Dorad¼cie jaki rower

Data: 2011-06-19 17:57:01
Autor: Bartek Zet
Dorad¼cie jaki rower
Witam wszystkich,

od jakiegoś czasu po cichu śledzę grupę. Wszelkie dotychczasowe
dylematy udało mi się rozwiązać po przeczytaniu informacji
z sieci, tym razem jednak chciałbym zasięgnąć Waszej opinii.

Otóż przymierzam się do kupna roweru. Zamierzam nim jeździć
przede wszystkim po asfalcie, ale również po twardych leśnych
ścieżkach. Nie ciągnie mnie do akrobacji na hopkach, ani do
jeżdżenia w błocie po osie. Co jakiś czas wyskoczyłbym sobie na
dłuższą (kilkadziesiąt km) wycieczkę. Pewnie najdzie mnie też
ochota, żeby obwiesić rower sakwami i pokręcić gdzieś z dala od
domu. Istotna jest dla mnie bezawaryjność, bezobsługowość,
łatwość serwisu.

Poczytałem, poszperałem i znalazłem kilka interesujących rowerów:

a) Jamis Coda Elite
http://www.jamisbikes.com/usa/thebikes/street/coda/11_codaelite_spec.html

Tego modelu chyba nikt w Polsce nie sprzedaje, ale mam nadziejÄ™,
że będzie się dało dogadać z dystrybutorem lub sklepem, który
handluje Jamisami i go sprowadzić. Jak widzę, ceny w złotówkach
odpowiadają mniej więcej cenom przeliczonym z dolarów. W takim
optymistycznym układzie rower kosztowałby około (niewiele ponad?)
3000 zł.
Ewentualnie mogę kupić na ebay model z roku 2009:
http://cgi.ebay.pl/NEW-2009-19-5-JAMIS-CODA-ELITE-HYBRID-ROAD-BIKE-/220800383016?pt=Road_Bikes&hash=item3368ba7828

po doliczeniu wszystkich opłat wyjdzie również około 3000 zł.

b) Trek Valencia
http://www.nartyrowery.pl/lato/rower-trek-valencia-blue-steel-model-2010

model z 2010 roku, około 2200 zł.

Kategoria "fajne, ale (za) drogie":

c) Gary Fisher Mendota
http://rower.com.pl/-p-274450.html?cPath=1472_6_699_850

model z 2009 roku, 3600 zł.

d) Superior Dark Face
http://sklep.doubleshock.pl/Rower_SUPERIOR_SupUrban_Dark_Face_model_2009-545.html

model z 2009 roku, 3500 zł.

W związku z tym chciałbym zapytać:

1. Który z wymienionych rowerów wybrać (i dlaczego)? A może ktoś
ma inne sugestie?
2. Kiedy można liczyć na obniżki posezonowe? To w zasadzie
warunek konieczny w przypadku opcji c) i d), choć nie wiem, czy
rowery z poprzednich sezonów jeszcze mogą stanieć.
3. Czy rowery z widelcem aluminiowym (wiele firm ma w ofercie
takie modele) są rzeczywiście mniej komfortowe? Czy widelce
cro-mo/karbonowe są zauważalnie wygodniejsze niż aluminiowe, czy
może więcej w tym lansu?
4. Czy są jakieś sposoby na sprowadzenie roweru np. a) bez cła
i podatku?

Będę wdzięczny za wszystkie (p)odpowiedzi.

Ukłony
— Bartek Zet

Data: 2011-06-19 22:39:51
Autor: ToMasz
Doradźcie jaki rower
Bartek Zet pisze:
[...]

(dalej farsa)
bezobsługowość: łozyska maszynowe + biegi w piaście. Czy który kolwiek z
wymienionych to spełnia? Żarty sobie robisz? jeden z nich w opisie ma
przerzutka tylna: shimano. SHIMANO i nic wiecej. płacisz tysiaka za
nalepki+ podatki!!!
1. Który z wymienionych rowerów wybrać (i dlaczego)? A może ktoś
ma inne sugestie?
który chcesz! Bo z opisu wynika ze sam niewiesz czego chcesz, nic nie
czytałeś i masz kupe kasy. Kto Ci doradził kupić rower na którym nie
usiadłeś? U sprzedawcy z daleka, żebyś na gwarancje czekał miesiąc
2. Kiedy można liczyć na obniżki posezonowe? To w zasadzie
warunek konieczny w przypadku opcji c) i d), choć nie wiem, czy
rowery z poprzednich sezonów jeszcze mogą stanieć.
niebawem
[...]
jaja sobie dam ogolić, jeśli normalny człowiek, który robi rocznie
1000km, jeździ tak jak Ty opisałeś, jest w stane odróżnić materiał z
którego jest zrobiony widelec, tylko jadąc na rowerze!! Tak samo jak
teorie ze rama stalowa tłumi drgrania, a chromowo-molibdenowa nie. Bo
tata na żeliwnej tokarce robił i drgania tłumiła.....

Idź do normalnego sklepi rowerowego, gdzie sprzedawca ma brudne ręce.
poproÅ› go o poradÄ™!

ToMasz

Data: 2011-06-20 07:10:42
Autor: Bartek Zet
Dorad¼cie jaki rower
ToMasz pisze:

bezobsługowość: łozyska maszynowe + biegi w piaście. Czy który kolwiek z
wymienionych to spełnia? Żarty sobie robisz?

Z tego co przeczytałem:
— przerzutka planetarna też wymaga serwisowania,
— w moim mieście nie ma serwisu, który zrobiłby to profesjonalnie,
— trudno w Polsce o części zamienne.

Na dodatek nie lubię zegarmistrzowskiej dłubaniny i wolę kilka
razy częściej wyczyścić klasyczną przerzutkę, niż bawić się w
zębatkowe puzzle i zalewać całość specjalnym olejem, którego w
Polsce nie można kupić.
Nie mam obycia z takimi przerzutkami, może chrzanię głupoty, ale
taki obraz wyłania się z tego co przeczytałem w necie. Dlatego
właśnie szukałem roweru z klasyczną przerzutką.

Dzięki za wskazówkę o łożyskach maszynowych.

jeden z nich w opisie ma
przerzutka tylna: shimano. SHIMANO i nic wiecej. płacisz tysiaka za
nalepki+ podatki!!!

Niżej jest napisane:
[...]
Przerzutka tył Shimano Deore
Kaseta/ wolnobieg SRAM PG830 11-28, 8 biegów
[...]

[...]

Czyli trafiłem do przegródki "bananowy cwaniaczek"? ;-)
Koniecznie chcę usiąść na rowerze zanim go kupię, nawet jakbym
miał się dygnąć do innego miasta. Żaden problem. Co do roweru zza
wielkiej wody, to mogę przymierzyć się do oczko niższego modelu,
który różni się osprzętem, a geometrię ma taką samą.

Dziękuję za podpowiedzi! :-)
— Bartek

Data: 2011-06-20 09:52:38
Autor: Ryszard Mikke
Dorad¼cie jaki rower
Bartek Zet <bartek@tam_gdzie_rosna_poziomki.pl> napisa³(a): [...]
1. Który z wymienionych rowerów wybraÄ&#65533; (i dlaczego)? A może ktoÅ&#65533;
ma inne sugestie?

Mi sie wszystkie podobaja i pasuja do tego, jak chcesz jezdzic.
Tylko z tym bagaznikiem, to upewnij sie w kazdym przypadku, ze jest gdzie go
zamocowac.

2. Kiedy można liczyÄ&#65533; na obniżki posezonowe? To w zasadzie
warunek konieczny w przypadku opcji c) i d), choÄ&#65533; nie wiem, czy
rowery z poprzednich sezonów jeszcze mogÄ&#65533; stanieÄ&#65533;.

Ummm... po sezonie?

3. Czy rowery z widelcem aluminiowym (wiele firm ma w ofercie
takie modele) sÄ&#65533; rzeczywiÅ&#65533;cie mniej komfortowe? Czy widelce
cro-mo/karbonowe sÄ&#65533; zauważalnie wygodniejsze niż aluminiowe, czy
może wiÄ&#65533;cej w tym lansu?

Niby aluminiowe sztywniejsze, ale inne tez Ci beda drgania przenosic.
Moim zdaniem nie zauwazysz roznicy.

4. Czy sÄ&#65533; jakieÅ&#65533; sposoby na sprowadzenie roweru np. a) bez cÅ&#65533;a
i podatku?

Przyjechac nim.

rmikke

Data: 2011-06-20 09:53:04
Autor: piotrpo
Dorad¼cie jaki rower
[...]

Z twojego opisu wynika, ¿e nie do koñca wiesz po co ci rower. Bo mam wra¿enie, ¿e do wszystkiego, a mo¿e kiedy¶ nawet siê wybierzesz na trochê d³u¿sz± wycieczkê. Rower uniwersalny to ATB/MTB/Cross

Data: 2011-06-20 11:17:21
Autor: Ryszard Mikke
Dorad¼cie jaki rower
piotrpo  <piotrpo-groups@NOSPAM.gazeta.pl> napisa³(a):
Bartek Zet <bartek@tam_gdzie_rosna_poziomki.pl> napisa³(a): > Witam wszystkich,
> [...]
> dÅ&#65533;uższÄ&#65533; (kilkadziesiÄ&#65533;t km) wycieczkÄ&#65533;. Pewnie najdzie mnie też
> ochota, żeby obwiesiÄ&#65533; rower sakwami i pokrÄ&#65533;ciÄ&#65533; gdzieÅ&#65533; z dala od
> domu. Istotna jest dla mnie bezawaryjnoÅ&#65533;Ä&#65533;, bezobsÅ&#65533;ugowoÅ&#65533;Ä&#65533;,
> Å&#65533;atwoÅ&#65533;Ä&#65533; serwisu.
Z twojego opisu wynika, ¿e nie do koñca wiesz po co ci rower. Bo mam wra¿enie, ¿e do wszystkiego, a mo¿e kiedy¶ nawet siê wybierzesz na trochê d³u¿sz± wycieczkê. Rower uniwersalny to ATB/MTB/Cross

Eee tam, jak dla mnie napisal - po twardym i mniej wiecej rownym.

Jak dla mnie to raczej trecking/cross.

A rowery, przynajmniej te co obejrzalem, pokazal crossowe, czyli trafil niezle.

rmikke

Data: 2011-06-20 14:28:53
Autor: Wojtek Sobociński
Doradźcie jaki rower
W dniu 2011-06-19 19:57, Bartek Zet pisze:

[...]

Nie ma rowerów bezobsługowych! Przy każdym trzeba coś czasem zrobić

1. Który z wymienionych rowerów wybrać (i dlaczego)? A może ktoś
ma inne sugestie?

Specialized. Jak jestes z Wawy to idz na KEN 49, do airbike (www.airbike.pl) i pooglądaj, popytaj, przymierz się. Z takim budżetem będziesz mógł przebierać :) Chociaż sądząc z tego co pisałeś to potrzebujesz roweru jakiego nikt inny nie ma w obrębie kilku województw...

2. Kiedy można liczyć na obniżki posezonowe?

15 sierpnia to data uwolnienia cen przez Speca.

4. Czy są jakieś sposoby na sprowadzenie roweru np. a) bez cła
i podatku?

Są, oczywiście, ale to bez sensu. Nie masz gwarancji na rower, nie wiesz co przyjdzie w pudle, czy w ogóle przyjdzie ani w jakim będzie stanie. Jak kupujesz w dobrym sklepie to masz gwarancję i spokojną głowę.

--
Wojtek Sobociński
XTZ '91, stara ale jara

Data: 2011-06-20 14:02:52
Autor: Bartek Zet
Dorad¼cie jaki rower
Wojtek Sobociński pisze:

Nie ma rowerów bezobsługowych! Przy każdym trzeba coś czasem zrobić

Nieprecyzyjnie się wyraziłem. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że
każdy mechanizm wymaga serwisowania i pewnego wkładu pracy.
Czyścić przerzutki, regulować szprychy itd. będę musiał w każdym
rowerze. Chciałbym jednak, aby nakład prac konserwacyjnych był
mniejszy niż większy, a naprawy można było wykonać szybko,
bezboleśnie, nawet w małej dziurze, a nie w specjalistycznym
serwisie w wojewódzkim mieście.
Używając terminologii rpg-owej, chciałbym mieć bonus +2 do
niezawodności i łatwości naprawy jak się spaprze oraz +3 do
świętego spokoju. Stąd np. wybór sztywnego widelca.

Dzięki za wskazówki
— Bartek

Data: 2011-06-20 18:35:15
Autor: ToMasz
Doradźcie jaki rower

Nieprecyzyjnie się wyraziłem. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że
każdy mechanizm wymaga serwisowania i pewnego wkładu pracy.
serwis rowerów:
1. z marketu minus 10 Znaczy siÄ™ katastrofa
2. zwykłe no name - 0 czyli rower który sam sie nie rozpadnie
3. lepsze, na pisatech alu nakręcany wolnobieg, i kasetach suportu +20.
Tu niestety polega wielu tzw znawców polecając za 15kzł
gianta/authora/kelysa/itp na tourneyu.
4. koła na nakładanych zębatkach i kasetach suportu +30 Zaczyna sie
rower. znaczy jakiś altus conajmniej. no name do 1000zł firmowa
pow.1500zł chyba ze jest promocja
5. sramy, trzybiegówki ipt w piaście +50 Mam taki z 73 roku, padł w
zeszłym. bez zaglądania do środka. inne mają przebiegi bez serwisu po
killkanaście tysięcy. shimanowska "siódemka" kosztuje ok 300, czyli
taniej niż komplet osprzętu deore. pytanie czy zakres przełożeń wystarczy?
6. łożyska maszynowe, zamkniete +80 które w samochodach, motorach,
odkurzaczach, pracujÄ… od wielu wielu lat i nic tam sie nie smaruje.
przebiegi liczone są w dziesiątkach tysięcy km. całkowicie niepopularne
w rowerach bo nie produkowane przez shimano.

7. później, w piastach powiedzmy za + 150zł nie grzebie wiec niewiem.
natomiast parę razy w życiu miałem nieprzyjemność widzieć rower z taką
piastą, z deorem itp, a w środku kuleczki. Kuleczki da sie wymienić,
miski cięzko. w praktyce nie naprawialne. tak wiec jak chcesz mieć
minimum serwisu, to kup sobie koła na maszynach na allegro. Zapłacisz po
2stówy za koło i będziesz miał lepsze niż w rowerku za 2 tysiaki.

[...]
tutaj mnie koledzy wyśmieją prawdopodobnie, ale w miescie 200 tyś są 4
sklepu w czym w każdym dostaniesz 7 rzędów i kasety suportu na kwadrat,
a tylko w 2 hollowtechy, octalinki i kasety/łańcuchy 9tki. NApewno nie
wszystkie jaki byś chciał.
ToMasz

Data: 2011-06-20 19:05:19
Autor: Wojtek Sobociński
Doradźcie jaki rower
W dniu 2011-06-20 18:35, ToMasz pisze:

Tu niestety polega wielu tzw znawców polecając za 15kzł
gianta/authora/kelysa/itp na tourneyu.

Coś popieprzyłeś ;) Jeśli chodziło Ci o 15K pln to za tyle kupuje się wyczynowy rower speca (patrz: Specialized Epic, ok. 11K pln).
Rowery na tourneyu zazwyczaj nie kosztujÄ… nawet 1.5K pln ;)

5. sramy, trzybiegówki ipt w piaście +50 Mam taki z 73 roku, padł w
zeszłym. bez zaglądania do środka.

Nic dziwnego, że padł jak go ani razu nie nasmarowałeś. Serwis jest prosty...

killkanaście tysięcy. shimanowska "siódemka" kosztuje ok 300, czyli
taniej niż komplet osprzętu deore. pytanie czy zakres przełożeń wystarczy?

Nexus 7 kosztuje 472pln, Alfine 850...

[...]

No, teraz to przeszedłeś samego siebie :) Weź zacznij od novateca szukanie jak się będziesz dokształcał, nie zapomnij o NS, Woodmanie i jeszcze wielu innych.

[...]

Wyżej napisałeś że całkowicie niepopularne, teraz żeby sobie kupił na maszynach. Nie znasz się - nie pisz. Regularnie serwisowane piasty na kulkach robią po 30 tys. km i więcej. Jeden mój kumpel będzie teraz przeplatał bo zrobił już 50Kkm...

[...]

Dlatego nie kupuj fulla, dampera sam nie przeserwisujesz.

--
Wojtek Sobociński
XTZ '91, stara ale jara

Dorad¼cie jaki rower