Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?

Data: 2009-09-14 21:48:58
Autor: Adam Wysocki
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?
Taka mnie dzisiaj naszła refleksja - jak hamuję do zatrzymania to wciskam sprzęgło dopiero przy ok. 200 rpm, jak silnik już się dławi. Zastanawiam się czy to jest dla niego bezpieczne - czy tak powinno być, czy wciskać to sprzęgło wcześniej? Silnik benzynowy, czterocylindrowa rzędówka 1.6 na wielopunktowym wtrysku.

--
http://www.gophi.pl/

Data: 2009-09-14 23:57:18
Autor: Tomasz Pyra
Adam Wysocki pisze:
[...]

Wcześniej.
Duszenie go poniżej 1500rpm nie ma żadnego sensu.

Poniżej pewnych obrotów już silnik krokowy otwiera zawór wolnych obrotów i jest podawane paliwo.

Data: 2009-09-14 23:57:27
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Adam Wysocki pisze:
[...]

Do 200 rpm?!?!? Oj, ten silnik coś wcześnie może podziękować za współpracę.
Ja sobie wyrobiłem nawyk redukowania przy hamowaniu silnikiem. Jak mam duuużo miejsca, to puszczam gaz i czekam na spadek obrotów do ok. 1500, po czym redukuję o bieg (czasem o dwa).
Czy to dobrze? Nie wiem. Ale w momencie konieczności jednak przyspieszenia, wolę mieć już te 1700-2000 rpm niż 1000.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
[WRC] Czarna Laguna kombi - oklejona.

Data: 2009-09-15 17:15:04
Autor: DoQ
Marcin "Kenickie" Mydlak pisze:

[...]

Jemu chyba chodzilo o 2000RPM....

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2009-09-15 18:06:01
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
DoQ pisze:
[...]

Albo 1200rpm. Przy 2-óch tysiącach, nawet małe benzyniaki raczej się nie dławią.

Data: 2009-09-16 01:05:54
Autor: Adam Wysocki
DoQ <pawel.doq@gmail.com> wrote:

Jemu chyba chodzilo o 2000RPM....

O 200 - na oko, pierwsza działka na zegarze.

--
http://www.gophi.pl/

Data: 2009-09-15 22:05:00
Autor: z
[...]

Dla mnie redukcja biegów to już przesada.
Też dałem się wciągnąć w to hamowanie silnikiem ale robię to tylko przez   puszczenie gazu, obroty spadają (broń Boże dławienie) i luz.
Równie dobrze można powiedzieć że hamulce zaoszczędzisz a skrzynie zużyjesz.
Jak zawsze zdrowy rozsądek ponad wszystko. Po prostu nie jeżdżę na luzie bez potrzeby (żeby było bezpieczniej też) i nie macham dźwignią bez potrzeby.

Data: 2009-09-14 23:58:54
Autor: BUNIEK
[...]

Moim zdaniem, powinienes robic to wczesniej, dlawienie silnika obciaża uklad tlokowo-korbowy i skraca zywotnosc.

Buniek

Data: 2009-09-15 00:11:29
Autor: WIHEDCNF
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?

Użytkownik "BUNIEK"

Moim zdaniem, powinienes robic to wczesniej, dlawienie silnika obciaża uklad tlokowo-korbowy i skraca zywotnosc.

Podobnie jak hamowanie silnikiem.

Data: 2009-09-14 22:42:04
Autor: Adam Adamaszek
On 15 Wrz, 00:11, "WIHEDCNF" <2...@hwdp.nl> wrote:

> Moim zdaniem, powinienes robic to wczesniej, dlawienie silnika obciaża
> uklad tlokowo-korbowy i skraca zywotnosc.

Podobnie jak hamowanie silnikiem.

Podobnie, jak uzywanie silnika do napedzania samochodu. Wszystko sie
zuzywa, niestety.

Data: 2009-09-15 14:07:30
Autor: WIHEDCNF
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?

Użytkownik "Adam Adamaszek"

> Podobnie jak hamowanie silnikiem.

Podobnie, jak uzywanie silnika do napedzania samochodu. Wszystko sie
zuzywa, niestety.

Silnik służy WŁAŚNIE do napędzania samochodu, do hamowania służą HAMULCE, z dwojga złego wolę wymienić cześciej klocki i tarcze niż korbowody, łożyska, sprzęgło inne niezmiernie droższe podzespoły, ale to chyba jest "temat rzeka" i raczej nie dojdziemy do porozumienia :)

Pozdrawiam

Data: 2009-09-15 06:17:30
Autor: Adam Adamaszek
On 15 Wrz, 14:07, "WIHEDCNF" <2...@hwdp.nl> wrote:

[...]

Podaj prosze wiarygodne zrodlo, z ktorego wynika, ze hamowanie
silnikiem przyspiesza jego zuzycie w zauwazalnym stopniu.

pozdr
AA

Data: 2009-09-15 16:28:01
Autor: WIHEDCNF
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?

Użytkownik "Adam Adamaszek" <

[...]

A sam nie potrafisz tego wydedukować? Co mam Ci udowadniać, jakie siły przenoszą się poprzez półosie, skrzynię biegów sprzęgło na wał korbowy i wreszcie tłoki? Takie same jak na tarcze hamulcowe, ponieważ do zatrzymania pojazdu potrzeba tej samej siły nieważne czym hamujesz - czy jest to duża siła i czy może mieć wpływ na silnik - tę ocenę pozostawiam już Twojemu własnemu rozumowi.

Data: 2009-09-15 08:14:17
Autor: Adam Adamaszek
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?
On 15 Wrz, 16:28, "WIHEDCNF" <2...@hwdp.nl> wrote:
Użytkownik "Adam Adamaszek" <

> [...]

zatrzymania pojazdu potrzeba tej samej siły nieważne czym hamujesz - czy
jest to duża siła i czy może mieć wpływ na silnik - tę ocenę pozostawiam

Przeciez silnik przy hamowaniu silnikiem jedynie spreza powietrze,
skad mialoby sie brac to obciazenie? Potrafisz zahamowac silnikiem z
taka sama sila, jak hamulcami?

Ponownie - poprosze o wiarygodne zrodlo.

AA

Data: 2009-09-15 17:13:29
Autor: DoQ
WIHEDCNF pisze:

[...]

Przeciez kazde zdjecie nogi z gazu to juz hamowanie silnikiem, wrzucasz za kazdym razem luz?

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2009-09-16 20:07:44
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 15.09.2009 DoQ <pawel.doq@gmail.com> napisał/a:
WIHEDCNF pisze:

[...]

Nie, wystarczy sprzęgło.
Osobiście dużo hamuję silnikiem, ale też nie widzę potrzeb nadużywania
takiego hamowania, raczej jest to efekt sytuacji. Jak mam długi zjazd i
chcę na nim utrzymać odpowiednią prędkość, to nie będę gotował tarcz,
bo obniżę ich skuteczność gdy będą mi potrzebne. O jeździe ekstremalnej
4x4 w górach już nie wspominam przez grzeczność, gdzie na bardzo stromych
zjazdach się hamulca się nie dotyka, bo grozi uślizgiem i postawieniem
auta bokiem == rolka.
W jeździe miejskiej nie będę robił 2x tyle redukcji aby przy kazdym
skrzyżowaniu zwolnić, więc raczej ograniczam hamowanie silnikiem do
biegu na którym jadę, a resztę robię hamulcem - oczywiście na biegu.
Co do zużycia to nie widzę podstaw (silnik ma zapewnione wszystkie
warunki prawidłowej pracy), i hamowanie jest na odpowiednim
biegu i że to jest hamowanie silnikiem a nie sprzęgłem.
Co do wywodzie o "siłach jakie działają" to ktoś ma chyba niskie pojęcie
o choćby tak prostym sprzęcie jak dźwignia czy przekładnia "dajcie mi
punkt podparcia, a rusze ziemię"

***       http://www.4x4.kalisz.pl      ***

Data: 2009-09-15 20:22:33
Autor: nadir
Do jakich obrotĂłw hamowanie silnikiem?
[...]

Czyli w/g Ciebie przy hamowaniu silnikiem można ukręcić półosie lub uwalić sprzęgło, ale przy przyspieszaniu to już nie?
Jeździłeś kiedyś w górach, ale takich poważniejszych niż na przykład Góry Świętokrzyskie?

Data: 2009-09-15 21:16:26
Autor: Gregorius
WIHEDCNF pisze:

[...]

A wciskasz sprzęgło, albo wrzucasz na luz za każdym razem jak używasz hamulców? Jeżeli nie to poddajesz silnik znacznie większym obciążeniom niż w przypadku gdybyś puścił gaz i pozwolił delikatnie silnikowi zmieniać obroty wraz ze spadkiem prędkości. Koła masz spięte z silnikiem przez skrzynie i sprzęgło i o ile to ostatnie się nie ślizga jak zmieniasz prędkość kręcenia się kół hamując to prędkość obrotowa silnika też musi się zmienić. Jakieś błyskotliwe wnioski?

--
Gregorius

Data: 2009-09-15 22:15:48
Autor: WIHEDCNF
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?

Użytkownik "Gregorius" <

[...]

żadnych błyskotliwych, ot taki mam nawyk, że zawsze gdy hamuję to mam wciśnięte sprzęgło i zredukowany bieg jeśli jest taka potrzeba, nie umiem hamować lewą nogą jakby co, choć zdarzało mi się dodać gazu piętą, ale to nie na publicznej drodze :)

Pozdrawiam

Data: 2009-09-15 21:25:48
Autor: Waldek Godel
Dnia Tue, 15 Sep 2009 22:15:48 +0200, WIHEDCNF napisał(a):

żadnych błyskotliwych, ot taki mam nawyk, że zawsze gdy hamuję to mam wciśnięte sprzęgło i zredukowany bieg jeśli jest taka potrzeba, nie

I ty coś mówiłeś o żużyciu silnika??? ROTFL!!!

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2009-09-15 22:32:17
Autor: WIHEDCNF
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?

Użytkownik "Waldek Godel"

żadnych błyskotliwych, ot taki mam nawyk, że zawsze gdy hamuję to mam
wciśnięte sprzęgło i zredukowany bieg jeśli jest taka potrzeba, nie

I ty coś mówiłeś o żużyciu silnika??? ROTFL!!!

Ok bo widzę, że za chwilę stwierdzisz, że wciśnięcie sprzęgła powoduje szybsze zużycie silnika
Dobra Waldek , ten tramwaj jest naprawdę twój i przyznaję ci rację.

Pozdrawiam

Data: 2009-09-15 21:37:12
Autor: Waldek Godel
Dnia Tue, 15 Sep 2009 22:32:17 +0200, WIHEDCNF napisał(a):

Ok bo widzę, że za chwilę stwierdzisz, że wciśnięcie sprzęgła powoduje szybsze zużycie silnika

nie, sprzęgła. Trzeba być Einsteinem, żeby na to wpaśc, prawda?

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2009-09-15 22:43:31
Autor: WIHEDCNF
[...]

Tak jak myślałem cytuję "I ty coś mówiłeś o żużyciu silnika??? ROTFL!!!"
Tak wiem, że guma na pedale sprzęgła też się szybciej wyciera w tym przypadku i że marnotrawię paliwo bo komputer mi pokazuje 0,5 litra na godzinę a tobie 0.0 l/km - dlatego cieszę się, że doszliśmy do porozumienia, bo wreszcie doszliśmy prawda?

Data: 2009-09-15 21:50:49
Autor: Waldek Godel
Dnia Tue, 15 Sep 2009 22:43:31 +0200, WIHEDCNF napisał(a):

[...]

I sprzęgło też wymieniasz w 3 minuty przy koszcie - załóżmy - 15 zł?
Zazdroszczę...
Wciśnięcie sprzegła przy każdym hamowaniu to lekko licząc zmniejszenie
żywotności o połowę. Albo i więcej.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2009-09-15 23:00:01
Autor: WIHEDCNF
[...]

Hmm - Astra I wytrzymała 198 000km, dopiero po tym przebiegu wymieniłem sprzęgło z uwagi na fakt, że były  wytarte tarczki mówisz, że tobie wytrzymuje 400 000km i że tarczki zużywają się od wciskania sprzęgła podczas hamowania?

Wciśnięcie sprzegła przy każdym hamowaniu to lekko licząc zmniejszenie
żywotności o połowę. Albo i więcej.

Skoro ty snujesz swoje teorie bez żadnego poparcia w czymkolwiek, to i ja mogę postawić tezę , że silnik zużywa się 98 razy szybciej z uwagi na hamowanie silnikiem, tylko do jakiego poziomu sprowadzamy naszą dyskusję, która od jaiegoś czasu i tak do nikąd nie prowadzi.

Data: 2009-09-15 22:30:51
Autor: Waldek Godel
Dnia Tue, 15 Sep 2009 23:00:01 +0200, WIHEDCNF napisał(a):

hamowanie silnikiem, tylko do jakiego poziomu sprowadzamy naszą dyskusję, która od jaiegoś czasu i tak do nikąd nie prowadzi.

Do żadnego, bo ja nie mam zamiaru dalej dyskutować, to jest wiedza z
zakresu kursu na prawo jazdy. Wróć tam, albo raz go zrób porządnie i tyle.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2009-09-15 23:55:26
Autor: WIHEDCNF
[...]

Zaiste na ciekawy kurs chodziłeś, skoro wykładali tam teorię mechaniki i prawa fizyki

Mimo różnicy zdań miło się gaworzyło, pozdrawiam i do następnego spotkania w innym wątku.

Data: 2009-09-15 14:16:06
Autor: Grejon
WIHEDCNF pisze:

[...]

Tak właśnie myślał kierowca autokaru, który spadł we Francji z wiaduktu...

Mazda 6 2.0 zaolejona Kombi

Data: 2009-09-15 14:39:10
Autor: WIHEDCNF
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?

Użytkownik "Grejon"

[...]

Tak właśnie myślałem, że wytoczysz najcięższe działo, czy tak samo rozumujesz jadąc po płaskim, prostym odcinku drogi i wychamowujesz np. ze 100km/h redukując biegi aż do jedynki i nie używasz wcale hamulca? to też wydaje ci się normalne?

Data: 2009-09-15 14:27:53
Autor: Waldek Godel
Dnia Tue, 15 Sep 2009 14:39:10 +0200, WIHEDCNF napisał(a):

[...]

tak, to jest normalne, zwłaszcza jak zatrzymanie nie jest podyktowane
gwałtowną zmianą sytuacji na drodze.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2009-09-15 16:33:45
Autor: WIHEDCNF
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?

Użytkownik "Waldek Godel" <

[...]

ale co jest w tym normalnego? dodatkowe molestowanie skrzyni biegów? niepotrzebne rozpraszanie uwagi na redukcję biegów?
Może napisz jakie są KORZYŚCI z hamowania silnikiem - co to daje i czemu służy?

Data: 2009-09-15 15:59:45
Autor: Waldek Godel
Dnia Tue, 15 Sep 2009 16:33:45 +0200, WIHEDCNF napisał(a):

ale co jest w tym normalnego? dodatkowe molestowanie skrzyni biegów? niepotrzebne rozpraszanie uwagi na redukcję biegów?
Może napisz jakie są KORZYŚCI z hamowania silnikiem - co to daje i czemu służy?

Obniża zużycie paliwa, zmniejsza zuzycie układu hamulcowego, utrudnia
zablokowanie kół, umożliwia hamowanie przez długi czas itepe, itede..

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2009-09-15 17:13:08
Autor: WIHEDCNF

Użytkownik "Waldek Godel" <nospam@orangegsm.info> napisał w wiadomości news:216vn4cr49jt$.dlglepper.institute.com...
[...]

No jasne - zużycie układu hamulcowego łatwo udowodnić, bo wystarczy wsadzić łapę w tarczę lub zmierzyć klocki, ale już zużycie elementów silnika nie jest takie proste i oczywiste. Mam taki pomysł - nie uruchamiaj silnika, włącz jakiś bieg , weź auto na hol i pociągaj je tak z 100 000 km - jak ci się wydaje silnik ulegnie zużyciu, czy jednak takie ciąganie nie wpłynie na niego w żadnym stopniu?

Data: 2009-09-15 16:15:28
Autor: Waldek Godel
Dnia Tue, 15 Sep 2009 17:13:08 +0200, WIHEDCNF napisał(a):

[...]

I twierdzisz, że w takim silniku będzie normalnie pracowało smarowanie i
wszystko? Jesteś na dobrej drodze do dołaczenia do wyznawców analogowego
elektromagnesu.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2009-09-15 18:42:30
Autor: WIHEDCNF
[...]

Ja nic nie twierdzę, to ty próbujesz mi przypisać te słowa - swoją drogą dlaczego miało by nie działać smarowanie w silniku w którym pompa olejowa i wszystko inne jest napędzane mechanicznie?
Nie zrozumiałem żartu z elektromagnesem - może coś bliżej?

Data: 2009-09-15 17:49:31
Autor: Waldek Godel
Dnia Tue, 15 Sep 2009 18:42:30 +0200, WIHEDCNF napisał(a):

Ja nic nie twierdzę, to ty próbujesz mi przypisać te słowa - swoją drogą dlaczego miało by nie działać smarowanie w silniku w którym pompa olejowa i wszystko inne jest napędzane mechanicznie?

Bo ten silnik jest zimny a prędkość niska. Oprócz tego kręcenie silnikiem
nie podniesie ciśnienia oleju do odpowiedniego poziomu. Normalnie pracujący
silnik jest gorący, ma olej w kanałach olejowych a nie w misce i hamowanie
silnikiem czasowo zmniejsza jego obroty. Hamowanie silnikiem w zasadzie nie
różni się od jazdy (poza odcięciem dopływu paliwa), więc nie ma podstaw do
twierdzeń o zwiększonym zuzyciu silnika. Poza tym silnik ma skuteczne
chłodzenie i spora masę (wliczając wodę w nim), czego nie można powiedzieć
o tarczach i klockach. To jest to, czego nie zrozumiał wspomniany wyżej
kierowca autobusu.

Nie zrozumiałem żartu z elektromagnesem - może coś bliżej?

Poszukaj w innych wątkach, jest tu paru wyznawców teorii, że sterowany
elektromagnesem ABS jest w stanie precyzyjnie dozować siłę hamowania, a sam
ABS służy do uzyskania lepszego hamowania a nie zapewnienia utrzymania
kontroli nad pojazdem i nawet firma Bosch się nie zna na działaniu tego
systemu.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2009-09-15 23:28:55
Autor: WIHEDCNF
[...]

Silnik jest zimny to fakt, ale co to ma do ciśnienia oleju to chyba nie zrozumiem

Hamowanie silnikiem w zasadzie nie
różni się od jazdy (poza odcięciem dopływu paliwa), więc nie ma podstaw do
twierdzeń o zwiększonym zuzyciu silnika.

Zapytam teraz zupełnie poważnie - gdybyś miał zjazd z wielkiej góry, no nie wiem strzelam ze 20 kilometrów w dół w minus 50 stopniach celsjusza i hamował tylko silnikiem - jaką ten silnik miałby temperaturę pod koniec takiego zjazdu?

Data: 2009-09-16 13:13:09
Autor: Robert_J
[...]

Na pewno niższą niż hamulce gdybyś hamował tylko nimi :-).

Data: 2009-09-23 23:07:50
Autor: lleksem
[...]

Nie wiem, ale wiem, ze poza ceramicznymi tarczami inne by
eksplodowaly.

Tomek

Data: 2009-09-15 14:56:35
Autor: michal
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?
"WIHEDCNF" <23pr@hwdp.nl> wrote in message news:h8mf32$o0r$1mx1.internetia.pl...

Użytkownik "BUNIEK"

Moim zdaniem, powinienes robic to wczesniej, dlawienie silnika obciaża uklad tlokowo-korbowy i skraca zywotnosc.

Podobnie jak hamowanie silnikiem.

Chyba w dwusuwach - syrenka, trabant, wartburg gdzie smarowanie bylo mieszanka (olej w paliwie), i dlugotrwale hamowanie silnikiem przy zamknietej przepustnicy pozbawialo uklad oleju.

--
Michal

Data: 2009-09-15 21:45:27
Autor: masti
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?
Dnia pięknego Tue, 15 Sep 2009 14:56:35 +0100, osobnik zwany michal
wystukał:

"WIHEDCNF" <23pr@hwdp.nl> wrote in message

UĹźytkownik "BUNIEK"

Moim zdaniem, powinienes robic to wczesniej, dlawienie silnika obciaĹźa
[...]

wolne koło: mówi to Panu coś :)
pokaĹź mi dwusuwa, ktĂłry ma hamowanie silnikiem :)))))

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2009-09-15 23:21:49
Autor: Waldek Godel
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?
Dnia Tue, 15 Sep 2009 21:45:27 +0000 (UTC), masti napisał(a):

wolne koło: mówi to Panu coś :)
pokaż mi dwusuwa, który ma hamowanie silnikiem :)))))

Trabant - wolne koło było tylko na 4 biegu.. nie pamiętam czy na 3, ale 1 i
2 były normalnie na sztywno.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2009-09-16 11:51:06
Autor: [Cichy]
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?
Trabant - wolne koło było tylko na 4 biegu.. nie pamiętam czy na 3, ale 1 i
2 były normalnie na sztywno.

Tylko 4ka :)

Pozdrawiam.
Cichy

Data: 2009-09-15 23:58:00
Autor: WIHEDCNF
Do jakich obrotĂłw hamowanie silnikiem?

UĹźytkownik "masti"

[...]

Syrena 105 ;-) była taka "wajcha" którą można było wyłączyć wolne koło

Data: 2009-09-15 08:43:41
Autor: Czarek Daniluk
BUNIEK pisze:
[...]

+ to że poniżej wolnych obrotów elektronika podaje już paliwo w celu ich uzyskania.

Pozdrawiam !!

Data: 2009-09-15 08:30:17
Autor: Vlad The Ripper

Użytkownik "Adam Wysocki" <gophi.at.chmurka.net@nospam.invalid> napisał w wiadomości news:gophi.pms.1252964938news.chmurka.net...
[...]

Nic dziwnego, że się dławi. Ja przy hamowaniu silnikiem redukuję biegi. W 1,9 TDI poniżej 1500 obrotów hamowanie silnikiem ma skuteczność porównywalną z wrzuceniem na luz, czy wysprzeglęniem i jestem przekonany, że i u Ciebie poniżej obrotów biegu jałowego hamowanie silnikiem nic nie daje. Lepiej zredukować bieg lub wysprzęlić.

Data: 2009-09-15 08:57:33
Autor: Robert_J
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?
...jak hamuję do zatrzymania to wciskam
sprzęgło dopiero przy ok. 200 rpm,

A w jaki sposób on hamuje od tych ok. 800 rpm??? Zakładając że "hamujesz" na płaskim terenie i nie pomagasz hamulcem to raczej do 200 obr. nie zejdzie ;-). Poza tym przy ok. 500 silnik powinien już zgasnąć...

Data: 2009-09-15 10:14:27
Autor: Piter

Użytkownik "Robert_J" <rob_33@wp.pl> napisał w wiadomości news:h8ndt5$h9l$1inews.gazeta.pl...
[...]

wyższy bieg, opory tarcia...

;-). Poza tym przy ok. 500 silnik powinien już zgasnąć...

może już żabkę robi :P

Data: 2009-09-15 11:36:02
Autor: Robert_J
Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?
wyższy bieg, opory tarcia...

Sądzę że pytanie jest praktyczne, nie teoretyczne. Czyli zakładam że jednak Kolega redukuje biegi ;-). Oczywiście że na IV czy V zadławi motor, ale myślę że On jednak hamuje na niższych biegach. Choć jak czasem czytam niektóre posty to już nie wiem co myśleć ;-))))

Data: 2009-09-15 13:57:46
Autor: Piter

Użytkownik "Robert_J" <rob_33@wp.pl> napisał w wiadomości news:h8nn67$pkl$1inews.gazeta.pl...
[...]

dobra wyjaśniło się ciut niżej, pomaga jeszcze hamulcem :P i dopiero wysprzęglenie przy żabce :P

Data: 2009-09-15 11:39:36
Autor: Adam Wysocki
Robert_J <rob_33@wp.pl> wrote:

[...]

No właśnie pomagam hamulcem - puszczam gaz i hamuję hamulcem bez sprzęgła, a dopiero przy ok. 200 rpm jak się dławi i robi żabę wciskam sprzęgło, żeby nie zgasł (i wtedy wraca do jałowych - co swoją drogą jest dla mnie dziwne, na zdrowy rozsądek powinien zgasnąć :)). Ale teraz już jasne, będę wciskał przy ok. 1000 rpm.

--
http://www.gophi.pl/

Data: 2009-09-16 20:16:10
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 15.09.2009 Robert_J <rob_33@wp.pl> napisał/a:
[...]

W praktyce od 1000 to zaczyna przyspieszać, jak nizszy bieg albo lekko z
górki, to otwarty bajpas zrobi swoje i napędzi auto.

***       http://www.4x4.kalisz.pl      ***

Data: 2009-09-15 09:30:37
Autor: Jakub Witkowski
Adam Wysocki pisze:
Taka mnie dzisiaj naszła refleksja - jak hamuję do zatrzymania to wciskam sprzęgło dopiero przy ok. 200 rpm, jak silnik już się dławi.

Silnik hamuje do jakichś 700-- 800 rpm (tyle ile wynoszą wolne obroty).
Przy niższych prędkościach silni nie hamuje, tylko *napędza*, w dodatku
przy niezdrowej dla niego prędkości, czyli robisz potrójnie źle:
silnikowi - bo go obciążasz, wał korbowy, poduszki itd;
hamulcom - bo je zużywasz odrobinę bardziej niż trzeba,
ekonomii - bo zużywasz dodatkowe paliwo (sterownik zwiększa dopływ
mieszanki bo próbuje odzyskać 800 rpm!)

Ja tam zawsze wysprzęglam w okolicy 1000-1500 rpm, i tyle.

Data: 2009-09-15 11:37:39
Autor: Adam Wysocki
Jakub Witkowski <jwitkows@domena.z.sygnatury> wrote:

[...]

I wszystko jasne - dzięki za wszystkie odpowiedzi!

--
http://www.gophi.pl/

Data: 2009-09-15 10:12:26
Autor: Piter
[...]

Tak jak wcześniej wszyscy mówili, 200 to zdecydowanie za mało.
Sterownik silnika ma najważniejszy priorytet: przede wszystkim się kręcić, więc jak go zbijasz tak nisko to walczysz z nim

Data: 2009-09-15 10:52:24
Autor: boropi
[...]

Faktycznie dusisz go ekstremalnie, sterownik podaje już paliwo żeby utrzymać obroty biegu jałowego, a Ty go dławisz.
Zobacz na 1 lub 2 biegu, że jak obroty zejdą już do około 700-800 to komputer podniesie dawkę paliwa i bez wciśniętego gazu auto będzie jechać z obrotami biegu jałowego.

boropi

Data: 2009-09-16 15:28:41
Autor: tnijto
Adam Wysocki pisze:
[...]

Możesz hamować silnikiem do obrotów które wyczuwalnie nie obciążają silnika. Nie będzie to miało większego wpływu na jego trwałość. Jak ze wszystkim trzeba zachować umiar. Ja np od Ciebie nie kupiłbym tego auta skoro za każdym razem dusiłeś silnik dobijając go a także poduszki i skrzynię biegów.

--
krzysiek82

Do jakich obrotów hamowanie silnikiem?