Dobre manetki czy dobre przerzutki ! ?

Data: 2013-04-22 04:05:24
Autor: abn140
Dobre manetki czy dobre przerzutki ! ?
Hmmm, jest sobie rowerek. Manetka deore, tyl deore xt.
Zestaw w miare zacny i smigalo toto bardzo dobrze!
Tak sie jednak stalosie ze manetka pojechala do Shimano na gwarancje a sprzedawca wstawil manete Alivio, ponoc najnowsze - cokolwiek to znaczy...
No i czar prysl!
Nagle caly zestaw chodzi 'kanciato' i 'chropowato' jak w najgorszym parchu z Makro....
Biegi sie zmieniaja w gore w dol, pracuje to prawidlowo, ot jak w dobrze wyregulowanych rowerach tanich.... Aktualnie wogole nie czuc ze z tylu siedzi w miare sensowny sprzet....
Dla mnie szok...
A juz mialem do mojego drugiego roweru zamawiac deore xt do tylu bez zmiany manetki....
A moze skoro taki efekt - tylne przesuwadlo zostawic w spokoju i poszukac wyzszej manetki?
To manetki daja az taka roznice??
To jak lepiej kompletowac sprzet? Wyzej na kierownicy nizej na dole, czy jak wielu robi - odwrotnie?
Bo jesli juz inwestowac troche kasy to w co?

Data: 2013-04-22 13:00:45
Autor: Ignac
W dniu poniedziałek, 22 kwietnia 2013 13:05:24 UTC+2 użytkownik abn...@googlemail.com napisał:

Bo jesli juz inwestowac troche kasy to w co?

W kompatybilnośc jaką zaleca Shimano dla poszczególnych grup,
innymi słowy,jeżeli chcesz jeżdzić np.na Deore XT to wszystkie
komponenty(przerzutka przednia,tylna,mech.korbowy,manetki,kaseta nawet piasta tylna i pancerze często są do tego również zalecane) powinny pochodzić z tej samej grupy.  To,że Ci wstawili manetkę Alivio to jest jakiś shite,imo
nie do przyjęcia,pomimo,że ja jeżdzę na Acera,ale cały napęd
łącznie ze sterowaniem mam z tej własnie grupy i o to chodzi w
kompatybilniości.
Na stronie Shimano masz wyszczególnione poszczególne grupy
asortymentowe i w ich ramach rekomendowane w/w podzespoły i
nie robiłbym miksów podzespołów z różnych grup.

Data: 2013-04-22 23:11:28
Autor: abn140
Dobre manetki czy dobre przerzutki ! ?

Na stronie Shimano masz wyszczególnione poszczególne grupy

asortymentowe i w ich ramach rekomendowane w/w podzespoły i

nie robiłbym miksów podzespołów z różnych grup.

Nie no wiadomo. Chodzi o to co wymienic celem podniesienia komfortu zmiany jak sie ma ograniczone srodki.
to pancerze i linki tez sa z poszczegolnych grup?

Data: 2013-04-22 23:35:00
Autor: Jacek G.
On 23 Kwi, 08:11, abn...@googlemail.com wrote:
> [...]

to pancerze i linki tez sa z poszczegolnych grup?

Uważaj, bo Ignac jest ortodoksem w kwestii kompatybilności ;) A ja tak
poważnie chciałbym się dowiedzieć jaki jest związek (znaczy jaki ma
wpływ)  między przednią, a tylną przerzutką lub między manetką, a
piastą ? Prócz tego oczywiście, że Shimano ma porządek w swoich
tabelkach i zaleca.
--
Jacek G.

Data: 2013-04-23 08:14:55
Autor: Ignac
W dniu wtorek, 23 kwietnia 2013 08:35:00 UTC+2 użytkownik Jacek G. napisał:

[...]

Drogi Jacku nawet Shimano Ci nie powie i ja też,bo to jest wiedza
tajemna producenta,ale Shimano pomaga użytkownikom/serwisantom
robiąc owe instrukcje serwisowe i tak jak zauważyłeś można je ignorować i wiedzieć "swoje",ale czym to się kończy widzisz w tym
wątku.To,że montownie w pogoni za zyskiem robią miksy w konfiguracji
np.napędów nie oznacza,że producent przyklaskuje na takie praktyki i
nie oznacza,że my mamy iśc za tym motłochem
Weź pod uwagę tylko liczbę przerzutek przednich,a czy one są
między sobą kompatybilne,inaczej,nie mam na przerzutkę 200 zeta to
sobie kupię tą za 100 i będzie git-to tak nie działa.

Data: 2013-04-23 17:57:55
Autor: artek
Dobre manetki czy dobre przerzutki ! ?
W dniu 2013-04-23 17:14, Ignac pisze:
Drogi Jacku nawet Shimano Ci nie powie i ja teĹź,bo to jest wiedza
tajemna producenta,ale Shimano pomaga uĹźytkownikom/serwisantom
robiąc owe instrukcje serwisowe i tak jak zauważyłeś można je
ignorować i wiedzieć "swoje",ale czym to się kończy widzisz w tym
wątku.

tak, tak, jasne. zwłaszcza, że całe mnóstwo AUTORYZOWANYCH przez shimano producentów rowerów, i to również tych z górnej półki, równo miesza grupy i komponenty ze sobą. doprawdy, to jest dopiero brak szacunku dla jedynie słusznej linii ...

To,że montownie w pogoni za zyskiem robią miksy w konfiguracji
np.napędów nie oznacza,że producent przyklaskuje na takie praktyki

a masz na to jakieś wsparcie?

nie oznacza,że my mamy iśc za tym motłochem

tak, tak, jasne. giant, merida, co za motłoch!

Weź pod uwagę tylko liczbę przerzutek przednich,a czy one są
między sobą kompatybilne,inaczej,nie mam na przerzutkę 200 zeta to
sobie kupię tą za 100 i będzie git-to tak nie działa.

przykro mi, dokładnie tak to działa. należy jedynie wybrać odpowiedni ciąg, typ mocowania czy kąt rury podsiodłowej. a to czy deore, alivio czy xtr, to już tylko kwestia możliwości finansowych.

drogi Ignacu, podtrzymuję co powiedziałem  - jesteś idealnym produktem marketingowej propagandy pewnego producenta komponentĂłw. idealnym do tego stopnia, Ĺźe zmusisz się do kupienia całej linii zgodnie z zaleceniami z dokumentĂłw technicznych, zamiast dobrać owe komponenty zaleĹźnie od potrzeby i moĹźliwości finansowych.
czy w to uwierzysz, czy nie, komponenty deore, slx czy xt są wzajem ze sobą wymiennie i w pełni kompatybilne. i doskonale ze sobą współpracują, co potwierdzają nader liczne przykłady, zarówno ze strony oficjalnych wielkich producentów, jak i mizernych samodzielnych składaczy.

przykład? proszę bardzo:

http://www.rowerymerida.pl/produkt496/big-ninety-nine-xt-m-d-rower-merida.html

napęd xt, ale kaseta slx, do tego łańcuch nawet nie shimano. i hamulce slx. a koła z shimano w ogóle nic wspólnego nie mają. normalnie MOTŁOCH!

i jak to shimano może się na takie cudaki zgadzać? jakież to niezgodne z INSTRUKCJAMI?!?!?

ale działa ...

--
artek

Data: 2013-04-23 18:12:31
Autor: mt
W dniu 2013-04-23 17:57, artek pisze:

drogi Ignacu, podtrzymuję co powiedziałem  - jesteś idealnym produktem
marketingowej propagandy pewnego producenta komponentĂłw. idealnym do
tego stopnia, że zmusisz się do kupienia całej linii zgodnie z
zaleceniami z dokumentów technicznych, zamiast dobrać owe komponenty
zależnie od potrzeby i możliwości finansowych.
[...]

Daj spokój, nie wytłumaczysz mu, to już nie pierwsza taka dyskusja. Najgorsze jest to, że facet potrafi pytającym doradzać gorszy rower za podobną kasę (był już taki wątek), dlatego warto od czasu do czasu prostować te androny.

--
marcin

Data: 2013-04-24 08:18:02
Autor: bans
[...]

Twoje chaotyczne porady "internetowego teoretyka" z reguły tylko wzbudzają uśmiech politowania, ale w tym wątku pogrążasz się kompletnie.

--
bans

Data: 2013-04-23 11:14:37
Autor: mt
W dniu 2013-04-23 08:35, Jacek G. pisze:
[...]

Raczej oszołomem, który bredzi jak potłuczony i miesza tylko ludziom w głowach. Gdyby się trzymać tych jego projekcji, to znakomita większość rowerów nie miałaby prawa dobrze jeździć.

--
marcin

Data: 2013-04-23 07:33:12
Autor: Ignac
W dniu wtorek, 23 kwietnia 2013 11:14:37 UTC+2 użytkownik mt napisał:
[...]

Wolno Ci palancie wiedzieć lepiej od Shimano co do czego najbardziej
pasuje,ale nie wolno Ci/nie powinieneś mnie obrażać.
Może to Ty właśnie koledze wątkodawcy wymieniłeś tą manetkę na Alivio.
Zdefiniuj jeszcze określenie dobrze jeździć.
A pozostałych dyletantów odsyłam do strony Shimano w celu zapoznania
się ze stosownymi instrukcjami serwisowymi.
Wiem,że talent serwisowy wyssaliście z mlekiem matki,ale chyba niezbyt
dokładnie,bronicie własnego "ciemnogródu",ale macie do tego prawo:)

Data: 2013-04-23 08:23:59
Autor: rmikke
W dniu wtorek, 23 kwietnia 2013 16:33:12 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:
> [...]

Wolno Ci palancie wiedzieć lepiej od Shimano co do czego najbardziej
pasuje,ale nie wolno Ci/nie powinieneś mnie obrażać.

Wypadałoby sie w tej sytuacji powstrzymać od "palanta".
W każdym razie - dla mnie by to lepiej wyglądało.

Może to Ty właśnie koledze wątkodawcy wymieniłeś tą manetkę na Alivio.
Zdefiniuj jeszcze określenie dobrze jeździć.
A pozostałych dyletantów odsyłam do strony Shimano w celu zapoznania

(i "pozostałych dyletantów" też wartałoby dla dobra dyskusji odpuścić)

się ze stosownymi instrukcjami serwisowymi.

Głównym celem list kompatybilności jest możliwość stwierdzenia
"aaaa, ale w rowerze jest korba XT i manetka Deore, to my w takim razie nie ponosimy za nic odpowiedzialności". Zamierzasz się kiedyś
procesować z Shimano? Bo jak nie, to nie ma sensu do tej zgodności
z takim nabożeństwem podchodzić.

Wiem,że talent serwisowy wyssaliście z mlekiem matki,

Ja nie, ja nie mam żadnego talentu, a do tego Dwie Lewe Ręce(TM).
A mimo to mam rower, który trzeba regulować, jak się go z jakiegoś
powodu rozmontuje, poza tym wcale. Niech ja pomyślę... Korba Alivio,
przednia przerzutka w ogóle jakiś SIS, tylna przerzutka Deore, kaseta bodajże XT (ale stara, 8 bieków), piasta DT Onyx z tyłu (z przodu LX), łańcuch KMC X1 albo Z1, manetki to nie mam pojęcia - Alivio, albo stare Deore.
I to wszystko śmiga, przerzuca bez problemu pod obciążeniem
i dopóki sam czegoś nie zepsuję - po prostu działa.

Krótko mówiąc - doswiadczenie mówi zupełnie co innego, niż instrukcje
serwisowe Shimano w kwestii kompatybilności. I dobrze, dzięki temu
jest większa swoboda w doborze komponentów.

Data: 2013-04-23 17:01:10
Autor: mt
W dniu 2013-04-23 16:33, Ignac pisze:
[...]

Wyjaśnij może burku, dlaczego np. pancerz i piasta powinny pochodzić z tej samej grupy (zwłaszcza, że produkty firm trzecich potrafią być wyższej jakości niż shimanowskie) a potem możemy wrócić do rozmowy o ciemnogrodzie. Na razie ciao frajerze.

--
marcin

Data: 2013-04-23 18:09:37
Autor: live_evil
On 23.04.2013 16:33, Ignac wrote:
[...]

Shimano zrobiło ci pranie mózgu, ty wiesz, bo tak jest w tabelce od shimano i koniec, a doświadczenie setek serwisantów i producentów rowerów mówi zupełnie co innego. Zaś argument o kompatybilności pancerzy można nazwać jedynie kuriozalnym.

Słusznie choć w zbyt dosadnych słowach napisano ci, że piszesz głupoty.

--
live_evil

Data: 2013-04-23 11:33:12
Autor: Ignac
W dniu wtorek, 23 kwietnia 2013 18:09:37 UTC+2 użytkownik live_evil napisał:

Słusznie choć w zbyt dosadnych słowach napisano ci, że piszesz głupoty.

Ok.i nie dogadamy się(szkoda),ale wątkodawca ma problem w dalszym ciągu,
więc wykorzystując swoje doświadczenie,którego ja nie kwestionuje doradzcie koledze jak problem rozwiązać(nie piszę tego złosliwie),ale wspólnymi
siłami powinniśmy/wypadałoby koledze pomóc.Merytoryczna dyskusja interesuje
mnie jak nabardziej.

Data: 2013-04-23 22:13:50
Autor: qrt
Ignac <smak870221@gmail.com> Wrote in message:
[...]

w serwisie mu wcisneli manetki z nizszej grupy miast z wyzszej i
 to jest caly problem. to ze manetki dzialaja z rozna kultura jest
 zupelnie oczywiste i w zasadzie nie ma co sprawy
 roztrzasac.

chce aby się klikalo fajniej to niech zmieni manetki na lepsze.
 czy roznica bedzie zadowalajaca? ciężko powiedziec - ale skoro
 zmiana z deore na alivio była dla niego drastyczna to pewnie
 upgrade do XT był by rowniez dość dramatycznym przeżyciem. choć
 dla mnie różnica miedzy alivio a XT jakąś wielką nie jest.
 człowiek się na tym kilkaniu skupia trochę na poczatku a potem to
 po prostu jedzie i przestaje na to zwracać uwagę.
 a zmiana samej przerzutki w kulturze pracy napedy wiele nie zmieni.
ot i rozwiązanie problemu :-) --

Data: 2013-04-23 15:35:11
Autor: Ignac
W dniu wtorek, 23 kwietnia 2013 22:13:50 UTC+2 użytkownik qrt napisał:

w serwisie mu wcisneli manetki z nizszej grupy miast z wyzszej i

 to jest caly problem. to ze manetki dzialaja z rozna kultura jest

 zupelnie oczywiste i w zasadzie nie ma co sprawy

 roztrzasac.

Na wszystkim da się jeździć,ale właśnie o ten niuans kultury pracy chodzi i po to są zalecenia jakby nie było producenta co do czego
jest najbardziej odpowiednie,a tu w poszczególnych wypowiedziach jest totalne ignorowanie wręcz potępianie kompatybilnośc podawanej
przez producenta i to co zrobił serwus jest wystarczającym dowodem
powyższej tezy.Jest wiele detali i minimalnych róznic w konstrukcji
podzespołów,o których nie dowiemy się od producenta,a które skutkują
tym że np.przerzutek przednich w samej tylko grupie deore XT jest 25 szt.

Powtarzam jeszcze raz niuanse mają fundamentalne znaczenie,bo zrobić
komuś łaskę,a zrobić komuś laskę to nie to samo,choć pisze się prawie
identycznie:)

Data: 2013-04-24 06:58:58
Autor: mt
W dniu 2013-04-24 00:35, Ignac pisze:
[...]

A ten dalej swoje. To co zrobił serwis nie jest dowodem żadnej tezy. Po prostu wstawili manetkę niższej klasy i o niższej kulturze pracy, ale kompatybilność jest zachowana. Gdyby wymienili mu również przerzutkę na Alivio to nagle kultura pracy samej manetki by się nie zwiększyła, dociera?

--
marcin

Data: 2013-04-24 08:29:59
Autor: qrt
Dnia Tue, 23 Apr 2013 15:35:11 -0700 (PDT), Ignac napisał(a):

[...]

ale tutaj nie ma zadnej tajemnicy i wiedzy tajemnej. Jesli manetki mają
takie samo indeksowanie i uciąg linki (a mają) to beda wzajemnie
kompatybilne. Tutaj nie ma zadnych niuansów. a które skutkują
tym że np.przerzutek przednich w samej tylko grupie deore XT jest 25 szt.

bo sa co najmniej 3 mocowania. Jest górny ciągi i dolny ciąg. Top swing i
bottom swing. Sa wersje na róże kąty rury podsiodłwej. Być może wersje na 3
tracze i na dwie tarcze. Sie uzbiera.
I tutaj nikt nie neguje ze typ przerzutki przedniej może mieć znaczenie dla
pracy napędu bo tutaj jest sporo niuansów.  Tyle ze manetka to coś nieco innego - ona nie bierze "bezpośredniego"
udziału w pracy napędu - ona tylko ma wycigać linkę o odpowiednią długość.
I każda to robi. Ino niektóre z wiekszą kulturą inne z mniejszą. Mają nieco
inny skok dzwigni, jedne nieco szybciej zaskakują, inne wolniej. Ale
pomijając linki i pancerze precyzja bedzie taka sama.

Data: 2013-04-23 10:24:19
Autor: Akarm
W dniu 2013-04-23 08:11, abn140@googlemail.com pisze:

nie robiłbym miksów podzespołów z różnych grup.

Nie no wiadomo.

Bez wygłupów. Nie bierz sobie do serca takich wpisów.

Chodzi o to co wymienic celem podniesienia komfortu zmiany jak sie ma ograniczone srodki.

Manetki.
Sam tego nie sprawdziłem, ale podobno zauważalna różnica jest po zmianie manetek na XT.

to pancerze i linki tez sa z poszczegolnych grup?

Pancerz musi być czysty wewnątrz. Chodzi o to, żeby zminimalizować opory. Do tego linka szlifowana i jest miodzio.
--
          Akarm
http://bykom-stop.avx.pl

Data: 2013-04-23 11:08:15
Autor: artek
Ignac wrote:
W kompatybilnośc jaką zaleca Shimano dla poszczególnych grup,
innymi słowy,jeżeli chcesz jeżdzić np.na Deore XT to wszystkie
komponenty(przerzutka przednia,tylna,mech.korbowy,manetki,kaseta

to kompletna bzdura. jedyna kompatybilność jaka jest wskazana, to zachowanie rzędowości napędu - tj. manetka + kaseta i łańcuch. ewentualnie korba przy napędach 10-rzędowych.
woziłem się z 8-rzędowym napędem alivio na 9 rzędowej korbie Deore, z przerzutką xt i do tego 9 rzędowym łańcuchem. o różnych kombinacjach klamka-hamulce nawet nie wspominam. i wszystko piknie działało ...
a i teraz mieszam slx z xt i łańcuchy od hg50 po xtr czy różne sramy.

nawet piasta tylna i pancerze często są do tego również zalecane)
powinny pochodzić z tej samej grupy.

piasty? pancerze? nie, już bez przesady ... ale jak widać agresywny marketing bywa skuteczny.

--
artek

Data: 2013-04-22 14:10:44
Autor: Tomek
W dniu 2013-04-22 13:05, abn140@googlemail.com pisze:
A juz mialem do mojego drugiego roweru zamawiac deore xt do tylu bez zmiany manetki....
A moze skoro taki efekt - tylne przesuwadlo zostawic w spokoju i poszukac wyzszej manetki?
To manetki daja az taka roznice??

Generalnie "przesuwadło" (jeśli jest w miarę sprawne, porusza się płynnie i nie ma dziwnych luzów) z punktu widzenia przerzucania tak właściwie tylko obciąża linkę swoją sprężyną. Linka+pancerze robią za dodatkowe opory, a pod ręką czujesz właśnie pracę manetki. Tu producent może trochę powydziwiać z wielkością skoku dźwigni czy jakością mechanizmu zapadkowego - i to może robić różnicę.
Ogromną różnicę potrafi zrobić także wymiana linek i "opancerzenia".
Sama przerzutka wyższej klasy może pokazać swoje zalety jak zobaczy trochę cięższego terenu, przerzucania pod obciążeniem i takich tam atrakcji.

Data: 2013-04-22 16:17:52
Autor: qrt
abn140@googlemail.com Wrote in message:
[...]

hmm miedzy alivio a deore nie ma jakiejs przepasci jak na moje.
 choc tych najnowszych nie klikalem. wiecej imo robia linki i
 pancerze.

czy manetki dają różnice? no dają ale to tylko różnica ze fajniej
 się klika. sprzęt nie działa szybciej czy plynniej. przerzutki w
 ogóle są pod tym względem "przezroczyste" - ich się w ogóle "nie
 czuje" (zakładając ze są sprawne nie maja luzow i są
 wyregulowane.

wiec jeśli chcesz podnies komfort to tylko manetki. --

Data: 2013-04-24 15:42:11
Autor: Rowerex
On 22 Kwi, 12:05, abn...@googlemail.com wrote:
[...]

Nie bardzo rozumiem - jeśli manetka XT była tak wspaniała, to po co
sobie "pojechała do Shimano na gwarancję"?

Nagle caly zestaw chodzi 'kanciato' i 'chropowato' jak w najgorszym parchu z Makro....

Nie nagle. Nie da się zmienić manetki nie ingerując w "krwioobieg"
czyli nie wykonując niczego co jest związane z linką i pancerzem.
Zmieniając manetkę ów sprzedawca musiał wyciągnąć linkę z pancerza.
Pytania: czy zmienił linkę, czy zmienił pancerze? itd

Np.: wyciągając brudną linkę z pancerza można wciągnąć do jego wnętrza
sporo brudu, który wcale nie musi wyleźć przy ponownym wpychaniu
linki, zwłaszcza tej samej i do tego samego pancerza.

To manetki daja az taka roznice??
To jak lepiej kompletowac sprzet? Wyzej na kierownicy nizej na dole, czy jak wielu robi - odwrotnie?
Bo jesli juz inwestowac troche kasy to w co?

Inwestować w sprzęt dobry i wytrzymały.

Np. stare manetki LX SL-M570 biją na głowę "nowe" XT SL-M770 i temu
podobne. LX-y po 8 latach użytkowania przez okrągły rok nadal chodzą
jak masełko, nie czuć luzu na dźwigniach, nic w środku nie zgrzyta,
mają szczelną obudowę itd.

A "nowe" XT? Gówniana plastikowa obudowa ma takie szpary, że piach i
woda lezą do środka jak chcą. Po 3 latach użytkowania musiałem je
rozebrać i wysypać z nich zaskakująco grube ziarna piasku. Dźwignie
dostały dziwnych luzów, na szczęście nie klekoczą same z siebie, ale
wyraźnie czuć pod paluchami jakieś dziwne martwe ruchy... Gdyby nie
fakt, że w XT można regulować położenie manetki względem obejmy, to
wróciłbym do starych LX-ów. Niestety bez tej możliwości LX nie wlezie
mi na kierownicę (mam na niej wszystko zbyt mocno upchane).

Odpowiedź na pytanie "dobre manetki czy dobre przerzutki" brzmi: dobre
linki i dobre pancerze, najlepiej z minimalną ilością uszczelnień na
końcach.

Każda przerzutka N-rzędowa, niezależnie od grupy będzie działać tak
samo, dopóki nie nabierze luzów lub się nie pokrzywi.

Każda manetka N-rzędowa, niezależnie od grupy będzie działać tak samo,
dopóki z jakiegoś powodu (luzy, wytarcie jakichś trybów, plastików
itp) nie zmieni się uciąg linki.

Drzewiej z przerzutkami tylnymi było tak, że im wyższa grupa tym
większa trwałość. Miałem dwie przerzutki  XT RD-M750 i to była
katastrofa - odpadały wózki przy spotkaniu z byle patykiem i
straszliwie łapały luzy. Natomiast kultowy szary XTR RD-M952 to
zupełnie inna bajka - sprzęt nie do zarżnięcia. Najpierw pogiąłem, a
po roku urwałem zintegrowany stalowy hak w ramie cro-mo Orłowskiego
(rama musiała pojechać do naprawy) - ot nieszczęśliwie złapany wielki
badyl, a przerzutka przeżyła, owszem lekko skrzywiło wózek, pękło
dolne kółko i fragment mocowania ("płytka" z ogranicznikiem która
dociska się do haka), ale zrobiłem przeszczep owej płytki z połamanego
XT, wymieniłem kółko dolne i XTR nadal chodzi jak trzeba, z naprawdę
minimalnymi luzami.

A teraz? Im wyższa grupa tym więcej plastiku, carbonu zwanego węglem,
marnie połączonych i nadmiernie wycieniowanych elementów, aż strach
jechać po terenie usłanym patykami...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2013-04-24 22:49:40
Autor: abn140
W dniu czwartek, 25 kwietnia 2013 00:42:11 UTC+2 użytkownik Rowerex napisał:
On 22 Kwi, 12:05, abn...@googlemail.com wrote:

Nie bardzo rozumiem - jeśli manetka XT była tak wspaniała, to po co

sobie "pojechała do Shimano na gwarancję"?
  'znikla' dolna manetka do zmiany. domyslajac sie co sie robi pojechalem jej poszukac... i znalazlem. okazuje sie ze tam os obrotu jest tak wielka ze wybrane jest 90% materialu i cyngiel trzyma sie bardziej na slowo honoru niz na metalu... Jedna malutka wada odlewnicza w tym miejscu i sru - zlamane.

[...]

 Nie wiem ale z ciekawosci sprawdze bo moj pancerz juz byl troche kolorowy i jak zostal stary to bedzie widac..  Domyslam sie ze taka podmiana oznacza zamiane linek.... tak?

Np.: wyciągając brudną linkę z pancerza można wciągnąć do jego wnętrza
sporo brudu, który wcale nie musi wyleźć przy ponownym wpychaniu
linki, zwłaszcza tej samej i do tego samego pancerza.

Czyli? kazdorazowe grzebanie w manetkach oznacza wymiane pancerza i dokladne mycie linki lub najlepiej obu?

[...]
 ''stare'' ? 8 lat to juz na wtornym nie do dostania pewnie....
[...]

a jednak biegi chodza wyraznie gorzej. Twardo i kazda zmiana troche 'inaczej'.
zastepcza manetka jest nowa. Domyslam sie bo nie wiem - skok linki musi byc precyzyny w zalozeniach, czy wszystkie 8 - 9 'skokow' linki musi byc rowne sobie to nie wiem - domyslam sie ze tak. Jesli tak to nie ma tu zalozen projektowych, gdzie w wyzszym modelu idzie to na mniejszej tolerancji?
To za co oni biora kase w wysokich grupach? lepiej chodzi pod obciazeniem. tylko za to?
a - mam tez drugi nowy rower, kross, trek dla dziecka i tam jako nowe tez to chodzilo tak samo srednio...., tam chyba wszystko alivio jest...

[...]

firmy liderzy maja tendencje do siadania na laurach..., moze czas na sram czy tam kto sie jeszcze liczy....

pzdr

Data: 2013-04-25 00:07:20
Autor: rmikke
W dniu czwartek, 25 kwietnia 2013 07:49:40 UTC+2 użytkownik abn...@googlemail.com napisał:

Czyli? kazdorazowe grzebanie w manetkach oznacza wymiane pancerza i dokladne mycie linki lub najlepiej obu?

Jak wyciągasz i widzisz kupę syfu w środku, to tak. To w końcu tanie,
a jak często demontujesz manetki?

Data: 2013-04-25 09:04:35
Autor: artek
Użytkownik wrote:
[...]

manetki wyższych grup w porównaniu do nizszych mają parę dodatkowych mechanizmów typu natychmiastowa zmiana po naciśnięciu cyngla a nie dopiero po odpuszczeniu, dual release czyli zrzucanie biegu przez nacisnięcie cyngla w dwolna stronę czy to kciukiem czy palcem wskazującym, w/zrzucanie po parę biegów na raz itp. właśnie to mozna nazwać ową "większą kulturą pracy", bo większa precyzja i niższa waga niejako są przy okazji. i wcale nie chodzi o precyzję skoku linki, ta jest z grubsza taka sama.

przy czym jest tez tak, ze w kolejnych releasach mechanizmy z grup wyższych adaptowane sa do niższych grup. manetki deore mają teraz z grubsza podobne właściwości jak xt, aczkolwiek 5 lat temu między nimi była przepaść. o alivio nawet nie wspominam. dwa lata temu wymieniłem w rowerze żony cały napęd z alivio na deore 2010, różnica jakościowa była przeogromna, i nie zasadzało sie to tylko na głupiej zmian 8->9 rzędów. dla mnie też zmiana manetek z alivio na xt'08 była powalająca. w zasadzie właśnie te manetki były jedynym powodem zmiany napędu na 8-rzędowy (aczkolwiek już wcześniej używałem przerzutek czy hamulców xt).

--
artek

Dobre manetki czy dobre przerzutki ! ?