Dodatkowy doch贸d w USD - jak to opodatkowa 膰?

Data: 2010-12-22 11:13:57
Autor: guest
Dodatkowy doch贸d w USD - jak to opodatkowa 膰?
Witam!

Podj膮艂em si臋 wykonania projektu informatycznego dla firmy ze Stan贸w Zjednoczonych.
Nie mam za艂o偶onej dzia艂alno艣ci gospodarczej; zasadniczo jestem zatrudniony na umow臋 o prac臋 w polskiej firmie. Jest to dla mnie pierwsze takie zlecenie, dodatkowo decyzj臋 musia艂em podj膮膰 praktycznie z dnia na dzie艅, tak偶e nie mia艂em czasu aby zorientowa膰 si臋 w kwestii prawa/podatk贸w.

P艂atno艣ci s膮 nieregularne, tj. umawiamy si臋 na konkretn膮 kwot臋 za dan膮 cze艣膰 projektu, po czym gdy zostanie ona wykonana, to firma przelewa transz臋 na moje konto walutowe w Polsce. W ci膮gu trzech miesi臋cy by艂o to ok. 7.000$, wsp贸艂praca ma by膰 kontynuowana w 2011 r. z mniejsz膮 lub wi臋ksz膮 intensywno艣ci膮.

Pytanie do forumowicz贸w: jak powinienem rozliczy膰 ten przych贸d? My艣la艂em aby w PITcie z rozliczeniem za 2010 r. wpisa膰 go w rubryk臋 gdzie rozlicza si臋 umowy zlecenia/o dzie艂o. Mam kilka w膮tpliwo艣ci, szczeg贸lnie odno艣nie kursu wymiany walut, koszt贸w uzyskania przychodu, a chcia艂bym 偶eby wszystko by艂o lege artis.

Pozdrawiam

Data: 2010-12-22 10:00:16
Autor: witek
On 12/22/2010 4:13 AM, guest wrote:
[...]

Rozliczasz sie na pit-36,
tam jest miejsce na dochody z zagranicy.
co do przelicznika to jest wyraznie zapisany w ustawie.
wez ustaw臋 i poszukaj. znajdziesz cos na temat " z dnia nastepnego po dniu otrzymania" i "kurs 艣redni NBP" oraz "je艣li korzysta z banku to kurs banku" itp itd. Nie pamietam.
Ka偶d膮 otrzyman膮 kwot臋 przeliczasz na z艂ot贸wki osobno.
sprawa prosta nie jest, bo metoda opodatkowania zdeczko skomplikowana, ale pit, kt贸ry to liczy powinien sobie poradzic.

uwaga na podatki w USA!!!, zeby nie bylo, ze cie za kilka lat na granicy zatrzymaj膮.

Data: 2010-12-22 18:24:14
Autor: tomek
On 22.12.2010 17:00, witek wrote:

" z dnia nastepnego po dniu otrzymania"

Raczej co艣 w okolicach: z poprzedniego dnia roboczego

uwaga na podatki w USA!!!, zeby nie bylo, ze cie za kilka lat na granicy
zatrzymaj膮.

:-)

--
Tomek

Data: 2010-12-22 12:55:20
Autor: witek
On 12/22/2010 11:24 AM, tomek wrote:
[...]

no to zeby juz nie bylo watpliwosci

".. z ostatniego dnia roboczego poprzedzajacego dzien uzyskania przychodu..."

tylko, doczytac prosze do konca, zeby potem nie bylo na mnie, ze nalezalo stosowac kurs banku a nie NBP.

Data: 2010-12-23 10:17:31
Autor: guest
Dodatkowy doch贸d w USD - jak to opodatk owa膰?
Dzi臋kuj臋 za wszystkie podpowiedzi.

Jak to zwykle bywa, im wi臋cej cz艂owiek si臋 zastanawia, tym wi臋cej pyta艅.

1) Koszty uzyskania przychodu - czy tutaj maj膮 zastosowanie? Zw艂aszcza zastanawiam si臋, czy je偶eli jest to moja praca autorska (projekt + rozwi膮zanie) to czy mog臋 zastosowa膰 50% koszty uzyskania przychodu?

2) sk艂adka emerytalna/rentowa - czy powinienem jak膮艣 odprowadzi膰? Zastanawiam si臋, bo sk艂adki mam p艂acone przez mojego pracodawc臋 u kt贸rego jestem zatrudniony na umow臋 o prac臋. Dodatkowo osi膮gn膮艂em ju偶 maksymalny pu艂ap kt贸ry mo偶na przekaza膰 w danym roku ZUSowi.

3) Czy rzeczywi艣cie musz臋 si臋 martwi膰 kwesti膮 dodatkowego opodatkowania w USA skoro zap艂ac臋 podatek w Polsce? Czy jad膮c do Stan贸w powinienem mie膰 jaki艣 papier 偶e podatek odprowadzi艂em (o ile oczywi艣cie PIT z piecz膮tk膮 naszego USu ma jak膮kolwiek moc prawn膮 w Stanach)?

Pozdrawiam

Data: 2010-12-23 03:48:18
Autor: witek
On 12/23/2010 3:17 AM, guest wrote:
[...]

z tego co wiem, to mo偶esz.

[...]

Tego ci nie powiem czy musisz, ale na pewno mo偶esz op艂aca膰 dobrowolnie.

tak przy okazji.
Nie wiem na ile sie to teraz zmieni艂o, ale kiedy艣 trzeba by艂o odprowadza膰 zaliczki na podatek do 20-tego nastepnego miesiaca.
Pewnie nie zap艂aci艂e艣 jak 99% pozosta艂ych.

[...]

generalnie to tam ci potr膮c膮 podatek. Stawka bazowa to 30%.
Zalezy jeszcze jaki charatker ma ta umowa i o jakich kwotach m贸wimy.
Mog膮 nie potr膮ci膰 (z r贸偶nych powod贸w)
W kazdym razie rozliczenie sie z podatku, a w praktyce jego odzyskanie, to tw贸j obowiazek w swietle amerykanskich przepis贸w.
Polskie papiery maj膮 warto艣c papieru toaletowego.
Jedyne dokumenty, ktore maj膮 jak膮kolwiek warto艣膰, to amerykanskie formularze. Mn贸stwo jest w firm w polsce zajmuj膮cych si臋 rozliczaniem zagranicznego podatku.
Bardzo dobrym dokumentem, ze z podatku si臋 rozliczy艂o jest zrobienie sobie ksero czeku, kt贸ry dostaniesz z IRS ze zwrotem zanim go zaniesiesz do banku.

Za ma艂o danych. Jak napiszesz cos wiecej na temat charakteru umowy i rzedu kwot, to moze bede ci mogl napisac cos wiecej.

Data: 2010-12-23 12:01:45
Autor: Marzena
Dodatkowy doch贸d w USD - jak to opodatkowa膰?

U偶ytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa艂 w wiadomo艣ci news:iev5t7$lcp$7inews.gazeta.pl...

tak przy okazji.
Nie wiem na ile sie to teraz zmieni艂o, ale kiedy艣 trzeba by艂o odprowadza膰 zaliczki na podatek do 20-tego nastepnego miesiaca.
Pewnie nie zap艂aci艂e艣 jak 99% pozosta艂ych.

(...)

Dopytywa艂am szczeg贸艂owo w Krajowej Informacji Podatkowej - chcia艂am p艂aci膰 zaliczki, 偶eby nie miec problem贸w p贸藕niej. Wyja艣niono mi jednak, 偶e kiedy艣 by艂 taki obowi膮zek, teraz takie dochody rozlicza si臋 tylko w rozliczeniu rocznym.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
marzatela
http://mojezakupycodzienne.blox.pl

Data: 2010-12-23 10:39:19
Autor: witek
On 12/23/2010 5:01 AM, Marzena wrote:
[...]

no to ja mam inna wersje, ze kiedys byl pit-53 a teraz go nie ma, ale zwolnienia z zaliczek nikt nie wprowadzi艂.

jak znajde czas to poszukam paragrafow.

Data: 2010-12-23 18:03:11
Autor: Piotrek
On 2010-12-23 17:39, witek wrote:
[...]

Przy przychodach uzyskanych bez po艣rednictwa p艂atnik贸w zaliczki trzeba odprowadza膰 samodzielnie na przyk艂ad od um贸w o dzie艂o (art. 44 w powi膮zaniu z art. 13).

Natomiast przychody z przekazania MPA rozliczasz na koniec roku.

Tak wi臋c wszystko zale偶y od tego jak (sprytnie) jest zawarta umowa.

Piotrek

Data: 2010-12-22 14:34:42
Autor: Marzena
Dodatkowy doch贸d w USD - jak to opodatkowa膰?

U偶ytkownik "guest" <newspoolREMOVE@THISgazeta.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:iesj2c$2t3j$1news2.ipartners.pl...
[...]

Kilka miesi臋cy temu prowadzi艂am 艣ledztwo w sprawie rozliczenia takich 艣rodk贸w z zagranicy. Problem dotkn膮艂 mnie podw贸jnie - dochody z reklam Goole'a, a tak偶e dywidenda z tytu艂u posiadania akcji notowanych na gie艂dzie w Pary偶u. Ta dywidenda p贸偶niej okaza艂a si臋 jeszcze p贸藕niej, 偶e juz raz zosta艂a opodatkowana we Francji.
Swoje do艣wiadczenia opisa艂am tu:
http://mojezakupycodzienne.blox.pl/2010/06/Transfer-srodkow-czyli-moje-zagraniczne-konto.html
a tak偶e tu (z linkiem do archiwalnych kurs贸w walut)
http://mojezakupycodzienne.blox.pl/2010/07/Francuski-Belka-bierze-wiecej.html

Mo偶e Ci  to co艣 pomo偶e. Uwa偶aj tylko na jedno: je偶eli w USA zosta艂y pobrane jakie艣 podatki - to musisz to jednak dok艂adnie sprawdzi膰.
Opisane przeze mnie zasady unikania podw贸jnego opodatkowania dotycz膮 Francji, z USA mo偶e to wygl膮da膰 zupe艂nie inaczej.

Data: 2010-12-22 10:06:58
Autor: witek
On 12/22/2010 7:34 AM, Marzena wrote:
Opisane przeze mnie zasady unikania podw贸jnego opodatkowania dotycz膮
Francji, z USA mo偶e to wygl膮da膰 zupe艂nie inaczej.

z usa mamy umowe o unikaniu podwojnego opodatkowania ale niestety rozliczamy sie metoda proporcjonalna, czyli dop艂acamy podatek w polsce.
Pamietam ktos jeszcze bitwe o Anglie i zmiane umowy z tym krajem. Jakies 2 -3 lata temu?

Dodatkowy doch贸d w USD - jak to opodatkowa 膰?