Doprowadzenie wody do domu (wodociąg)

Data: 2012-07-17 10:41:11
Autor: /// Kaszpir ///
Doprowadzenie wody do domu (wodociąg)
Witam !

Niedługo będzie u nas poprowadzony woodociąg. Wodociąg będzie dofinansowany w 2/3 przez UE.
Choć szczerze mówiąc nigdy nie interesowało mnie podłączenie do wodociągu (mam własną studnię i pompę) to jednak chyba sądzę że warto sie na tym zastanowić , tym bardziej że 2/3 dopłaca UE.

Jednakże zastanawiam się jak wygląda dalsze u użytkowanie i koszty ...

Mam więc pytanka.

1. Jak podłączają tą wodę do domu. Czy jest możliwe takie podłączenie aby woda slużąca do podlewania trawników (pompę wraz z zbiornikiem przeponowym mam na zewnątrz domu nie przechodziła przez licznik wody ? Do podlewania trawników używałbym własnej pompy i wody ze studni.

2. Czy są jakieś "limity" jaki ilości wody muszę zużyć ?
3. Czy można podłączyć tak abym miał możlwość wyboru : 1. Woda z własnej studni lub woda z wodociagu ?
4. Kto wykonuje podłączenie wody do domu ? Czy cena za podłączenie jest jakaś "ryczałtowa' czy każdy dom ma własne wyliczenia ?
5. Czy są jakieś "wytyczne" jak to ma być podłączone i jaką drogą (wolałbym skopać trochę trawnika niż rozwalać kostkę)
6. Jakie ceny są wody ? Czy są jakieś opłaty abonamentowe , przesyłowe i itd

Jakie to są koszty ?
Czy poza kosztami "przyłączenia" są jakieś jeszcze koszty "?
Mi najbardziej pasowało by aby wodociąg był wodą "alternatywną" , czyli abym mógłbym ją włączyć i używać jej tylko kiedy chce , ale raczej wątpie aby tak sie dało :)

Data: 2012-07-17 11:47:05
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 17.07.2012 10:41, /// Kaszpir /// pisze:

[...]

A ktoś ci każe w ogóle łączyć te instalacje??

2. Czy są jakieś "limity" jaki ilości wody muszę zużyć ?

Spytaj dostawcę.

3. Czy można podłączyć tak abym miał możlwość wyboru : 1. Woda z własnej
studni lub woda z wodociagu ?

A umiesz? Bo technicznie jest to oczywiście jak najbardziej wykonalne.

4. Kto wykonuje podłączenie wody do domu ? Czy cena za podłączenie jest
jakaś "ryczałtowa' czy każdy dom ma własne wyliczenia ?

Spytaj dostawcy usługi.

5. Czy są jakieś "wytyczne" jak to ma być podłączone i jaką drogą
(wolałbym skopać trochę trawnika niż rozwalać kostkę)

Linie proste, poniżej głębokości przemarzania.

6. Jakie ceny są wody ? Czy są jakieś opłaty abonamentowe , przesyłowe i
itd
Jakie to są koszty ?

Wróżka wyszła. Spytaj dostawcy wody.

Czy poza kosztami "przyłączenia" są jakieś jeszcze koszty "?

Patrz wyżej.

Mi najbardziej pasowało by aby wodociąg był wodą "alternatywną" , czyli
abym mógłbym ją włączyć i używać jej tylko kiedy chce , ale raczej
wątpie aby tak sie dało :)

Technicznie się da, ale jeśli oni odbierają też ścieki, to nie wiem, czy
strawią dwa liczniki (jeden na wodę od nich, a drugi na wodę w ogóle).

Data: 2012-07-17 11:57:31
Autor: quent
W dniu 2012-07-17 11:47, Andrzej Lawa pisze:
3. Czy można podłączyć tak abym miał możlwość wyboru : 1. Woda z własnej
studni lub woda z wodociagu ?

A umiesz? Bo technicznie jest to oczywiście jak najbardziej wykonalne.

Kaszpir pyta czy można a nie czy się da technicznie...

--
Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2012-07-17 12:16:47
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 17.07.2012 11:57, quent pisze:
[...]

Pewnie, że można. W skrajnym przypadku dajesz dwie niezależne instalacje.

W mniej skrajnym - właściwy zawór, który nie pozwoli cofnięcie się
potencjalnie skażonej wody.

Data: 2012-07-17 12:30:08
Autor: quent
W dniu 2012-07-17 12:16, Andrzej Lawa pisze:
[...]

No ale właśnie nie wiadomo czy można.
Musi zapytać.

U mnie w rodzinie mają identyczną sytuację i... nie mogli.

Gdyby jakąkolwiek alternatywą było zrobienie 2 niezależnych instalacji to nie byłoby w ogóle kwestii, nie sądzisz?

Tu nie chodzi tylko o skażenie, choć m.in. o czym pisałem wcześniej ale też o kanalizacje.

Tak czy siak musi pytać u siebie w wodociągach...

--
Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2012-07-17 12:47:32
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 17.07.2012 12:30, quent pisze:

[...]

Kanalizacja to najmniejszy problem.

Jeśli ma własne szambo - problemu nie ma.

Jeśli dostawca wody odbiera mu kanalizację - pytanie jest, czy potrafią
osobno liczyć wodę i ścieki, chociaż dziwne by było, jakby nie potrafili
- dajesz licznik na wejściu wody z zewnątrz, po drodze dajesz trójnik
który idzie do podlewania, a do reszty domu idzie przez drugi licznik
(do liczenia ścieków).

Dajesz dwa trójniki obok siebie i wodę ze studni dostarczasz tym
wejściem (pamiętając o zakręceniu zaworu za licznikiem "z miasta" i
okręceniu zaworu doprowadzającego wodę ze studni).

Sprawa trywialna i nic się nie zmiesza.

Data: 2012-07-17 14:34:32
Autor: /// Kaszpir ///
Doprowadzenie wody do domu (wodociąg)
A ktoś ci każe w ogóle łączyć te instalacje??

Odpowiem hurtowo ...

Dowiedziałem się że gmina ma robić wodociąg i podłączać i że 2/3 refunduje UE.
Mają chyba czas do końca tego roku.

Robią tylko na razie wodociąg. W przyszłości (nie wiadomo kiedy) ma być kanalizacja.

Ja nie chciałem wodociągu bo mam własną studnię , ale jeśli UE płaci 2/3 to chyba warto ...

Po prostu zadaje pytania aby nie "wtopić" i aby potem się nie okazało że mimo że mam własny hydrofor to ogródek muszę podlewać wodą z wodociagu , albo że będę musiał ileś tam zużywać a jak nie to jakieś kary ...

Po prostu chodzi o jakieś rady tych którzy się podłączali , o czym warto pomyśleć przy podłączeniu o co się zapytać i itd ...

Ja tego nie będę robił a zapewne jacyś fachowcy , tyle że fachowcy często robią tak jak im łatwiej a nie tak jak najlepiej i warto wiedzieć niż potem słuchać fachowca że tak się nie robi a tak lepiej i itd ...

Data: 2012-07-17 11:54:13
Autor: quent
W dniu 2012-07-17 10:41, /// Kaszpir /// pisze:
[...]

Ogólnie - woda ze studni nie może skazić wody z wodociągu dlatego instalacje powinny być odseparowane. Montuje się jednak zawory antyskażeniowe, jednak musisz zapytać w swoim zakładzie wodociągowym jak oni to widzą bo AFAIK jest z tym różnie.

--
Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2012-07-17 12:46:37
Autor: brunet.wp
Użytkownik "/// Kaszpir ///" <brak@adres.pl> napisał w wiadomości news:ju395p$hfl$1inews.gazeta.pl...
[...]

Mnie podłączenie do wodociągu kosztowało ok. 5200zł, z czego:
2000zł opłata przyłączeniowa dla gminy,
2000zł fizyczne wykonanie przyłącza, inwentaryzacja,
300zł opłata w wodociągach,
900zł projekt.

Studni swojej nie mam i mieć nie będę, więc mam wodę z rury.

Rozważ plusy dodatnie i ujemne. Wodociąg to jednak pewniejsze źródło wody niż studnia.

Data: 2012-07-17 03:59:03
Autor: Kris
Doprowadzenie wody do domu (wodociąg)
W dniu wtorek, 17 lipca 2012 12:46:37 UTC+2 użytkownik brunet.wp napisał:
Mnie pod��czenie do wodoci�gu kosztowa�o ok. 5200z�, z czego:
2000z� op�ata przy��czeniowa dla gminy,
2000z� fizyczne wykonanie przy��cza, inwentaryzacja,
300z� op�ata w wodoci�gach,
900zďż˝ projekt.

To masz 2000zł do odzyskania. Opłaty przyłączeniowe dla gmin sa nielegalne

http://www.rp.pl/artykul/424817.html

Data: 2012-07-17 14:50:08
Autor: /// Kaszpir ///
Doprowadzenie wody do domu (wodociąg)
Rozważ plusy dodatnie i ujemne. Wodociąg to jednak pewniejsze źródło wody niż studnia.

Dla mnie jedynym plusem wodociągów jest "pewność".
Nie mam pojęcia czy za kilka/kilkanaście lat nie okaże się że woda w mojej studni będzie lub czy będzie zdatna do spożycia.
Na razie mam wyniki Sanepidu i jest z nią wszystko ok.
Chyba jedyny plus ...

A tak to same minusy.
Obecnie woda mnie nic nie kosztuje , jedynie prąd do pompy. Mogę podlewać trawnik kiedy chce i itd ...
Podlewając trawnik nie odprowadzam "ścieków".

Mam szambo , kanalizacji nie posiadam ...

Dlatego pytam czy można podłączyć tak aby do podlewania ogródka wykorzystywać hydrofor bo nie zamierzam płacić za ścieki i za wodę za podlewanie ogrodu , tym bardziej że płacenie za "ścieki" od zużytej wody to jakaś głupota, bo przecież woda która idzie do podlewania ogrodu nie wraca jako ściek do kanalizy , ale jak płaci się za wskazania z licznika wody to nie ma znaczenia gdzie ta woda "poszła" bo ilość wody = ilość kanalizy ...

Data: 2012-07-17 16:46:39
Autor: Qrczak
Doprowadzenie wody do domu (wodociąg)
Dnia 2012-07-17 14:50, niebożę /// Kaszpir /// wylazło do ludzi i marudzi:
[...]

Dlatego mądrzejsi już dawno mają dwa liczniki: jeden w domu - rozliczane jako woda+ścieki oraz drugi - sama woda do np. podlewania ogródka.

qr.a
--
btw czekam, kiedy kaszpir zapyta, czy można zmagazynować wiatr, by w dni bezwietrzne bujał za darmo hamakiem

Data: 2012-07-17 22:13:51
Autor: wolim
[...]

Ja Ci napiszę, jak to wygląda u mnie w gminie.

Wodę (podobnie jak kanalizację) gmina ma obowiązek doprowadzić do granicy działki. U nas praktykuje się jednak robienie od razu przyłączy do samego domu, ale trzeba pokryć koszty takiego przyłącza (z reguły jest to opłata ryczałtowa - jakieś 1-1,5 tys - a więc tracą ci, którzy mają blisko do wodociągu, a zyskują właściciele posesji odległych; to jest po prostu jakaś średnia cena obliczana na podstawie wszystkich planowanych przyłączy). Nie ma żadnego limitu, jeśli chodzi o zużycie. Ile zużyjesz, tyle płacisz. Jeśli chodzi o alternatywne źródło (studnia), to Zakład Usług Komunalnych kręci nosem, ponieważ jak będziesz miał kanalizację, to nijak nie będzie możliwości przeliczenia ile wody zużywasz, a co za tym idzie - ile przelewasz do kanalizacji. Jak masz wodę tylko z wodociągu, to sprawa jest prosta - przyjmuje się, że tyle ile zużyłeś wody, tyle trafia do kanalizy, ale jak masz jeszcze studnię, to już ciężko to zmierzyć, chyba, że założysz dodatkowy licznik na wodę z prywatnego ujęcia i w/g tego licznika będą Ci ścieki rozliczać. Ale i tu się można dogadać. Jeśli chodzi o trasę przebiegu przyłącza, to u nas praktykuje się najprostszą (najkrótszą) trasę, ale firma, która wodociąg wykonuje, ma obowiązek przywrócić nawierzchnię do pierwotnego stanu, czyli jak masz kostkę, to muszą ją rozebrać, położyć instalację, zasypać i odnowić nawierzchnię. Oczywiście można się dogadać (na etapie projektu), żeby zmienić trasę przebiegu przyłącza, przynajmniej u nas. Wiadomo, że czasami taniej jest zmienić trasę przebiegu o parę metrów, niż rozbierać kostkę, a potem ją układać na nowo.

Pozdrawiam,
MW

Data: 2012-07-17 21:12:10
Autor: kogutek
Doprowadzenie wody do domu (wodociąg)
wolim <nie@pisz.tu> napisał(a):  chyba, że założysz dodatkowy licznik
na wodę z prywatnego ujęcia i w/g tego licznika będą Ci ścieki rozliczać. Ale i tu się można dogadać.

MW

Dużo masz jeszcze takich rad? Jak dużo to dawaj. Lepszy jesteś od każdego
kabaretu w tv.

Data: 2012-07-18 07:02:37
Autor: /// Kaszpir ///
[...]

A gdzie oni tą wodę podłączają ?
Powiedzmy że obecnie bym nie chciał. Mogą zostawić gdzieś rury przed domem abym mógł w przyszłości się podłączyć ?
Bo szczerze mówiąc nie wiem czy płacenie kilku tysięcy za podłączenie (+ koszty dodatkowe (2 liczniki , potem opłata co miesięczna i itd)) to taki dobry interes.
Tak naprawdę płaciłbym więcej niż obecnie a nic bym nie zyskał ...

No chyba że późniejsze podłączenie było by dużo droższe niż teraz. Ale jeśli gmina dostanie dofinansowanie to chyba potem cena nie zmieni się ?
Czy jak od razu się podłącza to jest jakaś cena "specjalna" , czy cena jest stała niezależnie od terminu podłaczenia ?

Data: 2012-07-18 07:45:19
Autor: symantecghost
Doprowadzenie wody do domu (wodociąg)

A gdzie oni tą wodę podłączają ?
Powiedzmy że obecnie bym nie chciał.
1)Warto zrobić przyłącze.
2)Jeśli masz własne odprowadzenie ścieków, wówczas przyłącze jest bardzo proste. Do domu wchodzi Ci dodatkowa rura Wodociągów na niej oplombowany licznik. I teraz tą rurę podłączasz gdzie chcesz.
Proponuję podłączyć za hydroforem do całości instalacji.
Skoro ma to być na wypadek awarii Twojej pompy wówczas zasilisz tym wszystko, łącznie z ogródkiem. Żadnych podwójnych instalacji( cokolwiek miało to znaczyć) Po prostu wybierz sobie jakieś kolanko i wkręć tam trójnik do niego wspomnianą rurkę z licznika :) (oczywiście musi być kilka zaworów ale to chyba oczywiste - przed i za licznikiem i ten zwrotny).
3)Koszt utrzymania przyłącza jest znikomy.

Pozdrawiam.

Data: 2012-07-18 17:03:28
Autor: kogutek
/// Kaszpir /// <brak@adres.pl> napisał(a):
> [...]

Czy jak od razu się podłącza to jest jakaś cena "specjalna" , czy cena jest stała niezależnie od terminu podłaczenia ?
Idz do gminy i się spytaj a nie tutaj dupę zawracasz. Co do podłączenia. Jest
bardzo proste. Potrzebujesz trójnik i dwa reduktory. Przed trójnikiem
zakładasz reduktory. Jak w pierwszej kolejności chcesz żeby leciała Twoja woda
to ustawiasz na reduktorze ciśnienie swojej wody trochę wyższe niż z wodociągu. --

Data: 2012-07-18 20:46:04
Autor: symantecghost
[...]

Proszę podaj jakieś linki do reduktora o którym wspominasz.
Potrzebuję takie coś do dopełniania wody w instalacji CO.
(na wejściu z sieci wodociągowej jest 3atm a na wyjściu do CO ma być 2atm)
Pozdrawiam.

Data: 2012-07-18 20:11:18
Autor: kogutek
symantecghost <symantecghost@gazeta.pl> napisał(a):

> [...]

Potrzebuję takie coś do dopełniania wody w instalacji CO.
(na wejściu z sieci wodociągowej jest 3atm a na wyjściu do CO ma być 2atm)
W Leroy Merlin kupiłem. 3/4 cala chyba 65 złotych. --

Data: 2012-07-18 21:22:20
Autor: wolim
W dniu 2012-07-18 07:02, /// Kaszpir /// pisze:
[...]

Jeśli będziesz chciał w przyszłości się podłączyć do wodociągu, a teraz nie pozwolisz zrobić przyłącza, to później przyłącze będziesz musiał zrobić we własnym zakresie. Jak wodociąg będzie blisko, to będzie niedrogo, jak daleko, to wyjdzie kupę kasy.
Poza tym, jak teraz robi to gmina, to nie musisz się martwić o żadne projekty, uzgodnienia, mapki inwentaryzacyjne itp.

Nie wiem ile Twoja gmina będzie brała za przyłącza - tak jak napisałem, u mnie to jest około 1-1.5 złotych, w zależności od wielkości całej inwestycji. Jeśli u Ciebie będzie podobnie, to ja bym się nie zastanawiał. Jeśli zaś chodzi o samo podłączenie się do sieci, to jest to kwestia dogadania się z gminą (lub zakładem usług komunalnych, zależy kto buduje ten wodociąg). Ale myślę, że i tu się idzie dogadać tak, żeby zapłacić za przyłącze, ale nie podłączać się od razu (czyli nie płacić za użytkowanie).

Pozdrawiam,
MW

Data: 2012-07-18 22:54:21
Autor: /// Kaszpir ///
[...]

To bardzo cenne informacje ...

Myślałem że jak w przyszłości bym chciał to cena była by taka sama a widzę że niestety nie ...
I to bardzo ważny argument ...

Pytam bo tak naprawdę nie potrzebuję wodociągu ...
Wodę mam tak jak pisałem. Może nie jest idealna ale jest za darmo lub niemalże za darmo ...
Tyle że nie wiadomo co będzie za rok/dwa czy dalej ....
Zawsze może coś stać się ze studnią lub z wodą ...

Data: 2012-07-19 09:29:05
Autor: Chiron
Użytkownik "/// Kaszpir ///" <brak@adres.pl> napisał w wiadomości news:ju77pu$mkk$1inews.gazeta.pl...
> [...]

Tyle że nie wiadomo co będzie za rok/dwa czy dalej ....
Zawsze może coś stać się ze studnią lub z wodą ...
Coś może się stać z wodą- i to jest argument. Często- na tej grupie także- czytałem (słyszałem) teksty w rodzaju: miałem fajną wodęwstudni. Powyżej wybudowałsię sąsiad, i manieszczelne szambo- więc już nie mam wody. No i niestety- w praktyce takiemu sąsiadowi niewiele można zrobić:-(

serdecznie pozdrawiam

Chiron

Data: 2012-07-19 09:36:03
Autor: brunet.wp
[...]

Dowiedz się w gminie o koszty i na ich podstawie podejmij deceyzję. Jeśli to będzie koszt nie przekraczający 2000zł, to moim zdaniem nie ma się co zastawiać tylko podłączyć wodę. Wcześniej czy później jednak tą wodę będziesz musiał podłączyć, studnia to niepewne źródło wody, a szczególnie dobrej wody.

Doprowadzenie wody do domu (wodociąg)