Dokładność pomiarów GPS

Data: 2011-05-07 21:51:54
Autor: kawoN
Dokładność pomiarów GPS
Do aktywnych użytkowników GPS'ów na rowerze:

Jak dokładne wg was są wskazania GPS'ów w zakresie:

- pokonanego dystansu
- czasu jazdy
- pomiaru wysokości a tym samym sumy przewyższeń i obniżeń

Z moich skromnych doświadczeń wynika że:

- dystans można powiedzieć że jest w miarę dokładny o ile
odbiornik nie gubi sygnału
- czas jazdy jest uzależniony od zdolności wykrycia postojów
- wysokość to raczej porażka - różnice w pomiarze nie ruszając się
z miejsca potrafią wynosić do 50m

--
kawoN
-

Data: 2011-05-07 13:18:23
Autor: Piotrpo
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
On 7 Maj, 21:51, kawoN <bike4...@bike4win.pl> wrote:
Do aktywnych u¿ytkowników GPS'ów na rowerze:

Jak dok³adne wg was s± wskazania GPS'ów w zakresie:

- pokonanego dystansu
- czasu jazdy
- pomiaru wysoko¶ci a tym samym sumy przewy¿szeñ i obni¿eñ

Z moich skromnych do¶wiadczeñ wynika ¿e:

- dystans mo¿na powiedzieæ ¿e jest w miarê dok³adny o ile
odbiornik nie gubi sygna³u
- czas jazdy jest uzale¿niony od zdolno¶ci wykrycia postojów
- wysoko¶æ to raczej pora¿ka - ró¿nice w pomiarze nie ruszaj±c siê
z miejsca potrafi± wynosiæ do 50m

--
kawoN
-

Dystans ¶ci¶le zale¿y od dok³adno¶ci pomiaru - GPS sam z siebie go nie
podaje, jest on wyliczany na podstawie odleg³o¶ci pomiêdzy kolejnymi
pozycjami.
Czas jazdy - prêdko¶æ dla odmiany jest podawana bezpo¶rednio przez
odbiornik (mierzona, nie wyliczana) - kwestia jak jest ustawiony próg
prêdko¶ci ja³owej.
Wysoko¶æ to faktycznie inna bajka raz, ¿e dok³adno¶æ pomiaru jest
gorsza ni¿ w poziomie, dwa 50m w górê, to nie to samo co 50m w bok.
Dlatego czê¶æ odbiorników wyposa¿a siê dodatkowo w czujniki
barometryczne.

Data: 2011-05-08 18:29:19
Autor: bans
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
W dniu 2011-05-07 22:18, Piotrpo pisze:

Dlatego czê¶æ odbiorników wyposa¿a siê dodatkowo w czujniki
barometryczne.

Otó¿ to. I dla mnie taki czujnik w odbiorniku GPS jest obowi±zkowy. Sprzê¿ony z  pomiarem GPS daje dok³adno¶æ nawet +/-3m

--
bans

Data: 2011-05-07 22:34:15
Autor: galex
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
Dnia 07-05-2011 o 21:51:54 kawoN <bike4win@bike4win.pl> napisa³(a):

Jak dok³adne wg was s± wskazania GPS'ów w zakresie:

U¿ywam GPS wbudowanego do nokii i z moich do¶wiadczeñ wynika:

- dystans mo¿na powiedzieæ ¿e jest w miarê dok³adny

tu praktycznie nie ma rozbie¿no¶ci pomiêdzy licznikiem rowerowym a GPS -   pomiar jest wiêc b. dok³adny

o ile odbiornik nie gubi sygna³u

a to mi siê jeszcze nie zdarzy³o

- czas jazdy jest uzale¿niony od zdolno¶ci wykrycia postojów

autopauza dzia³a natychmiastowo i wy³apuje wszystkie przerwy.
I tu ciekawostka - korzystam z aplikacji SportsTracker. Podgl±d na ekranie  telefonu podaje avs liczony wg czasu jazdy, pomijaj±c postoje.
Kiedy wgrywam ¶lad na www.sports-tracker.com,  ¶rednia jest ni¿sza -  liczona jest wg ca³ego czasu wycieczki. Na szczê¶cie dane mo¿na edytowaæ.

- wysoko¶æ to raczej pora¿ka - ró¿nice w pomiarze nie ruszaj±c siê
z miejsca potrafi± wynosiæ do 50m

mam to samo, nawet podczas spaceru po moich nizinnych okolicach 'zaliczam'  kilkudziesiêciometrowe przewy¿szenia :-(

--
galex

Data: 2011-05-08 02:44:02
Autor: Micha³ Wolff
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
[...]

Tutaj dok³adno¶æ nawet wy¿szej klasy GPS (jak mój 60csx) odbiega od
dok³adno¶ci licznika. Dok³adno¶æ pomiaru gps ZAWSZE zale¿y od dostêpu
do si³y sygna³u z satelit, jad±c np. po lesie, czy w górskim terenie
niejednokrotnie daje siê zaobserwowaæ, ¿e np. prêdko¶æ na krótk±
chwilkê spada o po³owê, czy kilka km/h; a na d³ugiej trasie takich
miejsc trochê siê zawsze zbierze. Druga sprawa - to "p³ywanie" na
postojach, je¶li gps nie wy³±czymy to zawsze na postoju jakie¶
minimalne prêdko¶ci i odleg³o¶ci z³apie, z tego powodu gps
zdecydowanie zani¿a prêdko¶æ ¶redni±, czêsto nawet o ponad 1km/h. W
tunelach gps w ogóle nie dzia³a, po wyjechaniu z tunelu dodaje
odleg³o¶æ na podstawie szacunku (mocno niedok³adne); na trasach
górskich z du¿± ilo¶ci± tunelów (to oczywi¶cie nie w Polsce) b³êdy w
odleg³o¶ci robi± siê ju¿ znacz±ce - nawet po 2-3km na 100km.
Warto tu dodaæ, ¿e Garmin zdaje sobie sprawê z u³omno¶ci tego pomiaru
na potrzeby roweru i dlatego w serii rowerowej Edge umo¿liwia pomiar
odleg³o¶ci i prêdko¶ci - równie¿ klasycznie - z czujnika na ko³o, a
taki pomiar (oczywi¶cie przy prawid³owym obwodzie ko³a) jest wyra¼nie
precyzyjniejszy.

- pomiaru wysoko¶ci a tym samym sumy przewy¿szeñ i obni¿eñ

Tu kluczow± spraw± jest jaki posiadamy gps - czy ma czujnik
barometryczny, czy te¿ nie. Te bez takiego czujnika maj± dok³adno¶æ
marn±, obarczon± du¿ym b³êdem, ma to charakter bardziej orientacyjny.
Natomiast te z czujnikiem barometrycznym - s± bardzo dok³adne, maj±
autokalibracjê (dziêki temu s± wiele dok³adniejsze od liczników z
czujnikiem barometrycznym, znacznie dok³adniejsze w czasie zmiennej
pogody) wysoko¶æ zgadza siê do paru metrów, czêsto s± nawet
dok³adniejsze od oznaczonych ³adnych parê lat temu wysoko¶ci jakie s±
na mapach.

Liczenie sumy przewy¿szeñ - to zale¿y nie tylko od dok³adno¶ci
pomiaru, ale i od progu jaki do sumowania przewy¿szeñ ma gps. Np. próg
1m znaczy, ¿e sumuje wszystkie podjechane metry, próg 5m - ¿e sumuje
przewy¿szenia dopiero gdy wystêpuje 5m w górê jednym ci±giem. Mój
60csx ma ten próg 1m - co znaczy, ¿e sumuje wszystko, nie jest to
dobry próg, widaæ to szczególnie na bardziej p³askich trasach, gdzie
tych metrów zbiera siê za du¿o, bo wysoko¶ciomierz zawsze trochê
skacze; w wysokich górach wiêkszych ró¿nic w stosunku do licznika (z
najkorzystniejszym progiem 2m) nie ma.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-05-09 17:43:29
Autor: Grzegorz
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
Hello Micha³ Wolff !:

[...]

Oj to masz co¶  ie tak z Twoim GPSem ... Prêdko¶æ jest mierzona ze zjawiska Dopplera, i nawet przy 2 satelitach widocznych powinna byæ w miarê dok³adna. Wyj±tek - w±skie wysokie kaniony.

Nie dotyczy to pozycji - w utrudnionych warunkach niestety bywa, ¿e s± odchylenia. W lesie, nawet wilgotnym, problemów byæ nie powinno. U¿ywam Aventury, ma chipset Sirf (niestety ...)

[...]

Nie u¿ywam GPSa do pomairu ¶redniej. Poza tym mo¿esz zawsze w³±czyæ tzw. "static navigation".

[...]

Oj racja .....

[...]

Chyba ¿e jaka¶ autokalibracja wlezie w czasie pomiaru - ze 2 razy mi siê tak trafi³o.

pzdrw.
--
Grzegorz

Data: 2011-05-08 08:02:28
Autor: Czarek Daniluk
Dokładność pomiarów GPS
W dniu 2011-05-07 21:51, kawoN pisze:
[...]

Nokia 5230 i freetrack.

Nie zauważam jakichś wodotrysków z wysokością, trasy wrzucam później na navime.
Odległość - na 30km w.g licznika na kierownicy mam jakieś 1,5km więcej.
Prędkość podaje mniej więcej podobnie.

Zamierzam teraz kupić z Allegro licznik GPS do roweru, nie chce mi się "dymać" z komórką w kieszeni na plecach :)

Pozdrawiam !

Data: 2011-05-08 09:34:54
Autor: Zachu
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
W dniu 07-05-11 21:51, kawoN pisze:
[...]

Chyba ¿aden wspó³czesny GPS nie gubi sygna³u. Przek³amanie wynika z t³umienia sygna³u lub sygna³u odbitego, które to fa³szuj± odczyt.
W tym przypadku nic nie zast±pi czujnika do ko³a z odczytem prêdko¶ci i dystansu.
- czas jazdy jest uzale¿niony od zdolno¶ci wykrycia postojów
To zale¿y od mozliwo¶ci urz±dzenia. Sam sygna³ na postoju 'p³ywa" i odbiornik mo¿e to uwa¿aæ za ruch.
- wysoko¶æ to raczej pora¿ka - ró¿nice w pomiarze nie ruszaj±c siê
z miejsca potrafi± wynosiæ do 50m

Bez barometru cudów nie bêdzie i odczyt wysoko¶ci bêdzie niedok³adny.

Porównanie GPS na rower: http://www.garniak.pl/viewtopic.php?p=121601#p121601

--
Zachu

Data: 2011-05-09 11:22:16
Autor: cytawa
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
  Zachu pisze:
[...]

Owszem gubi. Moze nie wszystkie satelity, ale kilka z pewnoscia. W lesie wskazania odbiegaja od rzeczywistosci. Rozmawialem swego czasu z geodeta, ktory uzywa GPS komercyjnego i mowil mi, ze niestety dokladnosc pomiarow w lesie nie jest wystarczajaca. I wtedy musza sie wspomagac tradycyjnymi metodami. Sam zauwazylem spore rozbieznosci w czasie poruszania sie po lesie. Jesli GPS dobrze sie zafiksowal to w lesie jakos tam pokazuje pozycje w miare wystarczajaco. Natomiast wlaczenie GPS (przynajmniej mojego) w lesie uniemozliwia jego uzywanie.

Policzony dystans jest w z grubsza biorac porownywalny ze wskazaniami licznika. W czasie wycieczek po terenie otwartym prawie dokladnie jest taki sam.

- wysoko¶æ to raczej pora¿ka - ró¿nice w pomiarze nie ruszaj±c siê
z miejsca potrafi± wynosiæ do 50m

Tu cudow nie ma. Czysta matematyka mowi, ze tak byc musi. Kazdy pomiar jest obarczony bledem. W przypadku pozycji poziomej moze byc tak, ze bledy kilku pomiarow sie odejma, natomiast w przypadku pozycji pionowej te bledy zawsze sie dodaja.

Jan Cytawa

Data: 2011-05-09 09:34:25
Autor: Ryszard Mikke
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
cytawa <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> napisa³(a):
  Zachu pisze:
> [...]

Policzony dystans jest w z grubsza biorac porownywalny ze wskazaniami licznika. W czasie wycieczek po terenie otwartym prawie dokladnie jest taki sam.

Mój w lesie lapie bez wiekszych problemow (a w kazdym razie - znacznie
szybciej niz w miescie).

Natomiast strasznym problemem jest dla niego wagon kolejowy. Czasem zlapie
przy oknie z jednej strony pociagu, a czasem wcale. Nie bardzo rozumiem, czemu
to jest o tyle trudniejsze, niz zlapanie sygnalu w samochodzie (jezdzi wysoko
na drzwiach kierowcy)...

rmikke

Data: 2011-05-09 12:50:07
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Dokładność pomiarów GPS
W dniu 2011-05-09 11:34, Ryszard Mikke pisze:

[...]

Samochodem nie jeździsz z reguły pod trakcją wysokonapięciową. Ona potrafi zakłócić.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2011-05-09 17:26:06
Autor: Grzegorz
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
Hello Ryszard Mikke !:

[...]

Mój stary Magellan 320 czasami trochê szala³ w poci±gu. Teraz u¿ywam Aventury i tracki s± niemal idealne - jak chcesz to co¶ Ci pode¶lê. Logowanie mam ustawione co 5 m, czyli do¶æ czêsto.

Jak u¿ywa³em Trekbuddy, to na module GB738 zdarza³y siê ma³e problemy, ale w sumie to jak ju¿ mam sygna³ przed wej¶ciem do blaszanego poci±gu, to potem jest OK.

Jakiego masz giepsa ? Mo¿e to nienajnowszy Garmin ?

Pzdrw.
--
Grzegorz

Data: 2011-05-10 08:28:31
Autor: Ryszard Mikke
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
Grzegorz <bzdura@tuniemamaila.pl> napisa³(a):
Hello Ryszard Mikke !:

> [...]

Mój stary Magellan 320 czasami trochê szala³ w poci±gu. Teraz u¿ywam Aventury i tracki s± niemal idealne - jak chcesz to co¶ Ci pode¶lê. Logowanie mam ustawione co 5 m, czyli do¶æ czêsto.

A ja co sekundê (albo co dwie, nie pamietam).

Jak u¿ywa³em Trekbuddy, to na module GB738 zdarza³y siê ma³e problemy, ale w sumie to jak ju¿ mam sygna³ przed wej¶ciem do blaszanego poci±gu, to potem jest OK.

A jak ju¿ z³apie, to trzyma kiepsko, w sensie, ¿e traci³ sygna³.
Chociaz, piszcza³, ¿e traci, a ¶lad dalej zapisywa³...

Jakiego masz giepsa ? Mo¿e to nienajnowszy Garmin ?

Garmin, GPSMap 60csx.

rmikke

Data: 2011-05-10 12:18:33
Autor: Grzegorz
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
Hello Ryszard Mikke !:

[...]

Co sekundê, to najwiêksza szybko¶æ dla typowego chipsetu - no to masz super dok³adny ¶lad !

[...]

Tak to dzia³a ... Ale przyznam, ¿e i GB738, i Aventura - trzymaj± idealnie .... Wieczorem poszukam ¶ladu z poci±gu - jeszcze dok³adnie popatrzê.

Jakiego masz giepsa ? Mo¿e to nienajnowszy Garmin ?

Garmin, GPSMap 60csx.

Czyli z SIRFem ? Ten chipset fatalnie ³apie sygna³ w gorszych warunkach, ale jak z³apie, to ju¿ trzyma nienajgorzej. Za wyjtkiem odbiæ, jak np. w du¿ych miastach na blokowiskach.

Hmmm, ja mam uczulenie na Garminy, ale to moja bardzo subiektywna ocena - po serii, która w lesie gubi³a sygna³ (w przeciwieñstwie do mojego starego Magellana :-) !!!).

Ale mo¿e jednak sprawd¼ sprzêt, bo w moim odczuciu odbiór powiniene¶ mieæ znacznie lepszy ! Np. porównawczo z innym GPSem. Zak³adam, ¿e trzymasz GPSa "na wierzchu" :-D ! Ja mam w kuferku na baga¿niku, to tylko nieco lepiej albo tak samo jak na kierownicy.

pzdrw.
--
Grzegorz

Data: 2011-05-10 13:44:01
Autor: Zachu
Dok³adno¶æ pomiarów GPS

[...]

Nowsze maj± MTK ;)

--
Zachu

Data: 2011-05-08 10:03:17
Autor: ToMasz
Dokładność pomiarów GPS
kawoN pisze:
Do aktywnych użytkowników GPS'ów na rowerze:

Jak dokładne wg was są wskazania GPS'ów w
tak dokładne jak możliwości urządzenia i widok nieba. Telefony z gps
radzą sobie średnio, telefony z odbiornikiem gps z BT - znacznie lepiej.
poprostu urządzenie specjalizowane w jednej funkcji działa lepiej.
W miescie, w gąszczu - marnie. wystarczy popatrzeć na ślad trasy w
czasie postoju. w trudnych warunkach zawsze mam zygzaki- na wykresie
gwiazdka na 25 metrów. NA otwrtej przestrzeni - jest spokój.

Licznik z gps. ciekawy temat. jednak ja to widze tak: Jeśli chesz
rejestracje trasy - użyj telefonu (który mam nadzieje masz) i nie patrz
na niego w czasie jazdy. jeśli chcesz chwilowego pomiaru trasy- popatrz
na wskazanie telefonu. jeśli chcesz licznika z prawdziwego zdarzenia,
pracującego ciągle i wydajnie kup zwykły licznik.

ToMasz

Data: 2011-05-08 13:25:17
Autor: Piotrpo
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
On 8 Maj, 10:03, ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> wrote:
kawoN pisze:> Do aktywnych u¿ytkowników GPS'ów na rowerze:

> Jak dok³adne wg was s± wskazania GPS'ów w

tak dok³adne jak mo¿liwo¶ci urz±dzenia i widok nieba. Telefony z gps
radz± sobie ¶rednio, telefony z odbiornikiem gps z BT - znacznie lepiej.
poprostu urz±dzenie specjalizowane w jednej funkcji dzia³a lepiej.
W miescie, w g±szczu - marnie. wystarczy popatrzeæ na ¶lad trasy w
czasie postoju. w trudnych warunkach zawsze mam zygzaki- na wykresie
gwiazdka na 25 metrów. NA otwrtej przestrzeni - jest spokój.
Generalizujesz - z jednej strony mówienie o jako¶ci poszczególnych
urz±dzeñ GPS jest trochê bez sensu, je¿eli w 99% dostêpnych na rynku
urz±dzeñ montuje siê jeden z 2 chipsetów. Fakt, ¿e na antenie za parê
centów czêsto postanawiaj± zaoszczêdziæ...
Z drugiej strony nawet kichowate odbiorniki w telefonach s± w stanie
z³apaæ sygna³ tam gdzie ¿aden standardowy GPS nie da rady (AGPS).

Licznik z gps. ciekawy temat. jednak ja to widze tak: Je¶li chesz
rejestracje trasy - u¿yj telefonu (który mam nadzieje masz) i nie patrz
na niego w czasie jazdy. je¶li chcesz chwilowego pomiaru trasy- popatrz
na wskazanie telefonu. je¶li chcesz licznika z prawdziwego zdarzenia,
pracuj±cego ci±gle i wydajnie kup zwyk³y licznik.
Wada licznika z GPS to konieczno¶æ ³adowania co ile¶ tam godzin jazdy.
Je¿eli kto¶ nie musi mieæ od razu Garmina, to cenowo bywa, ¿e wypada
to bardzo podobnie do standardowego licznika, a nie ma problemu z
jakimi¶ kabelkami, zasiêgami czy ustawianiem obwodu ko³a.

Data: 2011-05-08 21:11:16
Autor: Kacper Perschke
Dokładność pomiarów GPS
Dnia 07.05.2011 kawoN <bike4win@bike4win.pl> napisał:
Do aktywnych użytkowników GPS'ów na rowerze:

A dziękuję.

Jak dokładne wg was są wskazania GPS'ów w zakresie:
[...]
- dystans można powiedzieć że jest w miarę dokładny o ile
[...]
- wysokość to raczej porażka - różnice w pomiarze nie ruszając się
[...]

SÄ…dzÄ™, że dokÅ‚adniejsze niż post zaczynajÄ…cy ten wÄ…tek.  CaÅ‚y post to porażka.
W inżynierii taka bajka to przy pyffku w sobotę po południu. Co właśnie, jak
widzę, miało miejsce.

A jeśli chcesz zapytać o błąd pomiaru to http://www.google.com/search?q=gps+b%C5%82%C4%85d+pomiaru

KAcper

--
Mail => www.rot13.com

Data: 2011-05-09 09:56:42
Autor: kawoN
Dokładność pomiarów GPS
W dniu 11-05-08 23:11, Kacper Perschke pisze:
Dnia 07.05.2011 kawoN<bike4win@bike4win.pl>  napisaÅ‚:
[...]

Nie chodzi mi o wykład inżynierski na temat błędów pomiarów GPS
a o wrażenia użytkowników urządzeń.
I takowe tutaj zostały przedstawione.

--
kawoN
-

Data: 2011-05-09 02:38:54
Autor: WS
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
On 9 Maj, 09:56, kawoN <bike4...@bike4win.pl> wrote:

Nie chodzi mi o wyk³ad in¿ynierski na temat b³êdów pomiarów GPS
a o wra¿enia u¿ytkowników urz±dzeñ.
I takowe tutaj zosta³y przedstawione.

Jako uzytkownik Garmina GPSMAP 60CSx musze sie z tym zgodzic ;)
Blad w obl. wysokosci jest stosunkowo duzy, z tego wzgledu niektore
odbiorniki (w tym i moj) uzywaja czujnika barometrycznego...
Co do uzywania w lesie to pojawiaja sie "dziwne skoki predkosci" np.
przy zmianie widocznych satelitow (?) ...
 np. skiury, zjazd ~15-20km/h, garmin pokazal vmax 127km/h ;)
http://connect.garmin.com/activity/69909485

WS

Data: 2011-05-09 04:48:42
Autor: Piotrpo
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
On 9 Maj, 11:38, WS <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> wrote:

Jako uzytkownik Garmina GPSMAP 60CSx musze sie z tym zgodzic ;)
Blad w obl. wysokosci jest stosunkowo duzy, z tego wzgledu niektore
odbiorniki (w tym i moj) uzywaja czujnika barometrycznego...
Ponownie zwrócê uwagê, ¿e to nie sam pomiar jest jaki¶ mniej dok³adny,
tylko wymagania funkcjonalne wiêksze w du¿ej czê¶ci zastosowañ - 15m
b³êdu w poziomie to tyle co nic - w trakcie jazdy jest to
niezauwa¿alne, na mapie bêdzie trochê obok drogi - w niczym to nie
przeszkadza. Wysoko¶æ "p³ywaj±ca" w tym zakresie zmienia przeja¿d¿kê
po ¯u³awach w ostr± jazdê po górach.

Co do uzywania w lesie to pojawiaja sie "dziwne skoki predkosci" np.
przy zmianie widocznych satelitow (?) ...
 np. skiury, zjazd ~15-20km/h, garmin pokazal vmax 127km/h ;)http://connect.garmin.com/activity/69909485
Pomiar prêdko¶ci i pomiar pozycji w przypadku GPS to 2 ró¿ne sprawy -
mo¿esz staæ w miejscu, mieæ stabilny odczyt pozycji i szalej±c±
prêdko¶æ, lub (czê¶ciej) odwrotnie.
Las to szczególnie trudne ¶rodowisko dla ³±czno¶ci - li¶cie bardzo
skutecznie t³umi± fale radiowe i co gorsza odbijaj± je na wszystkie
strony. Odbiornik mo¿e do¶æ czêsto dawaæ b³êdne odczyty.

Data: 2011-05-09 05:23:06
Autor: WS
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
On 9 Maj, 13:48, Piotrpo <piot...@gmail.com> wrote:

Ponownie zwrócê uwagê, ¿e to nie sam pomiar jest jaki¶ mniej dok³adny,
tylko wymagania funkcjonalne wiêksze w du¿ej czê¶ci zastosowañ

Sam pomiar wyskosci tez jest mniej dokladny, ~1.5 raza wiekszy blad
wysokosci niz pozycji wg
http://oen.dydaktyka.agh.edu.pl/dydaktyka/inzynieria_srodowiska/c_technika_satelitarna/gps.html

Pomiar prêdko¶ci i pomiar pozycji w przypadku GPS to 2 ró¿ne sprawy -
mo¿esz staæ w miejscu, mieæ stabilny odczyt pozycji i szalej±c±
prêdko¶æ, lub (czê¶ciej) odwrotnie.

stawiam, ze predkosc jest wyliczana na podst. odczytu kolejnych
pozycji (roznica miedzy nimi/czas), co przy "przeskoku" punktu (np. z
powodu zmiany widocznych satelitow) daje zawyzone wartosci
predkosci... w normalnej sytaucji pozycja troche plywa, co
rownoczesnie oznacza wskazane predk > 0

WS

Data: 2011-05-09 05:33:36
Autor: Piotrpo
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
On 9 Maj, 14:23, WS <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> wrote:
> [...]

> tylko wymagania funkcjonalne wiêksze w du¿ej czê¶ci zastosowañ

Sam pomiar wyskosci tez jest mniej dokladny, ~1.5 raza wiekszy blad
W sumie to ciê¿ko powiedzieæ, zale¿y od konstelacji.

> [...]

powodu zmiany widocznych satelitow) daje zawyzone wartosci
predkosci... w normalnej sytaucji pozycja troche plywa, co
Nie, nie jest. Pozycja i prêdko¶æ to 2 niezale¿ne odczyty. Prêdko¶æ i
kierunek w wiêkszo¶ci odbiorników wyliczana jest ze zmiany
czêstotliwo¶ci (efekt Dopplera)
http://www.aprs.net/vm/gps_cs.htm

Data: 2011-05-09 05:58:13
Autor: WS
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
On 9 Maj, 14:33, Piotrpo <piot...@gmail.com> wrote:
Nie, nie jest. Pozycja i prêdko¶æ to 2 niezale¿ne odczyty. Prêdko¶æ i
kierunek w wiêkszo¶ci odbiorników wyliczana jest ze zmiany
czêstotliwo¶ci (efekt Dopplera)http://www.aprs.net/vm/gps_cs.htm

Nie wiem jak to dziala w moim, ale jesli wykorzystuje efekt Dopplera
to jak wytlumaczyc przeklamanie typu wskazanie ~120km/h przy realnej
predkosci ponizej 20km/h? Jesli juz odbiera sygnal z jakiegos satelity
na tyle dobrze, ze jest w stanie zmierzyc czestotliwosc (czy tez jej
przesuniecie) to skad blad ponad 100km/h?

WS

Data: 2011-05-09 06:03:24
Autor: Piotrpo
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
On 9 Maj, 14:58, WS <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> wrote:
> [...]

na tyle dobrze, ze jest w stanie zmierzyc czestotliwosc (czy tez jej
przesuniecie) to skad blad ponad 100km/h?

Nie wiem jak w twoim - w swoim po prostu porównywa³em prêdko¶æ podan±
przez odbiornik i wyliczon± na podstawie s/t - ró¿ni³y siê momentami
znacznie.

Data: 2011-05-09 15:18:22
Autor: cytawa
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
  Piotrpo pisze:

Nie, nie jest. Pozycja i prêdko¶æ to 2 niezale¿ne odczyty. Prêdko¶æ i
kierunek w wiêkszo¶ci odbiorników wyliczana jest ze zmiany
czêstotliwo¶ci (efekt Dopplera)

Czy przypadkiem predkosc nie jest wyliczana z kolejnych 2 pomiarow? Przynajmniej jestem pewien, ze OziExplorer tak czyni.

Jan Cytawa

Data: 2011-05-09 08:58:50
Autor: Piotrpo
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
On 9 Maj, 15:18, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:
  Piotrpo pisze:

> [...]

Czy przypadkiem predkosc nie jest wyliczana z kolejnych 2 pomiarow?
Przynajmniej jestem pewien, ze OziExplorer tak czyni.

OziEzplorer jest aplikacj± a nie modu³em GPS. Standardowo chipset (np.
SiRF III) "wypluwa" z siebie depesze nawigacyjne zawieraj±ce prêdko¶æ
(mniejsza o format). Podobnie (pod wzglêdem zawarto¶ci) wygl±daj±
depesze z telefonów z Androidem (dla tego przypadku robi³em porównanie
i V by³o ró¿ne od ds/dt).

Data: 2011-05-10 09:41:26
Autor: cytawa
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
  Piotrpo pisze:

[...]

Na moj rozum, taki modul tez zmusi byc jakos oprogramowany.  Przeciez dane wejsciowe to tylko czasy pomiarow i pozycje satelit. Z tego wylicza pozycje w czasoprzestrzeni. Stad mozna wyliczyc predkosc. Dla mnie osobiscie obojetne czy robi to modul czy aplikacja.

Porownywalem traki z Oziego i z jakiegos innego logera. Sa poza formatem prawie takie same. Predkosci tam nie ma.

Nigdy sie szczegolowo nie przygladalem depeszom, ale z ciekawosci zrobie to. Bardzo mozliwe, ze masz racje i ze modul daje informacje o predkosci, chociaz prawde mowiac nie bardzo wiem po co. Na nasze potrzeby turystyczne i tak predkosc trzeba wyliczac samemu najlepiej jakas usredniona z kilku pomiarow.

Jan Cytawa

Data: 2011-05-10 02:18:50
Autor: Piotrpo
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
On 10 Maj, 09:41, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:
  Piotrpo pisze:

> [...]

pozycje w czasoprzestrzeni. Stad mozna wyliczyc predkosc. Dla mnie
osobiscie obojetne czy robi to modul czy aplikacja.
Generalnie "namierzenie" satelitów to okre¶lenie dok³adnego czasu i
opó¼nienia w stosunku do ka¿dego z nich, plus doczytanie aktualnych
efemeryd (pozycji).

Porownywalem traki z Oziego i z jakiegos innego logera. Sa poza formatem
prawie takie same. Predkosci tam nie ma.
Analiza track'ów to osobna bajka - generalnie powodem dla którego na
ogó³ nie ma tam prêdko¶ci jest brak miejsca w standardach KML, czy GPX
na umieszczenie takiej informacji.

[...]

B³±d "standardowego" GPS, czyli bez poprawek ró¿nicowych to 50m, przy
wykorzystaniu EGONOS spada on do 3m. Stoj±c w miejscu kolejne pomiary,
nawet przy dobrych warunkach mog± siê ró¿niæ w³a¶nie o te 2x3m - warto
pamiêtaæ, ¿e s± to wyliczenia teoretyczne, zak³adaj±ce widoczno¶æ
pe³nej konstelacji, roz³o¿onej tak, ¿eby by³o "dobrze". Standardowo
czas pomiêdzy pomiarami pozycji to ~1s co w prosty sposób daje nam
b³±d pomiaru prêdko¶ci siêgaj±cy 6m/s = 19,8 km/h Jest to b³±d za
du¿y, ¿eby okre¶liæ prêdko¶æ i kierunek jazdy roweru z dok³adno¶ci±
oczekiwan± przez wiêkszo¶æ u¿ytkowników. Dlatego w³a¶nie wektor
prêdko¶ci nie jest liczony na podstawie ró¿nic pozycji.

Data: 2011-05-09 05:31:38
Autor: Micha³ Wolff
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
[...]

"Troszkê" pop³yn±³e¶ z t± wypowiedzi±. Ostre góry to maj± nieco wiêcej
ni¿ 15m...

Pomiar prêdko¶ci i pomiar pozycji w przypadku GPS to 2 ró¿ne sprawy -
mo¿esz staæ w miejscu, mieæ stabilny odczyt pozycji i szalej±c±
prêdko¶æ, lub (czê¶ciej) odwrotnie.

A na jakiej podstawie tak s±dzisz? Przecie¿ GPS mierzy prêdko¶æ
w³a¶nie na podstawie zmiany pozycji, sk±d niby mia³by braæ inne dane
do okre¶lania z jak± prêdko¶ci± siê poruszam
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-05-09 06:06:12
Autor: Piotrpo
Dok³adno¶æ pomiarów GPS
On 9 Maj, 14:31, Micha³ Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
> [...]

> po ¯u³awach w ostr± jazdê po górach.

"Troszkê" pop³yn±³e¶ z t± wypowiedzi±. Ostre góry to maj± nieco wiêcej
Maj±, ale jak popatrzysz na sumê zjazdów i podjazdów...

Linka da³em wy¿ej.

Data: 2011-05-09 17:23:03
Autor: Grzegorz
Dokładność pomiarów GPS
Hello kawoN !:
Do aktywnych użytkowników GPS'ów na rowerze:

;-) ! Mam tracka z każdej wyprawy ....

[...]

Niezupełnie. Trzeba odpowiednio ustawić parametry zapisu śladu, inaczej ślad jest krótszy. U mnie to różnica na pozionie 1-1,5 %.

- czas jazdy jest uzależniony od zdolności wykrycia postojów

Dokładnie - ale od tego jest licznik na rowerze :-D !

- wysokość to raczej porażka - różnice w pomiarze nie ruszając się
z miejsca potrafią wynosić do 50m

Zależy od GPSa. Jak masz współpracę z barometrycznym, to błędy są dużo mniejsze. Jak nie - to nie powinno być skoków powyżej 20 m, chyba że masz marny odbiornik, albo warunki są trudne.

pzdrw. - użytkownik GPSa od 1991 roku ;-)
--
Grzegorz

Dokładność pomiarów GPS