Dobór zasilacza UPS

Data: 2011-05-15 11:11:34
Autor: Tomaszek
Dobór zasilacza UPS
Wygląda na to, że będę zmuszony kupić zasilacz UPS, jak dalej będzie to co jest w kontakcie;) Napięcie znika na 1-3 sekundy co wystarczy, żeby komputer zaliczył restart. Ale nigdy na więcej. Więc wymyśliłem sobie, że kupię używanego UPS-a z mocno już zużytym akumulatorem, ale na tyle, żeby był w stanie podtrzymać kompa na te 3 sekundy. W grę wchodzi również kupno nowego, ale tu górna granica to 200zł.
Mam takie pytania:
1.Jakiej mocy UPS'a potrzebuje do tego zestawu? - AsRockK7VT4A Pro(Socket A), Sempron2400, 1.5 GB Ram DDR Goodram, 2xHDD, 2xDVDRW, GeForce6800XT, BeQuiet Straight Power 400W. Kalkulatory on-line często gęsto nie uwzględniają już tak starego sprzętu;)
2.Na co zwrócić uwagę przy kupowaniu UPS-a używanego?
3.Jeśli kupowałbym UPS-a nowego to jakiej firmy, dajcie jakieś propozycje, jakie firmy z kolei omijać?
4.Po powrocie napięcia z sieci UPS sam przełącza na sieć, czy pracuje do rozładowania akumulatora?
5.Spotkałem się ze stwierdzeniem "zasilacz UPS pracuje w trybie offline" Co to oznacza?
6.Na ile istotny jest parametr "czas przełączania" podawany w milisekundach? Zwracać na niego uwagę, czy to nie ma znaczenia i tak UPS zadziała prawidłowo przy każdym zaniku napięcia?

Data: 2011-05-15 12:04:04
Autor: Mateusz
Dobór zasilacza UPS
Użytkownik Tomaszek napisał:
[...]

Licha granica cenowa. Bateria kosztuje 120 zeta. Jak kupisz jakas uzywke za 50 zeta + nowa bateria, to bedziesz mial uzywany w tej cenei. Mysle tutaj o min. 720VA.

[...]

Zapomniales o monitorze :) Po co ci ups, jak nei bedziesz mogl zamknac systemu gdy energetycy wylacza ci prad na 10 minut?

2.Na co zwrócić uwagę przy kupowaniu UPS-a używanego?
3.Jeśli kupowałbym UPS-a nowego to jakiej firmy, dajcie jakieś propozycje, jakie firmy z kolei omijać?

Przy tej cenie do 200 zł to wlasciwie nei ma IMHO znaczenia. Wybieraj z najwieksza bateria. To nie do zastosowan nawet pol-profi go potrzebujesz.

Ja bym bral takiego z normalnym gniazdkiem europejskim, mozesz do niego podpiac listwe a do niej komputer, monitor i np. lampke energooszczedna (ledowa lub energooszczedna) - przydaje sie w nocy jak robią fiku miku z pradem.

4.Po powrocie napięcia z sieci UPS sam przełącza na sieć, czy pracuje do rozładowania akumulatora?

Moj sie przelacza :)

5.Spotkałem się ze stwierdzeniem "zasilacz UPS pracuje w trybie offline" Co to oznacza?

Ze jak nie ma pradu mozesz go wlaczyc i np. uruchomic kompa (o ile UPS da wystarczajacy power na rozruch)

6.Na ile istotny jest parametr "czas przełączania" podawany w milisekundach? Zwracać na niego uwagę, czy to nie ma znaczenia i tak UPS zadziała prawidłowo przy każdym zaniku napięcia?

IMHO... Nie wiem :)

Data: 2011-05-15 12:35:55
Autor: Tomaszek
Dobór zasilacza UPS
W dniu 2011-05-15 12:04, Mateusz pisze:
Licha granica cenowa. Bateria kosztuje 120 zeta. Jak kupisz jakas uzywke
za 50 zeta + nowa bateria, to bedziesz mial uzywany w tej cenei. Mysle
tutaj o min. 720VA.

A co powiesz na to:
http://tnij.org/ltyc
http://tnij.org/ltyb

Nie znam się na UPS-ach to się pytam;)

Zapomniales o monitorze :) Po co ci ups, jak nei bedziesz mogl zamknac
systemu gdy energetycy wylacza ci prad na 10 minut?

Ano zapomniałem;) LCD 19 cali. Przerwy zdarzają się na 1-3 sekundy, więcej nigdy, przynajmniej na razie;)

Przy tej cenie do 200 zł to wlasciwie nei ma IMHO znaczenia. Wybieraj z
najwieksza bateria. To nie do zastosowan nawet pol-profi go potrzebujesz.

Ano nie, komputer domowy i już dość stary. Przeżył takich zgonów napięcia już kilkanaście, ale ja nie chcę dalej kusić losu;)

[...]

Zewnętrzne źródło światła to już nie jest problem, tym nie zamierzam obciążać UPS'a.

4.Po powrocie napięcia z sieci UPS sam przełącza na sieć, czy pracuje
do rozładowania akumulatora?

Moj sie przelacza :)

Rozumiem;)

5.Spotkałem się ze stwierdzeniem "zasilacz UPS pracuje w trybie
offline" Co to oznacza?

Ze jak nie ma pradu mozesz go wlaczyc i np. uruchomic kompa (o ile UPS
da wystarczajacy power na rozruch)

Czyli praktycznie każdy chyba tak ma z tego co przeglądam allegro. Ale to dla mnie nie jest istotne.

[...]

Nie obraź się, ale poczekam na odpowiedzi coś więcej do tematu wnoszące;)

Data: 2011-05-15 20:02:44
Autor: the_foe
Dobór zasilacza UPS
W dniu 2011-05-15 12:35, Tomaszek pisze:
Ano zapomniałem;) LCD 19 cali. Przerwy zdarzają się na 1-3 sekundy,
więcej nigdy, przynajmniej na razie;)

przy typowym spadku napiecia (np. wywolanym wiatrem) ktory potrafi wylaczyc kompa moj LCD 19'' nie wylacza sie ani na moment - wyrzuca napis signal off i po chwili pzrechodzi w stan czuwania.

--
the_foe

Data: 2011-05-15 14:31:12
Autor: Adam
Dobór zasilacza UPS
[...]

Najlepsze rozwiązanie.

[...]

Zgadza się. Typowy UPS służy generalnie do bezpiecznego zdownowania systemu.

[...]

A raczej z ilością akumulatorów ;)
Desktopowe mają z reguły 1 akumulator 12V/7.2Ah.
Mocniejsze - 2 lub 4 akumulatory.

Ja bym bral takiego z normalnym gniazdkiem europejskim, mozesz do niego
podpiac listwe a do niej komputer, monitor i np. lampke energooszczedna

UWAGA:
_Nie_wolno_ podpinać na wyjście UPS-ów nie dających sinusa listw przeciw-przepięciowych, gdyż aproksymację sinusoidy lub prostokąt (w najtańszych UPS-ach - a o takich mówimy) taka listwa traktuje jako zakłócenie. Mogą pójść warystory w listwie lub końcówka UPS-a.

Jeszcze jedno:
Do UPS-ów mniejszej mocy nie należy podpinać drukarek laserowych i ledowych, ze względu na duży pobór mocy przez nie.

(ledowa lub energooszczedna) - przydaje sie w nocy jak robią fiku miku z
pradem.

4.Po powrocie napięcia z sieci UPS sam przełącza na sieć, czy pracuje
do rozładowania akumulatora?

Tylko lepsze (i droższe) możesz zaprogramować na rozładowanie.
Zwykle UPS po powrocie napięcia czeka kilka sekund, po czym wraca na napięcie sieciowe i zaczyna się też ładować.

Moj sie przelacza :)

5.Spotkałem się ze stwierdzeniem "zasilacz UPS pracuje w trybie
offline" Co to oznacza?

Ze jak nie ma pradu mozesz go wlaczyc i np. uruchomic kompa (o ile UPS
da wystarczajacy power na rozruch)

Pomyliłeś pojęcia. To, o czym piszesz, to "zimny start".
Off-line oznacza, że zasilanie pochodzi albo z sieci, albo z przetwornicy UPS-a.
UPS-y semi On-Line potrafią m.in. filtrować napięcie wejściowe. Jeśli jest zbyt niskie/wysokie lub zaszumione, to UPS zasila napięciem wejściowym przetwornicę, a z niej czyste napięcie idzie dalej - do podpiętych urządzeń.
UPS On-Line zawsze pracuje na przetwornicy.

[...]

To nie sprawa UPS-a. To paramert dla urządzeń zasilanych z UPS-a. Chodzi o to, jak długo brakuje napięcia na wyjściu UPS-a.
Najlepsze mają czas zerowy ;)

Chodzi o to, że jeśli czas przełączania jest długi, to brak napięcia potrafi zakłócić pracę komputera: zawiesić płytę główną, zresetować ją, lub (co chyba najgorsze) spowodować błędne zapisy na HDD, które mogą się objawić dużo później :(

--
Pozdrawiam.

Adam.

Data: 2011-05-15 14:53:11
Autor: R.Madejski
Dobór zasilacza UPS
Adam wrote:
[...]

Czy jest coś godnego polecenia z dostępnych modeli na rynku dla desktopa dającego sinusoidę, umożliwiającego zimny start i off-line?

RM

Data: 2011-05-15 14:52:32
Autor: DooMiniK
Dobór zasilacza UPS
On 15/05/2011 13:53, R.Madejski wrote:
Adam wrote:
[...]

Cena...
Ja bym polował na jakiegoś smart (APC) 1500 - ciężkie bydle, drogie
baterie - ale czasem można znaleźć używanego za tanie pieniądze
i dokupić tylko akumulatory... No ale cena też będzie 500-600zł, jak nie
lepiej.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2011-05-15 16:12:43
Autor: R.Madejski
Dobór zasilacza UPS
DooMiniK wrote:
[...]

Te APC są polecane, to fakt, ale czy jest jakaś alternatywa dla nich? Trochę lat minęło odkąd weszły na rynek, czy jakiś inny producent podjął wyzwanie konkurowania z nimi?

Cena jaka mnie interesuje to do 200PLN, domowy użytek, te APC są dużo droższe. Jak dla mnie to wystarczy  400VA, ale zależy mi na sinusie (głównie). Zimny start i off line mógłbym w domowych warunkach sobie darować w sumie, ale oczywiście nie pogardziłbym szczególnie zimnym startem.

RM

Data: 2011-05-16 10:25:04
Autor: Artur\(m\)
Dobór zasilacza UPS

Użytkownik "DooMiniK" <fake@mail.com> napisał w wiadomości news:4dcfdaa0$1news.home.net.pl...

Cena...
Ja bym polował na jakiegoś smart (APC) 1500

A ja bym polecał na 2-3 minuty - 2500VA
:):)

Jakiś APC 350VA z nawiązką starczy na przerwy w dopływie na czas 1-3 s
Ja sprawdzałem  APC 1500VA. Prawie na  full chodził wzmacniacz 2x150W
(czyli z 500W było) przez pół godziny chodził i jeszcze się nie wyłączył.
Po co mu tyle, zwłaszcza, że budżetu nie ma nieograniczonego
Nowy chiński akumulator 7Ah 12V kosztuje ~50 PLNów
i tyle z Alle.. zapłaci za APC 350 - 400VA

Nie wiem o co chodzi, może czegoś nie doczytałem?

Artur(m)

Data: 2011-05-16 15:59:19
Autor: Maciek
Dobór zasilacza UPS
W dniu 2011-05-16 10:25, Artur(m) pisze:
i tyle z Alle.. zapłaci za APC 350 - 400VA
Nie wiem o co chodzi, może czegoś nie doczytałem?
Tyle, że te modele nie mają zdaje się pełnej sinusoidy.

Maciek

Data: 2011-05-17 09:20:11
Autor: Artur\(m\)
Dobór zasilacza UPS

Użytkownik "Maciek" <maciek@nospam.pl> napisał w wiadomości news:4dd12db9$0$2460$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2011-05-16 10:25, Artur(m) pisze:
i tyle z Alle.. zapłaci za APC 350 - 400VA
Nie wiem o co chodzi, może czegoś nie doczytałem?
Tyle, że te modele nie mają zdaje się pełnej sinusoidy.

Nie będę się sprzeczał, ale smarty raczej mają.
a sprawną używkę to poniżej 200pln-ów
można wyhaczyć.

Artur(m)

Data: 2011-05-17 09:51:10
Autor: R.Madejski
Dobór zasilacza UPS
Artur(m) wrote:
Nie będę się sprzeczał, ale smarty raczej mają.
a sprawną używkę to poniżej 200pln-ów
można wyhaczyć.

Nie wszystkie modele apc smart mają sinusoidę.

RM

Data: 2011-05-17 10:01:02
Autor: Maciek
Dobór zasilacza UPS
W dniu 2011-05-17 09:20, Artur(m) pisze:
Nie będę się sprzeczał, ale smarty raczej mają.
a sprawną używkę to poniżej 200pln-ów
można wyhaczyć.
O ile pamiętam (niech mnie ktoś w razie czego poprawi) sinusoida jest w
smartach od modelu 700.
Maciek

Data: 2011-05-17 17:05:09
Autor: Irokez
Dobór zasilacza UPS
Użytkownik "Maciek" <maciek@nospam.pl> napisał w wiadomości news:4dd22b41$0$2495$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Może i tak, a może jednak nie.
W każdym razie do zasilaczy 200W raczej nie daje się aktywnych PFC, bo w sumie po co.
A przy mocy od 300W w górę wypadało by kupić UPS od 700VA (czyli 450W) w górę.
Co z resztą nawet stronka www APC sugeruje.Przy 300W taki SU700 podtrzymuje około 10 minut.

Pozdro

--
Irokez

Data: 2011-05-17 19:00:30
Autor: Norbert
DobĂłr zasilacza UPS
Dnia Tue, 17 May 2011 17:05:09 +0200, Irokez napisał(a):

O ile pamiętam (niech mnie ktoś w razie czego poprawi) sinusoida jest w
smartach od modelu 700.

MoĹźe i tak, a moĹźe jednak nie.
[...]

Mam APC Smart 700 i zasilacz z aktywnym PFC Corsair HX520 - dziala ten
tandem bez problemu od roku, bylo tez kilka zanikow pradu i calosc zachowuje
sie zgodnie z oczekiwaniami.

Norbert

Data: 2011-05-17 18:28:18
Autor: DooMiniK
Dobór zasilacza UPS
On 17/05/2011 09:01, Maciek wrote:
[...]

W nowej serii (tej od 2-4 miesięcy na rynku ze słitaśnym wyświetlaczem
LCD) już od 750ki.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2011-05-15 20:00:25
Autor: the_foe
Dobór zasilacza UPS
W dniu 2011-05-15 12:04, Mateusz pisze:
Zapomniales o monitorze :) Po co ci ups, jak nei bedziesz mogl zamknac
systemu gdy energetycy wylacza ci prad na 10 minut?

niewiem jak wyzej ale na XP jest opcja zaykania systemu po wcisnieciu przycisku power.

--
the_foe

Data: 2011-05-15 12:04:57
Autor: DooMiniK
Dobór zasilacza UPS
On 15/05/2011 10:11, Tomaszek wrote:
[...]

Najważnieksza kwestia, żeby działał poprawnie z aktywnym PFC zasilacza
Twojego komputera.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2011-05-15 13:14:03
Autor: Tomaszek
Dobór zasilacza UPS
W dniu 2011-05-15 13:04, DooMiniK pisze:
Najważnieksza kwestia, żeby działał poprawnie z aktywnym PFC zasilacza
Twojego komputera.

Po czym to poznać? Producenci się tym nie chwalą:(

Data: 2011-05-15 13:15:37
Autor: qwerty
Dobór zasilacza UPS
Użytkownik "Tomaszek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iqoch4$vq9$1@news.onet.pl...
Po czym to poznać? Producenci się tym nie chwalą:(

Musi dawać sinus, a nie "nie wiadomo" co.

Data: 2011-05-15 13:25:34
Autor: Tomaszek
Dobór zasilacza UPS
W dniu 2011-05-15 13:15, qwerty pisze:
Użytkownik "Tomaszek" napisał w wiadomości grup
Po czym to poznać? Producenci się tym nie chwalą:(

Musi dawać sinus, a nie "nie wiadomo" co.

No to już sobie kupiłem UPS'a :( Prawie wszystkie dają coś sinusopodobnego:( W tym przedziale cenowym przynajmniej.

Data: 2011-05-15 16:55:40
Autor: janusz_kk1
DobĂłr zasilacza UPS
Dnia 15-05-2011 o 13:25:34 Tomaszek <tomaszek1983@onet.pl> napisał(a):

W dniu 2011-05-15 13:15, qwerty pisze:
Użytkownik "Tomaszek" napisał w wiadomości grup
Po czym to poznać? Producenci się tym nie chwalą:(

Musi dawać sinus, a nie "nie wiadomo" co.

No to juĹź sobie kupiłem UPS'a :( Prawie wszystkie dają coś  sinusopodobnego:( W tym przedziale cenowym przynajmniej.
Bo masz za niski :)
APC ma sinusoidę, poszukaj używki 1000W na all..o
dokup dwa nowe aku i masz po sprawie.

--
Pozdr
JanuszK

Data: 2011-05-15 17:59:20
Autor: Tomaszek
Dobór zasilacza UPS
W dniu 2011-05-15 16:55, janusz_kk1 pisze:
Bo masz za niski :)
APC ma sinusoidę, poszukaj używki 1000W na all..o
dokup dwa nowe aku i masz po sprawie.

Tyle w tym momencie mogę wydać. Trudno, jadę na sinusoidzie z gniazdka. Ostrą jazdę sponsoruje RWE Polska i korzystając z okazji chciałbym ich z tego miejsca serdecznie pozdrowić: H wam w D:)

Data: 2011-05-15 19:09:24
Autor: qwerty
Dobór zasilacza UPS
Użytkownik "Tomaszek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iqot82$5a2$1@news.onet.pl...
Tyle w tym momencie mogę wydać. Trudno, jadę na sinusoidzie z gniazdka. Ostrą jazdę sponsoruje RWE Polska i korzystając z okazji chciałbym ich z tego miejsca serdecznie pozdrowić: H wam w D:)

Skąd wiesz, że to RWE jest winne?

Data: 2011-05-16 07:57:55
Autor: Tomaszek
Dobór zasilacza UPS
W dniu 2011-05-15 19:09, qwerty pisze:
Skąd wiesz, że to RWE jest winne?
Za dostarczenie prądu odpowiada RWE i to od nich teoretycznie powinienem wymagać. Ale w tym kraju odpowiedzialność za cokolwiek to fikcja :/

Data: 2011-05-16 08:39:03
Autor: qwerty
Dobór zasilacza UPS
Użytkownik "Tomaszek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iqqeca$vb6$2@news.onet.pl...
Za dostarczenie prądu odpowiada RWE i to od nich teoretycznie powinienem wymagać. Ale w tym kraju odpowiedzialność za cokolwiek to fikcja :/

Oni zajmują się dystrybucją, ale do nich nie należą linie przesyłowe. Może są jakieś zakłócenia na linii i działa SPZ.

Data: 2011-05-16 08:51:52
Autor: Tomaszek
Dobór zasilacza UPS
W dniu 2011-05-16 08:39, qwerty pisze:
Oni zajmują się dystrybucją, ale do nich nie należą linie przesyłowe.
Może są jakieś zakłócenia na linii i działa SPZ.
Acha, tak to wygląda. To jeszcze gorzej, bo przyczyna nie do ustalenia. Ktokolwiek by się tym nie zajął, to zacznie nie od próby rozwiązania problemu tylko od zwalania odpowiedzialności na innych.

Data: 2011-05-16 09:16:57
Autor: qwerty
Dobór zasilacza UPS
Użytkownik "Tomaszek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iqqhhf$cq8$1@news.onet.pl...
Acha, tak to wygląda. To jeszcze gorzej, bo przyczyna nie do ustalenia. Ktokolwiek by się tym nie zajął, to zacznie nie od próby rozwiązania problemu tylko od zwalania odpowiedzialności na innych.

Chociaż kontaktowałeś się z RWE?
Jak nie działa Ci internet to oskarżasz swojego dostawcę zamiast go poinformować?

Data: 2011-05-16 09:20:19
Autor: Tomaszek
Dobór zasilacza UPS
W dniu 2011-05-16 09:16, qwerty pisze:
Chociaż kontaktowałeś się z RWE?
Jak nie działa Ci internet to oskarżasz swojego dostawcę zamiast go
poinformować?

Prowokujesz, czy naprawdę nie wiesz w jakim kraju żyjesz?

Data: 2011-05-16 13:45:51
Autor: janusz_kk1
DobĂłr zasilacza UPS
Dnia 15-05-2011 o 17:59:20 Tomaszek <tomaszek1983@onet.pl> napisał(a):

W dniu 2011-05-15 16:55, janusz_kk1 pisze:
Bo masz za niski :)
APC ma sinusoidę, poszukaj używki 1000W na all..o
dokup dwa nowe aku i masz po sprawie.

Tyle w tym momencie mogę wydać.
Wiesz leĹźy mi taki w piwnicy, bez panelu przedniego
ale tam są dwa guziki i mozna je podłaczyć inaczej,
dokupić tylko aku i jazda...

--
Pozdr
JanuszK

Data: 2011-05-15 19:57:49
Autor: the_foe
Dobór zasilacza UPS
W dniu 2011-05-15 11:11, Tomaszek pisze:
Wygląda na to, że będę zmuszony kupić zasilacz UPS, jak dalej będzie to
co jest w kontakcie;) Napięcie znika na 1-3 sekundy co wystarczy, żeby
komputer zaliczył restart.

3 maja prad nieco wariowal i zauwazylem ze moj stacjonarny komp, jesli byl wlaczony przed chwila to zaniki napiecia go wylaczaly, ale gdy juz chodzil dosc dlugo to juz dawal rade: swiatla przygasaly a on nic - chodzil jakby nic sie nie dzialo. Chyba pojemne kondesatory na zasilaczu robia swoje...

--
the_foe

Data: 2011-05-16 07:56:15
Autor: Tomaszek
Dobór zasilacza UPS
W dniu 2011-05-15 19:57, the_foe pisze:
[...]

A wiesz, że raz jak komp chodził 14 godzin i zdarzył się taki zgon to wszystko zgasło na 2 sekundy, a komp nadal chodził;) Ale to tylko raz, przeważnie komp nie jest tyle włączony.

Data: 2011-05-15 21:37:37
Autor: ToMasz
Dobór zasilacza UPS
Tomaszek pisze:
Mam takie pytania:
1.Jakiej mocy UPS'a potrzebuje do tego zestawu?
nieważne. kup apc smart... jaki tam chcesz. to dobre, trwałe, znane i
opisane urządzenia. Takeigo z padniętymi akumulatorami. NAjczęsciej
wchodzą wieksze niż oryginalne. ale tak: jak kupisz taniochy będą miały
50-70% pojemności i starczą na rok. jak kupisz oryginały  - trochę boli
ale warto. Jak chcesz naprawdę mieć UPSa na warunki wojny, kup 2x 34ah
za 99/szt, tyle ze trzymać je trzeba poza urządzeniem.

ToMasz

Data: 2011-05-15 22:33:09
Autor: Irokez
Dobór zasilacza UPS
Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:iqpa22$fc9$1inews.gazeta.pl...
Tomaszek pisze:
[...]

Tylko że Smart na takich zdechłych akumulatorach jak planuje Tomaszek nie wystartuje.
Ale fakt, mam w piwnicy Smarta 1000 i bardzo fajny UPS, mój sprzęcior z monitorem chodzi godzinę na nowych akumulatorach (2x 12Ah)
Tylko że brał 20W extra czy włączony czy nie to poszedł do piwnicy
Teraz mam BackUPS 650 i już tyle nie trzyma (bo tylko jeden aku), ale wyłączony nie bierze prądu. No i mój zasilacz nie ma aktywnego PFC więc spoko.

--
Irokez

Dobór zasilacza UPS