Dokładność pomiarów GPS

Data: 2011-05-08 21:11:16
Autor: Kacper Perschke
Dokładność pomiarów GPS
Dnia 07.05.2011 kawoN <bike4win@bike4win.pl> napisał:
Do aktywnych uĹźytkownikĂłw GPS'Ăłw na rowerze:

A dziękuję.

Jak dokładne wg was są wskazania GPS'ów w zakresie:
[...]
- dystans można powiedzieć że jest w miarę dokładny o ile
[...]
- wysokość to raczej porażka - różnice w pomiarze nie ruszając się
[...]

Sądzę, Ĺźe dokładniejsze niĹź post zaczynający ten wątek.  Cały post to poraĹźka.
W inżynierii taka bajka to przy pyffku w sobotę po południu. Co właśnie, jak
widzę, miało miejsce.

A jeśli chcesz zapytać o błąd pomiaru to http://www.google.com/search?q=gps+b%C5%82%C4%85d+pomiaru

KAcper

--
Mail => www.rot13.com

Data: 2011-05-09 09:56:42
Autor: kawoN
Dokładność pomiarów GPS
W dniu 11-05-08 23:11, Kacper Perschke pisze:
[...]

Nie chodzi mi o wykład inżynierski na temat błędów pomiarów GPS
a o wrażenia użytkowników urządzeń.
I takowe tutaj zostały przedstawione.

--
kawoN
-

Data: 2011-05-09 02:38:54
Autor: WS
Dokładność pomiarów GPS
On 9 Maj, 09:56, kawoN <bike4...@bike4win.pl> wrote:

Nie chodzi mi o wykład inżynierski na temat błędów pomiarów GPS
a o wrażenia użytkowników urządzeń.
I takowe tutaj zostały przedstawione.

Jako uzytkownik Garmina GPSMAP 60CSx musze sie z tym zgodzic ;)
Blad w obl. wysokosci jest stosunkowo duzy, z tego wzgledu niektore
odbiorniki (w tym i moj) uzywaja czujnika barometrycznego...
Co do uzywania w lesie to pojawiaja sie "dziwne skoki predkosci" np.
przy zmianie widocznych satelitow (?) ...
 np. skiury, zjazd ~15-20km/h, garmin pokazal vmax 127km/h ;)
http://connect.garmin.com/activity/69909485

WS

Data: 2011-05-09 04:48:42
Autor: Piotrpo
Dokładność pomiarów GPS
On 9 Maj, 11:38, WS <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> wrote:

Jako uzytkownik Garmina GPSMAP 60CSx musze sie z tym zgodzic ;)
Blad w obl. wysokosci jest stosunkowo duzy, z tego wzgledu niektore
odbiorniki (w tym i moj) uzywaja czujnika barometrycznego...
Ponownie zwrócę uwagę, że to nie sam pomiar jest jakiś mniej dokładny,
tylko wymagania funkcjonalne większe w dużej części zastosowań - 15m
błędu w poziomie to tyle co nic - w trakcie jazdy jest to
niezauważalne, na mapie będzie trochę obok drogi - w niczym to nie
przeszkadza. Wysokość "pływająca" w tym zakresie zmienia przejażdżkę
po Żuławach w ostrą jazdę po górach.

Co do uzywania w lesie to pojawiaja sie "dziwne skoki predkosci" np.
przy zmianie widocznych satelitow (?) ...
 np. skiury, zjazd ~15-20km/h, garmin pokazal vmax 127km/h ;)http://connect.garmin.com/activity/69909485
Pomiar prędkości i pomiar pozycji w przypadku GPS to 2 różne sprawy -
możesz stać w miejscu, mieć stabilny odczyt pozycji i szalejącą
prędkość, lub (częściej) odwrotnie.
Las to szczególnie trudne środowisko dla łączności - liście bardzo
skutecznie tłumią fale radiowe i co gorsza odbijają je na wszystkie
strony. Odbiornik może dość często dawać błędne odczyty.

Data: 2011-05-09 05:23:06
Autor: WS
Dokładność pomiarów GPS
On 9 Maj, 13:48, Piotrpo <piot...@gmail.com> wrote:

Ponownie zwrócę uwagę, że to nie sam pomiar jest jakiś mniej dokładny,
tylko wymagania funkcjonalne większe w dużej części zastosowań

Sam pomiar wyskosci tez jest mniej dokladny, ~1.5 raza wiekszy blad
wysokosci niz pozycji wg
http://oen.dydaktyka.agh.edu.pl/dydaktyka/inzynieria_srodowiska/c_technika_satelitarna/gps.html

Pomiar prędkości i pomiar pozycji w przypadku GPS to 2 różne sprawy -
możesz stać w miejscu, mieć stabilny odczyt pozycji i szalejącą
prędkość, lub (częściej) odwrotnie.

stawiam, ze predkosc jest wyliczana na podst. odczytu kolejnych
pozycji (roznica miedzy nimi/czas), co przy "przeskoku" punktu (np. z
powodu zmiany widocznych satelitow) daje zawyzone wartosci
predkosci... w normalnej sytaucji pozycja troche plywa, co
rownoczesnie oznacza wskazane predk > 0

WS

Data: 2011-05-09 05:33:36
Autor: Piotrpo
Dokładność pomiarów GPS
On 9 Maj, 14:23, WS <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> wrote:
> [...]

> tylko wymagania funkcjonalne większe w dużej części zastosowań

Sam pomiar wyskosci tez jest mniej dokladny, ~1.5 raza wiekszy blad
W sumie to ciężko powiedzieć, zależy od konstelacji.

> [...]

powodu zmiany widocznych satelitow) daje zawyzone wartosci
predkosci... w normalnej sytaucji pozycja troche plywa, co
Nie, nie jest. Pozycja i prędkość to 2 niezależne odczyty. Prędkość i
kierunek w większości odbiorników wyliczana jest ze zmiany
częstotliwości (efekt Dopplera)
http://www.aprs.net/vm/gps_cs.htm

Data: 2011-05-09 05:58:13
Autor: WS
Dokładność pomiarów GPS
On 9 Maj, 14:33, Piotrpo <piot...@gmail.com> wrote:
Nie, nie jest. Pozycja i prędkość to 2 niezależne odczyty. Prędkość i
kierunek w większości odbiorników wyliczana jest ze zmiany
częstotliwości (efekt Dopplera)http://www.aprs.net/vm/gps_cs.htm

Nie wiem jak to dziala w moim, ale jesli wykorzystuje efekt Dopplera
to jak wytlumaczyc przeklamanie typu wskazanie ~120km/h przy realnej
predkosci ponizej 20km/h? Jesli juz odbiera sygnal z jakiegos satelity
na tyle dobrze, ze jest w stanie zmierzyc czestotliwosc (czy tez jej
przesuniecie) to skad blad ponad 100km/h?

WS

Data: 2011-05-09 06:03:24
Autor: Piotrpo
Dokładność pomiarów GPS
On 9 Maj, 14:58, WS <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> wrote:
> [...]

na tyle dobrze, ze jest w stanie zmierzyc czestotliwosc (czy tez jej
przesuniecie) to skad blad ponad 100km/h?

Nie wiem jak w twoim - w swoim po prostu porównywałem prędkość podaną
przez odbiornik i wyliczoną na podstawie s/t - różniły się momentami
znacznie.

Data: 2011-05-09 15:18:22
Autor: cytawa
Dokładność pomiarów GPS
  Piotrpo pisze:

Nie, nie jest. Pozycja i prędkość to 2 niezależne odczyty. Prędkość i
kierunek w większości odbiorników wyliczana jest ze zmiany
częstotliwości (efekt Dopplera)

Czy przypadkiem predkosc nie jest wyliczana z kolejnych 2 pomiarow? Przynajmniej jestem pewien, ze OziExplorer tak czyni.

Jan Cytawa

Data: 2011-05-09 08:58:50
Autor: Piotrpo
Dokładność pomiarów GPS
On 9 Maj, 15:18, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:
  Piotrpo pisze:

> [...]

Czy przypadkiem predkosc nie jest wyliczana z kolejnych 2 pomiarow?
Przynajmniej jestem pewien, ze OziExplorer tak czyni.

OziEzplorer jest aplikacją a nie modułem GPS. Standardowo chipset (np.
SiRF III) "wypluwa" z siebie depesze nawigacyjne zawierające prędkość
(mniejsza o format). Podobnie (pod względem zawartości) wyglądają
depesze z telefonów z Androidem (dla tego przypadku robiłem porównanie
i V było różne od ds/dt).

Data: 2011-05-10 09:41:26
Autor: cytawa
Dokładność pomiarów GPS
  Piotrpo pisze:

[...]

Na moj rozum, taki modul tez zmusi byc jakos oprogramowany.  Przeciez dane wejsciowe to tylko czasy pomiarow i pozycje satelit. Z tego wylicza pozycje w czasoprzestrzeni. Stad mozna wyliczyc predkosc. Dla mnie osobiscie obojetne czy robi to modul czy aplikacja.

Porownywalem traki z Oziego i z jakiegos innego logera. Sa poza formatem prawie takie same. Predkosci tam nie ma.

Nigdy sie szczegolowo nie przygladalem depeszom, ale z ciekawosci zrobie to. Bardzo mozliwe, ze masz racje i ze modul daje informacje o predkosci, chociaz prawde mowiac nie bardzo wiem po co. Na nasze potrzeby turystyczne i tak predkosc trzeba wyliczac samemu najlepiej jakas usredniona z kilku pomiarow.

Jan Cytawa

Data: 2011-05-10 02:18:50
Autor: Piotrpo
Dokładność pomiarów GPS
On 10 Maj, 09:41, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:
  Piotrpo pisze:

> [...]

pozycje w czasoprzestrzeni. Stad mozna wyliczyc predkosc. Dla mnie
osobiscie obojetne czy robi to modul czy aplikacja.
Generalnie "namierzenie" satelitów to określenie dokładnego czasu i
opóźnienia w stosunku do każdego z nich, plus doczytanie aktualnych
efemeryd (pozycji).

Porownywalem traki z Oziego i z jakiegos innego logera. Sa poza formatem
prawie takie same. Predkosci tam nie ma.
Analiza track'ów to osobna bajka - generalnie powodem dla którego na
ogół nie ma tam prędkości jest brak miejsca w standardach KML, czy GPX
na umieszczenie takiej informacji.

[...]

Błąd "standardowego" GPS, czyli bez poprawek różnicowych to 50m, przy
wykorzystaniu EGONOS spada on do 3m. Stojąc w miejscu kolejne pomiary,
nawet przy dobrych warunkach mogą się różnić właśnie o te 2x3m - warto
pamiętać, że są to wyliczenia teoretyczne, zakładające widoczność
pełnej konstelacji, rozłożonej tak, żeby było "dobrze". Standardowo
czas pomiędzy pomiarami pozycji to ~1s co w prosty sposób daje nam
błąd pomiaru prędkości sięgający 6m/s = 19,8 km/h Jest to błąd za
duży, żeby określić prędkość i kierunek jazdy roweru z dokładnością
oczekiwaną przez większość użytkowników. Dlatego właśnie wektor
prędkości nie jest liczony na podstawie różnic pozycji.

Data: 2011-05-09 05:31:38
Autor: Michał Wolff
Dokładność pomiarów GPS
[...]

"Troszkę" popłynąłeś z tą wypowiedzią. Ostre góry to mają nieco więcej
niż 15m...

Pomiar prędkości i pomiar pozycji w przypadku GPS to 2 różne sprawy -
możesz stać w miejscu, mieć stabilny odczyt pozycji i szalejącą
prędkość, lub (częściej) odwrotnie.

A na jakiej podstawie tak sądzisz? Przecież GPS mierzy prędkość
właśnie na podstawie zmiany pozycji, skąd niby miałby brać inne dane
do określania z jaką prędkością się poruszam
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-05-09 06:06:12
Autor: Piotrpo
Dokładność pomiarów GPS
On 9 Maj, 14:31, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
> [...]

> po Żuławach w ostrą jazdę po górach.

"Troszkę" popłynąłeś z tą wypowiedzią. Ostre góry to mają nieco więcej
Mają, ale jak popatrzysz na sumę zjazdów i podjazdów...

Linka dałem wyżej.

Dokładność pomiarów GPS