Do czego tak naprawdę istnieje korekcja ECC w serwerowych RAM-ach ?

Data: 2011-05-13 09:18:43
Autor: KrisB
Do czego tak naprawdę istnieje korekcja ECC w serwerowych RAM-ach ?
Wszyscy to wiedzą że takich się używa w serwerach, ale do czego właściwie ?

Kiedyś czytałem że służy to do zapobieganiu przekłamaniom w RAM, które może realnie zostać wywołane raz na parę tygodni przez promieniowanie kosmiczne. Z tego wniosek że służy to uodpornieniu na promieniowanie kosmiczne docierające do ziemi - brzmi dość sensacyjnie, czyżby na pewno tak ?

PS. Jak się rozbijały ostatnio Toyoty, to była opinia że to właśnie na skutek takich przekłamań RAM i to właśnie od promieniowania kosmicznego, a konstruktorzy Toyoty znali się raczej na sterownikach i o konieczności montażu w ważnych systemach RAM-u ECC po prostu nie wiedzieli/zapomnieli. Też brzy sensacyjnie ciut, i nie wiem czy w to wierzyć.

Data: 2011-05-13 09:58:08
Autor: nom

Użytkownik "KrisB" <a@b.pl> napisał w wiadomości news:iqim08$nak$1inews.gazeta.pl...
Wszyscy to wiedzą że takich się używa w serwerach, ale do czego właściwie ?

Do wczesnego wykrycia błędów pamięci. Może być tak, że komórka (bit) pamięci stale będzie 1 lub 0 i po zapisanu danych na dysk dane te będą przekłamane i w zasadzie trudno będzie to wykryć dopóki nie przetestuje się pamięci jakimś gruntownym testem. :-)

Data: 2011-05-13 14:18:41
Autor: Mrzafka
Użytkownik "nom" <nom73@usunto.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:iqioaj$12e$1inews.gazeta.pl...

[...]

Zamiast pleść bzdury, poczytajcie informacje o ECC, choćby na Wiki:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pamięć_ECC
--
Mrzafka
mrzafka@deszcz.com.pl

Data: 2011-05-13 20:56:28
Autor: KrisB
Użytkownik "Mrzafka" <mrzafka@deszcz.com.pl> napisał w wiadomości news:4dcd21a1$0$2445$65785112news.neostrada.pl...
[...]

No poczytałem i pisze tu o promieniowaniu kosmicznym...

Data: 2011-05-16 12:57:40
Autor: Mrzafka
Użytkownik "KrisB" <a@b.pl> napisał w wiadomości news:iqjush$ah4$1inews.gazeta.pl...
[...]

Ale głównie chodzi o promieniowanie kosmiczne w kosmosie, np. na ISS,
a nie na Ziemi, gdzie jest szczątkowe.
--
Mrzafka
mrzafka@deszcz.com.pl

Data: 2011-05-17 16:40:48
Autor: KrisB
Użytkownik "Mrzafka" <mrzafka@deszcz.com.pl> napisał w wiadomości news:4dd10324$0$2445$65785112news.neostrada.pl...
[...]

To po co na ziemi to ECC?

Data: 2011-05-17 16:44:17
Autor: qwerty
Do czego tak naprawdę istnieje korekcja ECC w serwerowych RAM-ach ?
Użytkownik "KrisB"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iqu1db$t7q$1@inews.gazeta.pl...
To po co na ziemi to ECC?

Stosuje się je m.in. w serwerach.

Data: 2011-05-18 08:44:23
Autor: KrisB

Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości news:iqu1je$kp$1inews.gazeta.pl...
Użytkownik "KrisB"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iqu1db$t7q$1@inews.gazeta.pl...
To po co na ziemi to ECC?

Stosuje się je m.in. w serwerach.

Do czego jeśli znaczące promieniowanie kosmiczne nie dochodzi ?

Data: 2011-05-18 14:22:39
Autor: qwerty
Użytkownik "KrisB"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iqvps1$6l4$1@inews.gazeta.pl...
Do czego jeśli znaczące promieniowanie kosmiczne nie dochodzi ?

Błąd może nastąpić nie tylko z winy promieniowania kosmicznego. Czasami lepiej zabezpieczyć się przed potencjalnymi błędami / problemami, niż np. wszystko na nowo obliczać.

Data: 2011-05-17 22:12:51
Autor: nom
Do czego tak naprawdę istnieje korekcja ECC w serwerowych RAM-ach ?

Użytkownik "KrisB" <a@b.pl> napisał w wiadomości news:iqu1db$t7q$1inews.gazeta.pl...

To po co na ziemi to ECC?

Powiedzmy, że robisz eksperyment w CERNie za parę milionów $. Przeprowadzasz eksperyment z detektorów zczytujesz sygnały, komputer(-y) to obrabiają. Załóżmy, że w jednej pamięci 1 bit jest przekłamany (nie ważnie co tam wpiszesz to stale jest 1 przy odczycie) i jest to bit najbardziej znaczący. Zapisujesz z pamięci wyniki na dysk, ale one są przekłamane, ale Ty o tym nie wiesz. Dlatego, żeby zabezpieczyć się przed takimi przekłamaniami stosuje się ECC. :-)

Data: 2011-05-18 08:43:52
Autor: KrisB

Użytkownik "nom" <nom73@usunto.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:iquks4$675$1inews.gazeta.pl...

[...]

No ale skąd te przekłamania, jak nie z promieniowania ?

Data: 2011-05-18 08:55:25
Autor: Mrzafka
Użytkownik "KrisB" <a@b.pl> napisał w wiadomości news:iqvpr2$6cm$1inews.gazeta.pl...

No ale skąd te przekłamania, jak nie z promieniowania ?

A nie słyszałeś/czytałeś, że technika bywa zawodna, również elektroniczna?
Nawet komórka pamięci półprzewodnikowej może zostać uszkodzona.
I to niekoniecznie od promieniowania kosmicznego.
--
Mrzafka
mrzafka@deszcz.com.pl

Data: 2011-05-18 12:20:56
Autor: Piotr \"Charvel\" Majka
W dniu 2011-05-17 22:12, nom pisze:

[...]

Zastanawiałeś się kiedyś, czemu np taki wielki zderzacz hadronów znajduje się pod ziemią ? :)

Data: 2011-05-18 14:57:26
Autor: Sławek Maculewicz
Dnia 18-05-2011 o 12:20:56 Piotr "Charvel" Majka  <charvel@localhost.link.pl> napisał(a):

[...]

Bo kijowo by wyglądał biegnąc przez ogródki, skwery, place...?
--
Brak sygnaturki.

Data: 2011-05-19 14:16:18
Autor: Piotr \"Charvel\" Majka
W dniu 2011-05-18 14:57, Sławek Maculewicz pisze:

Bo kijowo by wyglądał biegnąc przez ogródki, skwery, place...?

Jest pod ziemią właśnie po to by wykluczyć czynnik promieniowania kosmicznego w pomiarach.

Data: 2011-05-20 18:55:32
Autor: janusz_kk1
Dnia 19-05-2011 o 14:16:18 Piotr "Charvel" Majka  <charvel@localhost.link.pl> napisał(a):

W dniu 2011-05-18 14:57, Sławek Maculewicz pisze:

Bo kijowo by wyglądał biegnąc przez ogródki, skwery, place...?

Jest pod ziemią właśnie po to by wykluczyć czynnik promieniowania  kosmicznego w pomiarach.
Pleciesz. Poczytaj a potem się wymoądrzaj. To nie jest tylko
rura jak ci się wydaje bo ją od biedy przez ogródki mozna by puścić
na estakadzie.
Tam tą rurę otacza masa sprzętu, chłodzenie,
elektromagnesy nadprzewodzące, cała masa czujników + tunel z którego
to wszystko jest serwisowane, wyobraĹźasz sobie to wszystko na powierzchni?
I dlatego to wszystko jest pod ziemią.

--
Pozdr
JanuszK

Data: 2011-05-14 08:42:58
Autor: nom
[...]

Zamiast mnie pouczać sam przeczytaj obszerniejszą informację (jak znasz angielski):
http://en.wikipedia.org/wiki/ECC_RAM#Errors_and_error_correction
:-)
"An ECC-capable memory controller as used in many modern PCs can typically detect and correct errors of a single bit per 64-bit "word" (the unit of bus transfer), and detect (but not correct) errors of two bits per 64-bit word. Some systems also 'scrub' the errors, by writing the corrected version back to memory. The BIOS in some computers, and operating systems such as Linux, allow counting of detected and corrected memory errors, in part to help identify failing memory modules before the problem becomes catastrophic."

Data: 2011-07-21 13:47:31
Autor: Radosław Sokół
W dniu 13.05.2011 09:18, KrisB pisze:
[...]

ECC zabezpiecza głównie przed wpływem defektów w strukturze
krzemowej, mogących powodować samoistne nieprzewidywalne
zmiany stanu pojedynczych bitów pamięci dynamicznej.

Oczywiście promieniowanie kosmiczne też jest jednym z po-
wodów stosowania, ale znacznie częściej ECC wkracza do ak-
cji z powodu samoistnego przestawienia się jednego bitu z
powodu drobnego defektu struktury krzemu akurat w obrębie
kondensatora komórki pamięci.

Do czego tak naprawdę istnieje korekcja ECC w serwerowych RAM-ach ?