Dochód szczególny

Data: 2009-07-27 11:16:51
Autor: Jarek Spirydowicz
Dochód szczególny
Witajcie!
Przymierzam się do zlikwidowania DGOF (VAT, KPiR, bez udziwnień). Spodziewałem się zagwozdek przy VAT - a zgłupiałem przy dochodowym. Otóż zostają mi dwa laptopy, wyposażenie, którego się nie będę pozbywał. W rozporządzeniu odnośnie KPiR stoi, że muszę je ująć w remanencie końcowym według cen zakupu. OK, proste, choć niemiłe. Zagwozdka jest w UoPDoOF. Rozdział 5, "Szczególne zasady ustalania dochodu", art.24.2 - dla KPiR przychód minus koszty plus/minus remanent. Nadal nietrudne. Ale dalej jest art.24.3 - "W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji (...) rzeczowych składników majątku nie będących środkami trwałymi" wskaźnika procentowego: dochód do przychodu za ostatnie 3 miesiące.
Wychodzi mi, że albo mam dwa razy opodatkować te laptopy (raz przez ujęcie w remanencie, raz jako osobny dochód), albo tegoroczny dochód firmy to ułamek ich ceny - co samo w sobie jest ciekawą koncepcją. Gdzie robię błąd?

--
Jarek
To tylko moje prywatne opinie.

Data: 2009-07-27 11:53:11
Autor: Tomek
DochĂłd szczegĂłlny
Dnia 27-07-2009 o 11:16:51 Jarek Spirydowicz <jareks@kurier.szczecin.pl> napisał(a):

[...]
dla KPiR przychĂłd minus koszty plus/minus remanent. Nadal nietrudne. Ale
[...]

Dochód z 24.3 jest opodatkowany stawką ryczałtową 10%

Co do pytania o ew. podwójne opodatkowanie wyposażenia - sam z chęcią poczytam.

Osobiście obstawiam dwie opcje:

1) wyposażenie trzeba ująć w spisie, ale do KPiR wpisać wartość remanetu bez wyposażenia,
tak żeby nie wypadło ono z kosztów. 2) wyposażenie ma wypaść z kosztów poprzez remanent a owo 10% od "współczynnika"
to podatek od szacunkowej sprzedaży, z uwzględnieniem kosztów, więc w świetle prawa
podwĂłjnego opodatkowania tutaj nie ma

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-07-28 00:37:28
Autor: Gotfryd Smolik news
DochĂłd szczegĂłlny
On Mon, 27 Jul 2009, Tomek wrote:

Osobiście obstawiam dwie opcje:

1) wyposażenie trzeba ująć w spisie, ale do KPiR wpisać wartość remanetu bez wyposażenia,
tak żeby nie wypadło ono z kosztów.

  To ja mam pytanie uboczne - jak opodatkujesz pozostały "na stanie"
towar handlowy?
  W świetle art.44.4 oczywiście :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-07-28 00:54:30
Autor: Tomek
DochĂłd szczegĂłlny
Dnia 28-07-2009 o 00:37:28 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):

[...]

Załóżmy że mamy towarów i wyposażenia za 100zł,a przychód 300zł.

Zamykamy DG. Płacimy te 10% od wirtualnego dochodu. Następnie przychodzi
zapłacić "regularną" zaliczkę na PIT, albo rozliczyć PIT roczny. Pytanie: czy obliczając ten PIT dochód wynosi 200zł czy 300zł?

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-07-28 12:14:28
Autor: Jarek Spirydowicz
Dochód szczególny
In article <op.uxp0exjtl60ql1@unk>, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

MZ raczej wpisać z wyposażeniem (jak każe minister), ale do obliczania dochodu używać liczb bez wyposażenia (zgodnie z ustawą).

Data: 2009-07-28 00:36:18
Autor: Gotfryd Smolik news
Dochód szczególny
On Mon, 27 Jul 2009, Jarek Spirydowicz wrote:

[...]

  Zajrzyj do ustawy i powiedz, co Ci wyszło z przeczytania art.24.3
wobec np. towarów handlowych, które zostały "na stanie".
  Będzie prościej :D (niż z traktowanym jakoby "inaczej"
wyposażeniem).

Wychodzi mi, że albo mam dwa razy opodatkować te laptopy (raz przez
ujęcie w remanencie

  Wyjdź z siebie, stań obok i powiedz: jak ten remanent ma być opodatkowany?
  Bo ja bym rozważył nieśmiało taką tezę: "odrębnie" :D

  Polecam uwadze art.44.4 wiadomej ustawy :D
  Gdzieś się mylę?

albo tegoroczny dochód
firmy to ułamek ich ceny - co samo w sobie jest ciekawą koncepcją.

  Koncepcja jest taka - jak firma "statystycznie" na 10000 zł przychodu
uzyskiwała 4754 zł dochodu, to taka "średnia" określa ile by
zarobiła również na 2000 zł "statystycznych" pozostałości.

  Przeciwko naciąganiu działają:
- ew. kontrola US, jak "współczynnik" będzie znacząco niekorzystny
   w ostatnim roku działalności :D
- przepadek VAT.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-07-28 12:03:24
Autor: Jarek Spirydowicz
Dochód szczególny
In article <Pine.WNT.4.64.0907280028270.2440@quad>,
 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> wrote:

> [...]

wobec np. towarów handlowych, które zostały "na stanie".
  Będzie prościej :D (niż z traktowanym jakoby "inaczej"

Towarów handlowych mam zero, więc jest jeszcze prościej niż myślisz :)
Natomiast problem bierze się z przeczytania 24.2 ustawy (gdzie jest wyliczone, co ma być w remanencie, i o wyposażeniu nie ma słowa) oraz par. 27.3 rozporządzenia w sprawie KPiR, gdzie minister sobie napisał, że w przypadku zawiadomienia o likwidacji DG spisem trzeba objąć również wyposażenie.
Z dotychczasowych przemyśleń wynikają mi trzy spisy z natury: jeden do celów obliczenia dochodu zgodnie z 24.2 ustawy (bez wyposażenia), drugi do dochodu z remanentu likwidacyjnego (24.3, z wypoosażeniem, ale bez ŚT) i trzeci dla celów VAT (wyposażenie i ŚT z odliczonym VAT plus ewentualnie - w zależności od tego, czy koszty utylizacji okażą się wyższe niż podatek do zwrotu, czy też nie - resztki kasy fiskalnej). Ten ostatni możemy pominąć w dalszej dyskusji, chyba że ktoś zgłasza sprzeciw wobec tego, co w nawiasie ;)

> [...]

  Bo ja bym rozważył nieśmiało taką tezę: "odrębnie" :D

  Polecam uwadze art.44.4 wiadomej ustawy :D

Czytałem. MZ teza może być postawiona całkiem śmiało :D
Muszę jeszcze sprawdzić, czy ten "dochód" ma wylądować w zeznaniu rocznym. Ale to w styczniu.

> [...]

uzyskiwała 4754 zł dochodu, to taka "średnia" określa ile by
zarobiła również na 2000 zł "statystycznych" pozostałości.

Eee, ale te pozostałości są już w tym przychodzie przecież. Ja to traktuję raczej jako odsetki od odłożonego podatku. Oczywiście tylko po to, żeby się nie czuć bezczelnie okradanym ;D

  Przeciwko naciąganiu działają:
- ew. kontrola US, jak "współczynnik" będzie znacząco niekorzystny
   w ostatnim roku działalności :D
- przepadek VAT.

Ale tu nic naciągać nie trzeba. W likwidowanej firmie dochód rzędu ułamka procenta przychodu za ostatnie trzy miesiące nie jest niczym dziwnym. U mnie akurat jest zero, więc wejdzie ubiegłoroczna proporcja, a dla zaoszczędzenia 500 zł (tyle byłoby podatku od remanentu przy wskaźniku 1) kombinować jak koń pod górę w celu zarobienia odpowiedniej kwoty w ostatnim miesiącu mi się nie chce :)