Grupy dyskusyjne   »   pl.biznes.banki   »   Do poczytania

Do poczytania

Data: 2012-07-14 07:08:38
Autor: SQLwiel
Do poczytania
http://www.tokfm.pl/blogi/storytelling/2012/07/o_banku_buntowniku/1?bo=1

O banku buntowniku

"Oszukiwanie klient贸w" - to w og艂adzie du偶ej cz臋艣ci polskiego narodu g艂贸wny cel bank贸w i ubezpieczycieli. W tej opowie艣ci bank/ubezpieczyciel to nasz przeciwnik; obie strony walcz膮 o pieni膮dze. Ale to walka Dawida z Goliatem: or臋偶em silniejszego s膮 kruczki prawne, zast臋py prawnik贸w, biurokracja i pozorna konkurencja na rynku. St膮d wyj膮tkowo no艣ne medialne s膮 opowie艣ci o klientach nabitych w mBank , PZU wyp艂acaj膮cym ur膮gaj膮co niskie odszkodowania etc.

Instytucje te broni膮 si臋 strzelaj膮c do nas dwiema opowie艣ciami: o nawr贸conym tyranie i buntowniku.

Tyrani si臋 nawracaj膮

Mamy kolejne kampanie staraj膮ce si臋 pokaza膰 bardziej ludzk膮 twarz banku: Lukas Bank 鈥 tak powinno by膰 w ka偶dym banku; Eurobrank 鈥 co jeszcze mog臋 dla Ciebie zrobi膰; Polbank 鈥 po prostu po ludzku; Bank BPH 鈥 po prostu fair. Nie inaczej wygl膮da to w jednej z PZLowskich kreacji 鈥 PZU przegania z艂ego molocha biurokracji (wspania艂a rola Janusza Rewi艅skiego), 偶eby now膮, troskliw膮 organizacj臋.

Ubezpieczyciel, tak jak wymienione banki, 鈥瀋ywilizuje si臋鈥 鈥 w kategorii, w kt贸rej zysk mo偶e by膰 udzia艂em tylko jednej ze stron, PZU obiecuje delikatno艣膰 鈥 efekt b臋dzie podobny, ale mniej b臋dzie bola艂o. To opowiastki o modernizacji - struktury si臋 nie zmieni膮, ale software b臋dzie przyja藕niejszy.

O banku buntowniczku

S膮 jednak ci, kt贸rzy zamiast modernizowa膰 i sprz膮ta膰 stajnie Augiasza, porzucaj膮 dotychczasowe 偶ycie, by zacz膮膰 rabowa膰 bogatych, by da膰 biednym. Innymi s艂owy chc膮 pokaza膰 (przynajmniej w reklamie), 偶e nie s膮 po stronie ciemi臋偶ycieli. Taka figura buntownika to cz臋sty motyw:鈥 od Lotu nad kuku艂czym gniazdem, po Buntownika bez powodu, Martina L. Kinga, John Coltrane`a itd.

Takim Robin Hoodem kategorii bankowej by艂 od lat mBank. Mia艂 nazw臋 odbiegaj膮c膮 od konwencji kategorii, kwiat w logo, kt贸rego autorem m贸g艂by by膰 Joan Miro (a niekt贸rzy twierdz膮, 偶e to nie kwiat, ale gest Kozakiewicza), i wieloletni膮 konwencj臋 reklamowa, w kt贸rej 鈥瀘ni鈥 鈥 banki pr贸buj膮 Ciebie kliencie oszuka膰, ale my w tej walce jeste艣my z tob膮.

mBank wytworzy艂 retoryczn膮 wsp贸lnot臋 lojalnych klient贸w 鈥 kto nie jest z nami ten jest przeciwko nam. Przyj臋cie archetypu buntownika i ustawienie si臋 w opozycji do ca艂ej kategorii to jedno ze 藕r贸de艂 sukcesu banku.

Rol臋 buntownika mBank pe艂ni艂 lata, a grupa klient贸w, kt贸rzy od pocz膮tku wierni byli marce zacz臋艂a si臋 starze膰 i przypomina膰 statusia艂ych Harleyowc贸w z reklamy wody 呕ywo艂 ni偶 Marlona Brando. Zmieni艂a si臋 te偶 rzeczywisto艣膰 鈥 mBank by艂 bankiem internetowym 1.0 - takim, kt贸ry upro艣ci艂 procedury, a nast臋pnie przeni贸s艂 je do sieci. Omin臋艂o go jak do tej pory web 2.0 i sieci spo艂eczno艣ciowe. W te s艂abo艣ci uderzy艂 Alior Sync i przerwa艂 t臋 rynkow膮 sielank臋 mBanku.

Buntownik w艣r贸d znajomych

W launchu Alior Sync zaw艂aszczono mbankow膮 opowie艣膰 o buntowniku - nie jest on ju偶 w艂a艣ciwie bankiem, a biznesem sygnowanym przez Alior (sp贸jrzmy na relacj臋 tych dw贸ch nazw w logotypie).

I oto przedstawia si臋 nam posta膰 nowego buntownika 鈥 to nie bank przeciw innym bankom, ale to ninja przeciwstawiony korpoludziom, czyli figura atrakcyjniejsza dla pokolenia dopiero wchodz膮cego w doros艂o艣膰 (czego przyk艂adem jest w艣r贸d nich sukces mangi i anime).

Sync wchodzi te偶 w przestrze艅 do tej pory nieobs艂ugiwan膮, czyli mo偶liwo艣膰 dysponowania pieni臋dzmi w sieciach spo艂eczno艣ciowych, np. wykonywanie przelew贸w przez Facebooka. Redefinuje bankowo艣膰 internetow膮. Teraz to Sync jest buntownikiem kategorii.

Przej臋cie opowie艣ci o buncie przeciw kategorii jest strategicznym i narracyjnym cackiem i zapewni sukces pod warunkiem, 偶e za softwarem opowie艣ci nad膮偶y sprz臋towy hardware.

Jest buntownik, ale co z tym buntem?

No ale co to za bunt i przeciw czemu? Nie jest to stereotypowy bunt m艂odych przeciwko pokoleniu rodzic贸w, bunt przeciw systemowi. Nikt niczego obala膰 nie chce. Wr臋cz przeciwnie 鈥 jest to bunt przeciwko opiesza艂o艣ci systemu 鈥 temu, 偶e nie modernizuje si臋 on tak szybko, jak technologia i nie udost臋pnia nowych sposob贸w konsumpcji razem z rozwojem interfejs贸w. Bunt ninja z reklamy Synca to wi臋c nic innego jak parafraza polskiej ods艂ony ruchu Occupy 鈥 m艂odzie偶 z dobrych lice贸w protestowa艂a przeciw temu, 偶e konsumuje za ma艂o albo nie w spos贸b dla siebie adekwatny.

Dla wspominkarzy pami臋taj膮cych walk臋 przeciw systemowi ten bunt by艂 w istocie brakiem buntu. Jednak pami臋tajmy, 偶e nasze rewolucje te偶 zaczyna艂y si臋 od kwestii konsumpcji 鈥 strajki by艂y powodowane kwestiami cen. Czy Sync b臋dzie bankow膮 rewolucj膮? To si臋 oka偶e. Jedno jest pewne - dzi艣 legendy tworzy si臋 przed chwalebnymi czynami.

Jacek Wasilewski, Bart艂omiej Brach*

* Strateg komunikacji, absolwent MISH UW, pracuje w BNA. Interesuje si臋 procesami wytwarzania znacze艅 w markach, korporacjach i kulturze popularnej. Obecnie prowadzi badania, kt贸re maj膮 pokaza膰 znaczenie warto艣ci marki dla pracy szeregowego pracownika du偶ego przedsi臋biorstwa.


--

Dzi臋kuj臋 i pozdrawiam.           Sqlwiel.

Data: 2012-07-14 09:27:26
Autor: Zbynek Ltd.
Do poczytania
Elo

SQLwiel napisa(a) :
http://www.tokfm.pl/blogi/storytelling/2012/07/o_banku_buntowniku/1?bo=1

O banku buntowniku

"W launchu" "anime, manga", WTF?
Be砶ot. Jak by mi p砤cili od wiersz體ki, to wi阠ej bym 秏ieci naprodukowa.

--
Pozdrawiam
    Zbyszek
PGP key: 0x5351FDE3

[Cz硂wiek zaczyna u縴wa dopiero wtedy rozumu, gdy ko馽z mu si wszystkie mo縧iwo禼i.]

Data: 2012-07-15 11:33:55
Autor: W
Do poczytania
Zbynek Ltd. wystuka, co nast阷uje:

Elo

SQLwiel napisa(a) :
http://www.tokfm.pl/blogi/storytelling/2012/07/o_banku_buntowniku/1?bo=1

O banku buntowniku

"W launchu" "anime, manga", WTF?
Be砶ot. Jak by mi p砤cili od wiersz體ki, to wi阠ej bym 秏ieci naprodukowa.

To pierwsze faktycznie jest dziwnym potworkiem, ale co mas do "anime" i "mangi"?!

Data: 2012-07-14 10:00:44
Autor: pwz
Do poczytania
W dniu 2012-07-14 07:08, SQLwiel pisze:
http://www.tokfm.pl/blogi/storytelling/2012/07/o_banku_buntowniku/1?bo=1

O banku buntowniku
(...)

No i co z tego wpisu wynika? Jakie艣 wnioski, udowodnione/obalone tezy? IMHO kiepska "wiersz贸wka".
pwz

Data: 2012-07-14 10:49:53
Autor: Jakub Jewu艂a
Do poczytania
Farmazony dla naiwnych Ninjitsu ;)

q

Data: 2012-07-14 18:42:55
Autor: T.F.
Do poczytania
"SQLwiel" ...
http://www.tokfm.pl/blogi/storytelling/2012/07/o_banku_buntowniku/1?bo=1

Przej臋cie opowie艣ci o buncie przeciw kategorii jest strategicznym i narracyjnym cackiem i zapewni sukces pod warunkiem, 偶e za softwarem opowie艣ci nad膮偶y sprz臋towy hardware.

Jacek Wasilewski, Bart艂omiej Brach*

* Strateg komunikacji, absolwent MISH UW, pracuje w BNA.

WTF, do cholery ???
Szkoda czasu i oczu.

--
T.F.

Data: 2012-07-14 20:15:32
Autor: Krystek
Do poczytania
W dniu 2012-07-14 18:42, T.F. pisze:
"SQLwiel" ...
http://www.tokfm.pl/blogi/storytelling/2012/07/o_banku_buntowniku/1?bo=1

Przej臋cie opowie艣ci o buncie przeciw kategorii jest strategicznym i
narracyjnym cackiem i zapewni sukces pod warunkiem, 偶e za softwarem
opowie艣ci nad膮偶y sprz臋towy hardware.

Jacek Wasilewski, Bart艂omiej Brach*

* Strateg komunikacji, absolwent MISH UW, pracuje w BNA.

WTF, do cholery ???
Szkoda czasu i oczu.

"Pal臋 HB, pij臋 EB i jestem OK" ;)

Data: 2012-07-14 21:30:13
Autor: Zbynek Ltd.
Do poczytania
Krystek napisa(a) :
W dniu 2012-07-14 18:42, T.F. pisze:
"SQLwiel" ...
http://www.tokfm.pl/blogi/storytelling/2012/07/o_banku_buntowniku/1?bo=1

Przej阠ie opowie禼i o buncie przeciw kategorii jest strategicznym i
narracyjnym cackiem i zapewni sukces pod warunkiem, 縠 za softwarem
opowie禼i nad笨y sprz阾owy hardware.

Jacek Wasilewski, Bart硂miej Brach*

* Strateg komunikacji, absolwent MISH UW, pracuje w BNA.

WTF, do cholery ???
Szkoda czasu i oczu.

"Pal HB, pij EB i jestem OK" ;)

Chyba raczej: pal THC, pij CC i jestem OK ;-)

--
Pozdrawiam
    Zbyszek
PGP key: 0xC62E926B

Do poczytania

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona