[OT] Do mieszkających nad Wisłą

Data: 2009-07-05 20:07:34
Autor: Andrzej
[OT] Do mieszkających nad Wisłą

Użytkownik "ikov" <ikov1_na_tlenie@spam.pl> napisał w wiadomości news:h2obbf$58j$2inews.gazeta.pl...
Pytanie offtopiczne, ale zauważam to najczęściej jeżdżąc na rowerze - otóż Tczew leży na zachodnim brzegu Wisły i często chmury zatrzymują się na tej granicy. Tak jak dziś, wyszedłem po południu na rower i zauważyłem nadchodzące ze wschodu jednolite, szare chmury i nawet spadło kilka kropel deszczu (już chciałem wracać, ale 3 km na liczniku było deprymujące). Przypomniałem sobie co u nas mówią - że chmury odbijają się od Wisły i zostają na drugim brzegu... i faktycznie, tak jak nadciagały, tak się zatrzymały i poszły drugim brzegiem. Kilometrów zrobiłem 75 (wmordewind niezły), ale wracajac do tego zjawiska - czy u Was też tak sie dzieje? Przejechałem na wschodni brzeg Wisły prawie pod Malbork zauważyłem że tam stały kałuże po deszczu, a po "mojej" stronie sucho i słonecznie cały czas. Da się to jakoś wytłumaczyć? Bo tak się często dzieje...

Bo Wisła to duża rzeka jest i stanowi naturalny kontrast termiczny. Kolokwialnie mówiąc skłania chmurę do wypłakania się. Podobnie góry, ale inaczej :) Oczywiście nie zatrzyma dużej burzy, ale z wieloma sobi poradzi. Jeśli ktoś chce zgłebić tajemnicę, wystarczy poczytać trochę o termice - jest sporo artykułów dla lotników swobodnych - szybowników, (para)lotniarzy. Jest jeszcze kilka fajnych zjawisk termicznych - dust devile, czyli mini trąby powietrzne, które można zobaczyć na polach (w tym roku już kilka widziałem), różnice w temeraturze wiatru, szybkie zmiany kierunku wiatru spododowane przechodzacym kominem termicznym. Do obserwacji w gorące, słoneczne dni.

--
Pozdrv!
Andrzej

[OT] Do mieszkających nad Wisłą