Dokumentacja usług wykonywanych na potrzeby własne

Data: 2009-11-04 14:47:13
Autor: Sammler
Dokumentacja usług wykonywanych na potrzeby własne
Witajcie,

mam następujący problem. Załóżmy, że prowadzę działalność usługową, np. w
zakresie tworzenia stron internetowych. Jedną taką stronę chciałbym stworzyć
dla siebie.

Czy koszty związane z jej wytworzeniem mogę zaliczyć do KUP (np. czas pracy;
nie wiem też, czy nie kwalifikuje się to pod wytworzenie środka trwałego lub
wartości niematerialnej i prawnej)? Co z VAT-em, jeśli jestem jego czynnym
podatnikiem?

Szukałem w archiwum pod hasłem "faktura wewnętrzna", bo wydawało mi się, że
m.in. w takich przypadkach wystawia się tę fakturę, ale to chyba nie był
najwłaściwszy trop...

Jakie są Wasze opinie w tej sprawie? Dziękuję z góry za wszelką pomoc.

S.

Data: 2009-11-04 16:01:23
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 4 Nov 2009, Sammler wrote:

[...]

  nojaciepszepraszam... ;) (ma być "sz", koniecznie)
  Prowadzisz DG, i nie wiesz tego, że to właśnie "szeroko rozumiana praca"
jest opodatkowana, czyli stanowi podstawę do żądania zapłaty - i ta
zapłata jest opodatkowana, ale kosztem jest tylko u tego kto płaci,
a nie tego kto "bierze"?
  Nijak kosztów!
  Własna "praca" nie jest kosztem wprost, jest wyraźny zapis.
  A kosztów związanych z wytworzeniem do KUP też nie można zaliczyć,
jako że nie służą celowi w postaci przychodów z DG.
  Czyli ew. robocizny (wynagrodzenia innych osób) również.

nie wiem też, czy nie kwalifikuje się to pod wytworzenie środka trwałego lub
wartości niematerialnej i prawnej)?

  Bez znaczenia, skoro jest "do celów osobistych".

Co z VAT-em, jeśli jestem jego czynnym podatnikiem?

  A to zależy, czy *na potrzeby* tej czynności dokonano zakupów lub
przeznaczono uprzednio nabyte środki, od których odliczono VAT.

Szukałem w archiwum pod hasłem "faktura wewnętrzna", bo wydawało mi się, że
m.in. w takich przypadkach wystawia się tę fakturę, ale to chyba nie był
najwłaściwszy trop...

  Był właściwy, o ile należy "zwrócić VAT" - od zakupów, od których go
odliczono, a zostały przeznaczone na ów "cel osobisty".

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-11-04 15:26:28
Autor: Przemek
Dokumentacja usług wykonywanych na potrzeby własne
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):
[...]
> nie wiem też, czy nie kwalifikuje się to pod wytworzenie środka trwałego lub
> wartości niematerialnej i prawnej)?

  Bez znaczenia, skoro jest "do celów osobistych".

Widzisz, tego właśnie nie rozumiem. O ile sprawa z "kosztami pracy" była dla
mnie jasna (na wszelki wypadek jednak poprosiłem o rozwianie moich
wątpliwości), to nadal nie rozumiem, dlaczego nie mógłbym zaliczyć takiej
strony internetowej do wartości niematerialnych i prawnych wytworzonych we
własnym zakresie. Czy chodzi tu o to, że to ja osobiście tworzę taką stronę, a
nie np. moi pracownicy?

[...]

Czy mógłbyś pomóc mi jeszcze zrozumieć tę kwestię?

Dzięki i pozdrawiam,
S.

PS Działalność dopiero rozpocząłem, więc proszę o wyrozumiałość...

Data: 2009-11-04 16:42:39
Autor: Tomek
Dnia 04-11-2009 o 16:26:28 Przemek  <sammler@nospam.gazeta.pl> napisał(a):

> [...]

własnym zakresie. Czy chodzi tu o to, że to ja osobiście tworzę taką  stronę, a

Niezależnie od innych aspektów, WNiP nie da się wytworzyć - można ją tylko  nabyć.

--
Tomek

Data: 2009-11-04 19:54:38
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 4 Nov 2009, Przemek  wrote:

[...]

  A widzisz... mój błąd.
  Założyłem, że skoro piszesz "dla siebie", to masz na myśli że "nie do
celów gospodarczych".
  A wychodzi że miało być jednak "do celów gospodarczych".

Czy chodzi tu o to, że to ja osobiście tworzę taką stronę,
a nie np. moi pracownicy?

  Do tego (a może "od tego") masz komentarz Tomka.
"Osobisty wkład we WNiP" ma charakter czynności dokonywanej osobiście,
tak orzekł sąd i basta (choć to mało sensowne i nielogiczne w praktyce,
ustawodawca tak zapisał i nic nie zrobimy).
  Natomiast nabycie WNiP przeznaczonego do DG od pracowników oczywiście
stanowi KUP :)

PS Działalność dopiero rozpocząłem, więc proszę o wyrozumiałość...

  Nie przejmuj się ew. docinkami :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-11-05 15:38:18
Autor: Sammler
Dokumentacja usług wykonywanych na potrzeby własne
Dziękuję za Wasze wypowiedzi. Tytułem podsumowania, jeżeli nawet wykonuję
jakąś pracę na potrzeby własnej działalności, a następnie efekt tej pracy
wykorzystuję wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością, nie mam prawa
zaliczyć tego na poczet kosztów tej działalności.

Nie jest mi łatwo przyjąć to do wiadomości, skoro - jak rozumiem - gdyby tę
samą (przykładowo) stronę wykonał mi ktoś inny wystawiając fakturę, mógłbym
zaliczyć ją do KUP...

Pozdrawiam,
S.

Data: 2009-11-05 08:03:38
Autor: Jarek Andrzejewski
On 5 Lis, 16:38, "Sammler" <samm...@NOSPAM.gazeta.pl> wrote:
[...]

tak, bo _wydałbyś_ na nią pieniądze aka "kosztowałaby Cię".

--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2009-11-05 17:03:56
Autor: cef
Sammler wrote:
[...]

Ale co Ty chcesz zaliczyć do kosztów?
Rozumując w ten sposób każdy ustaliłby sobie taką roboczogodzinę,
że nie wyszedłby żaden podatek.

Nie jest mi łatwo przyjąć to do wiadomości, skoro - jak rozumiem -
gdyby tę samą (przykładowo) stronę wykonał mi ktoś inny wystawiając
fakturę, mógłbym zaliczyć ją do KUP...

Przecież ta praca jest właśnie istotą Twojej działalnosci.
Jeśli chcesz ją komuś zlecić, to nie ma problemu.
Kupujesz usługę i masz koszt.

Data: 2009-11-05 18:39:55
Autor: mvoicem
(05.11.2009 16:38), Sammler wrote:
[...]

Tobie nie jest łatwo to przyjąć do wiadomości - zaś dla mnie to jest
dość oczywiste.

Spójrz na to od tej strony: godzina twojej pracy jest warta 100zł (dla
uproszczenia rachunków). Normalnie w miesiącu spędzasz 100 godzin (dla
uproszczenia rachunków) na pracy, co daje ci dochód 10kpln.

Teraz zamiast robić coś dla kogoś - robisz "dla siebie" przez 50h, czyli
zarabiasz 5kpln (i od 5kpln płacisz podatek).

Zamiast tego, mógłbyś pracować dla innych przez 100h, zarobić 10kpln i
wydać 5kpln na zapłatę pracownikowi/wykonawcy.

W obu przypadkach skutek jest ten sam. Tyle samo czasu pracowałes
(100h), tyle samo podatku zapłaciłeś (19% od 5kpln), taki sam jest efekt
w liczbie napisanych dla ciebie programów.

p. m.

Data: 2009-11-06 07:25:00
Autor: jureq
Dokumentacja usług
Dnia Thu, 05 Nov 2009 15:38:18 +0000, Sammler napisał(a):

[...]

Popełnisz błąd logiczny. Popatrz na to inaczej: wykonałeś "dla siebie" usługę wartą 100 zł. A więc uważasz, że "poniosłeś koszt" 100 zł. Logicznie biorąc powinienżeś sobie te 100 zł zapłacić. Tylko, że wtedy jednocześnie będziesz miał koszt 100 zł i przychód 100 zł. Skutek jest dokładnie taki sam, jak wtedy gdy nie wyliczysz kosztu i przychodu.

Dokumentacja usług wykonywanych na potrzeby własne