Dołożenie dysku – robić RAID 5?

Data: 2011-01-21 18:05:51
Autor: Piotrek
Dołożenie dysku – robić RAID 5?
Witam

Jako że na moim 750 GB Seagate kończy sie powoli dostępna przestrzeń chcę
dokupić następny dysk twardy. Najlepiej z przedziału 750GB – 2TB. Moja
płyta główna Gigabyte GA-P35C-DS3R obsługuje sprzętowo Raid 0, 1, 5 i 10. I
tak mi wpadło do głowy czy by tego nie wykorzystać. Przy okazji zmieniłbym
system operacyjny z XP na 7 64bit. I teraz:
Co myślicie o tym – czy jest sens robienia czegoś takiego i jak:
1. Nie robić, dokupić po prostu dysk i zainstalować nowy system
2. Zrobić jednak RAID w ten sposób, że dokupić powiedzmy 3 dyski po 750GB –
max 2 TB i zrobić macierz, zainstalować W7, a starego Seagate podłączyć
jako zwykły dysk będący magazynem danych (nie chcę stracić plików przy
tworzeniu macierzy)
3. Lub podłączyć stary dysk w jakiś inny sposób np. jako dysk systemowy, a
z pozostałych 3 zrobić macierz
4. Zrobić macierz, stary dysk podłączyć, skopiować na nią pliki, a potem
przekonfigurować macierz tak by stary dysk też w niej był jako czwarty hdd
(o ile w ogĂłle tak siÄ™ da)
5. Jeszcze jakoĹ› inaczej (jak?)

Od razu mówię, że raczej zależy mi na tym, by nie utracić danych przez
awarie dysku więc Raid 0 odpada.

Data: 2011-01-21 18:36:13
Autor: the_foe
W dniu 2011-01-21 18:05, Piotrek pisze:
[...]

aby zrobic raid 5 potrzebujesz w sumie co najmniej 3 dyski rownej pojemnosci chyba ze Ci nie pzreszkadza ze bedziesz mail powierzchnie rowna liczbie dyskow-1 * pojemnosc najmniejszegoe dysku. w RAID 5 jeden dysk moze pasc bez utraty danych.

--
the_foe

Data: 2011-01-21 18:52:13
Autor: Piotrek
Dnia Fri, 21 Jan 2011 18:36:13 +0100, the_foe napisał(a):

[...]

zdaję sobie z tego sprawę, chciałbym jednak wiedzieć czy byłby sens robić
Raid własnie z uwagi na bezpieczeństwo danych - i jak go konkretnie zrobić
w takiej sytuacji, czy też kupić tylko 1 dysk i nie robić Raid a bawić się
w backupy powiedzmy na płytach blu-ray.

Data: 2011-01-21 17:57:46
Autor: Samotnik
Dnia 21.01.2011 Piotrek <bq4fe@o2.pl> napisał/a:
Dnia Fri, 21 Jan 2011 18:36:13 +0100, the_foe napisał(a):

W dniu 2011-01-21 18:05, Piotrek pisze:
Zrobić jednak RAID w ten sposób, że dokupić powiedzmy 3 dyski po 750GB ???
max 2 TB i zrobić macierz, zainstalować W7, a starego Seagate podł±czyć
jako zwykły dysk będ±cy magazynem danych (nie chcę stracić plików przy
[...]

Kup dwa dyski takie same, postaw RAID1, a stary dołóż obok jako magazyn
danych mało ważnych.
--
Samotnik Biżuteria: http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

Data: 2011-01-22 00:55:33
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 21 Jan 2011, Samotnik wrote:

Kup dwa dyski takie same, postaw RAID1, a stary dołóż obok jako magazyn
danych mało ważnych.

  "geyb" już napisał obok.
  Miało być "jako magazyn BARDZO ważnych danych"!

  Jak Ci jaki¶ program/wirus/Ty sam :P nadpisze ważne dane, to
tego całego RAIDa 1 (lub 5) będziesz sobie mógł... (wpisać
ulubion± propozycję ;))

"użyszkodnicy komputerów dziel± się na tych co robi± *BACKUPY*..."
  ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-21 19:00:33
Autor: geyb
Dołożenie dysku – robić RAID 5?
RAID 5 i backup to zupełnie różne sprawy. RAID nie zastępuje backupu.
Natomiast RAID jest świetnym rozwiązaniem podnoszącym bezpieczeństwo danych. Wprawdzie 3 dyski zamiast jednego to 3x większe prawdopodobieństwo, że dysk padnie (he he he), ale przynajmniej masz gwarancję, że nie stracisz danych. Masz czas, żeby spokojnie pójść do sklepu, kupić kolejny dysk i odbudować macierz.
Na moim serwerze jest jeszcze dodatkowy dysk skonfigurowany jako "spare", żeby można było odbudować macierz od razu i naprawdę na spokojnie iść do sklepu po nowy... :)
A backup trzeba robić swoją drogą.

g.

Data: 2011-01-22 02:25:04
Autor: MC
Użytkownik "geyb" <geyb@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:ihchki$kms$1inews.gazeta.pl...
RAID 5 i backup to zupełnie różne sprawy. RAID nie zastępuje backupu.
Natomiast RAID jest świetnym rozwiązaniem podnoszącym bezpieczeństwo danych.

Tylko przy założeniu, że są marne dyski i świetnej jakości kontroler. Niestety to założenie się nie sprawdza.

[...]

Tyle, ĹĽe autor wÄ…tku nie ma do dyspozycji serwera. Nie o taki komputer tu chodzi.

Data: 2011-01-22 10:54:59
Autor: Artur M. Piwko
Dołożenie dysku – robić RAID 5?
In the darkest hour on Sat, 22 Jan 2011 02:25:04 +0100,
MC <m5c@go2.pl> screamed:
[...]

Podnosi ich bezpieczeństwo (przed padem dysku) oraz przede wszystkim
ich dostępność.

[...]

W moim desktopie mam RAID1 + osobny dysk synchronizowany raz dziennie.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:238B ]
[ 10:53:37 user up 12690 days, 22:48,  1 user, load average: 0.00, 0.98, 0.35 ]

   Sex is like a bridge game -- if you have a good hand no partner is needed.

Data: 2011-01-22 10:19:15
Autor: januszek
Dołożenie dysku – robić RAID 5?
Piotrek napisa?(a):

zdaję sobie z tego sprawę, chciałbym jednak wiedzieć czy byłby sens robić
Raid własnie z uwagi na bezpieczeństwo danych

RAID nie sluzy do tego aby *zabezpieczyc dane* tylko do tego aby zabezpieczyc *dostep* do danych (np w czasie awarii jednego dysku). W celu *zabezpieczenia danych* stosuje sie backup. j.

--
http://www.predkosczabija.pl/
"Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

Data: 2011-01-22 12:49:42
Autor: Mariusz Kruk
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Piotrek"
Od razu mówię, że raczej zależy mi na tym, by nie utracić danych przez
awarie dysku więc Raid 0 odpada.

Ale zdajesz sobie sprawę z tego, że RAID to nie backup?

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- / |  Kruk@epsilon.eu.org   | | http://epsilon.eu.org/ | /-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \

Data: 2011-01-22 15:19:56
Autor: Piotrek
Dnia Sat, 22 Jan 2011 12:49:42 +0100, Mariusz Kruk napisał(a):

[...]

Zdaję. Ale po prostu zastanawiałem się tylko czy w ogóle warto robić Raid,
czy też tylko dodać drugi dysk i nic więcej. Raid podnosi bezpieczeństwo bo
w razie utraty dysku wpina się nowy i macierz się odbudowuje, no i transfer
bylby szybszy. I tylko z tych powodów się nad tym zastanawiam.

Data: 2011-01-22 17:12:32
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Nie. RAID podnosi dostępno¶ć, a nie bezpieczeństwo.

no i transfer
bylby szybszy.

Zależy przy których operacjach. Przy zapisie RAID-5 jest znacznie
wolniejszy od pojedynczego dysku.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2011-01-22 17:45:00
Autor: Piotrek
Dnia Sat, 22 Jan 2011 17:12:32 +0100, Mariusz Kruk napisał(a):

[...]

czyli pozostanę raczej przy backupach i nie będe bawił się w raid. Dzięki

Data: 2011-01-22 23:52:07
Autor: Waldek
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?

Użytkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał w wiadomo¶ci news:slrnijm0fg.58i.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...

[...]

Az sie dziwie, czemu nikt nie napisze ze raid 5 kiepsko nadaje sie do desktopa
pewnie chyba wiekszosc takich wlasnie userow pyta, i to pod winde i m.in do gier
a nikt nie wspomni ze przy BS lub innym "naglym zdarzeniu"
weryfikacja macierzy bywa dosc upierdliwa ;)

Ja korzystam obecnie z Intel Matrix i jak do desktopa
uwazam ze jest to calkiem dobra proteza
- streaping na system + mirror na dane i wszystko na 2 HD

Pozdrawiam

Data: 2011-01-23 11:25:16
Autor: Mariusz Kruk
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Waldek"
[...]

Przebudowa mirrora też jest upierdliwa.

Ja korzystam obecnie z Intel Matrix i jak do desktopa
uwazam ze jest to calkiem dobra proteza
- streaping na system + mirror na dane i wszystko na 2 HD

Nie ma czego¶ takiego jak "streaping".
Poza tym, jaki jest sens robić tak± manianę jak twoja, skoro i tak
tracisz cał± wydajno¶ć na machaniu po dysku w poszukiwaniu plików?
Już lepiej zainwestować w pamięć żeby były większe bufory.

Data: 2011-01-23 23:24:41
Autor: Waldek
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?

Użytkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał w wiadomo¶ci news:slrnijo0gc.58i.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...

Ja korzystam obecnie z Intel Matrix i jak do desktopa
uwazam ze jest to calkiem dobra proteza
- streaping na system + mirror na dane i wszystko na 2 HD

Nie ma czego¶ takiego jak "streaping".

A jak napisze Raid 0  &  Raid 1 to juz bedziesz zadowolony ? ;)

Poza tym, jaki jest sens robić tak± manianę jak twoja, skoro i tak
tracisz cał± wydajno¶ć na machaniu po dysku w poszukiwaniu plików?

Nie "macham" po dysku w twoim mniemaniu
- na czesci Raid 0 poza partycja systemowa mam duze obrabiane pliki
na Raid 1 sa ich kopie "po robocze" lub mniej uzywane dane
ale nie calkiem zbedne - czytaj archiwalne

W przypadku padu 1 dysku, zostaja dane na Raid 1
- nie chce mi sie codziennie robic duzych backupow z roznych wzgledow,
a przyrostowe sa potem lekko upierdliwe do odtworzenia

Już lepiej zainwestować w pamięć żeby były większe bufory.

8gb ram jest wystarczajace do moich potrzeb.

Pozdrawiam Raidowo :))

Data: 2011-01-24 09:21:41
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Prawie. To jest RAID, a nie "Raid" (i tak wła¶ciwie RAID-0 to nie
_R_AID).
A chodziło mi bardziej o bł±d ortograficzny.

[...]

I wszystko byłoby pięknie gdyby¶ nic innego do życia nie potrzebował.
A system jednak swoje robi.

Data: 2011-01-23 13:23:00
Autor: januszek
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?
Waldek napisa?(a):

Ja korzystam obecnie z Intel Matrix i jak do desktopa
uwazam ze jest to calkiem dobra proteza
- streaping na system + mirror na dane i wszystko na 2 HD

Ja mam 1 hdd na system, drugi na temp i swap, trzeci na /users i czwarty na dane. Nie znam lepszej konfiguracji ;) j.

Data: 2011-01-23 16:01:31
Autor: Wojtek
januszek wrote:

Ja mam 1 hdd na system, drugi na temp i swap, trzeci na /users i
czwarty na dane. Nie znam lepszej konfiguracji ;)

Jeszcze wiele wiedzy do zdobycia przed TobÄ… ;)

--
Wojtek

Data: 2011-01-23 16:11:02
Autor: januszek
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?
Wojtek napisa?(a):

Ja mam 1 hdd na system, drugi na temp i swap, trzeci na /users i
czwarty na dane. Nie znam lepszej konfiguracji ;)

Jeszcze wiele wiedzy do zdobycia przed TobÄ… ;)

Oświeć mnie ;)

j.

Data: 2011-01-23 16:31:01
Autor: Wojtek
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?
januszek wrote:

Oświeć mnie ;)

1. Na początek to, że to co jest najlepsze dla Ciebie nie musi być
najlepsze dla innych.
2. Co to znaczy najlepszy? najszybszy? najbardziej bezpieczny?
3. 4 HDD w statystycznym pececie praktycznie nie występują. Obecny
podział rynku w sprzedaży to 70/30 dla relacji przenośne/stacjonarne.
Zatem bawiąc się nieco cyferkami to skoro 30% to blaszaki a wśród nich
moĹĽe z 10% ma 5 HDD to rozwaĹĽania o twoje konfiguracji dotyczÄ… w
najlepszym razie 3% uĹĽytkownikĂłw
4. w kwestii szybkości: żadne stawianie systemu na HDD1 a swapa na HDD2
nie będzie wydajniesze od RAID 0
5. W kwestii bezpieczeństwa to dzielenie plików na kilka samodzielnych
dyskĂłw niewiele daje

W sumie tudno doszukać się specjanych zalet Twojej konfiguracji :/

--
Wojtek

Data: 2011-01-23 18:45:37
Autor: Mariusz Kruk
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Wojtek"
4. w kwestii szybko¶ci: żadne stawianie systemu na HDD1 a swapa na HDD2
nie będzie wydajniesze od RAID 0

Bzdura.

5. W kwestii bezpieczeństwa to dzielenie plików na kilka samodzielnych
dysków niewiele daje

Ale trochę - owszem.

W sumie tudno doszukać się specjanych zalet Twojej konfiguracji :/

Można. W specyficznych warunkach.

Data: 2011-01-23 18:37:23
Autor: Wojtek
Mariusz Kruk wrote:

> 4. w kwestii szybko¶ci: żadne stawianie systemu na HDD1 a swapa na
> HDD2 nie będzie wydajniesze od RAID 0

Bzdura.

Po pierwsze trudno znaleĽć w sieci jakie¶ sensowne testy wydajno¶ciowe
takiego rozwi±zania (swap na odrębny hdd). Ja sam raz miałem tak
postawiony system i byłem wysoce rozczarowany. Argumentów za tym
rozwi±zaniem jako¶ć nie widzę.
Po drugie aby było to w miarę wydajne to zakładam, że dysk pod swapa
musi być w miarę szybki -> wspólczesny. Je¶li współczesny to pojemno¶ć
100GB wzwyż. Swap zajmie kilka GB a co z reszt±? mam wydać kasę na
nieużywany dysk? A je¶li co¶ na niego dołożę to gdzie zysk z
eksluzywnego dostępu do mechaniki dysku?
Oczywi¶cie twardych dowodów nie mam ;) a jedynie odczucia z użytkowania
ale argumentów za bzdurno¶ci± przedstawionej teorii jako¶ łatwo nie
znajduję ;))

--
Wojtek

Data: 2011-01-23 20:10:06
Autor: JoteR
"Wojtek" napisał:

Po drugie aby było to w miarę wydajne to zakładam, że dysk pod swapa
musi być w miarę szybki -> wspólczesny. Je¶li współczesny to pojemno¶ć
100GB wzwyż. Swap zajmie kilka GB a co z reszt±?

Przecież "januszek" napisał - SWAP i TEMP. O ile z plikiem wymiany masz rację, to katalogi tymczasowe systemu, przegl±darki, emułów wszelakiej ma¶ci oraz wszelkie inne ¶mieci z rado¶ci± zagospodaruj± te sto kilkadziesi±t GB ;-)

JoteR

Data: 2011-01-23 14:32:35
Autor: Przemek
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?
JoteR nam wczesniej objawił, a ja odpowiadam:
rację, to katalogi tymczasowe systemu, przegl±darki, emułów wszelakiej
ma¶ci  oraz wszelkie inne ¶mieci z rado¶ci± zagospodaruj± te sto
kilkadziesi±t GB  ;-)

No z tym TEMP na dysku innym niż dysk z danymi czy systemem to bym dyskutował.
Zakładam obróbkę filmu 5GB, kompresja na dysk TEMP a potem zamiast przeniesienia pliku w ramach jednego dysku kopiowanie go na inny ma przyspieszyć działanie systemu?
Osobi¶cie jestem zwolennikiem jednej partycji na całym dysku i póki co nikt mnie nie przekonał żadnym argumentem, za innym rozwi±zaniem - choć na dyskusję jestem otwarty.
Przem

Data: 2011-01-23 23:28:05
Autor: Waldek
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?

Użytkownik "Przemek" <raz@onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:ihi398$pg3$1inews.gazeta.pl...

Osobi¶cie jestem zwolennikiem jednej partycji na całym dysku i póki co nikt mnie nie przekonał żadnym argumentem, za innym rozwi±zaniem - choć na dyskusję jestem otwarty.

Argumentem za jest np. defragmentacja,
no ale to juz zalezy jak i do czego korzysta sie z tej partycji

Data: 2011-01-23 23:40:57
Autor: Radosław Sokół
W dniu 23.01.2011 23:28, Waldek pisze:
Argumentem za jest np. defragmentacja,

Fragmentacja danych jest obecnie w zasadzie problemem margi-
nalnym w porównaniu z tym, czym była kiedy¶. Nie wyci±gałbym
jej zatem jako argumentu za czym¶ lub przeciw czemu¶ :)

|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Data: 2011-01-24 01:31:22
Autor: Waldek
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?

Użytkownik "Radosław Sokół" <rsokol@magsoft.com.pl> napisał w wiadomo¶ci news:2011012322405600grush.one.pl...
[...]

Nic innego nie przyszlo mi na szybko do glowy ;)
Ale osobiscie wole niezbyt wielka partycje systemowa
bo szybciej moge zrzucic jej obraz na inny nosnik,
z drugiej strony jesli bedzie wielka ale pusta ..... LOL

Pozdrawiam

Data: 2011-01-24 09:25:33
Autor: Mariusz Kruk
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Radosław Sokół"

http://epsilon.eu.org/epsilon/index.php/pol/Komputery/BackupExec-i-wolna-duplikacja

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ \  Kruk@epsilon.eu.org   / / http://epsilon.eu.org/ \ \/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/

Data: 2011-02-20 16:19:50
Autor: Radosław Sokół
W dniu 24.01.2011 09:25, Mariusz Kruk pisze:
[...]

Specyficzny przypadek wymagaj±cy wła¶nie szybkiego *sekwen-
cyjnego* dostępu do danych. Przy dostępie losowym lub pół-
losowym fragmentacja przestaje mieć znaczenie, a w czasie
*korzystania* z komputera (a nie archiwizowania danych)
większo¶ć dostępów (choćby z racji stronicowania) jest wła-
¶nie losowa (czyste stronicowanie) lub pół-losowa (stroni-
cowanie z buforowaniem z wyprzedzeniem).

|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Data: 2011-02-20 19:53:57
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Oczywi¶cie. Tylko takich specyficznych przypadków jednak trochę jest.

[...]

Zależy od charakteru pracy. Popracuj sobie na montażu dĽwięku, albo -
lepiej - video. Albo poobrabiaj duż± grafikę.
Itepe itede.

Data: 2011-02-22 18:40:10
Autor: Radosław Sokół
W dniu 20.02.2011 19:53, Mariusz Kruk pisze:
Zależy od charakteru pracy. Popracuj sobie na montażu dĽwięku, albo -
lepiej - video. Albo poobrabiaj duż± grafikę.
Itepe itede.

Dobrze, u¶ci¶lam: w typowych zastosowaniach domowych i biu-
rowych (oraz kilku innych) fragmentacja zapisu na no¶nikach
danych nie ma specjalnego wpływu na wydajno¶ć.

|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Data: 2011-02-23 10:34:59
Autor: Mariusz Kruk
[...]

OK. O ile nie trafi się akurat na zadanie, które wymaga ci±głego
odczytu/zapisu. Wystarczy kopiować film od kolegi.

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2011-03-05 16:45:45
Autor: Radosław Sokół
W dniu 23.02.2011 10:34, Mariusz Kruk pisze:
[...]

Tylko że akurat w tym zastosowaniu nawet 10% spowolnienie
(a realnie będzie, obstawiam, mniejsze) nie stanowi żadnego
problemu :) Więcej zaszkodzi antywirus działaj±cy w tle czy
Gadu-Gadu wła¶nie pobieraj±ce na dysk now± reklamę. A mniej
czasu się straci przez te parę sekund, niż regularnie defrag-
mentuj±c systemy plików.

|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Data: 2011-03-07 10:46:41
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Oj, czasem stanowi.

Więcej zaszkodzi antywirus działaj±cy w tle

Antywirus? Zwłaszcza gmeraj±cy w filmach? A po co?

czy
Gadu-Gadu wła¶nie pobieraj±ce na dysk now± reklamę.

Jak kto¶ sobie sam ¶mieci w komputerze...

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2011-03-12 13:43:31
Autor: Radosław Sokół
W dniu 07.03.2011 10:46, Mariusz Kruk pisze:
Tylko że akurat w tym zastosowaniu nawet 10% spowolnienie
(a realnie będzie, obstawiam, mniejsze) nie stanowi żadnego
problemu :)

Oj, czasem stanowi.

Przykład? :)

Więcej zaszkodzi antywirus działaj±cy w tle

Antywirus? Zwłaszcza gmeraj±cy w filmach? A po co?

Przecież wiesz, że obecnie wirusy można ukryć nawet z plikach
MP3, AVI czy FLV, wykorzystuj±c dziury w odtwarzaczach i ko-
dekach. Antywirus musi sprawdzać w zasadzie wszystko.

|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Data: 2011-03-12 13:59:05
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Migracja serwera. ;-)

[...]

Widziałe¶ cokolwiek wykorzystuj±cego w praktyce ten wektor ataku? Bo ja
nie. I nie s±dzę żebym kiedykolwiek zobaczył. Dużo łatwiej wykorzystać w
miarę standardow± dziurę w systemie operacynym, albo PEBKAC.

Data: 2011-03-12 14:11:43
Autor: Radosław Sokół
W dniu 12.03.2011 13:59, Mariusz Kruk pisze:
[...]

Znów przykład ekstremalny. Pisałe¶ przed chwil± o kopiowaniu
filmu od kolegi, a teraz skaczesz na serwery.

Mnie chodzi w całym tym w±tku o *typowego* użytkownika i to,
co codziennie robi korzystaj±c z komputera.

Widziałe¶ cokolwiek wykorzystuj±cego w praktyce ten wektor ataku? Bo ja
nie. I nie s±dzę żebym kiedykolwiek zobaczył. Dużo łatwiej wykorzystać w
miarę standardow± dziurę w systemie operacynym, albo PEBKAC.

Osobi¶cie nie widziałem, ale czytałem swego czasu sporo o
*wykorzystanych* dziurach w WinAMPie. Sporo też jest ostat-
nio dziur w Adobe Readerze, bodajże. No i aplikacje Javy
trzeba też już sprawdzać antywirusowo :)

|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Data: 2011-03-12 14:50:55
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Wystarczy byle backup. I od razu się robi upierdliwie, jak masz gorsz±
wydajno¶ć. (a niektórzy jednak robi± backupy ;->)

[...]

No, aplikacja w javie, to jednak program. Co do reszty - o ile w wypadku
takiej monokultury, jak Adobe Reader może faktycznie być pokusa do
wykorzystania tego, o tyle małe aplikacje po prostu maj± statystycznie
małe znaczenie żeby komu¶ się chciało bawić w infekowanie mediów.
Zwłaszcza, że jeszcze trzeba z tymi mediami jako¶ do klienta dotrzeć.

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ \  Kruk@epsilon.eu.org   / / http://epsilon.eu.org/ \ \/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/

Data: 2011-01-23 19:28:52
Autor: Wojtek
JoteR wrote:

... katalogi tymczasowe systemu, przegl±darki, emułów
wszelakiej ma¶ci oraz wszelkie inne ¶mieci z rado¶ci± zagospodaruj±
te sto kilkadziesi±t GB ;-)

Pytanie czy s± to pliki dotykane przy normalnej pracy/używaniu systemu.
Je¶li tak, to zysk pójdzie w gwizdek ale nie wiem co dokładnie dla
autora oznacza TEMP (np. cache przegl±darki?)

--
Wojtek

Data: 2011-01-23 20:39:56
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Po pierwsze - w języku polskim słowo ekskluzywny nie oznacza tego
samego, co exclusive w angielskim. Po polsku mówi się wył±czny.
Po drugie - mowa była o wydajno¶ci, a nie o koszcie.
Po trzecie - s± współczesne szybkie dyski poniże 100GiB (a czasami swap
zajmuje więcej niż kilka GiB). Komputery to nie tylko desktopy dla
graczy.
Po czwarte - jestem sobie w stanie wyobrazić sytuację, w której może się
jednak opłacać wydzielenie osobnego szybkiego dysku na swap.
A tak na marginesie, podejrzewam, że przy wyłożeniu swapa na osobne
urz±dzenie należałoby zrobić tam mirror.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2011-01-23 19:58:36
Autor: Wojtek
Mariusz Kruk wrote:

Po pierwsze - w języku polskim słowo ekskluzywny nie oznacza tego
samego, co exclusive w angielskim. Po polsku mówi się wył±czny.

Czepiasz się.
http://sjp.pwn.pl/szukaj/ekskluzywny
A je¶li chcesz przykładów to ile to już ostatnio mieli¶my ekskluzywnych
wywiadów różnych gwiazdeczek dla danego czasopisma?

Po drugie - mowa była o wydajno¶ci, a nie o koszcie.

Nie, mowa była o enigmatyczne konfiguracji "januszka"
Oczywi¶cie, że można kupić nawet małego SSD i oddać na swapa, ale
st±pajmy po ziemi. Ilu na to stać?

Po czwarte - jestem sobie w stanie wyobrazić sytuację, w której może
się jednak opłacać wydzielenie osobnego szybkiego dysku na swap.

Opłacać się może, kwestia celów i kieszeni. Normalnemu człowiekowi w
domu się nie opłaca. Nie ma sensu mieszać do tego np. grafików.

--
Wojtek

Data: 2011-01-23 14:34:50
Autor: Przemek
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?
Wojtek nam wczesniej objawił, a ja odpowiadam:
Oczywi¶cie, że można kupić nawet małego SSD i oddać na swapa, ale
st±pajmy po ziemi. Ilu na to stać?

Swap na dysku SSD? To one już nie maj± (do¶ć małego w stosunku do mechanicznych) ograniczenia cykli zapisów, żeby na niego SWAP zakładać?
Przem

Data: 2011-01-23 20:59:08
Autor: Wojtek
Przemek wrote:

Swap na dysku SSD? To one już nie maj± (do¶ć małego w stosunku do
mechanicznych) ograniczenia cykli zapisów, żeby na niego SWAP
zakładać?

Wygl±da na to, że się sporo zmieniło.
Nie miałem jeszcze więc pozostaje jedynie odesłać do różnych testów.
My¶lałem o tym nawet aby zanabyć taki 40-60GB i postawić na nim system
a resztę trzymać na klasycznym ale ostatecznie posatwię RAID0. Wyjdzie
mi taniej chyba a poza tym jako¶ bardziej równomiernie ;)
Ale dla zawodówców o dużych wymaganiach to kto wie, może się już opłaci.

--
Wojtek

Data: 2011-01-24 09:24:23
Autor: Mariusz Kruk
[...]

No i? To nie jest to samo, co "wył±czny".
Nauczcie się mówić po polsku zamiast kaleczyć język tymi ekskluzywnymi,
autentykacjami, technologiami...

A je¶li chcesz przykładów to ile to już ostatnio mieli¶my ekskluzywnych
wywiadów różnych gwiazdeczek dla danego czasopisma?

No i?

Po drugie - mowa była o wydajno¶ci, a nie o koszcie.
Nie, mowa była o enigmatyczne konfiguracji "januszka"

Dawno i nieprawda.
Przeszli¶my na trochę bardziej ogólne spostrzeżenia.

[...]

A, bo inaczej przypadkiem twoje do¶ć w±skie postrzeganie ¶wiata okaże
się niewystarczaj±ce?

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2011-01-24 10:41:47
Autor: Wojtek
Mariusz Kruk wrote:

Nauczcie się mówić po polsku zamiast kaleczyć język tymi
ekskluzywnymi, autentykacjami, technologiami...

To słowo "technologia" też jest już passe?

> Nie, mowa była o enigmatyczne konfiguracji "januszka"

Dawno i nieprawda.
Przeszli¶my na trochę bardziej ogólne spostrzeżenia.

My? tzn. masz na my¶li siebie?

> [...]
> domu się nie opłaca. Nie ma sensu mieszać do tego np. grafików.

A, bo inaczej przypadkiem twoje do¶ć w±skie postrzeganie ¶wiata okaże

Nie, jedynie dlatego, że wymy¶laj±c jakie¶ konfiguracje, wypadałoby
st±pać po ziemi. Dlatego również, że w różnych zastosowaniach różne
konfigurację się będ± sprawdzać, dlatego też, że zawsze zagl±da się w
kieszeń maj±c koszty i korzy¶ci.
Ale skoro tak się upierasz przy wydajno¶ci to dlaczego nie
zaproponujesz postawienia wszystkiego co się da na SSD, wrzucenia
16/32GB RAMu i wył±czenie swapa? Nie będzie szybciej?

--
Wojtek

Data: 2011-01-24 11:58:48
Autor: Mariusz Kruk

http://epsilon.eu.org/epsilon/index.php/pol/Varia/Technologia-jego-mac

> Nie, mowa była o enigmatyczne konfiguracji "januszka"
Dawno i nieprawda.
Przeszli¶my na trochę bardziej ogólne spostrzeżenia.
My? tzn. masz na my¶li siebie?

Nie, mam na my¶li, że w±tki w usenecie dryfuj±.

> [...]
st±pać po ziemi. Dlatego również, że w różnych zastosowaniach różne
konfigurację się będ± sprawdzać, dlatego też, że zawsze zagl±da się w

I dlatego pewnie napisałe¶ "4. w kwestii szybko¶ci: żadne stawianie
systemu na HDD1 a swapa na HDD2 nie będzie wydajniesze od RAID 0".
Przecież to wspaniale uwzględnia "różne zastosowania".

Ale skoro tak się upierasz przy wydajno¶ci to dlaczego nie
zaproponujesz postawienia wszystkiego co się da na SSD, wrzucenia
16/32GB RAMu i wył±czenie swapa? Nie będzie szybciej?

Owszem, może być szybciej. Zależy od sytuacji. Jestem w stanie sobie
wyobrazić system, który jest w stanie obsłużyć mniej pamięci fizycznej
niż by¶my sobie życzyli.

Data: 2011-01-23 21:00:56
Autor: JoteR
"Mariusz Kruk" napisał:

[...]

Tam - czyli gdzie? Żeby swap był na mirrorze?

JoteR

Data: 2011-01-24 09:19:20
Autor: Mariusz Kruk
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "JoteR"

Owszem.

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2011-01-24 10:47:07
Autor: Wojtek
Mariusz Kruk wrote:

urz±dzenie należałoby zrobić tam mirror.
Tam - czyli gdzie? Żeby swap był na mirrorze?

Owszem.

A jakie¶ uzasadnienie?

--
Wojtek

Data: 2011-01-24 12:09:03
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Słowo klucz - dostępno¶ć.
(tak, zgadzam się, że dalece nie zawsze jest to konieczne, ale częstym
jest np. stawianie Linuksa na kilku partycjach w RAID-1, a zostawiania
swapa na pojedynczym dysku, co trochę mija się z celem).

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ \  Kruk@epsilon.eu.org   / / http://epsilon.eu.org/ \ \/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/

Data: 2011-01-24 22:32:14
Autor: JoteR
"Mariusz Kruk" napisał:

[...]

No to trochę mnie pocieszyłe¶. Bo spi±łem kiedy¶ dla sportu dwa dyski PATA w RAID-1 (ten windziany, bez wsparcia ze strony kontrolera) i po tzw. niewczasie zorientowałem się, że swap ostał się jeno na systemowym. A że maszyna do¶ć starawa za¶ dysk systemowy bardzo poprzedniej generacji i o nienachalnej pojemno¶ci, więc kln±c swoj± sklerozę, chc±c nie chc±c ustawiłem swap na owym mirrorze. Jest zauważalnie wolniej, niż kiedy swap był na dysku podstawowym, a je¶li który¶ z dysków np. nie zgłosi się na starcie lub zdechnie w trakcie pracy (o co w starej maszynie nie tak trudno - moleksy już nie pierwszej młodo¶ci), to synchronizacja trwa niemiłosiernie długo (dyski raptem 160 GB) i niewiele da się w tym czasie zrobić. Generalnie pomysł w tej konfiguracji poniek±d bez sensu (miało być testowo na tak zwan± chwilę, która trwa już rok, bo nie chce mi się tego rozpinać) ale teraz dzięki Tobie dorobię sobie ideologię do własnego lenistwa i ów RAID zostanie, póki go szlag nie trafi ;-)

JoteR

Data: 2011-01-25 10:17:37
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Owszem. Wydajno¶ciowo będzie to gorsze rozwi±zanie (nawet pomijaj±c
synchronizację, masz dłuższe zapisy), ale jednak przy padzie dysku
system wci±ż pracuje. Gorzej, bo gorzej, ale pracuje.

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2011-01-25 10:05:09
Autor: januszek
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?
Mariusz Kruk napisa?(a):

Owszem. Wydajnościowo będzie to gorsze rozwiązanie (nawet pomijając
synchronizację, masz dłuższe zapisy), ale jednak przy padzie dysku
system wciÄ…ĹĽ pracuje. Gorzej, bo gorzej, ale pracuje.

Jakiego typu "pad" dysku masz na mysli? Bo w ciagu ostatnich lat wszystkie pady jakie zaliczyly moje dyski polegaly na tym, ze stopniowo (w dluzszym okresie czasu) pojawialy sie na nich bad sektory. I ciekawy jestem jak sie zachowa taki (zintegrowany) intel raid matrix wtedy?

j.

Data: 2011-01-25 11:12:39
Autor: Mariusz Kruk
Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "januszek"
[...]

Bł±d zarejestrowany przez system obsługuj±cy RAID - w tym wypadku akurat
podsystem md j±dra.

Data: 2011-01-23 21:38:46
Autor: januszek
[...]

Nie czytasz uwaznie bo napisalem, ze nie znam lepszej konfiguracji a nie, ze to o czym napisalem jest konfiguracja najlepsza.

[...]

Skoro rozwazamy w tym watku uzycie RAID 5 to sila rzeczy 99% komputerĂłw przenosnych to nie dotyczy.
4. w kwestii szybkości: żadne stawianie systemu na HDD1 a swapa na HDD2
nie będzie wydajniesze od RAID 0

To nie prawda. RAID 0 od pojedynczego dysku bedzie szybszy tylko w jednym przypadku, mianowicie w czasie kopiowania z macierzy na zewnatrz.

5. W kwestii bezpieczeństwa to dzielenie plików na kilka samodzielnych
dyskĂłw niewiele daje

W kwestii bezpieczenstwa liczy sie wylacznie aktualny backup.

W sumie tudno doszukać się specjanych zalet Twojej konfiguracji :/

W czasie normalnej pracy masz zwykle do czynienia z odczytywaniem i
zapisywaniem b.duzej ilosci malych plikow, odczytywaniem raz na jakis
czas wiekszych i nie za czestym zapisem wiekszych plikow.
Odpal sobie Diskmon.exe z pakietu SysinternalsSuite i sam zobacz co sie z dzieje w czasie uzywania komputera na dyskach twardych. Sa dwie mozliwosci zapanowania nad tym ruchem, albo kolejkowanie zadan albo ich rozdzielenie na operacje rownolegle. Wyobraz sobie, ze masz napoic 100 osob. Jak myslisz, zadanie to wykonasz szybciej uzywajac jednego wiadra czy tez czterech szklanek?  j.

Data: 2011-01-29 02:37:55
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 23 Jan 2011, Wojtek wrote:

3. 4 HDD w statystycznym pececie praktycznie nie występuj±.

  A to IMVHO zależy gdzie tę statystykę robisz :|
  Jak na .pecet... to czy ja wiem... :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-23 21:59:30
Autor: Radosław Sokół
W dniu 23.01.2011 14:23, januszek pisze:
Ja mam 1 hdd na system, drugi na temp i swap, trzeci na /users i czwarty
na dane. Nie znam lepszej konfiguracji ;)

A ja znam. Jeden dysk. Tańsza, cichsza, prostsza, bardziej
niezawodna.

|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Data: 2011-01-23 21:48:14
Autor: januszek
Dołożenie dysku ???robić RAID 5?
Radosław Sokół napisa?(a):

Ja mam 1 hdd na system, drugi na temp i swap, trzeci na /users i czwarty
na dane. Nie znam lepszej konfiguracji ;)

A ja znam. Jeden dysk. Tańsza, cichsza, prostsza, bardziej
niezawodna.

To prawda. Jesli jednak uzywasz rownolegle wielu aplikacji a jednoczesnie potrzebujesz duzo miejsca to praca w takiej konfiguracji jest bardzo meczaca bo operacje dyskowe staja sie najwiekszym waskim gardlem dla calego systemu. j.

Data: 2011-02-22 18:42:41
Autor: Radosław Sokół
W dniu 23.01.2011 22:48, januszek pisze:
[...]

Wszystko zależy *jakich* aplikacji. Ci±gle mnie nie przeko-
nałe¶, bo ja zazwyczaj używam wła¶nie wielu aplikacji i da-
ję sobie doskonale radę z jednym dyskiem twardym.

|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Dołożenie dysku – robić RAID 5?