Dobór pamięci

Data: 2013-12-20 14:00:58
Autor: Kamil
Dobór pamięci
Witam

Poratujcie mnie wiedz± jak dobierać pamięć do chipsetu płyty głównej. Komkretnie
chodzi mi o:

Chipset i848P (jednokanałowa obsługa pamięci).
Chipset i865G  na płycie Asrock P4i65G.
Chipset Intel 915G na płycie GA-8I915G-MF.
Pozdrawiam

Data: 2013-12-20 19:58:13
Autor: Przemysław Ryk
Dobór pamięci
Dnia Fri, 20 Dec 2013 14:00:58 +0100, Kamil napisał(a):

[...]

Najpro¶ciej i najbezpieczniej: instrukcja obsługi i sprawdzić listę
obsługiwanych modułów.

[ I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.   ]
[                                                          (Douglas Adams) ]

Data: 2013-12-20 23:31:24
Autor: JoteR
Dobór pamięci
"Przemysław Ryk" napisał:

[...]

Zachwyciłem się niesłychanie bardzo t± sk±din±d błyskotliw± porad±. Tak bardzo, że ogarnęła mnie przemożna chęć nabycia kilku modułów, wymienionych na owej enigmatycznej li¶cie i podrzucenia ich w±tkopodawcy pod choinkie. Nie zrażony brakiem owej sławetnej listy w instrukcji obsługi GA-8I915G-MF
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manual_8i915gmf_e.pdf
poklikałem sobie w odno¶nik pt. Lista obsługiwanych pamięci na stronie
http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-8i915g-mf/download/
Fajna zabawa, i nawet się nie kurzy.

W przypadku Asrocka jest o niebo lepiej - producent zamie¶cił takow± listę, a jakże:
http://www.asrock.com/mb/memory/P4i65G.pdf
Jedyny wymieniony tam typ modułu o sensownej pojemno¶ci znanej szeroko firmy TakeMS nosi oznaczenie MS25D51280S-5 (swoj± drog±, ciekawa ta liczba 512 w ¶rodku oznaczenia) i z pewno¶ci± jest dostępny w każdym kiosku w Rzplitej.

Uwielbiam te bezkrytyczne odsyłanie pytaj±cych do instrukcji, googli czy wikipedii. Po frędzel żywi ludzie w tem całem juznecie? Wystarczyłby dobrze skonfigurowany bot.

Do w±tkopodawcy: w instrukcjach do płyt raczej nie znajdziesz szybko dezaktualizuj±cej się wszak listy konkretnych modułów, natomiast znajdziesz jak± tak± specyfikację, któr± powinny spełniać poszukiwane moduły (np. str. 10 instrukcji do GA-8I915G-MF). Uzbrojony w tę wiedzę szukasz modułów Kingstona o podanych parametrach i (otrz±sn±wszy się z szoku cenowego) kupujesz je w normalnym sklepie, omijaj±c szerokim łukiem (za przeproszeniem) Allegro.

JoteR

Data: 2013-12-21 00:08:14
Autor: Przemysław Ryk
Dobór pamięci
Dnia Fri, 20 Dec 2013 23:31:24 +0100, JoteR napisał(a):

Najprościej i najbezpieczniej: instrukcja obsługi i sprawdzić listę
obsługiwanych modułów.

Zachwyciłem się niesłychanie bardzo tą skądinąd błyskotliwą poradą.

Według Ciebie sprawdzenie listy kompatybilności plus minus przegląd
changeloga odnośnie aktualizacji wersji BIOS pod tym kątem, to głupiego
robota? Lepiej na Allegro kupić pierwsze z brzegu moduły? :)

(ciach…)
Uwielbiam te bezkrytyczne odsyłanie pytających do instrukcji, googli czy wikipedii. Po frędzel żywi ludzie w tem całem juznecie? Wystarczyłby dobrze skonfigurowany bot.

Napisałem - najprościej i najbezpieczniej. Przyznaję, że strony Gigabyte'a
pod tym kątem nie sprawdzałem. Coś trochę na zasadzie z dowcipu o dziecku
niemowie, które się spytało gdzie jest kompot… :)

Do wątkopodawcy: w instrukcjach do płyt raczej nie znajdziesz szybko dezaktualizującej się wszak listy konkretnych modułów, natomiast znajdziesz jaką taką specyfikację, którą powinny spełniać poszukiwane moduły (np. str. 10 instrukcji do GA-8I915G-MF). Uzbrojony w tę wiedzę szukasz modułów Kingstona o podanych parametrach i (otrząsnąwszy się z szoku cenowego) kupujesz je w normalnym sklepie, omijając szerokim łukiem (za przeproszeniem) Allegro.

Jednak nie na Allegro. Moduły o tym samym oznaczeniu będą pewnie koszerne
inaczej. A w typowych sklepach DDR1 czy DDR2 walają się całymi tonami,
oczywiście nówki sztuki nieśmigane. ;D

--
[ PrzemysĹ‚aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ I have a bomb ticking in my head. No amount of painkillers would         ]

Data: 2013-12-21 13:20:52
Autor: JoteR
Dobór pamięci
"Przemysław Ryk" napisał:

[...]

Głupiego robota to szukanie modułów z owej przedpotopowej listy.
W przypadku Gigabyte rĂłwnie mÄ…dre jest szukanie samej listy.
Poza tym, zając, wyluzuj - oczywiście, że poszukiwania powinny się zacząć od materiałów producenta, ale akurat w tym konkretnym przypadku strzeliłeś na oślep i trafiłeś kulą w płot, co w Usenecie (i nie tylko) jest bezlitośnie wykorzystywane do wykpienia niefortunnego strzelca. ;->
Na pocieszenie dodam, że ja też strzeliłem Panu Bogu w okno - moduły DDR1 Kingstona są równie słabo dostępne, jak firmowy kibel w okolicach 16:00.

Lepiej na Allegro kupić pierwsze z brzegu moduły? :)

Nie masz zaufania do fachowości sprzedawców na (za przeproszeniem) Allegro?
No co za herezja ;->

szukasz modułów Kingstona o podanych parametrach i (otrząsnąwszy się
z szoku cenowego) kupujesz je w normalnym sklepie, omijajÄ…c szerokim Ĺ‚ukiem
[...]

Co do DRR2 to walają się całymi tonami nawet w (grupowych handlarzy proszę o zamknięcie oczu) Komputroniku. Co do DDR1, to również bez problemu są dostępne np. na Agito (chociaż akurat modułów Kingstona tam brak). I tak, wiem kto przejął parę lat temu nazad te całe Agito ;->

JoteR

Data: 2013-12-21 19:36:54
Autor: Kamil
Dobór pamięci
Użytkownik "JoteR" napisał:

proszę o zamknięcie oczu) Komputroniku.

Nazwę tych oszustów strach wymieniać przed nocą. Kilka lat temu dwukrotnie się
podłożyłem i wystarczy. Raz monitor za 900,- zł, który gdzie indziej kosztował
400,- zł i drugi zasilacza za 130,- zł (gdzie indziej 30-40 zł, a w którym
elektrolity spuchły po 3 mies. Jak najdalej od nich.

Pzdr

Data: 2013-12-27 22:57:17
Autor: Przemysław Ryk
Dobór pamięci
Dnia Sat, 21 Dec 2013 13:20:52 +0100, JoteR napisał(a):

[...]

Miałem lekką nadzieję oddając ów daleki strzał, że takowa jest dostępna i w
miarÄ™ aktualizowana w miarÄ™ pojawiania siÄ™ aktualizacji BIOS. SiÄ™
przeliczyłem. Skutek rozbestwienia przez DFI może, bo ci chyba aktualizowali
w miarÄ™ regularnie tego typu dokumenty.

[...]

Czy ja gdzieś puszczam tekst, że stosowałem zagrywki socjologiczne, żeby
wątek rozruszać? Palnąłem - fakt jest faktem. Widać za to ewidentnie
wrodzoną doskonałość. Jak już przywaliłem…

Na pocieszenie dodam, że ja też strzeliłem Panu Bogu w okno - moduły DDR1 Kingstona są równie słabo dostępne, jak firmowy kibel w okolicach 16:00.

Jakiej pojemności i taktowania potrzebujesz? Nie wiem, czy mam akurat
Kingstony, ale coĹ› mi siÄ™ tam po szafkach wala.

Lepiej na Allegro kupić pierwsze z brzegu moduły? :)

Nie masz zaufania do fachowości sprzedawców na (za przeproszeniem) Allegro?
No co za herezja ;->

Zależy od sprzedawcy. Trafiłem na takich, na których psy do dzisiaj wieszam,
trafiłem na uprzejmych i ogarniętych ludzi, do których w razie potrzeby
zaglÄ…dam. :)

[...]

Eeegh… Żeby mi płyta potrafiła obsłużyć 16GB w DDR2. :( Choć jak znam życie,
moduły DDR2-1066 4GB sztuka kosztowałyby majątek.

--
[ PrzemysĹ‚aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Jak ktoĹ› ma pecha, to zĹ‚amie zÄ…b podczas seksu oralnego                  ]

Data: 2013-12-30 16:14:27
Autor: Kamil
Dobór pamięci
Użytkownik "Przemysław Ryk" napisał:

Jakiej pojemności i taktowania potrzebujesz? Nie wiem, czy mam akurat
Kingstony, ale coĹ› mi siÄ™ tam po szafkach wala.

 Najlepiej koĹ›ci 1GB, ewentualnie 512 DDR1. PĹ‚yta akceptuje 400 MHz.

Pozdrawiam

Data: 2013-12-21 19:32:31
Autor: Kamil
Dobór pamięci
Użytkownik "JoteR" napisał:

> Najpro¶ciej i najbezpieczniej: instrukcja obsługi i sprawdzić listę
> obsługiwanych modułów.

Zachwyciłem się niesłychanie bardzo t± sk±din±d błyskotliw± porad±.

Swegoczasu tępiłem doradzaczy typu F1, Google, czy manual, ale ze względu na
szacunek dla Przemysława tym razem tego nie zrobię :)

[...]

Mam te manuale, ale niewiele z nich wynika je¶li chodzi o RAM.

W przypadku Asrocka jest o niebo lepiej - producent zamie¶cił takow± listę.

Nie tylko dlatego. Dziwnym trafem Asrock akceptuje więcej typów.

szukasz modułów Kingstona o podanych parametrach i (otrz±sn±wszy się z szoku
cenowego)

O jakich parametrach piszesz i jak/gdzie szukać?

kupujesz je w normalnym sklepie, omijaj±c szerokim łukiem (za
przeproszeniem) Allegro.

Do najbliższego normalnego sklepu mam 40 km, więc muszę kupować w internecie.
Czasem trafia się uczciwy sprzedawca, który informuje że jego towar nie
współpracuje z chipsetaami Intela. Inny znów pisze, że nadaj± się do każdej
płyty. A co Googla. Po wpisaniu typu pamięci z aukcji wyrzuca masę ofert
sprzedaży, ceneo itp. Nie umiem widocznie zadać wła¶ciwego pytania.

Pozdrawiam

Data: 2013-12-21 11:48:28
Autor: Netx
Dobór pamięci
W dniu 2013-12-20 14:00, Kamil pisze:
Witam

Poratujcie mnie wiedzą jak dobierać pamięć do chipsetu płyty głównej.
Jeśli w instrukcji lub na stronie producenta jest lista przetestowanych pamięci (u Asusa nazywa się to QVL) to najlepiej z niej skorzystać.
Jeśli takiej listy nie ma to na stronie Kingstona jest wyszukiwarka pamięci dla konkretnych płyt - pokazuje przetestowane z płytą pamięci od najdroższych do najtańszych. Natomiast kupując pamięć jedynie według typu, napięcia, częstotliwości i "CL" już raz się zawiodłem - pamięci Twinmos siały błędami i wymieniłem na polecanego w sklepie Kingstona.

Dobór pamięci