"Dobrze wykszta艂cone m艂ode pokolenie jest najwi臋ksz膮 warto艣ci膮 Rzeczypospolitej"

Data: 2012-09-21 11:47:09
Autor: Przemys艂aw W
"Dobrze wykszta艂cone m艂ode pokolenie jest najwi臋ksz膮 warto艣ci膮 Rzeczypospolitej"

"Dobrze wykszta艂cone m艂ode pokolenie jest najwi臋ksz膮 warto艣ci膮 Rzeczypospolitej"

- Donald Tusdk

W tym roku pad艂 niechlubny rekord liczby likwidowanych szk贸艂. Wszystko przez ni偶 demograficzny, od 2006 roku liczba uczni贸w zmniejszy艂a si臋 prawie o milion, oraz puste kasy samorz膮d贸w. Do 2014 roku z mapy Polski mo偶e znikn膮膰 nawet pi臋膰 tysi臋cy szk贸艂.

Od wrze艣nia, jak wynika z danych zebranych przez DGP z 14 wojew贸dztw, nie ruszy艂a nauka w 1,5 tys. plac贸wek. Resort edukacji pos艂uguje si臋 jednak inn膮 liczb膮.

鈥 Ze wst臋pnych analiz wynika, 偶e zlikwidowanych zostanie oko艂o 700 szk贸艂. Nie uwzgl臋dniamy w tym tych, kt贸re zosta艂y zamkni臋te w efekcie reformy szkolnictwa zawodowego lub od lat nie prowadzi艂y naboru 鈥 potwierdza Bo偶ena Skomorowska z biura prasowego MEN.

Gdyby jednak wzi膮膰 je pod uwag臋 (chodzi o licea i technika uzupe艂niaj膮ce oraz licea profilowane), to 艂膮cznie w ci膮gu ostatnich sze艣ciu lat samorz膮dy ju偶 zamkn臋艂y ponad 4,7 tys. szk贸艂.

鈥 Dane samorz膮d贸w pokazuj膮, 偶e w ci膮gu dw贸ch najbli偶szych lat likwidacj膮 zagro偶one jest a偶 5 tys. szk贸艂, w tym 4 tys. to podstaw贸wki i gimnazja w ma艂ych miejscowo艣ciach 鈥 wylicza Alina Kozi艅ska-Ba艂dyga z Federacji Inicjatyw O艣wiatowych.

Eksperci ostrzegaj膮 鈥 grozi nam powt贸rka z historii. Masowe zamykanie przedszkoli w latach 90. dzisiaj odbija si臋 nam czkawk膮.

鈥 Nie ma tam miejsc. Podobnie b臋dzie w szko艂ach i tylko patrze膰, jak dzieci b臋d膮 si臋 uczy膰 na dwie zmiany 鈥 zapowiada Krystyna 艁ybacka, by艂a minister edukacji narodowej.

Tak mo偶e by膰 ju偶 za dwa lata. Wtedy, zgodnie z zapowiedziami rz膮du, do szk贸艂 obowi膮zkowo trafi膮 sze艣ciolatki. Tyle 偶e, jak np. w wojew贸dztwie opolskim, mo偶e dla nich zabrakn膮膰 miejsca, bo tam od 2009 roku w艂a艣nie zlikwidowano 47 podstaw贸wek.

鈥 Chcia艂em przekaza膰 szko艂y stowarzyszeniom rodzic贸w, ale radni t臋 propozycj臋 zablokowali. Nie wiem, co robi膰, bo brakuje mi ju偶 pieni臋dzy na pensje dla nauczycieli i nie wiem, czy uda mi si臋 zamkn膮膰 tegoroczny bud偶et 鈥 偶ali si臋 Andrzej Betlej, w贸jt gminy Zarszyn (woj. podkarpackie).

Innym uda艂o si臋 przekona膰 lokalnych polityk贸w. Skutecznym straszakiem okaza艂y si臋 protesty nauczycieli i rodzic贸w.

Samorz膮dy t艂umacz膮 jednak, 偶e likwidacja szk贸艂, chocia偶 trudna pod wzgl臋dem spo艂ecznym, jest dla nich jedynym ratunkiem, 偶eby chroni膰 w艂asne bud偶ety. I zamykaj膮 plac贸wki, nawet gdy kuratorzy wydaj膮 negatywne opinie. W wojew贸dztwie lubelskim w tym roku znikn臋艂o 126 plac贸wek (plan z lutego 鈥 135), w Ma艂opolsce 135 (plan z lutego 鈥 143). W Wielkopolsce do likwidacji na pocz膮tku roku samorz膮d wskaza艂 172 szko艂y, ocala艂o z nich zaledwie 21.

http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/648931,tysiace_szkol_do_likwidacji_zabraknie_miejsc_dla_dzieci.html

--

"G艂贸wn膮 motywacj膮 mojej aktywno艣ci publicznej by艂a potrzeba w艂adzy
i 偶膮dza popularno艣ci. Ta druga by艂a nawet silniejsza od pierwszej,

- Donald Tusk: Gazeta Wyborcza, 15鈥16 pa藕dziernika 2005

"Dobrze wykszta艂cone m艂ode pokolenie jest najwi臋ksz膮 warto艣ci膮 Rzeczypospolitej"