Data: 2011-05-24 00:58:42 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Dobrego mechanika do rozrządu w Fiacie szukam (Gliwice) | |
W dniu 2011-05-23 21:19, BearBag pisze:
Wygląda na to że ktoś zmieniał pasek bez blokad rozrządu i rozjechała Częsta sprawa, bo zrobić to bez chociaż jednej blokady wałka nie jest łatwo. Szukam kogoś na górnym sląsku najlepiej w okolicach Gliwic co by sobie To najprostszy do ustawienia rozrząd jaki widziałem :) Zajmuje to góra 15min i jest na tyle proste, że w ASO powinni to zrobić za 100zł, a w dowolnym warsztacie za 50zł. Jak masz manual i blokady, to myślę że śmiało możesz robić, bo to naprawdę łatwe. Tyle że trzeba wszystko jeszcze raz sprawdzić po zmontowaniu, bo krytyczny jest moment dokręcania koła napędzającego wałek rozrządu - zazwyczaj wtedy dochodzi do przestawienia). Generalnie wszystkie tłoki muszą być na jednej wysokości w momencie kiedy wałek rozrządu jest zablokowany blokadą - wtedy dokręcasz koło napędzające wałek rozrządu - jakimś tam wielkim momentem to się dokręca - AFAIR 250Nm, ale sprawdź nim coś ukręcisz ;) Sprawdzić też warto czy wałki nie przesunęły się względem siebie (oba wałki mają otwory do wkręcenia blokad - trzeba sprawdzić czy w obu wycięcie jest w tej samej pozycji). |
|
Data: 2011-05-29 12:23:22 | |
Autor: BearBag | |
Dobrego mechanika do rozrządu w Fiacie szukam (Gliwice) | |
Zajmuje to góra 15min i jest na tyle proste, że w ASO powinni to
zrobić za 100zł, a w dowolnym warsztacie za 50zł. Troche chyba przesadzasz z tymi 15minutami, trzeba zdjąć prawe koło, nadkole, zbiornik wyrównawczy, podnieść silnik albo przynajmniej zabezpieczyć go bo zdejmujemy poduszke ze wspornikiem, potem pasek alternatora itd. Dla mnie to przynajmniej godzinka sprawnego mechanika. Potem jeszcze zabawa z ustawieniem i sprawdzeniem wszystkiego.
Właśnie tego sie obawiałem, że wszystko zrobie tak jak w opisie i niby będzie ok, a po odpaleniu okaże sie że jednak nie było i silnik kaput :) Ogólnie jesli oba wałki są zablokowane i dokręcam wszystko przy tłokach na tej samej pozycji to istnieje mozliwość że jednak ustawienie nie jest poprawne ? Pytam z ciekowosci to i tak nie będę tego robił sam. Sprawdzić też warto czy wałki nie przesunęły się względem siebie (oba Rozumiem że jeden wałek napędza drugi ? i jest to na osobnej przekładni czy pasku? Jak więc mogą się wzajemnie przestawić przy wymianie paska? Myślałem że jest możliwe tylko rozjechanie sie synchronizacji wału korbowego z walkiem rozrządu? Co jeśli jeden wałek jest w innej pozycji (mają wycięcia nie pasujące do blokad) ? Jak to ustawić dobrze. Ogólnie to nie zaglądałem tam i nie bardzo wiem w jaki sposób jeden wałek napędza drugi a może sa jednak napędzane tym samym paskiem z wału korbowego ? |
|
Data: 2011-05-30 07:36:15 | |
Autor: BearBag | |
Dobrego mechanika do rozrządu w Fiacie szukam (Gliwice) | |
Sprawdziłem jeszcze raz rysunek z manuala i tylko jeden wałek jest napędzany z paska rozrządowego więc domyslam się że drugi napędza zębatka pierwszego wałka? W tej sytuacji chyba nie istnieje żadna możliwość żeby oba wałki sie rozsynchronizowały. No chyba że ktoś by wyciągnął jeden lub oba wałki a potem źle zamontował, ale to chyba mało prawdopodobne. |
|
Data: 2011-05-31 23:47:08 | |
Autor: Antoś Antosiński | |
Dobrego mechanika do rozrządu w Fiacie szukam (Gliwice) | |
Są dwa wałki rozrządu w tym silniku.
Jeden wałek napędzany jest przez pasek z wału korbowego, drugi wałek napędzany jest z pierwszego wałka rozrządu poprzez koła zębate (drugi koniec głowicy). Oczywiście niemożliwe jest przesunięcie się jednego wałka względem drugiego bez rozebrania głowicy i wyjęcia tych wałków. Dlatego też zwykle wystarcza jedna blokada do ustawienia rozrządu - chyba że jak wspomniałem wyżej rozebraliśmy też głowicę. Jeszcze taka uwaga co do ustawienia tłoków. Tłoki znajdują się cztery razy na jednym poziomie w ciągu jednego obrotu wałka rozrządu i dwa razy w ciągu jednego obrotu wału korbowego. Tylko dwa z tych czterech suwów tłoka (mowa o pierwszym) nadaje się do ustawienia rozrządu. Musi to być moment kiedy tłok pierwszy przesuwa się w dół, a więc jest to suw ssania i suw rozprężania (pracy). Tłoki zrównają się tez dwa razy w niekorzystnych suwach (sprężania i wydechu) kiedy to tłok pierwszy kierować się będzie do góry. Gdy osiągniemy stan wyrównania się tłoków w jednym z suwów kiedy tłok pierwszy opadał, ustawiamy nacięcia na wałkach tak aby dało się wkręcić blokady do końca i mamy cały układ zsynchronizowany, zakładamy pasek, dokręcamy koło rozrządu, obracamy dwa razy wałem korbowym i znów sprawdzamy blokadami i przyrządem do pomiaru wysokości położenia tłoków czy nic się nie przestawiło przy dokręcaniu i pierwszym obróceniu wału. I to tyle. Ustawienie tego rozrządu bez blokad to ruletka... |
|
Data: 2011-06-01 09:14:17 | |
Autor: BearBag | |
ustawienie rozrządu Fiat 1.2 16V | |
Ustawienie tego rozrządu bez blokad to ruletka... tak własnie było z tym silnikiem, ktoś zaryzykował oznaczając koła na oko i niestety mu sie nie powiodło. Pewnie błąd o jeden ząb bo myśle że jakby wiecej to by już nie palił albo chodził tragicznie. |
|
Data: 2011-06-06 22:53:06 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Dobrego mechanika do rozrządu w Fiacie szukam (Gliwice) | |
W dniu 2011-05-29 21:23, BearBag pisze:
Zajmuje to góra 15min i jest na tyle proste, że w ASO powinni to Eeee... nic nie trzeba zdejmować. Zdejmować trzeba do zmiany paska rozrządu. Żeby tylko ustawić rozrząd potrzebujesz tylko dostęp do jednej śruby na kole napędzającym wałek rozrządu, która znajduje się u góry w obudowie wałków rozrządu. Kręcisz silnikiem tak żeby włożyć blokady wałków rozrządu, wtedy luzujesz tą śrubę, ustawiasz tłoki w jednej linii (za pomocą wskaźników), dokręcasz śrubę i po robocie. Nawet nie trzeba ruszać napinacza (chociaż oczywiście warto sprawdzić). 15 minut jak nic :) Nie takie rzeczy się na rajdzie w serwisie robi w 15 minut ;P Właśnie tego sie obawiałem, że wszystko zrobie tak jak w opisie i niby Nie istnieje. Natomiast czasami zdarza się, że przy dokręcaniu tej śruby, przekręci się kawałek silnik. Dlatego po skręceniu trzeba jeszcze raz skontrolować czy tłoki są równo (wałki są na pewno, bo są zblokowane). Rozumiem że jeden wałek napędza drugi ? i jest to na osobnej Przekładnia zębata jest po drugiej stronie silnika (żeby je zobaczyć trzeba odkręcić pokrywkę pod cewką/cewkami). Co jeśli jeden wałek jest w innej pozycji (mają wycięcia nie pasujące Żeby zsynchronizować wałki trzeba odkręcić tą pokrywkę pod cewką, poluzować śruby, i tak ustawił wałki żeby weszły blokady. Wtedy wszystko skręcasz. |