Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Dokręcanie śrub właściwym momentem

Dokręcanie śrub właściwym momentem

Data: 2009-06-02 15:49:11
Autor: Radion
Dokręcanie śrub właściwym momentem
Witam,

Czy ktoś może mi wytłumaczyć dlaczego w książkach typu "Sam naprawiam..." itp., gdy podawany jest moment dokręcania danej śruby/nakrętki często zauważuć można np taki zapis: 50Nm + 45* (stopni). Nie można poprostu podać większego momentu uwzględniającego ten obrót o 45* ?

Pozdrawiam,
Radek

Data: 2009-06-02 13:54:51
Autor: Robert Rędziak
Dokręcanie śrub właściwym momentem
On Tue, 2 Jun 2009 15:49:11 +0200, Radion <nospam@xxx.pl> wrote:

zauważuć można np taki zapis: 50Nm + 45* (stopni). Nie można poprostu podać większego momentu uwzględniającego ten obrót o 45* ?

 Nie, bo chodzi o odkształcenie plastyczne.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

Data: 2009-06-02 16:19:00
Autor: GK
Dokręcanie śrub właściwym momen tem
Robert Rędziak pisze:
On Tue, 2 Jun 2009 15:49:11 +0200, Radion <nospam@xxx.pl> wrote:

zauważuć można np taki zapis: 50Nm + 45* (stopni). Nie można poprostu podać większego momentu uwzględniającego ten obrót o 45* ?

 Nie, bo chodzi o odkształcenie plastyczne.

 r.

Kolega tydzień temu opowiadał, jak na gierkówce Corsie jadącej przed nim odpadło koło, wpadło na przeciwległy pas i spowodowało mały karambol kilku aut. Okazało się, że przyczyną było za bardzo skręcone łożysko w kole, przez ASO zresztą, nie podam w jakim mieście, bo to temu ASO chluby nie przynosi.
Pozdrawiam,
Grzegorz

Data: 2009-06-02 16:25:00
Autor: Grejon
Dokręcanie śrub właściwym momen tem
GK pisze:

Kolega tydzień temu opowiadał, jak na gierkówce Corsie jadącej przed nim odpadło koło, wpadło na przeciwległy pas i spowodowało mały karambol kilku aut. Okazało się, że przyczyną było za bardzo skręcone łożysko w kole, przez ASO zresztą, nie podam w jakim mieście, bo to temu ASO chluby nie przynosi.

Kupiłem w komisie auto bezwypadkowe, ale okazało się bite i ma przekręcony licznik. Nie podam w jakim mieście ten komis bo mu chluby to nie przynosi.

--
Grzegorz Jońca    GG: 7366919    JID:grejon@jabber.aster.pl
Mazda 6 2.0 zaolejona Kombi
PMS+PJS*+pM-W+P+:+X++L+B+M+Z++TW-CB++ASB+

Data: 2009-06-02 18:30:56
Autor: Krzysiek Kielczewski
Dokręcanie śrub właściwym momentem
On 2009-06-02, GK <grego69@gazeta.pl> wrote:

Kolega tydzień temu opowiadał, jak na gierkówce Corsie jadącej przed nim odpadło koło, wpadło na przeciwległy pas i spowodowało mały karambol kilku aut. Okazało się, że przyczyną było za bardzo skręcone łożysko w kole, przez ASO zresztą, nie podam w jakim mieście, bo to temu ASO chluby nie przynosi.

Skoro wiadomo kto spieprzył robotę w sposób mocno zagrażający życiu to
do cholery podaj namiary na partaczy.

Krzysiek Kiełczewski

Data: 2009-06-03 15:22:31
Autor: GK
Dokręcanie śrub właściwym momen tem
Krzysiek Kielczewski pisze:
On 2009-06-02, GK <grego69@gazeta.pl> wrote:

Kolega tydzień temu opowiadał, jak na gierkówce Corsie jadącej przed nim odpadło koło, wpadło na przeciwległy pas i spowodowało mały karambol kilku aut. Okazało się, że przyczyną było za bardzo skręcone łożysko w kole, przez ASO zresztą, nie podam w jakim mieście, bo to temu ASO chluby nie przynosi.

Skoro wiadomo kto spieprzył robotę w sposób mocno zagrażający życiu to
do cholery podaj namiary na partaczy.

Krzysiek Kiełczewski

Jeśli to ja bym zgubił koło z powodu partactwa warsztatu na pewno podał bym namiary. Niestety to nie moje auto i to co ktoś mówi, a tym bardziej informacja z drugiej ręki nie jest dla mnie na tyle wiarygodne, aby podawać do publicznej wiadomości. Oczernić kogoś bardzo łatwo. Tym bardziej, że nie znam ani dokładnej nazwy ani adresu... nic. Tylko informację, że był to ASO.
Pozdrawiam,
Grzegorz

Data: 2009-06-02 22:54:46
Autor: Piter
Dokręcanie śrub właściwym momentem
na  ** p.m.s **  GK pisze tak:

Okazało się, że przyczyną było za bardzo skręcone łożysko w kole, przez ASO zresztą, nie podam w jakim mieście, bo to temu ASO chluby nie przynosi.

1. w punkcie wymiany amortyzatorów załozono do góry nogami gumowe poduszki i skrecano śruby zawieszenia na zwieszonych kołach.

2. w bardzo znanym warsztacie pod wpływem psychozy "żeby się nie odkręciło w czasie jazdy" ukręcono gwint (w karoserii) śruby wahacza

3. w ASO pracownik mylił pojęcia dotyczace przedniego zawieszenia


ale nie podam w jakim mieście



--
    Piter
    vw golf mk2

Data: 2009-06-02 16:22:15
Autor: Kuba \(aka cita\)
Dokręcanie śrub właściwym momentem
Robert Rędziak wydusił z siebie te słowy:

On Tue, 2 Jun 2009 15:49:11 +0200, Radion <nospam@xxx.pl> wrote:

zauważuć można np taki zapis: 50Nm + 45* (stopni). Nie można
poprostu podać większego momentu uwzględniającego ten obrót o 45* ?

Nie, bo chodzi o odkształcenie plastyczne.

oraz tarcie, ktore nie zawsze jest równe dla różnych warunków - czy choćby stopnia zużycia/korozji sruby


--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968   www.cita.pl
Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)
HONDA VTX 1800S |  Omega A R6 3,0 24V  |  i zwykle jakies TDI

Data: 2009-06-03 09:48:07
Autor: Przemek
Dokręcanie śrub właściwym momentem
Kuba (aka cita) wrote:
Robert Rędziak wydusił z siebie te słowy:

On Tue, 2 Jun 2009 15:49:11 +0200, Radion <nospam@xxx.pl> wrote:

zauważuć można np taki zapis: 50Nm + 45* (stopni). Nie można
poprostu podać większego momentu uwzględniającego ten obrót o 45* ?

Nie, bo chodzi o odkształcenie plastyczne.

oraz tarcie, ktore nie zawsze jest równe dla różnych warunków - czy
choćby stopnia zużycia/korozji sruby

Te sroby z dokrecaniem na dwa razy to najczesciej glowice i korbowody - takie sroby powinno sie dawac nowe
za kazdym razem wiec zuzycie, korozja sruby odpada a jak sie wbrew instrukcja producenta  daje stare to nie ma sensu dokrecac na dwa razy bo i tak nie wiadomo
o ile sruba poplynela.

Data: 2009-06-03 14:56:23
Autor: Kuba \(aka cita\)
Dokręcanie śrub właściwym momentem
Przemek wydusił z siebie te słowy:


Te sroby z dokrecaniem na dwa razy to najczesciej glowice i korbowody
- takie sroby powinno sie dawac nowe
za kazdym razem wiec zuzycie, korozja sruby odpada a jak sie wbrew
instrukcja producenta  daje stare to nie ma sensu dokrecac na dwa
razy bo i tak nie wiadomo
o ile sruba poplynela.

tak czy inaczej wg mnie precyzyjniej jest dokręcić srube o pewien kąt, niż z dokladnym momentem.
Początkowe dokręcenie odpowiednim, mniejszym, momentem pozwala na powtarzalność dokręcania.


--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968   www.cita.pl
Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)
HONDA VTX 1800S |  Omega A R6 3,0 24V  |  i zwykle jakies TDI

Data: 2009-06-03 16:26:30
Autor: Radion
Dokręcanie śrub właściwym momentem
tak czy inaczej wg mnie precyzyjniej jest dokręcić srube o pewien kąt, niż z dokladnym momentem.
Początkowe dokręcenie odpowiednim, mniejszym, momentem pozwala na powtarzalność dokręcania.


Witam ponownie,

Napisałem tego posta ponieważ nie dawno wymieniałem w swoim aucie łożysko z przodu (VW Golf IV) i nie mogłem znaleść konkretnych informacji jakim momentem dokręcić śrubę piasty. Znalazłem dwie rozbieżne informacje a mianowicie w książce do Golfa III jest napisane aby nakrętke czopa piasty dokręcać momentem 275Nm (zwrotnica i łożysko są prawie identyczne jak w Golfie IV). Natomiast w książce do Skody Octavii (tu zwrotnica i łożysko są identyczne jak w Golfie IV) jest napisane żeby tą nakrętkę najpierw dokręcić momentem 300Nm, potem odkręcić o 360 stopni i ponownie dokręcić ale już momentem 50Nm + 45 stopni. Ja póki co dokręciłem momentem 200Nm ale nie chciał bym żeby mi któregoś dnia koło odjechało...Przejechałem do tej pory 600km i żadnych niepokojących objawów od strony koła nie zauważyłem, można tak zostawić?

Pozdrawiam,
Radek

Data: 2009-06-05 22:25:19
Autor: Dumak
Dokręcanie śrub właściwym momen tem
Radion pisze:
tak czy inaczej wg mnie precyzyjniej jest dokręcić srube o pewien kąt, niż z dokladnym momentem.
Początkowe dokręcenie odpowiednim, mniejszym, momentem pozwala na powtarzalność dokręcania.


Witam ponownie,

Napisałem tego posta ponieważ nie dawno wymieniałem w swoim aucie łożysko z przodu (VW Golf IV) i nie mogłem znaleść konkretnych informacji jakim momentem dokręcić śrubę piasty.
(...)
...Przejechałem do tej pory 600km i żadnych niepokojących objawów od strony koła nie zauważyłem, można tak zostawić?


Jak nie jesteś pewny to sprawdź czy się nie popuściła.


--
Pozdrawiam
Dumak

Data: 2009-06-06 10:57:12
Autor: Piter
Dokręcanie śrub właściwym momentem
na  ** p.m.s **  Radion pisze tak:

Ja póki co dokręciłem momentem 200Nm ale nie chciał bym żeby mi
któregoś dnia koło odjechało...Przejechałem do tej pory 600km i
żadnych niepokojących objawów od strony koła nie zauważyłem, można
tak zostawić?

Zrób farbą znaki. Po za tym jak się poluzuje to poczujesz tłuczenie na kierownicy. Najwyżej zniszczysz łożysko.

--
    Piter
    vw golf mk2

Dokręcanie śrub właściwym momentem

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona