Dodatkowe opłaty za płatno¶ć kart± w sklepie - Zgodne z prawem ?

Data: 2010-01-18 06:40:00
Autor: Wotek
Dodatkowe opłaty za płatno¶ć kart± w sklepie - Zgodne z prawem ?
Witam,

Mógłby mi kto¶ powiedzieć, czy doliczanie dodatkowych opłat za
płatno¶ć kart± w sklepie jest zgodne z prawem ?

Data: 2010-01-18 14:45:27
Autor: Olgierd
Dnia Mon, 18 Jan 2010 06:40:00 -0800, Wotek napisał(a):

Mógłby mi kto¶ powiedzieć, czy doliczanie dodatkowych opłat za płatno¶ć
kart± w sklepie jest zgodne z prawem ?

Na pewno nie jest zgodne z umow± zawart± pomiędzy sklepowym a jego rozliczeniowcem -- wła¶cicielem terminala. Może dałoby się jako¶ podci±gn±ć pod to art. 12 ust. 1 ustawy o cenach --
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2010-01-18 09:10:56
Autor: SzalonyKapelusznik

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
Lege Artis ==>http://olgierd.bblog.pl<=

Jesli masz karte Visa lub Mastercard to zglos to na infolinii.

Data: 2010-01-19 08:10:04
Autor: Olgierd
Dnia Mon, 18 Jan 2010 09:10:56 -0800, SzalonyKapelusznik napisał(a):

[...]

Ale pytanie nie dotyczyło "czy mog± wprowadzać próg" lecz "czy mog± dorzucać prowizję za płatno¶ć kart±". Art. 9 EIP o tym nic nie mówi.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2010-01-19 11:36:56
Autor: Andrzej Adam Filip
Dodatkowe opłaty za płatnoś ć kartą w sklepie - Zgodne z prawem ?
Olgierd <no.email.no.spam@no.problem> pisze:
Dnia Mon, 18 Jan 2010 09:10:56 -0800, SzalonyKapelusznik napisał(a):

Na pewno nie jest zgodne z umową zawartą pomiędzy sklepowym a jego
rozliczeniowcem -- właścicielem terminala. Może dałoby się jakoś
podciągnąć pod to art. 12 ust. 1 ustawy o cenach

[...]

Ale pytanie nie dotyczyło "czy mogą wprowadzać próg" lecz "czy mogą dorzucać prowizję za płatność kartą". Art. 9 EIP o tym nic nie mówi.

W tym wątku twierdzono że prowizja za opłatę kartą jest "przedstawiana"
jako rabat za płatność gotówką (za to że sklep nie musi płacić prowizji
organizacji obsługującej karty).

--
Sile wrogów trzeba przeciwstawić własną siłę, trzeba ją wydobywać z narodu i
organizować, na ich bezwzględność w walce odpowiedzią musi być nasza

Data: 2010-01-19 12:50:28
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 19 Jan 2010 11:36:56 +0100, Andrzej Adam Filip napisał(a):

Ale pytanie nie dotyczyło "czy mog± wprowadzać próg" lecz "czy mog±
dorzucać prowizję za płatno¶ć kart±". Art. 9 EIP o tym nic nie mówi.

W tym w±tku twierdzono że prowizja za opłatę kart± jest "przedstawiana"
jako rabat za płatno¶ć gotówk± (za to że sklep nie musi płacić prowizji
organizacji obsługuj±cej karty).

Ale rabat to jest "100 zł - 3%" a nie "100 zł + 3%"!

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2010-01-19 19:57:54
Autor: Andrzej Adam Filip
[...]

No wiec bÄ…dĹş *precyzyjny*: stwierdĹş sposĂłb prezentacji rabatu
(np. wliczenie "rabatu" do ceny "wywieszonej na półkach") "budzi wątpliwości prawne" najlepiej z przykładami z orzecznictwa.

Ja sądzę że przynajmniej początkowo będzie to niezłe zabezpieczenie
przed *surową* karą zanim jakaś sprawa tego typu zostanie "nagłośniona".

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Pośród wielu nieszczęść uczymy się sztuki milczenia.

Data: 2010-01-21 19:14:48
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 18 Jan 2010, SzalonyKapelusznik wrote:

Ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych art 8 i 9.

  Wył±cznie w kwestii formalnej: "w szczególno¶ci".
  Odpada jako bezwzględne kryterium, niezależnie od dyskusji czy
to jest na temat.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-18 15:47:49
Autor: leon
Dnia 18-01-2010 o 15:40:00 Wotek <wojtasnh@gmail.com> napisał(a):

Witam,

Mógłby mi kto¶ powiedzieć, czy doliczanie dodatkowych opłat za
płatno¶ć kart± w sklepie jest zgodne z prawem ?

Jezeli zostales o tym poinformowany przed dokonanime platnosci i wyraziles  zgode to czemu nie.
Wystarczy, ze sa okartki z odpowiednia informacja przy kasie,

leon

Data: 2010-01-18 15:50:04
Autor: .B:artek.
W dniu 18-01-2010 15:40, Wotek pisze:
Witam,

Mógłby mi kto¶ powiedzieć, czy doliczanie dodatkowych opłat za
płatno¶ć kart± w sklepie jest zgodne z prawem ?

To zależy. Jeżeli masz na wywieszce cenę 100 zł, a przy płatno¶ci karta okazuje się, że jednak towar kosztuje 102 zł, to klienta obowi±zuje cena 100 zł. Jeżeli z kolei masz podane dwie ceny - dla płatno¶ci gotówk± i kart± - to raczej nie ma w tym nic złego.

--
..B:artek.

Data: 2010-01-18 17:03:38
Autor: Robert Tomasik
Dodatkowe opłaty za płatno¶ć kart± w sklepie - Zgodne z prawem ?

Użytkownik ".B:artek." <maila@nie.ma.i.nie.bylo.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hj1ses$p9s$1news.onet.pl...
[...]

.... poza złamaniem umowy pomiędzy bankiem a klientem.

Data: 2010-01-18 17:24:00
Autor: Andrzej Adam Filip
".B:artek." <maila@nie.ma.i.nie.bylo.pl> pisze:
W dniu 18-01-2010 15:40, Wotek pisze:
Witam,

Mógłby mi ktoś powiedzieć, czy doliczanie dodatkowych opłat za
płatność kartą w sklepie jest zgodne z prawem ?

To zależy. Jeżeli masz na wywieszce cenę 100 zł, a przy płatności
karta okazuje się, że jednak towar kosztuje 102 zł, to klienta
obowiązuje cena 100 zł. Jeżeli z kolei masz podane dwie ceny - dla
płatności gotówką i kartą - to raczej nie ma w tym nic złego.

A nie wystarczy *wyraźna* "wywieszka" np. przy kasie o opłatach za
płacenie kartą? Jak rozumiem sklep nie ma żadnego prawnego obowiązku
przyjmowania płatności kartą. Nie podejrzewam by istniał "zakaz wprost"
takich dodatkowych opłat *o ile* nie są "ukrywane" a jasno i wyraźnie
oznajmiane.

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Żyj tak, aby znajomym zrobiło się nudno, gdy umrzesz.

Data: 2010-01-18 17:04:10
Autor: januszek
Dodatkowe opłaty za płatno¶ć kart± w sklepie - Zgodne z prawem ?
Andrzej Adam Filip napisał(a):

A nie wystarczy *wyraĽna* "wywieszka" np. przy kasie o opłatach za
płacenie kart±? Jak rozumiem sklep nie ma żadnego prawnego obowi±zku
przyjmowania płatno¶ci kart±. Nie podejrzewam by istniał "zakaz wprost"
takich dodatkowych opłat *o ile* nie s± "ukrywane" a jasno i wyraĽnie
oznajmiane.

Sklepy, ktore znam, po prostu udzielaja rabatu w wysokosci 2-3% za platnosc gotowka ;) Czasem jest to doprowadzone do absurdu bo w cennikach podano ceny z adnotacja np taka: "podana cena zawiera 3% rabatu za platnosc gotowka" ;)

j.

--
ps. swoja droga szukam fachmana z uprawnieniami do podlaczenia kuchenki
gazowej (we Wrocku), info na priva, trzeba wywalic "polska" z adresu ;)

Data: 2010-01-18 19:50:11
Autor: Andrzej Adam Filip
Dodatkowe opłaty za płatnoś ć kartą operatora karty]
januszek <januszek@polska.irc.pl> pisze:
[...]

Po prostu to ĹĽe sklep "bierze na siebie" prowizjÄ™ operatora karty (te 2-3%) to co najwyĹĽej dobry zwyczaj (na pewno dla operatorĂłw kart)
ale byłoby bardzo dziwne gdyby sklep miał mieć prawny obowiązek części
klientów refundować prowizję dla strony trzeciej wynikającą *wyłącznie*
ze sposobu płatności wybranego przez klienta.

Mamy "okolice dołka kryzysu" i te 2-3% *mogą* robić różnice między
ostrym zaciskaniem pasa a przeĹĽyciem :-)

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Jaki człowiek, taka mowa.

Data: 2010-01-18 23:50:30
Autor: op23
Dodatkowe opłaty za płatność kartą w sklepie [niech KLIENT p łaci prowizję operatora karty]

UĹĽytkownik "Andrzej Adam Filip" <anfi@xl.wp.pl>

[...]

Z tego co mi wiadomo, ten sklep nie może nie "wziąć na siebie" prowizji bo taka jest polityka firm zajmujących się płatnościami kartowymi. Może co najwyżej w ogóle nie realizować płatności kartami.

Mamy "okolice dołka kryzysu" i te 2-3% *mogą* robić różnice między
ostrym zaciskaniem pasa a przeĹĽyciem :-)

Pierdoły

Data: 2010-01-19 11:33:46
Autor: Andrzej Adam Filip
"op23" <op23@rt.pl> pisze:
[...]

No wiec ile sklepów w Polsce "*skutecznie*ciągały po sądach" lub "wypowiedziały im" obsługę kart płatniczych organizacje obsługujące karty za takie praktyki "jak raportowane" w tym wątku?
Czy któryś ze sklepów którym wypowiedziały umowę ciągał *je* po sądach?

Deklarowana polityka to jedno, jej implementacja w praktyce najczęściej
jest "(choć) nieco różna".

Mamy "okolice dołka kryzysu" i te 2-3% *mogą* robić różnice między
ostrym zaciskaniem pasa a przeĹĽyciem :-)

Pierdoły

Być może w większości przypadków w których zostałaby użyte.
Tylko że to są "demagogicznie nośne" "pierdoły" i nie tak łatwa do
obalenia w sÄ…dzie argumentacja (IMHO).

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
My jesteśmy tu, gdzie wtedy. Oni tam, gdzie stało ZOMO.

Data: 2010-01-19 14:20:02
Autor: zly
Dodatkowe opłaty za płatnoś ć kartą operatora karty]
Dnia Tue, 19 Jan 2010 11:33:46 +0100, Andrzej Adam Filip napisał(a):

No wiec ile sklepów w Polsce "*skutecznie*ci±gały po s±dach" lub "wypowiedziały im" obsługę kart płatniczych organizacje

Kto¶ na bankowej grupie ostatnio opisywał, że takich biznesmenów od razyu
zgłasza i do banku i do operatorów kart. Najdalej po paru dniach sytuacja
wraca do normy. Sprawa dotyczyła zdaję się limitu od którego można płacić
kart±.

--
marcin

Data: 2010-01-19 11:09:56
Autor: Herald
Dnia 18 Jan 2010 18:04:10 +0100, januszek napisał(a):

Czasem jest to doprowadzone do absurdu bo w cennikach podano
ceny z adnotacja np taka: "podana cena zawiera 3% rabatu za
platnosc gotowka" ;)

Czyli jest jedna cena w tym cenniku?
Więc jest to oferta :)
I płacę kart± tyle ile w cenniku :)
Co jest w tej cenie - lata mi przy pycie, czy s± tam rabaty, upusty,
rozpusty, VATy, akcyzy, cła itp itd :)

Data: 2010-01-19 11:24:13
Autor: januszek
Herald napisał(a):

[...]

Przy pycie powiadasz... Hmm, to faktycznie bardzo dobry argument na prawniczej grupie dyskusyjnej. Nic jednak z tego konkretnego nie wynika. No moze po za tym, ze jest to moj pierwszy PLONK w tym roku ;P

j.

Data: 2010-01-19 04:34:36
Autor: frank.castle0407@googlemail.com
Dodatkowe opłaty za płatno¶ć kart± w sklepi e - Zgodne z prawem ?

Hmm, to faktycznie bardzo dobry argument na prawniczej grupie dyskusyjnej

Prawniczej?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Chyba na grupie grona entuzjastow :)

Marcepan

Data: 2010-01-19 10:12:18
Autor: Tomasz Kaczanowski
Andrzej Adam Filip pisze:
[...]

Nie wiem jak obecnie, ale na pewno był wcześniej zapis w umowach z centrami autoryzacji. Sposób niektórych sklepów był taki że, jeśli płaciłeś gotówką, to dawały opusty.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-01-19 09:15:30
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 19 Jan 2010 10:12:18 +0100, Tomasz Kaczanowski napisał(a):

[...]

Nie wiem jak obecnie, ale na pewno był wcze¶niej zapis w umowach z
centrami autoryzacji. Sposób niektórych sklepów był taki że, je¶li
płaciłe¶ gotówk±, to dawały opusty.

Nadal tak jest, zreszt± rozliczeniowcy maj± to przeniesione ze swoich umów z organizacjami.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2010-01-19 11:11:26
Autor: Herald
Dnia Mon, 18 Jan 2010 17:24:00 +0100, Andrzej Adam Filip napisał(a):

A nie wystarczy *wyraĽna* "wywieszka" np. przy kasie

Przy kasie to już odrobinkę za póĽno ;)
Przy oznakowaniu logami kart powinna być informacja.

o opłatach za płacenie kart±?

Dyskryminacja ludzi używaj±cych karty?  ;)

Data: 2010-01-19 12:31:52
Autor: pmlb

"Herald" <herald@onet.eu> wrote in message news:13s1trjy1fdmq.1tjody5eqy84c.dlg40tude.net...
[...]

A jak bede chcial zaplacic muszelkami i nie przyjma to tez bedzie to dyskryminacja?

Data: 2010-01-19 13:40:13
Autor: Andrzej Lawa
pmlb pisze:

o opłatach za płacenie kart±?

Dyskryminacja ludzi używaj±cych karty?  ;)

A jak bede chcial zaplacic muszelkami i nie przyjma to tez bedzie to
dyskryminacja?

Ale on nie płaci muszelkami, tylko złotówkami - obowi±zuj±cym ¶rodkiem
płatniczym.

Data: 2010-01-20 02:34:01
Autor: pmlb

"Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> wrote in message news:4b55a829news.home.net.pl...
pmlb pisze:

[...]

Pisze, ze karta a nie zlotowkami.

Data: 2010-01-20 09:05:16
Autor: Tomasz Kaczanowski

pmlb pisze:

[...]

Czyli banknotami 100 złotowymi tez płacić nie może....

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-01-20 08:07:31
Autor: januszek
Dodatkowe opłaty za płatno¶ć kart± w sklepie - Zgodne z prawem ?
Tomasz Kaczanowski napisał(a):

[...]

Czyli banknotami 100 złotowymi tez płacić nie może....

Nieprawidłowo zrozumiałe¶ znaczenia pojęcia "złótówki" ;) Wyja¶nię więc, że nie chodzi o monety o nominale 1 zł tylko ogólnie o polsk± walutę ;) któr± potocznie nazywa się wła¶nie: "złotówk±, złotówkami"

j.

--
ps. swoja droga oddam za free dzialajaca kuchenke gazowa, w ktorej wystepuje problem z otwieraniem i zamykaniem drzwi od piekarnika. Warunek: trzeba ja sobie samemu odebrac z III pietra we WRO ;)
(kontakt na prv, ale trzeba usunac "polska" z adresu mailowego)

Data: 2010-01-20 09:29:08
Autor: Tomasz Kaczanowski
januszek pisze:
[...]

Tyle, że płatno¶ć w złotówkach odbywa się też drog± elektroniczn±, czekami i na wiele innych sposobów. Chyba że chcesz płacić tylko złotówkami w znaczeniu monety jednozłotowej, wtedy Twoja wypowiedĽ byłaby jak najbardziej na miejscu.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-01-20 08:43:21
Autor: januszek
Dodatkowe opłaty za płatno¶ć kart± w sklepie - Zgodne z prawem ?
Tomasz Kaczanowski napisał(a):

Tyle, że płatno¶ć w złotówkach odbywa się też drog± elektroniczn±, czekami i na wiele innych sposobów.

No to następnym razem w czasie zakupów w spożywczaku zapłać czekiem za chleb, mleko i zółty ser ;) OpowiedĽ nam potem, jak było ;)

j.

Data: 2010-01-20 09:52:31
Autor: Tomasz Kaczanowski
januszek pisze:
[...]

Jeżeli tak± formę przewiduj±, można zapłacić. Problem jest taki, że nie posiadam czeków. Natomiast Ty naucz sie wysławiać - jest o kwestia zapłaty w gotówce, b±dĽ w inny sposób, np drog± elektroniczn±. Swojego czasu w kilku miejscowo¶ciach były popularne karty chipowe wydawane przez jeden ze spółdzielczaków. Miały one taka zaletę, że rozliczane były offlinowo, dzięki czemu i w spożywczaku tak± kart± płaciłe¶ bezproblemowo nawet drobne sumy, ponieważ koszt obsługi był niewielki, niektórym opłacało się wprowadzać tak± formę transakcji. Ona też była w złotówkach, tylko nie w gotówce.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-01-20 10:47:46
Autor: januszek
[...]

Ok, skoro dyskutujemy w watku o dodatkowych oplatach wynikajacych z tego, ze placi sie karta platnicza to nie sprowadzajmy sprawy do jakiegos absurdu, ktory powstaje z interpretacji, ze zwrot "placic zlotowkami" wyklucza platnosc banknotem 100 zł ;)

j.

Data: 2010-01-20 09:51:59
Autor: Andrzej Adam Filip
Dodatkowe opłaty za płatnoś ć kartą w sklepie - Zgodne z prawem ? TAK :-)
Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> pisze:
januszek pisze:
Tomasz Kaczanowski napisał(a):

[...]

Czyli banknotami 100 złotowymi tez płacić nie może....

Nieprawidłowo zrozumiałeś znaczenia pojęcia "złótówki" ;) Wyjaśnię
więc, że nie chodzi o monety o nominale 1 zł tylko ogólnie o polską
walutę ;) którą potocznie nazywa się właśnie: "złotówką, złotówkami"

Tyle, że płatność w złotówkach odbywa się też drogą elektroniczną,
czekami i na wiele innych sposobów. Chyba że chcesz płacić tylko
złotówkami w znaczeniu monety jednozłotowej, wtedy Twoja wypowiedź
byłaby jak najbardziej na miejscu.

Czy sklep ma obowiązek "brać na siebie" prowizję operatora karty (2-3%)?
*NIE* => "ukrywanie przed klientem prowizji operatora kary" nie wynika
(jak rozumiem) z przepisĂłw prawa ale co najwyĹĽej z umĂłw z operatorami kart,
stąd się biorą takie "cuda" jak "rabat za płacenie gotówką" :-)

Wiec cały problem sprowadza się do tego czy operatorzy kart są w stanie
*skutecznie* "wymusić" na sklepach "branie nie siebie" prowizji dla
operatora karty głownie groźbą zaprzestania obsługi kart w danym sklepie. P.S.
Ja już widziałem sklepy "wielkości dawniej sugerującej na 100% obsługę
kart" które "przepraszają drogich klientów" za to że płatności kartą
*nie przyjmą WCALE* - mają ten problem z głowy :-)

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Purytanie powinni nosić dwa listki figowe na oczach.

Data: 2010-01-20 10:01:51
Autor: Tomasz Kaczanowski
januszek pisze:
[...]

Tak, ale to tylko w miejscach, gdzie ilość transakcji jest mała, w miejscach, gdzie jest duża, zazwyczaj i prowizja operatora jest niższa i dodatkowo masz czasem nawet rabaty za płacenie określoną kartą. Wszystko zależy od umowy.

[...]

Jak również trochę klientów mniej. Ludzie odzwyczajają się od noszenia większej gotówki. Mi rzadko zdarza się mieć w gotówce więcej niż 20 zł przy sobie, chyba, że wiem, że będę potrzebował.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-01-20 10:04:21
Autor: pmlb
[...]

Odzwyczajaja?
Predzej czy pozniej po okresie fascynacji mkarta, tez zaczniesz dostrzegac ten "haczyk" w posiadaniu kartu a nie gotowki. Wsztsko przychodzi z czasem.
Ja ci tylko powiem tak, posiadacz karty w polsce:
- placi bankowi za posiadanie konta
- za posiadanie karty
- za prowizje pobierane przy placeniu w sklepie.
- niewszdzie i nie wszysko kupi sie za karte (a wiec karta nie jest uniwersalna i jest dodatkowym przedmiotem jaki nosi sie przy sobie)
- niektore slkepy wymagaja zakupow na okreslona kwote by dokonac platnosci karta.
Jak wiec widzisz, gotowka nie posiada zadnego ograniczenia wykazanego wyzej! A ile taniej?

ps.
Banknot 50 zl, nawet 5 takowych to zadsne obciazenie w kieszeni, objetosciowo to mniej niz karta.
Jak kiedys braknie ci tych 20zl i jedyna alternatywa bedzie wyplata z bankomatu po oplaceniu prowizji w wysokosci 20zl to wtedy moze zrozumiesz o czym pisze.
Ludzie ktorzy calkowicie przechodza na karte sa bardzo ogrtaniczeni i w zasadzie powinno ich byc zal. Bo nawet nie wiedza ile placa za to glupie przyzwyczajenie.
Owszem zaraz sie pojawia glosy, ze ja nie place itp... ja mam za darmo itd...
Nie nie ma w Poslce za darmo. Jesli juz to pozornie, bo trzeba spelnic warunek, ktory tez nie jest bezprowizyjny.

Data: 2010-01-20 11:15:52
Autor: Tomasz Kaczanowski
pmlb pisze:
[...]

nie posiadam mkarty

dostrzegac ten "haczyk" w posiadaniu kartu a nie gotowki. Wsztsko przychodzi z czasem.
Ja ci tylko powiem tak, posiadacz karty w polsce:
- placi bankowi za posiadanie konta
- za posiadanie karty

Konto jest dla mnie wygodą i nie płacę za nie, płacę jedynie za posiadanie karty.

- za prowizje pobierane przy placeniu w sklepie.

Tego nie płacę, bo takowe są w pl oficjalne niemożliwe. Przy opustach o których pisałem, były to sklepy sprzedające rzeczy po kilka, kilkanaście tysięcy, nie co dzień robi się takie zakupy i ew mogę sobie przekalkulować, czy opłaci mi się przyjście do takiego sklepu z gotówką.

- niewszdzie i nie wszysko kupi sie za karte (a wiec karta nie jest uniwersalna i jest dodatkowym przedmiotem jaki nosi sie przy sobie)

No i? Nie wszystko i nie wszędzie kupisz za gotówkę, czy to powód, by nie używać gotówki?

- niektore slkepy wymagaja zakupow na okreslona kwote by dokonac platnosci karta.

no i co z tego? - zazwyczaj jest to kwota 10 bądź 20 zł (raz spotkałem sie z 50 zł, ale to wyjątek)

Jak wiec widzisz, gotowka nie posiada zadnego ograniczenia wykazanego wyzej! A ile taniej?

SzczegĂłlnie jak ci ukradnÄ…...

ps.
Banknot 50 zl, nawet 5 takowych to zadsne obciazenie w kieszeni, objetosciowo to mniej niz karta.

Tylko łatwiej zgubić i trudniej zastrzec, jeśli Ci ukradną.

Jak kiedys braknie ci tych 20zl i jedyna alternatywa bedzie wyplata z bankomatu po oplaceniu prowizji w wysokosci 20zl to wtedy moze zrozumiesz o czym pisze.

Moje ryzyko, aczkolwiek jakiekolwiek prowizje za wypłatę zbankomatu płaciłem jedynie za granicą, ale wtedy też mi się to opłaciło, bo porównując wszelkie koszta i tak miałem pieniądze taniej niż bym kupił w kantorze.

Ludzie ktorzy calkowicie przechodza na karte sa bardzo ogrtaniczeni i w zasadzie powinno ich byc zal. Bo nawet nie wiedza ile placa za to glupie przyzwyczajenie.

No tak, a jesli ktos sam sobie nie upiecze chleba, to nigdy nie będzie wiedział ile tam jest mąki żytniej, a ile pszennej...

Nie nie ma w Poslce za darmo. Jesli juz to pozornie, bo trzeba spelnic warunek, ktory tez nie jest bezprowizyjny.

ano nie ma nic za darmo - noszenie gotĂłwki przy sobie tez kosztuje.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-01-20 11:32:43
Autor: Liwiusz
Tomasz Kaczanowski pisze:

- za prowizje pobierane przy placeniu w sklepie.

Tego nie płacę, bo takowe są w pl oficjalne niemożliwe. Przy opustach o

   Twierdzenie, ĹĽe nie pĹ‚acisz prowizji jest tak samo bezsensowne, jak twierdzenie, ĹĽe nie pĹ‚acisz VATu.

--
Liwiusz

Data: 2010-01-20 11:56:14
Autor: Tomasz Kaczanowski
Liwiusz pisze:
Tomasz Kaczanowski pisze:

[...]

Dostajesz cenę. Vat masz wyliczony. Jeśli tyle samo płacisz za towar niezależnie od tego, czy płacisz kartą czy gotówką, to nie ma mowy o prowizji ze względu na płacenie kartą, bądź nie - skoro płacisz tyle samo. Ukryta prowizja pojawia się wtedy, gdy jest ten opust. Ale przy sprzedaży tzw. drobnicy rzadko taki proceder się zdarza, w innych wypadkach jest to zazwyczaj zakup niecodzienny więc jest się na to przygotowanym.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-01-20 12:00:57
Autor: Liwiusz
Tomasz Kaczanowski pisze:
Liwiusz pisze:
Tomasz Kaczanowski pisze:

[...]

   Jeszcze raz - zarĂłwno gdyby nie byĹ‚o VATu, jak rĂłwnieĹĽ by nie byĹ‚o prowizji za pĹ‚atność kartÄ… (lub prowizjÄ™ takÄ… pĹ‚aciĹ‚by klient), ceny towarĂłw byĹ‚yby niĹĽsze.

  Zatem to klient koĹ„cowy pĹ‚aci prowizjÄ™ karcianÄ…, przy czym ma to wadÄ™ i zaletÄ™:

- wadą jest fakt, że prowizja jest wliczana do ceny i płacona również przez tych, którzy płacą gotówką
- zaletą jest to, że prowizja jest rozkładana również właśnie na tych płacących gotówką, więc może być niższa niż te 3%, czy ile ona wynosi.

--
Liwiusz

Data: 2010-01-20 12:09:57
Autor: Tomasz Kaczanowski
Liwiusz pisze:

[...]

No wĹ‚aĹ›nie, ale wÄ…tek dotyczyĹ‚ zalety pĹ‚acenia gotĂłwkÄ… zamiast kartÄ… ze wzglÄ™du na tÄ™ prowizjÄ™ w przypadku karty. Takiej nie ma. Co wiÄ™cej operacje gotĂłwkowe teĹĽ sÄ… obarczone kosztami, tylko one sa mniej widoczne (choćby konieczność przeliczenia pieniÄ™dzy w kasie, przy wiÄ™kszych kwotach konieczność bezpiecznego przeniesienia ich do banku). 3% prowizje to sÄ… wyjÄ…tkowe miejsca, wiÄ™kszość ma umowy na 1.5-2.5%  - duĹĽo zaleĹĽy od wielkoĹ›ci obrotĂłw.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-01-20 20:24:23
Autor: pmlb
Dodatkowe opłaty za płatność kartą w sklepie - Zgodne z praw em ? TAK :-)

No właśnie, ale wątek dotyczył zalety płacenia gotówką zamiast kartą ze
[...]

To ile w koncu kosztuje ta gotowka? Bo ciagle slusze taki argument fanow kart, ze obrot gotowka tez kosztuje i jakosw nigdy kosztu nie podali. A koszt obslugi karta owszem znany prwie wszystkim.
Nie musz dodawac, ze przy placeniu gotowka nie obiwaizuje mnie limit od 10zl...
Karta jest wygodna ale tylko jak jest w 100% darmowa lacznie z kontem z ktorego ta karta sie wywodzi. Inaczej jest oszustwem! To tak jak bys mial zawsze przy sobie "karka" ktory za kazda trnazakcjie z portfela pobieral prowizje...
Poza tym napisz za ile srednio dziennie robisz zakupow i czy noszenie takiej kwoty jest uciazliwe?
ps.
w latach wczesnych 90-siatych nosilo sie przy spobie kilka milionow, kart nie bylo, i jakos ludzie z plecakami nie chodzili. Kradziezy nie bylo wiecej niz teraz... Tylko banki mialy jakby mniej...

Data: 2010-01-21 09:25:54
Autor: Tomasz Kaczanowski
pmlb pisze:

[...]

Jeden i drugi nie jest znany. Koszt obrotu gotówki, to czas pracownika, jeśli gotówka jest większa, to koszt ochrony przy transporcie do banku.

[...]

Z obsesjami niektórych nie ma co dyskutować....

Poza tym napisz za ile srednio dziennie robisz zakupow i czy noszenie takiej kwoty jest uciazliwe?

Czy napisałem, że bezwzględnie wszędzie płacę kartą? Toć napisałem, że zazwyczaj mam przy sobie coś koło 20 zł, na podręczne zakupy mi wystarcza.

[...]

No - kiedyś to były czasy i samochodów było mniej i było gdzie zaparkować, a korki widziało sie tylko na filmach... I co z tego. To, że kiedys chodzono spac razem z kurami, tzn, że też muszę tak czynić?

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-01-21 12:26:52
Autor: Herald
Dnia Thu, 21 Jan 2010 09:25:54 +0100, Tomasz Kaczanowski napisał(a):

To ile w koncu kosztuje ta gotowka? Bo ciagle slusze taki argument fanow kart, ze obrot gotowka tez kosztuje i jakosw nigdy kosztu nie podali. A koszt obslugi karta owszem znany prwie wszystkim.

Jeden i drugi nie jest znany. Koszt obrotu gotówki, to czas pracownika, je¶li gotówka jest większa, to koszt ochrony przy transporcie do banku.

On tego i tak nie zrozumie, w końcu w jego "gieesowskim markecie" w Pcimiu
Dolnym ;) - utarg dzienny mie¶ci się w kieszeni pani krysi ;)
Więc trudno mu ogarn±ć że gdzie¶ może być jaki¶ ¶wiat, prawdziwy ¶wiat ;)

Data: 2010-01-20 19:16:21
Autor: op23
Dodatkowe opłaty za płatność kartą w sklepie - Zgodne z praw em ? TAK :-)

UĹĽytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl>

  Jeszcze raz - zarĂłwno gdyby nie byĹ‚o VATu, jak rĂłwnieĹĽ by nie byĹ‚o prowizji za pĹ‚atność kartÄ… (lub prowizjÄ™ takÄ… pĹ‚aciĹ‚by klient), ceny towarĂłw byĹ‚yby niĹĽsze.

Może byłyby.

 Zatem to klient koĹ„cowy pĹ‚aci prowizjÄ™ karcianÄ…,

Nic nie widzÄ™ na rachunku.

Data: 2010-01-20 21:23:26
Autor: Liwiusz
op23 pisze:

[...]

   W warunkach konkurencji musiaĹ‚y by być niĹĽsze.

 Zatem to klient koĹ„cowy pĹ‚aci prowizjÄ™ karcianÄ…,

Nic nie widzÄ™ na rachunku.

  To nie znaczy, ĹĽe nie istnieje. KGO teĹĽ nie ma na rachunku, a pĹ‚acisz. A w cenie kilowatogodziny nie ma napisane ile groszy pĹ‚acisz na to, ĹĽe elektrownia musi kupować droĹĽszÄ…, zielonÄ… energiÄ™.
itp. itd.

--
Liwiusz

Data: 2010-01-21 11:48:10
Autor: op23
[...]

MoĹĽe

 Zatem to klient koĹ„cowy pĹ‚aci prowizjÄ™ karcianÄ…,

Nic nie widzÄ™ na rachunku.

 To nie znaczy, ĹĽe nie istnieje.

To znaczy, że nie ja płacę.

KGO też nie ma na rachunku, a płacisz.

Nie ja

A w cenie kilowatogodziny nie ma napisane ile groszy płacisz na to, że elektrownia musi kupować droższą, zieloną energię.
itp. itd.

No właśnie, kupuję towar na rynku, jego cena jest uwarunkowana przeróżnymi kosztami, ale nie moimi

Data: 2010-01-21 20:47:28
Autor: Liwiusz
op23 pisze:

[...]

    A kto? Za mÄ…kÄ™ w chlebie teĹĽ nie pĹ‚acisz? Ten sam poziom argumentĂłw...

Data: 2010-01-21 21:15:40
Autor: op23
[...]

PĹ‚atnik

Za mąkę w chlebie też nie płacisz?

Ano nie płacę. Za gotowy towar płacę.

Ten sam poziom argumentĂłw...

Identyczny

[...]

Zobacz na temat. Chodzi o koszty ponoszone przez klientów końcowych a nie producentów czy pośredników.

Data: 2010-01-21 21:45:14
Autor: Liwiusz
op23 pisze:

Zobacz na temat. Chodzi o koszty ponoszone przez klientów końcowych a nie producentów czy pośredników.

  Poczytaj o przerzucalnoĹ›ci kosztĂłw.

--
Liwiusz

Data: 2010-01-22 01:04:19
Autor: op23
[...]

W twoich artykułach ? :)

Data: 2010-01-22 17:14:00
Autor: pmlb
Dodatkowe opłaty za płatność kartą w sklepie - Zgodne z praw em ? TAK :-)
Za mąkę w chlebie też nie płacisz?

Ano nie płacę. Za gotowy towar płacę.

Wiec sprawdz z czego sklada sie cena koncowa...
Normalnie nierozumiem takich osob jak ty!
Co chcesz udowodnic, ze na metce nie ma wszyszczegolnionych kosztow calosci?

Data: 2010-01-23 09:57:46
Autor: op23
Dodatkowe opłaty za płatność kartą w sklepie - Zgodne z praw em ? TAK :-)

UĹĽytkownik "pmlb" <pmlb@domino.com>

Za mąkę w chlebie też nie płacisz?

Ano nie płacę. Za gotowy towar płacę.

Wiec sprawdz z czego sklada sie cena koncowa...

Po cholerę ? Jako klient nic nie zmienię, bo to nie moje koszty. Mogę kupić tańszy towar.

Normalnie nierozumiem takich osob jak ty!

A ja takich jak Ty

Co chcesz udowodnic, ze na metce nie ma wszyszczegolnionych kosztow calosci?

A Ty co chcesz udowodnić ? Że koszty wytworzenia towaru mają wpływ na jego cenę ?

Data: 2010-01-23 10:01:07
Autor: Liwiusz
op23 pisze:

Co chcesz udowodnic, ze na metce nie ma wszyszczegolnionych kosztow calosci?

A Ty co chcesz udowodnić ? Że koszty wytworzenia towaru mają wpływ na jego cenę ?

   Sugerujesz, ĹĽe nie majÄ…?

--
Liwiusz

Data: 2010-01-21 12:24:19
Autor: Herald
Dodatkowe opłaty za płatność kartą w sklepie - Zgodne z prawem ? TAK :-)
Dnia Wed, 20 Jan 2010 12:00:57 +0100, Liwiusz napisał(a):

   Jeszcze raz - zarówno gdyby nie było VATu, jak również by nie było prowizji za płatno¶ć kart± (lub prowizję tak± płaciłby klient), ceny towarów byłyby niższe.

Ubawiłe¶ mnie po pachy :)))))))))))
Wierzysz w to co napisałe¶?
Jeżeli tak - to serdecznie współczuję :)

  Zatem to klient końcowy płaci prowizję karcian±,

Tak samo jak inne "ukryte" podatki, parapodatki, narzuty i inne ciulstwa.
Wszystko i tak spływa na "ostatniego" w łańcuszku - czyli na konsumencie :)

Data: 2010-01-21 12:30:47
Autor: Liwiusz
Dodatkowe opłaty za płatno¶ć ka rt± w sklepie - Zgodne z prawem ? TAK :-)
Herald pisze:
[...]

   Zdecyduj się, albo płaci, albo nie płaci.

   A je¶li uważasz, że obecno¶ć VATu nie wpływa na cenę końcow±, to... ja Tobie współczuję...

--
Liwiusz

Data: 2010-01-21 14:15:17
Autor: Herald
Dnia Thu, 21 Jan 2010 12:30:47 +0100, Liwiusz napisał(a):

[...]

Wysuwasz tezę, że gdyby od jutra zlikwidowano VAT to za bochenek chleba
zapłaciłby¶ 7% (lub 22% bo nie wiem jakim VATem jest obłożone pieczywo)
mniej?
Już to widzę jak badylarze obniżaliby ceny :))))
Przecież jak staniała m±k± to chleb nie staniał - był nadal w tej samej
cenie, co kiedy m±ka była droższa.
To samo przecież z cenami benzyny. baryłka ropy leci na łeb a u nas cena za
litr paliw jest taka sama jak była kiedy baryłka była kurewsko droga. Taki
urok "rynkowych zasad" ;)

PS - nie wierz że gdyby zniesiono VAT to produkty, artykuły staniałaby :))

Data: 2010-01-21 14:27:10
Autor: Liwiusz
Herald pisze:
[...]

   Je¶li po obniżeniu VATu cena by nie zmalała, to znaczy to, że w danym sektorze nie ma wolnego rynku, tylko jest monopol albo oligopol. Benzyna jest dobrym przykładem, ale nie nazywajmy tego wolnym rynkiem.

   Jak akcyza na wódkę zmalała, to i ceny wódki poszły w dół.

   Dlaczego cena chleba nie zmalała jak spadła cena m±ki? Nie wiem, nie interesowałem się tym. Może wcale obniżki nie było, albo była niewielka? Może piekarze mieli jeszcze zapasy starej, droższej m±ki? Może obniżka była tylko chwilowa? Może branża i tak ledwo zipie i nie stać j± na obniżki cen, wykorzystuj±c chwilowy spadek na wyj¶cie na plus, albo na zero?

   Generalnie teza, że zdjęcie z ceny 18% podatku nie poskutkuje w warunkach rynkowych obniżeniem się ceny jest bardzo trudna do udowodnienia. Powiem wprost, jest nieprawdziwa. Musiałoby to ¶wiadczyć o zmowie cenowej. W warunkach konkurencyjnych spo¶ród setek konkuruj±cych firm zawsze znajdzie się taka, która wykorzysta fakt obniżki podatków i obniży swoje ceny (choćby dlatego, aby zyskać nowych klientów, to może być w ogóle nowa firma), dalej pójdzie już prosto.

   Dobrze jest argumentować poprzez reductio  ad absurdum. Twierdzisz, że obniżenie podatku o 18% nic nie da? Masz prawo, każdy może bł±dzić. Czy jednak będziesz nadal tkwił w błędzie, gdyby chodziło o podatek 50%? A 100%? A 200%? Gdzie jest granica, kiedy obniżki by były widoczne, a gdzie nie? I dlaczego przebiega ona powyżej 18%?

--
Liwiusz

Data: 2010-01-21 14:34:36
Autor: Herald
Dnia Thu, 21 Jan 2010 14:27:10 +0100, Liwiusz napisał(a):

   Je¶li po obniżeniu VATu cena by nie zmalała, to znaczy to, że w danym sektorze nie ma wolnego rynku, tylko jest monopol albo oligopol. Benzyna jest dobrym przykładem, ale nie nazywajmy tego wolnym rynkiem.

Jak się rypła sprawa z cementowaniami... zmowa cenowa trwała od ~11 lat...
Ale najpierw był myk że cementownie s± nierentowne i trzeba je
sprywatyzować (czytaj: sprzedać obcokrajowcom) - co tez uczyniono.
I nagle.... cuuuuud - cementownie przeżywaj± prosperiti :)
Ale kasa już płynie za granice a nie do polskich kieszeni. Ale cement
kupuje polak za zawyżone ceny - musi go kupować.

Data: 2010-01-21 15:59:13
Autor: pmlb
[...]

W UK od pierwszego grudnia 2008 do 31 grudnia 2009 (13 miesiecy) byla obizona stawka VAT z 17,5% do 15%. Jako przeciwdzialanie kryzysowi.
Efekty cenowe byly widoczne juz 1 grudnia 2008... Sprzedaz przez caly 2009 byla wyzsza niz analogiczna z roku poprzendiego.
Wczoraj ogloszono, ze bezrobocie oraz ilosc zasilkow po praz pierwszy od 2 lat sie zmniejszyla, czyli wzroslo zatrudnienie... to bylo obnizenie VAT zaledwie o 2,5 punkta. Narturanie nie sam VAT za zatrudnienie odpowiada, jednak to pokazuje, ze nawet tak wydawac by sie moglo niewielka obnizka na wacie ma tak potezne konsekwencje.

Data: 2010-01-21 20:49:47
Autor: spp
W dniu 2010-01-21 16:59, pmlb pisze:
[...]

Dokładnie tak, ale ... to działa w obie strony:

"Obniżenie VAT we Francji na usługi gastronomiczne z 19,6 proc. do 5,5 proc. nie wpłynęło na wzrost zatrudnienia w sektorze restauracyjnym. Dodatkowo wpływy z VAT spadły o 2,4 mln euro.

Władze francuskie ujawniły dane dotycz±ce skutków wprowadzenia od 1 lipca 2009 r. obniżonej, 5,5-proc. stawki VAT na usługi gastronomiczne. Niestety, dane te s± druzgoc±ce. W sektorze restauracyjnym nie wzrosło zatrudnienie, tak jak planowano. Ceny spadły zaledwie o 1,46 proc. Jedynym zauważalnym skutkiem obniżki VAT jest spadek wpływów budżetowych o 2,4 mln euro.

:)

--
spp

Data: 2010-01-22 10:49:58
Autor: Herald
Dnia Thu, 21 Jan 2010 20:49:47 +0100, spp napisał(a):

[...]

:)))))))))))))))))))))))))))

Data: 2010-01-22 11:05:24
Autor: Liwiusz
Herald pisze:

[...]

   I z czego tu się cieszyć? Że komu¶ się wydaje, że im więcej pieniędzy w budżecie tym lepiej? Je¶li obniżenie podatków nie spowoduje obniżenia cen (a może tak się stać w branżach "luksusowych", gdzie cena nie jest najważniejsza), to więcej pieniędzy zostanie w kieszeni przedsiębiorców. Będ± mogli więcej wydać na swoje luksusy, daj±c zarobić innym firmom (żeby już nie popadać w demagogie, że przedsiębiorca co tylko oszczędzi, to inwestuje).

   Ergo: obniżka podatków jest korzystna dla ludzi i gospodarki.

--
Liwiusz

Data: 2010-01-22 17:17:20
Autor: pmlb

"Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote in message news:hjbt97$hkq$1news.onet.pl...
Herald pisze:

[...]

Naturalnie!
Nie zakup jednego luksusowego mercedesa miesiecznie wiecej, przynosi korzysci gospodarce ale 10 000 bulek dziennie juz tak.
Jesli obnizy sie cene luksusowego mercedesa nawet o 50% to nie bedzie miec to najmniejszego wplywu na gospodarke i np[. bezrobocie. Ale jesli obnizy sie VAT na bulce to juz bedzie to widoczne.

Data: 2010-01-20 21:21:49
Autor: Liwiusz
op23 pisze:

[...]

   No jasne. Wystarczy zrobić prosty trik umysĹ‚owy - czy ceny pozostaĹ‚yby niezmienne przy CITcie 99%?

--
Liwiusz

Data: 2010-01-21 11:50:08
Autor: op23
[...]

Nie ja, ja jako klient nie mogÄ™

Wystarczy zrobić prosty trik umysłowy - czy ceny pozostałyby niezmienne przy CITcie 99%?

Ale to nie ja płacę. O to mniej wiecej chodzi, że gdybym miał płacić te wszystkie koszty to szukałbym tańszego dostawcę.

Data: 2010-01-22 01:07:38
Autor: op23
[...]

Ja producent jestem by gadać o swoich kosztach ?

Data: 2010-01-22 07:53:50
Autor: Liwiusz
op23 pisze:

[...]

   WÄ…tpiÄ™, abyĹ› cokolwiek produkowaĹ‚ ;)

--
Liwiusz

Data: 2010-01-22 08:22:29
Autor: Andrzej Adam Filip
Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> pisze:
op23 pisze:

UĹĽytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl>

Ale to nie ja płacę. O to mniej wiecej chodzi, że gdybym miał
płacić te wszystkie koszty to szukałbym tańszego dostawcę.

  Jakiego? Takiego co CIT nie pĹ‚aci? Tym bardziej daĹ‚byĹ› dowĂłd, ĹĽe
wysokość opłat wpływa na cenę końcową, o czym właśnie mówimy.

Ja producent jestem by gadać o swoich kosztach ?

  WÄ…tpiÄ™, abyĹ› cokolwiek produkowaĹ‚ ;)

A bełkot to sam się robi? ;-)

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Każdy kogut pieje najgłośniej na własnej grzędzie.

Data: 2010-01-22 14:35:05
Autor: op23
[...]

Wątpię abyś zrozumiał moje pytanie :)

Data: 2010-01-20 13:01:53
Autor: Maddy
Dodatkowe opłaty za płatność kartą w sklepie - Zgodne z prawem ? TAK :-)
W dniu 20-01-2010 11:04, pmlb pisze:
Jak rĂłwnieĹĽ trochÄ™ klientĂłw mniej. Ludzie odzwyczajajÄ… siÄ™ od noszenia
[...]

Ale to działa dokładnie odwrotnie. Im dłużej używam kart tym bardziej mi się to podoba. I widzę to samo u znajomych. I to nie są smarkacze zachwyceni nowościami. Moi znajomi są w większości po 40.

Poza tym używanie kart wymaga pewnej praktyki. Im dłużej, tym człowiek coraz pewniej lawiruje w gąszczu regulaminów i ofert.

Ja ci tylko powiem tak, posiadacz karty w polsce:
- placi bankowi za posiadanie konta

A jak nie masz karty to masz z automatu darmowe konto????
Czy moĹĽe pieniÄ…dze trzymasz w skarpecie?

- za posiadanie karty
Niekoniecznie.

- za prowizje pobierane przy placeniu w sklepie.

Kiedy płacę kartą, płacę tyle samo co gotówką lub MNIEJ. Po prostu moją kartę wybrałam z głową. Wysiłek umysłowy uważam za niewielki koszt w stosunku do całości.

Tak, wiem, podobno gdzieś tam są rabaty za gotówkę ale ja nie spotkałam się jeszcze z takim przypadkiem, więc zakładam, że to są jednostki pomijalne.
No i w takim sklepie dokonałabym zakupu dwa razy - pierwszy i ostatni.

- niewszdzie i nie wszysko kupi sie za karte (a wiec karta nie jest
uniwersalna i jest dodatkowym przedmiotem jaki nosi sie przy sobie)

Kiedy mam kartę, to mogę zapłacić albo kartą albo gotówką, jak mi wygodniej.
Jak nie mam karty pozostaje mi tylko gotĂłwka.
No ale skoro dla kogoĹ› brak wyboru to wygoda, to ja przepraszam.
De gustibus etc....

- niektore slkepy wymagaja zakupow na okreslona kwote by dokonac
platnosci karta.

I co z tego? 30zł zawsze mam w portfelu, te limity to 10-15zł.

Jak wiec widzisz, gotowka nie posiada zadnego ograniczenia wykazanego
wyzej! A ile taniej?

Wcale nie taniej.
Moja karta, nie dość, że za nią nie płacę (bo wyrabiam ten niebotyczny limit płatności miesięcznych - 500zł, nawet tego nie zauważając, jezu! ale ze mnie burżuj!), to jeszcze daje mi zniżki w paru miejscach w których bywam często (restauracje, kina, moje ulubione delikatesy).
I nie muszę się zastanawiać, ile gotówki ze sobą nosić.

ps.
Banknot 50 zl, nawet 5 takowych to zadsne obciazenie w kieszeni,
objetosciowo to mniej niz karta.

A jak już je wydasz to skąd bierzesz następne?

Jak kiedys braknie ci tych 20zl i jedyna alternatywa bedzie wyplata z
bankomatu po oplaceniu prowizji w wysokosci 20zl to wtedy moze
zrozumiesz o czym pisze.

Ale skÄ…d Ty bierzesz tÄ… gotĂłwkÄ™?
Swoja drogÄ… w jakim banku sÄ… takie prowizje????

Ludzie ktorzy calkowicie przechodza na karte sa bardzo ogrtaniczeni i w

Piszesz o jakichĹ› fantomach.
Nie ma ludzi "ktorzy całkowicie przechodzą na kartę". Sa ludzie którzy płaca kartą, jeżeli tylko jest to możliwe i ten sposób płatności preferują.
Posiadanie karty nie powoduje, ĹĽe od gotĂłwki dostaje siÄ™ raka.

Na ogół nie zrzucają mnie niespodziewanie ze spadochronem w środek Puszczy Białowieskiej, jak jadę gdzieś "na wieś" to biorę ze sobą więcej gotówki. Ale miejsc gdzie nie ma bankomatu jest coraz mniej.
I nie, nie płacę 20zł za wypłatę. Płacę zero zł.

zasadzie powinno ich byc zal. Bo nawet nie wiedza ile placa za to glupie
przyzwyczajenie.

Wiedzą dokładnie. Czasami, coraz rzadziej, płacą ekstra za tę czy inną wygodę. Wygoda to rzecz osobnicza i akceptowalny jej koszt także.

To Ty po prostu nie wiesz jak działa system, i że człowiek średnio rozgarnięty może poruszać się po całym tym karcianym świecie z korzyścią dla siebie. Nie wnikam, czy nie chcesz widziec czy ta wiedza Cię przerosła.

Fakt, że banki zarabiają przy okazji moich platności, nie znaczy że ja wydaję więcej.
Ekonomia to nie jest gra o sumie zero (chociaĹĽ tak siÄ™ wydaje marksistom).

W sobotę zapłaciłam w mojej ulubionej restauracji o 25 zł mniej kartą niż bym zapłaciła gotówką. To jest 100zł miesięcznie lekko licząc.
Prawie jeden obiad ekstra a ja uwielbiam indyjskie ĹĽarcie.

[...]

Najczęściej spotykany warunek zwrotu opłaty za kartę, to odpowiedni poziom obrotów na niej. Banki dają różne limity tych obrotów, trzeba sobie znaleźć bank, który jest odpowiedni dla stanu naszych finansów.

Ale ogólnie im więcej płacisz kartą tym jest tańsza w utrzymaniu.

Droga karta oznacza, że użytkownik to albo głąb (nie rozumie jak to działa, daje sobie wciskać produkt dla niego nieodpowiedni, nie potrafi liczyć, trzyma się kurczowo swojego pko bo tam miała konto babcia i prababcia) albo leń (bo zdobywanie informacji to wysiłek straszny!)

Ewentualnie ma na tyle małe dochody, że nie jest dla banku pożądanym klientem.
No cóż, życie jest niesprawiedliwe.

Nie bierzesz też pod uwagę, jak drogi dla gospodarki jest pieniądz fizyczny i obrót gotówkowy (to wymaga patrzenia dalej, iż koniec własnego nosa). Niektóre monety kosztują w produkcji więcej niż nominał na nich nabity. Ten koszt ponosi Skarb Państwa a więc każdy z nas. Banki płacą olbrzymie koszty przewozu i ochrony gotówki. Liczenia, pakowania itp. Bankomaty też musi ktoś załadować równo ułożonymi banknotami. I tego ktosia musi jeszcze ktoś inny ochraniać.
I dodajmy jeszcze sprawdzanie autentyczności banknotów. Koszty rosną z każdym krokiem.

Na dodatek znalezienie banku, który nie pobiera prowizji od wpłaty gotówki na konto firmowe graniczy z niemożliwością. Często jest to kilka porcent - porównywalne z prowizją od kart. A sklepikarz podatki płacić musi przelewem i jakoś te pieniądze, które mu tak wspaniałomyślnie wręczyłeś w gotówce, na to konto przetransferować.

PodsumowujÄ…c:

Nie uĹĽywasz kart. Fajnie. Twoja decyzja.
Ale swojÄ… decyzje podjÄ…Ĺ‚eĹ› na podstawie plotek i tzw. obiegowych opinii ktĂłre teraz z uporem maniak prezentujesz jako fakty.
I generalizujesz. Bo zawsze rozwaĹĽa siÄ™ konkretnÄ… kartÄ™ i ofertÄ™ konkretnego banku dla konkretnej osoby.
Dla Ciebie wadą systemu jest, że nie jest równo wszędzie i dla wszystkich.
Hmm...

Twój czołowy argument, niewyartykułowany wprost, ale przebijający z każdego zdania, brzmi "kart są do d.. bo przy ich używaniu trzeba więcej mysleć!".

I tego już chyba komentować nie trzeba.

--
*** Stosujesz się do powyższych teorii na własną odpowiedzialność ***

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-01-20 21:13:46
Autor: pmlb
[...]

Pokaz mi barana ktory w stadzie baranow bedzie piac?
Mundurki tez nosicie jednakowe? W tych samych miejscach jadacie?

Poza tym używanie kart wymaga pewnej praktyki. Im dłużej, tym człowiek coraz pewniej lawiruje w gąszczu regulaminów i ofert.

Ja tam wole lawirowac na lazurowym wybrzezu, a nie w ofertach bankow...
No ale jak to mowia, jeden lubi pomarancze a drugi oferte o 0.05% mniejsza prozije:)
Ile poswiecasz czasu na przegladanie ofert? A co jak sie okaze, ze za tydzien inny bank dal lepsza oferte?

Ja ci tylko powiem tak, posiadacz karty w polsce:
- placi bankowi za posiadanie konta

A jak nie masz karty to masz z automatu darmowe konto????
Czy moĹĽe pieniÄ…dze trzymasz w skarpecie?

W Polsce dokladnie tak, w UK w banku - ale tu jest 100% za darmo.
Niby dlaczego mam dawac komus zarabiac na mojej pracy?

- za posiadanie karty
Niekoniecznie.

Masz takowa bezwrunkow?

- za prowizje pobierane przy placeniu w sklepie.

Kiedy płacę kartą, płacę tyle samo co gotówką lub MNIEJ. Po prostu moją kartę wybrałam z głową. Wysiłek umysłowy uważam za niewielki koszt w stosunku do całości.

Ja nie musze, ja wysilek poswiecam na cora zwiekszy profit. Nie interesuje mnie grzebanie kto ma lepsza karte bo mniej p-latna czy mniej warunkow do spelnienia, jesli zanosze moje zarobione pienadze do banku i bank z nich robi profit dla siebie to ja chce by bank ze mna sie podzielil bezwarunkowo a nie zebym ja jeszcze doplacal czy tanczyl jak bank zagra... zwlaszcza, ze to byly moje pieniadze a nie kogos innego. Zgadza sie?

[...]

Twoja strata, sklep raczej sie utrzyma. Ba, jak banki zaczna stosowac wieksze prowizjie, to zacznie kurczyc ta mozliwosc placenia karta.

- niewszdzie i nie wszysko kupi sie za karte (a wiec karta nie jest
uniwersalna i jest dodatkowym przedmiotem jaki nosi sie przy sobie)

Kiedy mam kartę, to mogę zapłacić albo kartą albo gotówką, jak mi wygodniej.

Ja tez.

Jak nie mam karty pozostaje mi tylko gotĂłwka.
No ale skoro dla kogoĹ› brak wyboru to wygoda, to ja przepraszam.
De gustibus etc....

A gdzie pisalem o braku wyboru?
Ja tez korzystam z karty bo jest za darmo bez warunkow. W supermarkecie, w innych sprawach staram sie wylacznie gotowka. Moje srednie zakupy dzienne to 15 funtow (pomijam wieksze) jakos nigdy nie cierpialem z powodu obciazenia portfela 40 czy 100 funtami...

- niektore slkepy wymagaja zakupow na okreslona kwote by dokonac
platnosci karta.

I co z tego? 30zł zawsze mam w portfelu, te limity to 10-15zł.

Wlasnie chodzi o limity - tego nie rozumiesz, gotowka nie ma limitu!
Limit to ograniczenie, wymuszenie pewnego zachowania ktre nie bylo p[rzez ciebie zaplanowane...
Dzis nie przeszkadza ci limit 10zl, i mimium 500zl obrotu na karcie jutro bedziesz musial to podwoic ...
Ja nie mam zadnego limitu, a jesli bedzie (na co sie nie zanosi) to zamkne konto!

Jak wiec widzisz, gotowka nie posiada zadnego ograniczenia wykazanego
wyzej! A ile taniej?

Wcale nie taniej.

Duzo taniej.

[...]

A jak (czego absolutnie ci nie zycze) zachorujesz to bank ci da dyspenze czy walnie prowizje tak by sie odniechialo chorowac?
No ile gotowki nosic? A ile ci potrzeba na dzien?. Ile wydajesz karta srdnio dziennie pomijac zakupy w supermarkecie i wieksze jak wyposazenie domu? Wydajesz po 300zl dziennie?

ps.
Banknot 50 zl, nawet 5 takowych to zadsne obciazenie w kieszeni,
objetosciowo to mniej niz karta.

A jak już je wydasz to skąd bierzesz następne?

Z bankomatu bez prowizji a tak na serio jadac gdzies zabieram tyle gotowki by sie nie krepowac, i wyobraz sobie wcale walizka do tego nie potrzebna:)
Poza tym ile mozna dziennie wydac na sniadanie, kawe gazete, paliwo, jakies pierdoly? ja ok 15 funtow, czasem i ze 50 czasem 10... 40 czy 100 funtow to zadne obciazenie portfela:)

[...]

Ja skad biore gotowke?./ Od klientow:)) Oni maja taniej ja tez mam duzo wygodniej.

[...]

Niestety ludzi przechodzacyc calkowicie na karte przybywa i co ciekawe wlasnie w Polsce! (moze to efekt biedy?) Niedawno czytalem watek, ze ktos chcial zapalki karta kupic... czy cos podobnego.

[...]

Za kazdym razem zero? Poza tym nie chodzi o zrzucenie kogos na spadochronie w puszczy.
Przyklad:
Mieszkasz w Warszawie? (zaloze, ze tak do przykladu)
Jestes w Suwalkach, sobota, gopdzina 15:00 -25st. Idziesz do bankomatu po gotowke by kupic sobie cokolwiek, w sklepie karty nie obsluguja. podczas operacji w bankomacie nastepuje awaria, masz srodki zablokowane ale gotowki bankomat ci nie wydal. Pecgh cchial, ze chciales npp. wybrac 1000 i tyle tylko miales na koncie. Co teraz sie dzieje z toba? O 15:00 250-300km od domu przy -25st. i jeszcze sobota... nie znasz nikogo. Wlasnie zostales zrzucony w puszczy...
Przyklad jak najbardziej realny. I wcale nie akademicki, ale takie przypadki (podobne) byly.

[...]

Karta to wygoda dla banku! To, ze nuczyli cie, ze to tez wygoda dla ciebie jest wylacznie takim samym faktem jak to, ze nauczyli cie, ze jest Jeden Bog. Choc wiesz, ze kazda religia ma swojego.
Karte wymyslono tylko po to by bank nie musial miec gotowki i operacje doknywac bezgotowkowo - o ironie, bank do tego powinien doplacac klientowi a nie karac prowizjami...

To Ty po prostu nie wiesz jak działa system, i że człowiek średnio rozgarnięty może poruszać się po całym tym karcianym świecie z korzyścią dla siebie. Nie wnikam, czy nie chcesz widziec czy ta wiedza Cię przerosła.

Wiesz, ze masz racje:)) W Polsce na pewno obecnie konta nie otworze. Nie mam czasu robic fakultetow z ofert... Wertowac w internecie kto da mi mniej prowizji... kto mnie mniej skasuje gdzie wymagania mniejsze.
A co do systemu, to wdaje mi sie, ze znam go z tej drugiej strony "lustra";) no ale moze mi sie tylko wydaje:)) i niech tak zostanie.

Fakt, że banki zarabiają przy okazji moich platności, nie znaczy że ja wydaję więcej.

A co profit spada z sufitu? (w innym przypadku doslownie tak tu niestety nie!) wydaje ci sie, ze nie wydajesz wiecej:) Czy przez to, ze w paliwie jest 50 czy 70% roznego rodzaju podatkow tez oznacza ze nie wydajesz wiecej na to paliwo?

Ekonomia to nie jest gra o sumie zero (chociaĹĽ tak siÄ™ wydaje marksistom).

Ekonomia to pustoslowie, wymyslone by ludzi oszyukiwac.
Ekonomia nie istnieje! Jak by ekonomia istniala to nigdy by nie bylo kryzysow... pomyslales o tym?:)) wapie:)) widzisz co robi sila PR! Proste i oczywiste sprawy stawia tak jak by byly kosmiczne:))

W sobotę zapłaciłam w mojej ulubionej restauracji o 25 zł mniej kartą niż bym zapłaciła gotówką. To jest 100zł miesięcznie lekko licząc.
Prawie jeden obiad ekstra a ja uwielbiam indyjskie ĹĽarcie.

Moze wlasnie dlatego zaplaciles bo tylko ty lubisz cury?:)
Pokosztuj arabskiego:) jest lepsze:)

[...]

I znow szukanie, szukanie.... kto mnie najmniej okradnie:)))

Ale ogólnie im więcej płacisz kartą tym jest tańsza w utrzymaniu.

Karta powinna byc za darmow bez najmnijeszego warunku (tak jest w UK) i koniec. Bo karta jest dla banku a nie dla klienta.

[...]

No wlasnie, wine zwalasz na klienta... bo nierozgarniety czy nie ma internetu... a moze bank jest winny, ze wlasnie tak oszukuje i wykorzystuje taka sytuacje?
Dlaczego wg. ciebie to klient jest glupi - a jak nie ma mozliwosci?
Bank chce twoich pieniedzy, twoich zarobionych a wiec czasc twojej pracy, dlaczego jeszcze musisz oddac bankowi czesc swojej pracy?
Paradoksalnie, ludzi ktorych nazywasz glabem mozna odiesc do polakow i bankow w Polsce.
Cytuje ciebie:
" Droga karta oznacza, że użytkownik to albo głąb (nie rozumie jak to
 dziaĹ‚a, daje sobie wciskać produkt dla niego nieodpowiedni, nie potrafi
 liczyć, trzyma siÄ™ kurczowo swojego pko bo tam miaĹ‚a konto babcia i
 prababcia) albo leĹ„ (bo zdobywanie informacji to wysiĹ‚ek straszny!)"

Ja w UK nie place nic za bankowosc, czy moge nazwac ludzi glabami w polsce bo oni placa lub zgadzaja sie na spelnienie wymagan - bo widac nie rozumieja jak to dziala i jak system REALNIE DZIALA.

Ewentualnie ma na tyle małe dochody, że nie jest dla banku pożądanym klientem.
No cóż, życie jest niesprawiedliwe.

Bank pozada wlasnie klientow z malymi dochodami. Nie rozumiesz sytemu:)
Zyjesz w siwiecie wyprodukowanym przez PR:) oto jestes w gornie najlepszych klientow bo zarabiasz duzo i duzo placisz na konto":)) Do takich kazdy chce rownac, a zwlaszcza ci najmniej zarabiajacy... by nie wypasc ze soleczenstwa.
A tak naprawde to banki wola 1 000 000 klientow z dochodami 1500zl niz 10 z dochodem 10000zl....
Bo kto wiecej kasy przyniesie 10 bogatych czy 1 000 000 biednych?:)) teraz rozumiesz jak to dziala?

[...]

Czy moesz podac ile wynosi w takim razie koszt 1zl?
A wiesz, ze ok 5% lub nawet mniej to pieniadze w fizycznej formie (papierki, biloniki) reszta to elektornika...
Masz jakies dane dotyczace tych kosztow czy tak tylko powtarzasz za PR:)

[...]

A!!! Zaraz zaraz, zaczynamy juz wkraczac w zupelnie inne tematy. Na sklepikarzu PANSTWO wymusilo taka forma placenia podatku. Czyli mozna powiedzic, ze banki sa bardzo blisko "panstwa" i dzieki przymusowi moga na tym sklepikarzu zarabiac:)
Popatrz w UK, podatek mozna zaplacic: gotowka, czekiem, karta, przelewem, poleceniem pocztowym.... naturalnie 100% bez prowizji!

PodsumowujÄ…c:

Nie uĹĽywasz kart. Fajnie. Twoja decyzja.

Nigdzie tego nie napisalem.

Ale swojÄ… decyzje podjÄ…Ĺ‚eĹ› na podstawie plotek i tzw. obiegowych opinii ktĂłre teraz z uporem maniak prezentujesz jako fakty.

Plotek?:))Przeczytaj Prawo Bankowe - to wystarczy... i zobaczysz gdzie sa plotki;))

I generalizujesz. Bo zawsze rozwaĹĽa siÄ™ konkretnÄ… kartÄ™ i ofertÄ™ konkretnego banku dla konkretnej osoby.

Nie! Profit (a o to w tym chodzi) roni sie na masie. Stwarza sie pozory indywidualnosci, po o 1% bedzie mniej prowizji,... ale juz bezprowizyjnego nie znajdziesz.

Dla Ciebie wadą systemu jest, że nie jest równo wszędzie i dla wszystkich.
Hmm...

Nie, dla mnie wada jest, ze banki zabieraja ludziom pieniadze tylko za to, ze oni przynosza je do banku by ten mogl na nich zarabiac - mowiac ogolnie.

Twój czołowy argument, niewyartykułowany wprost, ale przebijający z każdego zdania, brzmi "kart są do d.. bo przy ich używaniu trzeba więcej mysleć!".

Nie do konca choc jest w tym cien prawdy.
Nie mam na mysli siebie w UK, bo jak pisalem nie raz tu jest to za darmo. I ja faktycznie nie musze myslec ile zaplace bo nic nie zaplace:) Dlaczego mam myslec ktory bandzior zedrze ze mnie mniejsza prowizje za dokonane zakupy? Pomysl, jak bys mial przy sobie bandziora ktry z portfela przy kazdym zakupie bierze ci procent... I paradoksalnie, moge odwrocic towje zdanie - tak trzeba myslec przy uzywaniu karty... ludzie ktorzy myusza spelniac warunki, lub placic jak ich nie spelnia faktycznie nie mysla.... Bo co znaczy spelnic awrunek a w przyopadku jego nie spelnienia dostac kare? Juz wiesz:)))

Data: 2010-01-21 12:31:24
Autor: Herald
Dodatkowe opłaty za płatno¶ć kart± w sklepie - Zgodne z prawem ? TAK :-)
Dnia Wed, 20 Jan 2010 21:13:46 -0000, pmlb napisał(a):

Poza tym używanie kart wymaga pewnej praktyki. Im dłużej, tym człowiek coraz pewniej lawiruje w g±szczu regulaminów i ofert.

Ja tam wole lawirowac na lazurowym wybrzezu, a nie w ofertach bankow...
No ale jak to mowia, jeden lubi pomarancze a drugi oferte o 0.05% mniejsza prozije:)

Jeżeli masz odrobinę inteligencji i trzeĽwo my¶lisz, to da się np. przy 2-3
KK spokojnie obskoczyć 5 miesięcy na "kredyt" bez zapłacenia złotówki
odsetek. Jedyni opłata za karty roczna w wysoko¶ci ~45zł (choć jeżeli
korzystasz z karty na odpowiednim poziomie - to opłaty rocznej i tak nie
ma.
Ale jest jedno ale .. .trzeba my¶leć i znać GP, okres rozliczeniowy itp itd
;)

Data: 2010-01-21 12:38:40
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-01-21 12:31, Użytkownik Herald napisał:

[...]

Tyle że maj±c pieni±dze na koncie i w portfelu nie widzę powodu
dla którego miałbym to robić. Ale rozumiem że dla niektórych
może być to jaka¶ odmiana "sportów extremalnych".  :-)

Pozdrawiam

Data: 2010-01-21 12:46:04
Autor: Tomasz Kaczanowski
RadoslawF pisze:
[...]

Jeno z zastosowań: możesz - w razie potrzeby większych zakupów rozłożyć sobie wydatki tak, aby budżet domowy za bardzo tego nie odczuł. Np. po jednych ¶więtach padła mi stara lodówka, pojechałem do sklepu i kupiłem now±, wiedz±c, ze tak na prawdę zapłacę za ni± z nowej pensji i nie muszę naruszać oszczędno¶ci. Trzeba jedynie umieć się pilnować i nie wydawać więcej niż możemy zwrócić, oraz zwracać w terminie.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-01-21 14:18:32
Autor: Herald
Dnia Thu, 21 Jan 2010 12:46:04 +0100, Tomasz Kaczanowski napisał(a):

[...]

W dodatku przy trzech KK, mogę "jechać" w zasadzie na okr±gło na -13000zł
(limit najmniejszej KK) bez żadnych odsetek. I to na okrętkę.
Swoje 13000 mogę np. zdeponować na lokacie ... :))))
Ale, to uwaga do radosława i pmlb - trzeba potrafić z czego¶ korzystać i to
wiedzieć :)

Data: 2010-01-21 17:06:38
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-01-21 14:18, Użytkownik Herald napisał:

Ale, to uwaga do radosława i pmlb - trzeba potrafić z czego¶ korzystać i to
wiedzieć :)

W pierwszej kolejno¶ci trzeba co¶ takiego chcieć i to jest
ten fakt którego nie potrafisz zrozumieć.
S± ludzie którzy po prostu nie chc±.

Pozdrawiam

Data: 2010-01-21 16:04:30
Autor: pmlb

"Herald" <herald@onet.eu> wrote in message news:1tn9sxycqu8sg.36nzswzn8jt6$.dlg40tude.net...
[...]

No wlasnie, ja tego nadal nie pojmuje.
Moze faktycznie moja inteligencja jest niska i w Polsce ludzie sa na znacznie wyzszym poziomie inrteligecji bo ja:
mam karte kredytowa ktora mnie nic nie kosztuje bez zadnych warunkow.
Malo, mam 56 dni na splcaenie zadluzenia KK bez odsetek, moge w przypadku dyuzego zadluzenia np. przeniesc je na druga karte gdzie daja mi zero odsetek przez 18 miesiecy (poza prowizja od przelania 2-3%)
Karte kredytowa splaca karta debeowa przez internet (tak mi wyodnie).
Piszesz o analizjie kilku kart i prowadzenie wnikliwych obliczen co bardziej sie oplaca ile musz wydac by nie zplacic rocznej ooplaty itp... Faktycznie to przerasta moja inteligecje, i widocznie anglikow tez bo to jest za darmo...
I wytlumacz mi, jak trzeba byc inteligetnym by brac KK i jeszcze za nia placic rocznie nawet jesli ta oplata jest ukryta w warunkach korzystania z tej karty?

Data: 2010-01-21 19:47:55
Autor: op23
Dodatkowe opłaty za płatność kartą w sklepie - Zgodne z praw em ? TAK :-)

UĹĽytkownik "pmlb" <pmlb@domino.com>
Ale o co chodzi ? Nam się te karty po prostu opłaca używać. Pomijając przypadki o których teraz dyskutujemy nie ma problemu prowizji i nie wiem czego tam jeszcze "dostrzegłeś".

Data: 2010-01-21 19:27:08
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 20 Jan 2010, pmlb wrote:

Predzej czy pozniej po okresie fascynacji
[...]
Ja ci tylko powiem tak, posiadacz karty w polsce:
- [...]
- [...]
- [...]
- [...]
- [...]

  No ładnie.
  A gdzie najważniejsza i podstawowa wła¶ciwo¶ć karty - czyli podawanie
organizacjom bankowym (dobrowolnie!) informacji kiedy, co i za ile
się kupuje?
  Jakie¶ bzdurne "ustawy o ochronie danych", nadużywane i nadinterpretowane
(celem np. "ochrony numeru rejestracyjnego samochodu" :P), a tu ludziska
same wciskaj± pełny opis "finansowy" :O

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-21 20:12:46
Autor: pmlb
[...]

Kiedys przy okazji wizyty w banku, znajomy pokazal mi co bank "wie" o kliencie:)))
Powiem tylko, tak... nie bylo tam jedynie informacji kiedy sram...
Co kupuje, gdzie tankuje i ile, co zamiawiam przez internet, skad mam dochody, ile place podatku, jaki podatek place... to tylko konto+karta
Do tego informacjie z councilu z cala moja historia (ta zapisana w papierach) w UK!
Poprzez analize karty i konta plus dane z gminy bank jest w stanie o mnie powiedziec wszystko poza tym kiedy sram... NAPRAWDE GOTOWKA JEST CUDOWNA:)
Az dziw bierze, ze w Polsce ludzie tak starsznie chca kart i wszedzie nimi placic. Byc moze w Polsce jeszcze takich informacji sie nie kolekcjonuje, wszak to wlasnie anglicy sa mistrzami swiata w "hurtowniach danych". Ale...

Data: 2010-01-21 22:35:21
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 21 Jan 2010, pmlb wrote:

[...]

  No to po dobroci pytałem, dlaczego pomijasz ten "szczegół" :|

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-21 22:18:15
Autor: pmlb

"Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> wrote in message news:Pine.WNT.4.64.1001212234390.3744quad...
On Thu, 21 Jan 2010, pmlb wrote:

[...]

Bo dla 90% czytelnikow tej grupy to teorie spiskowe dziejow...
A powiedz im, ze dostep do takich informacji ma praktycznie kazda osoba w banku (nie mowie o pracownikach obslugi jak sprzataczki czy konserwator) to juz jests "debilem" z "paranojami" przesladowczymi.
Dlatego nie poruszam tego tematu.
Kiedys chcalem, przy okazji dyskusji na grupie bankowosci, informujac, ze na wycieczki zagraniczne staram sie placic tylko gotowka, nawet jesli to sa wycieczki biznesowe, za co zostalem okrzykniety jaskinio0wcem bankowym, bo z karta wygodniej i nowoczesnie... Na moje pytanie o obawe przed danymi zostawionymi w banku, zostalem potraktowany jak trol:)

Data: 2010-01-21 23:27:21
Autor: Andrzej Adam Filip
"pmlb" <pmlb@domino.com> pisze:
"Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> wrote in message
On Thu, 21 Jan 2010, pmlb wrote:

 No Ĺ‚adnie.
 A gdzie najwaĹĽniejsza i podstawowa wĹ‚aĹ›ciwość karty - czyli podawanie
organizacjom bankowym (dobrowolnie!) informacji kiedy, co i za ile
[...]
Kiedys przy okazji wizyty w banku, znajomy pokazal mi co bank "wie"
o kliencie:)))

 No to po dobroci pytaĹ‚em, dlaczego pomijasz ten "szczegół" :|

[...]

A ty masz coĹ› do ukrycia przed bankiem lub NSA.gov? ;-)

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Nie ma bliższego związku niż związek między bliźniakami.

Data: 2010-01-22 00:05:04
Autor: pmlb
Dodatkowe opłaty za płatność kartą w sklepie - Zgodne z praw em ? TAK :-)

A ty masz coĹ› do ukrycia przed bankiem lub NSA.gov? ;-)

Ja?... ja tam tylko lubie gotowke:) Taki starodawny jestem.;)

Data: 2010-01-22 11:46:00
Autor: Herald
Dnia Thu, 21 Jan 2010 20:12:46 -0000, pmlb napisał(a):

Kiedys przy okazji wizyty w banku, znajomy pokazal mi co bank "wie" o kliencie:)))

Byłe¶ u znajomego w banku jak te dwie dziennikarki we wczorajszej "Uwadze"?
;)))))))))

Co kupuje,

Hehe , opowiadasz bajeczki kole¶ :)

gdzie tankuje

A to jest naturalne i wynika z miejsca transakcji.

i ile,

ROTFL :)
Może jeszcze podane czy "ropa" czy Pb98?  ;))))

co zamiawiam przez internet,

Spadłem z krzesła :)))))

skad mam dochody,

Ja pierdole...kiedy skończ± ci się pomysły?  :)))

ile place podatku, jaki podatek place... to tylko konto+karta

Dżizassss...... masz kolegę który ma złot±, czarodziejsk± kulę :))))

Data: 2010-01-22 11:56:10
Autor: Tomasz Kaczanowski
pmlb pisze:
> Kiedys przy okazji wizyty w banku, znajomy pokazal mi co bank "wie" o kliencie:)))

Bajki możesz opowiadać. Pracowałem przy tworzeniu oprogramowania dla banków...

> Powiem tylko, tak... nie bylo tam jedynie informacji kiedy sram...
> Co kupuje, gdzie tankuje i ile, co zamiawiam przez internet,

Bzdura, tylko tyle ile transakcja pokazuje - więc nie wiesz ani ile, ani co zamawiasz, Wie tylko gdzie i na jaka kwotę

> skad mam dochody, ile place podatku, jaki podatek place...

Nie - wie tylko jakie masz dochody i to pod warunkiem, że dostajesz przelewy z wypłat do tego banku. O wysoko¶ci podatku nie wie.

Dodatkowo - duzo więcej informacji zostawiasz komentuj±c na forum czy w usenecie...

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-01-22 11:03:44
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 22 Jan 2010 11:56:10 +0100, Tomasz Kaczanowski napisał(a):

Dodatkowo - duzo więcej informacji zostawiasz komentuj±c na forum czy w
usenecie...

Oj tak, oj tak -- mitomania rzuca się w oczy ;-)

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2010-01-22 17:30:11
Autor: pmlb

"Tomasz Kaczanowski" <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote in message news:hjc088$reu$1news.onet.pl...
pmlb pisze:
> Kiedys przy okazji wizyty w banku, znajomy pokazal mi co bank "wie" o
kliencie:)))

Bajki możesz opowiadać. Pracowałem przy tworzeniu oprogramowania dla banków...

Byc moze w polsce hurtownie danych to cos nowego lub nawet nieznanego.
Kiedys tego nie bylo, to fakt.
W UK, byle bank powie ci o tobie wszystko, lacznie z konkretnymi zkupami jakie zrobiles.
Nie tylko cene ale konkretne towary!
Ba!  Jak bedzie to im do czegos potrzebne to nawet ci wylicza ile piwa kupiles i co przewaznie przy okazji piwa kupowales.
Wiearz mi, mowisz o jakims programiku dla malego banku, ja ci pisalem o hurtowni danych. To tak jak bys porownal wiejska gmine do urzedu premiera panstwa.
Naprwde, pisac programik dla banku a miec pojecie o systemie to dwie rozne sprawy.

> [...]

Bzdura, tylko tyle ile transakcja pokazuje - więc nie wiesz ani ile, ani co zamawiasz, Wie tylko gdzie i na jaka kwotę

Pokazje, pokazuje. Czlowieku ja to widzialem na wlasne oczy! Rozumiesz!?

> skad mam dochody, ile place podatku, jaki podatek place...

Nie - wie tylko jakie masz dochody i to pod warunkiem, że dostajesz przelewy z wypłat do tego banku. O wysoko¶ci podatku nie wie.

Kolejna bzdura, bank dokladnie wie jakie masz dochody bo sa wplywy z czekow, z przelewow z innych platnosci, na podstawie tego musisz sie rozliczyc w Urzedzie Skarbowym. Kazdy wplyw na konto to przychod... no lae jak widze ty nie tylko piszesz programiki ale tez i ekspert od ksiegowosci jestes.

Dodatkowo - duzo więcej informacji zostawiasz komentuj±c na forum czy w usenecie...

Serio?
No popatrz, znasz moje dane? Jeses p[ewny, ze ten a tamten jest moim dostawca internetu a nie jest to bramka proxy? Znasz moj adres? Nazwisko? Nawet nie mozesz prowonac dwuch tych samych maili z tego samego identyfikatora. Zmienic IP mozna zawsze, przed kazdym postem. I jaka kaszane dostaniesz w odpowiedzi?
Nawet jesli ktos nie zmieni to jaki informacjie dostaniesz przez usnet? IP... i co sobie z nim zrobisz?
Karta wydana przez bank jest iminenna, identyfikujaca konkretnie ciebie. Internet nie!

Data: 2010-01-25 09:16:15
Autor: Tomasz Kaczanowski

pmlb pisze:
> [...]

Kiedys tego nie bylo, to fakt.
W UK, byle bank powie ci o tobie wszystko, lacznie z konkretnymi zkupami jakie zrobiles.

No to¶ mnie rozbawił.... Wiesz ile miejsca takie informacje zajmuj± i ile kosztuje ich utrzymanie, że juz nie wspomnę, że wszyscy wystawcy kart musieli by mieć umowy o przekazywanie takich danych ze sklepów, a tamte musiałyby mieć odpowiednie wprowadzone w ten sam sposób dane do własnej bazy. To s± koszty, a z takich danych i tak nic nie przyjdzie, więc patrz±c na ogrom kosztów jest to bajka z filmów SF.

Nie tylko cene ale konkretne towary!
Ba!  Jak bedzie to im do czegos potrzebne to nawet ci wylicza ile piwa kupiles i co przewaznie przy okazji piwa kupowales.

Tak, ale piwa nie dopiłe¶ bo ci mucha wpadła...

Wiearz mi, mowisz o jakims programiku dla malego banku, ja ci pisalem o hurtowni danych. To tak jak bys porownal wiejska gmine do urzedu premiera panstwa.

Tak, i o lotach kosmicznych jeszcze napisz....

Naprwde, pisac programik dla banku a miec pojecie o systemie to dwie rozne sprawy.

Ja piszę o systemach bankowych, nie pojedynczych programikach.

> [...]

Pokazje, pokazuje. Czlowieku ja to widzialem na wlasne oczy! Rozumiesz!?

uhm no to wypiłem całe piwo, czy mi mucha wpadła i zostawiłem resztę?

> [...]

Kolejna bzdura, bank dokladnie wie jakie masz dochody bo sa wplywy z czekow, z przelewow z innych platnosci, na podstawie tego musisz sie rozliczyc w Urzedzie Skarbowym.

Z niczego takiego nie muszę się rozliczyć. To, że dostaję przelewy na jedno z kont, w drugim banku nie maj± nawet pewno¶ci, że mam gdzie indziej konto, chyba, że mam w nim linię kredytow±, wtedy maja szansę cokolwiek się dowiedzieć.

[...]

Widzisz - to tez jest pewna dana. Programy wysyłaj±ce posty, równiez zostawiaj± pewn± informację. W zasadzie można napisać własny program i to ukryć, ale powiedz mi ile osób to robi?

Nawet jesli ktos nie zmieni to jaki informacjie dostaniesz przez usnet? IP... i co sobie z nim zrobisz?

To jest czasem konkretniejsza dana statystyczna, niż to, czy podczas tankowania kupiłe¶ batonika....

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-01-25 23:58:57
Autor: pmlb
> [...]

No to¶ mnie rozbawił.... Wiesz ile miejsca takie informacje zajmuj± i ile kosztuje ich utrzymanie, że juz nie wspomnę, że wszyscy wystawcy kart musieli by mieć umowy o przekazywanie takich danych ze sklepów, a tamte musiałyby mieć odpowiednie wprowadzone w ten sam sposób dane do własnej bazy. To s± koszty, a z takich danych i tak nic nie przyjdzie, więc patrz±c na ogrom kosztów jest to bajka z filmów SF.

Ok, to napisz lokalny informatyku ile takie dane miejsca zajmuja?:))
Jestem tego ciekaw jak to policzysz i powiem ci jaki  jestes informatykiem i co reprezentujesz!
Bajka z SF to liberalizm po polsku.
Wierz mi lub nie twoja sprawa, ale Hurtownie Danych w UK funkcjonuja dluzej niz ty przeczytales pierwsza gazetka jak napisac programik w delphi.
Malo, ty nawet pojecia przestrzennego nie masz jak to moze wygladac od strony architekury... Dla ciebie to jeden potezny komputer w banku... Zrozum takie bazy danych faktycznie tylko w filmach SF mozna zobaczyc, no lae co ty mozesz wiedziec:)))

[...]

To, ze w Poslce nie uzywa sie hurtowni danych nie oznacza, ze nie istnieja (z tego co piszesz nawet nie masz pojecia co sie krtyje po nazwa hurtownia danych)
W Uk zaden supermarket nie otworzy sklepu bez zakupu licencji na dane z hurtowni danych. To wlasnie hurtownia danych mowi supermarketowi gdzie dac chleb, gdzie piwo, co przy piwie na ktorej polce, jaki klient kupuje to czy tamto, z tego samego korzystaja firmy telekomunikacyjne, banki, organizacje rzadowe...
Wierz mi masz blade pojecie o czym pisze.

Naprwde, pisac programik dla banku a miec pojecie o systemie to dwie rozne sprawy.

Ja piszę o systemach bankowych, nie pojedynczych programikach.

Podaj nazwe! Pochwal sie co napisales?

> [...]

Pokazje, pokazuje. Czlowieku ja to widzialem na wlasne oczy! Rozumiesz!?

uhm no to wypiłem całe piwo, czy mi mucha wpadła i zostawiłem resztę?

Napisz programik najlepjej z gazetki by to sprawdzic.

> [...]

Z niczego takiego nie muszę się rozliczyć. To, że dostaję przelewy na jedno z kont, w drugim banku nie maj± nawet pewno¶ci, że mam gdzie indziej konto, chyba, że mam w nim linię kredytow±, wtedy maja szansę cokolwiek się dowiedzieć.

Byc moze w Poslce tak jest. Wcale bym sie nie zdziwli:) Skoro kazdy bbank ma wlasny system i wlasnego informatyka ktory to pisze:)) A ktos tu mowil o nowoczesnosci...

[...]

Ale po co?
Juz ci napisalem, bank zidentyfikluje kleita natychmiast bo ma jego dane, ty co zrobisz z IP...
Zadowolisz sie do jakiego ISP nalezy - koniec kropka. Tej bariery juz nie przeskoczysz.
Choc niewiem ile bys gazetek poczytal.

Nawet jesli ktos nie zmieni to jaki informacjie dostaniesz przez usnet? IP... i co sobie z nim zrobisz?

To jest czasem konkretniejsza dana statystyczna, niż to, czy podczas tankowania kupiłe¶ batonika....

No zdecydownie, bo sprawdzisz jaki jest moj ISP... Jak pojade przez p[roxy to wyjedziesz w kosmos zanim to sprawdzisz.
Natomiast misiaczku gazetkowy, informacja czy podczas tankowania kupile batonika przeklada sie na miliony funtow profitu dla firmy produkujacej batonika, ale jak juz napisalem ty nawet tego nie zrozumiesz... Dla ciebie wiecj informacji niesie IP...

Data: 2010-01-26 09:03:56
Autor: Tomasz Kaczanowski
pmlb pisze:

Jestem tego ciekaw jak to policzysz i powiem ci jaki  jestes informatykiem i co reprezentujesz!

Dziękuję - nie potrzebuję Twojej nostryfikacji.

Wierz mi lub nie twoja sprawa, ale Hurtownie Danych w UK funkcjonuja dluzej niz ty przeczytales pierwsza gazetka jak napisac programik w delphi.

Nie napisałem nigdzie, że hurtownie danych nie występuj±, tylko jakie dane w nich się przetrzymuje.

Malo, ty nawet pojecia przestrzennego nie masz jak to moze wygladac od strony architekury... Dla ciebie to jeden potezny komputer w banku...

Tak - widzę jasnowidz z Ciebie dodatkowo...

Zrozum takie bazy danych faktycznie tylko w filmach SF mozna zobaczyc, no lae co ty mozesz wiedziec:)))

pewnie, co ja mogę wiedzieć.

Wierz mi masz blade pojecie o czym pisze.

Z tym się zgodzę, kto¶ Ci co¶ pokazał, póĽniej dorobił do tego teorię, żeby wygl±dało, a Ty w to bezgranicznie uwierzyłe¶.

Ja piszę o systemach bankowych, nie pojedynczych programikach.

Podaj nazwe! Pochwal sie co napisales?

Jakby¶ był zainteresowany kilka kliknięć i by¶ mniej więcej wiedział, ale pewnie się boisz, żeby nie zaprowadziło Cię to w kosmos...

Napisz programik najlepjej z gazetki by to sprawdzic.

masz jaki¶ uraz do prasy?

Byc moze w Poslce tak jest. Wcale bym sie nie zdziwli:) Skoro kazdy bbank ma wlasny system i wlasnego informatyka ktory to pisze:)) A ktos tu mowil o nowoczesnosci...

Tutaj pokazujesz swoj± wiedzę... System bankowy pisze informatyk w banku.... Tak, tak.... Twoja wiedza jest przeogromna.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-01-24 11:46:27
Autor: BK
Dodatkowe opłaty za płatno¶ć kart± w sklepi e - Zgodne z prawem ? TAK :-)
On 22 Sty, 11:56, Tomasz Kaczanowski
pmlb pisze:
> [...]

Bzdura, tylko tyle ile transakcja pokazuje - więc nie wiesz ani ile, ani
co zamawiasz, Wie tylko gdzie i na jaka kwotę

Dokladnie. Zwlaszcza, ze zazwyczaj system rozliczajacy karty jest
niezalezny od systemu fiskalno-kasowego danego sklepu. Bank otrzymuje
informacje jedynie o kwocie i dane konkrtenego POS.

Trudno sobie tez wyobrazic system, ktory bylby potrzebny do ogarniecia
takich danych.

"Zwykla" bankowa hurtownia danych to juz ogromny kombajn sprzetowo-
programowy obslugujacy mase procesow, zeby hipotetycznie dorzucic do
tego takie dane o jakich mowa to...

Mozna sobie wyobrazic probe zbierania takich danych na podstawie
jakiegos porozumienia banku z siecia marketow majacych terminale
zintegrowane z kasa fiskalna ale do czego to i komu mialoby byc
potrzebne to nie do konca wiem. Zeby mialy one praktyczne zastosowanie
trzeba zbudowac kolejny ogromny system do analizy danych wyciaganych z
hurtowni i budowy odpowiednich ofert dla klientow. Bo jesli ktos
mysli, ze kogos rajcowaloby zbieranie tych danych zeby wiedziec czy
Kowalski pije 3 czy 4 piwa tygodniowo to.... badzmy powazni :)

Tak na prawde bank interesuja dosc podstawowe dane - wiek/
wyksztalcenie/miejsce zatrudnienia/saldo konta/ile wydajemy karta ect.
Na podstawie tych danych mozna spokojnie kogos "podpiac" do jakiegos
profilu i ew. spersonalizowac oferte, ze mozna mu dac od reki 5000
limitu debetowego. Info co dokladnie kupilismy jest do niczego nie
potrzebne.

Data: 2010-01-20 10:05:45
Autor: pmlb
[...]

I jeszcze male PS:)))
Ile dziennie wydajesz pieniedzy karta? Czy naprawde az tyle by nie mozna bylo tego zastapic gotowka bo bylo by za ciezko?

Data: 2010-01-20 11:18:17
Autor: Tomasz Kaczanowski
pmlb pisze:
[...]

różnie, ale na codzienne wydatki nie idzie mi więcej niż te 20 zł... Jak ma być więcej - po prostu wcześniej się zabezpieczam. Przewiduje po prostu ile mam wydać danego dnia i zabezpieczam ew taką kwotę.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-01-21 19:20:13
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 20 Jan 2010, Tomasz Kaczanowski wrote:

januszek pisze:
[...]

  Ale różnica jest taka, że w przypadku zapłaty gotówk± czy wpłaty na
konto dostaje *pieni±dze* (już s± jego, w jego kieszeni lub na jego
koncie, może je wydać, przelać, wypłacić).
  W przypadku "zapłaty kart±" dostaje *obietnicę*, że *kto¶* mu pieni±dze
klienta *wpłaci* (w przyszło¶ci) :P
  Taka odmiana weksla (wystawc± jest "organizacja karciana").

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-22 17:52:27
Autor: poreba
Dnia Thu, 21 Jan 2010 19:20:13 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

  W przypadku "zapłaty kart±" dostaje *obietnicę*, że *kto¶* mu pieni±dze
klienta *wpłaci* (w przyszło¶ci) :P
O! to prawie identycznie jak z tymi papierkami, na których kiedy¶ było
napisane "bilety Barodowego Banku..."

  Taka odmiana weksla (wystawc± jest "organizacja karciana").
Na papierkach innego wytawcy z kolei zapewniali, że to potwierdzenie
depozytu w skarbcu czy jako¶ tak /this certifies that there is on deposit
on te treasury of usa/ ;)))

--
pozdro
poreba

Data: 2010-01-22 18:03:52
Autor: Jacek_P
poreba napisal:
Dnia Thu, 21 Jan 2010 19:20:13 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

>   W przypadku "zapĹ‚aty kartÄ…" dostaje *obietnicÄ™*, ĹĽe *ktoĹ›* mu pieniÄ…dze
> klienta *wpłaci* (w przyszłości) :P
O! to prawie identycznie jak z tymi papierkami, na których kiedyś było
napisane "bilety Barodowego Banku..."

>   Taka odmiana weksla (wystawcÄ… jest "organizacja karciana").
Na papierkach innego wytawcy z kolei zapewniali, ĹĽe to potwierdzenie
depozytu w skarbcu czy jakoĹ› tak /this certifies that there is on deposit
on te treasury of usa/ ;)))

Hm, przemysl dlaczego pieniadz papierowy nosi nazwe banknot.
Banknot, banknote, bank note...

--
Pozdrawiam,

Jacek

Dodatkowe opłaty za płatno¶ć kart± w sklepie - Zgodne z prawem ?