[TECH] Dokręcanie śrub mocujących tar cze

Data: 2009-04-06 18:30:51
Autor: Paweł Kępień
[TECH] Dokręcanie śrub mocujących tar cze
Witam,

czy macie może jakieś "domowe" sposoby na dokręcanie śrub mocujących tarcze (blat i środkową)? Chodzi mi o sposób zablokowania tulejki, w którą wkręca się śrubę. Wiem, że jest do nich specjalny klucz (np. http://tinyurl.com/cydxf8), ale czy to aby na pewno konieczne? ;) ZTCP, ktoś kiedyś pisał na preclu, że zrobił sobie odpowiednik takiego klucza (albo rozwiązał to w inny sposób), ale niestety nie mogę się doszukać w archiwum... Nie chcę na razie cudować z normalnymi śrubokrętami itp. żeby nie zniszczyć gniazd pod klucz. Będę bardzo wdzięczny za pomoc :)

Pozdrowienia,

Paweł

Data: 2009-04-06 10:00:10
Autor: trzybanany
Dokręcanie śrub mocujących tarcze
ja jak dokręcam to nie potrzebuję żadnego specjalnego klucza. w jedną
śrubę wkładam imbus, a tą drugą, do której jest ten klucz,
przytrzymuję palcami aż się trochę dociśnie i potem już tylko imbusem
kręcę i się wszystko się dobrze zawsze dokręca i nie luzuje.
pozdrawiam

Data: 2009-04-06 18:24:03
Autor: chary
trzybanany@gmail.com wrote:
[...]

Potwierdzam, u mnie jest dokladnie tak samo.

--
pozdrawiam,
Marek Sosnowski

"W zadnym wypadku nie zostane premierem, jesli moj brat
 Lech wygra wybory prezydenckie. Bylaby to sytuacja nie do zaakceptowania
 przez polskie spoleczenstwo"

Data: 2009-04-06 20:16:50
Autor: Paweł Kępień
chary pisze:

trzybanany@gmail.com wrote:
ja jak dokręcam to nie potrzebuję żadnego specjalnego klucza.

Potwierdzam, u mnie jest dokladnie tak samo.

Dzięki za odzew Panowie, ale nie pisałbym, gdyby u mnie też było tak kolorowo :)

Pozdrawiam,

Data: 2009-04-06 20:31:44
Autor: click
Paweł Kępień pisze:
chary pisze:

trzybanany@gmail.com wrote:
ja jak dokręcam to nie potrzebuję żadnego specjalnego klucza.

Potwierdzam, u mnie jest dokladnie tak samo.

Dzięki za odzew Panowie, ale nie pisałbym, gdyby u mnie też było tak kolorowo :)

to moze masz zasyfiale gwinty?
jak nie, to wez cokolwiek, czy przytrzymasz te szczeline na chwile, potem juz pojdzie
no nie wiem, ja to zawsze robilem z partyzanta jak przedpiscy

--
c l i c k 'n' r i d e   | kto nie pije, ten nie jedzie
"Who wants to pedal bike uphill?

Data: 2009-04-06 21:50:09
Autor: Paweł Kępień
click pisze:

to moze masz zasyfiale gwinty?
jak nie, to wez cokolwiek, czy przytrzymasz te szczeline na chwile, potem juz pojdzie
no nie wiem, ja to zawsze robilem z partyzanta jak przedpiscy

Hm okej, ale może jeszcze kilka słów wyjaśnienia. Zabawa ze śrubkami zaczęła się, kiedy to okazało się, że zgubiłem jedną podczas jazdy :) W jednym z serwisów udało mi się kupić śrubę wraz z tulejką. Od pewnego czasu starając się dokręcać śruby, po wkręceniu na całą długość obracały się wraz z tulejkami (a pamiętam, że tak jak piszecie, wcześniej tak nie było). I tu właśnie nie wiem, od czego to zależy - skoro śruba jest wkręcona do końca, to dalsze jej wkręcanie powodować będzie obracanie się układu "śruba-tuleja", bo przecież na zewnątrz tulei/wewnątrz otworów w tarczach nie ma gwintu. Przypomniałem sobie jednak, że mam zapasowe tarcze (które zostały po zakupie nowej korby po tym, jak w poprzedniej urwałem gwint ściągaczem :>). [Powrót do wątku kupionej niedawno śruby :)] Kupiona śruba wraz z tulejką okazała się za długa o ok. 2 mm, przez co zachodziłem w głowę, jak ją do końca dokręcić, skoro z jednej strony fragment wystawał - stąd moje początkowe pytanie :) Musiałem mieć jakieś zaćmienie, skoro od razu nie doszedłem do wniosku, że jest za długa, bo przecież w tulejkę dalej się wkręcać nie dawała... ;) Skończyło się na tym, że zapożyczyłem śrubę z nowych tarcz (z tym, że jednak ta wkręciła się tak jak powinna - po dokręceniu nic się już nie obraca). Chyba trochę namieszałem, ale miejmy nadzieję, że całość będzie   działać :) Zastanawia mnie jednak wciąż to, że niektóre udaje się wkręcić do końca i już się nie obracają, a inne owszem. Może przeoczyłem jakiś czynnik, skręcałem i pisałem na szybko, na myślenie nie pozostało zbyt wiele czasu ;)

Dzięki, pozdrawiam!

PK

Data: 2009-04-07 00:05:18
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 6 Apr 2009, Paweł Kępień wrote:

[...]

  Kosztuje kilkanaście złotych (plus przesyłka), więc IMVHO nie warto
przesadzać. Mi skręcenie "metodami" już kiedyś spowodowało konieczność
skręcania tarcz po drodze, więc nie polecam :]

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-04-07 00:34:50
Autor: Paweł Kępień
Gotfryd Smolik news pisze:

 Kosztuje kilkanaście złotych (plus przesyłka), więc IMVHO nie warto
przesadzać.

Dlatego właśnie pytałem o jakieś własne wytwory. Kurczę, jestem na 95% pewny, że ktoś pisał o "zrobieniu" sobie takiego klucza, ale nie pamiętam kto to był. Może się jeszcze zgłosi... ;) Pojeżdżę trochę, jak nie będzie problemów to dobrze, a jak będą, to pomyślę o kupnie. Porównując do innych narzędzi Park Tool'a cena jeszcze do przeżycia (http://tinyurl.com/dh3pl2).

Mi skręcenie "metodami" już kiedyś spowodowało konieczność
skręcania tarcz po drodze, więc nie polecam :]

:) Czyli co? Pozostaje skleić na ślinę albo na korektor...? :D

Pozdrawiam,

Data: 2009-04-07 12:19:39
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 7 Apr 2009, Paweł Kępień wrote:

to dobrze, a jak będą, to pomyślę o kupnie.

  Trzeba kupować kiedy jest, a nie kiedy chcesz ;)
  Podejrzewam że w tej chwili może nie być dostępny (powinien być
zaniedługo :))

Mi skręcenie "metodami" już kiedyś spowodowało konieczność
skręcania tarcz po drodze, więc nie polecam :]

:) Czyli co? Pozostaje skleić na ślinę albo na korektor...? :D

  Nie, na chwilę wkłada się starą tarczę i szuka klucza ;)

pzdr, Gotfryd

[TECH] Dokręcanie śrub mocujących tar cze