Data: 2011-05-08 02:44:02 | |
Autor: Michał Wolff | |
Dokładność pomiarów GPS | |
On 7 Maj, 21:51, kawoN <bike4...@bike4win.pl> wrote:
Do aktywnych użytkowników GPS'ów na rowerze: Tutaj dokładność nawet wyższej klasy GPS (jak mój 60csx) odbiega od dokładności licznika. Dokładność pomiaru gps ZAWSZE zależy od dostępu do siły sygnału z satelit, jadąc np. po lesie, czy w górskim terenie niejednokrotnie daje się zaobserwować, że np. prędkość na krótką chwilkę spada o połowę, czy kilka km/h; a na długiej trasie takich miejsc trochę się zawsze zbierze. Druga sprawa - to "pływanie" na postojach, jeśli gps nie wyłączymy to zawsze na postoju jakieś minimalne prędkości i odległości złapie, z tego powodu gps zdecydowanie zaniża prędkość średnią, często nawet o ponad 1km/h. W tunelach gps w ogóle nie działa, po wyjechaniu z tunelu dodaje odległość na podstawie szacunku (mocno niedokładne); na trasach górskich z dużą ilością tunelów (to oczywiście nie w Polsce) błędy w odległości robią się już znaczące - nawet po 2-3km na 100km. Warto tu dodać, że Garmin zdaje sobie sprawę z ułomności tego pomiaru na potrzeby roweru i dlatego w serii rowerowej Edge umożliwia pomiar odległości i prędkości - również klasycznie - z czujnika na koło, a taki pomiar (oczywiście przy prawidłowym obwodzie koła) jest wyraźnie precyzyjniejszy. - pomiaru wysokości a tym samym sumy przewyższeń i obniżeń Tu kluczową sprawą jest jaki posiadamy gps - czy ma czujnik barometryczny, czy też nie. Te bez takiego czujnika mają dokładność marną, obarczoną dużym błędem, ma to charakter bardziej orientacyjny. Natomiast te z czujnikiem barometrycznym - są bardzo dokładne, mają autokalibrację (dzięki temu są wiele dokładniejsze od liczników z czujnikiem barometrycznym, znacznie dokładniejsze w czasie zmiennej pogody) wysokość zgadza się do paru metrów, często są nawet dokładniejsze od oznaczonych ładnych parę lat temu wysokości jakie są na mapach. Liczenie sumy przewyższeń - to zależy nie tylko od dokładności pomiaru, ale i od progu jaki do sumowania przewyższeń ma gps. Np. próg 1m znaczy, że sumuje wszystkie podjechane metry, próg 5m - że sumuje przewyższenia dopiero gdy występuje 5m w górę jednym ciągiem. Mój 60csx ma ten próg 1m - co znaczy, że sumuje wszystko, nie jest to dobry próg, widać to szczególnie na bardziej płaskich trasach, gdzie tych metrów zbiera się za dużo, bo wysokościomierz zawsze trochę skacze; w wysokich górach większych różnic w stosunku do licznika (z najkorzystniejszym progiem 2m) nie ma. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2011-05-09 17:43:29 | |
Autor: Grzegorz | |
Dokładność pomiarów GPS | |
Hello Michał Wolff !:
Tutaj dokładność nawet wyższej klasy GPS (jak mój 60csx) odbiega od Oj to masz coś ie tak z Twoim GPSem ... Prędkość jest mierzona ze zjawiska Dopplera, i nawet przy 2 satelitach widocznych powinna być w miarę dokładna. Wyjątek - wąskie wysokie kaniony. Nie dotyczy to pozycji - w utrudnionych warunkach niestety bywa, że są odchylenia. W lesie, nawet wilgotnym, problemów być nie powinno. Używam Aventury, ma chipset Sirf (niestety ...) Druga sprawa - to "pływanie" na postojach, jeśli gps nie wyłączymy to zawsze na postoju jakieś Nie używam GPSa do pomairu średniej. Poza tym możesz zawsze włączyć tzw. "static navigation". W tunelach gps w ogóle nie działa, po wyjechaniu z tunelu dodaje Oj racja ..... - pomiaru wysokości a tym samym sumy przewyższeń i obniżeń Chyba że jakaś autokalibracja wlezie w czasie pomiaru - ze 2 razy mi się tak trafiło. pzdrw. -- Grzegorz maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1 |
|