mamy 10.
Choc po drodze bylo i 8.5 i 11.

Przy czym obnizenie kursu korowny to mogl byc celowy zabieg na kryzysowe czasy.

Co do nieruchomosci ... kiedys tam slyszalem, ze w Szwecji sa niechetnie kupowane - powodem podatek spadkowy :-(

Przy czym w Polsce ceny mieszkan nie wchodza do obliczenia inflacji - wiec inflacja swoje, a nieruchomosci swoje.

Ja już od kilku lat się spodziewałem gwałtownego wzrostu inflacji a tu nic - raczkuje. Albo kompletnie nie rozumiem o co biega, albo rozumiem, ale zasadniczo nie doszacowuję stałych czasowych obecnych w układzie.

Jest to istotnie zastanawiajace, bo jak podskoczyly kursy walut, to wydaje sie, ze powinny podskoczyc ceny wielu towarow.
A tu nie ...

Z kolei od ~3 lat zywnosc drozeje mocno ... a inflacja niby nie ..

[...]

Taa, jakbys mnie spytal jeszcze na poczatku 2008 czy brac kredyt w CHF, to bym powiedzial "brac".
-kursy walut skacza, z tymi ~20% zawsze sie trzeba liczyc, ale nadal rata w CHF mniejsza.
-Polska to nie jest stabilny kraj, wszystko moze sie zdarzyc, w tym i znacznie wiekszy wzrost, pamietam niedawna wymiane pieniedzy,
ale wtedy:
-zarobki pojda w gore, bedzie stc na splate,
-ceny nieruchomosci pojda w gore,
-z okazji inflacji - Wibor pojdzie w gore, to ile beda placic zlotowkowicze ...

i widac jak sie sprawdzilo :-(

J.

Data: 2021-03-23 18:48:39
Autor: Michal Jankowski
W dniu 23.03.2021 o 18:09, J.F. pisze:

[...]

No właśnie chyba o to chodzi, że ten cały nawis idzie w nieruchomości, a te się do inflacji nie liczą.

Ale i bez nieruchomości uważam koszyk do liczenia inflacji za kiepsko zbudowany.

   MJ

Data: 2021-03-23 20:01:53
Autor: J.F.
Użytkownik "Michal Jankowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:605a29f9$0$560$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Tylko ... obywatel za swoje srodki, bo nie pieniadze,  z banku kupuje nieruchomosc ... i te srodki po prostu przechodza na inne konto.

No chyba, ze kredyt dewelopera splacaja ... ale to raczej obywatel bierze kredyt aby kupic nieruchomosc :-)

Ale i bez nieruchomości uważam koszyk do liczenia inflacji za kiepsko zbudowany.

A to nie wiem, bo jakos nie trafilem nigdy co w tym koszyku dokladnie jest.
Jak oni to licza, to tez tylko ogolniki.
Ale trzeba przyznac, ze jedne towary drozeja, a inne tanieja ...

J.

Data: 2021-03-24 02:38:47
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?

"J.F." 605a3b22$0$507$65785112@news.neostrada.pl

Ale trzeba przyznac, ze jedne towary drozeja, a inne tanieja ...

Jest wiele czynników cenotwórczych.

Porównaj wartość dolara amerykańskiego z czasów
powstawania USA do wartości obecnego dolara...

Porównaj zarobki polityków -- także polskich.

Porównaj wysokości składek ZUS.

Porównaj budżety polskie z różnych lat...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2021-03-24 02:39:12
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?

"Michal Jankowski" 605a29f9$0$560$65785112@news.neostrada.pl

Ale i bez nieruchomości uważam koszyk do
liczenia inflacji za kiepsko zbudowany.

Człowiek wyrzucał resztki jedzenia -- pies
zauważył, że obiad był kiepski... ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2021-03-24 01:31:18
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?

"Piotr Gałka" s3d4db$tf2$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Ja już od kilku lat się spodziewałem gwałtownego
wzrostu inflacji a tu nic - raczkuje.

Laptopy podrożały o 50% w ciągu roku?
Drukarki Canona podrożały o 50% w ciągu roku.
Net pisze, że SSD i RAMki będą drożały...
Papier do drukarek drożeje...

Ale smartfony tanieją na potęgę!

Promocyjne jogurty w Lidlu drożeją, w Biedronce -- tak samo;
mięso dookoła drożeje nieustannie; owoce chyba drożeją...

Z jednej strony też mam nadzieję, że u nas taki scenariusz
się nie powtórzy. Z drugiej strony jakby się powtórzył to
by w końcu potwierdziło, że nie jestem taki głupi i choć
trochę to ogarniam.

Nie bierzesz pod uwagę rozwoju -- coraz
mniej kosztuje produkcja czegokolwiek, bo:
 - wszystko jest coraz mniej energochłonne
 - komputery są **relatywnie** coraz tańsze
   a są potrzebne w produkcji czegokolwiek
 - robotnicy są wypierani przez roboty
 - ludzie kupują więcej, a cena zależy od długości serii
 - PiS uskutecznia Jedwabny szlak [czy szlag -- zapomniałem] XXI wieku

Może być tak, że inflacji nie będzie straszliwej dlatego, że ceny
będą obniżane postępem technicznym, ale gdyby nie te zerowe stopy,
być może ceny by nawet drastycznie spadały...

Być może, bo możliwe jest i to, że ów postęp będzie/jest
uwarunkowany chwilowym rozwodnieniem pieniądza...

-=-

BTW tego Szlaku -- PiS zadziera (z różnych powodów, nie tylko
z powodu promowania Jedwabnego Szlaku) z całym światem (Rosją,
Ameryką, Żydami, Arabami, Skandynawami) lecz utrzymuje się na
powierzchni -- być może za naszymi plecami płacąc za to
utrzymanie naszą przyszłością...

Jedno rzuca się w oczęta bardzo wyraźnie -- rośnie nam (nowa?) oligarchia.

Słowa ANawalnego można przetłumaczyć na język polski, podmieniając
stosownie nazwiska i zamieniając ruble na złotówki niemal po
rynkowym kursie...

-=-

Dziś widzę wyraźnie, że JKaczyński wykładał, co mu na sercu
leżało, gdy zapowiadał: ,,nikt nam nie wmówi, że białe jest
białe a czarne jest czarne''...

Banki były wg PiSu złe, póki partia PiS była w opozycji, ale
od czasu kupna PeKaO -- banki są dobre... Takich przykładów
można podawać sporo... Jakaś pani prezes ZUS była ponoć ;)
widziana w drogiej restauracji za kadencji Tuska, ale to
właśnie wtedy wakatem było to, co dziś okupuje GUścińska...
Disco Polo było bezwartościowe (wg Rydzyka) ale dziś Zenek
Martyniuk niemal zawładnął sztuką ;) polskiej telewizji...

Obajtek to już zdecydowana przesada...
Macierewicz, Kurski, Hołecka, syn Szydło...

--