Dorota Kanalia.

Data: 2016-01-23 02:21:20
Autor: stevep
Dorota Kanalia.
# Ryszard Petru odpowiada na insynuacje Doroty Kanii, która podaje się za  dziennikarkę. Napisała w „Gazecie Polskiej”, iż 12-letniego Petru w latach  80. ubiegłego wieku zwerbowały sowieckie służby specjalne GRU.

Takie kalumnie są nieprzyswajalne emocjonalnie i intelektualnie, najlepiej  swego czasu ową Kanię nazwał Tomasz Lis, podając jej pełne „prawdziwe”  nazwisko: Dorota Kanalia.
ewna gazeta napisała o mnie, że „wychowałem się pod okiem GRU”, sugerując  związki z sowieckim wywiadem wojskowym. Byłoby to pierwsze w historii  zwerbowanie 12-latka przez wywiad. Tyle bowiem miałem, gdy dołączyłem do  rodziców, którzy jako fizycy wyjechali na dwa lata do Instytutu Badań  Jądrowych w Dubnej. W sumie się ubawiłem, bo mam już swojego „dziadka z  Wehrmachtu”. Wiem, że walka polityczna dla wielu oznacza wyciąganie haków.  I śmieszny jest fakt, że jedyne co są w stanie na mnie wymyślić, to  historia rodem nawet nie z „The Americans”, a z komiksu o Hansie Klosie.

Dla porządku przypomnę czym dla fizyków była Dubna przed 1989 rokiem.  Instytut był jak CERN dla bloku wschodniego. Fizykowi bez pracy tam bardzo  trudno byłoby prowadzić badania naukowe, szczególnie jeżeli zajmował się  cząstkami elementarnymi, fizyką wysokich energii lub fizyką ciężkich  jonów. Co więcej, władze rosyjskie miały pełną świadomość, że szczególnie  w tej dziedzinie nauki, żelazna kurtyna musi pozostać uchylona.. Chodziło o  to, żeby badania tam realizowali najwybitniejsi naukowcy, a nie tacy,  którzy mieli odpowiednie poglądy polityczne. Z tego powodu do Dubnej  przyjeżdżali wybitni fizycy z Francji, Włoch i Niemiec, a także z samego  CERN. W Instytucie odkryto 5 nowych pierwiastków, a kilka czeka jeszcze na  potwierdzenie w badaniach innych ośrodków. Powstało tam wiele przełomowych  dla fizyki prac teoretycznych i dokonano wielu ważnych odkryć.

W Rosji – a szczególnie w Dubnej – na stypendiach była większość polskich  fizyków, którzy chcieli się liczyć w badanych tam dziedzinach. Rozumiem,  że Gazeta Polska sugeruje, iż GRU mogło mieć na nich wpływ? No to kilka  przykładów osób, które wyjeżdżały w celach naukowych do Rosji:
• prof. Mirosław Dakowski (2 lata w Dubnej) – od 2010 kwestionuje  przyczyny katastrofy w Smoleńsku ustalone przez PKBWL (publikował raporty  i artykuły w mediach, złożył w tej sprawie doniesienie do prokuratury),  inicjator Ruchu Obywatelskiego na rzecz JOW, w 1996 wybrany na jednego z  czterech koordynatorów krajowych Ruchu;
• prof. Jerzy Przystawa (zmarł w 2012 roku) – organizował strajki w ‘82  roku we Wrocławiu, autorytet Pawła Kukiza, jeden z inicjatorów Ruchu  Obywatelskiego na rzecz JOW;
• prof. Jan Rzewuski (2 lata w Dubnej) – promotor doktoratu i autorytet  Kornela Morawieckiego;
• Marek Nowicki – pierwszy prezes Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka.
Natomiast w Moskwie, na rocznym stażu w Instytucie Fizyki był Zbigniew  Romaszewski. Wymieniać można dłużej – profesorowie Henryk Niewodniczański,  Ryszard Sosnowski, Andrzej Hrynkiewicz czy Jerzy Janik #
Ze strony:
http://skroc.pl/4adeb

--
  stevep