Dotacja z PFRON na rozpoczecie DG i zaliczenie w koszty

Data: 2010-06-16 20:16:53
Autor: robercik-us
Dotacja z PFRON na rozpoczecie DG i zaliczenie w koszty
Witajcie.
Mam do Was pytanie - zaznaczam, że jestem kompletnie zielony w temacie.

Powiedzcie mi proszę - było o tym co nieco, bo przeszukałem wcześniejsze wątki, ale czy obecnie jest tak nadal:

Czy pieniądze/wydatki sfinansowane dotacją z PFRON na działalność gospodarczą mogę wliczyć w koszty firmy? W jakie koszty jeszcze mogę sobie to wliczyć? Zaczynam od 1 lipca i muszę od razu być vatowcem. Nie mam bladego pojęcia co i jak z tym vatem, a jak czytam wywody, to okazuje się, że nie jest to wcale sprawa prosta i chwilami włosy mi się ciut na głowie jeżą :-).

Czy w takim razie sensowne będzie udanie się od razu do biura rachunkowego? Zaznaczam, że działalność jest jedynie zmianą formy prawnej wykonywanych dotychczas zleceń, zatem przychody będą od razu.

Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi, ale... błagam :-) w formie zrozumiałej dla zwykłego obywatela :-)

pozdr.
robercik-us

Data: 2010-06-16 21:21:08
Autor: pawelj
Dotacja z PFRON na rozpoczecie DG i zaliczenie w koszty
Czy pieniądze/wydatki sfinansowane dotacją z PFRON na działalność gospodarczą mogę wliczyć w koszty firmy? W jakie koszty jeszcze mogę sobie to wliczyć?

Chcesz otrzymane pieniądze wliczyć w koszty ?
Księgowy ze mnie żaden ale koszt to jest wtedy jak wydaję.
Jak mi wpływają pieniądze to jest dochód.

Z jakiej okazji PRON daje ci pieniądze na dg?

--
Pawełj

Data: 2010-06-16 21:38:35
Autor: robercik-us
pawelj pisze:

Chcesz otrzymane pieniądze wliczyć w koszty ?

Nie pieniądze, tylko sprzęt zakupiony za te pieniądze, czyli ściślej, wydatki na kwotę xxx, pochodzącą z dotacji.

Księgowy ze mnie żaden ale koszt to jest wtedy jak wydaję.
Jak mi wpływają pieniądze to jest dochód.

No to widzę, że nie rozumiesz o co chodzi...
Otrzymuję pieniądze i mam je przeznaczyć na ściśle określone zakupy - potrzebne do prowadzenia DG, czyli ponoszę koszty związane z tą DG - to chyba logiczne, że o koszty pomniejsza się dochód firmy, czy nie bardzo...? :-)

Ja tych pieniędzy nie przeznaczam na wycieczkę na Hulagula, tylko na inwestycje i ponoszę w ten sposób koszt.

Z jakiej okazji PRON daje ci pieniądze na dg?

:-).
Czy muszę się z tego tu tłumaczyć...? Jest to prawnie usankcjonowane i legalne... tyle mogę powiedzieć. O resztę nie pytaj :-P

pozdr
robercik-us

Data: 2010-06-16 22:18:26
Autor: spp
W dniu 2010-06-16 21:38, robercik-us pisze:

Ja tych pieniędzy nie przeznaczam na wycieczkę na Hulagula, tylko na
inwestycje i ponoszę w ten sposób koszt.

Czyli chciałbyś dostać pieniądze raz jako dotacja i drugi raz jako obniżenie podatku (i/lub zwrot VAT)?

--
spp

Data: 2010-06-16 22:24:11
Autor: cef
robercik-us wrote:

Chcesz otrzymane pieniądze wliczyć w koszty ?

Nie pieniądze, tylko sprzęt zakupiony za te pieniądze, czyli ściślej,
wydatki na kwotę xxx, pochodzącą z dotacji.

Zazwyczaj albo wydatki dotacji nie są kosztem albo są kosztami
podjakimiś tam warunkami (np że dotacja jest dochodem)
Naprawdę wydaje mi się, jak ktos korzysta z dotacji, to dla własnego
dobra pownien sobie na poważnie sprawdzić jak ją rozliczyć.

Data: 2010-06-16 23:15:39
Autor: robercik-us
cef pisze:
robercik-us wrote:

[...]

No toż dlatego pytam...
We wcześniejszych wątkach na tej grupie znalazłem info, że urzędu skarbowego nie interesuje pochodzenie pieniędzy i tu chciałbym się upewnić, ale... jak widać, na razie nie trafiłem na osoby kompetentne, tylko zawistne. Wyluzujcie ludzie !!! Ja poszukuję rzetelnej wiedzy a nie emocjonalnych komentarzy !!!

Poproszę o opinie poparte jakimiś rzeczowymi argumentami a nie własną zawiścią jedynie.

Konkretne interpretacje, wykładnie przepisów, orzeczenia/wyroki sądów itd, a nie dywagacje typu:
Jak chcesz to, to już nie tamto... Nie interesują mnie na serio czyjeś osobiste opinie, tylko konkrety
I za takie będę niezmiernie wdzięczny.

Do doradcy podatkowego też pójdę jak będzie trzeba, ale chcę najpierw zasięgnąć języka.

pozdr
robercik-us

Data: 2010-06-16 23:38:46
Autor: RoMan Mandziejewicz
Dotacja z PFRON na rozpoczecie DG i zaliczenie w koszty
Hello robercik-us,

[...]

[...]

Nikt nie ma najmniejszego obowiązku udzielać ci jakiejkolwiek
odpowiedzi. To grupa dyskusyjna a nie firma świadcząca usługi
doradcze!
Co do emocjonalnych komentarzy, to wylej sobie wiadro zimnej wody na
łeb, ochłoń i przeczytaj, co tu sam napisałeś.

[...]

--
Best regards,

Data: 2010-06-16 23:44:55
Autor: Animka
W dniu 2010-06-16 23:15, robercik-us pisze:

Poproszę o opinie poparte jakimiś rzeczowymi argumentami a nie własną
zawiścią jedynie.

Rzeczowe argumenty otrzymasz w Urzędzie Skarbowym. Zadzwoń i zapytaj.
Numer telefonu do swojego US pewnie znasz.
Albo się przejdż.

--
animka

Data: 2010-06-16 17:15:49
Autor: witek
Animka wrote:
[...]

ee tam,
panie w US nie maja zielonego pojecia o tym na jakie pytania odpowiadaja.
One są trenowane pod kątem co kliknąć, gdzie kliknąć i jakie dane wpisać we wzorzec pisma do petenta.

Ich wiedza ogranicza sie do tego co same sie ewentualnie nauczyły siedząc przy biurku.

Rzeczowe arugmenty uzyskasz u doradcy podatkowego, ale na pewno nie w US.

Data: 2010-06-17 07:32:13
Autor: cef
robercik-us wrote:

Ja poszukuję rzetelnej wiedzy a
nie emocjonalnych komentarzy !!!

Na grupie?

Data: 2010-06-17 07:45:08
Autor: robercik-us
cef pisze:
robercik-us wrote:

Ja poszukuję rzetelnej wiedzy a
nie emocjonalnych komentarzy !!!

Na grupie?

:-)))

No i tu, na grupach znajdą się wartościowe porady, ale i takie, jak otrzymałem dotychczas też :-)))

No nic... Czekam cierpliwie z nadzieją, że ktoś kompetentny zechce rzucić jakąś wartościową uwagę.
Urząd Skarbowy jest jednym z ostatnich miejsc, gdzie należy tego rodzaju wątpliwości rozwiewać, bo... urządnicy są tresowani raczej, by naciągać przepisy na stronę US, a US jest przecież stroną w ewentualnym sporze.

Póki co dzięki za dotychczasowe komentarze - stanowią już dość znaczący kubeł zimnej wody :-D - jak ktoś tu łaskawie raczył mi doradzić.

pozdr
robercik-us

Data: 2010-06-17 09:45:37
Autor: Daniel Stalica
W dniu 2010-06-16 20:16, robercik-us pisze:
[...]

napisz o interpretację indywidualną do US, będziesz miał podkłądkę przynajmniej jak komuś potem przyjdzie do głowy, że nie można np. odliczyć VAT.

--
Wkłady kominowe: http://twojkomin.pl

Data: 2010-06-17 10:25:14
Autor: robercik-us
Daniel Stalica pisze:

napisz o interpretację indywidualną do US, będziesz miał podkłądkę przynajmniej jak komuś potem przyjdzie do głowy, że nie można np. odliczyć VAT.

Ciekawa myśl.
Czy takie pismo składa się po prostu w miejscowym US?
Może są jakieś formularze, czy wzory takich pism?

pozdr.
robercik-us

Data: 2010-06-17 10:43:59
Autor: Daniel Stalica
W dniu 2010-06-17 10:25, robercik-us pisze:
Daniel Stalica pisze:

Ciekawa myśl.
Czy takie pismo składa się po prostu w miejscowym US?
Może są jakieś formularze, czy wzory takich pism?

pierwszy link z brzegu:
http://ksiegowosc.wip.pl/rachunkowosc-i-sprawozdawczosc-finansowa/nowe-zasady-wydawania-indywidualnych-interpretacji-przepisow-prawa-podatkowego,94,264143,0,204915,0.html

--
Wkłady kominowe: http://twojkomin.pl

Data: 2010-06-17 11:20:12
Autor: robercik-us
Daniel Stalica pisze:

[...]

Dzięki wielkie :-)
Nie wiele z tego na razie rozumiem, ale już jakiś kierunek jest :-)

Data: 2010-06-17 14:44:56
Autor: Andrew
Dotacja z PFRON na rozpoczecie DG i zaliczenie w koszty
(interpretacja indywidualna Izby Skarbowej w Warszawie z 2 października 2008 r., nr IPPB1/415-784/08-4/JK, zamieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Finansów)

"(.) Czy wydatki na zakup towarów (usług), które nie będą środkami trwałymi są kosztem podatkowym, pomimo iż zakupy te zostały sfinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON)?

(.) Fakt sfinansowania wydatków na towary (usługi), które nie będą środkami trwałymi, świadczeniami przyznanymi osobie niepełnosprawnej z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności gospodarczej, nie wyklucza możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, mimo iż przyznane środki korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a). Przepis ten nie został bowiem wymieniony w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Data: 2010-06-17 16:03:40
Autor: robercik-us
Andrew pisze:
[...]

Hmmm...
No to widzę, że zdania są mocno podzielone. Dziś byłem w biurze rachunkowym, gdzie zamierzam prowadzić dokumentację firmy i tam stoją na stanowisku, że jednak nie można sobie wliczyć wydatków z dotacji do kosztów uzyskania przychodów. Tu powołują się na jakąś ustawę o dotacjach. Widzę, że chyba rzeczywiście najrozsądniejszym wyjściem będzie zwrócić się pisemnie do US o wydanie wiążącej interpretacji przepisów w tym temacie, bo sam sobie z tym chyba nie poradzę.

Dzięki wielkie.

pozdr.
robercik-us

Data: 2010-06-17 23:23:45
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 17 Jun 2010, robercik-us wrote:

Andrew pisze:
[...]

  Prawdę mówiąc, tak może być a nie musi.
  Nie napisałeś np. (no chyba że utonęło w flejmie, w pierwszym poście
nie widzę i pobieżnie przejrzawszy resztę też nie) czy te środki
dostałeś "na siebie" czy np. "na pracowników" (mimo, że "dla firmy").
  Opis u góry dotyczny tylko konkretnego przypadku.

Dziś byłem w biurze rachunkowym, gdzie zamierzam prowadzić dokumentację firmy i tam stoją na stanowisku, że jednak nie można sobie wliczyć wydatków z dotacji do kosztów uzyskania przychodów.

  A na jaki przepis się powołują?

  Zasadniczo dla "kosztów ogólnych" można by oczekiwać, jak już
wspomniał cef, że dotacja będzie przychodem, zaś jej "zużycie"
- kosztem.
  I do obu wyłączeń od tej zasady (uwaga: dla amortyzowanej WP
ST *jest* odrębny przepis szczegółowy - ale tu nie idzie o ST),
czyli osobno dla kosztów (znaczy że "nie może być kosztem")
i osobno dla przychodów (znaczy że "nie stanowi przychodu z DG")
trzeba by wskazać przepisy szczegółowe.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-06-18 06:51:30
Autor: robercik-us
Gotfryd Smolik news pisze:

[...]

Zdaje się, że mój 'przypadek' jest identyczny, do poruszanego w przytoczonym tekście.
Dotarłem do pełnego tekstu - tam jest nieco szerzej to opisane.

http://www.podatki.biz/artykuly/14_5264.htm

Otrzymałem środki w wysokości xxx na rozpoczęcie DG na siebie o pracownikach nie ma mowy.
Jestem osobą niepełnosprawną i środki te uzyskałem na bardzo konkretnie sprecyzowaną działalność z przeznaczeniem na zakup komputerów i innego drobnego sprzętu potrzebnego do prowadzenia tejże działalności.

Moja wątpliwość dotyczy teraz kwestii, czy komputery i te 'inne przedmioty' są środkami trwałymi w firmie podlegającymi amortyzacji, bo z odszukanego tekstu wynika, że zakupy można zaliczyć do kosztów podatkowych wówczas, gdy zakupione przedmioty nie są środkami trwałymi podlegającymi amortyzacji.

Skąd zatem mogę dowiedzieć się, czy są one właśnie takimi środkami trwałymi...? i jeżeli by nimi były, to oczywiście czy mogę je potem amortyzować.

[...]

Nie mówili o szczegółach, tylko wspomnieli coś o jakiejś ustawie o dotacjach.
Sami zresztą nie byli pewni, bo... zapewne nie zdarzają im się takie przypadki - teraz będą mieli okazję się dokształcić w tym zakresie :-). Dziś tam pójdę i zaniosę im tekst ze strony MF i dopytam jeszcze raz, bo sprawa jest poważna - chodzi o kilka tys podatku :-).

[...]

No właśnie ten niuans chcę rozwikłać. Może faktycznie będzie sensowne wystąpienie do US z pisemną prośbą o wiążącą interpretację...?
Czy muszę to zrobić osobiście, czy może to zrobić biuro rachunkowe w moim imieniu?

pzdr.
robercik-us

Data: 2010-06-18 08:53:19
Autor: Tomek
Dotacja z PFRON na rozpoczecie DG i zaliczenie w koszty
Dnia 18-06-2010 o 06:51:30 robercik-us <robercikus@poczta.onet.pl>  napisał(a):

Nie mĂłwili o szczegółach, tylko wspomnieli coś o jakiejś ustawie o  dotacjach.

Sami zresztą nie byli pewni, bo... zapewne nie zdarzają im się takie  przypadki - teraz będą mieli okazję się dokształcić w tym zakresie :-).  Dziś tam pĂłjdę i zaniosę im tekst ze strony MF i dopytam jeszcze raz, bo  sprawa jest powaĹźna - chodzi o kilka tys podatku :-).

Czy muszę to zrobić osobiście, czy moĹźe to zrobić biuro rachunkowe w  moim imieniu?

Twardy jesteś, igrać z nicniewiedzącym biurem rachunkowym gdy stawką jest
kilka tysięcy podatku

--
Tomek

Data: 2010-06-18 10:20:44
Autor: robercik-us
Tomek pisze:

Czy muszę to zrobić osobiście, czy może to zrobić biuro rachunkowe w moim imieniu?

Twardy jesteś, igrać z nicniewiedzącym biurem rachunkowym gdy stawką jest
kilka tysięcy podatku

Masz rację. Uderzam do kilku biur. Wybiorę to, które wzbudzi największe moje zaufanie.

pozdr.
robercik-us

Data: 2010-06-18 11:25:38
Autor: Tomek
Dnia 18-06-2010 o 10:20:44 robercik-us <robercikus@poczta.onet.pl>  napisał(a):

Tomek pisze:

Czy muszę to zrobić osobiście, czy moĹźe to zrobić biuro rachunkowe w  moim imieniu?

 Twardy jesteś, igrać z nicniewiedzącym biurem rachunkowym gdy stawką  jest
kilka tysięcy podatku

Masz rację. Uderzam do kilku biur. Wybiorę to, ktĂłre wzbudzi największe  moje zaufanie.

Z doświadczenia - jak zaczną się jąkać to uciekaj :)

Dobre biuro (a raczej człowiek stojący za tym biurem) nawet jeśli czegoś  nie wie,
to przyzna Ĺźe nie wie ale przy Tobie weĹşmie jedną ustawę, drugą, zajrzy do  jakiegoś Lexa
i namierzy konkrety.

--
Tomek

Data: 2010-06-18 11:17:24
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 18 Jun 2010, robercik-us wrote:

Moja wątpliwość dotyczy teraz kwestii, czy komputery i te 'inne przedmioty' są środkami trwałymi w firmie podlegającymi amortyzacji,

  To zależy od odpowiedzi na trzy pytania:
- czy *muszą* podlegać amortyzacji, podstawowym kryterium oprócz
   używania krótkookresowego (mniej niż rok, jak rozumiem nie o to
   chodzi) jest graniczna kwota 3500 zł wartości początkowej
- czy mogą być kosztem, ze względu na kryterium "nabycia w celu"
   wg ustawy
- czy w razie spełnienia obu warunków naraz podatnik *chce* sobie
   wybrać taką lub inną metodę zaliczenia do "majątku w DG".

Skąd zatem mogę dowiedzieć się, czy są one właśnie takimi środkami trwałymi...?

  Z ustawy. Nie, nie żartuję - czytaj zawsze najpierw przepisy,
dopiero później komentarze. Inaczej będziesz się poruszać we mgle
(po prawdzie przy czytaniu samych przepisów... też :>, ale to
inna sprawa, niemniej to one są źródłem prawa).

 A na jaki przepis się powołują?

Nie mówili o szczegółach, tylko wspomnieli coś o jakiejś ustawie o dotacjach.
Sami zresztą nie byli pewni

  Acha. No to komentarze już dostałeś :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-06-18 11:34:38
Autor: robercik-us
Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

Hmmm. rozumiem, że chodzi o każdy przedmiot z osobna... Chcę kupić dwa kompy macbook i każdy z nich na pewno będzie droższy niż 3500 PLN. Jeżeli jest takie dziwne kryterium, to mogę zdecydować się na jednego lapka PC - wtedy może być on tańszy niż owe magiczne 3,5 tys, a drugi - bardziej wypaśny mac, no i oczywiście będzie on przeznaczony do używania dłużej niż rok. Sama umowa o dotacji obliguje mnie do prowadzenia DG przez okres co najmniej 24 miesiące.

- czy mogą być kosztem, ze względu na kryterium "nabycia w celu"
  wg ustawy

No właśnie do tego chcę dojść, bo jakoś gubię się jeszcze ciągle w tym gąszczu :-) Tego póki co, nie wiem i właśnie o odpowiedź na to pytanie mi chodzi od początku.

- czy w razie spełnienia obu warunków naraz podatnik *chce* sobie
  wybrać taką lub inną metodę zaliczenia do "majątku w DG".

Yhy... :-).
Ja bym wolał nie zaliczać tego do środków trwałych, tylko wrzucić od razu w koszty, bo to byłoby dla mnie korzystniejsze, ale nie wiem właśnie czy tak mogę :-). Dowiem się w biurze, które sobie ostatecznie wybiorę.

[..] czytaj zawsze najpierw przepisy,
dopiero później komentarze. Inaczej będziesz się poruszać we mgle
(po prawdzie przy czytaniu samych przepisów... też :>,

O... to chodzi :-D. One wcale jasne i jednoznaczne raczej nie są.

pozdr.
robercik-us

Data: 2010-06-18 11:41:16
Autor: Andrew
[...]

Jeżeli komp będzie pow 3500 net to o wrzucaniu w koszty zapomnij. Musisz uznać go za środek trwały a tu przepisy są jasne - amortyzacja nie jest kosztem jeśli zakup została zwrócony podatnikowie w jakiejkolwiek formie (czy jakoś tak)

Data: 2010-06-18 21:38:55
Autor: Gotfryd Smolik news

Gotfryd Smolik news pisze:
  używania krótkookresowego (mniej niż rok, jak rozumiem nie o to
  chodzi) jest graniczna kwota 3500 zł wartości początkowej

Hmmm. rozumiem, że chodzi o każdy przedmiot z osobna...

....w rozumieniu definicji DG, tak właśnie.

takie dziwne kryterium

  Nie jest dziwne - granicę trzeba "gdzieś" postawić, amortyzowanie
młotka za 5 zł nie ma sensu.

[...]

  Chyba nie zrozumiałeś co chciałem przekazać - a chciałem przekazać
w drugą stronę. To nie jest tak, że z samego faktu "kupiłem a teraz
używam w DG" można wywodzić tezę "jakoś mi to może obniżyć podatek".
  Tylko w przypadku środków trwałych (mowa o "normalnie" kupionych,
za własne pieniądze) jest taki wyjątek, że sam faktu "używania do
DG" pozwala na zaliczenie amortyzacji w koszty.
  W przypadku "zwykłych kosztów" w przepisie jest wyraźnie o warunku
"nabycia w celu". Nabycie w innym celu (nie gospodarczym),
a następnie przeznaczenie na cele gospodarcze nabytku, nie uprawnia
do uznania za koszt! (przynajmniej literalnie).
  Dla porządku - wyjatków (takich jak ST) jest więcej (na przykład
prawo ujęcia w remanencie początkowym towaru, ktory miało się
wcześniej).
  Idzie o to, aby ktoś nie wywiódł zależności - "skoro coś nie
musi lub nie może być ST to dobrze, bo będzie KUP".
  Nieprawda - z faktu że coś nie jest ST jeszcze *nie* wynika,
że wartość nabycia będzie kosztem.

[...]

  Ano wiem.
  Ale ponad 3500 zł "nie przejdzie".
  Zakładam że masz świadomość iż rzecz ponad 1500 zł podlega
ewidencji w innej formie (wyposażenia).

[...]

  Reklamacje na Wiejską w W-wie proszę słać ;)
  Ale przyjmij właśnie takie założenie.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-06-18 22:14:11
Autor: robercik-us
Gotfryd Smolik news pisze:

 Reklamacje na Wiejską w W-wie proszę słać ;)
 Ale przyjmij właśnie takie założenie.

pzdr, Gotfryd

Dzięki Gotfryd :-)
Baaardzo mnie oświeciłeś.

Teraz wiem z czym mam iść do biura rachunkowego. Udaję się tam jutro - to już drugie, bo to pierwsze coś mi nie bardzo leżało.
Myślę, że księgowa mnie jeszcze o czymś tam uświadomi i będę już na początku drogi zwanej 'droga świadomego podatnika' :-))).

I teraz już niech nikt z tych 'mądrali', co to się emocjami i zawiścią kierują - 'nie dość, że dostał dotację, to jeszcze chce podatek zmniejszyć... jak jedno to już nie drugie' - nie mówi, że nie można uzyskać rzeczowej wskazówki na grupie !!!

Nikt tu żadnego obowiązku odpowiadania nie ma, ale trochę kultury każdemu nie zaszkodzi... Tak tak !!! Panie i Panowie.

pozdr.
robercik-us

Data: 2010-06-19 00:23:01
Autor: Gotfryd Smolik news
Dotacja z PFRON na rozpoczecie DG i zaliczenie w koszty
On Fri, 18 Jun 2010, robercik-us wrote:

I teraz już niech nikt z tych 'mądrali', co to się emocjami

  Ty o sobie piszesz, w kontekście oburzania się na pytanie
o zamiar popełnienia przestępstwa? ;>

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-06-19 07:48:11
Autor: robercik-us
Gotfryd Smolik news pisze:

 Ty o sobie piszesz, w kontekście oburzania się na pytanie
o zamiar popełnienia przestępstwa? ;>

Nie wiem skąd w ogóle na 'dzień dobry' takie podejrzenia... Przecież nigdzie nie wyraziłem się, że chcę kogokolwiek wykiwać, ani naciągnąć skarb państwa. Po prostu chcę mieć jasność co do mojej sytuacji i - przynajmniej dla mnie - jak najnormalniejszym jest poszukiwanie sposobów zapłacenia w świetle prawa jak najmniejszych podatków.
A tu... pytania w stylu:

'Chcesz najpierw dostać pieniądze, a potem jeszcze dzięki temu pomniejszyć podatek...?'

A co niby w tym złego, jeżeli by przepisy na to pozwalały?
Przecież cały system podatkowy jest stworzony w ten sposób, że jak się kreatywnie podchodzi do sprawy, to znajdzie się niejedną furtkę i to w świetle prawa. Korzystam z takich furtek w bardzo wielu dziedzinach i to jest mój sposób na życie :-). Wszystko legalnie i bez naciągania i nadinterpretacji. Skoro ktoś wyznaje zasadę, żeby się nie wychylać i chce płacić jak za zboże, to niech sobie płaci, ale uważam, że przegięciem jest zaraz podejrzewanie o chęć popełnienia przestępstwa tego, kto woli nie płacić, niż płacić i poszukuje na to legalnych sposobów.

Nigdy nie zamierzałem i nie zamierzam popełniać przestępstw podatkowych. Szukam jedynie legalnych i uczciwych rozwiązań, a to, że dostałem pomoc z PFRON na rozpoczęcie DG, nie znaczy, że mam zaraz stulić uszy po sobie i nie starać się płacić mniejszych podatków. Tak się składa, że już w pierwszych dniach wystawię faktury na znaczące kwoty i chcę..., żeby mi się to opłacało biorąc pod uwagę fakt, że dotychczas płaciłem podatek od tych przychodów z innego tytułu. Uważam, że trzeba podejmować działania racjonalne i gdyby miało okazać się, że zapłaciłbym teraz podatek wyższy niż wcześniej - na dotychczas obowiązujących zasadach - to jasne, że teraz jest czas na decyzję, czy sobie zrobić wypłatę, czy przesunąć ja o te kilka dni i po 1 lipca wystawić faktury, a wówczas uwzględniając koszty podatek zostanie pomniejszony.

I nie chodzi tu o żadne przestępstwo podatkowe, tylko o wybranie najbardziej dogodnej _dla mnie_ formy rozliczeń.
To jest dla mnie oczywiste i bezdyskusyjne.

Zatem.
Piszę o sobie w kontekście bezpodstawnego, emocjonalnego podejrzewania mnie o chęć popełnienia przestępstwa tylko dlatego, że zadałem może mało typowe pytanie :-).

pozdr.
robercik-us

Data: 2010-06-19 11:23:30
Autor: robercik-us
robercik-us pisze:
Gotfryd Smolik news pisze:

 Ty o sobie piszesz, w kontekście oburzania się na pytanie
o zamiar popełnienia przestępstwa? ;>

No i stało się :-)))

Nie o żadne przestępstwo tu chodzi, tylko o normalne potraktoweanie wydatków jako koszt uzyskania przychodu, a czy pochodzą one z dotacji, czy nie, to już jest sprawa do indywidualnego rozpatrzenia.

Babka w biurze rachunkowym nie widzi żadnego problemu - zna przyniesioną przeze mnie interpretację i wyjaśniła mi, że z zaliczeniem zakupów do KUP nie będzie problemu, z odliczniem VAT za te zakupy też. Są pewne niuanse jeżeli chodzi o przedmioty o jednostkowej wartości netto powyżej 3500.

W każdym razie oświadczyła, że bierze pełną odpowiedzialność za to jak księguje i jak wylicza na tej podstawie podatek - mam odpowiednią umowę :-).

Nie ma zatem podstaw do podejrzeń o chęć popełnienia przestępstwa. Po prostu bycie dociekliwym się opłaca !!!

Dziękuję Wam wszystkim za sugestie i uwagi tak te konstruktywne, jak i te o 'wiadrze zimnej wody na łeb' :-DDD

pozdr.
robercik-us

Data: 2010-06-19 12:26:14
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 19 Jun 2010, robercik-us wrote:

[...]

  Przypomnę, że "awantura z przestępstwem" zaczęła się właśnie od wydatków
ubocznych na te przedmioty z "pewnymi niuansami" :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-06-19 11:48:27
Autor: Gotfryd Smolik news

Gotfryd Smolik news pisze:

[...]

  Ale też nikt Ci nie zarzucał umyślności czy "zamiaru kombinowania".
  Przestępstwo lub wykroczenie można popełnić jak najbardziej nieumyślnie,
a wypełnianie "papierów gospodarczych" przed przeczytaniem przepisów
na ten temat jest dość łatwą drogą dojścia do takiego celu :D

A tu... pytania w stylu:

'Chcesz najpierw dostać pieniądze, a potem jeszcze dzięki temu pomniejszyć podatek...?'

  Źródłem pytania jak sądzę był nie dość ścisły opis.
  To też stara zasada newsowa: "grupowicz dostaje odpowiedź lub komentarz
do tego co napisał, niekoniecznie do tego o czym myślał" :)

Przecież cały system podatkowy jest stworzony w ten sposób, że jak się kreatywnie podchodzi do sprawy, to znajdzie się niejedną furtkę

  I czasem obrywa się rykoszetami, bo to nie była jedyna furtka, US
też miał "furtkę" :|

zaraz podejrzewanie o chęć popełnienia przestępstwa tego, kto woli nie płacić, niż płacić i poszukuje na to legalnych sposobów.

  Nie o to chodzi.
  Opisałeś postępowanie które *narusza* przepisy podatkowe, no to wynik
analizy jest jaki jest.
  Nie można za KUP uznać wydatków na ST poniesionych przed ujęciem
go w ewidencji - no to nie można.

Nigdy nie zamierzałem i nie zamierzam popełniać przestępstw podatkowych.

  Patrz wyżej - nikt nie pytał o zamiar złamania przepisu, było
o zamiarze zrobienia czegoś takiego, co takim złamaniem przepisów
jest, a nie o tym czy jesteś tego świadom czy nie (a ściślej:
celem mojego pytania było właśnie wydobycie tejże świadomości).

[...]

  Chyba coś zagmatwałeś.
  W trakcie roku podatkowego nie widać takiej zależności, jaką opisujesz.

I nie chodzi tu o żadne przestępstwo podatkowe, tylko o wybranie najbardziej dogodnej _dla mnie_ formy rozliczeń.
To jest dla mnie oczywiste i bezdyskusyjne.

  Jest.

  Opisałeś coś co naruszyłoby przepisy podatkowe i dostałeś pytanie czy
oczekujesz że mamy Ci w tym pomóc. Coś niejasnego było w owej kolejności
zdarzeń? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-06-19 14:54:02
Autor: robercik-us
Gotfryd Smolik news pisze:

 Opisałeś coś co naruszyłoby przepisy podatkowe i dostałeś pytanie czy
oczekujesz że mamy Ci w tym pomóc. Coś niejasnego było w owej kolejności
zdarzeń? ;)

Okazuje się jednak, że nie do końca narusza to przepisy...

Inna sprawa, że nie operuję jeszcze tymi wszystkimi 'mądrymi' terminami tak biegle jak większość z Was i stąd może te nieścisłości w interpretacji mojego pytania :-)...

Okazuje się, że wszystko jest do zrobienia, tylko trzeba delikatności przy formalizowaniu zamiarów :-).
W każdym razie dzięki Tobie - między innymi - w szybkim tempie - bezboleśnie i bezkosztowo dowiedziałem się o kilku szczegółach o kluczowym znaczeniu.

Dziękuję :-) Macie u mnie 'ksinke piwa'. I nie musicie płacić od tego podatku :-DDD

pozdr.
robercik-us

Dotacja z PFRON na rozpoczecie DG i zaliczenie w koszty