Dobry prostownik do 300 zł?

Data: 2010-01-01 08:13:02
Autor: pytas
Dobry prostownik do 300 zł?
Jaki prostownik kupić? Co polecacie? Z tego co na razie się dowiedziałem to
ważne jest utrzymanie wysokiego napięcia (do 16 V) i zabezpieczenia. Jaki
sprzęt sie sprawdził i na co trzeba uważać?

Data: 2010-01-01 11:07:41
Autor: Piotrek
Dobry prostownik do 300 zł?
Dnia Fri, 1 Jan 2010 08:13:02 +0100, pytas napisał(a):

Jaki prostownik kupić? Co polecacie? Z tego co na razie się dowiedziałem to
ważne jest utrzymanie wysokiego napięcia (do 16 V) i zabezpieczenia. Jaki
sprzęt sie sprawdził i na co trzeba uważać?

To zależy jaki akumulator chcesz ładować. Po pierwsze prostownik trzeba
dobrać odpowiednio do pojemności bo akumulator ładuje się prądem wynoszącym
1/10 pojemności przez 10 godzin. Więc jak masz 100Ah akumulator to
prostownik dający np. 4A na pewno będzie za słaby.
Po drugie trzeba dobrać prostownik do tego czy będzie ładowany akumulator
obsługowy czy bezobsługowy. W przypadku obsługowego, wystarczy by
prostownik miał odpowiednio duży amperaż, najlepiej regulowany pokrętłem.
Pod koniec ładowanie napięcie wzrośnie do mniej więcej 16,8v i akumulator
będzie gazować. Dolewa się wtedy wody i po krzyku. W przypadku
bezobsługowego akumulatora jeżeli jest on całkowicie szczelny to prostownik
musi mieć jeszcze stabilizację napięcia w zakresie 13,8 - 14,4v, bo w
przeciwnym razie nastąpi gazowanie w akumulatorze i może go rozsadzić, a
jeżeli tak się nie stanie to i tak nie będzie jak uzupełnić ubytku wody no
i może nastąpić opad mas czynnych. Tyle że ładowanie takim prostownikiem
trwa niestety znacznie dłużej, bo akumulator w 90 - 95% prostownik naładuje
w 10 godzin, ale te ostatnie procenty to nawet 3x dłużej bo własnie nie da
się napięcia podwyższyć, a akumulator przyjmuje już zaledwie prąd rzędu 200
- 300 mA i łatwo sobie policzyć ile się będzie do pełna ładował. Polecić
jakikolwiek prostownik jest ciężko, bo nie wiadomo jakiej pojemności
akumulator będzie ładowany. Zerknij tu http://semi.com.pl i tu
http://kuklab.eu, tutaj był test
http://www.auto-swiat.pl/poradniki,artykuly,Czym-ladowac-akumulator-,Test-ladowarek-12-V-- Sprawdz-czym-naladujesz-baterie-naprawde-do-pelna,19565.html
 i tu http://www.youtube.com/watch?v=wGi4Q41DubY

ja ostatecznie kupiłem Einhell model Bt Bc 22e bo ma możliwość naładowania
kazdego typu akumulatora i kazdej pojemności, ale to chińszczyzna, więc
kupna nie polecę, choć odpukać nic się złego nie dzieje

Data: 2010-01-01 13:48:34
Autor: J.F.
Dobry prostownik do 300 zł?
On Fri, 1 Jan 2010 08:13:02 +0100,  pytas wrote:
Jaki prostownik kupić? Co polecacie? Z tego co na razie się dowiedziałem to
ważne jest utrzymanie wysokiego napięcia (do 16 V) i zabezpieczenia. Jaki
sprzęt sie sprawdził i na co trzeba uważać?

Mnie sie wydaje ze przesadzasz - prostownik mozna kupic i za 50zl .. i
tez bedzie dobry. Nawiasem mowiac i to 50 wydaje sie drogo :-)

Z napieciem cos chyba przesadzasz - powinno byc miedzy ~13.8 a 14.5V -
powyzej akumulator gazuje niepotrzebnie. No chyba ze w jakies
odsiarczanie chcesz sie bawic. Te najtansze prostowniki to szczytowe napiecie maja wieksze.

Istotne zeby mial z 5A, chetnie 10A z regulacja, automatyka to juz w
miare potrzeb.

A za 300zl to juz jakis rozruchowy moze byc http://www.allegro.pl/item869815728_prostownik_rozruchowy_12v_300a_aerometr_gratis.html
http://www.allegro.pl/item868383372_prostownik_rozruchowy_einhell_bt_bc_30_blue.html
http://www.allegro.pl/item860635720_nowy_prostownik_rozruchowy_12v_150a_2_lata_gwar.html

Choc polecic nie polece, bo jak to widze, to mam watpliwosci co w
srodku jest i co to warte. J.

Data: 2010-01-01 18:35:17
Autor: Jacek \"Plumpi\"
Dobry prostownik do 300 zł?
Użytkownik "pytas" <c1798201@tyldd.com> napisał w wiadomości news:hhk7e9$e5k$1atlantis.news.neostrada.pl...

Jaki prostownik kupić? Co polecacie? Z tego co na razie się dowiedziałem to
ważne jest utrzymanie wysokiego napięcia (do 16 V) i zabezpieczenia. Jaki
sprzęt sie sprawdził i na co trzeba uważać?

Za 300zł to polecam kupić nowy akumulator i zapromnieć o problemach z ładowaniem akumulatora.

Data: 2010-01-01 18:40:54
Autor: krzyśko
Dobry prostownik do 300 zł?
Dnia Fri, 01 Jan 2010 08:13:02 +0100, pytas napisał(a):

Jaki prostownik kupić? Co polecacie?

Popatrz na serię Multi XS i Zafir firmy CTEK
http://www.ctek.com/PL/Buy-Charger.aspx

Bardzo fajne maszynki. Osobiście użutkuję od ok 2 lat Multi XS 3600 i bardzo sobie ten sprzet chwalę.

--
Krzysiek

Data: 2010-01-01 20:23:16
Autor: Max_P
Dobry prostownik do 300 zł?

"krzyśko" <ROT13xnerag@cbpmgn.barg.cy.invalid>

Popatrz na serię Multi XS i Zafir firmy CTEK
http://www.ctek.com/PL/Buy-Charger.aspx

Bardzo fajne maszynki. Osobiście użutkuję od ok 2 lat Multi XS 3600 i
bardzo sobie ten sprzet chwalę.

Wracasz, podnosisz maskę i podłączasz tą zabawkę? Ile razy w miesiącu? Co jeszcze robi oprocz ładowania skoro go chwalisz?

Max

Data: 2010-01-01 20:20:49
Autor: krzyśko
Dobry prostownik do 300 zł?
Dnia Fri, 01 Jan 2010 20:23:16 +0100, Max_P napisał(a):

[...]

Cenie sobie to, że to sprzęt z kategorii "podłącz i zapomnij"
Mały, lekki, sprawny (85%), hermetyczna obudowa IP65 (pyło-, wodo- i mrozo- odporny)
Ma specjalny tryb pracy do ładowania na mrozie i wybór prądu ładownia (używam go zarówno do samochodu jak i kilku innych aku, np małych akumulatorów 9Ah od UPSa)
A samo ładowanie przebiega kilkufazowo:

http://www.ctek.com/PL/MULTI-XS-3600.aspx?p=characteristics

1. cykl odsiarczania (ładowanie pulsacyjne) - dla głęboko rozładowanych aku
2. ładowanie stałoprądowe do ok 80% pojemnoci akumulatora
3. ładowanie stałonapięciowe od 80% do 100% pojemności
4. doładowywanie pulsacyjne - w tym trybie energia w aku jest uzupełniana w miarę jego samorozładowywania się a ładowarka może byc podpieta do aku nawet kilka miesięcy.

Prąd ładowania to 3.6A co może być trochę za mało do szybkiego naładowania naprawdę dużych akumulatorów, ale do tego są inne modele niż 3600 (np. 7000)
Są też modele o trochę bardziej zaawansowanych cyklach ładownania.

U mnie działa to tak, że podłączam sprzęt w garażu i przeważnie zapominam o nim. Z reguły odłaczam nastepnego dnia rano, ale bywa, że zostawiam dłużej... bo zapomnę :)
Do samochodu używam go raz-dwa razy w miesiącu.
A czasem samochód u mnie stoi i dwa tygodnie bez jeżdzenia a w dodatku używam go często jako radia jak jestem w garażu, więc wolę, żeby nie było niespodzianki z uruchomieniem po dłuższej przerwie - no i nie ma.

Jeśli się ładuje samochód na dworze to można spokojnie przeciągnąć kabel zasilania pod silnikiem, zamknąć maskę z ładowarką w środku i zostawić na noc.

A co do ceny to kupiłem go za 150zł o ile dobrze pamietam.

--
Krzysiek

Data: 2010-01-02 00:42:09
Autor: J.F.
Dobry prostownik do 300 zł?
On Fri, 1 Jan 2010 21:50:01 +0100,  J_K_K wrote:
Wbrew pozorom to 3,6A to wcale nie mało
i różnica w ładowaniu prostownikiem 6A (max)
jest właściwie niezauważalna.

Roznica jest taka ze jak zdechnie a jednak chcesz jechac, to 6A ma
szanse odpalic po ~15 minutach, a mniejszy jednak dwa razy dluzej.

A jak masz duze aku rozladowane kompletnie, to ten 3.6 to jednak doba
- i wybieraj - drugi dzien bez samochodu, jedziemy z polowicznie
naladowanym, czy dwa razy nosic ..

J.

Data: 2010-01-02 00:42:03
Autor: to
Dobry prostownik do 300 zł?
J.F. wrote:

[...]

Nie łatwiej kupić sprawny akumulator? Jak Ci zacznie schodzić powietrze to usuniesz problem czy kupisz bardziej wydajną pompkę?

Załamujecie mnie...

--
cokolwiek

Data: 2010-01-02 08:18:59
Autor: J.F.
Dobry prostownik do 300 z??
On 2 Jan 2010 01:42:03 +0100,  to wrote:
J.F. wrote:
[...]

Zeby pojechac po sprawny akumulator trzeba stary naladowac :-)
Nowy aku tez warto naladowac, bo nie wiadomo ile stal.

No i sprawny akumulator nie zgasi swiatel, nie naprawi alternatora,
nie naladuje sie sam w czasie miesiecznego urlopu ..

J.

Data: 2010-01-01 20:24:58
Autor: krzyśko
Dobry prostownik do 300 zł?
Dnia Fri, 01 Jan 2010 20:54:11 +0100, Karolek napisał(a):

ROTFL :D

Mógłbyś tę myśl rozwinąć?

--
Krzysiek

Data: 2010-01-01 22:57:40
Autor: Karolek
Dobry prostownik do 300 zł?
krzyśko pisze:
Dnia Fri, 01 Jan 2010 20:54:11 +0100, Karolek napisał(a):

ROTFL :D

Mógłbyś tę myśl rozwinąć?

Nie bede Ci odbieral poczucia, ze dokonales swietnego zakupu.
Znajac zycie i tak bys tego nie przetrawil.

--
Karolek

Data: 2010-01-01 22:51:57
Autor: krzyśko
Dobry prostownik do 300 zł?
Dnia Fri, 01 Jan 2010 22:57:40 +0100, Karolek napisał(a):

Nie bede Ci odbieral poczucia, ze dokonales swietnego zakupu. Znajac
zycie i tak bys tego nie przetrawil.

jest mi niezmiernie miło, że nieznana mi bliżej osoba tak bardzo troszczy się o moje dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne.
Niniejszym dziekuję ślicznie :)

--
Krzysiek

Data: 2010-01-02 03:34:29
Autor: BartekK
Dobry prostownik do 300 zł?
W dniu 2010-01-01 19:40, krzyśko pisze:
[...]

Na tym samym czipie/elektronice jest cała masa ładowarek zrobiona, charakterystyczne jest to że ma 1 guzik, przełączający funkcje "motor" "auto" zima", ledy "ładowanie" "pełny". Kupowałem swego czasu taką chińszczyznę na allegro po 39zł (wiecej to nie jest warte), wziąłem 2szt - jednego używam do upsowych aku 7-20Ah, drugi leży w garażu "na zapas", parę razy pożyczyłem sąsiadowi.
Zasadniczo działa dobrze, jedynie na "całkiem trup" aku nie zadziała - musi mieć akumulator te 6-8v na starcie, by w ogóle był wykryty i rozpoczęte ładowanie.

Data: 2010-01-02 11:07:22
Autor: krzyśko
Dobry prostownik do 300 zł?
Dnia Sat, 02 Jan 2010 03:34:29 +0100, BartekK napisał(a):

[...]

To prawda, niemniej założenie przez wątkotworcę budżetu na poziomie 300zł pozwala przypuszczac, że marketowe noname'y za 40zł specjalnie go nie interesują, dlatego poleciłem CTEKa.
Wybierajac sprzet dla siebie też oglądałem te marketowe, ale nie kupiłem, bo cos mi się nie podobało (np. tandetny plastik obudowy)

--
Krzysiek

Data: 2010-01-02 23:06:32
Autor: kogutek
Dobry prostownik do 300 zł?
> [...]

Wybierajac sprzet dla siebie też oglądałem te marketowe, ale nie kupiłem, bo cos mi się nie podobało (np. tandetny plastik obudowy)

Dla mnie, jak obserwuje ten temat, wątkotwórca jest spamerem. Założył temat i
się więcej nie odezwał. Za to jakaś bratnia dusza radzi mu kupić jakiś badziew
mieszczący się w proponowanej kwocie. Brakuje tylko linku do jakiejś aukcji. Nie
silą a sztuką frajerów w dupę tłuką. --

Data: 2010-01-04 23:26:01
Autor: Fishman
Dobry prostownik do 300 zł?
[...]

Hm... czyli proponujesz mu zakup tego samego, co dostanie w Lidlu za 50zł, tylko za 300 i w ładniejszej obudowie? ;)

Fishman

Data: 2010-01-01 20:19:25
Autor: kogutek
Dobry prostownik do 300 zł?
Jaki prostownik kupić? Co polecacie? Z tego co na razie się dowiedziałem to
ważne jest utrzymanie wysokiego napięcia (do 16 V) i zabezpieczenia. Jaki
sprzęt sie sprawdził i na co trzeba uważać?

Napisz do czego chcesz używać prostownika. Jeden potrzebuje do szybkiego
naładowania żeby odpalić inny do długotrwałego ładowania małym prądem
akumulatora w samochodzie co jeździ 3 razy do roku. --

Data: 2010-01-03 01:17:02
Autor: pytas
Dobry prostownik do 300 zł?
Napisz do czego chcesz używać prostownika. Jeden potrzebuje do szybkiego
naładowania żeby odpalić inny do długotrwałego ładowania małym prądem
akumulatora w samochodzie co jeździ 3 razy do roku.

Pomyslałem o prostowniku bo własnie niedawno zostawiłem uchylone drzwi w samochodzie na noc i mi się akumulator rozładował. No i musiałem zadzwonic po kogoś aby przyjechał mi mi odpalił z kabli a potem pojechałem po prostownik do kolegi.
Chciałbym kupić taki aby mi starczył na conajmniej 10 lat. Teraz w moim aucie akumulator ma oznaczenie 55 Ah. Nie wiem czy w przyszłosci nie kupie sobie jakiegoś diesla - może bedzie miał trochę wiekszy akumulator.

Data: 2010-01-03 13:12:44
Autor: Jacek \"Plumpi\"
Dobry prostownik do 300 zł?
Użytkownik "pytas" <c1798201@tyldd.com> napisał w wiadomości news:hhooa8$qhq$1nemesis.news.neostrada.pl...

[...]

Ja od przeszło 10 lat używam najtańszego prostownika kupionego za 30zł w promocji w jakimś markecie. Używam to zbyt mocno powiedziane.
Przydał mi się raptem 3 razy. Z tego 2 razy pożyczyłem znajomym, a raz próbowałem podładować padający akumulator, który niechcący rozładowała małżonka pozostawiając samochód z włączonymi światłami na mrozie ok. -20stC. Nastepnego dnia okazało się, że padła jedna z celek i z tego powodu napięcie jest mocno zaniżone, przez co nie dało się uruchomić samochodu ze względu na zbyt niskie napięcie, choć normalnie akumulator byłby naładowany. Wsiadłem w inny samochód, podjechałem do firmy specjalistycznej, kupiłem nowy akumulator, przywiozłem naładowany, wymieniłem w samochodzie, a następnie podjechałem ponownie do tej firmy autem, żeby oddać stary w zamian za kaucję. Tam też sprawdzono napięcie ładowania oraz prawidłowość podłączenia noego akumulatora, a na podstawie tego dopiero wydano mi gwarancję oraz zapewniono bezpłatny serwis w okresie gwarancji. Prostownik sobie leży, nawet nie wiem gdzie. Myślę, że jest bezużyteczny :)

Data: 2010-01-04 23:18:08
Autor: Fishman
Dobry prostownik do 300 zďż˝?
W dniu 2010-01-03 01:17, pytas pisze:
Napisz do czego chcesz u�ywa� prostownika. Jeden potrzebuje do szybkiego
na�adowania �eby odpali� inny do d�ugotrwa�ego �adowania ma�ym pr�dem
akumulatora w samochodzie co je�dzi 3 razy do roku.

Pomysla�em o prostowniku bo w�asnie niedawno zostawi�em uchylone drzwi w
samochodzie na noc i mi si� akumulator roz�adowa�. No i musia�em zadzwonic
po kogo� aby przyjecha� mi mi odpali� z kabli a potem pojecha�em po
prostownik do kolegi.
Chcia�bym kupi� taki aby mi starczy� na conajmniej 10 lat. Teraz w moim
aucie akumulator ma oznaczenie 55 Ah. Nie wiem czy w przysz�osci nie kupie
sobie jakiego� diesla - mo�e bedzie mia� troch� wiekszy akumulator.

Sigh... choćby akumulator miał i milion Ah, to go spokojnie naładujesz najmniejszym prostownikiem - po prostu zabierze to więcej czasu.
Jeżeli chcesz mieć święty spokój, to kup sobie coś takiego:
http://www.allegro.pl/item869803525_prostownik_impulsowy_12v_i_6v_3_8a_nowy_gwar_fv.html
4x tańszy niż to co chcesz przeznaczyć, a ma w zasadzie wszystko, czego mógłbyś potrzebować. Logika automatycznie przechodzi na podtrzymanie po naładowaniu akumulatora (nie przeładujesz), więc możesz go i na rok zostawić podpięty. Jest też kontrola napięcia ładowania (nie uszkodzisz aku Ca-Ca). Sam mam taki kupiony chyba 3 lata temu, sporo z niego korzystałem (rzadko uruchamiany samochód "w rodzinie") i zawsze dawał radę.
Często je można dostać na różnych promocjach w Lidlu czy Stonce, więc jak poczatujesz, to pewnie dostaniesz taniej.

Fishman

Data: 2010-01-05 00:57:21
Autor: J.F.
Dobry prostownik do 300 z??
On Mon, 04 Jan 2010 23:18:08 +0100,  Fishman wrote:
Sigh... choćby akumulator miał i milion Ah, to go spokojnie naładujesz najmniejszym prostownikiem - po prostu zabierze to więcej czasu.

Jest takie cos jak samorozladowanie, i mozesz nie dac rady naladowac
takiego milion Ah malym prostownikiem ..

[...]

Wolalbym wiekszy prad ..

J.

Data: 2010-01-05 01:44:15
Autor: Fishman
Dobry prostownik do 300 z??
W dniu 2010-01-05 00:57, J.F. pisze:
[...]

W tym akurat wypadku milion Ah miało znaczyć największy montowany w osobówkach. No ale nie ma jak się przyczepić, co? ;)

[...]

W takim wypadku najprostszy transformatorowy z większym prądem ładowania - jeżeli ma służyć tylko do szybkiego podładowania do uruchomienia silnika. Albo nawet lepiej - jakiś booster albo prostownik rozruchowy.

Fishman

Dobry prostownik do 300 zł?