Domowy NAS i przyległości

Data: 2010-09-09 08:24:42
Autor: Dominik & Co
Domowy NAS i przyległości
Witam,

Mam zamiar zbudować sobie komputerek służący za domowy NAS
z RAID1 (serwer SMB i rsync) plus dodatki (np. mldonkey),
obsługiwany via ssh.

Priorytetem ma być cichość i energooszczędność, nie wydajność
czy też rozmiary (choć wiadomo- lepsze mniejsze).

Myślałem o czymś w rodzaju cienkiego klienta, np. HP 5520,
choć tu wadą byłoby, że dyski trzeba by umieścić na zewnątrz
przez USB (ewentualnie w środku jeden 2,5 cala, ale wtedy
brak RAID).

Czy dobrym wyborem byłoby poszukanie jakiegoś starszego firmowego
sprzętu (z PIII czy podobnym)? A może jednak jakaś dedykowana
płyta z Atomem? Myślałem też o jakimś starym laptopie z Pentium
Mobile- ale znów co najmniej jeden dysk na zewnątrz, albo brak
RAID.

Płyty i obudowy MiniITX- nie dość, że za małe na dwa dyski,
to drogie jak zbój...

Co polecacie?

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-09-09 08:43:31
Autor: MC
Domowy NAS i przyległości
Użytkownik "Dominik & Co" <dominik.alaszewskinagmailu@com.invalid> napisał w wiadomości news:i69ujb$q6t$1news.onet.pl...

Co polecacie?

Kupić specjalnego NAS-a za kilkaset złotych. To co prawda jest rozwiązanie mniej intelektualnie absorbujące, ale za to przećwiczone w fabrycznych warunkach. Zastanowiłbym się poważne nad RAID-em. Według mnie to nie ma sensu.

Data: 2010-09-09 08:59:50
Autor: Dominik & Co
Domowy NAS i przyległości
W dniu 09-09-2010 08:43, MC rzecze:

[...]

A na czym ta "specjalność" NASa ma polegać (i przy okazji jaki model polecasz?)
Da radę na nim odpalić np. mldonkey?

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-09-09 10:58:15
Autor: MC
Domowy NAS i przyległości
Użytkownik "Dominik & Co" <dominik.alaszewskinagmailu@com.invalid> napisał w wiadomości news:i6a0l6$ush$1news.onet.pl...
[...]

Użyłem tego słowa żeby urządzenia nie pomylić z komputerem przystosowanym do funkcji NAS-a. .

(i przy okazji jaki model polecasz?)
Da radę na nim odpalić np. mldonkey?

Widziałem w kilku w specyfikacjach taką możliwość, torrenty, donkeye i parę innych możliwości samodzielnej pracy. Ale niestety nie pamiętam modeli. Nie za bardzo mnie to wtedy interesowało.

Data: 2010-09-09 13:10:15
Autor: konieczko
Domowy NAS i przyległości
W dniu 2010-09-09 10:58, MC pisze:
[...]

A czym sie rozni komputer przystosowany do funkcji nas od naklejki nagownie madein china NAS specjalisto z koziej wolki?

Data: 2010-09-09 14:47:10
Autor: kamil
Domowy NAS i przyległości
"konieczko" <troll@ops.pl> wrote in message news:i6afai$6dn$1news.onet.pl...

A czym sie rozni komputer przystosowany do funkcji nas od naklejki nagownie madein china NAS specjalisto z koziej wolki?

NAS bedzie mniejszy, tanszy, zazwyczaj pobiera mniej pradu i nie wymaga spedzenia dwoch dni nad instalowaniem linuxow.

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2010-09-10 07:41:40
Autor: Dominik & Co
Domowy NAS i przyległości
W dniu 09-09-2010 15:47, kamil rzecze:

NAS bedzie mniejszy, tanszy, zazwyczaj pobiera mniej pradu i nie wymaga spedzenia dwoch
dni nad instalowaniem linuxow.

Jedyny argument: tańszy. Mniejszy? Nieistotne. Mniej prądu? Nie zawsze.
Za to o wiele mniej elastyczny- mając system (niekoniecznie Linuksa,
jak kto lubi to sobie niech Windows stawia) mam to, co chcę, a nie tylko
to, co sobie wymyślił producent. Ale jeśli to mnie ma wynieść 5x koszt NAS
to pewnie sobie odpuszczę ;-)

Najbliżej jestem zrezygnowania z RAID i wykorzystania HP 5520 (ca 100 zł)
z wewnętrznym dyskiem 2,5 cala. Wyjdzie nawet taniej niż dedykowany NAS.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-09-10 09:43:57
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-10, o godz. 07:41:40
Dominik & Co <dominik.alaszewskinagmailu@com.invalid> napisa(a):

Najbliej jestem zrezygnowania z RAID i wykorzystania HP 5520 (ca 100
z) z wewntrznym dyskiem 2,5 cala. Wyjdzie nawet taniej ni
dedykowany NAS.

To pomyl te nad jakim starym laptokiem nawet z uszkodzon matryc.
Do instalacji systemu podepniesz zewntrzny monitor. A jak bdize w nim
cho troch bateria dziaa to masz darmowy UPS do kompletu. ;-)

Zdrwko

Data: 2010-09-10 10:59:13
Autor: kamil
Domowy NAS i przyległości

"Dominik & Co" <dominik.alaszewskinagmailu@com.invalid> wrote in message news:i6cgek$2ck$1news.onet.pl...
[...]

Mozna tak argumentowac, ale ja chyba stary sie robie i stawianie linuxa dla samego stawiania linuxa przestalo mnie krecic juz jakis czas temu.

Jesli potrzebuje do domu NASa z torrentem, kupuje NASa z torrentem, podlaczam, konfiguruje w 3 minuty przez WWW i zapominam o sprawie.

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2010-09-10 12:18:41
Autor: Dominik & Co
Domowy NAS i przyległości
W dniu 10-09-2010 11:59, kamil rzecze:

[...]

Ja potrzebuję NASa z torrentem _i ed2k_ (a najlepiej z mldonkey).
Jak kogoś kręci samo "stawianie Linuksa"- niech kręci. Ja po prostu
z niego w domku korzystam (na stacjonarnym i laptoku)- więc to tylko
logiczne uzupełnienie homogenicznego środowiska ;-)

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-09-10 11:27:49
Autor: kamil
Domowy NAS i przyległości

"Dominik & Co" <dominik.alaszewskinagmailu@com.invalid> wrote in message news:i6d0m1$fkp$1news.onet.pl...
[...]

http://www.qnap.com/pro_features_QPKG.asp

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2010-09-10 15:12:27
Autor: spammtrapp
Domowy NAS i przyległości

Instaluje http://freenas.org/freenas, dociagam torrenta i zapominam o sprawie.

Data: 2010-09-10 18:24:14
Autor: spammtrapp
Domowy NAS i przylegoci
W dniu 2010-09-10 18:00, Kamikazee pisze:
Instaluje http://freenas.org/freenas, dociagam torrenta i zapominam o
sprawie.

A obsuga eDonkey?

Dociagam mldonkey i zapominam o sprawie.

Data: 2010-09-10 21:59:13
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-10, o godz. 18:00:48
Kamikazee <niema@niema.pl.invalid> napisa(a):

> Instaluje http://freenas.org/freenas, dociagam torrenta i zapominam
> o sprawie.

A obsuga eDonkey?

mldonkey doinstalowujesz.

Zdrwko

Data: 2010-09-10 09:36:09
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-09, o godz. 14:47:10
"kamil" <kamil@spam.com> napisa(a):

> [...]

NAS bedzie mniejszy, tanszy, zazwyczaj pobiera mniej pradu i nie
wymaga spedzenia dwoch dni nad instalowaniem linuxow.

W kazdym wypadku? Budowa i formatowanie 4 dyskw 2TB w Intel SS4200 w
RAID5 zajo zdecydowanie wicej czasu ni postawienie na tych samych
dyskach i kontrolerze Adapteca FreeNAS czy instalacja i zbudowanie na
tym samym kompie (aden smok - uywka 2xPentium 1,2MHz). Przy czym to
rozwizania na PC (czy to pod NAS czy pod Debianem) daway zdecydowanie
wiksz elastyczno zarzdzania. Miaem te do czynienia z ktrym
maym NAS-em Netgear-a - tego nei udao si uruchomi bo mimo e dyski
byy z listy referencyjnej to 2 rne egzemplarze obudowy ich nie
widziay. Przy maych jednodyskowych NAS-ach masz racj.  Przy
wikszych z wikszymi moliwociami ju jest rnie.

Zdrwko

Data: 2010-09-09 09:45:56
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-09, o godz. 08:24:42
Dominik & Co <dominik.alaszewskinagmailu@com.invalid> napisa(a):

Mylaem o czym w rodzaju cienkiego klienta, np. HP 5520,
cho tu wad byoby, e dyski trzeba by umieci na zewntrz
przez USB (ewentualnie w rodku jeden 2,5 cala, ale wtedy
brak RAID).

Czy dobrym wyborem byoby poszukanie jakiego starszego firmowego
sprztu (z PIII czy podobnym)? A moe jednak jaka dedykowana
pyta z Atomem? Mylaem te o jakim starym laptopie z Pentium
Mobile- ale znw co najmniej jeden dysk na zewntrz, albo brak
RAID.

Pyty i obudowy MiniITX- nie do, e za mae na dwa dyski,
to drogie jak zbj...

Co polecacie?

Albo dedykowany NAS albo co na maej pycie z jakim Atomem jak mam
by energooszczdne. I czemu przy think client dopuszczasz dyski a USB a
na miniITX ju nie? Jesli mam by energooszczdne to zapomnij o PIII.

Ja mam - jako serwer a nie NAS ale to kwestia konfiguracji softu -
pyt Intel BLKD201GLY z Celereonem 220 bo jak j kupowaem to Atomy
byy rzadkie. Wiatrak na chipsecie zastpiem takim radiatorem:
http://www.pentagram.pl/produkty/tuning_pc/chlodzenie_akcesoria/pentagram_freezone_np_40_cu_p_7306 Wsadzone to jest w tak obudow w demobilu:
http://en.wikipedia.org/wiki/IPAQ_%28desktop_computer%29
Obudowa ma odciety wiatrak w zasilaczu bo cao w szczycie bierze
28W a przy zwykej poracy 16-18W. W "uszach" obudowy mieci si zwyky
dsyk SATA 3,5 cala i napd CD/DVD slim. Ja mam tam wsadzony dysk 2,5
cala z laptoka - musiaem porzebi z mocowaniem ale zmieszcz si tam
spokojnie 2 sztuki a na si to i 4 ale bdzie problem z chodzeniem.
Jak wyrzucisz napd CD/DVD i stela pod niego ze rodka masz miejsce na
kolejne 2/4 dyski tylko musisz jakie mocowania do nich wykona. Coc
mi spoko miga pod Debianem jako domowy serwer WWW/poczta/itp dla okoo
15 userw z rodziny. X-y te adnie na tym chodz. Cao
energooszczdna i cicha bo jedynie dysk czasami sobie poskrobie. Stoi
na antresoli w sypialni i nie przeszkadza.

Teraz wsadzibym tam jak pyt z Atomem ale w sumie nie mam potrezby
bo wydajno jest OK a prdu duo mniej to nie zere. Jedyny plus
mgby by taki e niektre nowe pyty maj zasilacze "laptopowe" i
odpada wtedy potrzeba chodzenia zasilacza w obudowie.

Zdrwko

Data: 2010-09-09 09:55:03
Autor: Dominik & Co
Domowy NAS i przylegoci
W dniu 09-09-2010 09:45, Maciek Babcia Dobosz rzecze:

Albo dedykowany NAS albo co na maej pycie z jakim Atomem jak mam

A jaki dedykowany NAS zaatwi mi choby mldonkey?

by energooszczdne. I czemu przy think client dopuszczasz dyski a USB a
na miniITX ju nie? Jesli mam by energooszczdne to zapomnij o PIII.

Dopuszczam, tylko wolabym jeden kawaek sprztu, a nie stado luno
powizane kabelkami :-)

Ja mam - jako serwer a nie NAS ale to kwestia konfiguracji softu -

W zasadzie kwestia nazwy ;-) Gdyby interesowa mnie wycznie serwer
plikw pewnie wzibym dedykowanego NASa. Ale chc mie jeszcze
rsynca i mldonkeya. Najchtniej na Lennym :-)

Wsadzone to jest w tak obudow w demobilu:
http://en.wikipedia.org/wiki/IPAQ_%28desktop_computer%29

Ergo: szuka oszczdnej pyty ITX i porzebi z obudow?

cala z laptoka - musiaem porzebi z mocowaniem ale zmieszcz si tam
spokojnie 2 sztuki a na si to i 4 ale bdzie problem z chodzeniem.

Potrzebuj wycznie dwch- na RAID. CD/DVD cakowicie zbdny, to nie
ma by jakie mediacenter ;-)

Dziki za pomoc, pozdrawiam

--
Dominik (& kpany)
"Wszyscy chc naszego dobra. Nie dajmy go sobie zabra." (S.J. Lec)

Data: 2010-09-09 11:16:48
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-09, o godz. 09:55:03
> [...]

> Albo dedykowany NAS albo co na maej pycie z jakim Atomem jak mam

A jaki dedykowany NAS zaatwi mi choby mldonkey?

ZTCP to np. niektre QNAP maj tak moliwo. A rzne klienty
Torrenta ma wiele innych.

Dopuszczam, tylko wolabym jeden kawaek sprztu, a nie stado luno
powizane kabelkami :-)

Zwykle dysk 2,5 cal ama jeden kabel USB. Ale np. mirror
> [...]

plikw pewnie wzibym dedykowanego NASa. Ale chc mie jeszcze
rsynca i mldonkeya. Najchtniej na Lennym :-)

To zerknij na bardziej zaaawansowane NAS-y ktre maj otwarty system.
Np. QNAP TS110 (na 1 dysk) czy TS210 (na 2). Tylko e tanie to nie
bedzie a o cichoci si nie wypowiem ale jak ma wiatrak to on potrafi
szumie bo zwykle s to mae i szybkie pierdziawki.

> Wsadzone to jest w tak obudow w demobilu:
> http://en.wikipedia.org/wiki/IPAQ_%28desktop_computer%29

Ergo: szuka oszczdnej pyty ITX i porzebi z obudow?

Ja tak zrobiem. Czy Ty tak zrobisz? To ju Twj wybr. Ja znalazem za
40PLN uywan obudow z zasilaczem do pyty miniITX a z mocowaniem
dysku rzebiem bo w miejsce dysku 3,5 cala dem 2,5. Ale to nic
trudnego - jakbym nie chcia duba to bym po prostu kupi uchwyt do
mocowania dyskw 2,5 w gniedzie 3,5 cala za kilka zotych.

Zerknij na Alledrogo. To s te modele:
http://allegro.pl/listing.php/search?string=ipaq&from_showcat=1&category=486&description=1&buy=1&order=bd&change_view=1
W tych aukcjach masz komp z jakiego obudow jakiego uzyem. Przy czym
polecam raczej ten z prostoktnym wcznikiem bo tam wicej miejsca
jest w rodku. Zapytaj sprzedawcw - to sa kompy poleasingowe wic mog
miec np. egzemplarze ze zwalona elektronika. Grunt eby obudowa i
zasilacz byy OK. Licz si z wymian wiatraka w zasilaczu lub jego
odczeniem jeli bez niego nie bdzie si zasilacz zanadto grza. Do tego jak pyt miniITX (pyta bez wiatrakw z Atimem) za
~250-300PLN. Do tego ko pamici i dyski. I oprogramowujesz to jak
chcesz i dodajesz to co potrzebujesz. Gotowy NAS nei bdzie tak
elastyczny cpo jego przewaga jest taka e ma gwarancje i nie wymaga
rzebienia.

Jak masz wicej kasy to moesz np. zainwestowa w pyt typu Intel
D945GSEJT i zewntrzny zasilacz. Wtedy problem wiatraka odpada
cakowicie. Do tego pytka ma miniPCI a czyli mozna wsadzi np. kart
WiFi i dodatkowo zbudowa sie bezprzewodow.

> [...]
> chodzeniem.

Potrzebuj wycznie dwch- na RAID. CD/DVD cakowicie zbdny, to nie

Ja odpalaem z pendrive-a bo zamiast napdu miaem w obudowie zalepk.
Jako CD nie by mi tam specjalnie potrzebny. ;-)

Dziki za pomoc, pozdrawiam

Nie ma za co.

Zdrwko

Data: 2010-09-09 11:06:26
Autor: Szarlih
Domowy NAS i przyległości
Dominik & Co jest autorem poniższej notatki:

Witam,

Mam zamiar zbudować sobie komputerek służący za domowy NAS
z RAID1 (serwer SMB i rsync) plus dodatki (np. mldonkey),
obsługiwany via ssh.

no to nie lepiej kupić obudowę na dysk z funkcją NAS, FTP, Samba,
torrenty, bajery itd? koszt poniżej 300 zł, prawie bezgłośne (tyle co
hałas dysku, jak dobierzesz cichy będzie cicho), miejsca zajmuje tyle co
nic i wygląda estetycznie. co prawda obsługiwane to raczej via http
jest, ale to nie problem chyba?

np pierwsza z brzegu WELLAND ME-747AN-S

--
                _____
_______________/     \_______________    |GG: 2822174

Data: 2010-09-09 11:18:33
Autor: Dominik & Co
Domowy NAS i przyległości
W dniu 09-09-2010 11:06, Szarlih rzecze:

no to nie lepiej kupić obudowę na dysk z funkcją NAS, FTP, Samba,
torrenty, bajery itd? koszt poniżej 300 zł, prawie bezgłośne (tyle co

Tylko torrent- brak choćby ed2k. Chyba, żeby bawić się w hackowanie
tego Linuksa co tam jest. Ale ogólnie ciekawa propozycja, zwłaszcza
że można usieciowić drukarkę. Pomyślę i nad tym, dzięki.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-09-09 16:31:31
Autor: quish
Domowy NAS i przyległości
W dniu 09.09.2010 11:06, Szarlih pisze:
[...]

Trzymaj się od tego z daleka. Po pierwsze wiatrak kwiczy jak zarzynana gęś i cała obudowa wpada w wibracje. Pierwsze co zrobiłem to go odłączyłem, dysk na szczęście się nie grzeje. Po drugie wydajność - przez usb jest nie najgorzej, po sieci osiąga szalone 3MB w zapisie i nie jest to wina rutera.Po trzecie torrent obsługuje tylko dwa zadania. Po czwarte - to ma tylko sprzętowy wyłącznik, żadnego soft-off więc zawsze trzeba mieć nadzieję że nic się nie stanie jak go wyłączysz (czytaj:czy zdążył wszystko zapisać). Po piąte - obsługuje tylko partycje FAT32 i XFS. Jedyna korzyść to możliwość udostępnienia drukarki lub pena po sieci.
Pozdr

Data: 2010-09-09 16:45:04
Autor: Szarlih
Domowy NAS i przyległości
quish jest autorem poniższej notatki:

[...]

nie używam takich wbudowanych bajerów, bo mam inne priorytety, więc
wybieram obudowy z protokołem miniSAN, szalone 35MB/s po sieci a
wyłącznik jakoś nie szkodzi, poza tym to pracuje 24/7. te akurat
obsługują NTFS (ale tu nie ma Samby).

--
                _____

Data: 2010-09-09 16:49:12
Autor: konieczko
Domowy NAS i przyległości
W dniu 2010-09-09 16:45, Szarlih pisze:
[...]

Ty gosciu malinowy a powiedz mico za znaczenie ma zdalny system plikow po SMB ?

Data: 2010-09-09 16:58:17
Autor: Szarlih
Domowy NAS i przyległości
konieczko jest autorem poniższej tajemniczej notatki, zapisanej
pradawnymi runami na koźlej skórze:

Ty gosciu malinowy a powiedz mico za znaczenie ma zdalny system plikow
po SMB ?

żadne, ale samba pożera "moc" i ten słaby układ w środku nie poradzi
sobie na raz z tym i tym.

--
                _____

Data: 2010-09-09 17:54:11
Autor: konieczko
Domowy NAS i przyległości
W dniu 2010-09-09 16:58, Szarlih pisze:
[...]

Samba pozera MOC ?
Ty juz nie pal tego swinstwa.

Data: 2010-09-09 18:36:34
Autor: Szarlih
Domowy NAS i przyległości
konieczko jest autorem poniższej notatki:

[...]

no wiesz ARM z zegarem 200 MHz to nie demon szybkości, katalogowanie,
kontrola uprawnień, nie dajcie bogowie ktoś kompresje by włączył,
zajęłoby to większość czasu procesora, a tu jeszcze jakieś udostępnianie
w czasie rzeczywistym. dobra, EOT, ja rzucę palenie, a Ty przestań
trolować i będzie miło.

--
                _____

Data: 2010-09-09 17:23:15
Autor: quish
Domowy NAS i przyległości
W dniu 09.09.2010 16:49, konieczko pisze:
[...]

Jak ci padnie system plików to będzie miał i to duże. Jaki sektor będziesz miał gościu malinowy na 1TB FAT??

Data: 2010-09-09 17:55:31
Autor: konieczko
Domowy NAS i przyległości
W dniu 2010-09-09 17:23, quish pisze:
Ty gosciu malinowy a powiedz mico za znaczenie ma zdalny system plikow
po SMB ?

A kto normalny w systemie linuxowym uzywa FAT'a ?

Data: 2010-09-09 21:25:55
Autor: quish
Domowy NAS i przyległości
W dniu 09.09.2010 17:55, konieczko pisze:
W dniu 2010-09-09 17:23, quish pisze:
Ty gosciu malinowy a powiedz mico za znaczenie ma zdalny system plikow
po SMB ?

A kto normalny w systemie linuxowym uzywa FAT'a ?

Jeśli urządzenie używa tylko FAT lub XFS to wybór jest zaje... Jak dla mnie odpowiedni system na dysku, to taki który jest najlepiej wspierany. Ani FAT, ani XFS do takich nie zaliczam.

Data: 2010-09-09 15:55:26
Autor: Marx
Domowy NAS i przyległości
Zastanów się co planujesz mieć na tym urządzeniu. Zaczyna się od udostępniania plików ale jak lubisz linuxa, to może to być dużo więcej. Ja odpaliłem np VOIPa, access point WiFi, magnetowid dla tunera TV, że o torrentach, funkcji rotera i firewalla, serwerach WWW itp nie wspominam, bo to na linuxie standard.
Całość chodzi właśnie na wspomnianym PIII, choć zdaję sobie sprawę że nie jest to rozwiązanie idealne. Po pierwsze jak to pecet hałasuje, po drugie pożera energię (choć nie tak jak współczesne pecety), po trzecie procesor czasami przydałby się mocniejszy (np do konwersji filmów), pamięci tez nie bardzo da się dołożyć, mam tylko USB 1.1.
Jest to jednak rozwiązanie najuniwersalniejsze - dzięki slotom PCI moge tam włożyć dowolne urządzenie, czyli przystosować do dowolnej funkcjonalności.
Niestety takiej funkcjonalności nie dadzą mi te małe płyty pod Atoma, a szkoda, bo dołożyłbym funkcjonalność MediaCenter
Marx

Data: 2010-09-09 16:54:02
Autor: Rafał Łukawski
Domowy NAS i przyległości
On 2010-09-09 15:55, Marx wrote:
[...]

Do profesjonalnego użytku nie polecałbym /nawet w domu/ wrzucania wszystkiego w jedno pudełko. Po prostu jeżeli ono padnie (albo będziesz w nim 'grzebał' ) wszystko przestanie działać - WiFi, VoIP i ew. inne usługi.

Ja mam pudełko na NAS'a i usługi dodatkowe /backup, svn, troche automatyki skryptowej, poczta - de facto ściąganie z kilku serw. zewnętrznych, w domu dostępna przez IMAP/ Zaś multimedia, VoIP mam na osobnych zabawkach.

W szczególności VoIP jest tu krytyczny, jeżeli ktoś do Ciebie dzwoni :)

  Jeżeli zaś nie ma to znaczenia, można się bawic.

pozdr.
Rafał

Marx

Data: 2010-09-10 08:13:30
Autor: Dominik & Co
Domowy NAS i przyległości
W dniu 09-09-2010 15:55, Marx rzecze:

[...]

Napisałem. Serwer SMB i rsync oraz mldonkey (torrent, ed2k).
Więcej pewnie wyjdzie w praniu. Router z AP mam sprzętowy, firewalla nie używam,
serwer www? Chyba, że do celów monitoringu, może kiedyś.
Chyba skuszę się na cienkiego klienta :-)

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-09-09 16:50:36
Autor: Rafał Łukawski
Domowy NAS i przyległości

[...]

Witaj,

Pare faktów z rynku.

1. Popularne i tanie obudowu NAS (np D-Link ) są zazwyczaj b. wolne, nawet na interfejscie Gbit.
2. są oczywiście producenci oferujący lepsze rozwiązania /np QNAP/, urządzenia od razu gotowe do pracy, ale np. dla 4 dysków sama obudowa to kilka tys zł /btw. sprzęt ten często oparty jest na atomie/

3. Jeżeli chodzi o Atoma, nie zgadzam się że płyty są drogie , gorzej z obudowami (w szczególności ich dostępnością) - musza być dostosowane do Twoich potrzeb.

Osobiscie korzystam z 3 opcji - płyta z Atomem 330, z 4 portami SATA + karta PCIEx z 2 kolejnymi portami SATA.

Mam obudowe Chenbro na 4 dyski hotswap, do tego zwykły 2.5" SATA na system + CDROM slim SATA ... jako CDROM :)

Działa o niebo lepiej od tanszych modeli QNAP'a, a o D-Linku nie wspomne - transferu - 35-40MB/s, sprzęt z 4 dyskami 3.5 + 1 x 2.5 + CD bierze ok 30 W.

pozdrawiam
Rafał

Data: 2010-09-09 20:51:15
Autor: ...::QRT::...
Domowy NAS i przyległości
Dnia Thu, 09 Sep 2010 08:24:42 +0200, Dominik & Co napisał(a):

[...]

tez sie ostatnio nad tym głowie. Z jednej strony o tanich NASach jak zyxel
czy WD wiele złego można przeczytć. Ze wolne, zawodne, ze sie zawieszają. O wiekszości niewiele da sie przeczytać opini. Np taki 2 dyskowy Netgear
stora jest dość tani i wyglada (na papierze) atakcyjnie w miare. Co z tego
skoro niewiele konkretów można się nim dowiedzieć... Te bardziej firmowe to z kolei tanie już nie sa (najtańszy 1 dyskowy
synology wraz dyskiem to jakieś 800) A to i tak żaden w sumie wypas. Qnap
jeszcze droższy. Poza tym czytałem iż w niektórych sprzętów ciężko sie
dobrać do danych na dysku w wypadku uszkodzenia samego urzadzenia. Za tą cene i zbliżoną można złożyć coś samemu. I nie jest sie wtedy
ograniczony liczbą dysków czy softem. Wydajnośc pewnikiem też bedzie
lepsza. No ale na to potrzeba czasu aby gto poskładać, trzeba męczyć się z
konfiguracją systemu. No i też hałas, energia, zajmowana przestrzeń,
zarządzanie ect. Cieżka sprawa…

Data: 2010-09-10 09:56:42
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przyległości
Dnia 2010-09-09, o godz. 20:51:15
"...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał(a):

[...]

Miałem z nim do czynienia. Nie udało mi się go zmusić do działania z
dyskami z listy referencyjnej producenta. 2 kolejne egzemplarze
twierdziły że mimo podłączenia nie ma w nich dysków. Tak że nawet
potestować nie mogłem a chciałem to zrobić przed zakupem i sprzedawca
mi do testów je udostępnił.

[...]

E tam ciężka ;-) Jak chcesz miec gotowe rozwiązanie na w pełni
konfigurowalnego NAS-a to stawiasz FreeNAS http://freenas.org/ oparte
na FreeBSD. Uprzedzając pytania twórcy wątku: mldonkey też można do
FreeNAS doinstalować ;-)

Zdrówko

Data: 2010-09-10 10:24:04
Autor: ...::QRT::...
Domowy NAS i przyległości
Dnia Fri, 10 Sep 2010 09:56:42 +0200, Maciek BabciaDobosz napisa(a):

E tam cika ;-) Jak chcesz miec gotowe rozwizanie na w peni
konfigurowalnego NAS-a to stawiasz FreeNAS http://freenas.org/ oparte
na FreeBSD. Uprzedzajc pytania twrcy wtku: mldonkey te mona do
FreeNAS doinstalowa ;-)

wisz ja to z Linuxem nie miaem kopletnie NIC doczynienia. Ot widziaem go
tylko u syna w szkole w pracowni komputerowej. Nawet od windowsowej lini
poleca raczej trzymam sie z dala i zasadniczo tylko czasami robiem sobie
pliki bat do nero czy ghostscripta.  Wic jednak mam pewne obawy z tym zwizane :)

Data: 2010-09-10 12:58:45
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-10, o godz. 10:24:04
"...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisa(a):

> [...]

czasami robiem sobie pliki bat do nero czy ghostscripta.  Wic jednak mam pewne obawy z tym zwizane :)

Instalacja Linuxa (mwi o dystrybucjach desktopowych) czy takie
FreeNAS opartego na FreeBSD w chwili obecnej stopniem skomplikowanie
nie rni si dla laika od instalacji Windows. No nie trzeba wklepywa
seriala i aktywowa ;-) Oczywicie jakies pojcie trzeba mie jeli
chcesz zrobi co specjalizowanego ale przy w miar standardowym
sprzcie nie ma problemw. rodowiska znakowego uywaj gwnie
informatycy i hobbici - do codziennego dziaania nie jest zbytnio
potrzebne. Wiesz - ja na maszynie z ktrej klepi terminala uywam
gwnie do odpalenia ssh i czenia si z innymi maszynami. Lokalnie to
rodowisko graficzne. A od Windows i tak si nie uwolniem - system
kamer w jednym miejscu ma soft dziaajcy tylko pod IE wic musiaem na
wirtualnej maszynie go zainstalowa.

A co do np. FreeNAS to po prostu cigasz obraz pytki, wypalasz i
startujesz komputer. Ustawiasz IP i dal;ej jak w innych NAS-ach masz
konfiguracj via wbudowany serwer WWW. Oczywicie trzeba chwile
poczyta by pokonfigurowa cao pod siebie ale to samo
(uytkownicy,hasa, uprawnienia, usugi, adres IP NAS-a etc.) musisz
zrobi w kazdym z urzadze. A tu - jak poczujesz taka potrzeb i si
poduczysz - masz system otwarty i moesz go modyfikowac tak jak tego
potrzebujesz. NAS w pudeku zwykle na to nie pozwala.

Zdrwko

Data: 2010-09-10 12:59:53
Autor: NoRek
Domowy NAS i przylegoci
On 2010-09-10 10:24, ...::QRT::... wrote:
[...]

Zobacz screenshoty tego freenas'a to sie konfiguruje przez calkiem przyjemny graficzny interfejs. Pewnie konsola tez jest do bardziej powaznych operacji.
Sciagnij live cd lub maszyne wirtualna i potestuj.

--
NoRek

Data: 2010-09-10 13:14:17
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-10, o godz. 12:59:53
NoRek <akjdh@wp.pl> napisa(a):

Zobacz screenshoty tego freenas'a to sie konfiguruje przez calkiem przyjemny graficzny interfejs. Pewnie konsola tez jest do bardziej powaznych operacji.
Sciagnij live cd lub maszyne wirtualna i potestuj.

Konsola jest potrzebna raz - o ile kto nie lubi wiersza polece - do
ustawienia adresu IP pod ktrym bdzie dziaa FreeNAS. A oprcz
cigania livecd czy img polecam te cign VirtualBox czy VirtualPC
i uruchomienie tego na maszynie wirtualnej. Mona potestowa bez
resetowanai komputera, wypalenia pytki i bez obawy e co
siprzypadkowo spieprzy.

Zdrwko

Data: 2010-09-10 14:17:01
Autor: MC
Domowy NAS i przyległości
Użytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał w wiadomości news:cb9ou01tgeq6$.rk8lo0s2c0zu$.dlg40tude.net...

tez sie ostatnio nad tym głowie. Z jednej strony o tanich NASach jak zyxel
czy WD wiele złego można przeczytć. Ze wolne, zawodne, ze sie zawieszają.

Miałem w ręku kilkadziesiąt nasów i nie odważyłbym się na żadną ogólna opinię. Bardzo wiele zależy od komponentów, nawet ta sama marka, np Welland ma zarówno kompletny szajs jak i rowiązania wybitne. Na dodatek mamy w tej chwili dość szybki postęp i np już od dawna nie wpadł mi w ręce NAS przegrzewający się przy większych transferach.
A jeśli chodzi o soft - to mam wrażenie że są to opensource'owe cegły. Więc raczej trudno mi uwierzyć, że dyski używane na jednym nasie będą niewidoczne na innym.

O wiekszości niewiele da sie przeczytać opini. Np taki 2 dyskowy Netgear
stora jest dość tani i wyglada (na papierze) atakcyjnie w miare. Co z tego
skoro niewiele konkretów można się nim dowiedzieć...

Jeśli będą czytelnicy i jakieś pieniądze na reklamę to pojawią się poważne opinie.

Data: 2010-09-10 15:04:33
Autor: ...::QRT::...
Domowy NAS i przylegoci
Dnia Fri, 10 Sep 2010 14:17:01 +0200, MC napisa(a):

Uytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisa w wiadomoci news:cb9ou01tgeq6$.rk8lo0s2c0zu$.dlg40tude.net...

tez sie ostatnio nad tym gowie. Z jednej strony o tanich NASach jak zyxel
czy WD wiele zego mona przeczyt. Ze wolne, zawodne, ze sie zawieszaj.

Miaem w rku kilkadziesit nasw i nie odwaybym si na adn oglna opini. Bardzo wiele zaley od komponentw, nawet ta sama marka, np Welland ma zarwno kompletny szajs jak i rowizania wybitne. Na dodatek mamy w tej chwili do szybki postp i np ju od dawna nie wpad mi w rce NAS przegrzewajcy si przy wikszych transferach.

to moe polecisz co przyzwoitego w dobrej cenie? Dobrze by byo gdyby mia cigark jak. Backup bed prawdopodobnie i tak
obsugiwa cobianem.

Data: 2010-09-10 15:59:54
Autor: MC
Domowy NAS i przylegoci
Uytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisa w wiadomoci news:cfzwsstps7yn.1rljx0m1wto8a$.dlg40tude.net...

[...]

Ile dyskw i czy zaley ci na szybkoci. Due czy mae pliki.

Data: 2010-09-10 17:10:26
Autor: ...::QRT::...
Domowy NAS i przylegoci
Dnia Fri, 10 Sep 2010 15:59:54 +0200, MC napisa(a):

[...]

Co do dyskw to zaley - pewnie 2 byo by lepiej ale ze wzgldu na koszty
wole 1. Gdybym mia 2 to pewnie i tak bym zrobi raid 1 :)  Predkoci nie musz by oszaamiajce - zasadniczo i tak mam w planie
uywanie dyskw typu WD greenpower czy seagate pipeline a one wydajnoci
nie grzesz. Wane by nie zamulao - aby transfery po lan byy na poziomie 20000 kb/s Pliki to media (filmy, muzyka) oraz backup przyrostowy - dziennie jakie
2/3 GB przy czym backup caociowy to jakie 300 GB.

Data: 2010-09-10 17:41:48
Autor: MC
Domowy NAS i przylegoci
Uytkownik "...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisa w wiadomoci news:161vz5wb5nueh.z4tou3g3h4jc$.dlg40tude.net...
[...]

Zaproponowabym ZyXEL-a NSA - 210, ale nie ma tych wszystkich backupw. Jesli to musi by, to chyba Synology, powiedzmy 109j. Prawie dwa razy droszy.

Data: 2010-09-14 10:52:14
Autor: Marx
Domowy NAS i przyległości
On 09.09.2010 20:51, ...::QRT::... wrote:
[...]
Z wymienionych wad najpoważniejsze to hałas, pobierana energia i przede wszystkim cena. W zasadzie możliwości są takie:
1) najtaniej - stary pecet na linuxie, można skonfigurować co się chce, ale może miec za niską wydajność, duży pobór mocy i hałas.
2) NAS - są i tanie i drogie, ale ich możliwości są ograniczone.
3) nowy pecet - najdroższe ale i najlepsze rozwiązanie pod względem możliwości. Hałas można mocno ograniczyć (ciche podzespoły, dobra obudowa itp), niestety zużycie energii będzie większe niż w/w rozwiązaniach
Jak dla mnie to takie urządzenie musi mieć linuxa, bo moje potrzeby co do funkcji przez niego pełnionych zmieniają się w czasie (ostatnio np doszedł leafnode do newsów, chwilę wcześniej karta DVB-S2 wymusiła instalacje VDR).
Marx

Data: 2010-09-14 12:35:09
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-14, o godz. 10:52:14
Marx <Marx@nospam.com> napisa(a):

Z wymienionych wad najpowaniejsze to haas, pobierana energia i
przede wszystkim cena. W zasadzie moliwoci s takie:
1) najtaniej - stary pecet na linuxie, mona skonfigurowa co si
chce, ale moe miec za nisk wydajno, duy pobr mocy i haas.

Niekoniecznie najtaniej - zaley jak ten pecet jest wyeksploatowany i
w jakiej konfiguracji. Bo np. kondensatory suche i si zacznie wiesza
i po walce kupisz kolejny. Do tego stare pecety czsto nie miay SATA
wiec np. trza kontroler dokupi. No i wypada da nowe wiatraki eby
byo ciszej co koszty generuje. Z uywek zastanowibym si nad uzywanym
laptopem - pobr pradu mniejszy ni stacjonarka, przy nawet szcztkowej
baterii jest namiastka UPS-a. W niektrych modelach mona wsadzi w
miejsce CD drugi dysk. Wada to zwykel dyski IDE ktrych nowych i o
duej pojemnoci raczej nei kupisz.

2) NAS - s i tanie i drogie, ale ich moliwoci s ograniczone.

Tu nie do koca masz racj. Tzn. sa modele niedrogie, s i modele o
duych moliwociach bo de facto maj dziaaj np. na wbudowanym
linuxie. Tyle e ciko znale co dobrego i taniego. ;-)
3) nowy pecet - najdrosze ale i najlepsze rozwizanie pod wzgldem moliwoci. Haas mona mocno ograniczy (ciche podzespoy, dobra obudowa itp), niestety zuycie energii bdzie wiksze ni w/w
rozwizaniach Jak dla mnie to takie urzdzenie musi mie linuxa, bo
moje potrzeby co do funkcji przez niego penionych zmieniaj si w
czasie (ostatnio np doszed leafnode do newsw, chwil wczeniej
karta DVB-S2 wymusia instalacje VDR).

To rozwizanie wcale nie jest najdrosze - zaley co to za pecet. Jeli
wydajnociowo starcza jaka platforma oparta na Atomie to wcale nie
jest to takie drogie. I zuycie energii wcale nie jest wielkie. Pisaem
juz w tym wtku e moja maszyna domowa bierze w stresie 26-28W prdu a
w normalnej pracy kilkansie W. I nie haasuje bo nie ma czym - czasami
dyskl poskrobie. ;-) Poza tym linux moe by cho nie koniecznie. O ile
ma to by wycznie wypasiony NAS to IMHO lepiej oprze si np. na
FreeNAS ni na okrawanym wasnorcznie linuxie. A i tak prawie wszytko
z nim da rade zrobi bo t wszak te Unix tyle e BSD. ;-)

Zdrwko

Data: 2010-09-14 13:20:50
Autor: RadoslawF
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-14 12:35, Uytkownik Maciek Babcia Dobosz napisa:

[...]

Laptop wytrzyma prac non stop przez duszy czas ?
Nie przegrzeje si ?

Pozdrawiam

Data: 2010-09-14 13:40:16
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-14, o godz. 13:20:50
RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisa(a):

> [...]

> dyski IDE ktrych nowych i o duej pojemnoci raczej nei kupisz.

Laptop wytrzyma prac non stop przez duszy czas ?

Zaley jaki. Swojego starego Acera bym tak nie postawi ;-) Ale IBM T40
z rozwalona matryca i bez klawiatury za to z drugim dyskiem zamiast CD
pracuje jako domowy serwer u kolegi od wakacji 2008 roku. A np. netbook
EEE 1000h robi "chwilowo" od poowy sierpnia za serwer poczty/www/ftp w
niewielkiej firmie (kilkunastu userw) po tym jak pada maszyna
stacjonarna na ktrej to chodzio. Stoi zamknity w szafie rackowej na
cianie razem ze switchem, routerem etc. Specjalnie chodzony nie jest.
Czekam a dojrzej do kupna nowej maszyny a na razie stoi to co byo
dostpne pod rk.

Zdrwko

Data: 2010-09-15 12:11:37
Autor: Marx
Domowy NAS i przylegoci
On 14.09.2010 12:35, Maciek Babcia Dobosz wrote:
Niekoniecznie najtaniej - zaley jak ten pecet jest wyeksploatowany i
w jakiej konfiguracji. Bo np. kondensatory suche i si zacznie wiesza
i po walce kupisz kolejny.
za 20z pyta, za 100zl drugi pecet

Do tego stare pecety czsto nie miay SATA
wiec np. trza kontroler dokupi.
wystarczy przejciwka

No i wypada da nowe wiatraki eby
byo ciszej co koszty generuje.
w mojej jest tylko jeden wiatrak - w zasilaczu

Z uywek zastanowibym si nad uzywanym
laptopem -
a jak do niego wsadzi karty PCI?

[...]

no ale w ktrym miejscu nie mam racji? nawet te na linuxie nie maj raczej gniazd PCI czy PCIEx wic maj ograniczone moliwoci. Pozostaje tylko USB, ale nie wszystko da si tam podpi.

[...]
ok, mj polesingowy pecet kosztuje powiedzmy 100z (zasilacz pyta procesor obudowa). Dyskw nie licz - kosztuj tyle samo. Ile kosztuje Atom?
Marx

Data: 2010-09-21 10:45:58
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-15, o godz. 12:11:37
> [...]

> Niekoniecznie najtaniej - zaley jak ten pecet jest wyeksploatowany
> i w jakiej konfiguracji. Bo np. kondensatory suche i si zacznie

Po czym znw po kilku dniach/tygodniach/miesicach problem si
powtrzy. Jak policzysz potem sumarycznie ile wydae to niekoniecznie
wyjdzie tanio.

> Do tego stare pecety czsto nie miay SATA
> wiec np. trza kontroler dokupi.
wystarczy przejciwka

I na prawie 100% wydajno szlag trafi. Polecam poczyta wtki o
przejciwkach - znale dziaaj szybko i stabilnie wcale nei jest
atwo.

> No i wypada da nowe wiatraki eby
> byo ciszej co koszty generuje.
w mojej jest tylko jeden wiatrak - w zasilaczu

I szumi. Po pewnym czasi mocniej.

> Z uywek zastanowibym si nad uzywanym
> laptopem -
a jak do niego wsadzi karty PCI?

A po co w NAS-ie karty PCI?

> [...]
Pozostaje tylko USB, ale nie wszystko da si tam podpi.

Sorry - tu za szybko odpisaem i przyjem e tylko drogie s. ;-) A po
co w NAS-ie PCI lub PEx - po raz kolejny zapytam?

> [...]
ok, mj polesingowy pecet kosztuje powiedzmy 100z (zasilacz pyta procesor obudowa). Dyskw nie licz - kosztuj tyle samo. Ile

Trafie na sztuk bezawaryjn zapewne. To ja ci powiem e na ponad 170
Delli ktre dostaem 3 lata temu w prezencie (wtedy miay 3 lata) w tej
chwili dziaa mniej wicej poowa. Z czego cz po kanibalizacji
pozostaych. Pyta ktr mam w domu kosztowaa mnie niecae 200PLN. Do tego dosza
pamic, dyski i obudowa (z odzysku wiec tania). Na pyt i pamic mam 3
lata gwarancji. Poza tym policz zuzycie prdu - jak par razy pisaem w
stresie mam max 28W poboru a zwykle kilkanacie. Sprawdzone miernikiem
wetknitym przed maszyn. Zmierz ile bierze stary pecet, policz rnic
- to te ma znaczenie dla kosztw i to niebagatelne jak ma chodzi
  kilka lat bez przerwy.

Zdrwko

Data: 2010-09-22 08:41:15
Autor: Marx
Domowy NAS i przylegoci
Otoz jesli ma to byc tylko i wylacznie NAS, to kupowanie Atoma nie ma sensu - lepiej kupic NAS dedykowany, wyjdzie po prostu taniej. Natomiast jesli ma to pelnic jakies funkcje oprocz NAS to potrzebna jest mozliwosc rozbudowy - stad potrzebne PCI lub PCIEx. Jesli komus wystarczy USB - moze Atoma kupowac, albo i notebooka. Jesli potrzebuje karty, to niestety Atom sie nie nada.
Moze przyjmijmy, ze kazde z rozwiazan sie nadaje, wszystko zalezy od zdefiniowania swoich potrzeb i mozliwosci finansowych.
Marx

Data: 2010-09-22 11:56:47
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-22, o godz. 08:41:15
Marx <Marx@nospam.com> napisa(a):

Otoz jesli ma to byc tylko i wylacznie NAS, to kupowanie Atoma nie ma sensu - lepiej kupic NAS dedykowany, wyjdzie po prostu taniej.

Autor wtku chcia NAS-a z obsug mldonkey. Dedykowany NAS
umoliwiajcy tak rzecz jest jednak droszy ni platforma na Atomie. W
moim przypadku to byo ~250PLN nie liczc kosztw pamici (wyjem z
szuflady ;-) ) i dyskw. Teraz podaj mi jaki NAS na 2 dyski. w tej
cenie.

[...]

Wtedy nie jest to NAS a w miar zwyky serwer/workstation. A to nei
jest temat tego wtku.

Moze przyjmijmy, ze kazde z rozwiazan sie nadaje, wszystko zalezy od zdefiniowania swoich potrzeb i mozliwosci finansowych.

Ale rozwizanie nie NAS-owe jednak jest elastyczniejsze.

Zdrwko

Data: 2010-09-22 12:26:33
Autor: p0li
Domowy NAS i przylegoci
O->Dnia 2010-09-22 11:56:47 niejaki Maciek BabciaDobosz napisa:
[...]

a prosze ci bardzo

linksys nas 200

~300-320z
2 dyski
obsuga mldonkey, dropbox, itp po zainstalowaniu dodatkowych skryptw -
roboty na 10 minut dla neptka linuxowego - geek zrobi to w 3

--
P0zdrawiam p0li     p0li(at)poczta.onet.pl
gg # 175936; icq# 16655815 skype: p0li_ten_jedyny

Data: 2010-09-22 13:00:05
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-22, o godz. 12:26:33
p0li <p0li@poczta.onet.pl> napisa(a):

> [...]

obsuga mldonkey, dropbox, itp po zainstalowaniu dodatkowych skryptw
- roboty na 10 minut dla neptka linuxowego - geek zrobi to w 3

A moesz mi powiedzie gdzie takowy kupic nowy z gwarancj bo bym do
firmy zakupi? Bo akurat tego modelu szukaem czas jaki temu majc go
na uwadze. I ceny nowego z gwarancj (za to bez dyskw) zaczynay si od
~450 PLN. W tej chwili dystrybutor Linksysa mwi e wycofany z
produkcji i nie ma go w ofercie. Na Alledrogo znalazem 2 sztuki ale
oba uywki.

Acha - ten NAS 200 ma wiatrak do chodzenia ZTCP bez regulacji
prdkoci. Mj sprecik nie ma adnego wiatraka. A z rozbudowy
ktraczasami podobno w NAS jets wana mam 8 USB, 4xSATA, 1xDE, 2 sloty
na pami, 1xPCI i gigabitowy LAN. ;-)

Zdrwko

Data: 2010-09-22 14:56:48
Autor: Marx
Domowy NAS i przylegoci
A mozesz mi powiedziec gdzie kupie ta plyte BLDcotam nowa z gwarancja?
Jedyne co znalazlem to
http://allegro.pl/item1110497814_najmniejsza_17x17cm_plyta_intel_celeron_220_carpc.html
Za 280zl. Do tego RAM + obudowa + zasilacz i wyjdzie 500zl albo i wiecej. Nie twierdze ze to drogo, ale tanio tez nie
Marx

Data: 2010-09-22 15:06:47
Autor: Rafał Łukawski
Domowy NAS i przyległości
On 2010-09-22 13:00, Maciek Babcia Dobosz wrote:
Dnia 2010-09-22, o godz. 12:26:33
p0li<p0li@poczta.onet.pl>  napisał(a):

O->Dnia 2010-09-22 11:56:47 niejaki Maciek BabciaDobosz napisał:
Autor wątku chciał NAS-a z obsługą mldonkey. Dedykowany NAS
umożliwiający taką rzecz jest jednak droższy niż platforma na
Atomie. W moim przypadku to było ~250PLN nie licząc kosztów pamięci
(wyjąłem z szuflady ;-) ) i dysków. Teraz podaj mi jakiś NAS na 2
dyski. w tej cenie.

a prosze cię bardzo

linksys nas 200

~300-320zł
2 dyski
obsługa mldonkey, dropbox, itp po zainstalowaniu dodatkowych skryptów
- roboty na 10 minut dla neptka linuxowego - geek zrobi to w 3

A możesz mi powiedzieć gdzie takowy kupic nowy z gwarancją bo bym do
firmy zakupił? Bo akurat tego modelu szukałem czas jakiś temu mając go
na uwadze. I ceny nowego z gwarancją (za to bez dysków) zaczynały się od
~450 PLN. W tej chwili dystrybutor Linksysa mówi że wycofany z
produkcji i nie ma go w ofercie. Na Alledrogo znalazłem 2 sztuki ale
oba używki.

Wycofany z produkcji /w sumie się nie dziwie, gdy w 2008 szukalem nasa, testy wydajnosci tego byly koszmarnie slabe/, ale na allegro moze ktos sprzedaje jako firma.

Nie ma tego i nie bedzie w zadnej hurtowni, wiec naturalne ze uzywki, ja znalazlem 3 oferty - tu jest np. jakas firma /nie znam, wiec zeby nie bylo, ze polecam ;)/ http://allegro.pl/linksys-nas200-storage-ideal-folia-warszawa-i1242389576.html

Czy na sile chcecie kupowac cos co dziala wolniej od najwolniejszego dysku USB ? ;) Juz D-Link 323 jest lepszy, moze nie wyglada tak ladnie, ale funkcjonalnie calkiem calkiem, wydajnosc tez o niebo lepsza od tego.

--
http://luktronik.pl

Data: 2010-09-23 13:56:25
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-22, o godz. 15:06:47
Rafa ukawski <rafalweb@lukawski.pl> napisa(a):

Wycofany z produkcji /w sumie si nie dziwie, gdy w 2008 szukalem
nasa, testy wydajnosci tego byly koszmarnie slabe/, ale na allegro
moze ktos sprzedaje jako firma.

Tez czytaem i skoczyo si na Intel SS4200 plus 4 dyski ;-)

Zdrwko

Data: 2010-09-22 16:32:36
Autor: p0li
Domowy NAS i przylegoci
O->Dnia 2010-09-22 13:00:05 niejaki Maciek BabciaDobosz napisa:

[...]

bywaj na alledrogo, na ebaju, widziaem na giedzie komputerowej

Acha - ten NAS 200 ma wiatrak do chodzenia ZTCP bez regulacji
prdkoci. Mj sprecik nie ma adnego wiatraka. A z rozbudowy

ma bez regulacji ale wczasi w zalenoci od temperatury - dyski zimne
wiatrak nie dziaa

ktraczasami podobno w NAS jets wana mam 8 USB, 4xSATA, 1xDE, 2 sloty
na pami, 1xPCI i gigabitowy LAN. ;-)

fajnie - i to za 300z?
daj jakiego linka bo chc zmieni mojego nas-a na 4 dyskowy
a najtasze jakie znalazem kosztuj 1300

Data: 2010-09-23 13:55:25
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-22, o godz. 16:32:36
p0li <p0li@poczta.onet.pl> napisa(a):

bywaj na alledrogo, na ebaju, widziaem na giedzie komputerowej

Nowy?

> [...]
zimne wiatrak nie dziaa

> ktraczasami podobno w NAS jets wana mam 8 USB, 4xSATA, 1xDE, 2
> sloty na pami, 1xPCI i gigabitowy LAN. ;-)

Ktry Intel. Tyle e od razu ostrzegam: ~200PLN daem
ponad 2 lata temu i pyta ju wtedy schodzia z produkcji bo wchodziy
Atomy a to by Celeron. Moge sprawdzi po weekendzie dokadnie bo jestem
kilkaset km od domu.

daj jakiego linka bo chc zmieni mojego nas-a na 4 dyskowy
a najtasze jakie znalazem kosztuj 1300

Zerknij jak tyle - 4xSATA, 6xUSB, 1xIDE - zcz Ci starczy:

Gigabyte GA-D510UD ~315PLN
http://www.gigabyte.pl/products/mb/specs/ga-d510ud_10.html

Gigabyte GA-D425TUD ~300PLN
http://www.gigabyte.pl/products/mb/specs/ga-d425tudrev_1x.html

Gigabyte GA-D525TUD ~350PLN
http://www.gigabyte.pl/products/mb/specs/ga-d525tudrev_1x.html

Jeli co bardziej rozbudowanego i potrzeba PEx, 10 USB, wbudowane
WiFi, ION, zasilacz laptopowy ale bez IDE to zerknij na Asus
AT3IONT-I. Tylko e to 2x droej ni te Gigabyte :-(

Acha - tego GA-D510UD - miaem przez pewien czas w rku i bezprobelowo
dziaa z wikszymradiatorem na procesorze i bez wiatraka.

Problemem tak naprawd jest zasilacz i obudowa. Cena takich to drugie
tyle co pyta. Ja zastosowaem uywk kupion za 40PLN ze starego
Compaq iPAQ-a ktra te bya na mini ITX ale z Celeronem 733 bodaje i
wykastrowaem po tecie zasilacz z wiatraka.

Zdrwko

Data: 2010-09-14 17:05:46
Autor: Rafał Łukawski
Domowy NAS i przyległości
On 2010-09-14 10:52, Marx wrote:
On 09.09.2010 20:51, ...::QRT::... wrote:
[...]

No własnie, duży pobór mocy oznacza, że nie bedzie on tani

[...]

Wszystko zależy do czego chcesz tego uzywać, jeżeli chcesz mieć duzo dysków, miejsca, zajebiscie szybki i do tego nieograniczone mozliwosci manipulacji softem - Atom (miniITx) + chenbro na 4 dyski hotswap zalatwia sprawe /sa inne troche tansze obudowy, w tej chwili nazw nie pamietam/.
- malo pradu pobiera - ok 30-35W z 5 dyskami i CDRom
- szybkie, de fakto najdrozsze qnapy oparte sa na Atomie
- elastycznosc - dosc latwa instalacja wszystkiego /zalezy od dystrybucji i raczej kompatybilnosc ze wszystkim/ native linux raczej zawsze obsluzy wiecej niz dedykowany nas

Ok, zabawa w chenbro + miniItx nie jest najtansza, ale gdy oczekuje sie szybkosci i 4 dyskow, zdecydowanie tansze jest to od QNAP.

pozdr.

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2010-09-15 12:26:25
Autor: Marx
Domowy NAS i przyległości
Ok wychodzi na to że zużycie energii jest pod kontrolą, więc chyba pomyślę nad jakimś Atomem - jaką to ma wydajność porównaniu do zwykłych inteli desktopowych? Ile kosztuje procesor, a ile jakaś płyta? są płyty z PCI czy tylko z PCIEx?
Marx

Data: 2010-09-21 10:47:11
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-15, o godz. 12:26:25
Marx <Marx@nospam.com> napisa(a):

Ok wychodzi na to e zuycie energii jest pod kontrol, wic chyba pomyl nad jakim Atomem - jak to ma wydajno porwnaniu do
zwykych inteli desktopowych? Ile kosztuje procesor, a ile jaka
pyta? s pyty z PCI czy tylko z PCIEx?

Pyty maja zinetgrowane procesory - szukasz z waciwym. Niektre maj
jeden slot PCI, niektre miniPCI.

Zdrwko

Data: 2010-09-22 16:58:26
Autor: Rafał Łukawski
Domowy NAS i przyległości
On 2010-09-15 12:26, Marx wrote:
[...]

Jak już napisał kolega, w tym segmencie procesory zintegrowane są z płytą, sporo tego oferuje firma Zotac, nie wiem czy jest oficjalny dystrybutor na polske /pełna oferta/, ale sporo jest na allegro. Jest dość duzy wybór.

Wydajność do zadań nasowych, domowo serwerowych (apache, poczta, squid, torrenty i inne takie - super). Kwestia gier - zapomnij, multimedia - tylko płyty z chipseten Nvidii z rozszerzeniem CUDA.

Mi taka płyta obsługuje 6 urządzeń. 4 x sata na płycie /gdy szukałem, nie było większej ilości portów/ + 2 porty na karcie PCIEx ułozonej poziomo (przez przejściówke kątową).

Jest troche szukania, bo generalnie rynek dobrych obudów na miniITX, akcesoriów praktycznie nie istnieje w PL / nikt duży się w tym nie specjalizuje /. Przejściówke kupowałem np. w UK...

jeżeli nie chcesz wrzucać dużej liczby dysków i chcesz mieć cicho - pomysl nad płytą z pasywnym chłodzeniem - Np. intel z prockiem D510 (dual core bodajże z HT).

pozdrawiam

Marx

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2010-09-23 08:26:31
Autor: Marx
Domowy NAS i przyległości
ja to bym chcial:
male zuzycie energii, dosyc wydajnie, tanio, z PCI,  z linuxem
w tej chwili mam wszystko oprocz pierwszych dwoch punktow
Marx

Data: 2010-09-23 13:58:19
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-23, o godz. 08:26:31
Marx <Marx@nospam.com> napisa(a):

ja to bym chcial:
male zuzycie energii, dosyc wydajnie, tanio, z PCI,  z linuxem
w tej chwili mam wszystko oprocz pierwszych dwoch punktow
\

Ekhm... "tanio, z PCI,  z linuxem" to wiele PC-tw okrela... ;-)

Zdrwko

Data: 2010-09-23 02:44:32
Autor: Przemysaw Ryk
Domowy NAS i przyległości
Dnia Thu, 9 Sep 2010 20:51:15 +0200, ...::QRT::... napisał(a):

(ciach...)
[...]

Z tym hałasem Panowie i Panie, to też bym nie przesadzał raczej. Stał sobie
u mnie w domu routerek (to tylko jedna z jego funkcji) na zwykłym PC z
Debianem. Współlokator doświadczonym adminem jest, więc tam cuda na kiju
odstawiał, ale i tak wszystko banglało cacy i na tip top. Poza jedną kwestią
- toto bydlę faktyczenie hałasowało. Nie było się w sumie czemu dziwić, gdyż
blaszak z obudową typu no name raczej (się praktycznie sama w rękach
wygina), na CPU chłodzenie w wersji box. I tak to się wszystko kręciło,
aż...

....aż <baczność>Towarzyszka Życia<spocznij> rzeczonego admina stwierdziła,
że toto hałasuje tak, że ona normalnie zasypiać nie może (nie, żeby ten
blaszak stał u Nich w pokoju - co to, to nie. Ale w sąsiednim, do którego
drzwi zamykane nie były). Admin stwierdził, że on już tu nic nie wymyśli,
wobec czego w obroty toto coś wziął grzebacz sprzętowy (czytajcie - ja). i
poszło z górki. Przede wszystkim:
- procesor potraktowałem underclockingiem (pierwsza taka operacja w moim
życiu - zawsze podkręcam, żeby wycisnąć dodatkowe MHz, a tu w drugą stronę
poszło... ;D) - Celeron na socket 478 miał nominalnie 2,4 GHz, a został
ściągnięty do poziomu 1,8 GHz. I tak sobie z obsługą wszelkich cudów radzi
znakomicie, więc po cholerę ma się grzać?
- boxowy radiator z procesora dostał serdeczne i szczere "Adios pomidory", a
na jego miejscu wylądował Scythe Katana (akurat miałem pod ręką)
- jakiś noname'owy zasilacz też dostał kopa w kabelki. Głównie dlatego, że
wymyśliliśmy sobie, że serwerek podziała też jako domowy magazyn na pliki
wszelakie. Władowany w slot PCI czteroportowy kontroler SATA plus cztery
dyski (3*500GB w software'owy RAID5 + 320 GB systemowe) i zaczął się problem
z wtyczkami. Na szafie stał mój 550W Chieftec z odpowiednimi kabelkami
(ważne) i 120 mm wentylatorem (ważne tak samo, a nawet bardziej)
- wnętrze obudowy wykleiłem matami, zakupionymi za jakieś 100 PLN w
cooling.pl.

Efekt końcowy? Mamy w pełni funkcjonalny serwer, na którym można odpalić co
nam się (dosłownie) żywnie podoba, udostępniający na potrzeby wymiany plików
w domowej sieci (po 1 Gbit karcie sieciowej, podpiętej do również 1 Gbit
switcha) 1 TB całkiem bezpiecznie zrealizowanego strage'u (4 dyski 3,5"
7200rpm - 3 na storage reszta na system), z lekkim zapasem mocy (w razie
potrzeby przestawienie FSB poskutkuje tym, że Celeronik robiący tam za
główną jednostkę bęzdie miał z powrotem swoje 2,4 GHz). Kultura pracy? Dość
powiedzieć, że przy tym _włączonym_ sprzęcie (mając go około 50 cm od głowy)
spało (w różnych okresach czasu) kilka osób, które irytuje najmniejszy nawet
szum.

Odpalony kiedyś dysk 3,5" w zewnętrznej kieszeni, działający jako NAS, nie
umywał się: pojemnością, funkcjonalnością, osiągami, ani kulturą pracy (do
momentu fizycznego odłączenia 4cm średnicy wiatraczka myślałem, że ten dysk
pogryzę).

Wobec czego powiem tyle - kilka niewielkich inwestycji, a może się okazać,
że ów domowy, stary blaszak doskonale spełni rolę takiego routera / centrum
danych / access pointa, nie hałasując jednocześnie jak zażynane prosię.

[ Rozczarowanie: Kiedy czasem myślisz, że los się do ciebie uśmiechnął,    ]
[ a ty go po prostu rozśmieszyłeś.                       (demotywatory.pl) ]

Data: 2010-09-23 08:28:44
Autor: Marx
Domowy NAS i przyległości
Tylko ile watów pożera?
Marx

Data: 2010-09-23 09:51:39
Autor: Przemysaw Ryk
Domowy NAS i przyległości
Dnia Thu, 23 Sep 2010 08:28:44 +0200, Marx napisa(a):

Tylko ile watw poera?

Bez kozery powiem piset. ;D

--
[ Przemysaw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.   ]

Data: 2010-09-23 13:07:07
Autor: maX
Domowy NAS i przyległości

Użytkownik "Marx" <Marx@nospam.com> napisał w wiadomości news:rl8rm7-s9a.ln1wuwek.kopernik.gliwice.pl...
Tylko ile watów pożera?
Marx

Downclockowany Celeron i karta grafiki niewiele. Dyski już trochę żrą, ale one i w standardowym NAS by pobierały tyle samo prądu.

Data: 2010-09-23 15:11:39
Autor: Przemysaw Ryk
Domowy NAS i przylegoci
Dnia Thu, 23 Sep 2010 13:07:07 +0200, maX napisa(a):

Downclockowany Celeron i karta grafiki niewiele. Dyski ju troch r, ale one i w standardowym NAS by pobieray tyle samo prdu.

Karta grafiki bardzo zacna, bo zintegrowana w pycie gwnej. :)

--
[ Przemysaw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Dopki nie skorzystaem z Internetu, nie wiedziaem, e na wiecie jest  ]

Data: 2010-09-23 14:01:11
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-23, o godz. 08:28:44
Marx <Marx@nospam.com> napisa(a):

Tylko ile watw poera?

Wanie - czsto nie patrzy si na ten czynnik a jak komputer pochodzi
non-stop pare lat to za prd si paci sporo.

Zdrwko

Data: 2010-09-23 14:46:47
Autor: maX
Domowy NAS i przylegoci

Uytkownik "Maciek Babcia Dobosz" <babcia@jewish.org.pl> napisa w wiadomoci news:20100923140111.11005f00babcia-workstation...

Tylko ile watw poera?

Wanie - czsto nie patrzy si na ten czynnik a jak komputer pochodzi
non-stop pare lat to za prd si paci sporo.

Dyski bior tyle samo prdu, niezalenie czy bd podczone do zwykego NASa, czy do "pecetowego". Procesor nie musi by szybki (RAID i karta sieciowa nie wymagaj wiele od CPU), wic bdzie mao ar prdu (pozatym mona wzi procesor z C&Q lub Speedstep), karta grafiki tak samo.
Pozatym pecetowy NAS moe speniac rwnie inne funkcje - router, switch, HTPC. A razie nagej potrzeby to robi te jako normalny pecet. Takie All-In-One w jednej skrzynce.

Data: 2010-09-23 15:06:21
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przyległości
Dnia 2010-09-23, o godz. 14:46:47
"maX" <aver@interia.pl> napisał(a):

Dyski biorą tyle samo prądu, niezależnie czy będą podłączone do
zwykłego NASa, czy do "pecetowego". Procesor nie musi być szybki
(RAID i karta sieciowa nie wymagają wiele od CPU), więc będzie mało
żarł prądu (pozatym można wziąść procesor z C&Q lub Speedstep), karta
grafiki tak samo. Pozatym pecetowy NAS może spełniac również inne
funkcje - router, switch, HTPC. A razie nagłej potrzeby to robić też
jako normalny pecet. Takie All-In-One w jednej skrzynce.

Ok - coby dalej nie ciągnąć rozważań: Ile W pobiera Twoja maszyna w
spoczynku a ile w stresie? Czy mierzyłeś i potrafisz powiedzieć? Moja
maszyna przy zwykłej pracy (trochę jako NAS, proste WWW, kilkanście
kont pocztowych, serwer news) z jednym dyskiem 500GB SATA pobiera
kilkanaście watów. Jak jest obciążone na max pobiera 28 W - to akurat
pamiętam. Mierzone przez dłuższy czas sumarycznie miernikiem przed
wtyczką zasilacza. Wbrew temu co piszesz pojedynczy nowoczesny dysk
wcale tak dużo prądu nie bierze bo nie więcej niż 10-15W.

Zerknij na specyfikację dysku  kompa z którego
klepię - Samsung HD502HJ. Dale niego jest nawet mniej:
http://www.samsung.com/global/business/hdd/productmodel.do?type=94&subtype=98&model_cd=469
Power Requirements
Power Requirements Voltage +5V±5%
Spin-up Current (Max.) 2.0A
Seek (typical) 5.8W
Read/Write (typical) 6.5W
Idle (typical) 5.0W
Standby (typical) 1W
Sleep (typical) 1W

Wiecej ciągnie przy starcie ale tak krótko że to pomijalne.

Zdrówko

Data: 2010-09-23 15:58:27
Autor: maX
Domowy NAS i przyległości

Użytkownik "Maciek Babcia Dobosz" <babcia@jewish.org.pl> napisał w wiadomości news:20100923150621.3fc0a29ebabcia-workstation...

[...]
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Tak, NAS jednodyskowy i służący tylko do składowania danych, lepszy będzie w wersji standardowej niż pecetowej. Ale w omawianym przypadku, gdy dyski są 4, a samo urządzenie spełnia jeszcze funkcje routera/switcha (kilka kart sieciowych plus ew. modem) lub HTPC (karta grafiki z akceleracją HD, czytnik BR lub DVD) to pecetowy NAS może być już lepszym rozwiązaniem. Szczególnie że w razie potrzeby może jeszcze służyć jako zwykły pecet.
Procesor z C&Q lub SS można puścić na 800 MHz, z dodatkowo obniżonym napięciem vcore, wtedy pobiera minimalną ilość prądu.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
[...]
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Ale im więcej tych dysków, tym bardziej rośnie ich udział w całkowitym zużyciu prądu przez całe urządzenie.

Data: 2010-09-24 11:36:34
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-23, o godz. 15:58:27
"maX" <aver@interia.pl> napisa(a):

 -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Tak, NAS jednodyskowy i sucy tylko do skadowania danych, lepszy
bdzie w wersji standardowej ni pecetowej. Ale w omawianym
przypadku, gdy dyski s 4, a samo urzdzenie spenia jeszcze funkcje
routera/switcha (kilka kart sieciowych plus ew. modem) lub HTPC
(karta grafiki z akceleracj HD, czytnik BR lub DVD) to pecetowy NAS
moe by ju lepszym rozwizaniem. Szczeglnie e w razie potrzeby
moe jeszcze suy jako zwyky pecet. Procesor z C&Q lub SS mona
puci na 800 MHz, z dodatkowo obnionym napiciem vcore, wtedy
pobiera minimaln ilo prdu.

Ale nadal energooszczdna maszyna all-in-one na jakiej pycie Mini
ITX a Atomem bdzie zdecydowanie oszczdniejsza. Dlatego pytam Ci o
realne zuycie prdu. I co to jest minimalne. Ja juz Ci napisme e z
1 dyskiem w max. stresie nie przekracza 28W. Gdybym mia 4 o ktrych
pisze poniej to doszoby jakie 30W na ich starcie plus okoo 20W przy
cigej pracy. Pomijajc ju to e RAID wikszy ni mirror uwaam w
domowych warunkach za cakowicie zbdny ale to ju indywidualna sprawa.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Ale im wicej tych dyskw, tym bardziej ronie ich udzia w
cakowitym zuyciu prdu przez cae urzdzenie.

Ale nie duo. Nawet przy cigej pracy 4x6,5W daje Ci 27W dla 4 dyskw
i troche wicej przy ich uruchamianiu. nadal nie sdz by jaka pyta z
klasycznym procesorem i nie zintegrowan grafik braa wicej prdu ni
dyski.

Naprad polecam kupi czy poyczy miernik i pomierzy ile co re
faktycznie prdu. Mona si ciko zdziwi i pomyle nad wyczaniem
nieuywanych urzdze czy zmian na bardziej energooszczdne.

Zdrwko

Data: 2010-09-24 11:54:04
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 2010-09-24, o godz. 11:36:34
Maciek "Babcia" Dobosz <babcia@jewish.org.pl> napisa(a):

Ale nie duo. Nawet przy cigej pracy 4x6,5W daje Ci 27W dla 4 dyskw
i troche wicej przy ich uruchamianiu. nadal nie sdz by jaka pyta
z klasycznym procesorem i nie zintegrowan grafik braa wicej prdu
                                                           ^^^^^^

Maniej oczywicie.

Zdrwko

Data: 2010-09-23 15:11:39
Autor: Przemysaw Ryk
Domowy NAS i przylegoci
Dnia Thu, 23 Sep 2010 14:01:11 +0200, Maciek BabciaDobosz napisa(a):

Tylko ile watw poera?

Wanie - czsto nie patrzy si na ten czynnik a jak komputer pochodzi
non-stop pare lat to za prd si paci sporo.

Mam dziwne wraenie, e wicej wydam idc w dwie osoby do knajpy na obiad,
ni zaoszczdzibym kupujc dedykowanego NASa.

--
[ Przemysaw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Maestwo jest jak wizyta w restauracji. Wydaje si, e si zamwio    ]

Data: 2010-09-23 13:06:30
Autor: maX
Domowy NAS i przyległości

Użytkownik "Przemysław Ryk" <przemyslaw.ryk@gmail.com> napisał w wiadomości news:1lap1jbu52e23$.dlgmaverick.kielek.info...

[...]

To oczywiste. Można było nawet wymienić tego celka na model 2 Ghz (pierwszy z tej serii który miał FSB 133) i puścić na 1.5Ghz.
Zresztą do tych zadań starczyłby pewnie Pentium 3 (gigabitowa sieciówka ma pewnie własną hardwarową akcelerację, sprzętowy kontroler RAID pewnie tez nie obciąża zauważalnie CPU).

- boxowy radiator z procesora dostał serdeczne i szczere "Adios pomidory", a
na jego miejscu wylądował Scythe Katana (akurat miałem pod ręką)

Ten box zapewne był trójżyłowy. Wystarczył regulatorek za 5zł, wpinany między wentyl a płytę, zmniejszający napięcie (i obroty) o połowę.

[...]

Biorąc pod uwagę że jedynym bardziej prądożernym elementem były dyski (karta grafiki i downclockowany CPU żarły niewiele) to wystarczyłby zwykły rozdzielacz molex-- >2x molex.
Oddzielną kwestią jest sensowność RAID5 w przypadku gdy dostep do dysków będzie poprzez sieć. 1 Gbit to teoretycznie 125 MB/s, a w praktyce mniej (choćby z powodu że płyta pod Celerona ma tylko stare PCI więc ten kontroler RAID też jest na PCI, a dla PCI transfer teoretyczny to 133 MB/s, a praktyczny ~100 MB/s), wiec można mieć zRAIDowane dyski o sumarycznej prędkości i 300 MB/s, a i tak ich realna prędkość będzie limitowana przepustowością 1Gbitowej sieci (czyli max te 125 MB/s, plus dalsze ogranicznia przez PCI).
Teoretycznie można to obejść prowadząc drugą linię sieci (agregacja) lub puścić kabel z serwerka oddzielnie do każdego kompa, ale to nie tyczy sie starych płyt z PCI, bo w nich była tylka jedna linia PCI do której były podpięte wszystkie urządzenia, wiec sumarycznie i tak jest się limitowanym prędkością łączną 100MB/s, nawet jak się ma 4 karty sieciowe 1Gbit.

[...]

I koleja stówa poszła.
Już samo spowolnienie boxowego wentyla o połowę znacznie zmniejsza hałas z kompa (z sąsiedniego pokoju nie byłby już słyszalny).

[...]

Te celki dobrze się overclockowały, ruszyłby i na FSB 166.

[...]

Same dyski trochę hałasują (chyba ze włączony AAM).

[...]

No i pecetowy NAS jest w pełni konfigurowalny/programowalny.

[...]

 Po dołączeniu karty graficznej z akceleracją HD można nawet oglądać filmy 1080 (czyli pełniłby również rolę HTPC).

Data: 2010-09-10 22:38:15
Autor: Michal Lukasik
Domowy NAS i przyległości
Dnia 9.9.2010, Dominik & Co napisał(a):

Co polecacie?

Nie tracić czasu i zastosować coś gotowego - no chyba, że dla "sportu".
Polecam art. "Test 11 niedrogich NAS-ów – co warto wybrać na domowy
magazyn danych? Test NASycony NAS-ami" http://pclab.pl/art42661.html
Na cdrinfo.pl też znajdziesz trochę testów. Sam po lekturze, któregoś z
nich kupiłem używany Synology DS-106e i jestem zadowolony (no jest jeden
minus, z którym nauczyłem się żyć - denerwuje mnie niepoprawna współpraca
z TV Samsung UE40B7000 w DLNA, ale to najprawdopodobniej problem firmware
w TV - czekam na nową wersję).
--
 _____ __________________________
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/  http://giveawayoftheday.com/

Data: 2010-09-11 07:32:35
Autor: MC
Domowy NAS i przyległości
Użytkownik "Michal Lukasik" <michu_l@tlenCUT.pl> napisał w wiadomości news:17k094edgj4zo.dlgsmutas.org...
[...]

Przefajnowany jest ten test. Weźmy pierwszy z brzegu model 8level. Testujący nie raczył rozszyfrować ani procesora ani ilości pamięci chociaż wystarczyłoby albo zapytać albo rozebrać. Przekonałby się, że rzeczywiście w środku jest muzeum.
Testowanie w izolowanej sieci jest dobrym pomysłem, szkoda, że mierzy się transfer z jednego dysku twardego na drugi. W wypadku tak wolnego sprzętu nie ma to większego znaczenia, ale dla szybszych NAS-ów będzie się mierzyło wydajność dysku twardego w komputerze a nie testowanego urządzenia.

Data: 2010-09-11 12:03:58
Autor: Michal Lukasik
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 11.9.2010, MC napisa(a):

Przefajnowany jest ten test. Wemy pierwszy z brzegu model 8level. Testujcy nie raczy rozszyfrowa ani procesora ani iloci pamici chocia wystarczyoby albo zapyta albo rozebra.

Zgodz si, e takie informacje powinny si znale, ale z drugiej strony
Ci, ktrych to interesuje sprawdz sobie przed zakupem sami a laikowi tak
naprawd ta wiedza nie jest do niczego potrzebna.

Przekonaby si, e rzeczywicie w rodku jest muzeum.

C, to najtaszy sprzt w tecie - z czego ta cena wynika. Poza tym co w
tym zego, e stary skoro na najprostsze potrzeby wystarcza?

Testowanie w izolowanej sieci jest dobrym pomysem, szkoda, e mierzy si transfer z jednego dysku twardego na drugi. W wypadku tak wolnego sprztu nie ma to wikszego znaczenia, ale dla szybszych NAS-w bdzie si mierzyo wydajno dysku twardego w komputerze a nie testowanego urzdzenia.

Zgoda.
Test nie jest idealny, ale "jaki" pogld daje.
--
 _____ __________________________
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/        http://www.pajacyk.pl/

Data: 2010-09-12 10:46:10
Autor: MC
Domowy NAS i przylegoci
Uytkownik "Michal Lukasik" <michu_l@tlenCUT.pl> napisa w wiadomoci news:9thxqfh4vftj.dlgsmutas.org...

C, to najtaszy sprzt w tecie - z czego ta cena wynika. Poza tym co w
tym zego, e stary skoro na najprostsze potrzeby wystarcza?

Skd wiesz, e wystarcza? Stare elementy s np bardziej energochonne i z tego powodu mog si przegrzewa i stawa. A cena? Przecie gdzies si musiay przelee, wic koszty skadowania etc.

Bardzo oglny i w czci nieprawdziwy.

Data: 2010-09-12 12:51:57
Autor: Michal Lukasik
Domowy NAS i przylegoci
Dnia 12.9.2010, MC napisa(a):

Skd wiesz, e wystarcza?

Bo czytaem opinie uytkownikw.

Stare elementy s np bardziej energochonne

Dotd zgoda, cho to nie regua.

i z tego powodu mog si przegrzewa i stawa.

A 100w arwki to wybuchaj i s przyczyn wielu poarw. ;D
miem twierdzi, e jak go nie postawisz na kominku, albo nie schowasz w
szafie pod kocem to bdzie dziaa stabilnie - oglnie pij do tego, e
kady sprzt ma swoj specyfikacj, w ktrej jasno s okrelone warunki
uytkowania by sprzt dziaa jak powinien.

A cena? Przecie gdzies si musiay przelee, wic koszty skadowania etc.

Czyli wg. Ciebie cena wprost proporcjonalna do czasu "leakowania" sprztu
w magazynie?

Bardzo oglny i w czci nieprawdziwy.

Podasz link do dokadniejszego?
--
 _____ __________________________

Data: 2010-09-12 14:48:20
Autor: MC
Domowy NAS i przylegoci
Uytkownik "Michal Lukasik" <michu_l@tlenCUT.pl> napisa w wiadomoci news:t0u573kea9ow$.dlgsmutas.org...

i z tego powodu mog si przegrzewa i stawa.

A 100w arwki to wybuchaj i s przyczyn wielu poarw. ;D

W tym tonie nie mam zamiaru z tob dyskutowa.

To sobie miej.

Data: 2010-10-09 20:27:22
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Domowy NAS i przylegoci

"Dominik & Co" i69ujb$q6t$1@news.onet.pl

Pyty i obudowy MiniITX- nie do, e za mae na dwa dyski,
to drogie jak zbj...

MZ warto szuka rozwiza wizanych. Niemal to, co trzeba jest tutaj

   Print Serwer Asmax Giga NAS

ale nie ma serwera HTTP.
Oglnie jednak warto celowa w tego rodzaju rozwizania.
Netbook wychodzi cakiem tanio -- ja kupiem eMachines eM350-21G16I za niecae 750 zotych.

--
 ^  750        .               .  nw  25  27     .     .04       . 749   ^c 440              .         438

Data: 2010-10-13 15:07:30
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Domowy NAS i przylegoci

"Eneuel Leszek Ciszewski" i8qc9m$i7h$1@inews.gazeta.pl

Oglnie jednak warto celowa w tego rodzaju rozwizania.
Netbook wychodzi cakiem tanio -- ja kupiem eMachines eM350-21G16I za niecae 750 zotych.

Obecnie Auchan sprzedaje to co ju droej. (chyba 949; emeryci
w poniedziaki pac mniej o 5% -- nawet nie musz wykazywa
si otwartoci funduszy emerytalnych)

--
 ^  750 25  27     .     .04       .       749   ^c 440                    .               438

Domowy NAS i przyległości